RS Octavia III Combi 2.0 TDI DSG Race Blue vm. 2014

Aloittaja Jukikyy, 20.10.13 - klo:22:53

« edellinen - seuraava »

Jukikyy

Otsikon mukainen Skoda tuli 18.10.2013 tilattua vaimolle työmatka-autoksi.
Valmistusviikko: viikko 10.
Autoliikkeessä: 25.3.2014
Luovutus: 28.3.2014

Skoda Octavia III RS 2.0 TDI DSG Race Blue.

Vakio varusteiden lisäksi ruksittiin seuraavat tehdaslisävarusteet:
- Metalliväri Race Blue
- Polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjauksella
- Irroitettava vetokoukku
- Canton Sound System
- Intelligent Parking Distance Assistant
- Lane Assistant - Kaista-avustin
- PFD Performance Mode Selection
- Black -paketti
- Mattosarja


Tulevat modet:
- 4,5 m2 bitumimattoa ja pari m2 paksua äänieriste "vaahtomuovia" lisäämään ajomukavuutta -> TEHTY ITSE 28.3.2014 JA 25.4.2014
- 17" Doradoille (11,1kg) Nokian Hakkapeliitta 8 225/50/17 renkailla (12,2kg) = 23,3kg -> TEHTY LUOVUTUSHUOLLON YHTEYDESSÃ,, 26.3.2014
- 8X18 ET 45 Advanti Raptorit (9,1kg) Nokian Hakka Black 225/45/18 renkailla (12,0kg) = 21,1kg -> TEHTY LUOVUTUSHUOLLON YHTEYDESSÃ,, 26.3.2014
- Takaovien RS-kynnyslistat (tilattu 21.7.2014 ja asennettu 3.8.2014)
- Vasemman jalan metallinen lepuutustuki (tilattu 21.7.2014 ja asennettu 3.8.2014)

Koodailuja:
- Takaluukun sulkeutuminen kaukosäätimestä ja ohjaamonnapista -> TEHTY ITSE 28.3.2014
- Piippaus pois takaluukkua avattaessa -> TEHTY ITSE 28.3.2014
- Ajovalojen pesunesteen ruiskutusviive muutettu 600ms->2000ms -> TEHTY ITSE 28.3.2014
- Takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa -> TEHTY LUOVUTUSHUOLLON YHTEYDESSÃ,, 26.3.2014
- Kulmavalot pois käytöstä, ettei sumuvalot pala rattia käännettäessä -> TEHTY LUOVUTUSHUOLLON YHTEYDESSÃ,, 26.3.2014
- Sumuvalot saattovaloiksi -> TEHTY LUOVUTUSHUOLLON YHTEYDESSÃ,, 26.3.2014
- Radiokanavien logot näkyviin -> TEHTY ITSE 28.3.2014

Luovutus sovittu helmikuulle. Myyjän mukaan RS -mallien suuren kysynnän johdosta Suomen RS -kiintiötä on lisätty, joten voi tulla jo tammikuussa. -> Ei toteutunut eli luovutus maalis-huhtikuun vaihteessa.

Parempia kuvia tulossa.






















Jukikyy

Pikku modeja varusteisiin eli black-paketti ja PDF korvattiin Challenge -paketilla.

Renkaat vielä mietityttää, mutta tod.näk 225/45/18 ja 225/50/17.

Jukikyy

Taas pikku modeja varusteisiin, eli Challenge- pakettia ei saa harmailla tikkauksilla, joten palattin alkuperäiseen varustukseen.


Jyri

^Ei pahat, paitsi että hieman nuo on isommat, eli 20" tuumaiset tuossa kuvassa. Siis omasta mielestä 18/19 vois olla optimi, riippuen mahdollisesta madalluksesta ja renkaan profiilista.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 28.12.13 - klo:01:02
^Ei pahat, paitsi että hieman nuo on isommat, eli 20" tuumaiset tuossa kuvassa. Siis omasta mielestä 18/19 vois olla optimi, riippuen mahdollisesta madalluksesta ja renkaan profiilista.

Ihan noin kesyn näköinen 20" vanne tuskin on. Kuvassa about 18,5-19".

Tein tuon kuvan Specialfälgarin vannesimulaattorilla ja kuvan nappasin nettiautosta.

Jyri

Ok, katoin vain että tuossa kuvassa näkyi valintana olevan 20" ja kumiakin kovin vähän omiin nykyisiin 18" verrattuna.

Homer

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 27.12.13 - klo:23:21
Mielipiteitä miltä tuleva RS näyttäisi 18" Advanti Raptoreilla.



Liioittelematon mutta itsevarma, eli näyttäisi minun silmään sopivan hyvin!

Jukikyy

Nyt olisi vanne asia kutakuinkin varmaa eli kesävanteiksi tulee nämä Advanti Raptorit 8X18 koossa ET45 ja kumeiksi Nokian Hakka Black 225/45/18.



Alkuperäisille Doradoille tulee Nokian Hakkapeliitta 8 nastat koossa 225/50/17.


Niin ja luovutus ei taida ihan osua sovittuun 14.2.2014 päivälle, koska auton tuotantoviikko on tällä hetkellä viikko 17 eli ajoon tämän hetkisen tiedon mukaan toukokuussa. No saadaan myyjäliikkeestä joku huippuhyvä diesel vaihturi siksiaikaa, kunnes oma saapuu. Profiilin Audi on myyty yksityiselle ja hakee sen nyt tammikuussa. 

Jukikyy

Nyt on valmistusviikko varmistunut ja se on viikko 10. Siitä noin 3-4 viikkoa, niin auto on luovutuksessa. Toimitusaika siis noin 5,5-6kk.

Jukikyy

Ensi viikolla on auton valmistus. Vielä pitäisi noin kk jaksaa odottaa. Kesävanteet tuli viime viikolla hommattua ja tänään kahteen kertaan Collinitella vahattua.












Jukikyy

Tänään tuli automyyjältä tietoa, että auto on liikkeessä tällä viikolla ja luovutus viimeistään ensi viikolla. Taitaa omien menojen johdosta mennä ensi viikolle auton luovutus, tod.näk ensi viikon perjantaille.

Jukikyy

Eilen kävin viemässä läjän renkaita ja vanteita autokauppaan, jotta saavat niitä vaihdella (autoon alle kuvien 18" kesävanteet, Doradoille Nokian nastat, Doradoilla olleet 17" kesärenkaat kaverin auton 17" vanteille). Auto on hangossa valmiina ja odottaa kuljetusta. Toivottavasti perjantaina saisi emäntä uuden auton ajoon.

Lisäksi juttelin huollon kaverin kanssa ja sovittiin koodailuja. Seuraavat lupasi tehdä minua varten hankitulla vag-gomilla:
- Takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa
- Kulmavalot pois käytöstä, ettei sumuvalot pala rattia käännettäessä
- Sumuvalot saattovaloiksi, ettei räpsyttele turhaan xenoneita

Näitä ei suostunut tekemään (maahantuojan käskystä), vaan nämä koodailut jää itselle:
- Takaluukun sulkeutuminen kaukosäätimestä ja ohjaamonnapista
- Piippaus pois takaluukkua avattaessa

Lisäksi seuraavat tarkastukset tehdään luovutushuollossa:
- Aurauskulmat
- Ajovalonpesimienluukkujen sulkeutuminen (etteivät jää raolleen)
- Takapenkkien kippausmekanismi toimii kunnolla (että selkänojat kaatuvat, kuten kuuluu)
- Takaluukusta löytyy käännettävä tekstiili-/kumimatto (vakiovaruste RS-mallissa)
- Kumimatot paikoilleen (alkuperäiset kangasmatot pussissa takaluukkuun)
- Vetokoukun sähköadapteri 13/7 -napainen (että on takaluukussa sille kuuluvassa paikassa)
- Ajovaloissa uusin ohjelmistopäivitys (ettei valot harita sateessa automaattiasennossa vasemmalle)
- Radiossa uusin päivitysversio (että radio kuuluu paremmin)
- Ei autoliikkeen mainostarroja ikkunoihin eikä rekisterikilvenalustaan
- Alkuperäisille 17" Dorado vanteille Nokian hakkapeliitta 8 nastarenkaat koko 225/50/17
- Liikkeeseen toimitetuille 17" Tomason vanteille Doradoissa olleet 225/45/17 kesärenkaat
- Tankki täynnä dieseliä

Jukikyy

Reilu 2 tuntia luovutukseen. Otan järkkärillä muutamia kuvia ja yritän lisäillä niitä tänne vielä tänään.

Sitten ilalla sisustan purku ja äänieristys projekti käyntiin. Yritän muistaa ottaa siitäkin kuvia ja lisäillä niitä tänne.

Jukikyy

Nyt on auto ollut vuorokauden käytössä. Heti ensi töiksi purin sisustaa pois ja äänieristin ohjaamoa (lähinnä takapäätä). Eli irroitin takaluukusta sivupahvit, takaluukun pohjan ja takapenkin, eli äänieristys on tehty takupuskurista takapenkin istuinosan etuosaan asti.

Materiaalina käytin STP Gold 2,2mm paksua bitumimattoa sekä 10mm ja 20mm paksuisia äänieriste "vaahtomuoveja". Sisusta oli naurettavan helppo purkaa ja koota ja tilaa oli tuolle äänieristykselle ruhtinaallisesti. Bitumia laitoin joka paikkaan ja sitä kului noin 4,5m2 ja pehmeämpää materiaalia meni noin 1,5m2, lähinnä lokasuojien päälle sekä lokasuojakoteloiden ulkopelteihin. Aikaa kului kaikkiaan noin 7 tuntia.

Kuvia laitan myöhemmin.

Lisäksi tuli tehtyä koodailuja eli takaluukun avaus ja sulku kaukosäätimen napista sekä ohjaamon napista, piippaus ääni pois takaluukusta, lap-timer, ajovalonpesurien viime 600ms:stä 2000ms:ään. Muut haluamani koodailut tekikin jo autoliike puolestani. Tuota takaluukkukoodailua eivät maahantuojan kiellosta saa tehdä.

Jukikyy

Tässä huonoja asennuskuvia ja jotain löpinää äänieristyksestä.

Eli ensin otin takaluukusta tavaratilanmaton ja vararengas ym. tarvike styroksin irti. Styroksin irrottamista varten piti irrottaa tavaratilan etureunassa oleva suojamuovi, joka oli kiinni kahdella ruuvilla ja kahdella painettavalla muovi klipsillä. Kuten arvata saattaa, niin paljas pelti siellä oli vastassa.


Tämän jälkeen irrotin takasivuikkunan kohdalla C-pilarissa olevan suojamuovin. Se lähti irti vetämällä ja hieman ylöspäin työntämällä. Irronneen osan sisällä oli metalli klipsejä muistaakseni 2 ja 3 muovi klipsiä.

Tämän jälkeen pääsin irrottamaan oikeanpuoleista sivupahvia. Se oli kiinni äsken C-pilarista irrotetun muovin alla yhdellä ruuvilla ja suurinpiirtein sivuikkunan kohdalta yhdellä ruuvilla sekä kassikoukkujen ruuveilla ja tavaratilanverkko järjestelmän kiinnitys ruuveilla eli yhteensä 6 ruuvilla. Sitten pääsikin käsiksi takaluukun sivuihin. Etureunasta iso sivupahvi oli muovi klipseillä kiinni, jotka aukesivat varovasti vääntämällä. Kutakuinkin paljas pelti tuli vastaan.


Alle laitoin Motonetista ostamaani 2,2mm bitumimattoa joka paikkaan mihin käsi ylettyi.


Takapenkin sivustan muovi oli yläreunasta kiinni takaluukun sivupahviin muoviklipseilllä ja kahdella painettavalla klipsillä sekä alareunasta yhdellä painettavalla muovi klipsillä. Alle laitoin tännekin bitumia.


Lokasuojien päälle laitoin noin 20mm paksua Motonetista ostettua äänieriste "vaahtomuovia".



Lisäksi laitoin sivupeltiin 10mm äänieriste vaahtomuovia.

Kasaus käänteisessä järjestyksessä.



Sitten purin vasemmanpuolen sivupahvin, joka oli samalla tavalla kiinni kuin oikeakin puoli.


Muhkea Canton irrotettuna ;D


Ja taas paljasta peltiä.


Bitumia laitettu joka paikkaan.



Canton subbari paikoillaan ja sivupellin pehmeämpikin äänieriste näkyy.


Sitten vasen sivupahvi paikoilleen ja pohjan äänieristys bitumilla.


Sitten takapenkkien irrotus. Istuinosa irtosi etureunasta nostamalla, jolloin istuinosa irtosi kiinnikkeestä. Tämän jälkeen penkkiä työnnetään hieman takaluukkua kohti.


Takapenkin istuinosan alle bitumia.



Tämän verran Skodassa on vakiona äänieristystä takapäässä.



Ei yhtään ihme, jos rengasääniä kuuluu... Tilalle meni noin 4,5m2 bitumia ja noin 2m2 pehmeitä äänieriste vaahtomuoveja. Hankala sanoa hiljenikö auto, koska en ajanut sillä metriäkään ennen äänieristystä. Mutta motarilla tuntui ainakin ihan mukavan hiljaiselta 18" vanteilla. Toisin kuin viime syksynä ajettu koeajoauto. Eli kyllä tästä jotain hyötyä oli. Pitää katsoa pitääkö etupää ja ovet eristää vielä samalla tavalla. Tämä selviää piakkoin, kun autolla tulee ajeltua.

Ei tästä yhtä hiljaista tullut kuin B8 Audi on, mutta ihan ok hiljainen kuitenkin.

Jukikyy

Nyt tuntuu, että suurin rengasmelu tulee auton etupäästä eli sinnekin pitää askarrella äänieristystä.

Katsotaan ehtiikö pitkällä pääsiäisviikonlopulla äänieristyksiä laittamaan, kun on tuo Mersu-projektikin työnalla. Pitäisi Mersuun ahtimen rulla ja perushuolto tehdä, että saa auton ensi viikon keskiviikkona penkkiin säädettäväksi. Lisäksi vahaa kaipaa molemmat autot.

Jukikyy

Nyt on etupäätäkin äänieristetty.

Irrotin etupyörän ja sisälokasuojan joka oli kiinni noin 12 kpl torx-ruuvilla sekä yhdellä painonapilla. Todella helppo homma, aikaa meni noin 20 min per puoli.

Vielä en osaa sanoa vaikuttiko, mutta ei se ainakaan meluisammaksi tule.

Lähtötilanne rengas irrotettuna.



Sisälokasuoja irrotettu (joka siis kiinni torxeilla ja yhdellä painonapilla).


Bitumimatto laitettu puhdasta peltiä vasten (yläkuvassa ei vielä puhdistettu).


Sisälokasuoja.


Sisälokasuojan päälle laitoin äänieristevaahtomuovia.


Valmis lopputulos.



En ole vielä autolla moden jälkeen ajanut, mutta tod. näk. vähän hiljeni.

Ensi viikon viikonloppuna vielä vahaus Bilt Hamber Finish waxilla, niin on tämän kevään autoprojektit tehty.

trashcan

Laitappa kommentteja kun olet heittänyt lenkin. Oletko muuten tehnyt etuoville vielä mitään tai meinaatko tehdä? Yritän tässä arpoa, että mistä suunnasta etupäätä lähtisi eristämään eli mistä olisi eniten hyötyä.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: trashcan - 26.04.14 - klo:15:41
Laitappa kommentteja kun olet heittänyt lenkin. Oletko muuten tehnyt etuoville vielä mitään tai meinaatko tehdä? Yritän tässä arpoa, että mistä suunnasta etupäätä lähtisi eristämään eli mistä olisi eniten hyötyä.

Nyt on autolla ajettu etupään äänieristyksen jälkeen. Nyt tuntuu, että melusaaste tulee ylempää eli ikkunoiden ja katon läpi. Eli taitaa äänieristys projekti olla tässä.

Kyllä tuolla pienellä pyöränkoteloiden eristämisellä vaikutusta oli, mutta edelleen melua ohjaamoon tulee, mutta ylempää. Voi olla, että etuovien äänieristys voisi tilannetta parantaa, mutta näillä näkymillä en ala ovipahveja irrottamaan (ei ole enää äänieristys materiaaliakaan).

Lopputulema: On tällä omalla äänieristyksellä ollut vaikutus ohjaamon meluun, mutta edelleen sitä on. Rahaa meni noin 160â,¬ ja aikaa meni kaikkiaan vajaa 8 tuntia. Omasta mielestä kannatti tehdä.

Jocuanis

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 25.03.14 - klo:09:40
Lisäksi juttelin huollon kaverin kanssa ja sovittiin koodailuja. Seuraavat lupasi tehdä minua varten hankitulla vag-gomilla:
- Takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa
- Kulmavalot pois käytöstä, ettei sumuvalot pala rattia käännettäessä
- Sumuvalot saattovaloiksi, ettei räpsyttele turhaan xenoneita

Näitä ei suostunut tekemään (maahantuojan käskystä), vaan nämä koodailut jää itselle:
- Takaluukun sulkeutuminen kaukosäätimestä ja ohjaamonnapista
- Piippaus pois takaluukkua avattaessa

Lisäksi seuraavat tarkastukset tehdään luovutushuollossa:
- Aurauskulmat
- Ajovalonpesimienluukkujen sulkeutuminen (etteivät jää raolleen)
- Takapenkkien kippausmekanismi toimii kunnolla (että selkänojat kaatuvat, kuten kuuluu)
- Takaluukusta löytyy käännettävä tekstiili-/kumimatto (vakiovaruste RS-mallissa)
- Kumimatot paikoilleen (alkuperäiset kangasmatot pussissa takaluukkuun)
- Vetokoukun sähköadapteri 13/7 -napainen (että on takaluukussa sille kuuluvassa paikassa)
- Ajovaloissa uusin ohjelmistopäivitys (ettei valot harita sateessa automaattiasennossa vasemmalle)
- Radiossa uusin päivitysversio (että radio kuuluu paremmin)
- Ei autoliikkeen mainostarroja ikkunoihin eikä rekisterikilvenalustaan
- Alkuperäisille 17" Dorado vanteille Nokian hakkapeliitta 8 nastarenkaat koko 225/50/17
- Liikkeeseen toimitetuille 17" Tomason vanteille Doradoissa olleet 225/45/17 kesärenkaat
- Tankki täynnä dieseliä

Morjesta,

Toteutuivatko nuo listaamasi toimenpiteen todistetusti luovutushuollossa? Etenkin nelipyöräsuuntaus ja ohjelmistopäivitykset.

Paljonko lisäpainoa noista äänieristeistä kokonaisuudessaan suurinpiirtein kertyi?
Å KODA Octavia III Combi RS TSI Challenge

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Jocuanis - 04.05.14 - klo:22:29
Morjesta,

Toteutuivatko nuo listaamasi toimenpiteen todistetusti luovutushuollossa? Etenkin nelipyöräsuuntaus ja ohjelmistopäivitykset.

Kyllä ne oli tehty. Nelipyöräsuuntauksesta sain paperit mitatuista arvoista ja tehdyistä säädöistä. Softat olivat uusimmat versiot eli niihin ei ollut päivityksiä


Lainaus käyttäjältä: Jocuanis - 04.05.14 - klo:22:29
Paljonko lisäpainoa noista äänieristeistä kokonaisuudessaan suurinpiirtein kertyi?

Vajaa 18 kg.


Jukikyy

Nyt sain viikonloppuna vahattua ja puunattua Skodan. Vahana käytin Bilt Hamber Finis-waxia joka on kyllä ehdottomasti parasta vahaa mitä olen itse koskaan käyttänyt (vs. Korrek, AutoGlym, Collinite, TurtleWax, Mequiars ym.) Vaha on helppo levittää ja kiillottaa, kunhan ei kahta tai kolmea paneelia enempää kerrallaan työstä.

Mersussa tuo on ollut pinnassa reilun kuukauden ja vesi helmeilee niin paljon, että auto on jopa "vaikea" pestä, koska vesi ei kertakaikkiaan jää auton pintaan yhtään. Tosin openhose kuivaus on nyt helppo suorittaa, mitä nyt listojen väliin jää vielä vähän vettä.

Mutta suosittelen Bilt Hamber Finis-waxia todella lämpimästi.

Skoda on muuten todella helppo vahata muotojensa puolesta, koska siinä ei ole "koloja" joita olisi hankala vahata tai kiillottaa.

Keskikulutus on 6000km matkalla asettumassa 5,3L/100km tuntumaan. Ajo on pääosin noin 75%:sti maantieajoa 80km/h ja 100km/h alueella tapahtuvaa loput ehkä 10% kaupunki/taajamaa ja 15% moottoritieajoa.

Ã,,änieristyksestä vielä sen verran, että ajoin vm. 2013 VW Passat Variant 2.0TDI DSG Bluemotionia, jossa oli alla Michelin Primacy HP -renkaat koossa 205/55/16. Ã,,änimaailma oikeastaan identtinen oman Skodan kanssa. Ehkä inan hiljaisempi oli Passat, mutta veikkaan, että 18" vanteella Passat olisi äänekkäämpi kuin oma äänieristetty Skoda.

VAGkilainen

Asiallinen viestiketju, kiitos Jukikyy!
Miltä etulokarien sisus näytti, massaa todella vähän näkyy olevan mutta oliko maalia joka paikassa asiallisesti?
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 26.05.14 - klo:09:34
Asiallinen viestiketju, kiitos Jukikyy!
Miltä etulokarien sisus näytti, massaa todella vähän näkyy olevan mutta oliko maalia joka paikassa asiallisesti?

Tänks! Eipä siellä juuri muuta maalia pohjamaalin lisäksi ole. Massaa ei juuri lainkaan. Jotakin valkoista "rasvan" oloista mönjää on jonkin verran. Tuosta yhdestä kuvasta näkyy että harmaata on kutakuinkin jokapaikassa eli ihan ok taso uudelle autolle.

Jukikyy

Ã,,sken tuli tilattua vasemman jalan RS lepuutustuki ja takaovien RS kynnyslistat Superskodalta.

Auto on toiminut pirun hyvin ei mitään valittamista. Kilometrejä on takana noin 12tkm. Keskikulutus tankkauksista laskettuna koko matkalla on 5.2l/100km.

Tekisi mieli vielä purkaa etuovet ja äänieristää ne, katsotaan jaksaako / ehtiikö.

Jukikyy

Nyt posti kiikutti Superskodasta tilatut takaovien RS kynnyslistat ja vasemmanjalan lepuutustuen. Eli noin viikon toimitusaika. Tuotteet priimakuntoisia ja hyvin pakattu, ei siis valittamista. Ensi sunnuntaina jos saisi asennettua ja räpsäistyä muutaman asennuskuvan kansalla katseltavaksi.

Jukikyy

Eilen tuli laitettua RS-lepuutustuki ja RS-kynnyslistat taakse. Homma oli helppoa kuin heinänteko.

RS-lepuutustuen vaihto kesti noin 3min ja RS-kynnys listojen noin 1min per lista.

Vanha lepuutustuki lähtee irti helposti. Ensin vedin lepuutustuen jarrupolkimen puolesta osaa hieman jarrupoljinta kohden jolloin muoviliuskat tulevat ulos kolosta. Tämän jälkeen kuljettajan oven puoleinen reuna lähtee irti kiinnikkeistään ylöspäin nostamalla. Jalkatilan ovenpuoleinen suojamuovi "makaa" Tuon lepuutustuenpäällä olevassa hahlossa mutta muovi antaa sen verran periksi, että lähtee ilman väkivaltaa hyvin irti. Uuden lepuutustuen asennus kutakuinkin käänteisessä järjestyksessä.




Takaovien RS-kynnyslistat ovat kiinni vain teipillä, joten asennus ei vaadin minkään näköistä ponnistelua.






Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy