Jakohihna petti

Aloittaja Kallu6, 14.11.23 - klo:18:02

« edellinen - seuraava »

Kallu6

vm2013 2.0TDI:n jakohihna sippas satasen vauhdissa ja matka jatkui hinurilla merkkikorjaamolle.
Jakohihna sökö=hampaita puuttuu.

Kymppitonnin hintainen muuten mintissä kunnossa oleva kärry, niin nyt alkaa pohdinta, mitä tehdä, mikä taloudellisesti järkevää, mikä ei?

Onko näistä kokemusta, selviääkö jakopää ja kansirempalla, vai millä todennäköisyydellä muutakin remppaa tiedossa?

Ite ajattelin että joku 3K olisi kipuraja, sillä taitaisi jakopää ja kansirempasta selvitä pienemmällä pajalla.
Vai raato myyntiin, minkä siitä "jonkun touhutonnin" saa

Vai?

Jultsu

Missä tuo hihna on vaihdettu ja milloin? Vai oliko vaihtoväli jo ylitetty? Luulisi tuolle remontille löytyvän maksajan jos hihna lauennut ennenaikaisesti.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Mites on muuten autoa huollettu? Esim. Pörhö Oulussa chekkaa yleensä hihnan/rattaiden kunnon osana määräaikaishuoltoja. Sitä kautta tuli itsekin tehtyä kerran yksi hihnaremppa ennenkuin km-määrä tuli täyteen, rattaat kuluneet mikä taas kuluttaa hihnan ajan myötä rikki.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Kallu6

Maksaja löytyy peilistä kattelemalla.
Vaihdettu 120tkm kohdalla merkkihuollossa, nyt taulussa 265tkm, eli olisi varmaankin pitänyt vaihtaa taas 240tkm kohdalla.
Ei ole itellä tullut mieleenkään, ei ole ikinä aikaisemmin tullut pidettyä autoa kahden hihnan vaihdon verran ja alitajunnassa varmaan tuo melko tiuha vaihtoväli sotkenut entisestään, ettei ole käynyt pienessä mielessäkään.
240tkm huolto taisi ehkä vielä olla kyllä "merkki"korjaamolla, viimeksi vaihdatin vaan enää öljyt tänäkesänä ja suodattimet.Täytyypä huvikseen katella huoltokirjasta, kun raato kulkeutuu pihaan takaisin.
Silti otan kyllä ihan omaan piikkiin.

Lähinnä pohdiskelen onko kokemuksia selviikö jakopää+kansirempalla? Kymppitonnin kärryssä tulee kyllä raja vastaan, paljon viittii laittaa korjaukseen.

o.b.

Merkkihuollossa vaihtavat uuden/kunnostetun kannen. Joku toinen paja voi vaihtaa vain vääntyneet venttiilit tai käytetyn kannen. Kannattaa kysellä tarjouksia ja katsella paljonko käytetyt tai kunnostetut kannet maksaa esim. Saksan eBay:ssä.

Kallu6

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.11.23 - klo:10:53Merkkihuollossa vaihtavat uuden/kunnostetun kannen. Joku toinen paja voi vaihtaa vain vääntyneet venttiilit tai käytetyn kannen. Kannattaa kysellä tarjouksia ja katsella paljonko käytetyt tai kunnostetut kannet maksaa esim. Saksan eBay:ssä.
Just sain hinta-arvion paikalliselta korjaamolta, perustuen vastaavanlaiseen muutaman vuoden takaa ja se oli pahimmillaan 5K, eli jakopää ja kansiremppa (koneistus jne.) paljon menee kuulemma pikkuosaa jotka nostivat hintaa. Menee yli kipurajan, täytyy myydä raatona pois.

rawpower

#6
Lainaus käyttäjältä: Kallu6 - 15.11.23 - klo:10:29Maksaja löytyy peilistä kattelemalla.
Vaihdettu 120tkm kohdalla merkkihuollossa, nyt taulussa 265tkm, eli olisi varmaankin pitänyt vaihtaa taas 240tkm kohdalla.
Ei ole itellä tullut mieleenkään, ei ole ikinä aikaisemmin tullut pidettyä autoa kahden hihnan vaihdon verran ja alitajunnassa varmaan tuo melko tiuha vaihtoväli sotkenut entisestään, ettei ole käynyt pienessä mielessäkään.
240tkm huolto taisi ehkä vielä olla kyllä "merkki"korjaamolla, viimeksi vaihdatin vaan enää öljyt tänäkesänä ja suodattimet.Täytyypä huvikseen katella huoltokirjasta, kun raato kulkeutuu pihaan takaisin.
Silti otan kyllä ihan omaan piikkiin.

Lähinnä pohdiskelen onko kokemuksia selviikö jakopää+kansirempalla? Kymppitonnin kärryssä tulee kyllä raja vastaan, paljon viittii laittaa korjaukseen.

Virallinen vaihtoväli on 6v/210tkm. Onko yli 6v vaihdosta? Kilometrit ei ole lähellekään täynnän.
Toki näissä voi kampiakselin stefa vuotaa öljyä hihnan päälle ja lyhentää hihnan kestoa nopeasti.

Jos 120tkm vaihdettu niin todennäköisesti siis 2019 jakoremppa tehty koska auto on mallia 2013. Eli ei tuossa kyllä kilsat ole todellakaan vielä tullut vastaan. Ei myöskään ajallisesti. Vasta 2025.

Huoltokirjasta selviää? Hankalahan tuota on varmasti saada rempan tehneen pajan vastuulle tai varasosien valmistajan. Kuitenkin kestänyt sen 4 vuotta...

Tässä vielä hyvä video simolammikkolta kun jakohihnan vaihdossa kävi huonosti ja kiristin korkkasi kesken jäähynesteen täyttämisen.

https://www.youtube.com/watch?v=e3RFIm0Y2CM

Vaihtomoottori voisi olla vaihtoehto. Niitä saa kohtuu edullisesti... Toki työ ja muut hilppeet sitten maksaa, mutta videon lopussa on loppusumma eriteltynä mitä maksoi tuohon 1.4tsi. koneeseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy