Kannattaako ruostekorjaus?

Aloittaja Riikka, 25.01.24 - klo:19:40

« edellinen - seuraava »

Riikka

Hei,

Menin ja ostin reilu vuosi sitten Yetin, jonka ruosteet oli vain pakkeloitu umpeen. Jo muutaman kuukauden päästä ne tulivat esiin, kun pakkeli liukeni pois. Vähän on huijattu olo, en kyllä huomannut tätä asiaa tarkastaa ostaessa.

Noh. Ruostetta on nyt ovien kulmissa ja oviaukon alaosassa, alkavaa kupruilua myös lokasuojien tietämillä. Käytin autoa neljässä eri korjaamossa. Kolmesta sain hinta-arvion 1500-2000. Se on aika paljon, kun ei auton arvo todellakaan nouse tuossa suhteessa.

Onko ideoita mitä tehdä? Minua ei estetiikka kiinnosta, joten ei haittaa tökerökään korjaus, kunhan ruoste ei leviä. Kaikki korjaamot haluavat maalata ovet kokonaan jne., mikä itsestä tuntuu tarpeettomalta.

Harkitsen jo auton raahaamista Tallinnaan korjattavaksi, jos saisi halvemmalla?

Jultsu

Kuvat ongelmakohteista auttaisi kummasti kun ei osaa sanoa kuinka isosta alueesta kyse. Halvimmillaan tuon tekee toki itse, etenkin jos ulkonäöllä ei ole väliä - hioo pakkelit pois ruostekohtien ympäriltä ja sivelee ruosteen päälle Noveroxia (https://www.virtasenkauppa.fi/ruosteenestoaine-noverox-50764)

Jos ruoste on jo syönyt peltien läpi niin sitten tarvitaan vähän rajumpia korjauksia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Ruostekorjauksissa ei yleensä ole takuuta, parhaimmassa tapauksessa kukkii taas vuoden perästä.

Jos itse lähtee tekemään niin ruosteet kannattaa poistaa, ei peittää tai "konvertoida". Hyvä aine on Deox-gel, saa esim. https://www.autonhoitokauppa.fi/bilt-hamber-deox-gel-1-kg

Ohjeen mukaan käytettynä tuloksena on kiiltävä, joskin rokonarpinen metallipinta. Toki jos menee läpi asti tai tuloksena on pitsiä niin paikkaa tarvitaan, menee hitsaushommiksi. Tervettä metallia tuo Deox-gel ei poista.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Riikka

Kiitos vastauksista!

Otin kuviakin, ja oli tarkoitus postata ne tänne, mutta päädyin kuitenkin viemään auton liikkeeseen ruostekorjaukseen.

Ihan siistiä jälkeä tuli, MUTTA heiltä oli jäänyt huomaamatta (?) takarekisterikilven ympärys.

Tämän voisin yrittää itse hoitaa, ettei leviä. Mutta miten?


Jultsu

mattopuukon kärjellä rapsuttelee lohkeilevat maalit pois ja pintaruosteen mikä hilseillen irtoaa, sen jälkeen ruosteenestomaalia (vaikka kynsilakkapurkin sudilla) päälle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy