Octavia G-Tec kokemuksia

Aloittaja Timellini, 24.02.15 - klo:00:00

« edellinen - seuraava »

Jan koller

Lainaus käyttäjältä: Zago - 09.04.20 - klo:09:33
15 tkm huolto lähestyy ja mielelläni ottaisin suosituksia vastaan pk-seudun huolloista, jotka tekevät määräaikaishuoltoja G-Teceihin.

Mä käytän Alppilan autohuoltoa. Erinomainen palvelu ja edullisemmat hinnat kuin muilla merkkihuolloilla. Ja toki koska on myös melko lähellä työpaikkaa.
Ajossa:
Superb Tdi 4x4 DSG MY19
Kodiaq Tsi 4x4 DSG MY18

Zago

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 09.04.20 - klo:10:44
Fiksudiilin sopimusehdoissa edellytetään nimenomaa valtuutetun huollon käyttöä. Öljynvaihtohuolto on merkkiliikkeessä noin 70, + öljykannu, eli jos haluat säästää niin vie ennemmin omat öljyt merkkipuotiin kuin koko auto johonkin puuhaamoon.
Tämä on ehkä mennyt itseltäni hieman ohi, sillä edellisessä fiksudiilissä ei tällaista rajoitusta ollut. Ainoastaan vaatimus, että huollot tehdään valmistajan ohjeiden mukaisesti niin, että takuu säilyy. Pitää käydä sopimus vielä läpi.

Kari64

Itse huolllatan autoni Octavia 1,5 g-tec 2019 marmoritiskillä/ Laakkonen Herttoniemi (aikaisemmin Arita). Vien omat öljyt/ vw502.00, niin 15000 km öljynvaihtohuollon hinnaksi jää suodattimen kanssa alle 100e. Itse käytän Mobil1 0w-40 öljyä, maksaa jotain 38e/4 litraa (huom tarvitaan 4,5 litraa).
Olen viimeisen 20 v ajan vaihtanut uuteen (aluksi 3x vw) nyt pari kertaa Skodaan ja pitänyt autoja 4 v. Muutaman kerran matkan varrella on tullut tilanne, että takuuajan jälkeen on tullut jotain korjattavaa. Suurin osa korjauksista on mennyt joko kokonaan, tai 50-70% maahantuojan piikkiin. Näissä tapauksissa ratkaisevana tekijänä on ollut se, että autot on säntillisesti huollettu merkkihuollossa.
Joskus olen kysellyt tarjousta huollosta muualta, hintaero ei ole ollut esim 30000 km huollossa kuin vajaa satanen. Uskoisin, että olen tuon erotuksen huoltojen hinnassa saanut moneen kertaan takaisin takuuajan jälkeisissä korjauksissa.
Olettaisin, että osaavat muuallakin autot hyvin huoltaa, mutta sitten jää tuo maahantuojan goodwill saamatta?

jt

Lainaus käyttäjältä: Kari64 - 13.04.20 - klo:08:52
Olettaisin, että osaavat muuallakin autot hyvin huoltaa, mutta sitten jää tuo maahantuojan goodwill saamatta?
Riippunee varmaan hieman myös kilometreistä ja auton iästä. Mitä vanhempi/enemmän ajettu, sitä suuremmalla todennäköisyydellä goodwill on good-bye jos huollot muualla ja varsinkin jos vajaasti dokumentoituja. Aikanaan ketjuja vaihdettiin goodwilliin myös jos oli muualla huollettu, mutta silloin piti olla (öljynvaihto)huollot tehty ajallaan ja dokumentaatio että käytetty oikeaa öljyä. Edellisessä autossa (Passat -vm11, vanha taksi) oli vaihdettu DSG-7 loota 100% goodwilliin, kilometrejä oli n. 200tkm - täysi merkkilliikkeen huoltokirja.

Ehkäpä jos haluaa muualla huollattaa, niin hyvä jos mukaan saa vielä erillisen lapun määräaikaishuolloista mitä huollettu/vaihdettu/tarkistettu - VAG:n määräaikaishuolloissa on paitsi osien vaihtoja, niin myös ns. tarkistushuoltokohteita.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Zago

Lainaus käyttäjältä: Kari64 - 13.04.20 - klo:08:52
Itse huolllatan autoni Octavia 1,5 g-tec 2019 marmoritiskillä/ Laakkonen Herttoniemi (aikaisemmin Arita). Vien omat öljyt/ vw502.00, niin 15000 km öljynvaihtohuollon hinnaksi jää suodattimen kanssa alle 100e. Itse käytän Mobil1 0w-40 öljyä, maksaa jotain 38e/4 litraa (huom tarvitaan 4,5 litraa).
Olen viimeisen 20 v ajan vaihtanut uuteen (aluksi 3x vw) nyt pari kertaa Skodaan ja pitänyt autoja 4 v. Muutaman kerran matkan varrella on tullut tilanne, että takuuajan jälkeen on tullut jotain korjattavaa. Suurin osa korjauksista on mennyt joko kokonaan, tai 50-70% maahantuojan piikkiin. Näissä tapauksissa ratkaisevana tekijänä on ollut se, että autot on säntillisesti huollettu merkkihuollossa.
Joskus olen kysellyt tarjousta huollosta muualta, hintaero ei ole ollut esim 30000 km huollossa kuin vajaa satanen. Uskoisin, että olen tuon erotuksen huoltojen hinnassa saanut moneen kertaan takaisin takuuajan jälkeisissä korjauksissa.
Olettaisin, että osaavat muuallakin autot hyvin huoltaa, mutta sitten jää tuo maahantuojan goodwill saamatta?
Enhancer oli oikeassa tosiaan siinä, että fiksudiili pitää nykyisten ehtojen mukaan huollattaa merkkiliikkeessä. Hyviä tarjouksia olette saaneet huolloista. Mulle tarjottiin Espoon Olarin Laakkoselta huolto omien öljyjen kanssa 122 , ja 190 , sisältäen kaiken.

Zago

Tämä aihe ehkä ohuesti liippaa G-Teciä, mutta itseäni on mietityttänyt, miten CO2-päästöt ilmoitetaan ja mitä lukua pitäisi seurata. Meidän G-Tec on vuosimallia 2019 eli viime vuoden lokakuussa käyttöön otettu. Vanhan CO2-laskennan mukaan päästöt ovat 96 g/km. Uuden WLTP-mittauksen mukaan 116 g/km. Parkkipaikoilla ja joillain tieosuuksilla saat vähäpäästöisellä autolla joitakin ns. etuoikeuksia. Kumpaa rajaa teidän mielestä pitäisi noudattaa? Uskallanko parkkeerata jatkossa alle 100 g/km parkkipaikalle? Käsittääkseni uuden laskentavan pitäisi olla voimassa kaikkiin autoihin, joissa tämä WLTP-mittaus on tehty. Kuitenkin itselläni esim. auton veron peruste tälle vuodelle on vielä tuo vanha 96 g/km vaikka Trafin mukaan piti muuttua 1.1.2020 alkaen.

WagonSailor

Bensamittari ei päivittynyt tankkauksen jälkeen (yleensä viiveellä) ja kosla jätti tielle vaikka bensatankki oli kahta litraa vaille täysi. Ilmeisesti valmistaja ei saa tätä korjattua ja tämä on hieno huomioitava ominaisuus jatkossa.

pikatsu

Mites toi 130hp G-tec kuljettaa Octaviaa kun ei vielä uudessa mallissa koeajettava. Ymmärtääkseni ihan saman tekniikka siinäkin.

Kari64

Mun kokemusten mukaan 130hp riittää mainiosti. Edellinen auto oli  bensa Octavia 140hp enkä siihen huomaa muuta eroa kuin, että g-tecissä on aavistuksen huonompi vääntö alakierroksilla. Polttoaine kulut g-tecillä 30-40% pienemmät kuin bensaversiolla.

pikatsu

Lainaus käyttäjältä: Kari64 - 08.09.20 - klo:09:14
Mun kokemusten mukaan 130hp riittää mainiosti. Edellinen auto oli  bensa Octavia 140hp enkä siihen huomaa muuta eroa kuin, että g-tecissä on aavistuksen huonompi vääntö alakierroksilla. Polttoaine kulut g-tecillä 30-40% pienemmät kuin bensaversiolla.
ok, eiköhän ton sitten uskalla ostaa ilman koeajoa. Tässä tapauksessa on vain luovuttava 8 vuoden diesel autojen käytöstä firman leasing politiikan johdosta. Niin tai näin jää kyllä kaipaamaan diesel autojen vääntäviä koneita. On sillä 100Nm väännöllä vain isoa vaikutus ajomukavuuteen...
iV:kin voisi hankkia, mutta kun kotona ei voi järkevästi järjestää latausta, niin ei tunnu järkevältä ajella lataushybridiä pelkällä pensalla vai näitäkin tapauksia taitaa jonkin verran ollut. Meinaan, että muutamat automyyjät ovat vanhoja leasareita ottanut vastaan, jossa latauskaapelit tehtaan paketissa  :D

Jontigga

IV:tä voit ladata ihan normaalista lämmitystolpasta, kun vain rajoittaa virran 8A. Lataa mukavasti 8A lataushybridin akun noin 4-5 tunnissa. Tätä ei moni huomioi, että lähes kaikille lataushybrideille riittää perus schuko lataus. Akku on kuitenkin niin pieni, että se täyttyy riittävän nopeasti. Normaalin lämmitystolpan paikalle voi myös asentaa esim Satmaticin super schuko laturin ja hintaa tuolla noin 300,.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

miguels

Itselläni heinäkuussa ostettu uusi G-Tech.
Nyt oli auto ekassa huollossa Koskelon Metrossa ja valitin jarruista.
Teho on heikko ja etenkin märillä keleillä on tullut vastaan vaaratilanteita.
Tämä jo viides Ocu mulla ja muissa ollut kyllä hyvät jarrut. Metro-Auton mukaan jarrut kunnossa eikä niissä havaittu vikaa tai epänormaalia. Jopa duunin Daciapaku pysähtyy tehokkaammin kuin tää  ;D.
Onkos muilla vastaavaa? Muutoin auto toiminut ilman mitään outoa.
Auton värikoodi pitäisi saada selville. Missä ihmeessä tässä on tunnistelaatta missä kaikki auton tiedot?

Rakkaudestalajiin

Tekiskö kaasusäiliöt autosta vähä takapainoisemman niin jarruttaessa ei keula niiaa niin paljoa kuin normi mallissa mikä saattaa aiheuttaa sitä että tuntuu jarrut huonommalta. Käytätkö tihkua sadekelillä? Sen käyttö kuulemma tekee autossa jotain jarrujen "lämmitystä" että jarrulevyt olisi vähän kuivemmat että pitoa olisi enemmän jarruissa jos tulee äkki tilanteita.

miguels

Tihku sekä pyyhintä on ollut päällä, mutta en ole tajunnut kiinnittää huomiota jarrujen vaikutukseen. Sijaisautona tänään oli Pögön 2008 ja meinas naama lentää ikkunaan kun tuli perstuntumalla painettua jarrua tottuneesti kunnolla.
Vastaavaa sadekelin ongelmaa oli aikoinaan Leonissa vuonna 2004. Silloin takuuseen vaihdettiin uudet levyt ja palat ja ongelma poistui samantien.
Täytyy kysellä muista Skoda huolloista kokemuksia.
Auto herjaa muuten välillä ettei käyntilämpöä ole saavutettu vaikka autolla olisi ajettu koko päivä. . .

pikatsu

Uudella Octavia 4 GTecillä nyt ajettu vaajaa 1000km.
Viimeinen tankkaus kyllä yllätti talvikeli  kulutuksella.
3.3kg/100km.Ajettu ja jäljellä oleva määrä tekisi 530 km kokonaismatkan ja tossa osa taajama-ajoa ja loput moottoritietä.
Voikohan toi tietokoneen laskelmat olla oikein?
Edes valmiataja ei lupaa noin pientä kulutusta.




miguels

Mulla pyöriny kulutukset rankassa motariajossa siinä 3.5 kilon kieppeillä. Se hieman huijaa, todellinen jotain 3.8 kiloa. Paukkupakkaset eivät muuttaneet kulutusta. Vaihdoin kitkat pois ja ostin nastat tilalle, niin sen takia kulutus nousi hieman.
Mutta hemmetin Gasum, meni kaikessa hiljaisuudessa nostamaan ryssäkaasun hintaa 13 senttiä kiloa. Aika huima kertakorotus ja biokaasu putosi 3 senttiä.

Mainitsemani jarruongelma ei nyt saanut ratkaisua. Poljin on tunnoton ja jarrut toimii miten toimii. Kävi kahdella eri Skoda-marmorilla. Dynotettiin molemmissa, Hyvinkää sentään vaivautui katsomaan päivitykset. Jokin ABS-ohjainlaitteen päivitys tuli. Dynossa varmaan joo saa hyvät lukemat kun tarpeeksi jarrua runnoo, mutta kyse onkin enemmän siitä miten jarrut toimii.
En tiedä, ehkä sitten ostan omalla rahalla tähän kiuluun kunnon jarrut tai jotain.

pikatsu

Onpa outoa Miguels toi sun jarruongelma. Mulla toimii niin kuin pitääkin.
Itseasiassa en ole muuta huomauttamista löytänyt kun webaston kaukosäätö mySkoda apilla, mutta tämähän on ihan tunnettu ongelma kaikissa vag konsernin autoissa.
Ajettavuus huippuluokkaa ja todella hiljainen vaikka nastat. Toistaiseksi  en yhtä hiljaista autoa tavannut vaikka mersut ja bemarit ajettu.
Jos olet psk-seudulla niin laita yv:tä , niin tehdään pienet koeajot  :D

miguels

Joo täytyy nyt vähän tutkia auttaako tuo ABS-päivitys mitään. Ja nyt vielä alkoi märät kelit  8)
Huoltoneuvoja sanoi että tihkukytkin kandee olla päälllä. Hänenkin Ocu jarruttaa huonosti pidemmän lenkin jälkeen, kun jarrut ovat kylmät. Tiedossa oleva ns. ominaisuus... :-X

ILo64

Miguelsille vastauksena, että tyyppikilpi on ohjekirjan mukaan B-pilarin alareunassa kuljettajan oikealla puolella. Tarkoittaa siis matkustajan puoleista B-pilaria.

Vuoden vanhalla autolla keskikulutus 4 kg sadalla. Minimi 2,3 ja maksimi 5,8 kg. Kesällä painuu vähän alle neljän. Ajoa keskimäärin 50 km/päivä. Jarruissa ei moitittavaa. Kaikin puolin huoletonta ajoa tähän asti.
Octavia combi Style BusinessLine
G-tec 2020

miguels

^^kiitos vinkistä. Siitä löytyy vain airbagin varoitustarrat  :o

Jarrut tuntuu paremmalta kun pääsin kunnolla pesemään raudanpoiston kanssa.

ILo64

Mitämitä... minulla se kilpi on kuvassa 6:lla merkityssä kohdassa (vaikka onkin väärän auton kuva). Ovat vaihtaneet paikkaa kuskin puolelle kenties...?

Octavia combi Style BusinessLine
G-tec 2020

miguels

Kaksi kertaa olen auton käynyt läpi lattiasta kattoon, mutta ehkä katson vielä kerran uudelleen  ;D

Budvar1.2TSI

Oikean puolen (apumiehn) etuovi auki. Keskipilarissa aivan alhaalla on tarra ja tiedot.

miguels

Lainaus käyttäjältä: Budvar1.2TSI - 03.03.21 - klo:13:02
Oikean puolen (apumiehn) etuovi auki. Keskipilarissa aivan alhaalla on tarra ja tiedot.

Kiitos, siellähän se! Eipä siinä paljoa tietoa enää nykyään ole. Musta auto niin musta pieni tarra ei vaan osunut millään silmään  ;D

miguels

600 kg ilmaista kaasua on käytetty loppukulutuksella 3.85 kg per 100 km. Ihan ok tulos kun en todellakaan nuukaile ja motarilla ajetaan 85% ajasta reippaalla tahdilla.
Harmi kun 1000 kg kampanja kerkesi loppua juuri ennenkuin auton tilasin.

Gasum nostanut viime aikoina reippaasti kaasun hintaa. Bensan hinta nousee niin nostavat sitten kaasun hintaa samalla. Reilua. Toki vihreä biokaasu taisi pudota pari senttiä. Hintaero enää 8 senttiä.

track08

Lainaus käyttäjältä: miguels - 16.03.21 - klo:21:36
Gasum nostanut viime aikoina reippaasti kaasun hintaa. Bensan hinta nousee niin nostavat sitten kaasun hintaa samalla. Reilua. Toki vihreä biokaasu taisi pudota pari senttiä. Hintaero enää 8 senttiä.

Pyrin tankkaamaan biokaasua muualla kun Gasumilla, silloin kun sopivasti muita asemia tulee vastaan. Näin pääkaupunkiseudulta ponnistaessa lähin asema lienee Nivos Hyvinkään Palopuron asema. Siellä biokaasun hinta on 1.29,/kg ja satunnaisissa tarjouksissa vieläkin halvempaa. Muita pelkän biokaasun asemia löytyy myös ainakin Jyväskylän, Vaasan ja Oulun suunnalta.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

ILo64

Suomen kaasuenergialla on asema Tuusulan Rykmentinpuistossa, ihan viimevuoden asuntomessualueen kupeessa. Biokaasu tänään 1,38, ja maakaasu 1,30,.

Tankille - niminen ilmainen sovellus löytyy Google play ja App Storesta.
Sillä näkee myös kaasuasemien sijainnit ja voi ilmoittaa polttoaineen hintoja.
Octavia combi Style BusinessLine
G-tec 2020

miguels

Ei nyt varsinaisesti kaasumallin ongelma, mutta oikea umpio kerää kosteutta ja on huurteessa koko ajan. Hohhoijjaa. :-X
Ja nää jarrut on edelleen ihan skeidaa  :D

ILo64

Onko muilla tällaista ”ominaisuutta” autossaan, että yli vuosi käyttöönotosta ja Skoda Connect toivottaa vieläkin kerta toisensa jälkeen rekisteröityneen pääkäyttäjän tervetulleeksi?
Välillä menee pitkän aikaa ettei ilmoitusta tule käynnistyksen jälkeen ja sitten taas monena päivänä peräkkäin kunnes lopettaa.
Ei ole iso asia mutta alkaa vähitellen kyllästyttämään…
Octavia combi Style BusinessLine
G-tec 2020

WagonSailor

Eikö kellään joka joutuu välillä bensallakin etenemään ole ongelmia tuon polttoainemittarin kanssa? Se ei siis päivity kuin tuntien / yön yli tankkauksesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy