Skodan pääjohtaja vaihtuu

Aloittaja m4x1mu5, 04.08.20 - klo:18:11

« edellinen - seuraava »

m4x1mu5

Uusi johtaja myöntää että Skodasta ei haluta kilpailijaa Audille ja VW:lle, tuotteen laatu on liian hyvä ja laskee emomerkkien myyntiä.

Uutena tähtäimenä Afrikan markkinat   :P ja Kia/Hyundai. Saas kattoo miten tämä  uusi linjaus näkyy pohjolan lakeuksilla.


https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/neuer-skoda-chef-thomas-schaefer-uebernimmt-von-bernhard-maier/
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

-karppa-

Tsekeissä voivat asiasta olla erimieltä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Skoda on myynyt vuodesta toiseen enemmän ja enemmän autoja, ja lähteet konsernin sisältä (?) ovat rankanneet talon merkit laadun mukaan järrjestykseen.
Skoda olisi kuulemma ollut 4 kansanautomerkin paras tai parhaiten tehty = laatua ? . Noh, samoista osista jne. monet eri merkin mallit kootaan.
Anyway, Skoda on kannibalisoinut ainakin VWn ja Audin (esim. Ocu ja Superb <=> Passat, Audi A4) myyntilukuja, mikä ei varmaan ole riemastuttanut Wolfsburgin väkeä. Suomessa Skodalla meneekin niin hyvin, että 2 vuoden takuun katsotaan riittävän ja takuukäsittelyjututkin ovat osaksi sinnepäin missä ei ole valoa.
Muotoiluakaan eikä mainetta (en muuten tule Skeidan kyytiin .. daami lausahti vielä 15v. sitten) ei tarvitse enää hävetä.  :-\

Ehkä Saksassa pelätään autovalmistajien työpaikkojen puolesta, nyt kun autoja on jäänyt satoja tuhansia myymättä (esim. VW -40% kriisin aikana). Kyllä uusi Ocu ja Superin latausversio varmasti vetävät omalla rahalla maksavia kuin hunaja karrhuja. Uusi 8 Golfikin voi olla ainakin listahintaisena hätää kärsimässä. Tai sitten tehdään tilaa samalla Seatin uudelle tulemiselle. Lopusta pitävät huolen innokkaat sähköautolijat .... asia jää nähtäväksi.  :P
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Syy on siinä, että seatiin on satsattu eikä se myy.  Samalla skeida syö vielä audin/volkkarin osuutta. Tämän vuoksi skeidasta haluataan tehdän vag-konsernin dacia, kuten renault on toiminut.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.08.20 - klo:20:56
Syy on siinä, että seatiin on satsattu eikä se myy. 

Ei myy? Onko kysyntä viime aikoina romahtanut? Atecaa meillä Suomessa osa odotteli aikoinaan yli vuoden, itsekin venasin 8 kk. Britanniassa Atecan toimitusaika venyi tuonne 3-4 kk tasolle, joka sikäläisten mielestä oli aivan mielettömän sikamaisen pitkä. Vai onko tämä sitten ainoa SEAT-malli, jolle on ollut kysyntää reilusti enemmän kuin tarjontaa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Miktoy

On tästä ollut aiemminkin puhetta, että skoda tekee liian hyviä autoja hintaan nähden vag kamppailussa. Jotenkin vain typerä ajatusmalli ylimmällä vag johdolla tappaa sen eniten maitoa tuottava lehmä jotta muut lehmät alkaisi tuottaa. Kyllä siinä kaatuu koko vag ja ainakin itse olen nyt jo Superb iV.n ongelmien ja niiden hoidon perusteella vahvasti seuraavaksi siirtymässä kokonaan pois vag konsernista. Olen tykännyt Tampereen Laakkosen toiminnasta ja huolto / takuu asiat ovat heidän puoleltaan sujunut erinomaisesti. Millään en siksi haluaisin merkistä luopua mutta vahvasti harkitsen muita merkkejä kokeilla seuraavaksi. Tämä laadun huonontaminen vielä viimeisenä niittinä koska seuraava auton vaihto tulee jo aika pian eteen.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 05.08.20 - klo:09:09
Jotenkin vain typerä ajatusmalli ylimmällä vag johdolla tappaa sen eniten maitoa tuottava lehmä jotta muut lehmät alkaisi tuottaa.

Ollaan varmaan aika h****tin kaukana siitä, että Skoda olisi VAG konsernille kaikista parhaiten maitoa tuottava lehmä. Fakta on, että VW Golf on ollut jo seitsemän korimallin ajan koko konsernin kivijalka ja tulee olemaan sitä vielä kahdeksannen korimallinkin ajan vaikka ID.3:sta kuinka hehkutetaan ja mainostetaan autoilun sähköiseksi vallankumoukseksi. ID. perhe ja MEB rakenne varmasti muuttuu vielä lähitulevaisuudessa erittäin tärkeäksi osaksi / perustaksi VAG konsernille mutta tämä ei ihan vielä tapahdu.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.08.20 - klo:08:48
Ei myy? Onko kysyntä viime aikoina romahtanut? Atecaa meillä Suomessa osa odotteli aikoinaan yli vuoden, itsekin venasin 8 kk. Britanniassa Atecan toimitusaika venyi tuonne 3-4 kk tasolle, joka sikäläisten mielestä oli aivan mielettömän sikamaisen pitkä. Vai onko tämä sitten ainoa SEAT-malli, jolle on ollut kysyntää reilusti enemmän kuin tarjontaa?

En jaksa kaivaa toista topic:a tästä aiheesta missä tuohon juttuun oli linkkiä jo aikaa sitten. Se että Suomessa jotain yksittäistä autoa joutuu odottamaan ei kerro mitään.

Seatillahan pitäisi mennä helvetin hyvin, kun miitä joutuu odottamaan 1-2 vuotta 😉?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.08.20 - klo:10:10
Se että Suomessa jotain yksittäistä autoa joutuu odottamaan ei kerro mitään.

Olin siinä käsityksessä, että Atecan tuotannosta leijonanosa meni alussa britanniaan. Silti siellä toimitusaika oli jopa 4 kk joka sikäläisen foorumikirjoittelun mukaan on ennenkuulumattoman pitkä. Samoin monessa muussa maassa odoteltiin, ei tosin meikäläisiä aikoja. Eli kyse ei ollut vain Suomesta. Mutta toki vain yhdestä automallista, siksi kysyinkin että koskiko huima kysyntä vain Atecaa, ja muut jäivät myymättä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ukormi

Kyllä pitää tuosta Scalasta sanoa että laatu on mennyt aiempiin käyttöetupirsseinä olleisiin Octavioihin verrattuna alas kuin lehmän häntä. Toki onhan tuo nyt eri auto mitä Octavia segmentiltäänkin. Myyjän mukaan tuon segmentin autossa saa vaihdelaatikon ykkösvaihde viheltää, eihän sillä vaihteella kuulemma paljonkaan ajeta. Tuulilasi on jo vaihtokunnossa 13600 ajetussa autossa. Pyöränkulmat oli jo uutena niin päin hanuria ettei auto kulkenut suoraan. Infojärjestelmä boottailee itseään vähän väliä. Jousitus on niin löysä että täydellä lastilla en edes uskaltaisi tuolla lähteä pidempää matkaa ajamaan. Takaluukku ei aina mene sähköllä kiinni asti. Etujarrut vinkuu hiljaisessa vauhdissa kun kääntää ja jarruttaa.  Toinen takajarrulevy on niin urilla että se tulisi vaihtaa. Mutta huollon mukaan testattu nyt jarrudynamometrillä ja jarrutehot on normaalit, ei jatkotoimia. Tuli kyllä tehtyä iso moka kun otin tuon Octavian sijasta. Nyt sillä sitten körötellään seuraavat 3v 3 kuukautta.

Koeajoin plugari Suberbin kun tuo Scala oli taas kerran huollossa. Aamulla myyjä sen antoi töpselistä. Ihmettelin kun vasemmalla mittaristossa oli energiapalkki jossa paloi vain alin punainen. No ei se ollutkaan latautunut yön aikana ollenkaan. Kyllä se avusteli sähköllä liikkeelle lähdöissä mutta aika nopsaan vaihtoi bensalle ja sitä näytti sitten kelpaavan ajotieturin mukaan.

Jos tuo Skodan laatu tuosta vielä huononee, voi olla että ihmiset ei enää noita osta vaan katseet kääntyvät muihin merkkeihin. Se on kyllä tietyllä tavalla harmi.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jopo

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 05.08.20 - klo:10:45
..Koeajoin plugari Suberbin kun tuo Scala oli taas kerran huollossa. Aamulla myyjä sen antoi töpselistä. Ihmettelin kun vasemmalla mittaristossa oli energiapalkki jossa paloi vain alin punainen. No ei se ollutkaan latautunut yön aikana ollenkaan. Kyllä se avusteli sähköllä liikkeelle lähdöissä mutta aika nopsaan vaihtoi bensalle ja sitä näytti sitten kelpaavan ajotieturin mukaan. ..
Veikkaan, että tuossa on kyseessä ollut kyllä user error, koska tämmöistä ei täällä palstalla ole tullut esiin (paitsi toki jos on käytetty sitä mukana tullutta sukopiuhaa ehkä sitten).
Mutta kuten Miktoy, olen alustavasti päättänyt pitkästä aikaa dumpata seuraavan auton kohdalla Skoda-leirin, koska Superbissa on riittänyt säätöä tuon Connectin kanssa ihan tarpeeksi. Auto itsehän on toiminut moitteitta, eikä mulla siitä muutenkaan ole valitettavaa, mutta kokemus softiin liittyen on jättänyt vähän huonon maun suuhun tällä kertaa. Toisaalta voi olla, että tuo Enyaq osoittautuu liian hyväksi vs kilpailijat (iso tavaratila, hyvä range, tilaa + hinta) ja joudun jälleen kerran järkeilemään itselleni Skodan. Näinhän se on aina ennenkin mennyt. :)

Miktoy

Kuten ukormi sanoi tuntuu, että samoja vikoja on myös muissa malleissa, kuulostaa hyvin tutulta Superb.nkin osalta.
Mihin on kadonnut se tsekkiläinen mentaliteetti tehdä asiat hyvin ja laadukkaasti?
Rahan kiilto silmissä emoyhtiö tekee Skodista 90 luvun opeleita. Säästöä ja paskaa tehdään asiakkaille. Kohta Skoda on taas vanhan Skodan maineessa. Ikävää!
Ennen oli helppo päätyä skodaan kuten jopo totesi, ei ole enää kun lippulaivamalli Superb on näin keskeneräisenä tuotu markkinoille käyttäjien testattavaksi. Luvattu viikon 30 suuri päivityskin siirtyi taas viikolle 36. Tuskin tulee ikinä kuntoon tämä malli...
Suuren valinnan edessä tulen olemaan seuraavaa autoa pohtiessa. Enää en jaksa tätä taistelua mikä on vielä vasta alkamassa nykyisen Skodan kanssa.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

teräksenharmaa

Taitaa jengi katsoa aika tavalla saippuaoopperoita aika tavalla, kun tähänkin luodaan kaikenlaista draamaa. Horveä poru, kun kirjoitellaan huhuista vähän eri brändien keskinäisiä positioita. Ihan jokainen valmistaja miettii brädinsä tai brändiensä positiota markkinoilla, eikä sillä ole välttämättä mitään yhteyttä laatuun. Laatua voi tarjota ihan samalla tavalla jokaisessa markkinasegmentissä.

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TOURAN HIGHLINE

Yhtään Skodaa omistamatta paha sanoa oikein mitään mistään, paitsi että itse ainakaan en pysty assosioimaan Daciaa, Kiaa ja Huyndaita samaan segmenttiin.

apche

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 05.08.20 - klo:14:50
Yhtään Skodaa omistamatta paha sanoa oikein mitään mistään, paitsi että itse ainakaan en pysty assosioimaan Daciaa, Kiaa ja Huyndaita samaan segmenttiin.

Minulla on ollut Skoda, ja sehän oli suht laadukas auto. Omissa mielikuvissa laitan laatuvaikutelmaltaan Skodan ja nuo mainitut kulkuneuvot seuraavan järjestykseen:

1. Hyundai
2. Skoda
3. KIA
...
99. Dacia

VW taas on varmaan jossain tuolla KIA:n ja Dacian välimaastossa :P

SkodaPirre

Missä kohtaa tuossa jutussa mainittiin edes Kia tai Hyundai, vai oliko vain aloittajan omaa kuvitelmaa?

Tuo uusi johtaja taisi sanoa ettei ole järkeä tehdä Skodasta kolmatta premiummerkkiä vw:n ja Audin rinnalle...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 05.08.20 - klo:18:00
Missä kohtaa tuossa jutussa mainittiin edes Kia tai Hyundai, vai oliko vain aloittajan omaa kuvitelmaa?

Tuo uusi johtaja taisi sanoa ettei ole järkeä tehdä Skodasta kolmatta premiummerkkiä vw:n ja Audin rinnalle...

Mitäs jos vaikka lukisi muutkin linkit viestiketjusta?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.08.20 - klo:11:23
KvG ja kolme sekunttia.

https://www.kaleva.fi/vw-konserni-kaavailee-tekevansa-skodasta-jatkossa/1680828

"Suomessa suurta suosiota nauttiva Skoda saattaa lähitulevaisuudessa muuntua emoyhtiö Volkswagenin käsittelyssä halpa-auton suuntaan.

Samalla konserni kaavailee nostavansa espanjalaismerkki Seatin statusta â€" ja todennäköisesti hintoja â€" nykyistä ylemmäs.

Volkswagen Groupin suunnitelmista kertoivat pari päivää sitten esimerkiksi Automotive News Europe ja sen sisarjulkaisu Automobilwoche.

Skoda asemoitaisiin kilpailemaan enemmän itäisemmän Euroopan markkinoilla Hyundain, Dacian ja Kian kanssa, jotka mielletään edullisiksi "järkimerkeiksi". Siellä mainitut merkit ovat vallanneet markkinaosuuksia. "
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SkodaPirre

Ei tuo Schäfer silti mistään Kiasta puhunut mitään.

ram1

Tässä nyt taas puhutaan kahdesta täysin eri uutisesta. Tuo Karpan linkkaama on tuotestrategiapäällikön vuos sitten antama lausuma. Uuden pomon mietteet taas eri juttu. Jos nyt vuoden päästä tuosta uutisesta katsoo uuden Octavian hintoja, niin mitään hirveetä romahdusta en ole nähnyt ja uusi Leon edelleen halvempi.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tet

On hyvä huomata, että puhutaan "itäisemmän Euroopan" markkinoista, Suomi ei kuulune siihen kategoriaan. Eri markkinoilla ylipäätään myydään eri autoja, ja ne hinnoitellaan erilailla eri merkkien kilpailujoiksi. Itsekään en meillä Suomessa noita kolmea lue keskenään samaan kastiin, mutta kukaties tuolla "itäisemmässä Euroopassa" ne sitä ovat. Eihän siellä välttämättä ole myynnissä juuri samoja malleja noista korealaisista, joita meillä. Näennäisesti voi olla samoja, mutta tehdään kenties vähän halvemmista osista, jotta pystyvät kilpailemaan "Romanian rellun" kanssa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy