Alatukivarren takahela

Aloittaja haa5t, 11.03.16 - klo:20:59

« edellinen - seuraava »

haa5t

Merkkihuollossa huomasivat että Passatin alatukivarsien takahelat ovat vaihtokunnossa. Hinta-arvio oli 450 Eur, joten ajattelin katsella onnistuisiko itse kotikonstein vaihtaminen.

Eli osa on tämä: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/183944/100219?ajoneuvo=1350

Näyttäisi olevan sama kuin osa 3 tässä:

http://smg.photobucket.com/user/hetajo/media/SuspensionFront.png.html

Ei näyttäisi pahalta vaihtaa, mutta onnistuuko irrottamatta koko alatukivartta? Eli millä tavalla alatukivarren pää on kiinni tuossa helassa, siinä kun ei näy minkäänlaista pultinpäätä?



VW Passat Variant 1,4 TSI 90 kW vm 2012

RSOCUstin

#1
Alatukivarren tappi tulee helasta läpi. Kolme pulttia auki ja vänkätään pois sorkkaraudalla ja lyömällä. Uusi kannataa voidella fairilla tuo hela ja tappi. Menee paremmin, ruuveja joutuu kirimään sitten tasasesti. Vuosi sit vaihdoin omaan skodaan molemmat puolet reilu parituntia meni. Lukase tuolta allekirjotuksen ogusta lisää sivulta 4. Kannattaa vaihtaa koiranluut jos kilsoja lähempänä 200tkm ne on ihan vetelät kans

haa5t

Kiitokset, luin tarinasi. Ihmettelen kuinka tuosta arvioidaan hinnaksi peräti 450 EUR, vaikka näyttää kerrankin melko helpolta jutulta. Eli vaihdan ne sitten itse.

Passatissa (mallivuosi 2012) on mittarissa jo 201 tkm joten ne koiranluutkin voi olla aika vaihtaa - auto oli juuri jakoketjun takuuvaihdossa, samalla vaihdettiin vesipumppu, joten alkaa menemään aika moni osa uusiksi tässä lähiaikoina.
VW Passat Variant 1,4 TSI 90 kW vm 2012

RSOCUstin

Mikä kone sulla? Mulla vaihdettu hihna ja kiristimet 128tkm takuuseen. Siloinen omistaja ei ollut vaihtanut pumppua kun maksaa vain 50e. Ny meni vuosi sit pumppu ja huollossa vaihettiin kaikk. Joku vika noissa on kun joutuu vaihtellen. Epäilen että tossa kävi vahinko vaihto kun oli laturin vapaakutkin vaihdettu kans. No se meni mulla 100tkm myöhemmin uudestaa ja pumppu rohisi ja pieni ruostuma vuoto oli.

haa5t

Kone on 1,4 TSI 90 kW, jossa näiden palstojen mukaan on suuri riski jakoketjun venymiselle. Kylmäkäynnistyksissä se ketju ilmoitti itsestään, joten vein auton ilmaiseen TSI-tarkastukseen. Siellä olivat sitä mieltä ettei sillä ajeta enää yhtään, vaan vaihdetaan ketju saman tien. Olin vähän yllättynyt noin tiukasta tuomiosta, mutta hienoa että vaihtoivat jakopään takuuseen näinkin paljon ajettuun autoon. Vesipumpun vaihto meni omaan piikkiin, maksoi 194 EUR töineen, vaikka eihän se itse pumppu itsessään maksanut kuin vajaat 50 EUR.
VW Passat Variant 1,4 TSI 90 kW vm 2012

haa5t

Nyt on molemmat takahelat vaihdettu, fairy-kikka toimi tosi hienosti!

Onko nyt pyörien kulmien tarkistus tarpeen??
VW Passat Variant 1,4 TSI 90 kW vm 2012

Timba

Meinasin juuri samoin kysellä aurauskulmien tarkistuksen perään.
Eli vaatii varmasti tarkistuksen?
Seat Alhambra 2,0 TDI Style 4WD 7p
Ex. VW Polo 1,3 / Golf IV Variant 1,6 & 1,9 TDI / Skoda Octavia Scout 2,0 TDI

RSOCUstin

Mä en teettänyt. Olin kyllä 5kk aikasemmin teettänyt. Ihan samallalailla kulkee kun enne osien vaihtoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy