Torsen vs Quattro Ultra

Aloittaja AS3, 05.10.17 - klo:22:39

« edellinen - seuraava »

MMV

No pikaisesti omat kokemukset. Edellinen auto A4 B9 Allroad 190 hp TDI ja nyt vastaavalla teksiikalla oleva uusi Q5 Ultra quattrona. Normaaliajossa noilla ei ole mitään eroa ja takaiset ruopivat ultrassakin välittömästi kun kaasua painaa. Ero tulee raskaammalla kaasujalalla ajaessa, jossa perinteisen torsenin 40:60 vetojakauma tulee esille yliohjautuvana käytöksenä (positiivisessa mielessä). Q5 käyttäytyy samoin kuin vuonna 2011 omistamani Outback eli tykkää mennä nelipyöräluistossa, mutta vähän etuvetomaisesti, mutta ei kuitenkaan aliohjautuvasti, kuten Haldex-toteutukset, joita minulla on ollut vuoden 2012 jälkeen neljä kappaletta.

AS3

Kiitos tästä infosta.

Kuulostaa hieman, että ajodynamiikan kustannuksella on otettu uutta tekniikkaa käyttöön. Tosin jollekin muutos voi olla jopa mieluinenkin, riippuen millaisia ajo-ominaisuuksia autossa arvostaa.

Itsellä hyvin vähän kokemusta torsenista, mutta omaan makuun se oli erittäin kelpo ajettava. Aliohjautuvuus on yleensä myrkkyä ajonautinnolle.

Mielenkiintoista nähdä, miten tämä vaikuttaa vanhempaan asiakaskuntaan. Moniko esim loikkaa BMW:n leiriin, joka tuottaa vielä taka-painotteisia nelivetoautoja. Toki tällaisia vielä audiltakin (tehokkaammat dieselit, S- ja RS mallit) löytyy, mutta sitten alkaa jo hinta nousemaan kohtuu korkeaksi.

Qman

Bemarin X1 eli etuvetopohjainen neliveto puskee lahjakkaasti kaasua tarjoillessa kun taas takavetopohjainen neliveto on omaan makuun liiankin takapainotteinen. Audin Torsenkin on pikkuvauhdissa välillä liian yliohjaava mutta välillä taas puskee tunteella. Torsen on silti sikäli hieno että vedossa ei tapahdu muutoksia kesken kaiken kuten kytkeytyvissä monasti on tapana.

Ainoa oikea vetotapa olisi täyssähköinen veto erillisellä moottorilla joka pyörässä. Se voisi toimia johdonmkaisesti kaikissa tilanteissa. Ehkä vielä joskus  ;D

VR6

Näköjään tämäkin hyvä topic paskataan tolla tyhjänpäiväsellä. Ilmeisesti fakta on se että ylläpito ei puutu täällä mihinkään.

Asiaan. Itsellä Ultrasta ei vielä kokemuksia (tosin skeptinen olen vs torsen). Yhden pitkän linjan Audistin tiedän ajaneen ja kertoi ettei ole läheskään samalla tasolla.
Mutta Uusimman polven Haldexista ja Torsenista on. Eteenpäin on haldexikin mennyt mitä nyt 47000km ajelin uusimmalla versiolla, joka on jo ihan hyvä.

Kuitenkin Torseniin verrattuna eroa löytyy. Ainakin tuossa A4 B9 kulku on kertakaikkisen upeaa menoa. Pilke on silmäkulmassa aina kun tuolla pääsee talvella liikenteeseen. Auto menee mutkat ja risteykset todella smoothisti ja vähän kuin itsekseen. Haldexissa joutui enemmän tekemään töitä (kaasulla) saadakseen sen.kulkemaan samaan tapaan. Tämä olikin yksinsyy minull auton vaihtoon, halusin torsenin takaisin kun se vielä on mahdollista

Ei tuo Haldex 5gen missää nimessä huono ole muttei missään nimessä torsenin veroinen.

Suoraan ei voi verrata Haldexia vs Ultraan mutta uskoisin että tulevat olemaan hyvin lähellä toisiaan.

Niin ja oli tuo edellisen sivun shaipa trollausta tai ei niin, hyvät naurut siittä sai. Takarutkun merssun vertausta nelikkoon ee hele..sinki.  ;D :'(

maileri

Viimeisimmät sportti versiot Haldexista, mitä olen ajanut TT, S1, S3 ovat kyllä toimineet erittäin hienosti. Sitten se, että pitkittäiskoneisiin Audeihin aletaan tuoda näitä eko nelivetoja on Audin kohdalla pyhäinhäväistys. quattro nimi kun velvoittaa menemään ajo-ominaisuudet edellä. Ja kun ei ole torsenin voittanutta vielä keksitty.

DRB

Tuli ostettua vm 2019 audi a4 avant 40 TDI quattro, onko tässä torsen vai haldex?

qekko

Löytyykö varuste:
GH4 quattro mit ultra-Technologie

Jos on pelkkä
1X1 quattro
niin luultavasti ei ole ultraa.

audi.de:ssä naputtelin uuden 2019 a4:n 40 TDI:llä ja 45 TFSI:llä, jälkimmäisessä tuo GH4 oli ja TDI:ssä ei.
Ajossa:
Audi A4 Avant quattro 2.0TFSI 185kW (B9)
VW Touran 1.4 TSI DSG 110kW (2016)
Vanhat:
Audi A4 allroad 2.0TFSI 155kW (B8)

optilab

Lainaus käyttäjältä: DRB - 02.05.19 - klo:19:02
Tuli ostettua vm 2019 audi a4 avant 40 TDI quattro, onko tässä torsen vai haldex?

Torsen. Pitkittäismoottorisissa (eli A4 ylöspäin) dieseleissä Torsen ja bensassa sitten tuo Ultra. B9 alkuvaiheessa sai myös bensamalliin Torsenin, mutta se taisi muuttua 2017 malleista Ultraan. Joku viisaampi korjatkoon. Haldex löytyy sitten pienemmistä malleista.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Ex A4 Avant B9 Quattro tdi S line sport -16
Ex A4 Avant B8 Alpine Pro Quattro tfsi -11
Ex A3 SB Quattro tdi man -13
Ex A3 SB tdi vajari man -09

DRB

Kyselin myyjältä ja kyllä tuo Torsen myyjänkin mukaan on. Varmasti hauska peli talvella, ainakin kulkee eri tavalla kuin edellinen etuveto Passat

panu

Pikkasen alkaa epäilyttää ultran toimivuus, kun Haldexkin mennyt rajusti huonompaan suuntaan luotettavuudessa. Gen. 5 porsinut monella tosi pienillä kilsoilla, kun tuotannossa säästetty liikaa ja huoltoa "helpotettu". Gen. 2 ja 4 oli vielä kelvollisia. 1:kin ollut varsin luotettava, vaikkei yhtä hienostunut kuin uudemmat.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

JukeN

Miten näiden ultrien kanssa on käynyt. Ei ainkaan silmiin ole pistänyt mitään, että olisi vikaherkkiä.
Uskaltaako tälläistä käytettynä ostaa?

vag4life

A4 B9 TFSI Q s-line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy