Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - jt

#31
Oisko ideaa mistä etsiä vikaa?
Tulee
P0236 - Turbocharger Boost Sensor (A) Circuit - Range/performance, static
Fault frequency 1
Rotation Speed 745 RPM
Load 12%

(jätin muut detailit pois, ei varmaan merkityksellisiä. Edellinen kerta parin viikon takaa, rpm oli n. 800)

Tullut siis muutaman kerran, lähestulkoon tyhjäkäynnillä, bensa-ajossa, lämpimällä koneella (kaasu loppui niin matka jatkui bensalla). Aikaisemmin tuli kylmällä koneella kun pihasta lähti bensalla, kone nyki selvästi pari kertaa ja vikakoodi löytyi lukemalla. Mittaristoon ei mitään syty, mutta vian huomaa siitä että koneessa on vähemmän potkua ja kulutus nousee selvästi.

Sellainen tuntuma että vika ei esiinny kaasulla ajaessa ollenkaan, vaan bensalla erityisesti tyhjäkäynnin läheisillä kierroksilla.

Tulpat ja puolat vaihdettu pari vuotta sitten, bensasuuttimet samoin kun tuli misfirejä, ne ovat nyt poistuneet. Koneen päällä oleva letkuhässäkkä on vaihdettu aikaisemmin myös.
#32
Ennenkuin alat pähkinäpuhaltelemaan, käyppä katsomassa Youtubesta muutama video. Hakusanoiksi esim. "engine carbon removal" tai "seafoam" sopivasti yhdistelemällä. Idea näissä metodeissa on siis se että syötetään esim. imupuolelle liuotinta, joka irrottaa karstan venttiileistä ja kanavista. Lopputulos on sitten että komean "voimasavun" kera karsta irtoaa kun liuotin on sen irroittanut. Se että pitääkö jotain anturia suojata operaation aikana vaihtelee. Osassa seafoam videoita on dokumentoitu vaiheet ennen ja jälkeen ja ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä kun vanha karstoittunut kone putsataan, toisissa metodeissa taasen avataan kanavat ja syötetään liuotinta suoraan sisään ilman koneen käynnistämistä. Lopputulos on kuitenkin että kyllä siellä puhdasta tulee. Ja huom, omalla vastuulla tottakai :).

Tähän on myös kaupallinen ratkaisu joka perustuu vetyyn, jota jotkut jälleenmyyjät tarjoavat, termillä "Hydrogen Carbon Cleaning", jolla putsataan 1-2 tunnissa kone. Tuossa yksi linkki: https://h2e.io/
#33
Lainaus käyttäjältä: Golffari15 - 27.06.23 - klo:10:09
Onkohan tässä kyseessä nyt paljon puhuttu suodattimien tukketuminen, vai voiko tosiaan autosta mennä yhdeltä istumalta 3 puolaa pimeäksi/huonoksi? Ajettu biokaasulla pääsääntöisesti, mutta kuitenkin n. 2 vk välein myös bensalla, joskus tiheämpäänkin, eikä aijemmin ole tätä ongelmaa ollut. Autolla ajettu 220tkm.
Tuskinpa nyt sentään. Eka vaihe on ottaa vikakoodit talteen ja sitten putsata ne pois. Voi olla että käynnistys töksähtänyt jostain syystä tms. Sitten 98 tankkiin ja suuttimien puhdistusainetta varuulta ja vähän bensa-ajoa päälle.
#34
Tuossa useampia palavia BYD EV:tä Kiinassa:
https://www.youtube.com/watch?v=yOA7qKMcjcE&t=693s
Näyttää olevan niitä myös että akuista palo lähtenyt liikkeelle. Nämähän on tulossa Suomenkin markkinoille.
#35
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
23.06.23 - klo:23:50
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 22.06.23 - klo:22:34
Teslan tapauksessa vaan kysyntää riittää jolloin autoja kannattaa jonkin verran bufferiin vetää. Olennainen asia Teslan tapauksessa ei ole varaston koko vaan varaston kiertoaika. Autot ei siellä kauaa seiso ja nämä alennukset ja kaupantekijäiset toimii tähän.
"Gigafactoryä" ei voi jättää tyhjäkäynnille, tulee muuten tolkuttoman kalliiksi, niinpä hintaa kannattaa/pitää laskea niin että tehdas pyörii niin lähellä 100% kapasiteettia kuin mahdollista. Todella lyhyt toimitusaika tarkoittaa sitä että kysyntä ei saa kyykätä juuri lainkaan, muuten tehdas menee osittain tyhjäkäynnille.

Skodan osalta toivon mukaan toimitusajat lyhenevät, kaikki eivät jaksa odottaa vaikka kuinka hyvää olisi tulossa.
#36
Lainaus käyttäjältä: v6e - 23.06.23 - klo:11:00
Kaasun hinta on aika reilusti tullut alas. Hinnat pyörii nyt 1,59-1,8â,¬/kg kieppeillä.
Gasumin asemilla pääosin 1,7â,¬/kg.
Alkuvuodesta oli vielä 2â,¬ hinnat joten reilusti tultu alas.
Nyt kun kaasun hinta on laskenut on käynyt niin että Gasumilla voikin olla yllättäen edullisinta kaasua. Pienemmillä kaasutoimijoilla, kuten SEO:lla hinta on 1,9xâ,¬, kun se vielä jokin aikaa sitten oli halvempaa kuin Gasumin hinnat. Nämä muut toimijat nostivat hintaa hitaammin kuin Gasum, mutta Gasum tulee myös nopeammin alas. Se vähän ihmetyttää mikä logiikka on myydä maakaasua korkeammalla hinnalla kuin biokaasu Gasumilla, eipä taida olla kova menekki. 
#37
Jatketaan hieman aiheesta, Kiinassahan EV:tä riittää, niin että on ylimääräisiäkin pellolle parkkeerata. Taustalla lienee jokin epäonnistunut investointischeme ja/tai sitten tilastojen kaunistaminen, tiedä häntä.

China is Throwing Away Fields of Electric Cars - Letting them Rot!
https://www.youtube.com/watch?v=1SEfwoqKRU8
#38
Kaksoiskytkimen ja vauhtipyörän vaihto ei ole onneksi kuitenkaan ihan poskettoman kallista, vaikka "rapeaa" onkin. Viime kesänä tuli vaihdatettua molemmat Ecofueliin kun kytkin alkoi olla lopussa, vauhtipyörä siinä samalla kun paikat auki vaikka ei siinä mitään ajossa havaittavaa vikaa ollut, mutta voi tulla kalliiksi säästää jättämällä se vaihtamatta, niin siksi se myös. Hinnaksi tuli vähän päälle 1,5kâ,¬, työtä tuossa vaihdossa riittää melkein koko päiväksi.
#39
Vika voi olla myös vesipumpussa, tekee metallista säksättävää ääntä tyhjäkäynnillä jos laakerit lopussa ja alkaa yhtäkkiä.
Vesipumpun voi vaihtaa erikseen, pumppu on hieman tavallista kalliimpi, mutta huomattavasti halvempi kuin 2-massa tai kytkin töineen. Kannattaa selvittää tämäkin vaihtoehto ennenkuin laatikkoa revitään auki..

Nimimerkillä tulipas vaihdettua kerran turhaan ketju :).
#40
Muistutus siitä että esim. kolarissa vaurioitunut (tai jostain syystä räjähtänyt..) sähköauto voi syttyä itsestään tuleen (pitkänkin) ajan päästä. Ei passaa hinata autotalliin tai talon viereen katokseen.

Räjähdys tuntuu kyllä mystiseltä. Kaasuuntunut bensa (mitä ihmettä varten bensaa sähköautossa??) tai kaasu (vuotava kaasupullo?) ohjaamon sisällä, joka ottanut sitten jostain sähkölaitteesta tai releestä kipinän, voisi olla yksi vaihtoehto. Tässähän on iso ohjaamon sisätila, niin mahtuu seosta ilmaan.
#41
Lopussa oleva puola/puolat voi aiheuttaa myös käyntihäiriöitä.
#42
Lainaus käyttäjältä: RKo - 04.06.23 - klo:12:45
Voisikohan 1. ja 2. sylintereiden suuttimissa olla jotain häikkää? Tekeeköhän noilla bensan lisäaineilla mitään?

Mikähän muu, kuin karsta, voisi aiheuttaa sylinterikohtaista häikkää?
Suuttimia voisi veikata. Kuten tuossa aiemmin ehdotettiin, eka voisi kokeilla suuttimien puhdistusainetta, se ei tietenkään heti vaikuta vaan tankillinen siinä melkein pitää ajaa. Sitten on tietenkin tulpan johdot, mutta epätodennäköisempi kyllä. Puristuksetkin on varmaan kunnossa.

Jos ei puhdistusaine helpota, sitten harkita suuttimien vaihtoa.   
#43
Lainaus käyttäjältä: Sähly - 03.06.23 - klo:09:38
Otamme riskin ja ajamme auton Suomeen ja ruvetaan metsästämään käytettyä DSG-askia Saksasta.
Eiköhän kannata ensin tehdä asiantunteva vikadiagnoosi vaikkapa Suomeen palattua ennenkuin alkaa summanmutikassa  osia tilailemaan. Jos on mekaaninen vika vaihteistossa, korjaaminenkin on vaihtoehto asiantuntevalla pajalla.

Jotenkin tuntuu oireiden perusteella ettei olisi vaihteisto, mutta 2-massapyörä ja/tai kytkin puolelta tuo voisi tulla. 
#44
ID.3 / Vs: VW ID.3
29.05.23 - klo:00:28
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 28.05.23 - klo:09:41
Olipa kerran perheessä vanhempi Golf, jossa oli lukkopultit. Auto kävi paikallisella "Pärnäsen korjaamolla" jarrurempassa, ja seuraavan kesärengasvaihdon yhteydessä kiroilin kun oli pultit vedetty pulttipyssyllä takuuvarmasti tiukkaan mutu-momentilla. Kaksi lukkopulteista sain avaimella auki, kolmannen kohdalla avain lipesi ja avain nuljaantui, pyöristyi eikä enää toiminut. VW-huollosta kysymään että mitäs nyt sitten.. Itse ehdottivat että ottavat auton työn alle ja vaihtavat tavalliset pultit. Lasiseinän läpi huoltotilaan katselin ja mietin että mitähän tämäkin lysti maksaa kun kaksi äijää painii pyörän pulttien kanssa kolme varttia. Jotain 30 euroa, eli naurettavan vähän. Olen omista uudemmista autoista tuon jälkeen vaihtanut ensimmäisen rengasvaihdon yhteydessä lukkopultit varaston hyllylle ja tavalliset tilalle. Just in case..
Tuttu tarina.. Tiukassa olevia lukkopultteja ei passaa mennä normiavaimella käsi/jalkapelillä avaamaan, sillä lukkopuoltti ei anna yhtä hyvin sivutukea kuin tavallinen ja sitten hajoaa joko (lukkopultin) avain tai sitten kuluu/hajoaa se erikoiskanta. Sen sijaan, järeähköllä pulttipyssyllä ja riittävällä kärsivällisyydellä onnistuu avaus. Itse käytin sellaista Bilteman sähkökäyttöistä pulttipyssyä ja kyllä se kun aikansa jurrutti (10..15min taukoineen) antoi periksi ja avautui. Toki pitää välillä pitää taukoja kun kone ja itse pultti kuumenevat.

Tokihan lukkopultit voi korvata normipulteilla, mutta näissä sähköissä tietenkin se että renkaat ovat yleensä hiukan tavallista hintavammat ja toisaalta jos jullekin kadunkulkijalle sattuu akuutti neljän renkaan tarve, niin voi sähköauton tapauksessa tulla renkaiden lisäksi lisäkulua jos on autoa nostettu/tuettu pohjasta vähän miten sattuu..
#45
Koodi löytyy myös huoltokirjasta. Huoltokirjan sisälle on yleensä liimattuna tarra jossa on erilaisia koodeja pitkä lista.
Itsellä koodi löytyy toiselta riviltä toinen merkkipätkä vasemmalta lukien, koodin pituus on itsellä 4 merkkiä. Joskus vuosimallikin voi vaikuttaa, sävyssä voi olla pientä ero vuosien välillä.
#46
Lainaus käyttäjältä: Brandon_lee - 14.05.23 - klo:09:46
Hei forumistit,

Moottorihäiriövalo on syttynyt hiljattain kahdesti autooni. Ensimmäisellä kerralla ahtopaineanturi ja toisella kerralla ilmanpaineanturi.

Mitä johtopäätöksiä tästä olisi tehtävissä moottorista? Auto tosiaan 19vm ja kilsojakin alle 100tkm. Harmittaisi luopua autosta, kun muuten ajaminen mukavaa, mutta minimoinko riskiä, jos hankkiudun tästä eroon asap?
Jos käytetyissä pysyt, niin et minimoi riskiä, vaan autoa vaihtaessa otat aina uuden "riskin" + vaihtokustannukset. Eihän anturit kalliita ole jos vaihtaa täytyy, mutta eka on toki resetoida koodit ja tarkkailla tuleeko uudestaan ja jos tulee niin missä tilanteessa, niin siitä voi kartoittaa mahdollista vikaa. En lähtisi itse tuon takia vaihtopuuhiin, 1.0 on yllättävän näppärä pata.
#47
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.05.23 - klo:11:47
Kaikkien käytettyjen hinnat kehittyivät omituisesti, kun uusia ei tahtonut saada. Sähköautoissa vasta kummallinen tilanne olikin, mutta sekin on normalisoitumaan päin.
Käytettyjen hintaindeksi on ollut nousemaan päin vuodesta 2020 about viime vuoden loppuu asti, jolloin indeksi on kääntynyt laskuun. Edelleen taso on kuitenkin about 10% korkeampi. Uudet ovat keskimäärin kallistuneet, mutta sähköissähän on ollut varsinkin T-merkillä isoja hinnanalennuksia, mutta pienempiä toki muillakin.

https://yle.fi/a/74-20030133


Ehkä poikkeuksellisin tilanne oli saatavuusongelmia takia kun käytetty sähköauto maksoi enemmän kuin uusi ja jobbarit jopa ostivat autoja myyntiin, tosin tälle business idealle kävi kuten odottaa saattaa, eli varsinkin T-merkin hinnanalennukset tiputtivat myös käytettyjen hintoja roimasti, samoin kuin parantunut saatavuus on sekin vähentänyt vähän käytetyn houkuttelevuutta. Dieselin hinnannousu ja vastaavasti kilpailukykyisten sähköautojen parantunut saatavuus näkyy varmana sitten "premium" dieseleiden käytettyjen markkinalla, ei taida olla kovin suosittu ostoauto diesel liikkeisiin.
#48
Yli puolet tuontiautoista on joko sähkäreitä tai ladattavia hybridejä:
https://yle.fi/a/3-12621152

Käytettyjen henkilöautojen tuonti on tänä vuonna keikahtanut sähköautojen ja ladattavien hybridien valta-asemaksi: puolet (50,1%) tammiâ€"elokuussa tuoduista käytetyistä henkilöautoista on ollut joko sähköautoja tai ladattavia hybridejä.


Jos on tuomassa vähän kalliimpaa/uudempaa autoa, niin sähköauton "autoverottomuus" on myös yksi etu. Kun käytettyjen tarjotan paranee ja hinnat halpenee, niin en yhtään ihmettelisi etteikö subventoiduilta markkina-alueilta valuisi tännekin täyssähköautoja.
#49
Lainaus käyttäjältä: eranta - 25.04.23 - klo:20:00
000402 - Fuel Pressure Sensor (G247)
               P0192 - 000 - Short to GND - Intermittent
Tuo antais viitettä siitä että johto mahdollisesti oikosessa tai vaurioitunut, tai voihan se vika olla liittimessäkin. (Brute force menetelmä on tehokas tapa rikkoa autoliittimet...)

Yhdessä Passat 3C:ssä jonka omistin, oli takakäsijarrulle menevän johdon eriste nirhaantunut rikki ja tuli siksi juuri samanlaisia short to GND virhekoodeja satunnaisesti. Tässä siis yksi mahdollisuus jota tukee se että toisella pumpulla tulee samat viat.
#50
Kuten tuossa toisessa ketjussa vinkattiin, kysyppä tuolta: https://www.kytkinkauppa.fi/
#51
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 02.05.23 - klo:11:49
Ja sen jälkeen ei ilmeisesti mene pitkään, kun saadaan vielä energiatiheämpiä akkuja, tuossa yli 500Wh/kg, kun tutkijat olivat jo julkaisseet akkuja, joissa energiatiheys yli 700 Wh/kg. Vertailun vuoksi parhaissa nykyakuissa energiatiheys on n 300 Wh/kg.
Eihän suuren energiatiheyden saavuttaminen ole sinällään suurin haaste. Suurin haaste on sen sijaan saada kaikki halutut ominaisuudet yhtä aikaa tuotantokykyisessä paketissa. Energiatiheys, (pitkäaikais)kestävyys/lataus-purkusyklien määrä, riittävän suuri lataus/purkukyky, koko, paino, hinta/tuotantokelpoisuus, toimintaympäristö (lämpötila pakkasesta kuumaan), harvinaisten mineraalien määrän minimointi, akun turvallisuus/käyttäytyminen vauriotilanteessa, siinä on aika monta parametria joiden suhteen auton akku pitää optimoida eikä voida vain optimoida maksimaalista energiatiheyttä. Niinpä auton akuissa ei välttämättä ole suurimman energiatiheyden akut käytössä, vaan "sopivimmat" autokäyttöön.
#52
Moottori ja voimansiirto / Vs: Optimointi
01.05.23 - klo:19:10
Onhan tässä semmoinen pointti jos optimointia tehdään vaikkapa raskaalle kalustolle (tai vaikkapa ihan hlo-autolle) niin että otetaan adblue laitteisto pois toiminnasta ihan puhtaasti kulujen säästämiseksi, niin kyllähän siinä silloin rehellinen autoilija on epäsuorasti maksumies, kun epärehellinen skippaa osan kuluista ja on siten paremmassa kilpailuasetelmassa. Siinä mielessä kannatettavaa moisten viritysten laittomuus. Se miten ne voidaan tunnistaa/valvoa on sitten eri tarina.
#53
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 01.05.23 - klo:18:47
Näissähän on jossain määrin tyyppivikana (ainakin vanhemmassa 0AM versiossa) myös tämä että paineakun kierre korkkaa ja siksi kuulemma jossain "laadunparannuskampanjassa" tehtiin ohjelmistopäivitys joka laskee tuota painetta. On todella hyvä idea softata auto niin että tulee normaalia korkeampi paine niin paineakku räjähdä vielä nopeammin kuin vakiona :D
Paineakunhan voi vaihtaa toki "proaktiivisesti" etukäteen, noihinhan on käsittääkseni saatavilla aftermarketilla jopa hieman vahvistettua mallia jossa materiaalipaksuus suurempi.
#54
Semmoinen mahdollisuus että mäntää ei ole painettu sisään tarpeeksi vaihdon yhteydessä niin laahaa sen takia. Käsi ylös virheen merkiksi täällä, tehty kun eka kerta vaihdoin itse.
#55
Enyaq iV / Vs: Enyaq iV
27.04.23 - klo:11:25
Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 26.04.23 - klo:22:09
^^ No nyt. Antaa miettiä yön yli asiaa, josko ois aamulla 3.1

Kummallista tässä konsernin päivityspolitiikassa on se, että uudet toimitetaan versiolla 3.2, uusimmat/tulevat mallit versiolla 3.4 (esim. ID2) ja ID7 oli versiolla 4.0.
Eli ohjelmistot on jo olemassa, mutta uudet omistajat tuntuvat toimivan beta-testaajina.
Ei tuo välttämättä niin ihmeellistä ole softatuotannon näkökulmasta. Jos/kun uusi version on tuotantovalmis ja testattu, tottakai kannattaa uudet autot toimittaa sillä. Sitten taas päivityspaketin rakentaminen ja testaaminen vanhan/vanhojen version/versioiden päälle on oma eri työnsä jossa voi kestää sitten vielä enemmän aikaa ja tulla myös yllätyksiäkin.
#56
Lainaus käyttäjältä: vzv - 23.04.23 - klo:23:10
Jahas, nyt se sitten on täällä se Misfire-vika. Auto on 2013 Passat Ecofuel, mittarissa 142 tkm, ja tänään ajoin kaasut loppuun ja suunnistin tankille.

Täällä on aikaisemmin saatu samaa koodia ainakin kaasupullon venttiilin solenoidista/kelasta (mutta ei polta minulla kaasupuolen sulaketta?), puolista ja tulpista (mutta vika tulee vain kaasulla?), rikkoutuneesta PCV-häkkyrästä (mutta vika tulee vain kaasulla eikä edellytä isompaa alipainetta eli kiihdytystä?) ja kaasupuolen suuttimista (hmmm... yhtäkkisyys ei jotenkin tunnu suutinvialta). Olipa jollakulla ollut kansikin p-kana, toivottavasti ei sentään ole siitä kyse.
Kaasulinjalla on noiden lisäksi vielä regulaattori joka tiputtaa paineen moottorille sopivaksi. Tuleeko vikakoodit aina samoihin sylintereihin? Jos tulee aina vain samoihin sylintereihin, niin tulppa/puola:n osuuden voi selvittää siten että vaihtaa päikseen niiden sylinterien kanssa joista ei tule koodia, jos vika siirtyy, niin a'vot, vika on paikallistettu, jos ei, niin ei sitten. Pieni huomio vielä siihen että puolat voivat olla tiukassa, sähköliittimen irrotus ehjänä helppoa jos tietää mistä välistä vääntää meisselillä, väkisin vetämällä menee taatusti rikki. 

Sytytys on kaasulla hieman krantumpaa kuin bensalla, joten puola/tulppa on toki mahdollinen, mutta jos vikaa vain kaasulla, niin silloin suutin on yksi mahdollisuus. Itsellä tuli misfireä kun kiihdytti kovasti, fiksaantui suuttimien vaihdolla. Hyvänä uutisena kaasusuuttimet eivät ole poskettoman kalliita. Vaihtaa kannattaa kaikki kerralla jos vika sinne paikallistuu. Suuttimilla voi tehdä myös saman, eli siirtää toiseen sylinteriin ja jos vika siirtyy, vika löydetty, mutta tässä tapauksessa ongelma on siinä että työtä tulee aika paljon ja pitää olla kaasupuolen kanssa tekemisissä, joten näitä ei itse voi tehdä.
#57
Jos säästämisen motiivi on se että halutaan minimoida autoilun kuluja ja siihen sitoutunutta pääomaa, niin se että tilataan eksoottista öljyä iso läjä että saadaan posti/rahtikuluja pienennettyä, kuulostaa jotenkin nurinkuriselta. Yhtäkkiä onkin ylimääräistä pääomaa käytettävissä että voi tilata suuren määrän mahdollisesti eksoottisen merkin öljyä jotta voi "säästää" enemmän. Pahimmillaan tulee ostettu feikattua öljyä. No jokainen taplaa toki tyylillään.

Esim. tuossa aiemmin linkattu iso pönikkä postikuluineen maksaa 131,45e ja litrahinnaksi tulee 6,57e.

Mobil 1 ESP maksaa Tokmannilla/Puuilossa 35,90e (joskus löytyy tarjouksesta 29,90), litrahinta 8,98e. Hintaeroa ("säästöä") per 4 litraa 9,61e. Sitten on pääomaa kiinni 95,55e ~vuoden verran, jos oletetaan vaihto kerran vuodessa, jolle voi sitten laskea korkokulun + 0%:sta eroava riski siitä jos tulikin tilauksen mukana sekundaa.

Öljyissä voi olla myös eroja kitkan suhteen. Jos auto syö esim. 7 litraa/100km ja öljy vaihtuisi 15tkm välein, niin 0,45% kulutusero syö jo tuon alle 10e säästön.

Itse öljyssä säästäminen on siten hyvin hankalaa ja joskus säästö voi kääntyä jopa kuluksi ja säästöpotentiaali on hyvin rajoitettu verrattuna esim. huoltamiseen ja ajotapaan liittyviin asioihin.
#58
Lainaus käyttäjältä: lassemk - 12.04.23 - klo:13:12
Onko VW konsernilla edes olemassa kestäviä jakopään ketjuja? Tutulla oli 1.4 TSI ketjukone ja siihen oli 200tkm mennessä vaihdettu ketju jo kahdesti.
Kokemusta kahdesta 1.4 TSI 110kW ketjukoneesta, tyyppi CDGA, Ecofuel (bensa/kaasu), vm11/12. Eka kone, km n. 270tkm, ketju alkuperäinen, ei mitään pärinöitä esim. kylmäkäynnistyksessä. Toinen kone, ketjun vaihto n. 200tkm / 10v, mutta vika taisikin olla silloin vesipumpussa jonka laakerit lopussa ja piti ääntä, eikä ketjussa. Ketjun vaihdon hinta kaikki osat ja työ ++1000e mutta alle 1500e. (ei sis vesipumppua, joka erillään jakopäästä)

Vaikka ketju siis kohtuu "kestävä" tuossa koneessa ja elinkaaren aikana ehkäpä pienemmät kulut kuin hihnalla, ei sillä tätä kisaa kuitenkaan voiteta sillä molemmista on pitänyt vaihtaa normihuoltojen lisäksi suuttimia ja pari puolaa, yksi hapertunut alipaineputkihässäkkä, mutta molempien hinta on ollut myös sen verran kuluttajaystävällinen ostaessa että ei yhtään hassumpia ostoksia.
#59
Lainaus käyttäjältä: KTN - 11.04.23 - klo:23:50
Meillä on ollut nyt noin 3,5 vuotta -13 mallinen 1,2 TSI Golf. Jakopää on jo hihnalla, sen suhteen ei ole ollut murheita. Kilometrejä on vajaa 230000, ja oikeastaan ainoa ongelma on öljynkulutus. Olen ymmärtänyt, että tämän ikäisissä 1,2 koneissa on toisissa ollut öljynkulutusta, toisissa ei. Liekö sitten käytetty erilaisia männänrenkaita eri erissä, mutta jotain öljyrenkaiden jumiutumista uriinsa olen lukenut. Meillä kulutus on ollut aika vakio, 0,3-0,4 ltr/1000km.
Tutulla oli myös VAG 1.2 koneella pitkään uudesta asti ja siihen ilmaantui myös öljynkulutusta kun km alkoi olla jo samoja luokkia.

1.0 saattaisi olla hyvä kandidaatti tähän kestävin kisaan, tosin siitä ei ole 10+ vuoden kokemuksia oikein kun "liian uusi". Vähäkulutuksinen nöyrä puurtaja joka on samalla yllättävän pirteä. Toki se on muistettava että 2010 vuoden kone on nyt jo 13 vuotta vanha ja 2020 vuoden kone vain 3 vuotta, siinä on aika suuri ero.
#60
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.04.23 - klo:05:26
Iso tekijä on myös nastarengasalueiden päällyste itsessään. Nastat vaativat karkeajakoisen päällystelaadun, joka on luontaisesti meluisaa.
Totta. Mutta sekin on uutena todella hiljainen, yhden talven jälkeen tulee eka karkeus ja muutaman talven jälkeen onkin jo melkoista meteliä ja urat.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy