-95 Polo sammuu kesken ajon

Aloittaja sarvine, 29.02.16 - klo:16:29

« edellinen - seuraava »

sarvine

-95  (3 ovinen) 1,3 litran moottorilla oleva Polo alkaa kesken ajon nykiä ja sammuu, samanaikaisesti kierroslukumittari pomppii villisti. Sammumisen jälkeen kierroslukumittari pomppii edelleen ja releiden naksuttelua kuuluu. Tunnin päästä lähtee taas käyntiin.

Tekee myös välillä niin, että antaa ajaa pitkät pätkät (jopa 10km), eikä sen jälkeen käynnisty. Lähtee käyntiin kun ilmanputsarin aukkoon suihkuttaa käynnistyspraytä, mutta kierroslukumittari pomppii taas miten sattuu. Hankalan ongelmasta tekee juuri tuo satunnaisuus, kun välillä koko auto toimii ihan ok, ja sitten yht'äkkiä tekee tätä.

TESTATTUA:
-Puola vaihdettu, 1 v sitten
-Jäähdytin nesteen lämpömittari 6kk sitten
-Ei vikakoodeja
-Moottorin madoitus ok
-Tulpanjohdot ok
-Lataus ok

Huollon mukaan ottaa kierrosluvun hall-anturista, ja tämän ollessa viallinen ei pitäisi käynnistyä ollenkaan? Missä ihmeessä enää voi olla vikaa?

Itselleni tulee mieleen vain ohjainboksi, joka sekin on ilmeisesti hyvin epätodennäköinen ja harvinainen vika? Ohjausboksin suunnalta kuuluu kuitenkin "surinaa" lähes joka ajon yhteydessä. Napakka isku nyrkillä kojelautaan, ja ääni katoaa.

jamba

Mielenkiinnolla kuuntelen mikä vikä tähän löytyy... -Koska muijan -95 Polossa samantyyppistä vikaa... Saattaapi sammua liikennevaloihin, eikä lähe käyntiin kuin vasta jäähdyttyään puol tuntia. Tai käy komesti vaikka Lahdesta Kuopioon, mutta kun tankille sammuttaa, ei lähde kuin jäähdyttelyn jälkeen (puolisen tuntia) Joskus pelaa viikkotolkulla eikä mitään oireita

sarvine

Eli tismalleen samaa ongelmaa sielläkin.
Nyt testattu:
-Puolan maadoitukset
-Virranjakajaan kontaktienpuhdistajaa
-Sulakeboksin maadoitukset
-Vcds:ällä moottorin lämmöt ok ja kierrosluku vastaa mittaria

Tuo aiemmin mainitsemani surina paikantuikin apukuskin penkin alle, penkinlämmittimen releeksi. Mutuilenkin siis vahvasti, että vika on tuossa ohjausboksissa (ecussa).
Tilasin ebaystä uutta boksia, ja kokeilen auttaisiko tämä. Perustelen mutuiluni sillä, että kierroslukumittari temppuaa moottorin sammuttuakin --> Sähkövikaa.

jamba

Lainaus käyttäjältä: sarvine - 07.03.16 - klo:13:38
Perustelen mutuiluni sillä, että kierroslukumittari temppuaa moottorin sammuttuakin --> Sähkövikaa.
Tuossa muijan Polossa oon havainnu ettei kierroslukumittari värähdäkään kun starttaa silloin kun toi vika on päällä. Ei o kyl tullu pantua merkille nouseeko viisari yhtään silloin kun lähtee normaalisti käyntiin. Eli siis kun kone pyörii, muttei vielä o käynnis.

sarvine

Viitsitkö katsoa tuleeko sinulla tuohon virranjakajan kyljessä olevaan kontaktiin johto, ja minne se menee? Vedin itse tuosta johdon maihin. Maadoitin myös Ecun rungon suoraan akkuun, ja äsken n 10 km kaupunkiajolla en ainakaan saanut ongelmaa enää esiintymään.

jamba

Heh, meillä löytyy tuosta pelkästään paikka johon jonkun piuhan saisi lattaliittimellä kii. Eli ei o piuhaa ollenkaan...

sarvine

Ei ollut minullakaan tuossa kiinni mitään enenn kuin itse vedin maihin.

Ei auttanut, ei edes koko ECUn vaihto. Seuraavana vaihtoon polttoainepumpun rele.

sarvine

Tulpat vaihdettu, polttoaine pumpun rele vaihdettu, ei apua. Koneen lämmittyä 3 vaihteelta kytkimelle ja eikös mitä ala kierrosmittari pomppia ja auto sammua.

Kaikki ideat tervetulleita?  Seuraavana vaihtoon bensansuodatin, ja puola+ohjainyksikkö.

jamba

Joopa. Meitin Polo lähti käyntiin ja sammu. -Ja nyt ei lähe millään enää  >:( >:( >:(

sarvine

Valoa tunnelin päässä, ehkä. Puola vaihdettu, ei apua. Mutta tänään vaihdoin virranjakajan purkuosaan, jossa siis sisällä tuo hall sensori. Nyt toimi ainakin toistaiseksi täysin ilman ongelmia. Ensi viikolla pitempi lenkki tiedossa, niin selviää oliko tuossa vika.

Hall sensoria vaihtaessa kannattaa olla tosi tarkka sitten. Meni itsellä sytytys ainakin osittain pois paikaltaan nyt. Vaatinee säätöä..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy