Käytettyjen Passat GTE -mallien arvon romahdus

Aloittaja Miikkeli, 04.09.23 - klo:23:47

« edellinen - seuraava »

Miikkeli

Enpä ole ikinä nähnyt vastaavaa. Hankittaessa 3 vuotta vanhan GTE:n arvosta on tippunut 10 000 â,¬ 16 kk aikana. Kilometrejä kertyi tänä aikana vaivaiset 11 tkm. Siitä vielä pois autokauppiaan voitto 2000 â,¬, niin reilussa vuodessa hävisi 12 000 â,¬ tuhkana tuuleen, vaikka kyseessä oli 100 tkm ajettu käytetty auto. Tämähän tarkoittaa sitä, että auto on aivan susi, kun ei myyjillä ole luottoa siihen. Tässäkö realisoituu se, että DSG:n mekatroniikka porsii rikki 100 tkm tienoilla, vai mitä ihmettä täällä tapahtuu?

Jopa uuden auto leasing olisi tullut halvemmaksi. Oliko maailman surkein ostos?

jt

Mikähän mahtoi olla hankittaessa maksettu hinta 3 vuotta käytetystä autosta? Kenties tuli maksettua "reilusti" silloin? Korot ovat nousseet reippaasti ja automarkkinoiden tilanne on muuttunut siten että auto/komponenttipulan sijaan kysyntä on hyytynyt yleisen talouskehityksen mukana. Plugarilla ei myöskään ole täyssähköön verrattuna selvää käyttökuluetua ja täyssähköä on tullut entistä enemmän saataville ja hinnat ovat sielläkin laskeneet reippaasti.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ukormi

Käyttöauto tuppaa olemaan yleensä taloudellisesti huono ostos. Jotkut erikoismallit saattavat pitääkin hintansa vanhoja edes mainitsematta. Sähkö käyttövoimana on kuitenkin aika uusi juttu vaikka se toki jo yli sata vuotta sitten on keksittykin. Sähköautot, plugarit mukaan lukien kehittyvät koko ajan todella paljon ja vanhojen ominaisuudet alkavat olla muutamien vuosien vanhona ajasta jäljessä. Sitten kun niissä on paljon lastentauteja ja yleensä melko lyhyet takuut ( 24kk ), ei monet uskalla kolme vuotta vanhaa sähköautoa/ plugaria edes ostaa.

Vaan kyllä tuo sama arvostuksen puute on huomattu ihan polttomoottoriautoissakin. Kun ostat sen 12000e dieselin " Edullista ajoa, kaikki haluavat nyt dieselin, kas kun se on juuri oikeanvärinenkin ja vähän ajettu ( 200tkm )" niin jos lähdet sitä tarjoamaan liikkeeseen vaihdossa esim. kahden kuukauden päästä vastaavaan, hieman vähemmän ajettuun mutta nelivetoiseen, onkin se nyt "Diesel jota kukaan ei osta kun dieselin hintakin on niin kova ja värikin on tuollainen joka on kaikissa autoissa ja sitten se on vielä loppuun ajettukin, kaikki haluavat nyt nelivedon kun talvikin on kohta tulossa." Hyvityshintana tarjotaan 8000e 20000e autoon.

En yhtään ihmettele että autokauppa sakkaa. Toki varmasti syynsä on tässä hallituksen poukkoilevassa autoilulinjassa ja koroissa sekä yleisessä tilanteessa jossa ei ole enää niitä säästöjäkään laittaa uuteen tai uudehkoon autoon. Kaikki on kallistunut niin paljon että yritetään vain pärjätä jotenkin sillä vanhalla polttomoottoriautolla ja että saadaan ruokaa pöytään. Mutta nämä plugarit näyttävät kyllä tosiaan pudottaneet hintaansa melko reilusti ihan viime aikoina. Mutta on niitä kyllä tuotukin tosi paljon Ruotsista. Juontaisiko hintaeroosio Ruotsin kruunun arvoon ja autojen hintaan siellä?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Miikkeli - 04.09.23 - klo:23:47
Enpä ole ikinä nähnyt vastaavaa. Hankittaessa 3 vuotta vanhan GTE:n arvosta on tippunut 10 000 â,¬ 16 kk aikana. Kilometrejä kertyi tänä aikana vaivaiset 11 tkm. Siitä vielä pois autokauppiaan voitto 2000 â,¬, niin reilussa vuodessa hävisi 12 000 â,¬ tuhkana tuuleen, vaikka kyseessä oli 100 tkm ajettu käytetty auto. Tämähän tarkoittaa sitä, että auto on aivan susi, kun ei myyjillä ole luottoa siihen. Tässäkö realisoituu se, että DSG:n mekatroniikka porsii rikki 100 tkm tienoilla, vai mitä ihmettä täällä tapahtuu?

Jopa uuden auto leasing olisi tullut halvemmaksi. Oliko maailman surkein ostos?

Mieti niitä jotka ovat saaneet uuden cupran bornin toukokuussa ja hinnasta on kadonnut nyt 10kâ,¬ vajaassa 4kk:ssa?

Ihan mielenkiinnosta kysyn paljonko oli hankinta hinta GTE:llä ja mistä sait tuon auton hinnan putoamisen selvitettyä? Tarjouksena autoliikkeestä uuteen autoon vai myymällä auton?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jppetteri

Jos maksaa ostohetkellä autokuumeessa liikaa, niin myyntihetkellä tulee laskun maksun aika.


rawpower

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.09.23 - klo:06:45
Mieti niitä jotka ovat saaneet uuden cupran bornin toukokuussa ja hinnasta on kadonnut nyt 10kâ,¬ vajaassa 4kk:ssa?

Ihan mielenkiinnosta kysyn paljonko oli hankinta hinta GTE:llä ja mistä sait tuon auton hinnan putoamisen selvitettyä? Tarjouksena autoliikkeestä uuteen autoon vai myymällä auton?

Nettiautosta jos katsoo 2019-2020 Malleja(aloittajan auto oletettavasti) noilla kilsoilla niin kyllä noista on vuoden takaiseen lähtenyt reilusti. Ei nyt ehkä ihan 10kâ,¬, mutta lähelle.

Saman huomion tein Volvon V60-V90 T8 malleissa. Alkaa hinnat olla kohta sillä tasolla, että voisi harkitakin ostoa.

ZimKork

Tuossa pari-kolmevuotta sitten oli käytettyjen ladattavien autojen hinnat poikkeuksellisen korkealla koska uusiin autoihin oli 1-1,5 vuoden jonot, eikä aina jonottamallakaan saanut. Tuttu tilasi Opelin sähköauton, odotti vuoden, minkä jälkeen tuli ilmoitus ettei voida toimittaa, tilalle myytiin bensakone. Tuohon aikaan vähän käytettyjen ladattavien hinnat pysyivät extra-korkealla ihan siksi että kysyntää vähän ajetuille oli, uusien saatavuuden takkuillessa. Kun uusia alkoi taas saamaan inhimilliseen tilausaikaan, käytetyt "romahtivat" normaalille tasolleen.

jaston

Talvella/keväällä -20-21 etsin uutta (käytettyä) autoa itselleni ja tuli katseltua silloin GTE Passatteja useampia. Ei tullut Passattia valittua, mutta muistan ehkä jo -21 loppuvuodesta huomanneeni, että hinnat oli nousseet merkittävästi niiden osalta. Nyt taas ilmeisesti on tullut hinnoista puolestaan romahdusta sitten reippaammin.
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

miz

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.09.23 - klo:06:45
Mieti niitä jotka ovat saaneet uuden cupran bornin toukokuussa ja hinnasta on kadonnut nyt 10kâ,¬ vajaassa 4kk:ssa?


Samaa katselin että tuo Born on nyt aika hyvässä hinnassa uudelle ostajalle. 3 vuotta sitten olin tilaamassa uutta autoa, ja Born oli silloin alkaen 50.000, Tilaamani Leon ehybrid 33.000.
Nyt sen saman Bornin saa 38.000 eurolla, ja viimeksi katsoessani oli Leonin listahinta alkaen 39.000.

Tällä hetkellä on menossa aikamoinen myllerrys hinnoissakin saatavuuden ja kehityksen harppoessa sinne tänne. Mielenkiintoista nähdä mikä on taso parin vuoden päästä kun alkaa olemaan Kiinalaisia markkinoilla ja vaikka VW-konsernin tuotteissa tulee faceliftit ja uudet mallit samaan soppaan. Koskee sekä uusia että käytettyjä.

duke7

Lainaus käyttäjältä: jaston - 05.09.23 - klo:09:34
Talvella/keväällä -20-21 etsin uutta (käytettyä) autoa itselleni ja tuli katseltua silloin GTE Passatteja useampia. Ei tullut Passattia valittua, mutta muistan ehkä jo -21 loppuvuodesta huomanneeni, että hinnat oli nousseet merkittävästi niiden osalta. Nyt taas ilmeisesti on tullut hinnoista puolestaan romahdusta sitten reippaammin.
Joo ja heitteli vähän aiemminkin kovasti. Itse ostin GTE:n 2019 loppuvuonna ja sitten seuraavana koronakeväänä niitä sai about 5000â,¬ halvemmalla vastaavan auton. Yksi tuttu ostikin silloin. Taas jo 2021 alkuvuonna katsoin ja hinnat oli samaa luokkaa kuin silloin 2019 syksyllä!
En ole sen jälkeen niin katsellut hintoja.

Carl0s

Joo - kovastihan näissä on hinnat tullu alaspäin. Omasta maksoin alkuvuodesta -22 ~30k 4v vanhana ja 130tkm ajettuna. Nyt kattelin että nettiauton hajooma on siinä ~25k pintaan.

Toki - itselläni on sellainen perversio että auton pitää olla musta - ja passattia etsiessä oli aika tiukka lista mitä varusteita pitää olla (sähköluukku, vetokoukku, nahkasisusta (koska lapset - helppo pitää puhtaana), keyless entry, panoraama katto. ) Mutta harvemmin nää käyttikset on mitenkään hyviä sijoituksia. Koko autoiluiän menny sillä että jos vaihtaessa saa loppuvelan kuitattua on hommat menny hyvin. Jos siitä jää vähän jotain käsirahaksi niin aina parempi.

vwmies

Ketjussa on mm. aika hyvin tulleet syyt arvonpudotukseen esille.

GTE Passatti taitaa olla niitä suurimpia arvossa häviäjiä, kun uusia kohtuuhintaisempia sähkäreitä pukkaa markkinoille.

Hybrideistä en sano mitään, sillä inflaation myötä monet uusien hinnat ovat nousseet melkoisesti. Esim. uusi Prius maksaa jo 47kâ,¬. ( :o)

Nyt on menossa suurin murros käyttövoiman suhteen, kun sähkärit alkavat tulla siihen hintaan kauppoihin, että tavallinenkin autoilija pystyy jo vakavissaan (sarkasmia, huom: taloustilanne ) harkitsemaan sellaisen uuden tai -karhean hankkimista.

Toki kaikkien kalliimman hl. autojen hinnat ovat olleet paineessa, kun niitä tuodaan melkein laivalasteittain ensin Saksasta (krhöm. oikeilla km-lukemilla ) ja nyt kruunun kurssin vajottua jopa enemmän Ruotsista. Käsittääkseni ulkomailla käytettyjen hinnat tippuvat vielä nopeampaa tahtia.

Vähän sellainen perstuntuma on jäänyt, ettei perinteisen käyttövoiman uutta autoa enää kannata yksityisen hankkia, ja sähkäriä enkä voisi vielä katsella vuoden-kaksi. Sillä aikaa huristee kolistellen vanhalla, jos leima heltiää kivuttomasti.

Ja nyt, kun uusia sähkäreitä alkaa välillä saamaan maahantuojan varastoista normaalissa toimitusajassa, niin myyjillä on varaa jo kamppiksiinkin. Korona-ajan hintaextra on tosiaan kadonnut. Ja uusia malleja tulee kuukausittain markkinaan.



Yritetään pärjätä.

Immunity

#12
Ostin vm 2016 GTE:n  01/2021 ja myin sen 02/2023 suoraan autoliikkeelle. (Tämä siitä syystä, että yksinkertaisesti yhden liikkeen ostotarjous oli niin hyvä, että sain hiukan enemmän kuin vaihdossa annetut tarjoukset, jolloin pystyi vielä uudesta neuvottelemaan ilman vaihdokkia). Kilsoja tuli 67tkm. Arvon alenema 6700e.

Ostin vm. 2020 GTE:n 02/2023, ajettu nyt 20tkm ja paras autoliikkeen suora ostotarjous 08/2023 oli 8000 eur vähemmän, mitä maksoin. Vaihdossa 6000 eur vähemmän. Katsoin tarkkaan varusteet jokaisesta myytävästä yksilöstä, ja väittäisin maksaneeni n. 1000e vähemmin, mitä keskimäärin samoilla varusteilla autoista maksettiin.

Autokaupan hyytymisen myötä sekä valtavan Ruotsi-tuonnin myötä tämän hintaluokan Passat GTE:t ovat todella pahasti väliin putoajia. Ihmiset ostavat halvempia autoja rahanyörien kiristyessä tai sitten täyssähköautoja, kun "halvat" sähköautot ovat tulleet markkinoille.

a_jaba

Ostin vm.2015 diesel Passatin 4/2020 83tkm ajettuna Rinta-Joupin Autoliikkeestä.

10/2021 sain työsuhdeauton niin myin Passatin 11/2021 Sakalle 125tkm ajettuna. Myyntihinta Sakalle oli tasan 2000e vähemmän kuin ostohinta rapajuopolta.

Eli 42tkm ja 2000e = 0,0476â,¬/km
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Ohituskaista

Laitetaan nyt omakin historia julkiseksi (paluuta näihin vehkeisiin ei ole).

GTE Variant -18 ostettu 1/21 ajettu 23tkm hintaan 35000â,¬.

Sama auto myyty suoralla kaupalla samaan ketjuun 11/22 65tkm ajettuna hintaan 28000â,¬.

Aiemmin vuonna 2022 olisi saanut tonneja enemmän myydessä, tänä vuonna taas edelleen tonneja vähemmän mitä sain vajaa vuosi sitten. Auto oli hyvin varusteltu ja merkkiliikkeen huoltohistorialla koko ajan. Onnea vaan nykyiselle omistajalle jos sattuu auton tunnistamaan.

vwmies

Laitetaanpa vielä vertailuksi Amerikan ikonin T:n keissi, tosin uudesta autosta :

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24

Uusi Tesla Model 3 Long Range maksoi -- vuosi sitten vetokoukkuineen ja lyhyehköä lisävarustelistaa rastittamalla noin 65 000 euroa.

Vuotta myöhemmin pettymys oli suuri autokaupassa. Hyvitykseksi tarjottiin vain 39 000 euroa, joka olisi tarkoittanut noin 40 prosentin arvonalenemaa.

Autonvaihtaja T.  jatkoi tarjousten perässä juoksemista ja löysi lopulta hieman paremman tarjouksen. Lopullinen vaihtohyvitys oli noin 45 000 euroa ja tilalle tuli dieselmoottorilla varustettu Mercedes-Benz.

Edelleen noin kolmanneksen arvonalenema yhden vuoden omistajuuden aikana on hirveä.

Vielä kauheamman tästä tekee autolla ajettu vain noin 3 600 kilometrin matka ja Tapion mukaan Model 3 jäi muutenkin käytännössä virheettömään kuntoon.

edit: otsikko
Yritetään pärjätä.

dwntime

^ Oli ihan hauska klikkiotsikko Iltapulussa mutta ei siitä sen enempää. Tottahan se on, jos valmistaja tiputtaa autojensa hintaa tuota tahtia niin kyllähän se vaikuttaa liikkeiden hyvityksiin. Ja oikeastaan ajokilometreillähän ei ole merkitystä, ensimmäisenä vuonna arvo tippuu anyway 10 - 15% ja kilometreillä tuohon tiputukseen on vain marginaalinen merkitys mikäli kilometrit pysyvät ns. järkevissä rajoissa.

Samaa on nähtävissä kyllä muillakin merkeillä erityisesti sähköautoissa. Viime vuonna markkina vääristyi aivan valtavasti globaalin raaka-ainepulan, Ukrainan sodan ja muiden myötävaikutusten takia ja tuossa kuplassa käytetyistä sähköautoista maksettiin enemmän kun uusista. Ehkä jutun Tapio ajatteli tekevänsä saman flippauksen mutta oli vain vuoden myöhässä. Tapio osti kalliilla ja möi halvalla :)

Sama arvonalenema tulee näkymään Volkkarilla ja Cupralla nyt kun hinnat tippuvat. Polestarilla näkyy jo myös vaikka he itse asiassa nostivat faceliftatun Polestar 2:n hintaa. Vuoden vanha, 70tkm ajettu dual motor Pole 2, molemmilla paketeilla, vetokoukulla ja talvirenkailla, pyynti 44tâ,¬. Tuo auto on maksanut uutena n. 65tâ,¬. Ja liike ei varmasti ole siitä 44tâ,¬ maksanut ostettaessa.

Ja itse asiassa Teslalla varsinkin Y mallissa näyttää arvo säilyvän hinnan alennuksista huolimatta. Käytetyistä näytetään pyydettävän yli 50tâ,¬ ja ne näyttävät jopa menevän kaupaksi kun noita on seurannut. Joku ihme markkinavääristymä tuolla on edelleen.

Omalla rahalla en tällä hetkellä uskaltaisi sähkäriä ostaa. Noiden markkinahinnan kehitystä varsinkin käytettyjen markkinoilla näyttää tällä hetkellä olevan melko mahdoton ennustaa. Vaikka auto ei koskaan sijoitus olekaan, niin aika huimia nuo tiputukset on tällä hetkellä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy