Octavian sisämelu - onko sitä?

Aloittaja mattinen, 06.06.14 - klo:19:34

« edellinen - seuraava »

Atro

Ajelinpa tuossa uudella Citroen C3:lla etelänreissulla 10 päivää ja tulipahan aikamoinen premium-fiilis melun ja kaiken muunkin suhteen kun eilen oculla ajeli pitkästä aikaa ekan kerran.

heifetz

Jep, etelänreissu vuokrakipolla palauttaa kummasti aina luottamuksen omaan Ocuun. Muistuttaa miksi ylipäänsä sitä hankki Ocun: se on lähestulkoon premium auto yleisfiilikseltään vrt. muihin saman luokan autoihin.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

mattinen

Tässä on aika paljon ollut mainintoja kevätkarkeista suomalaisista teistä. Ja onhan se totta, että tiet ovat talven nastajyrsinnän jäljiltä hurjassa kunnossa. Ei siis mikään ihme, että sama auto, joka Keski-Euroopassa on hiljainen, saattaa Suomessa olla aikamoinen mölypesä. Tästä tuleekin mieleen eräs, tosin hidasvaikutteinen keino, jolla jokainen voi omakohtaisesti vaikuttaa autonsa ajomeluun: vaihto kitkarenkaisiin. Nastat tekevät pahaa jälkeä tiestöllä mm. siksi, että ainakin Etelä-Suomessa päätiet ovat käytännössä koko ajan sulat. Nastat pääsevät siis puremaan paljaaseen pintaan. Itse vaihdon nastat kitkoihin jo silloin, kun ajelin 1990-vuosimallia olevalla Vectralla. Ei lukkiutumattomia jarruja, ei ajonvakautusta jne. Siihen nähden, kuinka vahvasti esim. TM pönkittää nastarenkaiden ylivoimaa, oli siirtymä kitkoihin todella vaivaton prosessi ja ajo niillä positiivinen yllätys. Kokeilkaa kitkoja! Niillä on kaksi isoa plussaa: 1) ne ovat renkaina nastoja hiljaisemmat (=oma hyöty) 2) ne säästävät tien pintaa, jolloin tiekin on hiljaisempi (=oma ja kaikkien hyöty).

heifetz

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.04.15 - klo:11:46
Tässä on aika paljon ollut mainintoja kevätkarkeista suomalaisista teistä. Ja onhan se totta, että tiet ovat talven nastajyrsinnän jäljiltä hurjassa kunnossa. Ei siis mikään ihme, että sama auto, joka Keski-Euroopassa on hiljainen, saattaa Suomessa olla aikamoinen mölypesä. Tästä tuleekin mieleen eräs, tosin hidasvaikutteinen keino, jolla jokainen voi omakohtaisesti vaikuttaa autonsa ajomeluun: vaihto kitkarenkaisiin. Nastat tekevät pahaa jälkeä tiestöllä mm. siksi, että ainakin Etelä-Suomessa päätiet ovat käytännössä koko ajan sulat. Nastat pääsevät siis puremaan paljaaseen pintaan. Itse vaihdon nastat kitkoihin jo silloin, kun ajelin 1990-vuosimallia olevalla Vectralla. Ei lukkiutumattomia jarruja, ei ajonvakautusta jne. Siihen nähden, kuinka vahvasti esim. TM pönkittää nastarenkaiden ylivoimaa, oli siirtymä kitkoihin todella vaivaton prosessi ja ajo niillä positiivinen yllätys. Kokeilkaa kitkoja! Niillä on kaksi isoa plussaa: 1) ne ovat renkaina nastoja hiljaisemmat (=oma hyöty) 2) ne säästävät tien pintaa, jolloin tiekin on hiljaisempi (=oma ja kaikkien hyöty).

+1
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.04.15 - klo:11:46
Tässä on aika paljon ollut mainintoja kevätkarkeista suomalaisista teistä. Ja onhan se totta, että tiet ovat talven nastajyrsinnän jäljiltä hurjassa kunnossa. Ei siis mikään ihme, että sama auto, joka Keski-Euroopassa on hiljainen, saattaa Suomessa olla aikamoinen mölypesä. Tästä tuleekin mieleen eräs, tosin hidasvaikutteinen keino, jolla jokainen voi omakohtaisesti vaikuttaa autonsa ajomeluun: vaihto kitkarenkaisiin. Nastat tekevät pahaa jälkeä tiestöllä mm. siksi, että ainakin Etelä-Suomessa päätiet ovat käytännössä koko ajan sulat. Nastat pääsevät siis puremaan paljaaseen pintaan. Itse vaihdon nastat kitkoihin jo silloin, kun ajelin 1990-vuosimallia olevalla Vectralla. Ei lukkiutumattomia jarruja, ei ajonvakautusta jne. Siihen nähden, kuinka vahvasti esim. TM pönkittää nastarenkaiden ylivoimaa, oli siirtymä kitkoihin todella vaivaton prosessi ja ajo niillä positiivinen yllätys. Kokeilkaa kitkoja! Niillä on kaksi isoa plussaa: 1) ne ovat renkaina nastoja hiljaisemmat (=oma hyöty) 2) ne säästävät tien pintaa, jolloin tiekin on hiljaisempi (=oma ja kaikkien hyöty).

+2
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

cannon

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.04.15 - klo:11:46
Tässä on aika paljon ollut mainintoja kevätkarkeista suomalaisista teistä. Ja onhan se totta, että tiet ovat talven nastajyrsinnän jäljiltä hurjassa kunnossa. Ei siis mikään ihme, että sama auto, joka Keski-Euroopassa on hiljainen, saattaa Suomessa olla aikamoinen mölypesä. Tästä tuleekin mieleen eräs, tosin hidasvaikutteinen keino, jolla jokainen voi omakohtaisesti vaikuttaa autonsa ajomeluun: vaihto kitkarenkaisiin. Nastat tekevät pahaa jälkeä tiestöllä mm. siksi, että ainakin Etelä-Suomessa päätiet ovat käytännössä koko ajan sulat. Nastat pääsevät siis puremaan paljaaseen pintaan. Itse vaihdon nastat kitkoihin jo silloin, kun ajelin 1990-vuosimallia olevalla Vectralla. Ei lukkiutumattomia jarruja, ei ajonvakautusta jne. Siihen nähden, kuinka vahvasti esim. TM pönkittää nastarenkaiden ylivoimaa, oli siirtymä kitkoihin todella vaivaton prosessi ja ajo niillä positiivinen yllätys. Kokeilkaa kitkoja! Niillä on kaksi isoa plussaa: 1) ne ovat renkaina nastoja hiljaisemmat (=oma hyöty) 2) ne säästävät tien pintaa, jolloin tiekin on hiljaisempi (=oma ja kaikkien hyöty).

Se on ihan, mitä sitten arvostaa: hiljaista autoa vai omaa ja muiden henkeä. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-vtt-tutki-onnettomuusriskin/2cxXZaU6

Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

heifetz

Lainaus käyttäjältä: cannon - 14.04.15 - klo:12:52
Se on ihan, mitä sitten arvostaa: hiljaista autoa vai omaa ja muiden henkeä. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-vtt-tutki-onnettomuusriskin/2cxXZaU6

Tutkimus ei ottanut huomioon paljonko ihmishenkiä säästyisi jos ilmasta poistetaan kaikki epäpuhtaudet mitkä syntyvät nastojen rouhiessa asfalttipinnat tomuksi. Keuhosyöpä ja keuhkotaudit tappavat ja pistävät ihmisiä kortistoon. Melulla on myös vaikutuksensa kehoon joka siitä stressaantuu ja täten lisää tulehduksia.

Lisäyksenä että olen 5 vuotta ajanut kitkoilla enkä ole kenekään henkeä tällä uhannut. Törkeätä rinnastaa kitkoilla ajavat piittaamattomiksi.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

jni

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.04.15 - klo:11:46
Tässä on aika paljon ollut mainintoja kevätkarkeista suomalaisista teistä. Ja onhan se totta, että tiet ovat talven nastajyrsinnän jäljiltä hurjassa kunnossa. Ei siis mikään ihme, että sama auto, joka Keski-Euroopassa on hiljainen, saattaa Suomessa olla aikamoinen mölypesä. Tästä tuleekin mieleen eräs, tosin hidasvaikutteinen keino, jolla jokainen voi omakohtaisesti vaikuttaa autonsa ajomeluun: vaihto kitkarenkaisiin. Nastat tekevät pahaa jälkeä tiestöllä mm. siksi, että ainakin Etelä-Suomessa päätiet ovat käytännössä koko ajan sulat. Nastat pääsevät siis puremaan paljaaseen pintaan. Itse vaihdon nastat kitkoihin jo silloin, kun ajelin 1990-vuosimallia olevalla Vectralla. Ei lukkiutumattomia jarruja, ei ajonvakautusta jne. Siihen nähden, kuinka vahvasti esim. TM pönkittää nastarenkaiden ylivoimaa, oli siirtymä kitkoihin todella vaivaton prosessi ja ajo niillä positiivinen yllätys. Kokeilkaa kitkoja! Niillä on kaksi isoa plussaa: 1) ne ovat renkaina nastoja hiljaisemmat (=oma hyöty) 2) ne säästävät tien pintaa, jolloin tiekin on hiljaisempi (=oma ja kaikkien hyöty).

-1

Paljon on tullut viime aikoina ajettua Virossa ja on se kumma, että siellä ovat tiet sileitä ja hiljaisia, vaikka selvästi on vanhemmasta asfaltista kyse ja kaikilla järestään näyttää olevan nastarenkaat alla. En siis lähtisi syyyttämään nastarenkaita, vaan teiden suolausta. Tätä tukee myös se, että kummasti asfaltti kuluu yhden talven jälken karkeaksi monessa pakkaa, joisa on paljon rekkaliikennettä.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: cannon - 14.04.15 - klo:12:52
Se on ihan, mitä sitten arvostaa: hiljaista autoa vai omaa ja muiden henkeä. http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-vtt-tutki-onnettomuusriskin/2cxXZaU6
No ei se nyt sentään "ihan" sitä ole  ;). Jos nyt vähänkin vaivautuu asiaa ajattelemaan, niin luonnollisestikaan kitkarenkaiden ja hengenvaaran välille ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä. Mutta kieltämättä esim. TM usein rengastestien yhteydessä maalaa kitkarenkaista niin lohduttoman kuvan, että moni saattaa todella pitää kitkarenkaisiin siirtymistä jonkinlaisena hyppynä tuntemattomaan.

Minua jäi tuossa kauppalehden lainaamassa tutkimuksessa mietityttämään se, oliko johtopäätöksissä otettu huomioon millaisissa autoissa minkäkinlaisia renkaita käytettiin. Toisin sanoen, kuinka paljon on pantavissa renkaiden piikkiin, ja kuinka paljon muiden syiden.

Ja heifetzin tavoin minäkin lähestyisin tätä kysymystä kokonaisvaltaisesti kaikki nastarenkaiden käytön seuraukset huomioiden. Heifetz mainitsi jo ilman epäpuhtaudet, ja niistä johtuvat terveysvaikutukset. Lisäksi on syytä muistaa, että nastarenkaat eivät ainoastaan muuta teitä meluisimmaksi, vaan ne myös urauttavat niitä. Sillä puolestaan on omat seurauksensa ajoturvallisuuteen.

Suomen liikenneturvallisuus on eurooppalaisittain hyvällä tasolla. Kuitenkin esim. Norjassa ja Ruotsissa liikennekuolemia sattuu ymmärtääkseni vähemmän kuin Suomessa. Toisaalta Norjassa ja Ruotsissa käytetään selvästi enemmän kitkoja kuin Suomessa. Tämäkin viittoo mielestäni osaltaan siihen, että mitään tavattoman suurta kuolemanvaaraa kitkarenkaiden käytöstä tuskin seuraa.

Mutta jokainen tietty arvioi itse, millaisia renkaita tarvitsee. Monilla saattaa olla kitkarenkaista niin huonoja kokemuksia, ettei missään tapauksessa halua niitä käyttää. Omien kokemuksieni perusteella sanokin vain tämän: niiden, jotka eivät ole kitkoja koskaan kokeilleet, kannattaa ehdotomasti se tehdä. Positiivisen yllättymisen mahdollisuus on suuri.

Eppu H

Ostin ensimmäiset kitkarenkaani vuonna -95. Ne tuntuivat niin hyviltä, että sen jälkeen ei ole tullut mieleenikään hommata nastarenkaita. 20v olen ajellut kitkoilla ilman mitään renkaista johtuvia ongelmia. Ehkä asiaa autaa se, että ajelen enimmäkseen kaupungissa ja pääteillä. Maaseudun pikkuteitä ei tarvitse ajaa.

Zego

OT: Voihan tältäkin palstalta lukea että Nokian (8 ovat paskat!) nastarenkaat ovat paljon vaarallisemmat kuin mitkä merkki-kitkarenkaat tahansa.  :D

Regasmelu on mielestäni edelleen Ocun "tyyppiongelma", eli tarkasti pitää valita mitkä renkaat laittaa alle. Sama haaste toki muissaki VW-konsernin autoissa.

mattinen

Jos tosiaan palataan alkuperäiseen aiheeseen, niin auton hankinnan ollessa ajankohtainen kävin koeajamassa Octavian (LB) ja vuokrasikin sen (combi) pari kertaa. Rengasäänien suhteen eivät autot herättäneet mitään voimakkaita reaktiota suuntaan tai toiseen. "Sileällä" asfaltilla kaikki ajamini Ocut olivat hiljaisia, mutta normaalipinnalla (=karhea) ääntä oli sitten jo enemmän. Mutta mitenkään erityisesti ei Octavia mielestäni erottonut muista saman luokan autoista. Hyvässä tai pahassa. Sen sijaan jostain etusivuikkunan suunnalta kuului tietyissä nopeuksissa tuulen suhinaa. Tämä ääni oli minusta jotenkin autolle tyyppillinen. Toisin sanoen, en vähään aikaan ollut törmännyt muissa autoissa tuollaiseen "suhinatyyppiseen" ääneen.

Skoda8

Lainaus käyttäjältä: Zego - 14.04.15 - klo:16:23
OT: Voihan tältäkin palstalta lukea että Nokian (8 ovat paskat!) nastarenkaat ovat paljon vaarallisemmat kuin mitkä merkki-kitkarenkaat tahansa.  :D

Regasmelu on mielestäni edelleen Ocun "tyyppiongelma", eli tarkasti pitää valita mitkä renkaat laittaa alle. Sama haaste toki muissaki VW-konsernin autoissa.

Pakko kysyä, että jos octaviassa rengasmelu on tyyppiongelma, niin missä nykyautossa rengasmelu ei ole tyyppiongelma? Siis jos puhutaan saman hintaluokan autoista, eikä mistään S-mersuista..

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Zego - 14.04.15 - klo:16:23
Rengasmelu on mielestäni edelleen Ocun "tyyppiongelma", eli tarkasti pitää valita mitkä renkaat laittaa alle. Sama haaste toki muissaki VW-konsernin autoissa.

En kuullut mitään.....  :P
Yritetään pärjätä.

Ambientti

Lisäksi pitää mainita, että Octaviassa on jo vakiona kohtalaisen jämäkkä alusta. Veikkaanpa, että jos vakiona olisi perinteinen lylleröalusta, niin olisihan se varmaan hiljaisempi, mutta sitten valitettaisiin löysyydestä ja vaihdettaisiin jämäkämpää alle vaikka melu vähän lisääntyisikin. Okei, pieni pintakovuushan tuota vaivaa, mutta hinnat alkaen alustaksi silti ajo-ominaisuuksiltaan hyvä.

Zego

Esim. ranskiksissa rengasmelu on paljon paremmin hallinnassa ja Volvossa. Toki C3 luokassa "menee kuulo" mutta sille ei voi mitään!  ;D

Seva

Octavia ei ole meluisa auto ainakaan 205/55-16 perusrengastuksella (Dunlopit kesällä ja Nokian R2 kitkat talvella).

Oikeastaan melu oli se asia, jotta tässä autossa etukäteen pelkäsin. Ehkä sen takia sitä on tullut tarkemmin seurattuakin ja se oli myös syynä kitkarenkaiden valintaan. Nyt jos lähtisin hankkimaan talvirenkaita, saattaisin uskaltautua myös nastarengaspuolelle.

Autot ovat monessa asiassa mielikuvien vankeja. Oculla on meluisan auton maine, mistä on vaikea päästä irti ("kyllä kansa tietää"). Olen viimeisen vuoden aikana istunut monessa hiljaiseksi kehutussa autossa ja on ollut pakko ihmetellen todeta, että oma Ocuhan on hiljaisempi.



Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

enkero

Tänään 135kmh mittarinopeudella ja 205/55R16 kesärenkailla iPhonen appsi (Desibels?) näytti ~79dB. Edellinen Fabia RS tälläsi rauhoittavat ~89dB.

Kiintoisaa nähdä miten tänä vuonna rakennettu ääntelee, tosin siihen tuli raksittua 18" kiekot, joten tuskin se ihan ääneti etenee sekään.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

koivari

Ei sitä varsinaista sisämelua (moottori, renkaat, suhina) ole, mutta kaikkinainen ajoittainen kilinä, kolina ja sirinä, kuin aina jokin paikka olisi irrallaan kyllä harmittaa tässä Ocussa (ajettu 6500 km).
Skoda Karoq AMB TS85/1.0 M6F Candy White

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: koivari - 20.04.15 - klo:11:54
Ei sitä varsinaista sisämelua (moottori, renkaat, suhina) ole, mutta kaikkinainen ajoittainen kilinä, kolina ja sirinä, kuin aina jokin paikka olisi irrallaan kyllä harmittaa tässä Ocussa (ajettu 6500 km).
+1, 3000km
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Patomursu

Ainakin ocu 2:ssä oli melua verrattuna nykyiseen. Eli on melua siis.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

ophaa

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 20.04.15 - klo:13:58
+1, 3000km

ja sama täällä, ajettu 7500 km. Varsinkin kesärenkailla (205/55/16) auto kyllä hiljeni mukavasti, mutta nuo ajoittaiset sirinät ja räminät....

kimppikoo

Lainaus käyttäjältä: enkero - 19.04.15 - klo:23:16
Tänään 135kmh mittarinopeudella ja 205/55R16 kesärenkailla iPhonen appsi (Desibels?) näytti ~79dB. Edellinen Fabia RS tälläsi rauhoittavat ~89dB.

Kiintoisaa nähdä miten tänä vuonna rakennettu ääntelee, tosin siihen tuli raksittua 18" kiekot, joten tuskin se ihan ääneti etenee sekään.

Oikein hyvin ääntelee 18" kiekoilla. No, kun ne ovat uudet ja järkevillä paineilla (siis tehtaan suosituksilla) niin loppukesästä asfaltin vähen edes siletttyä ihan ok. Mutta voe äitee, kun eilen heitin alle viime kesän ajetut (kuluivat todella paljon) 18" 40-sarjalaiset niin uuuhhhuhuhuu!! Taidanpa ajella Bosen vastamelukuulokkeet päässä ainakin kevään ajan. Sen jälkeen lähden ostoksille ja vaihdan nuo 18" pyörät 17" 50-sarjalaisiin.

Atro

Itse vaihdoin juuri Goodyearin 16" kitkat Nokian 18" zline-kesärenkaisiin. Täytyy sanoa, että muistikuvien mukaan syksyltä ero melussa olisi ollut suurempi eli positiivinen yllätys jopa näillä kevätkarkeilla. Melun sointi on erilainen, pitäähän se kuulua että nyt on hieman kisakireempää kumia alla 8) Kitkat kahisi, nämä jyrisee. Mutta onhan näillä niin mukava ajella kun menee taas auto kuin kiskoilla mutkissa.

clacson

Tuli ajeltua 3-tietä pohjoisen suuntaan ja olivat jo saaneet jokusen kilometrin uutta asfalttia tielle. Kun tultiin vanhalta uudelle, niin melu oli kuin yö ja päivä. Kyllä Ocu on hyvällä tiellä tosi hiljainen peli, mutta näissä karkeissa urissa..., täytyy vain yrittää löytää ne kohdat, joissa 99% ei aja.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Atro

Kävinpä tuossa koeajamassa uutta Audi A6 tdi ultra business sport avantia ihan melu -ja mukavuusmielessä. Autossa oli alla 245/45/18 Bridgestone turanzat. Ã,,änimaailma Tuntui tunteettomalta tienpinnan karkeusvaihteluille ja oli kyllä hiljaista kyytiä. Konettakin erehdyin luulemaan bensaksi, niin hyvin eristetty. Kaikenlaiset tienpinnan röykytkin suodattui niin pehmeästi että... Rahalla saa :-\

P. Laaja

Ajoin peräkkäin Combin ja Golfin 16" normivanteilla sekä oman, äänieristetyn edellisen korimallin Octavian 15-tuumaisilla. En huomannut juuri rengasmelussa eroja kolmen vertaillun välillä eikä huomannut toinen testaajakaan. Rengasäänten sävy oli myös miellyttävää: edellisen korimallin korkeataajuinen narina ensiasennuskesärenkailla, joka oli todella ärsyttävää, puuttui.

Positiivinen ylläri Octavian osalta.

Myöhemmin kävin ajamassa Leonin 18" 225-leveillä renkailla ja vaikka sitä oli sikahauska ajaa, minulle tuo hauskuus ei kompensoi selvästi lisääntynyttä rengasmelua arkikäytössä.

Hannes

Aika maarittelevaa octavian kohdalla on se että siitä ei löydy mitään muuta moitittavaa kuin rengasäänet. Se on ollut sama kautta aikain vaika auto on selvästi parantunut edukseen juuri tuon äänimaailmansa kun myös muiden ominaisuuksien suhteen.

Jos ajatellaan että kopissa olisi samanlainen hiljaisuus kun 70 000e autossa jota me octavian omistajat tunnumme vaativan niin mikähän vika olisi sitten tapetilla??

Käykääpä kokeilemassa eri autoja samassa hintaluokassa niin takaan että koette miellyttävän yllätyksen octavian eduksi, niin ajoltaan, varusteiltaan jne...kuin myös sen että oikeasti ja rehellisesti sanottuna kopin äänimaailma ei ole ollenkaan sellainen miksi jopa octavian omistajat sen täällä kertovat, eiköhän äänet ole aivan samlla tasolla kuin muillakin vastaavilla ja enempi silloinkin hintaluokkaisimman kärkipäässä hiljaisuuden suhteen.

Aina on parannettavaa ja vaatimus kasvaa jos auto on muuten erinomainen niin toki nuo rengasäänetkin voisi olla täysin kuulumatta mutta nyt on uudessa mallissa päästy jo aivan eri tasolle kuin II koppaisessa se on myönnettävä vaikka vielä saisi olla hiljaisempi  ;D

Mutta ihmeteltävän iso haloo tästä joka kerta nousee ja tosiasia unohtuu.

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Atro - 23.05.15 - klo:15:32
Kävinpä tuossa koeajamassa uutta Audi A6 tdi ultra business sport avantia ihan melu -ja mukavuusmielessä. Autossa oli alla 245/45/18 Bridgestone turanzat. Ã,,änimaailma Tuntui tunteettomalta tienpinnan karkeusvaihteluille ja oli kyllä hiljaista kyytiä. Konettakin erehdyin luulemaan bensaksi, niin hyvin eristetty. Kaikenlaiset tienpinnan röykytkin suodattui niin pehmeästi että... Rahalla saa :-\

Mutta käypä kokeilemassa vaikka BMW:n 3-sarjaa niin huomaat, että aina rahakaan ei auta asiaan. Tietysti joidenkin mielestä vain viiden-kuudenkybän autolta ei ihmeitä voi odottaakaan :)

Seva

Kovalla vesisateella tai vaikkapa konepesussa veden ropina kuuluu voimakkaammin ohjaamoon kuin joissakin muissa autoissa (itselläni vertailukohtana Passat). Ilmeisesti Ocussa kattoeristys ja ikkunalasi ohuempaa?
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy