Golf VII -16 mysteerivika, palamiskatkoksia, liian rikas/laiha seos

Aloittaja Ananasakäämä, 07.04.24 - klo:11:43

« edellinen - seuraava »

Ananasakäämä

Volkswagen Golf 1,4TSI DSG 2016, 130tkm
Auton käynnistäessä jokaisessa sylinterissä ilmeentyy palamiskatkoksia ja vikakoodit kertovat myös liian rikkaasta/liian laihasta seoksesta.
Vika ilmeentyy yleensä kylmänä ja poistuu tai ainakin lieventyy kun kone lämpiää. Mutta toisaalta tyhjäkäyntikierrosten heittely on suurempaa kun auto on esilämmitetty webastolla.

Asian tekee oudoksi se, että viat alkoivat kun autoon tehtiin jakopääremontti. Heti remontin jälkeen huomasin, että jotain on vialla. Auto ei vaihtanut vaihdetta ja kun kaasun nosti, vaihde vaihtui ja auto alkoi nykiä. Vein takaisin, jolloin siihen tehtiin moottorin adaptaation nollaus ja toiminta palasi kutakuin normaaliksi.
Pari päivää seurasin auton toimintaa ja se ei toiminut oikein. Auto toimitettiin yhteistyökorjaamolle jossa tarkastettu moottorin ajoitus / jako sekä käyty kaikki
kohdat läpi mitä irrotettu hihnan vaihdossa. Tämän jälkeen auto toimi todella hyvin, mutta vain muutaman päivän. Samat oireet palasivat ja vikavalo syttyi.
Auto vietiin jälleen korjaamolle, nyt korjaamon toiselle yhteistyökumppanille, joka kuulemma tunsi paremmmin volkkarit. Alla heidän työselostetta:

Vikamuistissa koodit sytytyskatkoksista jokaisesta sylinteristä, random misfire ja seoskoodit.
- EVAP venttiili tarkastettu. > Ei vuoda läpi.
- Ei näkyviä imuvuotoja. Ahtoputkien O-renkaat ehjät ja paikallaan
- Imuvuodot testattu savukoneella. > Ei vuotoja ulos.
- Vikakoodeihin löytyy tiedote, jossa ohjataan tarkastamaan lambdojen osanumerot ja vaihtamaan ne uusimpiin versioihin. > Autossa jo
uusimmat versiot.

Korjaamon lausunto oli, että viat eivät johdu jakopääremontista ja vahva epäilys olisi, että imukanavat ovat karstoittuneet ja on vain huonoa tuuria, että oireet alkoivat juuri nyt.

Käytin auton imukanavien pähkinäpuhalluksessa, siitä ei ollut apua, samat vikakoodit edelleen.
Autoon tehtiin myös öljynvaihto, tulppien vaihto ja laitoin vielä jotain suuttimien puhdistusainetta tankkiin. Ajoin pääsiäisen tienoilla n.500km yhtä soittoa ja muutaman päivän jälkeen samat takaisin, joten pelkkää korttelirallia ei ole autolla ajeltu.

Onko foorumin tietäjillä mitään arvausta mistä tämä voisi johtua ja mikä olisi seuraava siirto?

Oma epäilys kyllä kovasti olisi, että jakopääremontissa on jotain tapahtunut ja oireet johtuvat siitä, vika kumminkin alkoi heti työn jälkeen ja lopetti muutamaksi päiväksi, kun kaikki hihnanvaihdon aikana irti olleista osista käytiin läpi. Logiikka jotenkin tukisi tätä epäilyä. Mutta mikä siellä voisi aiheuttaa tuollaista vikaa?

VIKAKOODIT
Moottorinohjaus Motronic MED 17.525 UDS
P217800 polttoainejärjestelmä(sylinterilohko 1) - LL-nopeud.lähtien liian rikas seos
P030000 palamiskatkoksia tunnistettu
P030100 palamiskatkoksia tunnistettu komponetissa <1.sylinteri>
P030300 palamiskatkoksia tunnistettu komponetissa <3.sylinteri>
P030400 palamiskatkoksia tunnistettu komponetissa <4.sylinteri>
P030200 palamiskatkoksia tunnistettu komponetissa <2.sylinteri>
P218700 polttoainejärjestelmä(sylinterilohko 1) - liian laiha seos joutokäynnillä

KKN

Puristustukset varmaan kannattaisi mitata ja tarkistaa puolat ja kaasuläpän toiminta.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Jacce75

Jos lambdat vaihtaa numeroa niin luultavasti on myös olemassa päivitys moottorin eculle. Onko auto lastutettu?
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Ananasakäämä

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 22.04.24 - klo:09:54Jos lambdat vaihtaa numeroa niin luultavasti on myös olemassa päivitys moottorin eculle. Onko auto lastutettu?
Ei ole lastutettu

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy