Octavian sisämelu - onko sitä?

Aloittaja mattinen, 06.06.14 - klo:19:34

« edellinen - seuraava »

mattinen

Pitäisi auto ostaa, ja olen tässä hieman tutkaillut VAG:n tuotteita. Käyttö tulisi olemaan hyvin pitkälti kesämökille suuntautuvaa moottori- ja maantieajoa (Helsingistä Keski-Suomen suuntaan). Töölössä asuvina kaupunkiajoa tulee olemaan hyvin vähän. Tähän mennessä kokemusta on Audi A3:sta. Vuokrasimme Sportbackin viikonlopuksi, ja kokemus oli oikein miellyttävä. Ajotuntuma oli mukava, noin 135 km/h vauhti moottoritiellä ”ei tuntunut missään”. Myös auton sisämelu oli mielestäni kohtuullinen.

Audi on kuitenkin aika kallis peli, ja samalla hinnalla, ellei jopa halvemmallakin, saisi Octavian muodossa reilusti enemmän tilaa ja ilmeisesti myös varusteita. Noin parin tunnin moottoritieajossa on auton hiljaisuus tärkeä kriteeri, eikä vähiten siksi, että suomalaisten nastarengasinnostuksen vuoksi nelostie on aika kurjassa kunnossa. TM koeajoi joukon farmareita numerossaan 1/2014. Octavia sai tässä yhteydessä varsin mairittelevan arvion melutasostaan. TM kirjoittaa: ”Auton sisätilojen meluja arvioidessa olemme harvoin antaneet arvosanan 10, mutta nyt se on tehtävä: Skodan hiljaisuutta voi ihmetellä niin mökki- kuin moottoritiellä, mitään ylimääräistä ei kuulu. On vaikea uskoa, että tämän hintaluokan farmarista on saatu näin hiljainen”.

Vaikka ei olekaan mitään syytä epäillä TM:n arviota, olisi silti mielenkiintoista kuulla Octavian omistajien kokemuksia autonsa melutasosta. Varsinkin, kun VAG:n tuotteet eivät ymmärtääkseni aina ole erityisemmin kunnostautuneet meluasioissa. Eli onko Octavia todella niin hiljainen auto, kuin TM väittää? ,,änimaailman lisäksi olisi tietysti mukava kuulla muitakin näkemyksiä Octaviasta erityisesti suhteessa Audiin. Erityisen arvokkaita olisivat tietysti niiden kuljettajien mielipiteet, joilla on kokemuksia molemmista merkeistä.

BMF

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 06.06.14 - klo:19:34
Pitäisi auto ostaa, ja olen tässä hieman tutkaillut VAG:n tuotteita. Käyttö tulisi olemaan hyvin pitkälti kesämökille suuntautuvaa moottori- ja maantieajoa (Helsingistä Keski-Suomen suuntaan). Töölössä asuvina kaupunkiajoa tulee olemaan hyvin vähän. Tähän mennessä kokemusta on Audi A3:sta. Vuokrasimme Sportbackin viikonlopuksi, ja kokemus oli oikein miellyttävä. Ajotuntuma oli mukava, noin 135 km/h vauhti moottoritiellä ”ei tuntunut missään”. Myös auton sisämelu oli mielestäni kohtuullinen.

Audi on kuitenkin aika kallis peli, ja samalla hinnalla, ellei jopa halvemmallakin, saisi Octavian muodossa reilusti enemmän tilaa ja ilmeisesti myös varusteita. Noin parin tunnin moottoritieajossa on auton hiljaisuus tärkeä kriteeri, eikä vähiten siksi, että suomalaisten nastarengasinnostuksen vuoksi nelostie on aika kurjassa kunnossa. TM koeajoi joukon farmareita numerossaan 1/2014. Octavia sai tässä yhteydessä varsin mairittelevan arvion melutasostaan. TM kirjoittaa: ”Auton sisätilojen meluja arvioidessa olemme harvoin antaneet arvosanan 10, mutta nyt se on tehtävä: Skodan hiljaisuutta voi ihmetellä niin mökki- kuin moottoritiellä, mitään ylimääräistä ei kuulu. On vaikea uskoa, että tämän hintaluokan farmarista on saatu näin hiljainen”.

Vaikka ei olekaan mitään syytä epäillä TM:n arviota, olisi silti mielenkiintoista kuulla Octavian omistajien kokemuksia autonsa melutasosta. Varsinkin, kun VAG:n tuotteet eivät ymmärtääkseni aina ole erityisemmin kunnostautuneet meluasioissa. Eli onko Octavia todella niin hiljainen auto, kuin TM väittää? ,,änimaailman lisäksi olisi tietysti mukava kuulla muitakin näkemyksiä Octaviasta erityisesti suhteessa Audiin. Erityisen arvokkaita olisivat tietysti niiden kuljettajien mielipiteet, joilla on kokemuksia molemmista merkeistä.

Eiköhän vastaus kysymykseesi selviä parhaiten koeajolla.

ps. on hiljainen..paitsi mukulakivellä...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Ouzi

Ei mielestäni olleenkaan paha 17 pyörillä omani varustettu. Esim 2010 octavia oli 16 pyörillä ja Mikkelin energian säästökumeilla selkeesti meluisampi. Siis ihan hyvää normi tasoa mitä nyt tällainen perus autovoi olla tuolla hinnalla.

makkis

Yksi iso tekijä on miten kukin melun kokee ja mikä on referenssi. Paljon vaikuttaa myös rengas.

Itselläni oli Octavia 2 RS jossa oli 17" pyörät ja nimenomaan Continental Sport Contact 2. Tuossa ei voinut keskustella takapenkkiläisten kanssa kääntymättä. Nyt on Octavia 3 RS jossa 18" Continental Sport Contact 2 ja tässä vi keskustella takapenkille aivan normaalilla puheäänellä. Selekästi pojasta polvi parantanut.

A3:lla olen ajanut vain vähän, uusimmalla en lainkaan, mutta tuon edelliskoppaisen rinnastaisin tähän kolmosoctaviaa. Nämä molemmat on omaan makuuni keskivertoja, ehkä kuitenkin hieman hiljaisen puolella.

Jos taas omien kokemuksien perusteella leimaisin tosihiljaisia, niin vanhat E39 500-sarjan Bemarit ja nyt tuo uusi ML Mersu Tosi meluisia taas esimerkiksi Ford Fiesta (ok, selkeästi pienemmän kkoluokan auto) ja Focus.

mattinen

Kiitoksia kommenteista. Rengastus on tosiaankin yksi merkittävimmistä tekijöistä melun suhteen. Ajotarve huomioiden oma valintani tulisi tietysti olemaan mahdollisimman kapea rengas.

Hieman kyllä huolettaa tuo Octavian ”viat/murheet” ketju. Se on paisunut selvästi Audi A3:n vastaavaa pidemmäksi (47 vs. 10 tällä hetkellä). Kertooko se mielestänne jotain Octavian mahdollisista laatuongelmista? Vai onko kyse pikemminkin siitä, että Octavian myyntimäärät ovat (ilmeisesti) selvästi A3:ta suuremmat? Toisin sanoen kriittisiä kommentaattoreita on Octavian kohdalla enemmän.

splitxyz

Eroja tulee myös mitä renkaita autossa käyttää (merkki, malli & koko, paineet jne.). Dunlop ja Bridgestone samassa menopelissä = iso ero melussa, "korvatuntumalla Bridgestonen hyväksi (ei mitattu mittarilla). Talvella kitkoilla hiljainen.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Länskäri

1.2 Tsi todella hiljainen sileällä tiellä. Rengasäänet huonolla pinnalla riippuvat sitten pinnan laadusta, renkaiden laadusta/ kuluneisuudesta. Hiljaisuuden rikkoo, positiivisessa mielessä, moottorin kiljunta ripeissä ohituksissa. Vanhaa motoristia hyväilee tuo raikas soundi ;D

VAGkilainen

laatumurheet voit unohtaa. Ei varmasti häpeä muille saman hintaluokan autoille! Itse juuri parina päivänä laittanut lisäeristystä 2010 malliin ja rupeeaa olemaan Passatin tasoa aika pienellä työllä ja äänieristemäärällä. Uudenpia kun olen ajanut niin niissä äänieristys mielestäni melkolailla kunnossa, ei muuta KUIN  KAUPOILLE.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

kaide

ON

Siten pohdintaa:

- Entinen auto  ( Ford S-Max -11  235/45/18 renkailla ) , jolla ajoin viimeksi eilen kun oli duunipaikalla parkissa ja päätin lainata , on vieläkin meluisampi. Nyt kun ajelin niin ihmettelin miten olen jaksanut sitä meteliä ilman peltoreita 115tkm

- Skodan rengasmelu on täysin riippuvainen tien pinnasta.  Esim. Hki- Kotka välillä ja uudella motarilla -> melu on ihan ok .  Karkeimmilla osuuksilla infernaalinen !

- Kun ei ole rengasmelua , alan nykimään ovia ja varmistelen että ne on kiinni . Samaa tekee vaimo apparin paikalla ja lapset takapenkillä. Tuulen suhinat motarinopeuksilla on se todellinen ongelma ja ihmettelen että siitä ei kukaan ole valitellut. Onkohan mun autossa jäänyt ovien tiivisteet pois ?
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Maximus

Lainaus käyttäjältä: kaide - 07.06.14 - klo:00:20


- Kun ei ole rengasmelua , alan nykimään ovia ja varmistelen että ne on kiinni . Samaa tekee vaimo apparin paikalla ja lapset takapenkillä. Tuulen suhinat motarinopeuksilla on se todellinen ongelma ja ihmettelen että siitä ei kukaan ole valitellut. Onkohan mun autossa jäänyt ovien tiivisteet pois ?

ON. Siis epäilen tiivisteiden puuttumista... ;-)

Tienpinnan laatu kuuluu kyllä aika selvästi omassa FL Ocussani. Mutta ei se meluisin VAG ole millä olen ajanut. Ja kun omaa autoani ostelin v. 2009, tuli ajeltua esim. A4:lla. Olisko tuossa äänimaailma ollut hitusen pehmeämpi, mutta ero oli kyllä hiuksenhieno. Saattoi johtua rengastuksestakin. En noteerannut eroa sellaiseksi, että olisin siksi alkanut tekemään kauppoja A4:stä. A3:a en ole ajanut. Mutta uusi Ocu 3 vakuutti minut kyllä koeajolla. En ainakaan meluisuutta huomannut. Jos tuo puoli on tärkeiden asioiden joukossa, niin enpä jättäisi kauppoja tekemättä...
"Age quod agis - tee mitä teet"

poujo

Omasta mielestäni taas Ocu III on meluisa auto. Itsellä oli ennen 3-sarjan bemari. Ja bemariin verrattaessa ero, kuin yöllä ja päivällä (Kuten ehkä sopii olettaakin?). Mutta kaikkeen tottuu, enää ei haittaa niin paljoa tuo melu. Tällä hetkellä ärsyttävät pienet resonoinnit siellä sun täällä autossa. Motarilla niitä ei kuule mutta maantie/taajamanopeuksissa kylläkin. Jos melu tärkeimpiä kriteerejä ota A3, istunut sukulaisten A3 kyydissä ja on hiljaisempi peli.
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: poujo - 07.06.14 - klo:07:29
Omasta mielestäni taas Ocu III on meluisa auto. Itsellä oli ennen 3-sarjan bemari. Ja bemariin verrattaessa ero, kuin yöllä ja päivällä (Kuten ehkä sopii olettaakin?).

+1. Ero on kyllä todella suuri. Kaupungissa pienillä nopeuksilla ihan ok, mutta mitään matka-autoa Ocu III:sta ei tule. Kokemukset noin 30 min kyydissä Ocussa.

Jukikyy

No kirjoitetaan omat kokemukset tänne:

Octavia III on sileällä asfaltilla hiljainen ja karkealla todella äänekäs, kuten lähes kaikki uudet autot. Jos oman kokemuksen mukaan laitan autoja järjestykseen hiljaisuuden suhteen niin se on seurravanlainen:
Sija    Auto                                                vuosimalli                  renkaat             arvosana
1.       BMW 530 E60 sedan                      vm. 2008                   renkaat 18"       arvosana 9+
2.       Audia A6 C7 Avant 2.0 tdi               vm. 2013                   renkaat 18"       arvosana 9-
3.       Audi A4 B8 Avant 2.0tdi                  vm. 2010                   renkaat 18"       arvosana 8,5
4.       MB C32 AMG W203                         vm. 2003                   renkaat 19"       arvosana 8+
5.       Volvo S60 T5                                   vm. 2001                   renkaat 18"      arvosana 8
6.       Skoda Octavia III RS 2.0 tdi Combi vm. 2014                   renkaat 18"      arvosana 8 (itse tehty lisä-äänieristys)
7.       VW Passat Variant 2.0tdi                vm. 2013                   renkaat 16"      arvosana 8
8.       VW Passat Variant 3.2 4-Motion     vm. 2008                   renkaat 18"      arvosana 7,5
9.       Citroen Xantia 1.8                           vm. 1999                   renkaat 15"      arvosana 7+
10.     Opel Astra Caravan 1.8                   vm.1999                   renkaat 15"       arvosana 7
11.     VW Golf Variant 2.0 tdi                    vm.2008                    renkaat 17"       arvosana 7   

Tässä lista omista autoista / autoista, jolla on tullut paljon ajettua. Eli keskikastin auto sanoisin uuden Octavian olevan. Ilman lisä-äänieristystä mielestäni jopa meluisa ainakin 18" renkailla. Tietenkin meluisuus on kyse siitä mihin vertaa. Jos vaihtaa 1995 mallisen Fiat Punton uuteen Octaviaan, niin Octavia on varmasti hiljainen, mutta jos vaihtaa 2005 mallisen E60 500-sarjan BMW:n Octaviaan niin on meluisa.     

Pumpeli

Edellinen auto oli ocu RS combi vm:2010 ja nykyinen on ocu RS combi vm:2014
Kummassakin samat vanteet/renkaat 225/35/19, tämä uudempi on huomattavasti hiljaisempi,kun vertaa edelliseen korimalliin,joten kehitystä on tapahtunut...

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 07.06.14 - klo:09:13
Ilman lisä-äänieristystä mielestäni jopa meluisa ainakin 18" renkailla. Tietenkin meluisuus on kyse siitä mihin vertaa.

Jos haussa on nimenomaan hiljaiset rengasäänet, niin miksi ihmeessä varustaisi autonsa 18" renkailla?

Ketjun aloittajalle tiedoksi, että rengaskoolla on suuri vaikutus rengasmeluun. Mitä enemmän kumia asfaltin ja vanteen välissä, niin sitä parempi. Octavia III:ssa lienee 16" renkaat vakiona, jolloin kannattanee käyttää 55-profiilin renkaita. Vielä parempi olisi, jos saisi tuumaa pienemmät eli 195/65/R15 -pyörät.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

mattinen

Monet ovat huomauttaneet, että tienpinnalla on suuri merkitys melun suhteen. Tämä on harvinaisen totta, ja joskus tuleekin miettineeksi, että mahtavatkohan ihmiset loppujen lopuksi tiedostaa nastarenkaiden ja ajoäänien välistä yhteyttä. Nastathan vaikuttavat kahdella tavalla. Asfaltin koostumuksen täytyy jo alun alkaen olla karkeampaa (joukossa paljon kiviainesta), jotta se kestäisi nastojen kulutusta. Toiseksi tulee sitten nastojen itsensä uudelle tielle aiheuttama kulutus, joka karhentaa pinnan ja nostaa melua. Mutta ei tästä ikuisuuskysymyksestä tämän enempää. Joka tapauksessa tuntuisi siltä, että auton meluisuutta arvioitaessa pitäisi Suomessa ottaa lähtökohdaksi tilanne karkealla asfaltilla. Muunlaista kun on ainakin pääteiltä kohtuullisen vaikea löytää.

Tekniikan Maailman arviot Octavian melutasosta näyttäisivät olevan hivenen ristiriitaisia. Kuten jo tuli mainittua, niin TM:n farkkutestissä (1/2014) kovasti ylistettiin Octavian hiljaisuutta. Octavian meluarvosanaksi tulikin täysi kymppi. Toisaalta Octavian koeajossa (11/2013) oli kohtaan ”Huonoa” merkitty ”rengasmelu”.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 07.06.14 - klo:09:52
Jos haussa on nimenomaan hiljaiset rengasäänet, niin miksi ihmeessä varustaisi autonsa 18" renkailla?

No ensinnäkin RS mallin etujarrulevyt on niin isot (345mm), että pienempä kuin 17" vannetta ei autoon pysty laittamaan. Ja toiseksi auton ulkonöllä on itselle merkitystä, joten tästä syystä alla on kompromissi vanteet eli 18". Jos pelkkä ulkonäkö olisi ollut kriteerinä, niin olisi alla 19" tai 20" vanteet. Ja kolmanneksi autoon tulee +50000km vuodessa, joten rengaskuluillakin on pieni merkitys vanne/rengas kombinaation valinnassa.

Mutta uusi Octavia 16" vanteilla ja lisä-äänieristyksellä on varmasti monen suomalaisen mielestä hiljainen.

Angus

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 07.06.14 - klo:10:09
Tekniikan Maailman arviot Octavian melutasosta näyttäisivät olevan hivenen ristiriitaisia. Kuten jo tuli mainittua, niin TM:n farkkutestissä (1/2014) kovasti ylistettiin Octavian hiljaisuutta. Octavian meluarvosanaksi tulikin täysi kymppi. Toisaalta Octavian koeajossa (11/2013) oli kohtaan ”Huonoa” merkitty ”rengasmelu”.

Joo nuo TM ja vaikka Tuulilasin "melutason testaukset" jättäisin aivan omaan arvoonsa. Tunnen paljon ihmisiä jotka tekevät edellä mainittuja lehtiä ja totta puhuttaessa itseäni en saisi koskaan julkaisemaan moisia juttuja missään, tulisi äkkiä kenkää.

Ei muuta kuin koeajoa ja ajoa ajon perään. Merkitset renkaan koot ja merkit muistiin ja ajelet samat reitit läpi sekä luet netistä rengasarvioinnit läpi ja teet omat johtopäätökset.

T: materiaalitekniikan DI  8)
| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10, Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

Subastar

Jos aloittajan ainoa valintakriteeri autolle on tilat ja äänettömyys, niin eikö kannattaisi etsiä käytettyä isompaa mersua tai bemaria. Octavia ei ole mikään hiljainen auto moottoritienopeuksissa.

TM:n arviota farkun äänettömyydestä saa kyllä ihmetellä, melkein voisi epäillä, että Helkama on tuunannut autoa ennen sen luovutusta testiin.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

zagg

Omakohtaiset kokemukset aiheesta:
III Octavia 16" pyörillä on hiljaisempi kuin Superb vastaavilla pyörillä
ja hiljaisempi kuin nykyinen bimmeri 320i 17" pyörillä. Varmasikin bimmeri olisi hiljaisempi 16":lla.
.

poujo

Lainaus käyttäjältä: zagg - 07.06.14 - klo:16:21
ja hiljaisempi kuin nykyinen bimmeri 320i 17" pyörillä. Varmasikin bimmeri olisi hiljaisempi 16":lla.

Bemareissahan kait nuo run flat nakit?
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 07.06.14 - klo:14:08
Jos aloittajan ainoa valintakriteeri autolle on tilat ja äänettömyys, niin eikö kannattaisi etsiä käytettyä isompaa mersua tai bemaria. Octavia ei ole mikään hiljainen auto moottoritienopeuksissa.

Ei se tietystikään ainut kriteeri ole, vaikka tärkeä onkin. Auto on meidän taloudessamme hieman sellainen "pakollinen paha", jolla on loppujen lopuksi melko vähän käyttöä mökkimatkojen ulkopuolella. Noiden vanhempien mersujen ja bemareiden ylläpitokulut (vakuutukset, ajoneuvovero, kulutus) ovat ymmärtääkseni melko korkeat näihin uusiin "tavallisiin autoihin" verrattuna. Mm. siksi olen tässä katsastellut näitä VAG:n tuotteita. Toisaalta ymmärrän kyllä, että jostakin on tingittävä. Jos auto on kohtuuhintainen, ei voitane odottaa sen olevan joka suhteessa täydellinen. Ja ehkä on myös niin, että erot tietyn hintaluokan autoissa (max. noin 30 000 ,) ovat sittenkin aika vähäisiä, ja selittyvät ehkä enemmänkin rengastukseen liittyvillä valinnoilla. Onkos muuten kennelläkään kokemusta Ford Focuksen nykymallista? 1.6 Ecoboost farkku vaikuttaisi ainakin paperilla tutustumisenarvoiselta, mutta olen muistavinani, että ainakin ennen Focus oli kuuluisa kovasta rengasmelustaan.

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 07.06.14 - klo:14:08TM:n arviota farkun äänettömyydestä saa kyllä ihmetellä, melkein voisi epäillä, että Helkama on tuunannut autoa ennen sen luovutusta testiin.

Niin, tuntuu hieman erikoiselta, että sama auto saa koeajossa ja vertailutestissä melko erilaisen arvion melutasostaan.

jni

Vai että äänettömyys. Sellaista autoa ele vielä keksittykään. ???

Mitä tulee sitten tuohon melutasoon, niin keväällä ajoin peräkkäin kolmea autoa samalla koeajolenkillä. Ensimmäinen oli RS-Octavia, jossa rengasmeteliä riitti. Sitten oli vuorossa 4x4 TSI, joka oli erittäin hiljsinen. Siinä oli Contin kitkat. Hiljaisuudessa se peittosi selvästi mm C-sarjan Mersun (kesärenkailla).

Mutta sitten tuli järkytys. Kävin ajamassa yli 50 teur 3-sarjan GT-Bemaria, joka oli rengasääniltää infernaalinen. Vastaava kuin omistamani Superbit. Autossa oli kesäkelin runflatit. Kyseinen pirssi ja merkki saa jäädä puolestani kauppaan, varsinkin jos pitää uusi auto ajaa kotia rengasliikkeen kautta.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

olate

max 30 tonnia on kyllä aika haastava budjetti A3 kanssa, jos autolle tulee enimmäkseen moottoritie ajoa.
Auto lastattuna mökkitavaroilla, ehkä kaipaa moottorilta hieman potkua.
Samoin mitoista riippuen pidempään istumiseen sportti penkit voi olla aika must.
Ja tuo paketti ei alle kolmenkympin uutena irtoa.

Audissa on ovissa tupla tiivistykset, mutta en usko että eroaa rengasäänien osalta muista samalle pohjalle tehdyistä.
Sopivan karhealla pinnalla ainakin 17" Pirelleillä melu on juurikin infernaalista. 4 tiellä ainakaan motarilla ei tuota meluisinta pintaa ole, mutta muistaakseni 5 tiellä Heinola-Mikkeli välillä on pätkä.
Tekee oikeasti mieli pysähtyä katsomaan ajaako pelkillä vanteilla vai mistä helvetillinen melu tulee.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: olate - 07.06.14 - klo:18:28
max 30 tonnia on kyllä aika haastava budjetti A3 kanssa, jos autolle tulee enimmäkseen moottoritie ajoa.
Auto lastattuna mökkitavaroilla, ehkä kaipaa moottorilta hieman potkua.
Samoin mitoista riippuen pidempään istumiseen sportti penkit voi olla aika must.
Ja tuo paketti ei alle kolmenkympin uutena irtoa.

Joo, kyllä se niillä tehoikkaimmilla moottoreilla varmasti yli 30 tonnin menee. Siksi käytinkin ilmaisua "max noin 30 000 ,", mutta kieltämättä olisin voinut ilmaista asian täsmällisemminkin. Mitä potkuun tulee, niin sitähän ei moottoritiellä aivan kauhiasti tarvita, koska ohituksissa ei ole samanlaista kiirettä kuin maantiellä. Sporttipenkit sensijaan todennäköisesti olisivat pakoillinen hankinta meikäläiselle (187 cm), jolloin A3:n pitäisi olla se pisnessportti.



skt1

Kävin koeajamassa uuden Golf Sportsvanin. Rengasäänet pienemmät kuin uudessa Octaviassa. Karkea pintakaan ei kuulostanut lainkaan pahalta, myös moottoritiellä yllättävän hiljainen. Kysessä oli 1.6 tdi ja renkaina yllätys yllätys, 195/65/15 Michelinit. Eli mukavuus ennen ulkonäköä tuolla vannekoolla.

focceristi

Mattinen terve! Alla nyt tuo 1.4 combi ja se on hiljaisempi jopa noilla dunlopeillaan kuin ex -11 focus farkku ja sitä ennen alla ollut -07 ocu! Nämä vertailukohtana. Tosiaan siloisella asvaltilla hiljainen ja röpöllä "hiljaisehko"! Kyllä tuon äänimaailman heti tiedosti kun 800km ostopaikasta kotio ajeli! Ei tässä hintaluokassa voi mahottomia vaatia, uusilta autoilta. Tyytyväinen olen kun ei tarvi radiota säädellä jatkuvasti, hiljemmalle, kovemmalle ;) Mutta jos haluat auton ostaa niin ocu pärjää kyllä meluttomuuden puolesta, ainakin näillä 205/55 ja 16" renkain!
Eri asia on sitten kannattaako sinun autoa ostaa jos kilsat jää vähäisiksi? Vuokraa autoja sen mitä joskus tarviit! Vaikka se ocu ;)
Moon White -14 Ocu Combi 1.4 Elegance vaalella sisustuksella. Ex focus w.titanium -11

55kW

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 07.06.14 - klo:14:08
TM:n arviota farkun äänettömyydestä saa kyllä ihmetellä, melkein voisi epäillä, että Helkama on tuunannut autoa ennen sen luovutusta testiin.

Sitten on ollut sama kärry myös Tuulilasin testissä. Taakse jäi mm. iso-Pösö, jonka ei ainakaan pitäisi olla meluisa.

Skoda Octavia 1.2T

16" kumeilla ja korotetulla alustalla on 1.4TSI DSG combi miellyttävä kulkine.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Occu14

Juuri 600km lenkiltä palanneelta voin sanoa, että octavia combi 1.4 sporttialustalla ja 18 continentaaleilla. Autossa ei mitään itseasennettua lisäeristettä ja väittäisin, että on kyllä aika hiljainen. Tienpinnan laatu tietysti vaikuttaa paljon mutta vertailukohtana edellisten sukupolvien ocut ja muutama astra sekä pari focusta. On huomattavasti hiljaisempi nuihin verrattuna ja itseäni ei häiritse huminat eikä rengasäänet millään tavalla. Myöskään mitään resoääniä ei mistään kuulunut ainakaan tällä 600km lenkin aikana.

Sporttialusta+18" vanteet kyllä on aika pintakova yhdistelmä ja kaikki terävät asfaltin halkeamat yms tuntuvat hyvin selvästi.

Ajossa Octavia Facelift Style 1,4 Moonwhite panorama

Nykyinen Octavia Combi Elegance 1,4

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy