"Vollotus" moottorijarrutuksessa

Aloittaja tomikulmala, 14.12.15 - klo:19:11

« edellinen - seuraava »

tomikulmala

Kyselläänpä täältä kun mistään muualta ei tunnu vastauksia tulevan.

Auto: 2012 B7 variant
Moottori: CFFB eli 2.0 TDI 140hv
Vaihteisto: DSG
Ajettu: 86000km

Olen omistanut auton vähän yli viikon ja ehtinyt ajamaan sillä noin 200km. Ostettu eräästä Tamperelaisesta autokaupasta.
Vollotus alkoi viime tiistaina ja kiikutin auton heti tilaisuuden tullen torstaina huoltoon Tampereen Laakkoselle, jossa auto huollettiin (90000km) sekä tutkittiin vollotusta. Huollon virkailija myönsi vollotuksen puhelimessa, mutta sittemmin Laakkonen nosti "kädet pystyyn" tutkittuaan renkaan laakerit sekä kokeiltuaan ajoa toisella rengastuksella (ei auttanut, kuten arvata saattaa). Nyt auto on eräässä toisessa Tamperelaisessa liikkeessä tutkittavana.

Ongelma on siis seuraava
Omituinen vollotus kuuluu moottorijarrutuksessa, erityisesti 40-50-60km/h -nopeuksissa, mutta myös alemmilla nopeuksilla. Kuuluu myös veto päällä noin 50-55km/h -nopeudella. Kierrokset arviolta noin 1100-1300 nurkilla, vaihteella en ole huomannut olevan merkitystä vollotukseen.

Olen ajanut melkoisen montaa VAG-konsernin autoa viime vuosina (Skoda, VW, Audi), niin manuaaleja kuin DSG-vaihteisia ja eri kokoisilla moottoreilla enkä ole yhdessäkään törmännyt tällaiseen ongelmaan.

Onko kenelläkään mitään hajua mistä tuo ääni voisi johtua?

sprint

Voisiko laturi, vapaakytkin tai jokin muu apulaite aiheuttaa äänen.

duke7

Vetaria veikkaisin. Vaikka suojakumit on ehjät niin ehkä ollut jossain kohtaa hetken rikki ja ottanut kipeää. Mulla alkoi joskus vollottaa veto päällä ja meni pitkään ennen kuin vetariin paikantui. Suojakumi oli ollut puolisen vuotta ennemmin rikki ja vaihdettu kyllä pian mutta jotain oli jo tapahtunut.

Voi testata tuota ainakin ajamalla veto päällä niin että ääni kuuluu ja mutkittelemalla. Ã,,äni muuttuu tai poistuu toiseen suuntaan jos on vetarissa. Laakeriin en tässä tapauksessa oikein usko kun vaatii siis ilmeisesti vedon tai moottorijarrutuksen jotta ääntää.

Mulla ääni oli pahimmillaan jossain 80-90 km/h tienoilla kovempaa kiihdytettäessä.

tomikulmala

Kiitos vastauksista! Laitan viestiä eteenpäin, että voivat tarkistaa ehdotetut kohteet.

tomikulmala

Hetken tarkemmin mietittyäni... Voikohan kyseessä kuitenkaan olla vetari, sillä kun laatikko vaihtaa pienemmälle moottorijarrutuksessa, niin äänikin nousee kierrosten mukaan.

Jotakuinkin näin


mackaiveri

Eikös tuo kone ole hihnalla? Jos hihna on liian kireällä, koneesta kuuluu "vollotusta".

tomikulmala

Laitetaan tähän sen verran päivitystä, että edelleen vian syntyperää tutkitaan. Korjaamo on joutunut tilaamaan (ilmeisesti) Saksasta asti jotain erikoistyökaluja vian paikallistamisen avuksi.
Sanovat, että autolla ei ole vaarallista ajaa ja sainkin sen vuorokaudeksi ajoon, että sain välttämättömät toimenpiteet suoritettua (muutoskatsastus pakettiautoksi).

Ymmärtääkseni vikaa koitetaan nyt paikallistaa laatikosta, voimansiirrosta sekä alustasta.

Onneksi autokauppa on ainakin toistaiseksi hoitanut hommansa hienosti ja aina on sijaisauto tullut alle.

tomikulmala

Eilen sain korjaamolta puhelun, että vollotusta täytyy vain sietää ja osia ei lähdetä vaihtamaan.

Taitaa olla tyypillistä toimintaa volkkarin kanssa kun jo toinen liike tekee saman eli vian olemassaolo myönnetään, mutta ei tehdä mitään...

tärpätti

Purkaisin kaupan....  Jos laatikon kierrokset vaikuttaa asiaan niin perä tai sitten laatikon pääakselin laakerointi. Jos kerran on riippuvainen kierroksista eikä vaihteesta.
Octavia BKD

gunman

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 24.12.15 - klo:09:45
Purkaisin kaupan....  Jos laatikon kierrokset vaikuttaa asiaan niin perä tai sitten laatikon pääakselin laakerointi. Jos kerran on riippuvainen kierroksista eikä vaihteesta.

Jep. Askin laakerivialle ääni täältäkin.
Vaimon edellisessä kulkineessa meni pari vaihteistoa uusiksi. Ennen totaalista porsimista pitivät juuri tuollaista "vollotusta".
(Olivat manuaaliaskeja, mutta kai ne laakerit ääntelee samalla tavalla myös tomaatissa, jos ovat rikki)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

tomikulmala

Kauppa purettu tänään. Kyllähän tässä taas takkiin tuli verot, vakuutukset, ajetut km eestaas pitkin kaupunkia, puhelut maksullisiin numeroihin selvittelyn takia jne...

vwmies

Lainaus käyttäjältä: tomikulmala - 29.12.15 - klo:18:41
Kauppa purettu tänään. Kyllähän tässä taas takkiin tuli verot, vakuutukset, ajetut km eestaas pitkin kaupunkia, puhelut maksullisiin numeroihin selvittelyn takia jne...

Eikös tuossa tehty huoltokin ? Paljonko tuli kuluja kaikkiaan ?  :(
Yritetään pärjätä.

tomikulmala

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 29.12.15 - klo:19:22
Eikös tuossa tehty huoltokin ? Paljonko tuli kuluja kaikkiaan ?  :(
Tinkasin huollon kauppahintaan mukaan, joten siitä ei tullut mulle kuluja.

vwmies

#13
Lainaus käyttäjältä: tomikulmala - 30.12.15 - klo:08:12
Tinkasin huollon kauppahintaan mukaan, joten siitä ei tullut mulle kuluja.

Hyvä. Tässä casessa purku on ainakin ulkopuolisen silmin paras vaihtoehto, kun riskit ja maksaja (jatkossa) eivät ole tiedossa.
Mitä tahansa asiaansa lähteekin hoitamaan, niin korvaamatonta aikaa ja rahalla korvattavia kuluja syntyy aina.

OT: Tappelin joskus 10v. sitten parkkihallissa viereisen auton ovella pa-luukun viereen lyödyn pienen vekin korjauskuluista ainakin täyden työpäivän.  :o

      Kun vahinko on pieni, niin intressi siihen ei ole kovin suuri. Pääpiirteissään tapahtumat olivat 2 x vahinkotarkastusasemalla käynti, vahinkoilmoituksen jättäminen kun vastapuoli kiisti asian, poliisiasemalla käynti (turhaan, asia on osapuolten ja vak. yhtiön asia kuulemma), vakuutusyhtiöön soitteleminen, reklamaatio väärän paikkakunnan sisältäneeseen korvausbumerangiin, ja lopulta kuukausia myöhemmin oikeilla tiedoilla kielteisestä korvauspäätöksestä valitus liikennevahinkolautakuntaan. Lopulta lomalla ollessani vahinkotarkastaja soitti ja ilmoitti että "nyt korvataan". Kas kun autossani oli vastapuolen väriä. Tämän jälkeen soitti korvauskäsittelijä, jolle väänsin asian vielä kerran rautalangasta. Pikantti sivujuonne oli, että autoani kolhinut "täti" soitti ja uhkasi "oikeudessa tavataan". Odottelen haastemiestä edelleenkin, liekö case ja uhkauskin jo vanhentunut.  Puhelinkulujani, mustaa mieltä eikä ajanhukkaa korvannut kukaan.  :'(
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy