Lumiharjat ja jääkaapimet

Aloittaja RoccoScientist, 24.02.10 - klo:13:59

« edellinen - seuraava »

RoccoScientist

Onko kenelläkään tietoa laadukkaista lumiharjoista, jääkaapimista ja niiden ostopaikoista? Bensa-asemilta tai marketeista saa varmasti tusinaharjoja, mutta mielelläni kuulisin josko joku valmistaja olisi vähän panostanut laatuunkin niin, että harjaaminen ei ihan täysin auton maalipintaa tuhoaisi. Vai onko niin, että kaikki harjat ja kaapimet ovat pitkälti samaa tavaraa?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RTWteam

Hyvä kysymys. Itse ostin motonetistä 5.90 maksavan harjan. On hivenen pidempi kuin normi "2e" harja ja paksuvartisempi. Harja osa on myös tuuheampi. Jääkaavin on lujaa tekoa ja vieläpä sellanen että saa irroitettua ja vaihdettua uutta kulmaa kun alkaa tarpeeksi pyöristyä.. Itse harjassa tuskin suuria eroja? Toki tässä harjassa tuntuu melko pehmeältä toisin kuin noissa "2e" harjoissa tuntuu olevan sellaisesta hevosen hännästä tehtyjä harjoja..

Tuote 60-4638
Nimike Kungs Max-Is jääraappa/lumiharja
Hinta 5.90 â,¬ Motonet

Juppa

Autobildin numerossa 3/2010 oli testailtu noita jääraappoja/lumiharjoja. Lumiharjatestin voitti tuo RTWteaminkin käyttämä Kungs Max-Is. Myös itsekin tätä käytän. Jääraappaosastolla ykkössijalla on Murska Teräs-Murska 1. Tuommoinen keltainen läpyskä.

Zausa

Mä tykkään käyttää Kungs Mega-Is lumiharja-jääraappaa. On muuten samanlainen kuin tuo Max-Is mutta varsi on alumiiniputkea ja pituutta on lumiharjalla 77 cm. Erittäin tukeva ja kestävä lumiharja ja sillä ylettyy hyvin ottamaan lumet hieman korkeammankin auton katolta.

RTWteam

Itekki kattelin tuota mega 77cm mut tuntu ettei se sovi minnekkään säilöön tälläseen neloskoppaseen. ;D Tavarakontti ku tahtoo jäätyä aina kiinni.. :)

Reneto

Minulla on myös tuollainen Kungs Max-Is. Aikaisemmin on ollut vain niitä puuvartisia halpisharjoja, ja minustakin tämä on hiukan pehmeämpi ja hyvä niin. Olen pärjännyt harjan päässä olevalla raapalla, vaikka hiukan parempikin löytyy hanskalokerosta. ei vaan jaksa pelata useammalla välineellä. Tänä talvena on tarvinnut raapata poikkeuksellisen vähän. Puuterilumi kun ei liiemmin jäädy laseihin.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Karvis

Jo toinen Kungs Maxi-Is menossa, ensimmäinen alkoi päästä tursottamaan miten sattuu joten ostin vuodenvaihteen tienoilla uuden. Ensimmäinen kesti vissiin 4v, jäärapa kestää 1-2 talvea ja uuden saa eurolla. Tyytyväinen olen ollut :)

Duuniransetissa sitten kulkee mukana tuommoinen Mega-Is.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Quality

Peltipinnalla en tavallista lumiharjaa käytä. Taivasalla kun kotona auto seisoo, siinä se lumikerros kertyy, ja voin käyttää luonnonjouhesta valmistettua lattiaharjaa. Se on huomattavasti vähemmän maalipintaa naarmuttava kuin peruslumiharjat. Sellainenkin toki löytyy, auton mukana tullut puna-musta versio, ihan näppärä sinänsä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

ile

Täällä kanssa tuo Kungs IS. Tuli ihan puolivahingossa sellainen takakonttiin. Meinasin jo vaihtaa kevyempään kun vie niin pirusti tilaa, mutta nyt parin kuukauden jälkeen jäi ehdottomasti käyttöön.

Todella näpsäkkä peli, saa helposti voimaa taakse laseja raaputtaessa. Kun hetken aikaa jouduin sijaisauton kanssa käyttämään sitä puista normaalia n. 40cm lumiharjaa, ensimmäisellä sipauksella skraba murtui harjan päästä, kun oli tottunut hieman järeämmin ottein tuulilasin puhdistamaan ;)

Jii74

Kungs Maxi-Is täälläkin toimii CR-V harjauspuuhissa. Tähän kärryyn juuri sopivan kokoinen, ja harjakin kestänyt hyvin jo pari-kolme vuotta.
Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI -18

Oculus

Kotimainen Kungsin Max-Is löytyy myös täältä ja sen lisäksi joku muovinen halpisharja. Tuo Kungs on kyllä toimiva peli, joskin lumityöt ovat tänä talvena olleet vähissä, kun sain kesällä autolle katospaikan  ;D. Eipä olisi sopivampaan talveen voinut sattua.

Kungsin jääskrabassa on lisäksi yhdessä kulmassa ura pyyhkijänsulkien puhdistamista varten, mutta eipä ole tuotakaan tarvinnut kokeilla.

Jaakko L

tuollainen löytyy täältäkin->Kungs Maxi-Is. Paras lumiharja tähän mennessä varsinkii touranin kanssa matkailuun erinomainen pituutensa puolesta.

Pertsa

tänään tuolla yhdessä kaupassa kokeilin tuota Kungs maxi tai mega IS harjaa. mun käteen he harjakset tuntui lähes yhtä pehmeältä kuin teräsharja...  ;)

Pekka T

Pitäisikö lumiharjalla auton peltipintojen puhdistaminen jättää sitten kokonaan väliin jos on vaarana naarmuuntuminen ?
Ei maalipinnat nyt niin herkkiä ole kunhan ei ala kovin likaista pintaa hieromaan lumiharjalla .  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 27.02.10 - klo:13:39
Pitäisikö lumiharjalla auton peltipintojen puhdistaminen jättää sitten kokonaan väliin jos on vaarana naarmuuntuminen ?
Ei maalipinnat nyt niin herkkiä ole kunhan ei ala kovin likaista pintaa hieromaan lumiharjalla .  :)

Kyllähän se lumiharja naarmuttaa maalipintaa vaikka se olisi kuinka pehmoinen, mutta ei siihen lumien poistoon viitsi höyhentäkään alkaa käyttämään ::)
Lehtipuhallin vois olla hyvä :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Pertsa

Joo noinhan se on. Itse vältän viimeisen asti lumen harjaamista peltipinnoilta ja teen sen vain jos se on ehdottoman välttämätöntä. Jos auto on likainen, en kyllä koskekaan auton lumiharjalla.

Vmatti

Tää on mielestäni kans sellainen ikuisuuskysymys - haluaako lähteä lumisella autolla liikenteeseen vai näyttää auton hienot muodot aina liikenteessä ollessa. Kumpi parempi?
Ja naarmuja/kiveniskemiä/muita pilkkuja maalipintaan tulee aina - jos ei haluu niin kannattaa (vai kannattaako?) kallista autoa seisottaa tallissa tai olla ostamatta koko harmia. Tää on niin tätä.
Mutta yleisesti ottaen kyll nää aika hyvin kestää Suomen talvea - ajoon nää on tehty. Siitä ne yleensä tykkää.
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.02.10 - klo:14:49
Kyllähän se lumiharja naarmuttaa maalipintaa vaikka se olisi kuinka pehmoinen, mutta ei siihen lumien poistoon viitsi höyhentäkään alkaa käyttämään ::)
Lehtipuhallin vois olla hyvä :P
Lehtipuhallinkin on nähty ;D
Hassu naapurin kiinteistöhuoltosetä puhaltelee paria lehteä edestakas kesällä ja syksyllä, talvisin sitten autoja kun ei muutakaan keksi.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Markku J

Vmatti kirjoittaa asiaa. Itseänikin harmittaa lumiharjan käyttö, mutta minkäs teet. Ajoon lähdetään kelistä huolimatta. Ja tosiaan, aika hyvin maalipinta kuitenkin on kestänyt niin lumiharjan kuin pehmoharjakoneen pesutkin. Meidän 3 -vuotiaassa Bemussa erittäin hyvin. Sitä ei liisarina ole säälitty pesujen osalta. Maalipinta on silti kuin uusi. Käyttöä siis vaan autoille !

VodmarVortex

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 27.02.10 - klo:16:10
Joo noinhan se on. Itse vältän viimeisen asti lumen harjaamista peltipinnoilta ja teen sen vain jos se on ehdottoman välttämätöntä. Jos auto on likainen, en kyllä koskekaan auton lumiharjalla.

Mä olen aina kuvitellut, että ne liikkuvilla lumikinoksilla ajavat autoilijat on vaan laiskoja. Eli eivät vaivaudu harjaamaan lunta katolta tai putsaamaan takavaloja lumesta, eivätkä näin ollen pätkääkään välitä miten tämä vaikuttaa muihin autoilijoihin. Ei henkilökohtaista, mutta mulla ei ole kyllä pätkääkään ymmärrystä lumiharjan käyttämättä jättämiselle - varsinkaan maalipinnan takia. 

Auton pitää kestää lumiharjaa ja harjapesua. Jos joku hiusnaarmu noista nyt tulee, niin kyllä se nyt vaan on kestettävä osana auton normaalia kulumista. Autosta saa ja pitää toki pitää huolta, mutta joku raja nyt siinäkin. Kiveniskemiä sun muita oksanaarmuja mökkiteillä ei pysty kuitenkaan välttelemään. Jos maalipinnan hiusnaarmut ja muut pikku vauriot syö miestä liikaa, niin ehkä olisi parempi olla hankkimatta autoa lainkaan. 

VAG!

Lainaus käyttäjältä: VodmarVortex - 01.03.10 - klo:09:03
Mä olen aina kuvitellut, että ne liikkuvilla lumikinoksilla ajavat autoilijat on vaan laiskoja. Eli eivät vaivaudu harjaamaan lunta katolta tai putsaamaan takavaloja lumesta, eivätkä näin ollen pätkääkään välitä miten tämä vaikuttaa muihin autoilijoihin. Ei henkilökohtaista, mutta mulla ei ole kyllä pätkääkään ymmärrystä lumiharjan käyttämättä jättämiselle - varsinkaan maalipinnan takia. 

Minä kyllä komppaan tätä mielipidettä ihan täysillä. En tule täältä sympatiaa igluilla ajaville. Sitten kun vauhtia on riittävästi, niin ne kaikki lumet alkavat sinkoilemaan takana tulevan nokkapellille ja tuulilasiin.

Itsekin luulin, että kyseisillä autoilla ajavat ovat vain laiskoja tyyppejä. Ei tullut tähän mennessä mieleenkään, että lumia ei poisteta sen takia, että pyhään lehmään ei saa koskea lumiharjalla.

Pertsa

Joo, iglulla en minäkään aja. Niinkuin sanoin, "teen sen vain jos se on ehdottoman välttämätöntä". Välttämätöntä se on juuri silloin kun katolla ja konepellillä on se paksu kerros lunta ja varsinkin jos se on sellaista märkää joka saattaa lentää isoina tönkköinä takana ajavan tuulilasiin. Jos on ohutta puuterilunta joka lähtee jo pihalla suunnilleen 30km/h vauhdissa pois niin jätän peltiosat harjaamatta.

VAG!

#22
aa

saq

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 01.03.10 - klo:09:46
Jos on ohutta puuterilunta joka lähtee jo pihalla suunnilleen 30km/h vauhdissa pois niin jätän peltiosat harjaamatta.

Kyllä se pakkaslumikin häiritsee takana ajavaa, kun näkyvyys heikentyy huomattavasti pöllyävästä lumesta. Tosin näissäkään tapauksissa ei liene Pertsa asialla, kun yleensä vauhtia on enemmän tilanteen sattuessa. Pertsan vahatulta ja puhtaalta maalipinnalta lumi irtoaa helposti alhaisemmassa nopeudessa.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Pertsa

Niin, jos palataan aiheeseen, niin mulla on ollut jo useita vuosia sellainen puinen luonnonharjaksista tehty harja. Jostain markkinoilta sen aikanaan ostin, oli kuulemma tarkoitettu jauhojen lakaisuun leivontapöydältä ;)
Se on aika tukeva ja harjaosa on leveä. Ei tuokaan nyt mikään ihan pehmeä tietenkään ole mutta on se kyllä pehmeämpi kuin nuo kaupoissa myytävät lumiharjat.

RoccoScientist

Itsellä on nyt tällä hetkellä käytössä vain auton mukana tullut harja. Harjaosa ei ole kovin tuuhea, mutta tuntuu kohtuullisen pehmeältä, joten ehkä tuolla pärjää tämän talven. Kunnon kaavin pitäisi kyllä hankkia tuon rinnalle joka tapauksessa.

Itse olen nyt vähän neuroottinen tuon uuden auton maalipinnan suhteen, kun myyjäkin neuvoi olemaan harjaamatta peltiosia. Toki olisin varmaan neuroottinen muutenkin. Eilen oli kuitenkin pakko harjata nuoskalumet pois auton päältä ja kyllä teki pahaa kun tiesi minkälainen sontakerros sinne alle oli näillä sulilla keleillä kertynyt.

Vielä pahempaa kuitenkin teki kun kotimatkalla bussi paineli ylinopeutta ohi vähän ajetulla bussikaistalla ja jouduin kuuntelemaan kuinka suolalla maustetun hiekan ja nuoskan yhdistelmä ropisi kylkeen, konepellille ja tuulilasiin. Ehkä tässä pitää asennoitua nyt niin, että maalautan auton jossain vaiheessa uuteen uskoon, niin pystyisi sitten kohtelemaan autoa sinä käyttöesineenä mitä se oikeasti on, eikä ressaisi pienistä...
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Sikarisakari

Ostin muutama vuosi sitten perheen molempiin autoihin Sokevan myymälästä Helsingistä aidosta - olikohan hevosenkarvasta - tehdyt lumiharjat. Siis todella paljon hellavaraisemmat maalipinnalle kuin mitkään nailonharjat, mallia halpis tai vähän laadukkaamat.

Juhaa

Itsellä ollut jo varmaan pari talvea tollainen Kungsin MAX-IS-lumiharja
esim tuolta: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3395

ps. unohtakaa ne n. pari euroa maksavat puuvartiset pa#kat, joissa haituvia tyyliin yhdessä rivissä ja varsikin lyhyt...
esim

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy