The Beetle -kokemuksia

Aloittaja hosee, 05.07.12 - klo:14:03

« edellinen - seuraava »

hosee

Ohessa vähän yhteenvetoa kolmen päivän Beetle-kokemuksista:

Työpisteellä perusergoniomia hyvässä kuosissa. Säätimet ja muut löytyvät helposti ja niiden sijainti on looginen. Miinusta tulee käsijarrun sijainnista; kahva on vähän takana ja kyynärtuki tulee tielle käsijarrua käytettäessä. Yleisesti ottaen laatuvaikutelma on ihan ok, mutta ämpärimuovinen kojetaulun yläosa tuntuisi olevan väärässä autossa. Ohjauspyörän ja ovien pianolakattuja pintoja voivat jotkut varmaan pitää halvanoloisina ratkaisuina. Mielestäni ulkoasullisesti olisi paremmin toiminut käyttää vaikka sitten koetaulustakin löytyvää pseudo-hiilikuitua, mutta tuohan taas vahvasti makuasia. Ohjauspyörän kehä on omaan makuun ihan aavistuksen turhan ohut, mutta menettelee. Muutaman alkukilometrin aikana radion takaa/lisämittareiden alta kuului jotain rapinoita, mutta ne ovat nyt kadonneet.

Moottorin lämpömittarin jättäminen pois on hieman hassu ratkaisu. Etenkin kun lisämittareiden myötä autossa kuitenkin on öljyn lämpötilan ja ahtimen paineen mittarit. Olisivat vaihtaneet sen keskellä köllöttävän täysin turhan sekkarin sitten moottorin lämpöön. Moottorin lämmön saa kyllä tosin näkyviin ajotietokoneesta. Bensamittari on järjettömän kokoinen ja väliviivoja on vaikka muille jakaa; viisari laskee siihen tahtiin että luulisi tankin pohjalla käyvän aikamoinen pyörre. Vaikka perusradiona on 310, niin ilmaistoinnin säädöt esitetään radion näytöllä toisin kuin aiemmin taloudessa olleessa Golfissa jossa oli tuo sama soitin. Tutkien grafiikkaakin on hieman modernisoitu.

Edessä tilaa on ihan riittämiin. Vaikka The onkin matalampi kuin New, niin kyllä tässäkin voi ihan hyvin hattu päässä sisällä istua.  Sport-penkit ovat ok, vaikka CC:n vastaavat istuimet ovat mielestäni paremmat. Ilmeisesti kyseessä ovat ihan samat jakkarat, mutta CC:n istuimet on muotoiltu hieman agressiivisemmin. Lapset mahtuvat takapenkille hienosti ja kyllä siellä aikuinenkin sinne tarvittaessa mahtuu. ("Ihan hyvin täällä tilaa on" oli vaimon kommentti takapenkille joutuessaan.)

Isot ovet helpottavat takapenkille kulkua. Ovet ovat varsin raskaat. Pitkät ovet vaativat paljon tilaa ja turvavyötä saa kurotella, mutta tämähän kuuluu kolmiovisuuteen. Saman ominaisuuden plussapuolella on että kaistavaihdoissa sivujen varmistaminen on helppoa, kun B-pilari ei peitä näkyvyyttä. 

Takakontti on yllättävän suuri ja muodoltaan käyttökelpoinen. Itse jos pitäisi arvata, niin arvioisin sen olevan paljon suurempi kuin mitä todellinen litratilavuus sanoo. Kontin koon puolesta ollaan ihan kelvollisessa perheautoluokassa. Takapuskuri on varsin muhkea ja siitä seurauksena oleva suhteellisen korkea nostokorkeus ja etäisyys voi pienikokoselle olla jonkinlainen ongelma. Golf-bägi mahtuu perälle joko takapenkin kaatamalla tai ottamalla pitkät tikut pois bägistä. Takapenkin kaato onnistuu peräboksista käsin ja kiinnikeitä tämän kokoluokan autoksi yllättävän hyvin.

Melutaso on hyväksyttävä huomioiden että kyseessä on kuitenkin pikkuauto. Arvioisin että ollaan kutakuinkin Golfin luokassa, ehkä vähän mölyisempiä. Pää-äänilähteinä rengasmelu (etenkin takaa) ja jossain määrin moottori, mikä ei ole pelkästään negatiivista. Kovalla tuulella / nopeudella tuulilasin alareunan ja peilien tienoille syntyy pyörteitä, joista syntyy jonkinverran tuulen suhinaa.

Moottorin/pakosarjan äänimaailma saa hymyn huulille. Sopivasti nostalgista bokseri-soundia, etenkin kierrosten noustessa. Kaksilitraisen koneen perusvääntö turboon yhdistettynä on kyllä mukavan käyttökelpoinen yhdistelmä. Liikkeellelähdöt ovat helppoja, eikä synny fiilistä siitä että tehot ovat täysin ahtimen varassa. (Tälläistä fiilistä on mielestäni jossainmäärin ollut havaittavissa ajamistani autoista esim BMW 118i:ssä, Golf 1.2TSI:ssä ja Alfan 1.4 MultiAir:ssa) Pikkuisen polkemalla tehoa tuntuu löytyvän enemmän kuin omiin tarpeisiin ja samalla se hymykin levenee.

DSG-vaihteiston välitykset ovat yllättävän lyhyet ja DSG vetää isompaa silmään varsin aktiivisesti. (Ainakin kunnes oppii paremmille tavoille.) Tekee todennäköisesti hyvää kulutukselle kaupunki/maantienopeuksissa, mutta moottoritienopeuksissa kulutus nousee varmaankin yllättävän isoksi. Tasaista vauhtia pintakaasulla edeten mennään ajotietokoneen mukaan varsin maltillisilla kulutuslukemilla, mutta moottorin luonne ja äänimaailma heräävät kunnolla tuossa 3000-4000rpm paikkeilla siihen malliin että tuskin tuolla ihan kutittelemalla malttaa ajella.

Ajettavuuden voi sanoa olevan kunnossa. XDSää ei saa kytkettyä pois päältä joten sen vaikutusta ei pääse testaamaan, mutta auto kääntyy todella hienosti vähän suuremmallakin vauhdilla. (Ja se hymykin levenee entisestään.) Ihan käännöksen alussa auto aliohjaa aavistuksen ja sitten mennän kuin mikroautolla. Ihan ei olla Minin tasolla, mutta aika lähelle päästään. Paljon tästä tappiosta menee varmasti Beetlen Miniä paljon suuremman istumakorkeuden ja auton koon piikkiin. Pienemmissä nopeuksissa auto aliohjaa selvemmin, ilmeisesti koska XDS ei silloin tule peliin mukaan samaan tapaan.

17" vanteen 55-profiili on mielestäni liian korkea ainakin (ilmeisesti) normaalia jäykemmän Sport-alustan alle. Mukavuutta se varmasti lisää, mutta rengas elää selkeästi auton alla niin terävissä töyssyissä kuin käännöksissäkin. Matalamman profiilin käyttö varmasti parantaa ajettavuutta, mutta vaikutus rengasmeluun vähän mietityttää.

Ajovaloissa ei ole Auto-toimintoa, eli pitää itse muistaa tarpeen vaatiessa vaihtaa päiväajovaloilta (LED) varsinaisille ajovaloille. Vaihtoehtona tietty on polttaa Xenoneita jatkuvasti. Valonpesureiden puuttuminen on hieman omituista, mutta ihan ymmärrettävää. Kunnon pesureita tuohon muotoiluillisista syistä johtuen ei olisi tietty saanutkaan, vaan etulyhtyjen kastelulaitteisiin olisi ollut tyytyminen.

Takaluukku on iso ja raskas ja se elää ajoittain auton rungon liikkeiden mukana. Käytännössä tämä tämä ilmenee ajoittaisina takaluukun suunnasta kuuluvina tömähdysääninä töyssyissä/iskuissa. Kiertojäykkyys itsessään tuntuisi kuitenkin olevan kunnossa koska jättiläismäisen kokoiset ovet tuntuvat olevan jämäkästi paikoillaan eikä niistä lähde ylimääräisiä ääniä töyssyissä/iskuissa. Pitää katsoa pystyisikö tuolle takaluukun elämiselle tekemään jotain. Tiivisteiden käsittely saattaisi ainakin hieman vähentää äännähtelyä.

Hieman yllättäen konepellissä ei ole kaasujousta. Tosin konepelti on muotoilultaan sellainen että aika vaikeaa sitä varmaan olisi ollut sinne sovittaa. Kaikki tarpeellinen on hyvin esillä, mutta muotoilun vuoksi pienikokoiset henkilöt voivat joutua vähän kurottelemaan.

Yhteenveto: Ennenkaikkea helkutin hauska ajettava, mutta ei varmasti sovellu ihmisille jotka ostavat autoja järkiperustein ja puhtaasti kulkuvälineeksi. Sopisi mielestäni yllättävän hyvin myös ihan perheautoksi, mutta kyllähän tämän juju kieltämättä muualla on.

Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Alke

Olipas kattava ja hyvä raportti, ja hyvältähän koko menopeli kuulostaa hienon ulkomuodon lisäksi.

Lainaus käyttäjältä: hosee - 05.07.12 - klo:14:03
Ajovaloissa ei ole Auto-toimintoa, eli pitää itse muistaa tarpeen vaatiessa vaihtaa päiväajovaloilta (LED) varsinaisille ajovaloille. Vaihtoehtona tietty on polttaa Xenoneita jatkuvasti. Valonpesureiden puuttuminen on hieman omituista, mutta ihan ymmärrettävää. Kunnon pesureita tuohon muotoiluillisista syistä johtuen ei olisi tietty saanutkaan, vaan etulyhtyjen kastelulaitteisiin olisi ollut tyytyminen.

Onko todella noin ettei pimeällä osaa itse vaihtaa päivävaloilta xenoneille? Kuulostaisi kummalliselta, ettei valokatkaisija olisi vain väärässä asennossa. Toinen mikä ihmetyttää on ajovalopesurien puute, eikös ne pitäisi olla pakolliset xenonien yhteydessä?
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

aasutio

Lainaus käyttäjältä: Alke - 06.07.12 - klo:13:04
Olipas kattava ja hyvä raportti, ja hyvältähän koko menopeli kuulostaa hienon ulkomuodon lisäksi.

Onko todella noin ettei pimeällä osaa itse vaihtaa päivävaloilta xenoneille? Kuulostaisi kummalliselta, ettei valokatkaisija olisi vain väärässä asennossa. Toinen mikä ihmetyttää on ajovalopesurien puute, eikös ne pitäisi olla pakolliset xenonien yhteydessä?

En tiedä tuosta valoautomatiikasta, kun koeajo autossa ei ollut xenon valoja. Oma beetle pitäisi olla ensi viikolla noudettavissa, täytyy sitten tutustua tuohon valo hommaan, kuinka se toimii.
Ajovalojenpesurit on tosiaan beetlestä jätetty pois, ihan laillisesti. Beetlen xenonit ovat 25W jonka perusteella ajovalojenpesurit ovat saaneet jäädä laittamatta.
Normaalisti xenonit ovat 35w jolloin pesurit on oltava.  (korjatkaa toki jos olen ymmärtänyt väärin)

hosee

Lainaus käyttäjältä: Alke - 06.07.12 - klo:13:04
Onko todella noin ettei pimeällä osaa itse vaihtaa päivävaloilta xenoneille? Kuulostaisi kummalliselta, ettei valokatkaisija olisi vain väärässä asennossa. Toinen mikä ihmetyttää on ajovalopesurien puute, eikös ne pitäisi olla pakolliset xenonien yhteydessä?
Kyllä se siltä vaikuttaisi. Päiväajovalo-asennossa ei ainakaan tunneleihin ja parkkihalliin ajaessa Xenonit eivät vaikuta syttyvän. Ajovalo-asennossa taas Xenonit syttyvät samantien. Pitää vielä selvitellä. Täytyy tunnustaa että käyttöohjekirjaa en ole vielä avannutkaan :D
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Karvis

Jos kytkimessä on auto-asento niin siinä valot pelaa hämärätunnistimen mukaan, jos sitä ei ole niin valoja vaihdellaan itse. Kytkin on helppo vaihtaa jolloin saa automatiikan toimimaan, tällöin autossa pitää olla myös sadetunnistin.

Itse luulin että jään Yetistä kaipaamaan tuota automatiikkaa mutta eipä ole ollut ikävä, se kuitenkin toimi aika harvoin niin kuin olisi halunnut. Ja xenonit kun ei tykkää turhasta räpyttelystä niin parempi niitä on ohjailla ihan itse.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

hosee

Luin sitten käyttöohjeenkin. Käyttöohjeen perusteella jossain on olemassa tai ainakin tulossa Beetlejä joissa tuo valoautomatiikka on. Suomessa myynnissä olevissa autoissa ei valoautomatiikkaa ole vaikka sadetunnistin autossa onkin. Millainen homma tuo katkaisijan vaihto on ja mitä tuo katkaisin mahtaa kustantaa? Ã,,rsyttävin piirre tuossa on se että kun autosta vetää virrat pois ja valot ovat ajovaloasennossa ne jäävät oikeasti palamaan ping-ping-ping -äänen saattelemina. Onhan tuossa olemassa vaara siitä että akku lipsahtaa tyhjäksi jos valot jäävät joskus päälle...
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Karvis

Lainaus käyttäjältä: hosee - 09.07.12 - klo:13:31
Luin sitten käyttöohjeenkin. Käyttöohjeen perusteella jossain on olemassa tai ainakin tulossa Beetlejä joissa tuo valoautomatiikka on. Suomessa myynnissä olevissa autoissa ei valoautomatiikkaa ole vaikka sadetunnistin autossa onkin. Millainen homma tuo katkaisijan vaihto on ja mitä tuo katkaisin mahtaa kustantaa? Ã,,rsyttävin piirre tuossa on se että kun autosta vetää virrat pois ja valot ovat ajovaloasennossa ne jäävät oikeasti palamaan ping-ping-ping -äänen saattelemina. Onhan tuossa olemassa vaara siitä että akku lipsahtaa tyhjäksi jos valot jäävät joskus päälle...

Maailmalta katkaisijan saa muutamalla kympillä ellei sitten Beetlessä ole täysin omanlaisensa katkaisija, katkaisijan vaihto+koodaus niin homma on paketissa.
Toiminta on siis typerämpää kuin Skodassa, Octaviassa valot sammuu kun auton sammuttaa vaikka katkaisija onkin ajovalo-asennossa. Jos toimisi samanlailla kuin Beetlessä niin olisin minäkin varmasti tilannut jo tuon auto-asennolla varustetun katkaisijan.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

hosee

#7
^Pitää katsoa miten tuon kanssa tulee toimeen kun syksy tulee ja palailla sitten asiaan. Oletko siis itse tehnyt moisen operaation joskus? Beetlen valokatkaisija näyttää ihan samalta kuin kaikissa muissakin VAGineissa ja käyttöohjekirjan kuva automatiikalla varustetusta kytkimestä on täysin identtinen sen kanssa joka löytyy CC:stä. Huollossa lupasivat selvittää onnistuuko tuo ajovalon kytkentä sellaiseksi että valot sammuvat kun auton sammuttaa. Porukkaa on maahantuojanpuolellakin niin paljon vain lomilla että tuohon pitää palata kesäloma-ajan jälkeen. Oikeastaan asiassa korpeaa eniten se, että tuon on mieltänyt xenoneiden kanssa niin itsestäänselväksi toiminnallisuudeksi ettei sitä tullut edes mietittyä. Samaan tapaan kuin nykyisellään ei tule mieleenkään tarkistaa onko autossa keskuslukitusta.

Mittarissa nyt 1200km. Keskikulutus 8.4l/100km. Ei mielestäni mitenkään paha. Ensimmäistä kertaa kohdalleni osuu auto, jonka ajotietokoneen antama kulutuslukema vastaa itse laskettua. Ajotietokone kertoo kulutukseksi 8.4l/100km ja itse laskettu antaa tulokseksi 8.39l/100km.

Mittariston rapina tulee ja menee miten sattuu. Ilmestyy aina välillä ja katoaa itsekseen vähän myöhemmin. Pitänee varmaan käyttää syksymmällä autoa tuon vuoksi takuuhuollossa.

Kylkiteippaukset ovat tilauksessa, mutta liimailut menevät vähän myöhempään. Annetaan nyt tuon Silver One:n asettua ensin aloilleen. Vanteista ja renkaista väännetään kauppoja, näyttäisi siltä että rengastus hankitaan kotimaasta. Vanteeksi tämänhetkisin suunnitelmin todennäköisimmin Oz:in Energyt. Musta vai hopea, sitä pitää vielä vähän pohtia :)

Musta:

Hopea:


Edit: Lisätty 15min vannemallailut...
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Peltzi

Joten liian "terävät" vanteet nämä ozit, beetlen pehmeisiin ja pyöreisiin muotoihin mutta tämä mun mielipide.  :)

hosee

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 12.07.12 - klo:15:01
Joten liian "terävät" vanteet nämä ozit, beetlen pehmeisiin ja pyöreisiin muotoihin mutta tämä mun mielipide.  :)

No jaa.... :). Katselin aika tavalla vaihtoehtoja, mutta nämä jäivät parhaiten mieleen. Järjellisen hintaisissa 18" ei ole mitenkään hirveästi valinnanvaraa lähtökohtaisestikaan. Vannemuoti tällä hetkellä erityisesti noissa isoissa ei oikein osu silmään, vaan pidän enemmän kevyen ja ilmavan näköisistä vanteista. Energyt on aika klassisen näköiset ja mielestäni sopivat tuohon uuteen, vähän kulmilkkaampaan Beetleen ihan kivasti. Mielipideasioitahan nämä ovat. Luulen kuitenkin ymmärtäväni mitä tarkoitat; New Beetleen noita ei olisi voinut ajatellakaan juuri tuosta "terävyydestä" johtuen.

Ja väriksi päätyi sitten silver. Ajattelin että kun tuohon kyljen alaosaan tulee musta koristeteippaus ja tuo oven listakin on musta, niin sivuprofiilista tulee helposti sen oloinen että siinä "tapahtuu liikaa" ja siitä voi tulla vähän raskaan oloinen. Tilaukset 18" vanteista ja renkaista sisässä; pienellä tuurilla uusi rengastus alla jo ensi viikolla.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

aasutio

No nyt on parin päivän kokemus The Beetlestä.
noin 350km tullut huristeltua tässä kahden päivän aikana.
Loistava ajaa ja perhe sopii kyytiin, vaikkei liika tilaa paljoa löydy.
Istuimet pienentävät tiloja takapenkiltä entisestään. (takana kaksi isofix turvaistuinta.)
Takamatkustajille tulee kyllä jossakin vaiheessa lisää tilaa, kunhan voi siirtyä pienempi kokoisiin istuimiin.

Olen nyt ajellut melko rauhallisilla kierroksilla, tosin sekalaista ajoa.
Keskikulutus nyt 5.9l/100km, jota hieman ihmettelen, koska en ole mielestäni ajanut niiiiin taloudellisesti.
Lyhkäisyydessään: olen todella tyytyväinen uuteen autoon, vaikka hieman pelottikin siityä bemarista pieneen retroautoon!

Yksi vika/ominaisuuskin kyllä ilmennyt.
Takaluukku ei meinaa mennä täysin kiinni, aluksi kun paiskasi hieman kovemmin meni kyllä, nyt tuntuu että ei mene niinkään. Luukku jää siis puolilukkoon.
Ã,,sken koitin laittaa luukkua kiinni noin kymmenen kertaa, enkä onnistunut.
Lopetin yrittämisen ja jätin puolilukkoon, huomenna täytyy katsoa mitä sille tehdä.
Nopealla vilkaisulla näytti luukun lukitus raudassa olevan 2 torx ruuvia, josta voisi ilmeisesti säätää lukitus rautaa.

Muistelen talvella koeajo-autossa olleen samanlaista vikaa, jolloin ajattelin lukon olevan hieman jäässä. Onko muilla samanlaista vikaa havaittavissa?

hosee

^Luukku on toiminut ainakin meillä ihan ok. Vaimo tosin kerran valitteli ettei saa sitä kiinni. Osoittautui että oli yrittänyt vetäistä sitä luukun reunasta eikä voimat riittäneet vetämään sitä siitä riittävän kovaa. Näytin missä se kahva on ja sen jälkeen ongelmia ei ole ollut. Tuosta tuskin on sun kohdalla kyse...  8) Ne kaasujouset on kyllä aika jäykät; varmaan pakosta jotta jaksavat pitää sitä luukkua ylhäällä. Kuulostaa visiitiltä huoltoon.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

hosee

Uusi rengastus alla. Renkaana Michelin Primacy 3 235/45R18 kokoisena. Vanteena Oz Energy.

Täytyy todeta että ajotuntuma parani kertaheitolla. Vanhalla rengastuksella tuntui että työn teki rengas, nyt alusta osallistuu työhön ihan eri otteella. Auto ohjautuu paremmin ja johdonmukaisemmin. Esim rampeissa saumojen yli ajaessa ei enää tule fiilistä siitä että rengas ryhtyy "vellomaan" alla. Edelleen veikaan että tuo 55-profiilin rengas vain oli liian korkea tuohon Sport-alustaan. Normaalin alustan kanssa tuo varmasti toimii paremmin.

Muutaman kilometrin kokemuksella Michelin vaikuttaa ihan paselilta kumilta, mutta eivät nuo mitenkään erityisen hiljaiset ole. Vertailu on tietty kuitenkin hankalaa, koska profiilikin vaihtui matalampaan.  Ei nuo kuitenkaan mitenkään mahdottomat ole, vaan kyllä noilla mennään hyvän matkaa.

Olin aiemmin vähän kahden vaiheilla pitäisikö autoa ottaa vähän alaspäin. Nyt noiden isompien renkaiden kanssa tuo näyttää mielestäni aika tasapainoiselta, joten hautaan ajatuksen ainakin joksikin aikaa.

Pitää pistää myöhemmin muutama räpsy. Nyt auto on niin likainen ettei viitsi...
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

hosee

#13
Ensimmäinen varsinainen vika tuli vastaan tänään. Takapenkin pistokkeeseen ei näköjään tule virtaa.... No saavatpa samalla metsästää sitä kojetaulun ajoittaista rätinää ja koodata ajovalo-asennon sellaiseksi etteivät parkit jää päälle kun virran katkaisee. Olikos siis niin että VW ei suostu koodaamaan päivävaloihin takavaloja päälle?
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Napakettu

Minulle ainakin sanottiin ettei vw koodaa takavaloja palamaan päivävalojen yhteyteen.

Jonde

Aika erikoista, sillä laki ei kiellä niiden käyttöä, eikä e hyväksyntäkään voi olla kieltävä tekijä siinä kun valot on autoon jo asennettu.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 22.07.12 - klo:17:18
Aika erikoista, sillä laki ei kiellä niiden käyttöä, eikä e hyväksyntäkään voi olla kieltävä tekijä siinä kun valot on autoon jo asennettu.

Direktiivin mukaan on hyväksytty toimimaan niin ja sen takia kai eivät halua niitä muuttaa ja ottaa vastuuta siitä, vaikka tuskin kukaan henkeään menettää, jos takavalot palaa...mutta Suomessa kun ollaan, mitään ei voida tehdä omin päin. Skodallahan on näitä koodattu ilmeisesti jo maahantuonnissa.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 22.07.12 - klo:17:26
Direktiivin mukaan on hyväksytty toimimaan niin ja sen takia kai eivät halua niitä muuttaa ja ottaa vastuuta siitä, vaikka tuskin kukaan henkeään menettää, jos takavalot palaa...mutta Suomessa kun ollaan, mitään ei voida tehdä omin päin. Skodallahan on näitä koodattu ilmeisesti jo maahantuonnissa.

Onkohan Audien palavat takavalot koodattu palamaan tehtaalla maahantuojan tilauksesta vai vasta Suomessa?

Pimeät takavalot ovat selkeä ongelma esim. viime viikon rankkasateissa, kun ihmiset eivät ymmärrä valoja kytkeä eivätkä eri autoissa vaihtelevat toiminnot helpota asiaa.
Volvo XC60 T8 Inscription

hosee

Täytyy kirjailla ylös muistiin noita koodailuja ensimmäistä huoltoa varten, niin muistaa pyytää kaikkia sitten kerralla. Katsotaan mitä noista suostuvat tekemään. Onko muuten tietoa saako mittariston/kojetaulun valot koodattua päälle 0-asennossa?

Kilometrejä kasassa nyt 1800. Itse laskettu keskikulutus 8,33 mätsää edelleen erinomaisesti ajotietokoneen ilmoittamaan 8,3l/100km. Tuo jaksaa edelleen ihmetyttää kun kaikissa aiemmissa autoissani (mm. nykyisessä CC:ssä) tuo on heittänyt sellaisen 0,5-1,0 litraa satasella. Kilsoista on moottoritiellä kertynyt ehkä tuollainen vähän reilu kolmannes, maantienopeuksilla n neljäsosa ja muu kaupunkiliikenteessä. Keskikulutusta nostaa tuo suhteellisen suuri osuus motarilla ajoa, mutta luvattuun yhdistettyyn kulutukseen (7,7l/100km) pääsy tuntuu ainakin omalla kohdalla aika kaukaiselta ajatukselta.

Varusteista XDS herättää edelleen hilpeyttä. Etenkin nyt järeämmällä rengastuksella mutkiin pystyy menemään hämmentävän kovaa jarruttamatta. Tuntuu että mutkat mennään kiskoilla ja antamalla vähän lisää kaasua mutkassa auto kääntyy vain varmemmin. Jos kiihdytyksissä ei olisi tuota etuvedon pientä vetelyä, niin voisi joku luulla ajavansa takavetoista. VW:n toteutus tuntuu kuitenkin paljon hienovaraisemmalta kuin Alfan vastaava toteutus (Q2), joka muistikuvien mukaan tuntui ottavan välillä vähän turhan agressiivisesti osaa menoon. Pitää yrittää vähän vertailla niitä tarkemmin kun A saapuu.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: hosee - 27.07.12 - klo:13:43
Varusteista XDS herättää edelleen hilpeyttä. Etenkin nyt järeämmällä rengastuksella mutkiin pystyy menemään hämmentävän kovaa jarruttamatta. Tuntuu että mutkat mennään kiskoilla ja antamalla vähän lisää kaasua mutkassa auto kääntyy vain varmemmin. 
Mielenkiintoinen kommentti XDS:n avuista.Räsässä en ole huomannut koko XDS:n olemassa oloa,vaikka se siinäkin on.Ehkä en ole ajanut mutkiin riittävän kovaa :D.

hosee

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 27.07.12 - klo:14:11
Mielenkiintoinen kommentti XDS:n avuista.Räsässä en ole huomannut koko XDS:n olemassa oloa,vaikka se siinäkin on.Ehkä en ole ajanut mutkiin riittävän kovaa :D.

Kannattaa siis lisätä nopeutta :D

Veikkaisin että RS:ssä XDS:ää ei ehkä huomaa niin selvästi koska akseliväli on pidempi. En tunne yksityiskohtia XDS:n toiminnasta, mutta vaikuttaa siltä että se vaatii vedon päällä oloa (eli kiihdyttämistä) läpi mutkan aktivoituakseen. Erityisesti tältä tuntuu jos kesken mutkan nostaa jalan kaasulta; auton käytös muuttuu saman tien neutraalista/kevyesti yliohjaavasta selkeästi aliohjaavaksi. Pintakaasulla/kevyellä moottorijarrutuksella mutkan läpi mentäessä auto aliohjaa siinä kuin mikä tahansa muukin. Jos tuon XDS:n saisi kytkettyä pois päältä, niin voisi testata sen vaikutusta auton käyttäytymiseen. Mutta kun ei niin ei....
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

eGetin

Öö... XDS on siis systeemi joka jakaa voimaa eturenkaiden välillä vähän kuten tasauspyörästön lukko, mutta jarruilla. Toisin sanottuna se vaatii käytännössä tiukan rampin ja kaasu pohjassa ajamisen että sen toiminnan huomaa. Meillä Audissa käytös on melko kulmikasta - koko ajan huomaa miten eturenkaissa jarrut koittavat jakaa vääntöä renkaiden välillä ja kiihtyvyys nykii niin kauan kun joutuu kaartamaan. Kohellustahan tuo systeemi vaatii näin kesäkeleillä että sen toimintaa huomaa - ja ennen kaikkea reipasta kaasun käyttöä keskellä mutkaa.

aasutio

Tänään tuli Beetleen vodax kestopinnan käsittely ja nyt kiiltelee ja pinta tuntuu liukkaalta, paitsi konepelti.
Konepellissä siis itikat syöpyneet pysyvästi maalipintaan ja ilmeisesti myllytys tai uudelleen maalaus ainoita vaihtoehtoja.
Pari tuntia Ã,,RSYTTI oikein KOVASTI, kun vähän yli 2 viikkoa vanha auto, 2 kertaa pessyt tuona aikana eikä viikko sitten vielä mitään ollut.
Nyt oli noin viikon pesemättä, kun ei nopeammin saanut aikaa kestokäsittelyyn ja tuommoinen takaisku.
Olen tässä nyt sulatellut tuota ja koittanut hyväksyä tilanteen. Ei auto minulle mikään jumala ole mutta en nyt haluaisi 2 viikkoa vanhaan autoon kovinkaan paljoa virheitä.

Myllytykseen en ajatellut noin uutta autoa viedä, vaan ennemmin vien sitten kun siihen on muutenkin tarvetta.

Anteeksi, oli pakko avautua!

Tos®

Kannattaa käydä hakemas vaikka meguiars quik clay kit ja noudattaa sen ohjeita konepeltiin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

hosee

Lainaus käyttäjältä: aasutio - 31.07.12 - klo:20:07
Tänään tuli Beetleen vodax kestopinnan käsittely ja nyt kiiltelee ja pinta tuntuu liukkaalta, paitsi konepelti.
Konepellissä siis itikat syöpyneet pysyvästi maalipintaan ja ilmeisesti myllytys tai uudelleen maalaus ainoita vaihtoehtoja.

Mä menisin kyllä takaisin käsittelyn tehneeseen firmaan näyttämään tuota. Vaikuttaa etteivät ole tehneet pohjia kunnolla, vaan oikoneet. Kyllä ne ötökät olisi ennen kestopinnoitusta siitä pois saanut jos vain olisi ollut vähän viitseliäisyyttä. Auttaakohan saven käyttö nyt kun kestopäällyste on jo tuossa pinnassa?

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 29.07.12 - klo:02:04
Toisin sanottuna se vaatii käytännössä tiukan rampin ja kaasu pohjassa ajamisen että sen toiminnan huomaa. Meillä Audissa käytös on melko kulmikasta - koko ajan huomaa miten eturenkaissa jarrut koittavat jakaa vääntöä renkaiden välillä ja kiihtyvyys nykii niin kauan kun joutuu kaartamaan. Kohellustahan tuo systeemi vaatii näin kesäkeleillä että sen toimintaa huomaa - ja ennen kaikkea reipasta kaasun käyttöä keskellä mutkaa.
Tuon jarruihin perustuvan toteutuksen tiesinkin, mutta muutoin XDS:n toiminnnan parametrit ovat minulle hämärän peitossa.

Beetlen käytös ei ole mielestäni lainkaan niin kulmikasta kun mitä esim Alfassa, jossa käytös oli hyvin samankaltaista kuin mitä kuvasit. Tai sitten ajettavuus on paremmalla tolalla kuin mitä uskoinkaan ja olen laittanut hauskuutta turhaan XDS:n piikkiin :)

Pientä hauskanpitoa (sanotaan sitä nyt sitten vaikka kohellukseksi) tuo XDS:n aktivoituminen vaatii ja kyllä sen ratissa aistii, mutta itse kuvaisin sitä enemmänkin samantyyppiseksi kuin kiihdytyksessä etuvedon tekemä vetely en niinkään nykimiseksi.

BTW, uudessa TMssä oli muuten Scandinavian Sports Car of the Year -juttu. Beetle Sport oli ollut mukana. Vaikka auto onkin tuossa mielestäni _erittäin pahasti_ väärässä seurassa, niin yleiskommentit olivat varsin positiivisia. Palautetta jakkaroiden miedosta sivuttaistuesta. (Olen itse samaa mieltä; CC:n jakkarat ovat mielestäni paljon paremmat juuri tuon sivuttaistuen osalta.) Jostain käsittämättömästä syystä auto oltiin toimitettu tuohon vertailuun 19" keski-eurooppalaisilla kitkarenkailla  ??? Mikähän lienee ollut mielessä?
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

aasutio

Lainaus käyttäjältä: hosee - 01.08.12 - klo:11:27
Mä menisin kyllä takaisin käsittelyn tehneeseen firmaan näyttämään tuota. Vaikuttaa etteivät ole tehneet pohjia kunnolla, vaan oikoneet. Kyllä ne ötökät olisi ennen kestopinnoitusta siitä pois saanut jos vain olisi ollut vähän viitseliäisyyttä. Auttaakohan saven käyttö nyt kun kestopäällyste on jo tuossa pinnassa?

Autoehosteella ei ole halua tehdä autolle enään mitään.
Kuulemma itikat olivat niin tiukasti kiinni ettei niitä olisi saatu pois siitä ilman myllytyksiä tms. Itse en tähän usko, luulen että eivät ole tehneet mitään pohjatöitä ennen pinnoitteen laittamista, auto kun oli muuten aivan puhdas lukuun ottamatta noita muutamia itikoita.

Kysyin että miksi et sitten myllytä, niin vastaus on ettei lähde noin uutta maalipintaa myllyttämään, liian vaikeeta. (toisin sanottuna eivät osaa hommaansa)
Olisi ollut kohtuullista edes ilmoittaa itikoista ennen pinnoitusta, jotta olisin voinut itse poistaa itikat tai viedä osaavaan puljuun.
Nyt se on vähän vaikeeta edes savea miettiä kun on pinnoitus päällä mikä vaatisi hiomapaperia :S

Välttäkää siis Hämeenlinnassa Autoehoste Toni Vekkaa.

frozzu

Lainaus käyttäjältä: aasutio - 02.08.12 - klo:09:26

Välttäkää siis Hämeenlinnassa Autoehoste Toni Vekkaa.

Pakko kommentoida, vaikka menee pahasti off-topiciksi.

Sukunimi pisti heti silmään. Itsellä liikkeestä nimeltä Rengas-Vekka vain huonoja kokemuksia Hämeenlinnasta. Tilasin sieltä ex-autooni 2 rengasta ja 2 vannetta. Lupasivat soittaa minulle tiettynä päivänä ja sopia koska nuo on tullut. Puhelua ei kuulunut vaan soitin seuraavana päivänä itse. Sovittiin aika ja menin paikalle, pitkä etsiskely ja ekaksi löydettiin eri renkaat. Tässä kohtaa aloin jo huolestua. No oikeat sitten löytyi, tosin vain 1 vanne oli tilattu. Eli ei edes osattu tilata oikeata määrää. Noh tämä oli vasta alkua. Sovittiin, että minun pitää mennä töihin ja tulen hakemaan auton seuraavana aamuna. Autolle tehtiin samalla myös nelipyöräsuuntaus, kun auto veteli vasemmalle kun ratti oli suorassa.

Kävin illalla katsomassa olisiko auto pihalla valmiina. Noh pihallahan se oli ja auton ovet lukitsematta, kaikki olisi voitu varastaa sieltä sisältä. Seuraavana päivänä sukulainen soitti, että tarvitsisi minun autoa (pystyin itse kävelemään töihin). Noh sanoin, että auto on Rengas-Vekalla, käy hakemassa sieltä ja käske soittaa minulle jos (kun) eivät anna autoa. Noh tuttu oli käynyt hakemassa auton ja avaimet oli heitetty suoraan käteen. Ei mitään kyselty. Eli jos haluat varastaa auton, kannattaa käydä Rengas-Vekalla. Helppo paikka, autot ulkona lukitsematta ja avaimet annetaan tuntemattomille ilman kyselyjä. Kaiken lisäksi nelipyöräsuuntauksen jälkeen auto veti oikealle ratin ollessa suorassa.

Kaverilla samanlaisia kokemuksia moottoripyörän renkaiden vaihdosta. Semislicksi seosrenkaat ja sanoi ettei saa jäätyä (oli talvi). Noh ne oli sitten kuitenkin jätetty varastoon pakkaseen. Kun kaveri huomautti asiasta, vastaus oli "olisit sanonut selkeämmin", ei mitään pahoittelua, ei mitään.

Sanomattakin selvää, etten enää ikinä asioi kyseisessä liikkeessä. Enkä voi suositella kenellekkään. Näköjään pätee saman sukunimen omaaville.
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

hosee

#27
^^Onhan pulju. Luulisi että jos on noita aiemmin enemmän kuin yhden tehnyt, niin olisivat itsekin tienneet että pohjat pitää tehdä kunnolla. Noin uuteen autoon nuo eivät ole voineet edes vielä palaa kiinni niin pahasti että myllytys olisi ollut tarpeen.

Kyllähän tuon pinnan siitä varmaan aikuisten oikeasti muutenkin pois saa kuin hiomapaperilla? Jos tuo oikeasti korpeaa oikein syvästi niin pinnoite pois ongelma-alueelta ja uusi käsittely? Vaivaahan tuossa tietty on. Taitaa olla niitä asioita jotka korpeavat koska tietää tuon ongelman olemassaolosta, mutta tietämätön ei sitä koskaan huomaa....
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

frozzu

Yksi vaihtoehto on, että myllyttää konepellin ja sen kestopinnoitteen pois ja laittaa itse tilalle esim. Optimum Opti-Coat pinnoitteen (tämäkin lähtee pois vain myllyttämällä)

http://pesukinnas.com/viewforum.php?f=13 Täällä on paljon asiaa myllyttämisestä, vahaamisesta, vahojen hankkimisesta jne. Jos vähäänkää kiinnostaa niin kannattaa tutustua.

http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=14&t=1148 Tässä puhetta tuosta Opti-Coatista.

Toki omalla vastuulla, enkä ota vastuuta jos jokin menee pieleen :D.

Tuota uuden auton myllyttämistä ei kannata harmitella, tosi moni myllyttää heti uutena. Eihän siitä tarvi maaleja alkaa pois ottamaan. Eri leikkaavuusasteen omaavia laikkoja ja myllytysaineita kun on olemassa. Ja yleensä VAG-autoissa on suhteellisen kova lakka, joten sitä ei ihan helpolla kulutettua saa.
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

hosee

Beetlejä on ilmeisesti ryhtynyt rantautumaan Suomeen isommassa mittakaavassa. Tänään ip Tampere - Helsinki -välillä tuli bongattua motarin vastaantulevien puolelta peräti neljä. Kahdessa (ruskea ja punainen) oli jotkut mainosteippaukset...
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy