Takajarru jumittaa/jäätyy?

Aloittaja aippaa, 09.03.24 - klo:16:42

« edellinen - seuraava »

aippaa

Aiheesta lukenut mutta en oikein tajua 2010 golffi 1.4 tsi:n oikean puolen takajarru vissiin jäätyy?

Lähtiessä aikas jumissa/laahaa.. Tuli vaihdettua palat ja putsattua joka paikka ja tämän jälkeen ei pariin päivään ollut ongelmaa. Tätä ennen oli täysin jumissa kun aamulla lähti liikenteeseen.

Nyt kuitenkin vaikka pakkasta vaan pari astetta niin jumissa taas oli, käsijarru kahva normaalisti jäykkä ja naksahtaa kolme kertaa mutta nytten nousi normaalia ylemmäs ja löysältä tuntui.

Satulan mäntä oli tosi kevyt painaa sisään verrattuna toiseen puoleen. Sen huomasin että toisella puolella on uusi satula.

Miten ihmeessä tämän ongelman saa korjattua? Vissiin pitää kokeilla satula vaihtaa vai voiko johtua vaijerista? ainakin tuntui normaalisti toimivan mutta vaikea sanoa kun ei onnistu jumittuneena tuossa parkkipaikalla rengasta irrotella.

NoAbsolution

Käsijarruvaijerit jumittaa eli kuori puhki ja ruosteessa/jäässä.
Ei tuohon auta muu kuin vaijerien uusiminen.
Keskikonsolin (osittainen) purku jotta saat vaijerin päät sieltä haarukasta irti (kahvalta) ja sitten molemmat takarenkaat pois, vaijerit irti satuloista ja uutta tilalle.
Onnistuu pihassa.

Beetle

Voi olla myös jumissa satulan päässä oleva vipu, johon vaijeri kiinnittyy..


aippaa

Pitää aloittaa tuosta käsijarruvaijerista. Luulis jos satulassa on niin jumittavan ihan yksittäisillä käyttökerroillakin? Kun mitä nyt välillä vähän jonkun hetken käsijarrulla pitänyt niin pelittänyt normaalisti.

Toiselle puolelle on näköjään käsijarruvaijeri vaihdettu vissiin jumimisen takia

aippaa

Laitetaas päivitystä... Ainakin ensimmäisen pienen pakkasyön jälkeen vika oli käsijarruvaijerissa.

Vaihtaessa tuli huomattua että suojaputkesta yms tuli jotain ruostevettä yms vähän ja kun entisen vaijerin veti pois niin metalliholkki mikä on kiinteästi vaijerissa kiinni, jäi suojaputkeen kiinni.

Ihmettelin miksi vaijeri ei mahdu suojaputkesta tulemaan pois niin johtui tuosta holkista...

Kohtuu helppo vaihdella tunkilta mutta suosittelen pukin taikka nosturin käyttöä ehdottomasti. Isoin homma on tuo sisäpuolen purkaminen jotta vaijerin saa paikalleen ja säädettyä

NoAbsolution

Juu se satulanpuoli on helpompi rasti, sisäpuolen purku tosiaan isompi, itse kun etsin netistä ohjeita mk6 Jettaan niin yleensä paremmin löytyy mk6 Golfiin mutta siinäkin on maakohtaisia eroja ja jotenkin löytämäni ohje erosi omasta autosta sen verran että joku ruuvi oli erilailla ja tuskaa oli löytää mistä oli vielä kiinni (tais olla konsolin päässä olevan, ilmasuulakkeiden alapuolella olevan lokeron irroitus?)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy