Hyvästi VAGgineet

Aloittaja Marjamies, 30.06.15 - klo:22:47

« edellinen - seuraava »

nackerton

Jarrusatulatkin hapettuvat kyllä hyvin vanhoilla nesteillä, ja sitten jumitetaan ja laahataan. Mutta ilmeisesti jotkut vaihtavat mieluummin niitäkin kuin nesteitä..

skriko

Lainaus käyttäjältä: enkero - 16.08.15 - klo:23:57
Miten jos auto on pääsääntöisesti kaupunkiajossa, jolloin käyttötunnit (kuten traktoreissa ta kaivureissa) tulee kulumisen kannalta merkittävämpään osaan? Tämä pätee jopa sytytystulppiin, jos taksi jauhaa tyhjäkäynnillä tolpalla (no, ok, on niissä ehkä webastot...).

Tuossa olet täysin oikeassa. Tarkoitin, että minun ei ole siinä ajossa mitä ajan, järkeä vaihtaa mitään ajan puolesta. Muut voivat vaihtaa tulppansa kolmen vuoden välein, vaikka autolla olisi ajettu 20 000.

skriko

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 17.08.15 - klo:00:08
On vastuutonta näinkin painokkaasti väittää (ainakin sellainen vaikutelma) mm. jarrunesteen vaihdon toteuttaminen vain kilometrien perusteella. Kilometrit eivät jarrunestettä tuhoa, vaan ennemminkin aika. Jarruneste imee itseensä ilmasta kosteutta, siis vesittyy. Hygroskooppisten aineiden, kuten jarrunesteiden, turvallinen kesto määritellään ajassa.
Rahastus tulee sitten kun korjataan jumittuneita jarru- ja kytkinsylintereitä.

En tarkoittanut vaihtavani jarrunesteitä ajan vaan kilometrien puolesta. Tarkoitinm että en ole vaihtanut jarrunesteitä koskaan, en kilometrejen enkä ajan puolesta, enkä vaihda. Olen omistanut yli 20 omassa käytössäni ollutta autoa ja yhtään jumittunutta jarru- tai kytkinsylinteriä en ole joutunut koskaan korjauttamaan.

skriko

Lainaus käyttäjältä: nackerton - 17.08.15 - klo:00:36
Jarrusatulatkin hapettuvat kyllä hyvin vanhoilla nesteillä, ja sitten jumitetaan ja laahataan. Mutta ilmeisesti jotkut vaihtavat mieluummin niitäkin kuin nesteitä..

Ilmeisest,i se heille suotaneen. Meillä oli kolmos autona VW Jetta 1.6 bensiini 1985. Auto tuli minulle liikkeeni auton vaihdossa ja jätin sen itselleni kolmos autoksi 1997. Autolla oli tuolloin ajettu 232 000. Ensimmäinen omistaja sanoi, ettei ole koskaan vaihtanut jarrunesteitä kyseiseen autoon.
Ajoin autolla muistaakseni vuoteen 2010, jolloin mittarissa oli 362 000. En minäkään vaihtanut siihen koskaan jarrunesteitä. Hyvin pelasi ja pysähtyi, katsastuksesta meni jarrujen puolesta aina läpi ensimmäisellä. Koskaan ei vaihdeltu eikä korjailtu mitään jarruihin liittyvää. En tiedä koska eka omistaja oli vaihtanut palat eteen tai hihnat taakse, minä en niitä koskaan vaihtanut.
Vein auton paaliin syksyllä 2011. Eipä siellä paljon oltu kiinnostuneita olivatko jarruosat ruosteessa vai ei.
Omasta mielestäni huoltoja tehdään siksi että auto pysyy kunnossa ei ruostu ja jälleenmyyntiarvo pysyy hyvänä.

Oktaavi

Pitäisin huolestuttavampana asiana noissa jarrunesteissä sitä, että ajan saatossa jarrunesteeseen sitoutunut vesi aiheuttaa sen, että jarrunesteen kiehumispiste on alentunut ja kovemmassa, pitkässä jarrutuksessa voi käydä huonosti, kun jarrut häipyvät.

SJP60

Jarrunesteen vaihto maksaa huollossa n. 50e ja jos se tehdään 2...3v. välein, niin se ei edusta autoilun kustannuksissa juuri minkäänlaista osaa. Eli itse ainakin vaihdatan.

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 17.08.15 - klo:02:18
Pitäisin huolestuttavampana asiana noissa jarrunesteissä sitä, että ajan saatossa jarrunesteeseen sitoutunut vesi aiheuttaa sen, että jarrunesteen kiehumispiste on alentunut ja kovemmassa, pitkässä jarrutuksessa voi käydä huonosti, kun jarrut häipyvät.

Ei tapahdu Suomessa, huomioiden nopeudet ja erityisesti isänmaamme tasaisuus. Autobahnit ja vuoristotiet ovat täysin eri asia kuin härmän liikenne.

Meillä ne ongelmat tulevat, jos ovat tullakseen, juurikin vesipitoisen nesteen aiheuttamasta korroosiosta.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 17.08.15 - klo:08:04
Meillä ne ongelmat tulevat, jos ovat tullakseen, juurikin vesipitoisen nesteen aiheuttamasta korroosiosta.

Ja kun ne jarruputketkin on sitten niissä uusittavissa sylintereissä olleet aikansa kiinni, on niiden irroittaminenkin yleensä aika jännä kakka pöksyssä, lähteekö vai meneekö vielä putkistokin hyvässä lykyssä uusiksi. Se seuraava irroituksen kohde onkin jarruletku ja jos sekään ei irtoa, menee homma jo aika "mielenkiintoiseksi", seuraava liitos kun lienee vasta putkiston toisessa päässä :-\

Itse kertaalleen tuon kantapään kautta kokeneena kyllä nykyisin vaihtelen nuo nesteet 5v välein viimeistään. Ja nykyisen C5 tapauksessa samalla menee LDS:tkin tai jos on nestekytkin, niin sinne myös. Vaihtotyö kun ei tosiaankaan muodosta suurta kulua vs. paljonko rahaa, vaivaa, hermoja ja tupakkia palaa noiden systeemien uusimiseen :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

kt

No tuossa yllä on tyypillinen nesteidenvaihto-keskustelu, jossa kukin on muodostanut mielipiteensä kokemustensa kautta. Jokainen on katsonut ongelmaa omasta kapeasta näkökulmastaan. Kannattaa muistaa, että samoja autoja käytetään Saharan autiomaassa, Malesian kosteikoissa, Venäjän pakkasissa ja Saksan autobaanoilla. Siellä ne kestävät hajoamatta kovaa ajoa, mutta  Suomessa vain....

Kaikki ovat olleet, kun taivaan portilla asia lopullisesti selvitetään, ihan yhtä oikeassa. Toivottavasti nyt kukaan ei vielä ehtinyt vetää sitä hernettä kurkkuunsa asti....
Tämä on todella hieno foorumi, aina pysytään asiassa, eikä ketään moitita henkilökohtaisten mielipiteiden johdosta. Jokaisen mielipidettä arvoistetaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: enkero - 16.08.15 - klo:23:57
Miten jos auto on pääsääntöisesti kaupunkiajossa, jolloin käyttötunnit (kuten traktoreissa ta kaivureissa) tulee kulumisen kannalta merkittävämpään osaan? Tämä pätee jopa sytytystulppiin, jos taksi jauhaa tyhjäkäynnillä tolpalla (no, ok, on niissä ehkä webastot...).

Monessakohan taksissa on sytytystulpat?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

VW:t

Lainaus käyttäjältä: skriko - 17.08.15 - klo:01:04
En tarkoittanut vaihtavani jarrunesteitä ajan vaan kilometrien puolesta. Tarkoitinm että en ole vaihtanut jarrunesteitä koskaan, en kilometrejen enkä ajan puolesta, enkä vaihda. Olen omistanut yli 20 omassa käytössäni ollutta autoa ja yhtään jumittunutta jarru- tai kytkinsylinteriä en ole joutunut koskaan korjauttamaan.

Tuolla ajatuksella ei kannata vaihtaa autoonsa edes moottoriöljyjä, korkeintaan lisätä tarvittaessa. 8)
Ruohonleikkurikin tuntuu toimivan sen 10-vuotta, vaikka ei ikinä vaihda öljyjä ja säilyttää ulkona kesät talvet.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 17.08.15 - klo:02:18
Pitäisin huolestuttavampana asiana noissa jarrunesteissä sitä, että ajan saatossa jarrunesteeseen sitoutunut vesi aiheuttaa sen, että jarrunesteen kiehumispiste on alentunut ja kovemmassa, pitkässä jarrutuksessa voi käydä huonosti, kun jarrut häipyvät.

Totta ja kuten todettua voi hapettaa jarrujärjestelmän osia.

Vaikka tuo kiehuminen Suomessa varsin epätodennäköistä, niin jos autolla vedetään asuntovaunua tai peräkärryä näkisin aivan mahdollisena. Ei ole mikään suuri kustannus ja voi turvallisesti vaihtaa hieman harvemmin, mutta kannattaa kyllä välillä tehdä. Itse olen vaihdattanut 3 vuoden välein.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: SNG - 15.08.15 - klo:14:37
Yli 60 vuotiaat ovat työelämässä joutuneet pakolla opettelemaan tietotekniikan.
Ei kai se nyt niin mene? Ettäkö 60-vuotiaat ovat kasvaneet tynnyrissä koko siihen astisen elämänsä ja sitten yht'äkkiä 60-vuotiaana ovat hypänneet työelämään ja kovalla ähellyksellä joutuneet opettelemaan tietotekniikan?

Itse muistan opetelleeni PC:n käyttöä IBM:n 286-tietokoneella joskus vuonna koivu ja kääpä. Siinä oli keskusyksikkö paljon isompi kuin pöytäkoneissa nykyään ja kiintolevy oli toisessa samankokoisessa kotelossa. Näyttö oli pieni pönttö, mitä lie 12-tuumainen. Levykkeet olivat isoja "diskettejä". 

Kyllä kai normaali kehityskulku on, että ne, jotka vain jossain töissä ovat elämänsä varrella olleet, ovat ihan automaattisesti totuttautuneet tietokoneisiin. En kai minä nyt ainoa ole?


MarkoL

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 17.08.15 - klo:15:31

Kyllä kai normaali kehityskulku on, että ne, jotka vain jossain töissä ovat elämänsä varrella olleet, ovat ihan automaattisesti totuttautuneet tietokoneisiin. En kai minä nyt ainoa ole?
Et ole. Minun vanhempani, yli 60v molemmat, käyttävät tietokonetta ihan täysiä ja anoppi 75v naputtaa tablettia minkä ehtii.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

kt

Joo minäkin käytin jo 60-luvun lopulla reikänauhaa...Kyllä tässä sentään jotain on opittu. Kun Texas Instrumentsin pienikokoinen taskulaskin tuli 70-luvun alussa markkinoille ja maksoi ½kk-palkkaa, niin ei sitä saanut kuin yrittämällä investointianomuksen avulla. Siinä olisi ollut mahdollisuus laskea regressioanalyysi suoraan. Suosittelivat anomuksen käsittelijät, että käännä vaan sitä Facit-laskimen kampea riittävän nopsaan, kyllä sieltä oikea neliösumma aikanaan ilmestyy. :)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot



HiTecci

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 17.08.15 - klo:15:31
Levykkeet olivat isoja "diskettejä".
Noitakin oli montaa kokoa, ne suurimmat 8" oli lerppuja, pienemmät 5,25" floppeja ja ne uusimmat kovamuoviset 3" korppuja. Ja näistä tuli sitten erilaisia variantteja, mm. ZIP-asemat, joissa rauta pakkasi datan korpulle, jotta sinne saatiin mahtumaan enempi. Ja ennen kuin CD:tä pystyttiin kotona kirjoittamaan, oli välimuotona magneto-optiset asemat, joissa lukupään kohdistus hoidettiin optiikalla, mutta itse data säilöttiin levylle magneettisena 8)

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.08.15 - klo:16:52
Joo minäkin käytin jo 60-luvun lopulla reikänauhaa.
No minä olen pykälää uudempaa polvea, reikäkortti oli se meikäläisen ensikosketus tietoteknisiin tallennusvälineisiin ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

enkero

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 17.08.15 - klo:11:15
Monessakohan taksissa on sytytystulpat?

Esim. Ruotsissa aika hiton monessa.

Tämän lisäksi uskoisin 100km  ajelun Helsingin keskustassa vievän enemmän aikaa kuin vaikkapa 100km Järvenpäästä motaria pohjoiseen. En tiedä varmaksi, mutta yleensä pyrin välttämään ensimmäistä skenaariota.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: enkero - 17.08.15 - klo:19:22
Esim. Ruotsissa aika hiton monessa.

Tämän lisäksi uskoisin 100km  ajelun Helsingin keskustassa vievän enemmän aikaa kuin vaikkapa 100km Järvenpäästä motaria pohjoiseen. En tiedä varmaksi, mutta yleensä pyrin välttämään ensimmäistä skenaariota.

Antaa ruotsissa olla vaikka pyhällä hengellä toimivat moottorit, miksi meidän pitäisi täällä sen mukaan toimia?  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Patomursu

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.


clacson

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 17.08.15 - klo:19:27
Tuota listaa kannattaa katsoa kun autokaupoille suuntaa  :)
Ja niin Skoda lähetti voittajana juhlineen Roomsterin historiaan.  :o
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: UR_ - 17.08.15 - klo:19:36


"Bemarien läppävika aiheuttaa jättikalliita koneremontteja
Julkaistu 09.09.2010 - 14:33. Päivitetty 10.09.2010 - 11:48"


Et yhtään vanhempia löytäny? ;D

Eihän tämä mikään ongelma ole? kaikki sen tietää ja menee 1-3 tuntia kun läpät poistaa eikä ongelmaa ole. Voiko samassa ajassa korjata vagin ketjuviat tai dsg viat, empä usko  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

ile

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 17.08.15 - klo:19:39
Eihän tämä mikään ongelma ole? kaikki sen tietää ja menee 1-3 tuntia kun läpät poistaa eikä ongelmaa ole. Voiko samassa ajassa korjata vagin ketjuviat tai dsg viat, empä usko  ;)

Veikkaanpa, että aika isolle osalle ko. setillä ajavista läppäongelmat ei soita mitään kelloja. Aivan vastaavasti kuin imusarjan akselit Aadin 3.0TDIssa.

Jos BMWn osalta etsii vähän vastaavia tilanteita, googleen "N47 jakopää".

skriko

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 17.08.15 - klo:11:42
Tuolla ajatuksella ei kannata vaihtaa autoonsa edes moottoriöljyjä, korkeintaan lisätä tarvittaessa.


Ei pidä nyt ollenkaan paikkaansa. Itse olen aina vaihtanut öljyt "lähes" maahantuojan ohjeiden mukaan. Sciroccossa ajotietokoneen mukaan 2 v.
Siinä on vain sellainen pikkuinen ero. Kuten kaikki tietävät, nykyajan autoista suurin osa on vikaisia paskoja, joilla ei pääse edes takuuaikaa ilman korjaamolla ramppaamista.
Nyt kun sitten autoon tulee vikaa takuuajan jälkeen, niin lähdetään pyytämään veloituksetonta korjausta vedoten virhevastuuseen.
Kummassako on enemmän vikoja ja kalliimpia vikoja jarruissa vai moottoreissa? Eipä useasti joudu korjauttamaan jarruja ja maahantuoja evää korjauksen vaihtamattomien nesteiden vuoksi. Mitenkähän korjailisivat noita 5 vuotiaita volkkareita jakopäistään, jos ilmoitat, että olet ajanut samoilla öljyillä sen 5 vuotta ja 90 000 km. Voisi heikkoa olla vastaantulot. Sen vuoksi öljyt kannattaa vaihtaa uudehkossa autossa valmistajan ohjeiden mukaan. Vanhassa sitten ei tosiaankaan niin tarkkaa.

enkero

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 17.08.15 - klo:19:27
Antaa ruotsissa olla vaikka pyhällä hengellä toimivat moottorit, miksi meidän pitäisi täällä sen mukaan toimia?  ;D

Hienosti väistetty hymiöllä viittaus kaupunkiajon keskivauhtiin (sillä oletuksella että niillä jotka ei hehkuta ei ole start/stop-automatiikkaa siellä jonoissa ja valoissa pysähdellessä).

Eihän Suomessa varmaan ole sataa taksia bensakoneella ajossa (Tukholmassa mahtaako tuhat riittääkään?), mutta samalla tavalla ne nokivasaratkin siellä kaupunkiajossa pyörii. Alasin on kokemukseni mukaan yksi käyttötuntien mukaan vähiten kuluvista kapistuksista. Sitten kun sotketaan mukaan vaikkapa sähköä, niin jostain mystisestä voimasta johtuen palikat alkaa ikääntyä. Mutta kaikkihan kestää eliniän huoltamatta siihen asti kun menee särki. Maglitellakin taitaa olla elinikäinen takuu, paha siitä on lähteä valittamaan kun elinikä loppuu, niin se on finaalissa sitten :)
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

kt

Junnaa nyt pahasti paikoillaan tämä jutustelu.  :)

Minä olen aina luullut, että takuuaika on sitä varten, että valmistaja korjaa takuun aikana auton "lopullisesti loistavaan kuntoon". Tämän takia ostajan tulee mielellään mennä takuukorjauksiin, koska auto tulee aina entistä parempaan kuntoon.
Ne autot, joissa on lyhyt takuuaika, kuten VAG-yhtiön, ovat tietenkin jo valmistusvaiheessa aika hyviä, siis muita parempia. Sen sijaan autot, joissa on 7 vuoden takuu, ovat vain jotenkuten tiellä pysyviä. Ja näiden pitkätakuisten autojen omistajien vaivana on tietenkin jatkuva ramppaus korjaamolla. Mutta varmaan heidänkin autonsa loppujen lopuksi ovat ajokunnossa :D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Ei se jarrunesteiden vaihtamattomuus varmaan vielä 1. tai 2. omistajan omgelma ole, mutta siellä 250tkm+ alkaa näkyä. Teinimersuun tein joskus kaiken kattavan jarruremontin, koska katsuri polki putket rikki. Kaikki jarruosat vaihtoon jarrunestesäiliötä myöden pl. tehostaja. Putket aivan haperoa paperia. Satulat aivan karrella sisältä. Satulasta tuli mustaa, käytettyä moottoriöljyä muistuttavaa nestettä. Kilometrejä kiesillä oli 320tkm.

Geoman

Autoissa on eroja kuten kuljettajissakin.

Minulla on kaikki autot olleet hyviä (autojen vuosimallit 1965...2011)  - on niitä kyllä pesty ja huollettu ahkeraan. Ja niiden mittarilukemat ovat olleet 110 tkm ...400 tkm.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy