Jäätynyt kuskin ovi

Aloittaja jatavi, 05.12.21 - klo:13:59

« edellinen - seuraava »

jatavi

Kertokaas nopeaa miten tuon ovipaneelin sisällä olevan pellin saa oikein irti että pääsee käsiksi lukkomekanismiin ja vaijereihin. Tarkoituksena voidella mekanismi ja vaijeri kun tahtoo jäätyä kokoajan.
Vinkkejä muutenkin otetaan mielihyvin vastaan ;)

Itse pelti kyllä liikkuu mutta jostain ikkuna mekanismin tienoilta vielä kanittaa. En tohtinut vielä avata kuvassa sormella osoittavaa ruuvia millä taitaa olla ikkuna olla kiinni, eli pitääkö se avata. Samoin kolmella ruuvilla olevaa sähköikkunan moottoria en tohtinut "repiä" irti.





o.b.

Ikkuna pitää irrottaa ja se tapahtuu muistaakseni 4mm hylsyllä tuon alemman kuvan aukosta. Tuossa näkyy ruuvin kierteen pää, eli sitä pitää kääntää myötäpäivään, että kiinnitys löystyy. Sitten ikkuna käsin ylös ja teipillä (oven karmin yli) kiinni. Kirjoitin joskus ohjeet B6:lle ja ne pitäisi löytyä tältä foorumilta.

Edit: Tuossahan tuo: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=38289.0

jatavi

Kiitos pikaisesta vastauksesta, olin jo lukenutkin tuota ohjettasi mutta en ymmärtänyt siitä tuon pellin poisottoa. Paljonkohan b6:n ovirakenne poikkeaa b7:sta?

Kun irroittaa ikkunan ja nostaa sen ylös niin tuleeko tuon peltipaneelin kanssa koko ikkuna mekanismi mukana, ja onko vielä muita ongelmia?

o.b.

Ikkunahissi on pellissä kiinni ja se tulee sen mukana pois.

Se "häntä" näkyy ylemmässä kuvassa oikeassa reunassa, kaiuttimen yläpuolelle. Se pitää johtosarjaa kiinni pellissä. Jos "häntää" ei paina sisälle, pelti ei pääse tarpeeksi eteenpäin, jotta lukon saa pujoteltua pois kolostaan.

Oven rakenne on tietääkseni täsmälleen sama B6:ssa B7:ssa ja sitä kautta ne samat ongelmatkin on periytynyt ;D

WoTi

Otapa kuva pellin takapuoleltakin kun se on irti. Näkee hiukan mitä roinaa tulee mukana. Itellä sama ongelma ja joko pitäs ottaa auki tai sitten viedä johonkin laitettavaks.

jatavi

Kiitos o.b. Sain purettua oven ja nyt kun lukee ohjeitasi niin onhan ne hyvät  ;)

Oven vaijeri oli ihan kostea joten ei ihme että jäätynyt. Paineilmalla puhalsin sinne moneen kertaan aseöljyä ja tulihan sieltä jos jonkinlaista paskaa ja vaijeri liikkuu nyt paljon liukkaammin. Lukkomekanismille en vielä tehnyt mitään mutta se kyllä tuntui liikkuvan ihan hyvin, varmaan kannattaa sekin kuitenkin voidella kun kerran auki.

Voiteesta sen verran että toinen marmoritiskillä vannoo aseöljyyn ja toinen atf vaihdelaatikko öljyyn, kumpi lienee parempi?

Siinä vaijerin päällä on jo jonkinlainen suojus mutta tuli mieleen että olisiko hätävarjelun liiottelua jos sen vaijerin päälle laittais jonkinlaisen "eristeen". Estäisikö se kondensoitumisen, vai mistä se vesi sinne vaijeriin lopulta sitten meneekään, oven sisusta itsessään täysin kuiva.


o.b.

Hyvä homma.

Aseöljy on mielestäni vähän liian lirua ja valuu sitten pois aika nopeasti. Toki se notkistaa vanhoja vaseliineja hyvin. Lopuksi laittaisin kuitenkin ihan moottoriöljyä.

Lukko kannattaa kuivata hyvin vaikkapa uunissa (jos rouva ei ole kotona ;D). Kannattaa myös kokeilla, miten se lukko käyttäytyy kun on ollut tunnin pakkasessa.

jatavi

Lainaus käyttäjältä: WoTi - 05.12.21 - klo:21:04
Otapa kuva pellin takapuoleltakin kun se on irti. Näkee hiukan mitä roinaa tulee mukana. Itellä sama ongelma ja joko pitäs ottaa auki tai sitten viedä johonkin laitettavaks.

Tuossa pari kuvaa mitä tuli otettua.






Huomenissa tarkoitus laittaa ovi kasaan, toivottavasti jäätymisongelma tältä talvelta olis sitten ohi.
Oikeastaan en usko että uusi vaijeri olis sen parempi jos paineilman kanssa vanhan kunnolla puhdistaa ja voitelee.

Jos työkalut jotenkin pysyy käsissä ja on paikka missä tuon tekee niin ei tuo nyt ihan paha nakki ole itsekään tehdä ja onneksi täällä foorumilla on päteviä konkareita avuksi  ;)

jatavi

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 05.12.21 - klo:22:08
Hyvä homma.

Aseöljy on mielestäni vähän liian lirua ja valuu sitten pois aika nopeasti. Toki se notkistaa vanhoja vaseliineja hyvin. Lopuksi laittaisin kuitenkin ihan moottoriöljyä.

Lukko kannattaa kuivata hyvin vaikkapa uunissa (jos rouva ei ole kotona ;D). Kannattaa myös kokeilla, miten se lukko käyttäytyy kun on ollut tunnin pakkasessa.

Hyviä pointteja. Auto on nyt pari päivää ollut sisällä, joten eiköhän sieltä ainakin pahimmat kosteudet ole jo haihtuneet.

Mitäs tuumaat siitä atf:stä, eikö se ole hieman notkeampaa pakkasella kuin moottoriöljy?
Toisaalta siinä vaijerin päällä näkyy olevan jonkinlainen muovinen kalvo, joka itsessään toimii liukasteena, olisko kankeammasta öljystä jopa enemmän haittaa kuin hyötyä :-\

Vielä kun saa tuon ratin kellojousen ohjauskulma-anturin ongelmat kuntoon niin pasuuna alkaa olla kuosissa  ;)

Sepittäjä

Pohdin tätä asiaa, että MIKÃ,, SE SIELLÃ,, JÃ,,Ã,,TYY ?????
Miksi VAIN kuskin ovi jäätyy ?????
Omassa neloskoppasessa ei ole ollut mitään ongelmia nyt kun on ollut pakkasta todella paljon ja lukkolaite ei varmaan ole päässyt välillä sulamaan....niin koko ajan pelittää.....luultavasti siihen saakka,että tulee taas vesikeli ja paikat käyvät sulana.....Saa nähdä.


o.b.

Lainaus käyttäjältä: jatavi - 05.12.21 - klo:22:35
Mitäs tuumaat siitä atf:stä, eikö se ole hieman notkeampaa pakkasella kuin moottoriöljy?
Toisaalta siinä vaijerin päällä näkyy olevan jonkinlainen muovinen kalvo, joka itsessään toimii liukasteena, olisko kankeammasta öljystä jopa enemmän haittaa kuin hyötyä :-\
ATF on siinä mielessä parempi, että se ei turvota kumiosia samalla tapaa kuin moottoriöljy. En tosin ole kokeillut, miten nykyiset täyssynteettiset tekee kumille. Noita kumilaatujakin on nykyään niin monia, että testaus olisi hankalaa tehdä kattavasti.

WoTi

Lainaus käyttäjältä: Sepittäjä - 07.12.21 - klo:10:12
Pohdin tätä asiaa, että MIKÃ,, SE SIELLÃ,, JÃ,,Ã,,TYY ?????
Miksi VAIN kuskin ovi jäätyy ?????
Omassa neloskoppasessa ei ole ollut mitään ongelmia nyt kun on ollut pakkasta todella paljon ja lukkolaite ei varmaan ole päässyt välillä sulamaan....niin koko ajan pelittää.....luultavasti siihen saakka,että tulee taas vesikeli ja paikat käyvät sulana.....Saa nähdä.



Se on mysteeri. 3 kpl 3C passatteja ollut eikä niistä yhdessäkään koskaan ovi temppuillut. 2 niistä useamman talvenkin. Ja välillä talli ollut lämpimähkö kelien yhtäkkiä kylmettyä.
Tämä viimeisin B7 jäätyi heti ekalla pakkasella viime keväänä ja sama jatkuu nyt taas, tosin noin kolmen viikon viiveellä pakkasten alusta.

jatavi

Lainaus käyttäjältä: WoTi - 07.12.21 - klo:12:03
Se on mysteeri. 3 kpl 3C passatteja ollut eikä niistä yhdessäkään koskaan ovi temppuillut. 2 niistä useamman talvenkin. Ja välillä talli ollut lämpimähkö kelien yhtäkkiä kylmettyä.
Tämä viimeisin B7 jäätyi heti ekalla pakkasella viime keväänä ja sama jatkuu nyt taas, tosin noin kolmen viikon viiveellä pakkasten alusta.

Tässä kyseisessä tapauksessa luulisin melko varmasti että jäätyminen tapahtui juuri ulkokahvan vaijerissa, kun sitä puhdistin ja paineella puhalsin niin sieltä tuli veden sekaista törkyä ja kuten o.b. arvelikin syy on vaijeriin kondensoitunut vesi.
Mielestäni sinne ei oikein ulkoapäin vettä pääse mitenkään  :-\ Voiteena käytin dsg-laatikkoöljyä aseöljyllä terästettynä. Saa nyt sitten nähdä kuinka käy  ;)
Miksei sitten sisäkahvan vaijeriin kondensoidu vettä  ::) Se kuitenkin oikeastaan enemmän kärsii lämpötilaeroista. Olisko niin että sisävaijerista puuttuu nylon vaijerin päältä ja vaijeri muutenkin jotenkin väljempi niin ehtisi kuivaa, tiedä häntä

Ramzez

Omassa Passatissa kuskin ovi temppuili aina talvella kun sahattiin nollakelin ja pakkasten välillä tai joskus myös kovemmilla pakkasilla. Olisiko siitä jo reilu kaksi vuotta kun vaihdoin kuljettajan oveen molemmat vaijerit sekä ulko- että sisävaijerin. Vanha sisäkahvan vaijeri olisi tosin ehkä kestänyt vielä vuosia, koska oli ulkoisesti aivan hyväkuntoinen, mutta kun uusi vaijeri oli jo valmiina, en nähnyt mieltä jättää sitä vaihtamatta. Sisäkahvan vaijerin kanssa minulla ei ollut aiemminkaan ongelmia. Ulkovaijeri sen sijaan oli silminnähden huonommassa kunnossa ja omalta osaltaan aiheutti oven toimimattomuutta. Käytännössä vaijerin suojakuoren päät kuluvat ajan kuluessa ja kosteus pääsee vaijerin ja suojakuoren väliin aiheuttaen korroosiota ja jumiutumista. Kuljettajan ovessa ongelma korostuu, koska se on ahkerimmin käytössä. Itse tein kuitenkin vaijereita vaihtaessani sen mokan, etten öljynnyt lukkolaitteen mekanismeja, joten heti seuraavana talvena kärsin yhä edelleen oviongelmista, vaikkakin vähemmän kuin ennen vaijerien vaihtoa. Tyydyin purkamaan ovea sen verran, että sain oikeisiin paikkoihin ruiskutettua aseöljyä. Toistaiseksi ovi on toiminut, joskin haasteellisimmat kelit on vielä kokematta, eli nollakeli, jossa pikkupakkasella ovi sitten ei ehkä toimi.

Yleisin ongelma autossani on siis se, että oven saa kyllä auki ulkokahvasta, mutta oven lukkolaite jää ns. auki-asentoon, jolloin ovi ei mene enää kiinni. Jos näin käy, olen joutunut sisäilmapuhaltimella lämmittämään oven ulkokylkeä ja lukkolaitetta, jotta ovi on alkanut taas toimia.

eranta

Kommentoidaan sen verran, että itsellä on B7 passatti nyt neljättä talvea ja toinen talvi menossa ilman ongelmia tähän asti.
Oireet täysin samat kuin Ramzez:lla.

Ekat talvet oli aivan sama oliko -1 astetta vai -25 astetta pakkasta, niin kuskin ovi temppuili aina, niin avatessa & sulkiessa, välillä ullkokahva liikku vapaasti yksinään, välillä ei toiminut sisäkahvastakaan, mut pääasiassa ulkokahvan vaijeri oli ongelma.
Apuskuskin ovessa oli myös satunnaista samaa ongelmaa, mutta paljon vähemmän. Sitä en ole purkanut

Kesällä 2020 tuli kuskinovi purettu, vastaavia ohjeita soveltaen, ulkokahvaa en tosin irroittanut. Joskin olisi varmaan ollut helpompi saada vaijeri sinne paikalleen, jos sen oisi irroittanut.

Uusi ulkokahvan vaijeri maksaa ~25â,¬ marmorilla, joten... sisä- & ulkovaijerin vaihdoin.

Apukuskin ovikaan ei ole temppuillut, parkkipaikka on vuosi sama. Voiko vaikuttaa uusittu sisätilalämppäri? Oli meinaan yli 10 vuotta vanha Defan Termini 0/1350/2100w ryytynyt niin, että testatessa enää vienyt ~900w/~1100w, verrokkina uus testatessa vei 2100 asennossa 1700w (testit tehty huoneenlämmössä).


Tuohon itse lukkolaitteen takkuamiseen, ei ole kokemusta. Jostain lukenut, että lukon ylimmän kiinnitypultin avaamalla saa ruikittu rasvat suoraan mekanismiin, tiedä sitten?
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

jatavi

Taas alkoi sama rulianssi, kuskin oven ulkokahva jäätyy taas, no toimihan se sentään viime talven ihan kunnolla ::). Ei auttanut muu kuin hakea marmoritiskiltä uusi vaijeri, huomenna taas uusi purku-urakka edessä.

Mistä helvetistä se saa siihen vaijeriin kosteutta  :'(

Onko joku oikeasti keksinyt tuohon jonkun patentin että ongelma poistuu ::)

jhm

Vajaa parikymmentä vuotta sitten omistin Seat Cordoba farkun eli Polon sisarmallin. Siinä lukkojen kahvat heitti talvella välillä hervottomiksi eli kahva liikkui mutta mitään ei tapahtunut ulkopuolella. Silloin korjauskeinoksi sanottiin että laittaa mekanismiin lisäjousen oven sisään.

Oli " hauskaa" joskus Prisman parkkiksella könytä takakontin kautta kuskin paikalle..
VW Transporter T5  84kw 2014

sjku

Minulla oli sama ongelma ja yks hinaaja kuski neuvo että uusi lukko...
hommasin mutta Passat ehti vaihtua niin jäi lukko laittamatta
jos tarve niin on myytävänä  lukko  kuvassa


Sokka

Lainaus käyttäjältä: jatavi - 15.12.22 - klo:22:52
Taas alkoi sama rulianssi, kuskin oven ulkokahva jäätyy taas, no toimihan se sentään viime talven ihan kunnolla ::). Ei auttanut muu kuin hakea marmoritiskiltä uusi vaijeri, huomenna taas uusi purku-urakka edessä.

Mistä helvetistä se saa siihen vaijeriin kosteutta  :'(

Onko joku oikeasti keksinyt tuohon jonkun patentin että ongelma poistuu ::)
Mulla ongelma poistui vasta auton vaihdolla. Parikymmentä vuotta tosiaan ollut tämä ominaisuus näissä vehkeissä, tuskin ihan heti katoaa kun koskee vain marginaaliryhmää pohjolassa.
Kuplafolkkari oli tämän suhteen ongelmaton, eli kyllä sitä ennen osattiin..  ::)

vzv

Ikkunan tiivisteestä olen nähnyt puhuttavan, mutta tiedä häntä. Omassa 2013-mallisessa koputan puuta kun ei ole vielä sattunut. Jos ikkunalla on tekemistä asian kanssa niin katoksessa säilyttäminen saattaa auttaa meillä. Mutta luulisi auton sisäilman ja ovipellin sisäpuolen lämpötilaeron huolehtivan kosteuden tiivistymisestä oven sisään.

Jos tähän hommaan joku pitkäaikaisempi ratkaisu on, niin minusta sen täytyy olla voiteluaineissa. Kuorellisessa vaijerissa joka liikkuu aika harvoin luulisi sopivan mömmön pysyvän vuotta pitempään.

Lainaus käyttäjältä: jatavi - 15.12.22 - klo:22:52
Taas alkoi sama rulianssi, kuskin oven ulkokahva jäätyy taas, no toimihan se sentään viime talven ihan kunnolla ::). Ei auttanut muu kuin hakea marmoritiskiltä uusi vaijeri, huomenna taas uusi purku-urakka edessä.

Mistä helvetistä se saa siihen vaijeriin kosteutta  :'(

Onko joku oikeasti keksinyt tuohon jonkun patentin että ongelma poistuu ::)

Lare111

Juuri tällä viikolla tappelin myös oman B7 Passatin kuskin oven ulkokahvan jäätymisen kanssa. Itse luovutin sisäpellin irroituksen suhteen, kun alkoi satamaan vettä ja tulemaan pimeä. Sen sijaan sisäpellin läpiviennistä sai suihkutettua aseöljyä vaijerin alapäähän ja sisäpellin raosta taas yläpäähän. Samalla kun suihkutin aseöljyä, toinen nyki ulkokahvaa, jolloin vaijeri liikkui ylös alas. Loput aseöljystä tyhjensin lukkolaitetta kohti, jossa siinäkin on ilmeisesti jäätyviä kohtia.

Nyt ei ainakaan pikkupakkasilla jäätynyt kahva vielä. Iltaa ja kovempia pakkasia odotellessa. Toivottavasti ongelma korjaantui edes täksi talveksi.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

flyboy

Onko kenellekään tullut kuskin oven kanssa tällaista ongelmaa: Jos pakkasella avaa oven ulkokahvasta, muuttuu kahva aivan hervottomaksi, eikä ovi lukitu suljettaessa - ovi auki -ilmoitus jää palamaan MFD:hen. Oven saa pysymään kutakuinkin kiinni, jos vetää ovaa samalla kun painaa keskuslukituksen päälle. Kun auto on sitten lämmennyt n. 10 minuutin ajan sulaa jokin sieltä ja oven saa vedettyä kiinni ja MFD:n ilmoitus sammuu.

Kysymys onkin, että mikä vaijeri siellä on jäätynyt?

jarmaho

Lainaus käyttäjältä: flyboy - 09.05.23 - klo:09:09
Onko kenellekään tullut kuskin oven kanssa tällaista ongelmaa: Jos pakkasella avaa oven ulkokahvasta, muuttuu kahva aivan hervottomaksi, eikä ovi lukitu suljettaessa - ovi auki -ilmoitus jää palamaan MFD:hen. Oven saa pysymään kutakuinkin kiinni, jos vetää ovaa samalla kun painaa keskuslukituksen päälle. Kun auto on sitten lämmennyt n. 10 minuutin ajan sulaa jokin sieltä ja oven saa vedettyä kiinni ja MFD:n ilmoitus sammuu.

Kysymys onkin, että mikä vaijeri siellä on jäätynyt?
Ei välttämättä vaijeri, vaan B-pilarissa olevan tapin ympärille kiertyvät lukkolevyt / niiden oven ulkopuolella oleva mekaniikka on kuiva. Itsellä nuo ovat parissa autossa vaivanneet, molemmilla kerroilla apu löytyi voitelemalla mainitut osat ase- ja lukkoöljyllä.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

eranta

Lainaus käyttäjältä: flyboy - 09.05.23 - klo:09:09
Onko kenellekään tullut kuskin oven kanssa tällaista ongelmaa: Jos pakkasella avaa oven ulkokahvasta, muuttuu kahva aivan hervottomaksi, eikä ovi lukitu suljettaessa - ovi auki -ilmoitus jää palamaan MFD:hen. Oven saa pysymään kutakuinkin kiinni, jos vetää ovaa samalla kun painaa keskuslukituksen päälle. Kun auto on sitten lämmennyt n. 10 minuutin ajan sulaa jokin sieltä ja oven saa vedettyä kiinni ja MFD:n ilmoitus sammuu.

Kysymys onkin, että mikä vaijeri siellä on jäätynyt?

Juuri tuota teki itsellä, ja ulkokahvan vaijerin vaihto oli ratkaisu (vaihdoin kyl samalla molemmat vaijerit). Vaihtelevasti ulkokahvasta sai oven auki tai ei.

Nyt uudet vaijerit jo useamman vuoden ikäiset, mut vielä ei ole uusiks alkanut reistailee...
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

hece

Mullakin tuli tuota ongelmaa, vaikka vaijerit on muutama vuosi sitten vaihdettu. Yllätyin suuresti kun aseöljyn suihkiminen jokaiseen väliin mitään purkamatta auttoi. Enää tarvitsee pestä ovi valumien jäljiltä...

Ramzez

Klassikko-ongelma on nyt sen verran aikaa jo vaivannut, että pitää alkaa miettiä tehdä asialle jotain viimeistään kun pakkaset hellittävät.

Eli B7 Passatin kuljettajan ovi jäätyy käytännössä heti lämpötilan valuessa nollan alapuolelle. Siitä on varmaan pari vuotta, kun uusin sekä ulko- että sisävaijerin uuteen. Taisi toimia ensimmäisen talven ja sitten alkoivat uudestaan ongelmat. Nykyään ongelma on oikeastaan se, että kuskin ulkokahva jäätyy käytännössä melkein heti pakkasilla, viimeistään ajossa, jos on pakkasta. Kahva ei kuitenkaan käyttäydy siten, niin kuin siellä olisi vaijeri jäässä, vaan itse kahva on yhtä puuta muun oven kanssa, eli sitä ei saa lainkaan avattua kuin korkeintaan isolla voimalla ja silloin pelkään jo rikkovani jotain. Sisätilanlämppärillä ovea lämmittämällä ulkokahvan saa kyllä toimimaan, mutta se toimii muutaman minuutin kunnes taas on jäässä. Vaikka veisi lämpimään talliin pidemmäksi ajaksi kuivumaan, niin eipä auta ongelmaan, pakkasella kahva taas ihan juntturassa.

Mikähän tuollaista oiretta voi aiheuttaa? Silloin aikanaan kun oli vaijerin kanssa ongelmaa, niin kahvasta ovi kyllä saattoi aueta, mutta jäi sitten siihen ulosvedettyyn asentoon ja ovea ei saanut kiinni kuin keskuslukituksella temppuilemalla. Nyt ongelma on se, ettei kahvaa saa avattua ollenkaan. Hitsautuu pakkasella heti kiinni. Yhtenä kesänä purin ovea sen verran, että sain öljyttyä lukkolaitetta, mutta eipä tuntunut asiaa auttavan. Kiinnostaisi kovasti, että mikä siellä oikein jäätyy?

vzv

Spekulointia: Minulla tulee ensimmäiseksi mieleen se ulkokahvan rungossa oleva "kynsi" johon kahva ottaa. (Yllä Jatavin toisessa kuvapostauksessa harmaa osa kahvarungon oikeassa päässä pyörän lukkosylinterirungon vasemmalla puolella.) Siinä on melkoinen jousivoima, ja se pyörähtää kahvarungossa akselinsa varassa kun kahvasta vetää. Se on valettu metallimötikkä johon kosteuden luulisi kondensoituvan aika tehokkaasti oikeissa olosuhteissa.

Voi myös olla, että lisääntynyt kitka ja jäätynyt vesi joka kohdassa matkalla kahvasta lukituskappaleen pyörähdykseen tuottaa saman vaikutelman.

Itselläkin kuuluu kahvoista tänä vuonna usein avatessa ensin "räps" jota ei kuulunut viime talvena. Toistaiseksi on kuitenkin auennut. Kävin pesemässä auton ennen pakkaskauden alkua ja mietin onko näillä joku yhteys. Täytyy varmaan käydä suihkimassa jotain vettä syrjäyttävää kahvan rei'istä ennen kuin pakkaset alkavat uudelleen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy