Passat -06 vasemmalta kuuluu paukahdus liikkeelle lähdettäessä

Aloittaja villeho, 17.08.18 - klo:15:05

« edellinen - seuraava »

villeho

Mitähän enää keksisi. Eli Passat -06 2.0 DGS, kun renkaat on esim käännettynä täysin oikealle, laitat pakin / lähet eteenpäin niin vasemmalta jaloista kuuluu kova metallinen paukahdus / kolaus. Se tulee vain hitaissa vauhdeissa, esim jos liikenneympyrässä käännyt ympyrään ja ajelet tiukassa mutkassa sekä joudut jarruttamaan ja kiihdytät uudestaan. Ei jos ajat suoraan. Ja se paukahtaa vain sen yhden kerran. Lisäksi auto tärrää 60 vauhdissa silleen että ratti tärisee hieman ja sitten 115 jälkeen se tärisee jo ihan kunnolla. Se myös tärisee jos päästät jalan kaasulta pois eli ei ole kiinni vedosta. Vaihteiston S moodi ei auta myöskään, jollain oli täällä vastaavaa vikaa ja se oli vaikuttanut.

Vaihdettu:

- Vasen vetoakseli kokonaan
- Koiranluut
- Vanteet
- Renkaat
- Nelipyöräsuuntaus tehty kahdesti

o.b.

Tarkista, että apurungon pultit on kireällä. Ne pitäisi vaihtaa aina uusiin kun ne on avattu. No harva vaihtaa ::)

Mites pahasti moottori heilahtaa startattaessa? Senkin tuenta muuttuu lopulta kolisevaksi.

Alatukivarsi lienee  myös tarkastettu pallonivelineen?

villeho

#2
Tämä on silleen jännä tosiaan että vielä eilen ennen tätä koiranluut+vetarin vaihtoa se paukku käytännössä jokaisessa käännöksessä jossa vauhtia oli n 20km/h, tai jos tulit hidastetöyssyyn ja kiihdytit sen jälkeen niin samalla kuuluu niinku vasaralla lyötäs vasemman jalan kohdalle.

Nyt kun tuo remppa oli tänään tehty, niin en saa tuota muualla kuin parkkiksella jos käännän kaikki reilusti ja kiihdytän yhtään kovempaa. Jos lähden hitaalla kaasulla rauhallisesti niin mitään ei tapahduu. Sama liikennevaloissa: vasemmalle jos käännyt ja kiihdytät rauhallisesti mitään ei kuulu, mutta jos annat yhtään reippaammin kaasua niin KLONK.

Tämä ei kuulu myöskään jos ajat johonkin koloon, töyssyyn tai vastaavaan.

Voisko se olla noi apurungon pultit? Ja missä vaiheessa ne joutuu irrottamaan? Pallonivel on muistaakseni myös vaihdettu vuosi sitten

o.b.

Onhan se vetoakselin pultti varmasti kireällä? Niin kireälle kun tavallisella räikällä saa ja sitten vielä puoli kierrosta päälle. Semmoisen metrin mittaisen tangon siihen saa laittaa jatkoksi että menee ohjeen mukaan. Räikkää ei enää tuossa lopullisessa kiristyksessä kannata käyttää, se ei välttämättä kestä.

Apurungon joutuu irrottamaan/löystyttämään esim jos hammastangon vaihtaa. Taisi olla tarpeen myös jos hiukkassuodattimen vaihtaa? Tai turbon? Joka tapauksessa syitä on monia ja se irrotus on itseasiassa hyvinkin helppo operaatio sähköisen ohjaustehostimen ansiosta.

villeho

Hiukkasloukku on kerran irrotettu mutta siittä on n 2 vuotta

Voisko siittä vetoakselista lähtä tommonen paukahdus? Se ei ole äänenä tosiaan hiljentynyt mutta sen vaikutus eri tilanteissa kyllä vähentyi huollon jälkeen.

JJambs

Minulla aiemmissa Volvoissa oli tapana noiden napapulttien löystyä ja ne todellakin pitivät samanlaisissa tilanteissa melko koviakin paukahduksia. Vaikkei olekaan Volvo kyseessä niin periaate lienee jokseenkin sama :)
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

villeho

Kyllä itekki alan nyt kallistua tuohon rungon heilahdukseen.. kun autoa on noin muuten pidetty tosi hyvällä huollolla ja kaikki tuolla renkaiden ympärillä ym vaihdettu säännöllisesti. Vaihteisto vaihtaa hyvin eikä katsastuksessa ole tullut moitteita. Tämä pauke alkoi tuossa 3vko sitten. Auto kävi myös ihan laadukkaalla pajalla tarkastuksessa tuon paukahduksen takia, eivätkä he löytäneet nosturilla muuta kuin vetoakselin väljä, koiranluu väljä.

villeho

Kävin äsken ajelemassa tutun reitin missä se on vielä eilen paukkunut joka käännöksessä, niin nyt teki ainoastaan parissa kohtaa jossa ratti on oikealle käännettynä ja jarruttaa kovemmin.. silloin sieltä kuuluu pieni hillitty paukahdus.

Ei ainakaan omaan järkeen mene että miten tuo uusi koko vetari voisi reagoida jotenkin niin että joka kerta kun käy ajamassa, niin ne äänet vähenee..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy