1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm

Aloittaja RKo, 23.05.23 - klo:19:54

« edellinen - seuraava »

RKo

Kokeilin myös tulppien kärkivälin säätöä. Ei vaikutusta.

Autossa oli NGK:t joissa kärkiväli 0,7mm - 0.75mm. Luin jostain, että ne on erityisesti suunniteltu kaksoisahdettuun moottoriin.

Ajattelin, että pitempi kärkiväli voisi helpottaa laihan seoksen syttymistä matalilla kierroksilla, joten kasvatin kärkivälin 1mm-1.05mm. Ehkä tyhjäkäynti jonkin verran parani, mutta varsinainen ongelma eli nykiminen pintakaasulla isolla vaihteella ei poistunut.

Voikohan turbon hukkaportin jumittuminen aiheuttaa nykimisongelmia vai olisiko ongelmat erityyppisiä? Eli voiman puutetta isolla kierroksilla? Sellaista autossa ei ole.

jt

Lainaus käyttäjältä: RKo - 17.09.23 - klo:11:36
Oliko sinulla siis samankaltaista nykimisongelmaa pintakaasulla ja matalilla kierroksilla? Poistuiko ongelma suuttimien vaihdolla? Olikohan suuttimet tukkeutuneet karstasta vai 95e etanolin/roskien mukanaan tuomista ongelmista? Eli olikohan ongelman aiheuttanut sylinterin palokarsta vai polttoainelinja? Olikohan suuttimissa tukoksia, joka rajoitti suihkua/sumua vai jäivätkö suuttimet auki?
Ennenkaikkea tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla. Lopulta kyllästyin tuohon ja vaihdatin suuttimet. Yllätys yllätys, ongelma korjaantui. Tuossa oli sekin että katkokset laittoi välillä "System lean" vikakoodia ja vikatilan päälle jolloin kulutus nousi, vaikka ei lamppua mittaristoon syttynytkään. Siitä mistä tukkeutuminen on johtunut, ei hajuakaan, mutta en usko että karstasta, vaan pikemminkin polttoaineesta, mutta tämä puhdasta arvailua.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Avolava

Kannattaa harkita sitä imukanavien puhdistusta. Kysele tarjouksia eri paikoista. Hinnat vaihtelee aika paljon.

jt

Lainaus käyttäjältä: Avolava - 20.09.23 - klo:18:27
Kannattaa harkita sitä imukanavien puhdistusta. Kysele tarjouksia eri paikoista. Hinnat vaihtelee aika paljon.
Youtubesta löytyy DIY kanavien puhdistusta liuottamalla. Tuloon syötetään sopivaa sprayta tms ja lopulta sitten "voimasavujen" kera laitetaan kone käyntiin, tavaraa irtoaa "kiitettävästi". Puhdistustulokset ovat aika vaikuttavia mitä katsoo osia ennen ja jälkeen, on sieltä tavaraa irronnut. Jos DIY henkeä riittää, siitä vain tutkimaan.. :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Avolava

Lainaus käyttäjältä: jt - 20.09.23 - klo:19:00
Youtubesta löytyy DIY kanavien puhdistusta liuottamalla. Tuloon syötetään sopivaa sprayta tms ja lopulta sitten "voimasavujen" kera laitetaan kone käyntiin, tavaraa irtoaa "kiitettävästi". Puhdistustulokset ovat aika vaikuttavia mitä katsoo osia ennen ja jälkeen, on sieltä tavaraa irronnut. Jos DIY henkeä riittää, siitä vain tutkimaan.. :)

Ehkä kuitenkin sitä mekaanista puhdistusta (pähkinäpuhallus)  :) Kokemusta on yhdestä 2.0 TSI, ja siitä hävisi kaikki ihmeelliset nykimiset, tehottumuus, ja kulutuskin putosi ainakin litralla.

sonic


RKo

Taas päivitystä.

Olen puhdistanut moottorin imupuolta erilaisilla kemikaaleilla, joita ruutataan imukanavaan. Myös bensan seassa on ollut puhdistusaineita. Ei vaikutusta.

Otin kaverin kanssa moottorista reaaliaikaista dataa. Vika on kolmannessa sylinterissä. Sieltä tulee todella paljon missfire pätkiä ja nakutusanturin jännitteen nousua. Eli nykiminen johtuu sieltä. Siellä menee jokin seoksessa ja palotapahtumassa pieleen. Kokeilen vaihtaa ko. sylinteriin vielä eri tulppia ja puolia syttypuolen vian eliminoimiseksi. Sytyn jälkeen viaksi jää joko suutin tai karsta imukanavassa. Pidän todennäköisimpänä aiheuttajana suutinta.

Olisiko antaa vinkkiä Volkkarikorjaamosta Kouvolan suurpiirteisellä alueella, jossa bensan suutin saataisiin vaihdettua?

tallikärpänen

Suuttimelta tuo kyllä kuulostaa. Tuskin se karsta siellä imusarjassa (kunhan venttiilit pitää) yhteen pyttyyn syttyhäiriötä tekee. Jos vaihdat suuttimen, niin kerro miten kävi. Mulla on Passatissa hieman saman oloinen vika, mutta nykäisee pienellä kaasulla vaan pari kolme kertaa ja vaan kylmänä. En ole vielä kerennyt sen enempää tutkia, kun lämpöisenä pelaa hyvin.

jt

Täältä ääni myös suuttimelle. Karstateoria on epätodennäköisempi, sillä miksi olisi vain yhdessä pytyssä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

RoyalBluez

Kiinnostaa sama aihe. Potilaana Jetta 2011 1.4 TSI.

Aloittajan kuvaukseen sopivat käyntiongelmat alkoivat kun pakkanen painui alle -3C lämpötilaan. Vajaalämpöisenä Kone yskii alakierroksilla 2200 rpm saakka ja vikavalo vilkkuu. Kun happea antaa reilummin, 2500 rpm tai yli, vilkkuminen loppuu.

Ja kun antaa tasakaasulla (2000 rpm tai alle) ajellessa yskiä toistuvasti, niin ennen pitkää toistuvien vikavilkutusten jälkeen EPC-valo syttyy. Jos taas koneelle antaa kierroksia vaihtelevasti, vältellen vikavalon vilkkumista, niin täyslämpöisenä ei mitään ongelmaa.

Vikakoodien mukaan sylinterien sytytyshäiriö ja ennen puolien vaihtoa myös puolavika useammasta sylinteristä. Viimeisimmät vikakoodit pelkästään sylinterien sytytyshäiriö.

o.b.

Kokeileppa jättää bensatankin korkki raolleen. Kaverilla hävisi siihen kaikki nykimiset kylmällä moottorilla. Toki siihen vaihdettiin myös PCV:n kalvo. 1.8 litranen moottori kyseessä. Varsinainen vika kyllä on vielä korjaamatta. Saattaa liittyä EVAP-järjestelmään.

RoyalBluez

#41
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 28.11.23 - klo:13:16Kokeileppa jättää bensatankin korkki raolleen. Kaverilla hävisi siihen kaikki nykimiset kylmällä moottorilla. Toki siihen vaihdettiin myös PCV:n kalvo. 1.8 litranen moottori kyseessä. Varsinainen vika kyllä on vielä korjaamatta. Saattaa liittyä EVAP-järjestelmään.

Jotenkin kuulostaisi että tuossa tapauksessa enemmän olisi vaikutusta PCV-remontilla, kuin korkin raottamisella. Korkin raottaminen auttaisi ehkä enemmän polttoainepumppuun liittyvissä ongelmissa? Ts. korkki kiinni tankkiin jää alipaine ja pumppu ei tästä selviäisi?


Lainaus käyttäjältä: RKo - 23.05.23 - klo:19:54Hei,

Mikähän voisi olla vikana, kun 1.4 TSI CAXA moottori 2011 golfissa nykii pintakaasulla 1400-1600 kierrosalueella? Vikailmoituksia tai häiriökoodeja ei ole. Ilmiö tulee pintakaasulla, kun poljinta painaa kevyesti 5 ja 6 vaihteella. Reippaassa kiihdytyksessä tai isommilla kierroksilla nykimistä ei ole. Ilmiö toistuu kylmänä ja lämpimänä. Vika ei ole suuri, mutta ärsyttävä.

Puhdistin MAP anturit, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa puolat. Niiden viat tekee usein ongelmia matalilla kierroksilla.

Mulla puolavika on ainakin selvästi näkynyt vikakoodina, nyt vaihdettiin puolat juuri ja se vikakoodi hävisi. Edelleen nykii kylmällä kelillä, mutta varsinainen vikavalon näkyminen tai vikakoodi vaatii -3 astetta tai sitä kireämpää pakkasta. Tänään -2 asteessa pelkästään nyki, ei vikakoodin arvoisesti.

Onko mitään faktatietoa missä kohti se sytytysvirhekoodi tulee, vaatiiko pidemmän sytytysvikaisen jakson sylinterissä, ja kuinka pitkän?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 29.11.23 - klo:11:02Jotenkin kuulostaisi että tuossa tapauksessa enemmän olisi vaikutusta PCV-remontilla, kuin korkin raottamisella. Korkin raottaminen auttaisi ehkä enemmän polttoainepumppuun liittyvissä ongelmissa? Ts. korkki kiinni tankkiin jää alipaine ja pumppu ei tästä selviäisi?
Kannattaa kuitenkin kokeilla se korkin raolleen jättäminen, se ei maksa mitään.

Kaverin autossa meni noin:

- Kolmossylinterin puola ja kaikki tulpat vaihtoon, nykiminen jatkui ja sytytyshäiriöitä kolmosessa edelleen
- Puolien siirto yksi pykälä vasemmalta oikealle ja tulppien siirto yksi pykälä vasemmalle, ei vaikutusta
- Suuttimien uusiminen, tilanne parani hieman ja kulutus putosi yli litralla per 100km. Edelleen nykimistä ja 3. sylinterin sytytyskatkoksia
- PCV kalvon vaihto, Kulutus putosi taas noin litran per 100km. Nykiminen kylmänä jatkui
- Korkki raolleen ja kaikki nykiminen poissa

Siirtopumpussa tuskin on vikaa. Korkki kiinni tankkiin syntyy voimakas alipaine, joka ilmeisesti aiheuttaa sen, että kylmällä moottorilla soppa ei riitä. Moottorin lämmitessä polttoaine tankissa lämpenee paluukierron ansiosta ja ongelma helpottaa. Toki tehokkaampi pa-pumppu saattaisi auttaa, mutta se taas saattaa imaista tankin luttuun.

Tankin huohotus tuossa selvästikään ei toimi. Käsittääksen se on suljettu järjestelmä, jossa EVAP venttiilin kuuluu avautua ja tasata tankin paine. EVAP venttiilin nakutusta ei kuulemma kuitenkaan kuulu moottoritilasta, liekö venttiili rikki?

RoyalBluez

#43
Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 28.11.23 - klo:10:59Kiinnostaa sama aihe. Potilaana Jetta 2011 1.4 TSI.

Aloittajan kuvaukseen sopivat käyntiongelmat alkoivat kun pakkanen painui alle -3C lämpötilaan. Vajaalämpöisenä Kone yskii alakierroksilla 2200 rpm saakka ja vikavalo vilkkuu. Kun happea antaa reilummin, 2500 rpm tai yli, vilkkuminen loppuu.


Tänään soitto korjaamolta, ja vika hyvinkin todennäköisesti paikannettu: jakoketju venynyt noin yhden hampaan verran. Kampiakseli käännettiin merkkiin ja tuon jälkeen ei nokka-akselin lukitustyökalu mennyt paikalleen, ilman pienoista väkivaltaa. Eli takaisinkutsuna vaihdetun ketjun kesto oli noin 140tkm

Kustannusarvio 1300e tuntumassa, työt + osat.

Puolat tosiaan vaihdettu jo aiemmin.

RoyalBluez

Lainaus käyttäjältä: RKo - 04.06.23 - klo:12:45Mikähän muu, kuin karsta, voisi aiheuttaa sylinterikohtaista häikkää?

Onko sulla katsottu tuo jakoketjun tilanne? Tosiaan itselläni nyt ainakin paljastunut että jakoketju todennäköisesti venynyt, tuskin hypännyt. Varsinaiseen ketjun pomppaamiseen en itse ainakaan usko, kun erikoisempaa rallatusta ei pidä.

Ja siis nimenomaan yhdessä pytyssä (#1) pääosin tuo vika. Ennen sytytyspuolien vaihtoa antoi joka sylinteristä vikaa, vaihdon jälkeen kovemmalla pakkasella  muistaakseni vikakoodeja lukiessa näytti useamman sylinterin vikaa. Suojasäällä ei näkynyt lainkaan vikavaloa tai -koodeja, ainoastaan nykimistä alakierroksilla.

RoyalBluez

#45
Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 02.12.23 - klo:00:33itselläni nyt ainakin paljastunut että jakoketju todennäköisesti venynyt, tuskin hypännyt.

No, jakoketju vaihdettu. Huollon koeajo (suoraan huoltohallista): OK, kuulemma.

Itse hain auton juuri, -8C pakkasta ja huollon pihasta auto käymään. 3km päässä lämpömittari heilahti, moottorin vikavaloa vilkuttaa ja hetken päästä EPC palaa taulussa. Uusi startti ja vajaalämpöisenä alkaa vikavalo vilkkua, jos ei pidä vetoja ja kierrokset laskee alle 2200rpm. KOne täysin lämmänä (90C mittarin mukaan) ei mitään ongelmaa. Jotenkin vaan tuo kierrosten pitämisen vaikutus viittaisi itselläni hapetusvikaan, eli ei saisi tarpeeksi happea kylmänä?

Eli sama vika edelleenkin, tähän mennessä puolat ja jakoketju vaihdettu. Ehkä seuraavaksi kokeilen sitä korkin raottamista. (Tankin.)

RoyalBluez

Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 12.12.23 - klo:14:07Ehkä seuraavaksi kokeilen sitä korkin raottamista. (Tankin.)

Tankin korkin raotus ei odotetusti auttanut asiaa tässä tapauksessa. Sen verran vielä otin korkkia irtikin, että totesin korkin huohotuksen olevan OK, aukeaa alipaineessa sisäänpäin. Ensi viikolla tehtaan analyysipaketti ajoon, kun alkaa pajalla kuulemma työnjohtajalle tuntua henkilökohtaiselta..

RKo

Taas päivitystä tähän.

Mittasin syksyllä auton elektroniikkaa ja sytytyskatkot jatkuivat. Erityisesti niitä tuli, kun auto on kylmä. Lämpimänä ne tuntuivat poistuvan. Käytin autoa katsastuksessa. Hylätty tuli, koska lambda ja CO arvot ovat yli sallitun rajan korkeammalla kierros alueella. Eli auto käy rikkaalla. Sytytyskatkot eivät ole lämpimänä kierrosalueella siis poistuneet. Niitä tulee siten, ettei normiajossa huomaa. Päästöt kielii siitä, että moottorin ohjaus yrittää jostain syystä rikastaa liian laihaa seosta. Päätin, että en ala itse purkamaan moottoria vaan auto menee pajalle ensi viikolla. Lähitavoite on saada päästöt kuntoon ja auto leimalle. Pitemmän ajan tavoite on tietenkin löytää ongelmien syy ja saada moottori toimimaan oikein.


RKo

Kummallista,

Pajalla auto ei antanut sytyskatkoja juuri lainkaan. Myös päästöt olivat kohdallaan. Sain tulosteena päästötodistuksen, jolla auton saa taas leimalle. Mitään varsinaista vikaa ei löytynyt.

Tällaista tapahtuu. Ajoittain moottori temppuilee sytyskatkoilla ja ajoittain toimii normaalisti. Juurisyy ei vieläkään selvinnyt, vaikka auto toimii taas normaalisti.

fixed

Onko bensasuodatinta koskaan vaihdettu? Se kun ei nykyään taida kuulua huoltokohteisiin. En mene sanomaan, että vaikuttaisi juuri tähän vikaan välttämättä, mutta ei siitä ainakaan haittaa vaihdosta ole, jos bensasuodatin on alkuperäinen. On tässä vuosien aikana yllättäviä vikoja korjaantunut, näiden "ikuisosien" vaihdolla. Itse tullut siihen tulokseen, että kun sormi menee suuhun jonkun omituisen ongelman takia eikä meinaa selvitä, niin kaikki yksinkertaiset/halvat kohteet ensin suljen pois ennen isoja/kalliita korjauksia.

jt

Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 12.12.23 - klo:14:07Eli sama vika edelleenkin, tähän mennessä puolat ja jakoketju vaihdettu. Ehkä seuraavaksi kokeilen sitä korkin raottamista. (Tankin.)
Suuttimia ei ole vielä kokeiltu vaihtaa? Ps. ei kannata ostaa ns. "no-name" suuttimia ihan sama miten halpoja olisivat.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

RoyalBluez

#51
Lainaus käyttäjältä: jt - 18.12.23 - klo:23:49Suuttimia ei ole vielä kokeiltu vaihtaa? Ps. ei kannata ostaa ns. "no-name" suuttimia ihan sama miten halpoja olisivat.

Ei kokeiltu vaihtaa. Itse epäilen vahvasti että ongelma olisi alkanut aueta, jos imusarja ja -venttiilit olisi putsattu. Auto lähti jo kiertoon, kun ei ole resursseja harrastaa tuon enempää, vaan tarttee olla toimiva käyttöauto alla...

Jetta ei myöskään käynyt enää korkeampien kierroksien tyhjäkäyntiä, vaan startatessa käväisi siellä 1400rpm kieppeillä ja putosi alle 1000rpm saman tien
 

Lainaus käyttäjältä: RKo - 18.12.23 - klo:21:12Kummallista,

Pajalla auto ei antanut sytyskatkoja juuri lainkaan. Myös päästöt olivat kohdallaan. Sain tulosteena päästötodistuksen, jolla auton saa taas leimalle. Mitään varsinaista vikaa ei löytynyt.

Tällaista tapahtuu. Ajoittain moottori temppuilee sytyskatkoilla ja ajoittain toimii normaalisti. Juurisyy ei vieläkään selvinnyt, vaikka auto toimii taas normaalisti.

Mulla ei pajan heput saaneet mitään vikaa aikaiseksi, kun kummankin remontin jälkeen olivat ajaneet testilenkin suoraan huoltohallista (+20C). Tämäkin siitä huolimatta, että olin nimenomaan sanonut, että vika ilmenee pakkasessa (-3 tai enemmän) ajoon lähdettäessä.

Eli lämpimämmällä kelillä kone vielä selvisi, kun sai laimeamapaa seosta sisään. Kylmällä sitten meni jo liian rikkaalle, kun happitiet oli tukossa. Tämä on oma näkemykseni.

Ja mullakin meni leimalle Jetta vielä ihan Ok. Mutta tämä ei nyt ole varsinaisesti yllättävää, kun ongelmia ei ollut kun kiekat piti siellä yli 2500rpm. L
Luulen että tässä kohtaa ECU ajaa jonkin sortin "teho-ohjelmaa" jo, eli koneelle annetaan happea sen verran kuin suinkin mahdollista.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: RoyalBluez - 01.01.24 - klo:02:51Ei kokeiltu vaihtaa. Itse epäilen vahvasti että ongelma olisi alkanut aueta, jos imusarja ja -venttiilit olisi putsattu. Auto lähti jo kiertoon, kun ei ole resursseja harrastaa tuon enempää, vaan tarttee olla toimiva käyttöauto alla...

Jetta ei myöskään käynyt enää korkeampien kierroksien tyhjäkäyntiä, vaan startatessa käväisi siellä 1400rpm kieppeillä ja putosi alle 1000rpm saman tien
 

Mulla ei pajan heput saaneet mitään vikaa aikaiseksi, kun kummankin remontin jälkeen olivat ajaneet testilenkin suoraan huoltohallista (+20C). Tämäkin siitä huolimatta, että olin nimenomaan sanonut, että vika ilmenee pakkasessa (-3 tai enemmän) ajoon lähdettäessä.

Eli lämpimämmällä kelillä kone vielä selvisi, kun sai laimeamapaa seosta sisään. Kylmällä sitten meni jo liian rikkaalle, kun happitiet oli tukossa. Tämä on oma näkemykseni.

Ja mullakin meni leimalle Jetta vielä ihan Ok. Mutta tämä ei nyt ole varsinaisesti yllättävää, kun ongelmia ei ollut kun kiekat piti siellä yli 2500rpm. L
Luulen että tässä kohtaa ECU ajaa jonkin sortin "teho-ohjelmaa" jo, eli koneelle annetaan happea sen verran kuin suinkin mahdollista.

Tulppia ei vaihdettu?



RoyalBluez

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 05.01.24 - klo:23:52Tulppia ei vaihdettu?

Tulppia ei vaihdettu, mutta oli kyllä vaihdettu edellisessä huollossa. Ja luulisin että tulppavika olisi ilmennyt muutoinkin kuin -3C tai kireämmässä pakkasessa.

Lyhyehkön tiedon sain vaihtoliikkeestä, että "moottori oli lopussa". Eli varmaankin kansihommia tms. siihen lopulta tehtiin. Sen tarkempaa tietoa ei ollut että putsattiinko esim. imuventtiilit, vaikka sanoivat että ei mennyt pelkällä imupuolen puhdistuksella. Mutta tuosta toki ei varsinaisesti voi tietää että mitä oikeasti puhdistettiin...

RoyalBluez

LainaaLyhyehkön tiedon sain vaihtoliikkeestä, että "moottori oli lopussa". Eli varmaankin kansihommia tms. siihen lopulta tehtiin. Sen tarkempaa tietoa ei ollut että putsattiinko esim. imuventtiilit, vaikka sanoivat että ei mennyt pelkällä imupuolen puhdistuksella

Lopullinen syy selvisi, uudelta omistajalta: imuventtiilien karstat puhdistettiin ja kone käy kuin uusi.

No, ihmekö tuo, kun puolat ja ketju tulikin jo vaihdettua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy