A4 B9 1.4TFSI termostaatti rikki?

Aloittaja aopi, 02.11.23 - klo:17:52

« edellinen - seuraava »

aopi

Voiko jäähdytysjärjestelmän termostaatin toimintaa yrittää todeta kotikonestein ilman purkamisia? Onko jokin vesiletku näkyvillä, jonka pitää/ei pidä lämmetä hetikohta kun auton käynnistää?
Merkkihuollossa tarjosivat termostaatin vaihtoa aika suolaiseen hintaan, jolloin vaihtaisivat termostaattikotelon, jossa vesipumppu ja termostaatti. Ilmeisesti vain pelkkää perinteistä parin kympin termostaattia ei ole mahdollista vaihtaa.
Auto ja moottori kyllä lämpeää, mutta pikkupakkasellakin vaatii mielestäni enemmän kilsoja alle kuin ennen. Samoin valoihin pysähtyessä moottorin lämmöt putoaa nopeasti alas. Kiitos

fixed

Riippuu ja roikkuu. Vesipumpussa kaksi termostaattia. Sisällä yksi ja ulkopuolella yksi. Termostaateja saa ainakin tarvikkeena. Ulkopuolinen vaihdettavissa kohtuu helpolla, mutta sisempi vaatii vähän askartelua. Jos vesipumpun/vesupumpunhihnan vaihto alkaa olemaan lähellä ajankohtaa, niin saattaa olla hyvä vaihtaa suosiolla koko pumppu termostaatteineen.

Samanlainen rakenne taitaa olla pikkukoneisessa Audissa kuin Skodassakin.
https://skoda.7zap.com/en/cz/octavia/oct/2016-753/1/121-121003/

aopi

Kävin lenkin -3 pakkaessa OBD11 kytkettynä. Auton oma lämpömittari näytti 90ast. ja samaan aikaan OBD11 sovellus näytti jäähdytysjärjestelmän lämpötilaksi n. 60-70 astetta. Mistähän ko. mittausero johtuu?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: aopi - 03.11.23 - klo:09:26Kävin lenkin -3 pakkaessa OBD11 kytkettynä. Auton oma lämpömittari näytti 90ast. ja samaan aikaan OBD11 sovellus näytti jäähdytysjärjestelmän lämpötilaksi n. 60-70 astetta. Mistähän ko. mittausero johtuu?
Mittaristo näyttää "sinne päin", eli näyttää 90o astetta vaikka lämpötila olisi 70o - 100o

Vertaa ECU:n ja mittariston lämpötiloja livedatasta OBD11:llä, niiden pitäisi näyttää melkolailla samoja lukemia.

Kerro vielä vuosimalli ja moottorikoodi, niin etsitään edullinen varaosa Saksasta.

9987

Jäähdytysnesteen lämpötila heittelee enemmän talvella ja lämpenee hitaammin. Kuormaa tarvitaan enemmän että neste pysyy lähellä 90c. Lämmityslaitteelta tulee kuuminta ilmaa ilmaventtiileille vasta kun neste on kuuminta mahdollista normaalia eli jotain 90c tai yli.

Anna lämmetä, katso ja mittaa mihin lämpötila nousee.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy