DVB-T viritin RNS510:n jälkiasennuksena

Aloittaja mla, 22.12.09 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

mla

DVB-T virittimen jälkiasennusta Skoda Columbukseen olisi seuraavaksi luvassa.

Eli Columbushan on ihan sama kuin VW:n ja Seatin RNS510 ja tässä esitetyt hommat toimivat myös VW:n ja Seatin kanssa.

Aluksi tilasin TV-Free palikan jolla jolla kuvan saa näkymään ajaessakin. Itse etsin palikan jossa olisi quadlock liittimet ja niiden sisässä kaikki piuhat kytketty jotta saan kaikki lisälaitteen quadlockin läpi. Toinen idea tässä oli että teen kytkennät tähän quadlock johtoon joten auton alkuperäinen johdotus säilyy koskemattomana ja laitteet on siirrettävissä autosta toiseen helposti. TV-Free palikat maksavat eBaystä ostettuna 80-200e - itse päädyin Kufatecin valmistamaan yksilöön.

DVB-T boksin ja siinä mukana tulleen AV adapterin löysin myös eBaystä. DVB-T boksi on kahdella antennilla varustettu joten tv-kuvan saa vastaanotettua ajaessakin. DVB-T boksin hinnat ovat 200e->. Itse etsin boksin joka toimisi kosketusnäytön kanssa ja halusin siihen XViD tuen samaan. Boksi minkä löysin sisältää USB liittimen jonka kautta voi toistaa kiintolevyltäkin tiedostoja. Boksi on geneerinen 'made in China' malli ja mukana tuli PCCM:n valmistama AV-adapteri. PCCM:n olen aiemminkin törmännyt joten tiesin sen toimivaksi, mutta asentaminen vaatii piuhojen katkomista ja uudelleen liittämistä. Samoin vastaava geneerinen DVB-T boksi toimi edellisessä autossa hyvin - ainoa ongelma oli tekstityksien puuttuminen Ylen kanavilta, mutta eipä siellä juuri mitään katsottavaa tulekaan siis ohjelmia joihin tekstityksen tarvitsisi.
PCCM:n adapteri kytkentään CAN väylään 'ryöstämällä' CAN signaalit quadlock liittimestä. TV-Free palikka tekee saman jo valmiiksi joten liitin tuon sen jatkoksi ja otin virrat laitteilla samoista johduista mistä TV-Free palikka. Herätteen otin CD-vaihtajan liittimestä.
Laitteet ajattelin pujottaa climatronicin ohjauspanelin taakse eli Columbuksen alle. USB:tä varten ostin jatkojohdon jolla vedän USB:n johonkin näkyville.

Laitteet siis kytketty toisiinsa, mutta vielä on kytkemättä ne autoon. Jatkoa seuraa ja kuvia kun joulun kiireet hellittävät.

Kytkennästä sen verran : maa otettu pinnistä 12, virta pinnistä 15, Pinni 9 on can high ja pinni 10 on can low. Tuolla kuva jossa liittimet.
Heräte boksille siis pinnistä 10 cd-vaihtajan liittimestä.


Edit: 03.01.2010 - Tuli asennettua nämä paikalleen joulun pyhinä, mutta todettua ettei hankkimani TV-Free palikan johtosarja mahdu millään Columbuksen taakse Superbin kojelautaan. Johtosarja on niin jäykkä, ettei sitä saa taivuteltua yms. Pitää jatkaa kun on paremmin aikaa ja innostusta :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

qsla

Innolla odotan tämän projektin jatkumista:) Hieman tv viritintä tässä ajatellut oman RNS:n jatkoksi ;D
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

mla

#2
Liikaa töitä, on saanut harrastukset jäädä toviksi. Jos kesällä jo ehtisi :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

qsla

Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

mla

Nyt pitäisi pikku hiljaa ehtiä katsoa tätä taas. Vaikkakin on tuossa Passatin kanssa kanssa kohta projekti käynnissä ja toinen Superb pitäisi saada eristettyä loppuun  ::)

Ongelmia oli tässä siis talvella paksut johdot jotka eivät suostuneet yhteistyöhön ja nyt taas kevään ajan reistaileva BT Premium sarja. Huollon pitäisi nyt selvitellä miksi tämän yksilön BT-sarja pätkii välillä minuutin välein ja siksi tämän jälkiasennus on ollut odottamassa ja tietenkin osittain oman ajan puutteen vuoksi.

BT-sarjan kanssa ei ole toisessa Superbissä mitään ongelmia samojen puhelimien kanssa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Huollon mukaan Columbus on syyllinen BT-sarjan pätkimiseen. Kun ovat jälkiasennettuja niin testiksi vaihdan Superbien Columbuksen ristiin. Katsotaan alkaako bt-sarja toisessa vuorostaan pätkiä, näinhän tulisi käydä jos Columbus on kerran 'rikki'.

Odottaa nyt tätä tuo Digi-TV:n lopullinen asennus.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Koska BT-rSAP pätkii edelleenkin vaikka koitettiin autossa vanhaa Boleroa ja toista Columbusta niin voin todeta huollolle, ettei vika ole Columbuksessa ja aloin taas virittää tätä.

Muutoin homma meni putkeen nyt kun johtoja sai pujotettua, mutta joko olin hukannut IR-kaukosäätimen etäsensorin tai sitten sitä ei jostain syystä tullut laitteen mukana. No tästä seurasi se, ettei laitetta voinut asentaa sinne kojelaudan sisään johon sen oli suunnitellut ja jo asentanut - vaan piti siirtää se hanskalokeroon jotta kaukosäädin toimii laitteen kanssa. Ja miksi tuo oli tärkeätä - no kun kanavat joutuu virittämään jatkuvasti uusiksi kun ei TV kanavilla ole radion tapaista RDS ominaisuutta joka osaisi etsiä paikallisen taajuuden.
Lisäksi kosketusnäytön käyttö ei enää ole niin toimiva kuin aiemmin ennen kuin päivitin Columbuksen softan - ilmeisesti IMA purkki ei osaa enää toimia samoin Columbuksen kanssa uuden softan myötä tms.

Kuva on kohtuu laatua ajaessakin kun kaksi antennia on tuulilasissa kiinni - tarkemmin näkyvyydestä saa kuvan vasta kun tulee enemmän ajettua ja testattua.

Mutta ajaa se jo selvästi asiansa :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Päivitetään tännekin välillä.

Eli PCCM:n laite on nyt telakalla kun ei johtosarja kestä pakkasta. Aina napsahtaa joku johto poikki kun laite on vain paikallaan kojelaudan sisällä. Pari johtosarjaa jo käyty läpi ja uusittu boksikin välillä. Ei vain kestä pakkasia nuo johdot - nytkin on yhdestä johtosarjasta kolme johtoa poikki liittimien juuresta ja toisesta yksi ja sekin virtajohto.

Hommasin sitten toisen valmistajan PnP sarjan, jossa on sisäänrakennettu TV-Free ja peruutuskameran tuki. Kamera piti hylätä kun puolet ajasta se herjasi toimimattomuutta. Laite myös satunnaisesti ei halua toimia kunnes boottaa Columbuksen.
Laitteen myi Connexxin myymä Zemex MFD3. Kuva tuossa on TV käytössä hyvä, mutta tässäkään ei oikein toimi ruudulta laitteen ohjaaminen vaan vaadittiin IR kaukosäädin jotta tämän sai oikeasti käyttöön. Muutoin tämä sarja on ihan ok pl. nuo satunnaiset toimimattomuudet.

No nyt innostuin taas uudestaan ja tilasin Ampiren Kufatecilta. Tämän asennus on näköjään kaikkein työläin. Ampire haluaa käsijarrulta signaalia, herätteen, virran jne. Käsijarrun feikkaan jatkuvalla virralla, mutta herätteen saaminen olikin taas tuskaa Kufatecin IMA sarja ei jostain syystä tarjoa tätä, samoin kuin ei TV-free ominaisuuttakaan. Piti siis ostaa erillinen TV-Free palikka, mutta tuo oli oikeastaan järkevää siksikin että IMA sarja vaatii johtojen pätkimistä ja uudelleen liittämistä ja tuohon tv-free palikkaan se on helppo tehdä, samoin kuin PCCM:n sarjan kanssa. Ainoa todella tyhmä juttu tässä on se ettei IMA sarja tarjoa ACC eli herätettä. Ei olisi kovin suuri vaiva, mutta kun ei niin ei. Mainaavatkohan että ostaisi vielä CAN adapteri sarjankin tuohon jotta saisin herätteen Ampirelle ???
Johtosarjan sain siis tänään jo tehtyä, mutta itse asennus jäi huomiseksi. Tarkoitus olisi laittaa boksi repsikan penkin alle bt-sarjan kanssa, vetää antennit taakse sivulaseihin ja ottaa virrat tupakansytyttimen johdoista. Heräte varmaan Columbuksen Cd-vaihtajan johdoista tms. vaikka tiedän ettei tuo ole hyvä kun pätkii mm. startatessa.
Repsikan penkin alla Ampireen saa vaihdettua USB tikun helpommin kuin kojelaudan sisällä, mutta se ei ole kuitenkaan ole viemässä tilaa esim. hanskalokerosta.
Ei tullut muuten USB muistitikkua enää laitteen mukana.

Vähän kyllä jää karvas maku tästä sarjasta kun näin huono johtosarja on tämän hintaisessa laitteessa. Vieläkään ei siis löytynyt kunnollista sarjaa :(
Paree olla boksi edes kunnollinen :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Tämä Kufatecin sarja nyt asennettu ja DivX toisto on ainakin erinomainen. 32Gt tikun käsittely ja muu toimintakin ok eli ei pätki tai hidastele kuten jotkut muut laitteet isoilla tikuilla.
Ampiren käyttöliittymäkin on ihan ok. Mutta edelleen ketuttaa se kun eivät voineet edes PnP kaapelia tuohon tehdä - puolta halvempi PCCM:n sarja oli vastaavasti tehtävä itse ja ainoa oikea ero siihen on toistaiseksi ollut vain kaapelien laatu ja tikun lukunopeus.
TV:tä en pahemmin vielä testannut kun pitää vetää antennit taakse sivulaseille parempaa vastaanottoa varten. Veto odottaa sitä että purkaisin lisää autoa :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Huitaisin antennit takaikkunalle ja boksi laulamaan. No ilo oli lyhyt kun alkoi kaatuilla ajossa kun kanavan signaali hiipui :(
Virtakatko oli ainoa mikä auttoi.
Ampire osaa etsiä parempaa kanavaa, mutta pari kertaa kaatui tuohon etsimiseen jostain syystä. Pitää katsoa onko uudempaa softaa tms.
Jos kanavalle löytyi parempi signaali niin osasi tosiaan useasti vaihtaa tuota automaattisesti eli alkaa muistuttaa jo radion RDS toimintaa tuo.
Mutta kaatumiset on aika ala-arvoista tämän hintaluokan laitteessa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Nykäne

Lainaus käyttäjältä: mla - 16.04.11 - klo:21:05
Pitää katsoa onko uudempaa softaa tms.

Mikäs Ampiren boksi sulla on? Mulla oli DVBT400-2G ja latasin siihen DVBT400-3G:n softan, joka sitten rikkoi mun boksin, joten kannattaa olla huolellinen firmwarepäivityksessä, jos sulla on toi 2G-malli!

Ostin tilalle 1Pro:n maahantuoman boksin, joka lienee samalta tehtaalta kuin tuo Ampiren mallini oli. 1Pron:n maahantuoja sanoi, että näiden boksien "Automatic-Frequency-Switch" ei toimi Suomessa niin, kuin se toimii Saksassa? Lisäksi kertoi, että 1Pron:n softa olisi paremmin Suomeen kehitelty, kun Ampiren softa taasen Saksan markkinoille.

1Pron:n boksin ostin Suomesta Verkkokauppa.comista ja Ampiren boksin tarvittavine multimediabokseineen ja johtoineen Saksasta muistaakseni caraudio24.de:stä.
Glf V TSI 90kW -09

mla

3G tuo purkki on. Softaa meinasin siihen latailla (jos tuo netissä ole on uudempi) kunhan pääsen taas auton purkamisen alkuun takaluukun osalta :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

EU softa näyttäisi toimivan paremmin kuin purkissa ollut GE softa. Kanavat asettuu järkeville paikoille ja toiminta muuttui hieman eli lienee uudempi versiokin. Katsotaan kaatuileeko vielä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Uudemmalla softalla ei ole toistaiseksi kaatuillut Ampire eli paremmalta näyttää.

Jos joku tämän sarjan tilaa Kufatecilta niin kannattaa tilata samalla Tv-Free palikka jonka kylkeen IMA adapteri on 'helppo' kytkeä ja samalla säilyy auton oma johtosarja ehjänä jos haluaa siirtää laitteen toiseen autoon tms.

Zemexin sarjaan tässä Ampiren vastaanottimessa on tosiaan parempaa USB tuki - toisto DivX ja monille muillekin tiedostoille on tuettuna, sekä tallennus tv lähetyksistä. Hintaa on toki pari sataa euroa enemmän joten kannattaa miettiä tarvitseeko tuota ominaisuutta oikeasti.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Ampire kaatuilee edelleen ja samalla kun tuli välillä ajettua toisella autolla enemmän jossa Zemex on niin sekin on alkanut kaatuilla. No reset auttaa kummassakin.

Vedin kaapelit nyt takapenkin näytöille. Näytöt siis NextBasen Click&Go Duo 7.  Koska telineenä käytön tuota telakkaa joka on niskatuen tangoissa kiinni niin piti vetää oma IX piuha kuvalle ja äänelle. Jos käyttäisi niitä tarranauhalla niskatukeen kiinnitettäviä telineitä niin niissä olisi normaali AV sisääntulo plugit jolloin ei joutuisi aina erikseen pluggaamaan sitä IX piuhaa. Jäi muuten se piuha pois kuvasta, kuvassa näkyy telakan virtajohto.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

jni

Lainaus käyttäjältä: mla - 01.05.11 - klo:19:43
kuvassa näkyy telakan virtajohto.


Näyttäisi tulevan ihan seinästä asti. ;D
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

mla

Lainaus käyttäjältä: jni - 01.05.11 - klo:20:34
Näyttäisi tulevan ihan seinästä asti. ;D

Juu se johto on laturinjohto. Vielä siinä ja seinässä kun autoa rassailen niin ei akku pääse sippaamaan kesken hommien ;)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Tuli testailtua tuota Ampiren kykyä USB käytössä.
60GB SSD levy siinä vielä toimi, mutta 128GB SSD ei enää suostu tallentamaan ohjelmia eli toimii vain lukutilassa ja todella hitaasti.
Molemmat FAT32 tiedostomuodossa. FAT32 pitäisi periaatteessa toimia 137GB asti, mutta tuki on aina satunnaista 32GB jälkeen riippuen miten se on toteutettu. Melko varma olin ettei tuo toimi, mutta piti koittaa. SSD tuossa siis tuskin on se ongelma vaan levyn koko ja FAT32:n rajoitukset Ampiressa.

No palataan siis USB tikkuihin ja jätetään SSD levyt läppärien käyttöön :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy