Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - -zippe-

#61
Onko kukaan laittanut Xenon H7R muutossarjaa Ibizaan tai vastaavasti LED muutossarjaa?
Jos on, niin mitä ongelmia aiheutunut tai vikavaloja? Kun onko tämä niin sanottu CANBUS väyläinen auto?
#62
Lainaus käyttäjältä: jabajee - 20.11.19 - klo:08:47
Kakkoskoppaisessa Octaviassa tein näin. Eli Biltemasta rulla tarraa ja leikkasin itse sopivat palat. Kokonaiskustannukset alle 20,. Samasta rullasta riitti tarraa ovipilareidenkin teippaukseen.





Oliko tätä teippiä: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/styling/ulkopuoli/hiilikuitukalvo-3d-2000031845
#63
Lainaus käyttäjältä: Occux - 20.11.19 - klo:13:13
Kiitos rauhoittelusta. Niinhän ne huollossakin sanoi.
Joo, eiköhän tuo liene ominaisuus kylmänä, koska kuulostaa tutulle tuollainen kolina kylmänä, muttta kas kummaa kun kytkimen tempaisee pohjaan niin ääni vaimenee ja lämpösenä ei pidä ääntä. Ajettu 106tkm 1.4 TSI CHPA moottorilla
#64
[...] Ja Start-stop löytyy Octaviasta eli todennäköisesti myös akunhallintakin.

Entäpä millainen tilalle? Autohan on 1.4 tsi bensa
https://m.motonet.fi/fi/varaosat/1968/autot/skoda/octavia-iii-13-?vuosimalli=2013&tuoteryhma=1860
Motonetin tietojen mukaan kävisi vain tuo yksi vaihtoehto kun on Start-stop eli 70Ah 179e

Alkuperäinen akku on 59Ah.

Lainaus käyttäjältä: fabio - 23.10.19 - klo:10:22
Itsellä kävi edellisen auton kanssa (ei VAG) tuossa kesänkorvalla niin että 10+v. alkuperäinen akku simahti Motonetin pihalle. Auto ei lähtenyt enää käyntiin, hidasta naksutusta ja valot vilkkui himmeästi kojetaulussa. Sikäli jännä että mitään oireita loppumisesta tai varoituksia ei ilmennyt etukäteen. Kanta-asiakkaana lompsin takaisin sisälle info-tiskille ja sieltä tuli huoltomies kurkkaan autoa mukanaan apukäynnistin. Saatiin auto käyntiin ja ajettua pihalta löytyvälle Motomaatille, jossa huoltomies testasi akun kunnon ja sanoi että entinen on. Tarjosi tilalle juurikin tuota Exide EK700 70Ah/760A akkua, joka luonnollisesti vaihdettiin samoin tein paikoilleen (ainakin tuolloin kytki jatkuvan virran akun irrotuksen ajaksi). Vanhan akun kierrätyksen hoitivat myös.

Motomaatilla huoltomies vielä mainitsi tuosta älykkäästä akunhallinnasta, josta en ollut kuullutkaan. Katsoi sitten "koneelta" että tässä automallissa ei sellaista pitäisi ollakaan, mutta varmisti vielä asian kytkemällä OBD testeriin, ei kuulemma löytynyt sellaista valikkoa mistä koodauksen olisi voinut tehdä. Ja vaikka olisikin, tämä ei kuulemma olisi maksanut mitään, liekö sisältyi akun hintaan, oli hetkellinen tai kanta-asiakas etu tms, tiedä häntä.

Itse kun käytin oman autoni väliöljynvaihdossa (15tkm) niin akkutesterin mukaan vielä hönkää riittää, joten vielä en ole akkua vaihtanut. Mielenkiintoinen akku löytyy myös Energie+ Puuilon hyllystä. 109e. Onko kellään kokemuksia tuosta? Ei ainakaan olisi niin tyyris kuin Exiden akku motonetistä.
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10111061
#65
Lainaus käyttäjältä: fabio - 13.10.19 - klo:13:43
Olis tulossa (määräaikainen) jakohihnanvaihto vuodenvaihteessa. Suosituksia missä Oulun seudulla kannattaa tuo teettää (tai missä ei kannata)? Ja mitä kannattaa samalla huollattaa kun pajalla käyttää? Jäähdytysneste ja jarruneste tulee itsellä mieleen. Entäs vesipumppu..?

Viimeisimpiä huoltoja tehty:
1/2018 jarrunestehuolto
4/2019 määräaikaishuolto (öljyt+suodatin, i-suodatin, si-suodatin, tulpat)
7/2019 ilmastointihuolto
8/2019 akku testattu

Ocu III 1.4TSI DSG. Mittarissa nyt 121tkm.

Vesipumppu on eri puolella konetta kuin hihna ainakin 1.4TSI:ssä, joten omaani sitä ei vaihdettu keväällä. Vain hihna, kiristimet ja rullat vaihdettiin.
#66
Voi tehdä itse, mutta vaihto on kuitattava autolle testerillä (VCDS) jos autossa on akunhallintajärjestelmä. Tämän olemassaololle aika hyvä indikaattori on start-stop, jos autossa on se niin silloin on älykäs akunhallintakin.

Jatkuvaa virtaa auto EI TARVITSE, kuten ei kyllä mikään muukaan tietämäni automalli. Mistähän tämä legenda on aikanaan lähtenyt liikkeelle?


Bmw:stä itse kuullut, että pitää olla jatkuva virta, jos vaihtaa akun. Taitaa olla vaan hyvää myyntipuhetta sitten.
Ja Start-stop löytyy Octaviasta eli todennäköisesti myös akunhallintakin.

Entäpä millainen tilalle? Autohan on 1.4 tsi bensa
https://m.motonet.fi/fi/varaosat/1968/autot/skoda/octavia-iii-13-?vuosimalli=2013&tuoteryhma=1860
Motonetin tietojen mukaan kävisi vain tuo yksi vaihtoehto kun on Start-stop eli 70Ah 179e

Alkuperäinen akku on 59Ah.
#67
Onkos kukaan vielä vaihtanut akkua bensa Octaviaan?
Pystyykö itse tekemään vai vaatiiko jatkuvan virran, jottei mene ajotietokoneet tai muut sekaisin?
Itsellä 1.4 tsi.
#68
Itse vaihdatan ensi viikolla jakohihan Octaviaan, kun 6 vuotta tuli täyteen ja jätän vesipumpun vaihtamatta, koska on toisella puolella konetta.
Kyseisestä huollosta sanottiin että vesipumpun vaihto on todennäköisempää hihnoineen siellä 200tkm kohdilla. Nyt mittarissa reilu 96tkm.
Ja kolmesta eri huoltopaikasta kysyin ja kaikista ilmoitettiin jakohihnan vaihtoväliksi 6 vuotta.
#69
Lainaus käyttäjältä: -zippe- - 18.01.19 - klo:07:54
Itsellä syttyi eilen Airbag error valo. Oiskohan vika ovessa piuhasarjassa? Tuskin obd testerillä saa selville mistä vikaa alkaisi etsimään.

VCDS:llä kuitattiin vikakoodi ja ei ole nyt ainakaan tullut takaisin. Joten joku bugi varmaan vaan oli talvikeleistä johtuen kun sulaa ja jäätyy vähän väliä auto. Vikakoodina oli alla oleva:

1 Fault Found:
9682162 - Multiple collision brake
B13BC F2 [136] - No function
#70
Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 30.03.18 - klo:09:46
Octavia säikäytti eilen heittämällä AIRBAG ERROR tekstin mittaristoon. Myös airbagin merkkivalo jäi palamaan lyhyen siirtymän ajaksi. Myöhemmin päivällä useita käynnistyksiä ilman herjoja aiheesta. Tarkkaillaan..

Mitään konkreettista vikaa siellä tuskin on, koska sellaisen jälkeen airbagin merkkivalo jää palamaan, eikä poistu kuin vikakoodit nollaamalla. Näin oli ainakin Audissa muinoin, kun joku takapenkillä käynyt "isokenkäinen" oli onnistunut potkaisemaan apumiehen penkin alla sivuturvatyynyn johtoliittimen irti.

Itsellä syttyi eilen Airbag error valo. Oiskohan vika ovessa piuhasarjassa? Tuskin obd testerillä saa selville mistä vikaa alkaisi etsimään.
Lukeeko kukaan Hyvinkää - Riihimäki - Nurmijärvellä alueella VCDS:llä vikakoodeja?
#71
Onkos kukaan vaihdattanut tai itse vaihtanut jakopään hihnaa ja vesipumppua bensa octaviaan? Kun 180tkm tai 6 vuotta taitaa olla suositusvaihtoväli. Ja mitäs hintapuoli ollut?
#72
Eilen vilkaisin uudemman kerran konepellin alle ja tälläiseltä näyttää, tosin nettiautosta tämä kuva lainattu. Ei siinä akun etupuolella mitään säiliötä kyllä mahdu olemaan tai näy. Epäilys on että olisiko akun alla vaikkapa?

#73
Tuo kuva taitaa olla 6K 1.8T mallisarjan Ibizasta, tosiaan ei kyllä tuosta ketjun aloituksestakaan selviä, että mikä koria haettiin alunperin, mutta tosiaan 6L korimallia nyt itse tarkoitin vm. 2002-2008 ja kone tyypiltään BJX ja 1.8T FR mallia
#74
Missäs muuten tuo ohjaustehostimen säiliö sijaitsee 1.8T FR:ssä koska en sitä konehuoneesta äkkiseltään löytänyt?
Olisin itse tarkistanut nestepinnan tasoa ohjaustehostimesta.
#75
No onpas täällä nyt saatu mielipahaa taas aikaiseksi kun vain kysyin mielipidettä huollon hinnasta, ja heti joku vetää herneen nenään. Useita uudehkoja autoja omistaneena tiedän, että kyllä se huolto aina maksaa 200-500e välillä on pyörinyt autossa kuin autossa, jonka olen merkkihuollossa käyttänyt. Kuitenkaan oma autoni ei ole mikään pakasta vedetty uusi auto enään vaan vuosimallia 2013. Ja osalle näköjään sama maksaako samanlaisesta palvelusta 100e sinne sun tänne kun rahaa tuntuu olevan. Ja luumusukkana nyt vastaan omaan kysymykseeni niiinkuin täällä haukuttiin ja jotta palataan asiaan eli huollon hintaan:

Skoda merkkihuollosta kysyin hintoja 90tkm huoltoon: liuta taskulamppu hoitoja ja sitten ne oikeat työt: öljyn vaihto + suodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja jarrunesteen vaihto. Nelipyörä 264e ja Länsiauto 320e ja omilla öljyillä molemmat hinnat.
Yli 50e hintaeroa kuitenkin näidenkin kahden paikan välillä.
#76
Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 16.03.18 - klo:00:59
Kyselin omaani 90 tkm huollon hintaa niin autokeskus 150 , omilla öljyillä ja metroauto 100, melko kohtuullista. Eli moottoriöljyt ja ilmansuodatin vaihto. Ns. Oikeat työt ja liuta niitä tarkastuksia.

Itse kyselin Hyvinkäältä Autojerryn kautta huoltotarjouksia 90 tkm huoltoon, niin ensimmäinen tarjous tuli nyt ja hinta 200e ja on itse vien omat öljyt, joten on kyllä suolainen hinta minun mielestäni. Alla lista mitä tekevät:

Oikeat työt -> öljynsuodattimen vaihto, Ilmansuodattimen vaihto, Sisäilmansuodattimen vaihto
Läjä tarkastuksia -> Alustan ja korin silmämääräinen tarkastus, Alustan nivelien ja puslien tarkastus, Jäähdytysnesteen pakkaskeskestävyyden ja määrän tarkastus, Renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastus, Jarrujen kunnon tarkastus, Jarrunesteen tarkastus, Valojen tarkastus, Apulaitehihnan kunnon tarkastus, Pakoputkiston kunnon tarkastus, Ovien saranoiden ja lukkojen voitelu, Koeajo
ja lopuksi huoltovalon nollaus / koodaus.

Mites muilla?
#77
Hommasin Fixus autovaraosa ketjulta puhaltimen ja reilun 100e paikkeilla oli hinta.
#78
Tämä tuli itse vaihdettua viime syksynä 2017 ja oli kyllä aika show. Ei tarvitse irroittaa kuitenkaan kojelautaa pois.
Hanskalokero ja sen ympäriltä olevat muovit ja metalliosat pois tieltä sekä kojelaudan sivumuovi pois niin alkaa tilaa löytymään juuri ja juuri, että saa pujoteltua jotenkin sen puhaltimen pois. Hankala on myös ottaa puhaltimen ruuvit irti, muutama todella hankalassa paikassa kun ei meinaa sopivia työkaluja millään löytyä mikä mahtuu rakoihin. Eipähän enää puhaltimen laakeri ulise : )
#79
Onkos kukaan vaihtanut Hatchback Octaviaan facelift mallin takavaloja? Nehän ovat vähän tummella optiikalla ja voisi sopia kivasti pre-faceliftiin. Ilmeisesti combissa jotain erilaista valoissa. Ainakin eri numerosarja näyttää olevan.
Ilmeisesti pitäisi sopia muuten plug&play, paitsi että tarvii ilmeisesti tuollaiset adapterit väliin. Tiedä sitten pitääkö koodatakin taas jotain että saa edes toimimaan.

https://www.cars-equipment.com/en/shop/tail-lights-3/oem-5e5945711-led-left-side-taillight/
https://www.cars-equipment.com/en/shop/tail-lights-3/led-adapters-from-octavia-3-to-2/

#80
Onko siis kukaan asentanut Ibiza -07 1.8T FR:n vakionopeudensäädintä jälkikäteen?
Slamit ainakin näyttää myyvän:
http://www.slamit.net/product/22189/vakionopeussaatimen-jalkiasennussarja-seat-ibiza-6l-monitoiminaytollisiin
Pitääkö tuossa ratti ottaa pois?
Onko kuinka vaikea asentaa oikeasti?
Jostain olin myös lukevani että ei välttämättä kuitenkaan käy kaikkiin autoihin.
Ja ohjelmointi pitää suorittaa jossain, riitääköhän 100e ohjelmointiin?
#81
Lainaus käyttäjältä: Visa - 12.10.17 - klo:08:16
Mä olen ajanut 2011 1.2tsi koneella 210 tkm nyt, ketju on tarvinnut vaihtaa kahdesti (ei näistä kuluja itselle). Muuta ihmeempää ei. 30tkm huoltovälillä menty. Ihan tyytyväinen olen.

Eihän moottori mikään voimanpesä ole mutta on toimivaa perustekniikkaa :D

Sehän on tyyliin 100tkm ja ketjuvaihtoon. Valmistajan piikkiin mennyt sitten kaikki kulut ilmeisesti? Kuinkas se on mahdollista vielä takuuajan jälkeenkin?
#82
Eikö kenelläkään tietoa?  :-\
#83
Lainaus käyttäjältä: Temezone - 20.03.17 - klo:16:25
Terve! Olen yrittänyt etsiä aiheesta tietoa, mutta en ole toistaiseksi saanut selvyyttä asiaan, eli onko 2014 vuosimallin Fabiassa vielä kaukaa kierrettävä jakopääketjumiina? Muistaakseni Octaviaan vaihtui v. 2014 jakopäähihna, ja olisiko Fabiaan vasta vuonna 2015?

Kiitos vastauksista etukäteen!

Hihna vaihtui jo 2013 ainakin Skodan pikkubensakoneisiin korimallin vaihduttua uuteen.
#84
Moi, mites näiden fabioiden 1.2 TSi koneiden kestävyys lienee olevan, kun eikö nämäkin ole ketjukoneella?
Onko paljon ketjut venynyt tai vaihdeltu niitä?
Onko sama ongelma kuin muissakin tsi koneiden ketjuissa -10 vuoden molemmin puolin?
#85
Lainaus käyttäjältä: Occu14 - 09.04.17 - klo:18:50
Kyllä tuolla hyvin pitkälti samat saa koodattua. Itse koodasin vm 2014 Octaviaan:
- Päiväajovalot himmenee vilkutettaessa
- Peräluukku kiinni sisänapista ja kakesta
- Needle swipe
- Puhaltimen nopeus automaattisäädöllä näkyviin
- Sumuvalot yhdessä ajovalojen kanssa saattovaloiksi

2017 Faceliftiin
- VIM
- Peräluukku kiinni sisältä ja kakesta
- Needle swipe

Nämä muutokset tehty tuolla obdeleven Pro mallilla?
Pitikö tuohon käyttää jotain credittejä vai saako tehtyä ihan ilmaiseksi?
#86
Lainaus käyttäjältä: -zippe- - 25.04.17 - klo:17:39
Mitä kuuluu 60tkm huoltoon? Huoltokirja kun ei kerro juuri mitään.

Tutkin tätä ketjua ja jäi vähän sellainen maku että 60 tkm perushuolto sisältää ainoastaan moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon ja huollon tarkastuksia?
Eikö mitään muuta kuulu? Eli autolla tulee nyt 2v/30tkm tuo huoltoväli.
Eikö edes ilmansuodattimen tai raitisilmasuodattimen vaihto kuuluu normaaliin huoltoväliin? :O

Entäs noi sytytystulpat, jos niitä ei vielä 60tkm vaihdeta niin milloin vasta sitten? Jos sekin lisätyö?

Lainaus sivulta 13:
Omaan kysyin Kouvolasta 60 tkm huoltoa, alla vastaus:
- 60 tkm perushuolto (sis. moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon ja huollon tarkastukset) 322,85,
- moottorin ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen vaihto 64,11,
- sytytystulppien vaihto 100,37,

Yhteensä ~490 ,. Lisätöinä nuo ilmansuodattimet ja sytytystulpat.


60 tkm perushuoltona tehtiin nyt sitten:
- moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon ja huollon tarkastukset
- raitisilmasuodattimen vaihto (lisätyö)
- sytytystulppien vaihto 1.4 TSI (lisätyö)
#87
Koodaileeko kukaan Riihimäen suunnassa pientä korvausta vastaan?

En tiedä saako noita kaikkia edes omaani mutta, noi kiinnostas
-   Tankkausmäärän näyttö Maxidotissa
-   Liikennemerkkien tunnistus
-   Matkustajan peilin lasku peruutettaessa
-   Tuulettimen nopeuden näyttö Auto-asennossa
-   Kaukovaloavustimen aktivointinopeus 57->20
-   Kaukovaloavustimen disablointinopeus 40->15
#88
Mitä kuuluu 60tkm huoltoon? Huoltokirja kun ei kerro juuri mitään.

Tutkin tätä ketjua ja jäi vähän sellainen maku että 60 tkm perushuolto sisältää ainoastaan moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon ja huollon tarkastuksia?
Eikö mitään muuta kuulu? Eli autolla tulee nyt 2v/30tkm tuo huoltoväli.
Eikö edes ilmansuodattimen tai raitisilmasuodattimen vaihto kuuluu normaaliin huoltoväliin? :O

Entäs noi sytytystulpat, jos niitä ei vielä 60tkm vaihdeta niin milloin vasta sitten? Jos sekin lisätyö?

Lainaus sivulta 13:
Omaan kysyin Kouvolasta 60 tkm huoltoa, alla vastaus:
- 60 tkm perushuolto (sis. moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon ja huollon tarkastukset) 322,85,
- moottorin ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen vaihto 64,11,
- sytytystulppien vaihto 100,37,

Yhteensä ~490 ,. Lisätöinä nuo ilmansuodattimet ja sytytystulpat.
#89
Joo, tuli kans itelle nyt mieleen et vois kurkistaa et kuinka hankalassa paikassa pumpun piuha ois et jos sen vaan ottais irti. Katsotaan nyt.
#90
Onko tosiaan näin että ajovalopesimiä ei saa pelkästään pois päältä, että irrottaisi vain sulakkeen?
Vie niin tuhottoman paljon lasinpesunestettä kun joka 3. kerta se pesee niitä valoja. Juuri täytin pesunestesäiliön ja taas se on tyhjä melkeen.
Mazdassa ainakin sai pois kun otti vain sulakeen irti.
Ohjekirjaa nyt selanneena löysin vain yhden sulakkeen jonka takana on sitten kaikkee muutakin.

Varokkeet kojelaudassa:
42 Vasemman ja oikean takaoven keskuslukituksen ohjainlaite, ajovalopesin, tuulilasinpesin
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy