Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - SUB18

#61
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 12.08.13 - klo:14:23
Veikkaan että tuulilasinpyyhkijöiden alla oleva kaukalo on tukossa.
Pitää poistaa pyyhkimet ja se muovi että pääsee katsomaan vikaa.

Auto palasi reissusta kotiin, matolla oli taas vettä (sadekeli).
Kuivasin maton, mutta en saanut selville mistä tarkalleen vesi on valunut.

Raotin tuulilasin alareunan muovia ja näin että sisälämppärin haaran läpivienti on aika ylhäällä ja siinä oli kumitiiviste. Ilmanottoaukossa on myös sen verran korkeat reunat, ettei vesi pitäisi tulla siitä helposti yli (tosin sen päällä olevan muovikotelon takia näkyvyys oli heikko). Lorottelin taas letkulla vettä ja se valuu kotelosta reunassa olevasta isosta raosta (lokarin kautta) maahan. Se ei ainakaan mene helposti tukkoon. Kaltevalla pihalla ollessa vettä jää kuitenkin hiukan kotelon pohjalle, enkä nähnyt olisiko siellä vielä jotain muita vedenpoistoreikiä.

Lähdin sitten koeajolle ja ensimmäisessä kiihdytyksessä vettä lorahti taas matolle.
Kojelaudan alla oleva muovikotelo oli kostea, onkohan siinä sitten raitisilmasuodatin. Vesi on tullut joko kotelon kylkeä tai valunut kotelon saumasta. Täytynee suosiolla ottaa vinkkarit pois, että pääsee näkemään paremmin.
#62
Lainaus käyttäjältä: ConD - 12.08.13 - klo:07:28
Onko autossa sisähaaraa ja miten se on tuotu tulipellistä läpi?

Tuon läpiviennin kohta on monesti se mistä vuoto alkaa, kun piuha usein tuodaan sieltä tuulilasin alta kotelosta, missä vesikuormitusta voi hyvinkin olla. Sateella ajettaessa vs. paikallaan vettä valutellessa vesi käyttäytyy tuollakin hieman eri tavalla, joten aivan täyttä varmuutta ei pelkästään sade- tai letkutestillä välttämättä saa.

Sisähaara on (asennettu jo uutena). Täytyypä alkaa tutkia reititystä, mistä se kulkee ja samalla katsoa, mitä siellä tuulilasin alapuolella olevassa kaukalossa näkyy.
#63
Lainaus käyttäjältä: erkka_s - 12.08.13 - klo:16:35
Jos autossa on panoramakatto, niin voi myös syynä olla sen viemäriputket.

Ei ole panoramakattoa.
#64
Lainaus käyttäjältä: V-O - 11.08.13 - klo:16:25
Mää veikkaan ilmastoinnin kondenssivesiletkua liitoksineen.

Pitääpä tutkia tätäkin vaihtoehtoa, eipä käynyt mielessäkään.
En kyllä muista, että helteillä olisi ollut vettä lattiamatolla.
#65
Superbissa oli ilmaantunut vettä apukuskin puolelle lattiamatolle.
Olen nähnyt siellä vettä ihmeen paljon aiemminkin, mutta olen ajatellut kulkeutuneen kengistä.
Nyt näin kuitenkin valumajäljet kumimatolla keulasta päin.
Kojelaudan alaosan muovi oli kostea, sieltä se vesi on tippunut.
Ajamaan lähtiessä vettä lurahti vielä lisää (kuivasin maton ensiksi).

Joku muukin on täällä valitellut vuotamista, mutta en löytänyt yhtään ratkaisua.

Kotipihassa ruiskuttelin vettä auton päälle letkulla, mutta ei näyttänyt tulevan läpi sisälle mistään.
Tuulilasin alareunan vedenpoistoaukot näyttivät päällisin puolin olevan auki ja vesi lorisi niistä läpi maahan.

Olen kyllä aika varma, ettei vuoda aina sateella, koska kun viimeksi satoi yön, aamulla matto oli kuiva.
Onpa hankala paikallistaa, kun ei vuoda koko ajan. Ei kai tässä ole ollut samantyyppistä vikaa kuin jossain muussa merkissä ( akkukotelon kautta vuotaisi ? ). Vai olisiko joku poistoreikä välillä tukossa?

Kysytäänpä siis täältä ensin, jos olisi kohtalontovereita  :-\
Vinkkejä otettaisiin kiitollisena vastaan, ennen purkutöiden aloittamista.

skoda superb 1.8 tsi, sedan, 2010
#66
Lainaus käyttäjältä: ConD - 12.06.13 - klo:08:32
Suotta tuota koodausta ihmettelee. VCDS kiinni ja long coding helpperillä katsoo mitä siellä mikäkin koodikohta tarkoittaa.

Samalla sitten CAN-väylälle kertoo navista.

Tässä vielä varmistelen asioita, ennenkuin tilaan oman kaapelin.
Sain nykyiset tiedot lainavehkeillä, eikä silloin alettu mitään koodailemaan.

#67
Lainaus käyttäjältä: mla - 12.06.13 - klo:07:03
Kyllä.

Niin - kun tieto navigaattorista puuttuu gatewayltä niin ei viestit mene perille mittaristolle. Swing kun ei ollut navi niin Installation Listista (ns. asennetut laitteet) puuttuu Navigation täppä.

Ja kun en tiedä mistä autosta on kyse (saati sitten vuosimallista) niin en tiedä pitääkö tosiaan olla tuossa laitteen koodauksessakin BAP päällä vaiko ei. Sekin vaikuttaa mittariston toimivuuteen Columbuksen kanssa. Superbin 2010:n kanssa tuo BAP tulee olla päällä, koska tuon ikäisessä Superbissä on ns. valkoinen ajotietokone.

Kiitos uskonvahvistuksesta, taitaa sitten olla turhaa etsiä enää netistä selityksiä tuolle coding merkkijonolle.
Olisin halunnut tutkia, että vastaako nykyisen merkkijonon arvot sitä, mitkä ominaisuudet toimii.

Kyseessä on skoda superb, 2010.

#68
VCDS:llä näkyy Columbus navigaattori (vaihdettu swingin tilalle ilman koodailuja):

<clip>
Address 37: Navigation
Coding: 040004020001008100
<clip>

Kaikki pelaa nähdäkseni muuten oikein, mutta maxidot näytöllä ei näy navigaatioon liittyviä asioita.
Jos olen ymmärtänyt oikein, Coding merkijonossa on vääriä arvoja.
En kuitenkaan ole löytänyt selityksiä merkeille, mitä mikin tarkoittaa.

Avautuuko tarkoitukset vasta koodatessa VCDS kaapelin kautta (jokin coding helper ?)  :-\
Ei ole nyt millä kokeilla...
Eipä kyllä ole vielä gatewayllekään kerrottu, että soitin on vaihtunut.
#69
Lainaus käyttäjältä: nuera007 - 08.12.12 - klo:12:58
Jostaki täältä lukasin et on helpompi se gps antenni laitella paikalle jos ne ottaa irti. Mut jos ei tarvi ottaa, niin on kai sit helpompi se asennus.

Ilmasuuttimet on tosi helppo ottaa pois (muovisilla verhoilupurkutyökaluilla) alareunasta pikku hiljaa auki hivuttaen. Itse yllätyin, kun arvelin olevan vaikeampikin tehtävä irrottaa naarmuja tai painautumia tekemättä... Sieltä on helppo pujottaa gps antenni kojelaudan päälle saakka siitä valoisuusanturin vai mikä se oli reiästä.

Täältä katselin etukäteen ohjeita: http://pajalle.com/?cat=15
#70
Lainaus käyttäjältä: nuera007 - 08.12.12 - klo:14:09
menee näköjään perseelle heti alotuksessa. Tunnin tässä kohta taistellu ja en ole edes saanu tota swingin muovikehystä irti. Yrittäny netistä kattoa jotain videota missä se näytettäis mutta ei ole tullu vastaan

Menikö se jotenkin näin (kuusiokoloavaimella cd-aukosta sivulle levittäen):
http://www.vagarena.fi/index.php?action=printpage;topic=1796.0
#71
Navigointi / Vs: GPS-antenniko rikki
01.12.12 - klo:13:47
Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 18.11.12 - klo:22:56
Itselläni meni se GPS mötikkä rikki. Alkuun sekoili satunnaisesti ja lopulta oltiin pysyvästi saksassa. Erilaisia löytyy ebay:stä, mutta itse ostin jonkun missä luki garmin päällä, kun hintaa oli 15$. Nyt siis kaikki toimii ok ja mötikkä on sijoitettuna radion yläpuolelle keskipuhaltimien alle. Eli kun kiskaisee radion pois ja vähän kädellä kurottaa, niin sinne menee nätisti näkymättömiin.

Nyt on uusi gps-antenni paikalla, Saksasta aloitettiin navigointi, mutta Suomi löytyi äkkiä.
12 satelliittia näkyi huoltovalikon tracking listalla. Lyhyen koeajon perusteella toimii nyt ok.

Keskisuulakkeet saa tosi helposti pois paikoiltaan ja antaa mukavasti työskentelytilaa antennin asennukselle...
#72
Navigointi / Vs: GPS-antenniko rikki
21.11.12 - klo:23:47
Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 18.11.12 - klo:22:56
Itselläni meni se GPS mötikkä rikki. Alkuun sekoili satunnaisesti ja lopulta oltiin pysyvästi saksassa. Erilaisia löytyy ebay:stä, mutta itse ostin jonkun missä luki garmin päällä, kun hintaa oli 15$.

No nyt taisi simahtaa kokonaan, karttakursori jumittui järveen. Sai taas nokia navigoinnilla mennä. Onhan se pienempi ruutu, mutta plussana voi laskea, että gps nopeus näkyy ja osaa ennustaa perillesaapumisajan tarkemmin. Columbuksella heittää helposti yhden tunnin jo 500 km matkalla (arvioi ajoajan aina liian pitkäksi). Tilasin ebaysta uuden antennin.
#73
Navigointi / GPS-antenniko rikki
18.11.12 - klo:22:07
Columbus? alkoi sekoilemaan.
Yhtenä päivänä ajetaan kartan mukaan tien vierustaa tai rinnakkaista tietä ja välillä aloitetaan saksasta saakka.
Toisena päivän pelaa taas ok. gps signaaliongelmaanhan nuo viittaavat.

Laite jälkiasennettu ja antennimötikkä asennettu kojelaudan vasempaan reunaan, pilarin viereen. Vuoden päivät pelannut aikalailla ok. Nyt kesällä alkoi ilmaantua ongelmia ja suunta tuntuu olevan huonompaan.

"huoltovalikosta" olen koettanut etsiä tietoa satelliiteista.
Kun sekoilee, seurattavia satelliitteja on 0-1 tai 2. Toiminnassa ollessa ainakin 4, 5 tai 6.

Kysymys kuuluukin, että voiko gps antenni olla rikki kun satellites visible näyttää n. 10 satelliitin luokkaa, silloinkin kun niiden "tracking" ei näytä onnistuvan. Mitään virheilmoitusta ei näy valikossa.

Näkyykö viallinen antenni valikossa selvästi  ???
#74
Kävinpä ajamassa paria uutta autoa. Tässäpä muutama oma havainto.

Mondeo, diesel, automaatti. Yllätys oli kuinka meluisalta auto tuntui, oman superbin jälkeen. Ohjauskaan ei ollut tässä yksilössä parempi (puolsi koko ajan oikealle). Ehkä ennakko-odotukset oli liian korkealla.

V70, 1.6D (manuaali). Heh, vielä onnistui manuaalilla ajo. Ei kyllä erityisestä voimantunnetta saa tästä moottorista irti, mutta sitkaasti vetää kun saa vauhtiin. Mutta, olipa hyvän tuntoinen auto ajaa, tällä tekisi mieli lähteä pidemmällekin ajolenkille.
#75
Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 03.02.12 - klo:12:10
Ainut minkä huomaa niillä pakkasilla on se, että tuolla tien päällä ajaessa jos on yksikin ihminen kyydissä kuskin lisäksi, niin sivulaseihin tahtoo kertyä jäätä. Mutta muuten siis tosi lämmintä.

Ihan raikas keli oli ajella, pakkasta parhaimmillaan -38, auton mittarin mukaan. Lämpöä riitti kyllä sisäpuolella tarpeeksi, mutta sivuikkunat kyllä pyrkii muurautumaan väkisin umpeen. Tuulilasin yläosassakin oli hieman nurkassa jäätä. Mutta moottorin tukikumien jäätyminen? tms. aikaansaa kyllä mahtavat jurinat. 80 alueella dgs vetää 7 vaihteella ja jyrinä on aikamoinen, pakkosyötöllä 6:lla menee jo paljon mukavammin. S-asennolla ajaa kyllä liian pienellä vaihteella. Reilun 100 nopeudella olisi D-asennollakin helpompaa.

Alusta osoitti taas talviominaisuutensä, jysähtää/kolahtaa pienehköihinkin kolosiin ikävästi.
#76
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.09.11 - klo:10:58
Kyllä ainakin 1.2TSI:n kylmäkäynnistysrykimiset sai epäilemään että autossa on vika, ei uuden auton kuulu käydä tyhjäkäyntiä kuin koiran oksennus. Mitä olen tuttujen/naapureiden autoja seuraillut niin niissä ei esiinny tällaisia outoja tyhjäkäyntioireita kylmänä, tuoreimpina naapurin kesällä hankittu Qashqai ja työkaverin reilu vuoden vanha Auris...molemmat käy toki korotettua tyhjäkäyntiä mutta käynti on tasaista ja siistiä.

Vikaepäilys tuli itselläkin mieleen, koska mielestäni tätä rykimistä ei tapahtunut aivan uutena. Eka kilometrit ajoin talvella, jolloin lähtö oli aina lohkolämmittimen käytön jälkeen. Sitten kun esilämmityskausi loppui, alkoi tämä "rykiminen". Tapahtuu aamulla töihin lähtiessä ja iltaisin palatessa. Ei tapahdu kauppareissulta palatessa tai lämpimänä startatessa. Edellisissä autoissa on ollut korotettua tyhjäkäyntiä, ettei asia sillä tavalla uusi ole, mutta ei ne ole kyllä tällä tavalla rykineet. Huoltoliikkeelle asia oli tuntematon, esim. mistään katalysaattorin lämmitysvaiheesta tällaisen tyhjäkäynnin avulla eivät olleet tietoisia. Sovittiin, että kovaa ajoa vain, jos ei vikavalot pala tai ala muuten oireilla. Yleensä odottelen, että tuo alkuvaihe menee ohi, ennenkuin lähden ajelemaan.

http://youtu.be/bjbMaTgVBG4
http://youtu.be/KOT6iq7BigI

#77
Lainaus käyttäjältä: tet - 12.08.11 - klo:07:40
Ei pidä paikkansa ainakaan oman lootani kohdalla. Parhaiten oppivuuden huomaa kun ajelee pitempään mutkaista ja mäkistä hiekkatietä, jossa joutuu vauhtia vaihtelemaan paljon. Loota alkaa jonkin ajan kuluttua vaihtamaan paljon herkemmin pienemmälle vaihteelle kun vähänkin kaasupolkimeen koskee, oli kierrokset mitä hyvänsä. Mutta sitä "pikataivalta" pitää ajella useita kymmeniä kilometrejä ennenkuin lootan käytös rupeaa selkeästi muuttumaan.

Totta taitaa olla tämäkin. Tuli ajettua n. 100 km pienempää tietä, jossa oli paljon nopeudenvaihteluita. Tämän jälkeen tuntuu käyttävän monessa paikassa ainakin yhtä pykälää pienempää vaihdetta kuin ennen. Toki valtatiellä mennään suurimmalla, mutta kaupunkialueella... Saa nähdä, milloin palataan köröttelymoodiin  :)
#78
Lainaus käyttäjältä: janir82 - 12.07.11 - klo:15:33
Meikä iski kanssa subin penkin alle 2008 Passattiin... Eri autojahan nuo ovat, mutta jos näistä mitään iloa on niin kuvineen löytyy : http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3210.0

Tänään tuli subi postin kyydissä (saksasta Pioneer TS-WX210A), asennus (kuskin penkin etupuolelle) sujui hyvin pitkälti tuossa edellämainittua ohjetta hyväksikäyttäen, johdoille on tosiaan reilusti tilaa siellä sivulla. Maadoituspistettä en tosin löytänyt penkin edestä, maadoitin konepellin avausvivun alapuolella olevaan pisteeseen, kun siinä oli muitakin johtoja jo. Herätteen otin sulakeboksista. Kaukosäätimestä näkee (merkkivalo), että sammuu heti, kun katkaisee virrat.
#79
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.08.11 - klo:22:28
Tarkoitin siis, että mp3:illa 320kbps on paras laatu joka vielä toimii. Huonommat laadut toimii kyllä, mutta harmi että

No niin. :) minulla ei 320 kbps parempia muistaakseni olekaan. Eli ei onkelmia.
#80
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.08.11 - klo:14:57
Pitää tommonen isompi nopea kortti hommata itellekkin. Harmi että Columbus ei tue kortilta soitettuna (ainakaan minun tietoni mukaan) mitään lossless formaattia.. joutuu pakkaamaan 320kbps mp3:iksi. wma formaatin osalta ei käyttöohjeessa ole mainittu tukeeko WMA Lossless:ia myös. WMA Lossless taitaa olla käytännössä laadultaan sama kuin mp3 320kbps VBR.

Enpä ole kuullutkaan moisesta. Kokeilin kyllä myös biisejä jotka oli 128 kbs (Tarkistin nyt winampilla, että laatu oli tuo). Kaikki mp3:ia. Joskus on tullut "säästettyä" tuossa kohtaa, mutta ei nykyään. Täytyypä jatkaa testailua, ilmeneekö ongelmia.
#81
Lainaus käyttäjältä: skk - 16.08.11 - klo:08:10
3T08580691QB on koodi jolla tuo kehys löytyy

Kiitos numerosta, helpompi tilata.
Tein jo väliaikaisen kehyksen ohuesta vanerista ja päällystin nahalla.
Kunhan tässä muuta asiaa tulee liikkeeseen niin käyn tilaamassa.
#82
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 11.08.11 - klo:10:36
Joidenkin mukaan isoissa korteissa 16Gb => hidas kortti latautuu melkoisen hitaasti. Itse ole tuoreena Columbuksen käyttäjänä kokeillut vasta 4 Gb class 4 korttia ja se latautuu parissa sekunnissa (en ole ottanut aikaa, mutta nopeasti jokatapauksessa).

Ostin 32 Gb sdhc, class 10 muistikortin (Transcend). Musat siirtyi tietokoneelta muistikortille tosi nopeasti ja toimi autossakin hienosti ainakin pikaisesti kokeiltuna. Taidan soittaa musiikkia suoraan muistikortilta, ilman kopioimista kiintolevylle.
#83
Lainaus käyttäjältä: janilind - 31.08.10 - klo:09:15
28,4e toi kehys marmorilta. Ja tosiaan mulla ambiente superbissa oli dummy evä katolla.

Ei kai sattuisi olemaan tuotekoodia. Ei löydy columbus kehyksiä varaosana.
Pitääkö kysyä nimikkeellä vanhanmallinen boleron kehys jos se on sama kuin columbuskehys ?
#84
Lainaus käyttäjältä: Tommi13 - 22.07.11 - klo:06:09
Olen jo muutaman kerran huomannut tällä foorumilla mainittavan, että Superb olisi jotensakin tuuliherkkä. Itse en ole asiaa noteerannut. Liekö sitten johtuu huonontien paketista vai odotuksista tuuliherkkyyden osalta. Onko kenelläkään tiedossa faktoja tuulitunnelista tai muista mittauksista tuuliherkkyyden osalta muuta kuin empiirisiä kokemuksia, että joskus on jossain tuullut? Kuinka paljon alusta vaikuttaa tuuliherkkyyteen mittausten valossa?

Käyty taas nelipyöräsuuntauksessa ja nyt on otettu askel parempaan suuntaan. Ei puolla juurikaan enää oikealle, jolloin ratista vääntämisen tarve on vähentynyt. Samalla ohjauksen välys keskellä tuntuu pienemmältä. Lopputuloksena voi ajaa paikoitellen hyvinkin kevyellä otteella ratista. En nyt puhuisi vieläkään junamaisesta suoraan kulkemisesta, mutta sen verran on ohjaus parantunut, että autonvaihtopaine on hellittänyt tältä osin...
#85
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 14.06.11 - klo:10:06
Tuolla vielä listaus mistä vuodesta alkaen löytyy CAN.
http://www.ross-tech.com/vcds/canbus.html

Olisihan tuon mukava vekotin.
Näkyykö huollossa, että autoa on säädelty itse ja näkeekö itse mitä säädelty huollossa ?
#86
Lainaus käyttäjältä: kt - 11.08.11 - klo:08:12
DSG-vaihteisto on tyhmempi kuin aasi. Jos aasinajurilta kysyy, sopeutuuko aasi hänen ajotyyliinsa, niin enemmistö ajureista vastaa, että ei sopeudu. On parempi, että minä sopeudun oman aasini tyyliin.

Sama on tämän DSG:n kanssa. Turha sitä on käskeä, oppivainen kuski vaihtaa itse D- ja S-asentojen välillä.
Vaihde vaihtuu isompaan tai pienempään, kun moottorin kierrokset on insinöörin ohjelmoiman kierroslukumerkin kohdalla. Se nykiikö välillä vaihdoissa, johtuu sitten ihan sen laitteen kunnosta ja kuskin oppimisesta eikä "DSG:n oppivasta ominaisuudesta".

Kyllä minä olisin taipuvainen olemaan samaa mieltä, mutta onneksi on sopinut minun ajotyyliin. En tiedä sitten miltä laatikko tuntuisi jos se olisi resetoitu välillä. Päivittäisessä ajossa en ole huomannut oppimista suuntaan tai toiseen.

Vaikein homma tällä laatikolla on ollut ylämäkeen "tiukkaan paikkaan" tai pienehköön autotalliin peruuttaminen. Siinä tuntuu olevan joko veto päällä tai ei tunnelmaa. Muuten kyllä tällä trailerinkin kanssa peruuttelee.
#87
Lainaus käyttäjältä: juupeli - 11.08.11 - klo:00:22
Käytän S-välityksiä aina sen ajan kun tarvitsen reipasta kiihtyvyyttä. Edellisen autoni DSG6:sta tutkittiin aikoinaan huollossa.

Olen todennut myös, että on hyvä laittaa s-välityksille jos tosiaan haluaa jossain tilanteessa olla varmempi millä vaihteella ajetaan. D-asennossa voi ohituksissa tulla aika paljon vaihteiden vaihtotapahtumia jos välillä löysää kaasua ja joutuukin sitten painamaan jalkaa hieman syvemmälle. 7-vaihteelta tapahtuva täyskaasukiihdytys aiheuttaa myös kiirettä laatikon suunnassa.

Eipähän siinä mitään kun sen ymmärtää, että alaspäin vaihdot ottaa aikansa  :)
#88
Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 11.08.11 - klo:17:01
1.8 DSG -10 vei eka huoltoon (30tkm) mennessä reilu 4-litraa öljyä.
Aikamoista laatupoikkeamaa, jos öljynkulutus (1.8 ja 1.4) on l/tkm - ei lisäystä 30tkm?! Melkoiset toleranssit moottorin valmistajalla, jos näin on.

Ensimmäiset 20 tmk 2,5 litraa lisäysöljyä ja huoltoon mennessä pinta alarajassa. Täytyy myöntää, että auton luovutuksessa mukaan saatu öljypurkki hymyilytti, tällähän pääsee pitkälle. Lisäystarve tulikin yllättävän äkkiä ja sittenpä ei ole niin hymyilyttänytkään. Huollon mukaan alussa voi mennä öljyä ja että kyllä se siitä asettuu. Aika näyttää, ei ole aikaisempaa kokemusta tämän tehtaan tuotteista...

Muuten 1.8 TSI:n on miellyttävän tuntuinen voimanlähde. Hyvin on pärjännyt muun liikenteen vauhdissa.
#89
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 11.08.11 - klo:10:51
Miten ratkaisit aktiivisubin herätevirran oton?

Se johto puuttuu vielä, ajatus ottaa sieltä sulakerasiasta, kuten täällä oli joku passatissa ottanut.
Oikea sulake hakusessa vielä. Pitää vielä etsiä, että oliko niitä sellaisia sulakkeita jossa oli haara ryöstöä varten vai minkälaisen virityksen siihen tekee. Joskus muistelen jotain tämänsuuntaista nähneeni...
#90
SDHC kortit skoda columbuksessa.
Kannattaako ostaa mahdollisimman nopea kortti vai jääkö nopeus itse soittimen takia jo jollekin tasolle.
Näkyy hinnat olevan jossain suhteessa nopeuteen.

Kokemuksia jaettavaksi ?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy