Diesel Kodiaq käynnistysongelma

Aloittaja SUB18, 11.01.21 - klo:12:13

« edellinen - seuraava »

SUB18

Auto aamulla lämmityksessä reilut 30 minuuttia (webasto).
Pakkasta -24. Ajoa 5 km. Sammutin ja piipahdin kaupassa.
Takaisin autoon ja starttiyritys.
Pyörittää, pyörittää, mutta ei hörähdä käyntiin.
Lopulta painan starttinappulaa uudelleen, että starttaus loppuu.
Uusi yritys. Pyörittää, mutta ei lähde käyntiin.
Herjaa keskinäytössä jotain alhaisesta 12 v järjestelmän jännitteestä (ilmoitus ei hävisi hetken päästä).
Kytkin pienen apukäynnistimen akkuun ja lähti helposti käyntiin.
Vajaan tunnin ajelun jälkeen lähti sammuttamisen jälkeen napista käyntiin "normaalisti".

Ehtikö webaston käyttö syödä akun niin tyhjiin, että ei käynnistynyt enää. Ehkä.
Pyöritti starttia mielestäni niin hyvin, että en olisi sähkön vähyydeksi arvannut.
Mikä muu kuin polttoaineen puute estää dieseliä käynnistymästä, jos startti jaksaa pyörittää ?
Ei ole ymmärrystä, onko polttoaineruiskusysteemi mekaaninen vai sähköinen vai hybridi.
Kävi jo mielessä, että avaimet on liian kaukana (ettei tunnistaisi), mutta pyörittäisikö se silloin edes starttia...

Tarkkaillaan nyt, riittääkö ahkerampi latauspiuhassa pito vai pitääkö lähteä akkukaupoille.
On vielä hakusessa tuo riittävä esilämmitysaika (käynnistymisen kannalta).

Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

M_M

Mulla teki Kodiaq kerran niin, että pyöritti starttia vinhasti mutta ei lähtenyt käyntiin. Aikani odottelin hölmistyneenä kunnes lopetin starttauksen. Seuraavalla napin painalluksella normaalisti käyntiin.

Auto ollut ajossa puolitoista vuotta ja tasan tuon yhden kerran käynyt noin. Syksyllä, ei ollut edes lämmityskausi vielä.

Mikä lie bugi oli.

En oikein usko sinunkaan tapauksessasi olevan todellista akun vähyyttä, kun kerran startti jaksoi pyörittää hyvin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ophaa

Myös minulla kävi syksyllä allekirjoituksen Passat Alltrackin kanssa vastaavanlainen tilanne kuin M_M:llä. Ei ole kyllä toistunut uudelleen (auto ollut omistuksessa vajaa pari vuotta). Nyt tosin pakkasen painuttua -20 tietämille, 30 min webaston käytön jälkeen auto ei tahdo jäädä ensimmäisellä kerralla käyntiin, vaan sammahtaa heti. Uusi painallus napista ja starttaa normaalisti.

djcarrot

Muutamia kertoja tehnyt 3,5v aikana tuota. Minun mielestä ei ole liittynyt akkuun mitenkään, vaan jotenkin ajonestoon/polttoaineen syöttöön enemmänkin. Iloisesti pyörittää, mutta ei lupaakaan käyntiin. Kun sammuttaa napista ja heti starttaa uudelleen, niin samantien lähtee käyntiin.

Hehkureleen vaihdoin pari viikkoa sitten, kun alkoi toisinaan täräytellä mosaa tulille ilman hehkutusta ja kyllähän siitä vikakoodikin tuli + keltainen valo mittaristoon.
Skoda Enyaq 80X Sportline MY23
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 DSG 190 Exclusive MY18

o.b.

Nokka-akselin asentoanturin viat näkyy just tuollai. Toki niistä jää vikakoodi talteen.

Ilman nokka-akselin asentotietoa ECU ei voi tietää, onko menossa puristus- vai poistotahti ja moottori käynnistyy noin joka toisella yrittämällä.

Nestori

Omassa Karoqissa teki muutaman kerran vähän samaa, pyöritti, pyöritti muttei startannut. Huolto käski tulla heille, oli juuri tullut korjaamokampanja-tiedote, jossa tällaisissa tapauksissa vaihdetaan polttoainelinjan paineanturi. Sen jälkeen vain kerran lyhyesti tehnyt vastaavan. Olisiko sama ongelma?

ai75

nyt kun pakkaset tuli ja painui alle -20:n niin Kodiaq tekee itellä melkein joka käynnistyksellä seuraavaa: vaikka webasto on päällä 30-60 min niin auto kyllä käynnistyy hyvin, mutta heti kun lähtee liikkeelle niin meno hyytyy ja moottori sammuu muutaman metrin ajon jälkeen kerran tai pari.

Työkaverilla samanlainen auto ja hänellä kuulemma tekee sitä, että käynnistyy myös hyvin, mutta kun antaa auton jäädä tyhjäkäynnille lämpeämään niin auto sammuu itsekseen kesken tyhjäkäynnin.
Tätä alkanut tapahtumaan hänellä nyt pakkasten tultua. Webastoa käyttää hänkin.
SkodaSuperbCombi iV 1.4TSI PHEV L&K Businessline 160kW(218hp) DSG, 2023
Ex:SkodaKodiaq 2.0TSI Sportline 4x4 140kW(190hp) DSG, 2022
Ex:SkodaKodiaq 2.0TDI Style 4x4 140kW(190hp) DSG, 2019
Ex:SkodaSuperbCombi Style 2.0TDI 110kW(150hp) DSG, 2017
Ex:Audi A4 Avant 2.0TDI Quattro 4x4 140kW(190hp) DSG, 2016
Ex:VWPassat Variant Comfort 1.6TDI 88 kW(120hp) DSG, 2015
Ex:VWGolf Var Highline 1.6TDI 77kW(105hp) DSG, 2013
Ex:BMW 520dA Touring 120kW(163hp), 2006
Ex:VWPassat Var Comfort 1.9TDI 81kW(110hp), 1999

b1mpo

Kai se moottorin optimointiin ja päästöihin liittyy? Eli koittaa käydä liian "laihalla". Öljyt nyt on niin notkeita nykyään, ettei luulisi sen olevan syynä. Luulisi sen saavan softalla kuriin?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SUB18

Lainaus käyttäjältä: ai75 - 13.01.21 - klo:13:51
nyt kun pakkaset tuli ja painui alle -20:n niin Kodiaq tekee itellä melkein joka käynnistyksellä seuraavaa: vaikka webasto on päällä 30-60 min niin auto kyllä käynnistyy hyvin, mutta heti kun lähtee liikkeelle niin meno hyytyy ja moottori sammuu muutaman metrin ajon jälkeen kerran tai pari.

Tämäntapaista on sattunut kaksi kertaa, mutta pistin sen piikkiin, että auton renkaiden takana oli lumipaakkuja ja tietokone ei osannut nostaa kierroksia tarpeeksi nopeasti ja sammahti sen vuoksi (peruutustilanne tyhjäkäynnillä)...
En ole ennen "automaattia" saanutkaan sammumaan, mutta onnistuu näköjään tämäkin.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

ai75

Lainaus käyttäjältä: SUB18 - 14.01.21 - klo:09:28
Tämäntapaista on sattunut kaksi kertaa, mutta pistin sen piikkiin, että auton renkaiden takana oli lumipaakkuja ja tietokone ei osannut nostaa kierroksia tarpeeksi nopeasti ja sammahti sen vuoksi (peruutustilanne tyhjäkäynnillä)...
En ole ennen "automaattia" saanutkaan sammumaan, mutta onnistuu näköjään tämäkin.

sama juttu minulla, että eniten noita sammahduksia tapahtuu kun lähtee pihalta peruuttamaan. Piha on kyllä puhdas eli ei mitään esteitä renksujen edessä.
Harvemmin sitten tapahtuu niin, että hyytyy eteenpäin lähdettäessä, mutta sitäkin tapahtuu.
SkodaSuperbCombi iV 1.4TSI PHEV L&K Businessline 160kW(218hp) DSG, 2023
Ex:SkodaKodiaq 2.0TSI Sportline 4x4 140kW(190hp) DSG, 2022
Ex:SkodaKodiaq 2.0TDI Style 4x4 140kW(190hp) DSG, 2019
Ex:SkodaSuperbCombi Style 2.0TDI 110kW(150hp) DSG, 2017
Ex:Audi A4 Avant 2.0TDI Quattro 4x4 140kW(190hp) DSG, 2016
Ex:VWPassat Variant Comfort 1.6TDI 88 kW(120hp) DSG, 2015
Ex:VWGolf Var Highline 1.6TDI 77kW(105hp) DSG, 2013
Ex:BMW 520dA Touring 120kW(163hp), 2006
Ex:VWPassat Var Comfort 1.9TDI 81kW(110hp), 1999

o.b.

Kytkimien ja vaihteiston sopeutus saattaa auttaa noihin sammumisongelmiin.

Nestori

Mä lähtisin tossa tapauksessa siitä, että joku lämpötila-anturi sekoaa ja sotkee moottorinohjauksen, kun jäähdytysvesi on Webaston ansiosta vähän lämmennyt mutta moottori itsessään on vielä kylmä.

Skoda-Pirssi

Itsellä kusahti akku, niin ettei enää jaksanut webastoa käytellä. Uuden akun saaminen kesti muutaman päivän, kun olivat kuulemma maahantuojalta loppu. Akun vaihto aamuna auto lähti "viimeisillä voimilla" käyntiin, niin että startti hädin-tuskin enää jaksoi pyörittää. Uskoisin siis että jos muut hommat kunnossa, niin ei se huimaa kierrosnopeutta tarvi, kun räjähtää käyntiin.

Akkua en viitsinyt latailla, ettei aleta vänkäämään että on ihan hyvä vielä. Auto on siis takuuikäinen. Itse lähtisin diesel härvelin kanssa jahtaamaan vikaa ensiksi polttoainesuodattimesta ja sitten vasta miettimään monimutkaisempia vikoja. Kun siis kyseessä kylmät ilmat. Jos oikein ymmärsin, niin melkosen pitkä toi vaihtoväli. 90tkm? Jos sen joku vielä vaihtaa niin, ettei tyhjää ja putsaa koteloa, vaan sujauttaa vaan uuden filtterin vanhoihin naftoihin, voi tulla yllätyksiä pakkasella.

Kuhan arvailen....

esako62

Lainaus käyttäjältä: ai75 - 13.01.21 - klo:13:51
nyt kun pakkaset tuli ja painui alle -20:n niin Kodiaq tekee itellä melkein joka käynnistyksellä seuraavaa: vaikka webasto on päällä 30-60 min niin auto kyllä käynnistyy hyvin, mutta heti kun lähtee liikkeelle niin meno hyytyy ja moottori sammuu muutaman metrin ajon jälkeen kerran tai pari.

Työkaverilla samanlainen auto ja hänellä kuulemma tekee sitä, että käynnistyy myös hyvin, mutta kun antaa auton jäädä tyhjäkäynnille lämpeämään niin auto sammuu itsekseen kesken tyhjäkäynnin.
Tätä alkanut tapahtumaan hänellä nyt pakkasten tultua. Webastoa käyttää hänkin.

184 hp Octavia Scout 4x4 jossa oli jopa pahemmat k.o. tyypin ongelmat. Ei korjausta. Huollossa väitettiin että vika johtuu mäntien jäätymisestä sylintereihin. Juu... uskoo ken tahtoo...

Tuo 190 hp versio lie edelleenkehitetty versio tuosta 184 koneesta... Ilmeisesti kyse on välijäähdyttimeen tiivistyvästä kosteudesta. Saattaisi olla, että tuo 184 pollen koneenkin ongelma olisi korjaantunut viimasuojauksella, mutta sitähän ei huolto voinut takuunalaisessa autossa ehdottaa, koska ne viimasuojat olisi pitänyt kustantaa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy