Takajarrupalat

Aloittaja ptr, 20.07.20 - klo:19:28

« edellinen - seuraava »

ptr

Moro
Kodiaq 4x4 D DSG
Taakse täytyy vaihtaa jarrupalat.
Liukutapin kumisuojan sisällä lienee jonkinlainen ja kokoinen ruuvin kanta?
Millanen ja minkä kokoinen?

T
ptr

M_M

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ptr


ptr

....meneekö mäntä painamalla takaisin vai onko siinä pyöritettävä malli ja vaatiikin se oman työkalun?

T
ptr

M_M

Sähköinen käsijarru ajetaan auki testerillä (VCDS) jonka jälkeen mäntä menee käsin painamalla kevyesti sisään.

Voi se pyörittämälläkin kai mennä, en ole koskaan kokeillut. Siihen tarvii sitten kyllä sopivan työkalun.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dwntime

Menee myös pyörittämällä sisään kunhan ensin vapauttaa käsijarrun siitä painikkeesta.

Ja vain oikealla työkalulla ja pyörittämällä jos ei ole vcds käytössä jolla saa jarrut ajettua vaihtoasentoon. Painamalla hajoaa se moottori.

ptr

Moro
Palat vaihdettiin Käyttöautossa.
Asiakkaan palat, kaikki yhteensä 107 egee.
Palvelu oli mielestäni ammattimaista ja hienosti ottivat työn "muiden kiireiden väliin"


T
ptr

SUB18

Lainaus käyttäjältä: ptr - 25.07.20 - klo:10:39
Moro
Palat vaihdettiin Käyttöautossa.

Paljoko paloilla oli ajettu vaihtohetkellä, jos saa udella ?
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

Raimo247

Huollossa kehuttiin, että jotkut käyttäjät saa takapalat adaptiivivakkarilla vaihtokuntoon jo jopa 30.000 km ajolla.
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 27.10.20 - klo:09:39
Huollossa kehuttiin, että jotkut käyttäjät saa takapalat adaptiivivakkarilla vaihtokuntoon jo jopa 30.000 km ajolla.
Mites se on mahdollista? Kaikkea ne selittää.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Eikös konserni edelleen suosi kevyissä jarrutustapahtumissa taka-akselia, ja jos tuo adaptiivivakkari hinkkaa jatkuvasti jarrua säilyttääkseen etäisyyden edelläajavaan, on tuo ihan mahdollisen kuuloinen skenaario.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Itse ajan juurikin noin, lähes aina ACC päällä ja hidastan nopeusrajoitusten muutoksiin naputtamalla viikseä alaspäin. Ei ainakaan viime (36tkm) huollossa mainittu että olisi palat loppumassa. Toisaalta, pysyypähän takajarrut kunnossa eli käytössä. Palat on halvempaa uusia kuin syöpyneet levyt.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Variant

Eikös tuo ACC nykyään jarruttele pääosin laturilla. Kovassa jarrutuksessa mennään auton omilla jarruilla ja kun pysähdytään paikalleen.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Daatta

^Varmaan jos on joku (kevyt)hybrid. Vanhan liiton bensakoneella vaihtoehtoina ovat moottorijarrutus ja sitten se oikea.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Variant

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.10.20 - klo:12:12
^Varmaan jos on joku (kevyt)hybrid. Vanhan liiton bensakoneella vaihtoehtoina ovat moottorijarrutus ja sitten se oikea.

Kyllä mikrohybridissä näin myös tapahtuu, käynnistysakku pyritään pitämään 80%:ssa jarrutusenergian talteenottoa varten. Laturilla jarrutus (ylilataus) on osa moottorijarrutusta. Esimerkiksi 1.0 TSi moottorissa mekaaninen moottorijarrutus on vaatimaton johtuen moottorin pienistä sisäisistä kitkoista.

Joku enemmän asiasta tietävä voisi valaista asiaa tarkemmin.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

M_M

Se mikrohybridin latauksen aiheuttama hidastuvuus on niin mitätön, ettei siitä voi oikein edes puhua hidastusmielessä. Kyllä se moottorijarrutus on joka vauhtia hillitsee ja sen jälkeen sitten jarrut ellei moottorijarrutus riitä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Muttei takajarruilla erikseen jarruteta acc päällä. Kyllä silloin ihan samat jarrut jarruttaa, kuin polkimellakin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.10.20 - klo:12:39
Muttei takajarruilla erikseen jarruteta acc päällä. Kyllä silloin ihan samat jarrut jarruttaa, kuin polkimellakin.

Tottahan toki. Jotain takapainotteisuutta Kodiaqin jarruissa saattaa yleisesti olla, koska meilläkin meni takaa jarrupalat uusiksi vähän reilussa sadassa tonnissa. Kitkapinta oli kadonnut kokonaan.

Tietty auto on ostettu käytettynä, joten en tiedä millaista kuritusta se on saanut ensimmäiset 95tkm, mutta vähän vaikuttaisi olevan ahne käyttämään takajarruja tämä malli.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.10.20 - klo:12:39
Muttei takajarruilla erikseen jarruteta acc päällä. Kyllä silloin ihan samat jarrut jarruttaa, kuin polkimellakin.

ABS-yksikkö säätelee kevyellä paineella suurimman osan voimasta menemään taka-akselille, tehnyt noin jo varmaan kolmen vuosikymmenen ajan tämän konsernin vehkeissä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Variant

"If approaching a slower vehicle ahead or if another vehicle cuts in front of you, the adaptive cruise control slows down the car by initiating corrective controls in the engine management and, if necessary, in the braking system too. If the required rate of deceleration exceeds 30% of the vehicle's maximum stopping power, visual and audible warning signals will prompt the driver to apply the brakes manually."

Lähde: https://www.volkswagen.co.uk/technology/driver-assist/cruise-control
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

a_jaba

Jos tota micro-hybridin jaarutusta latauksen lisäämisellä miettii tarkemmin niin teoriassa varmaan maksimi "jarrutusvoima" on noin 2kW. Eli jos on 140A laturi ja nimellisjännite 14,4V niin silloin laturin maksimiteho on noin 2kW. Jos akku on 80% varausksessa niin tuskin ottaa noin suurta virtaa vastaan vaan jotain alle puolet laturin maksimista. Käytännössä siis latauksella säädeltävä jarruttaminen on alle 1kW luokkaa jota kuski tuskin edes huomaa mitenkään.

Viisaammat voi korjata jos ollaan ihan metsässä...
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

M_M

Mä joskus tosta logia piirtelin, ei se akku ota kuin ehkä max 20A latausvirtaa vastaan. Puhutaan siis häviöineenkin sadoista wateista jolla ei normaalissa liikenteessä ole oikein mitään merkitystä hidastuvuuden kannalta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Variant

Mielenkiintoista keskustelua.

Itse käytän ACC:tä paljon ja kuten nimim. Daatta edellä kirjoitti. Ensi viikolla on tulossa 60tkm huolto ja kaikki jarrut on alkuperäiset. Olen välillä pyrkinyt erikseen jarruttelemaan reippaammin sopivassa kohtaa koska takalevyt/jarrut näyttää koskemattomilta.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 27.10.20 - klo:12:57
ABS-yksikkö säätelee kevyellä paineella suurimman osan voimasta menemään taka-akselille, tehnyt noin jo varmaan kolmen vuosikymmenen ajan tämän konsernin vehkeissä.
No ei ainakaan mun vehkeissä. Takajarrut kuluu mulla käytännössä ajonvakautuksen takia talvella. Juuri muuten ne ei kulu, kun hyvin maltillisesti käytän jarruja. Olisi toki hyvä jos tuollainen ominaisuus olisi takajarrujen kannalta. Joskus kun ajaa pesun jälkeen kotia, niin saattaa olla vielä kevyt pintaruoste osassa jarrulevyä.

Kodiaqin osalta voisi olla pienehköt jarrupalat syynä kulumiseen. Tai sitten talvirenkaiden kunto, ajotyyli tai jopa vajavainen iskunvaimennus, jotka kaikki aiheuttaa vakautukselle töitä suotta, joka syö jarrupaloja.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SUB18

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.10.20 - klo:18:04
Kodiaqin osalta voisi olla pienehköt jarrupalat syynä kulumiseen.

Tätä selitystä tarjottiin minulle huollossa. Saa nyt sitten nähdä, meneeko seuraavat vaihtoon 120 tkm kohdalla.
Eipähän tässä konkurssi yksien jarrupalojen takia tule, ihmettelin vain kulumisnopeutta.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

SUB18

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 27.10.20 - klo:09:39
Huollossa kehuttiin, että jotkut käyttäjät saa takapalat adaptiivivakkarilla vaihtokuntoon jo jopa 30.000 km ajolla.
Vakkari on kyllä hanakka käyttämään jarruja (tai siltä se ainakin tuntuu), etenkin kun säätää alaspäin.
Monesti tulee vetästyä vakkari pois päältä, että hidastuvuus on pehmeämpää.

Takapalat/adaptiivinen vakkari; tämäpä ei ole tullut mieleen, että jarruttelu olisi takapainotteista.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI (150 hp) DSG7 Exclusive 2018
Keskimääräinen kulutus (diesel) 6,2 l / 100 km
Ex: Skoda Superb 1.8 TSI DSG7 Ambition 2010
Keskimääräinen kulutus (bensa) 7,7 l / 100 km
Keskimääräinen kulutus (öljy) yli 1 l / 1000 km

Variant

Lainaus käyttäjältä: SUB18 - 28.10.20 - klo:08:16
Vakkari on kyllä hanakka käyttämään jarruja (tai siltä se ainakin tuntuu), etenkin kun säätää alaspäin.
Monesti tulee vetästyä vakkari pois päältä, että hidastuvuus on pehmeämpää.

Takapalat/adaptiivinen vakkari; tämäpä ei ole tullut mieleen, että jarruttelu olisi takapainotteista.

Sen olen huomannut kun esim. moottoritieltä poistuu rampille ja jarruttaa pudottamalla nopeutta vakkarista, keskinäytön kulutusruutuun syttyy sininen ECO-kuvake (Think blue tms.).

Olisi hienoa jos joku hyvin asiaa tunteva osaisi valottaa järjestelmän toimintaa, netistä löytyy niukasti tietoa.

Octavia mkIII suomenkielisessä ohjekirjassa todetaan muuten seuraavaa:
ACC vähentää nopeutta automaattisen kaasunpoiston tai jarrutuksen aikana. Jos automaattinen nopeuden vähentäminen tapahtuu välittömästi jarrun avulla, jarruvalo palaa.

Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

M_M

Lainaus käyttäjältä: Variant - 28.10.20 - klo:09:36
Olisi hienoa jos joku hyvin asiaa tunteva osaisi valottaa järjestelmän toimintaa, netistä löytyy niukasti tietoa.

Mikä tuossa toiminnassa erityisesti askarruttaa?

Jos vakionopeussäädin on päällä ja asetusnopeutta laskee, niin auto toimii sitten sen mukaan ja yrittää saavuttaa tuon asetusnopeuden. Mikäli asetusta tiputtaa vain vähän, niin nostetaan hetkeksi kaasua jolloin moottorijarrutus hidastaa vauhdin asetettuun. Mikäli tiputus on iso, niin auto käyttää jarruja saavuttaakseen halutun nopeuden.

Noinhan vakionopeussäädin on jo iät ja ajat toiminut. Vanhemmassa kalustossa on toki sellaisia autoja jotka eivät vielä osanneet tuota jarrun käyttöä, vakionopeussäädin ei pystynyt hidastamaan nopeutta kuin moottorijarrutuksella.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Variant

Lainaus käyttäjältä: M_M - 28.10.20 - klo:09:42
Mikä tuossa toiminnassa erityisesti askarruttaa?

Jos vakionopeussäädin on päällä ja asetusnopeutta laskee, niin auto toimii sitten sen mukaan ja yrittää saavuttaa tuon asetusnopeuden. Mikäli asetusta tiputtaa vain vähän, niin nostetaan hetkeksi kaasua jolloin moottorijarrutus hidastaa vauhdin asetettuun. Mikäli tiputus on iso, niin auto käyttää jarruja saavuttaakseen halutun nopeuden.

Noinhan vakionopeussäädin on jo iät ja ajat toiminut. Vanhemmassa kalustossa on toki sellaisia autoja jotka eivät vielä osanneet tuota jarrun käyttöä, vakionopeussäädin ei pystynyt hidastamaan nopeutta kuin moottorijarrutuksella.

Ihan uteliaisuutta kiinnostaa mikä on hidastuvuuden raja kun jarrut puuttuu peliin? Miten tuo moottorijarrutus tapahtuu, esimerkiksi 1.0 TSI:n moottorijarrutus on aika heikko?
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

M_M

Hidastuvuuden rajasta ei hajuakaan, siihen on varmaan aika monta vaikuttavaa parametria milloin aletaan jarruttaa.

Moottorijarrutus tapahtuu ihan samalla tavalla kuin jos nostaisit itse ajaessasi jalan kaasulta. Jos se on heikko niin sitten se on ja jarrua tarvitaan useammin. Ei siellä mitään sen syvällisempää toimintaa ole.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy