Latausenergian raportointi?

Aloittaja pascat, 28.04.23 - klo:14:56

« edellinen - seuraava »

pascat

Moro,
Vapaana autoetuna volsun lataushybridi ajossa ja sitä on nyt sitten tullut latailtua kotonakin. Kyseessä on vapaa autoetu joten nyt sitten tekisi mieli veloittaa lataussähköt työnantajalta. Löytyykö latausraportti autosta/ we connectista jotenkin? Itse en tuota latausraporttia nyt löytänyt. Itsellä on sitten vielä pörssisähkö käytössä ja se tuo taas omat kuvionsa tuohon laskutukseen. 

Zarhan

Jos haluaa häviöt ja vastaavat huomioida kanssa niin ainoa varma keino lienee laittaa kaupasta ostettava sähkönkulutusmittari latauslaitteen ja pistorasian väliin, tyyliin vaikka https://www.clasohlson.com/fi/Sähkömittari-seinäpistorasiaan/p/Pr368705000 (koska kyseessä on hybridi, niin type2-latauslaitetta ei liene käytössä?).

Toki tuokaan ei auta jos autoa latailee pörssisähköllä, silloin tarvitsee version joka kertoo myös milloin sähköä on virrannut. Voi sitten tehdä siitä raportin.

pascat

Juu, tuo pistorasiamittaus olisi helppo ilman tuota pörssisähköä. Mahtaako edes nuo latausasemat taipua verottajan vaatimaan mittaustapaan kun tosiaan pitää tietää energian määrä ja hinta. Ohjestuksessa on pörssisähkön kohdalla aika älytön maininta että toteutunutta keskihintaa ei voi käyttää vaan alinta toteutunutta hintaa. Tuo toteutunut hinta voi olla pahimmassa tapauksessa jopa negatiivinen. Ei tuossa kotilatauksen korvaamisessa isoista euromääristä puhuta mutta kun lataukset ja tankkaukset jo kuitenkin maksaa autoedussa kertaalleen, niin eo niitä toiseen kertaan viitsisi maksaa.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: pascat - 01.05.23 - klo:08:27
Juu, tuo pistorasiamittaus olisi helppo ilman tuota pörssisähköä. Mahtaako edes nuo latausasemat taipua verottajan vaatimaan mittaustapaan kun tosiaan pitää tietää energian määrä ja hinta. Ohjestuksessa on pörssisähkön kohdalla aika älytön maininta että toteutunutta keskihintaa ei voi käyttää vaan alinta toteutunutta hintaa. Tuo toteutunut hinta voi olla pahimmassa tapauksessa jopa negatiivinen. Ei tuossa kotilatauksen korvaamisessa isoista euromääristä puhuta mutta kun lataukset ja tankkaukset jo kuitenkin maksaa autoedussa kertaalleen, niin eo niitä toiseen kertaan viitsisi maksaa.

Shellyn tuoteperheen sähkömittareista ja pörssisähköön pohjautuvasta lämmityksen ohjauksesta on ihan ok kokemuksia (ei omassa käytössä). https://www.kotilaturi.fi/tuote/shelly-3em-energiamittari-relekytkimella-wi-fi/ ja vastaavat - vaatii toki pirusti virittelyä että saa ne raportit ulos. Että voi olla helpompaa vaan pyytää työnantajaa vaihtamaan vapaa autoetu käyttöeduksi.

duke7

Jaa onkos tämä näin vaikeaa nykyisin.
Ihan kuin joku olisi joskus selittänyt että kotona lataamisesta voisi saada kiinteän kk-korvauksen? No, yleensä kai vapaan edun alla olevia plugareita ei ladata koska siitä wi käyttäjä hyödy mitään.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 01.05.23 - klo:11:52
No, yleensä kai vapaan edun alla olevia plugareita ei ladata koska siitä wi käyttäjä hyödy mitään.

Niin kai sitten tuollaistakin idiotismiakin harrastetaan, itsellä vapaa autoetu ja auto on aina töpselissä kotona ja työpaikalla.

Tsekkasin just että viime ja tänä vuonna yhteensä oon ladannu autoa kotona 4301,37kWh edestä. Työpaikan type2 tolpista ei tule mitään raportointia käyttäjille niin en osaa sanoa paljon sieltä tullut ladattua.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy