Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - jt

#1
Oisko ideaa mistä etsiä vikaa?
Tulee
P0236 - Turbocharger Boost Sensor (A) Circuit - Range/performance, static
Fault frequency 1
Rotation Speed 745 RPM
Load 12%

(jätin muut detailit pois, ei varmaan merkityksellisiä. Edellinen kerta parin viikon takaa, rpm oli n. 800)

Tullut siis muutaman kerran, lähestulkoon tyhjäkäynnillä, bensa-ajossa, lämpimällä koneella (kaasu loppui niin matka jatkui bensalla). Aikaisemmin tuli kylmällä koneella kun pihasta lähti bensalla, kone nyki selvästi pari kertaa ja vikakoodi löytyi lukemalla. Mittaristoon ei mitään syty, mutta vian huomaa siitä että koneessa on vähemmän potkua ja kulutus nousee selvästi.

Sellainen tuntuma että vika ei esiinny kaasulla ajaessa ollenkaan, vaan bensalla erityisesti tyhjäkäynnin läheisillä kierroksilla.

Tulpat ja puolat vaihdettu pari vuotta sitten, bensasuuttimet samoin kun tuli misfirejä, ne ovat nyt poistuneet. Koneen päällä oleva letkuhässäkkä on vaihdettu aikaisemmin myös.
#2
Seuraava oire; Touran 1.4TSI Ecofuel (CDGA) vm2012
-Käynnistyy heikosti kaasulla kylmänä. Bensalla käynnistyy ongelmitta.
-Täyskaasukiihdytyksessä (kick-down) kaasulla moottorivalo alkaa vilkkua ja tippuu kaasulta bensalle. Sen jälkee käy taas ok bensalla.

Oisko ideoita mikä olisi vikana? Kaasusuuttimet on vaihdettu (korjaamon vahinko, piti vaihtaa bensa..) joten niistä ei pitäisi olla kiinni. Moottorin päällä oleva alipaineletkuhässäkkä (03C 103 474 AB) on vaihdettu, siinä oli "haitariputki" haljennut. Puolaa kokeiltu vaihtaa myös 4:s sylinteriin, ei vaikutusta.

Vikakoodia:
P3361 - NG operation - Combustion misfire detected, intermittent
Fault status: 00100000 Rotation Speed: 3304 RPM
Fault priority: 0 Load: 99 %
Fault frequency: 1 Speed: 85 km/h
Reset counter: 255 Temperature: 82 °C
Mileage: 181537 km Temperature: 7 °C
Time indication: 1 Absolute Pressure: 1000 mbar
Time: 14:30:05 Voltage: 14.605 V

P3365 - NG operation Cyl.4 - Combustion misfire detected, intermittent
Fault status: 00100000 Rotation Speed: 3304 RPM
Fault priority: 0 Load: 99 %
Fault frequency: 1 Speed: 85 km/h
Reset counter: 255 Temperature: 82 °C
Mileage: 181537 km Temperature: 7 °C
Time indication: 1 Absolute Pressure: 1000 mbar
Time: 14:30:05 Voltage: 14.605 V
#3
Seuraava oire, DSG-7 0AM, 1.4TSI, km n.180tkm, joskus vaihteenvaihdon jälkeen tai esim. ylämäkeen mentäessä pienemmillä nopeuksilla/vaihteilla voi muutaman kerran ihan kuin jonkun kierroksen vetäistä tyhjää, siis aivan kuin kytkin luistaisi, samalla voi kuulla ylimääräistä pörähdysmäistä ääntä. Sen sijaan testattaessa 6:s vaihde päälle, kaasu pohjaan motarilla, kytkin ei lähde luistamaan, sama 7:s vaihteella, kierroslukumittarin liikahdus on olematon.

Autoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu loota joskus 100tkm+ tienoilla. Ylimääräisiä kilinöitä tai kalinoita ei kuulu, liikkeellelähdöt toimii sulavasti ja vaihteet vaihtuvat niinkuin pitääkin. Mutta tuo ylimääräinen luiskahdus on oire ja jotain sille pitäisi tehdä.

Joten mieleen on tullut että ehkäpä aika olisi kokeilla adaptointia ennenkuin aletaan mahdollisesti turhaan osia vaihtelemaan. Sopeutuksenhan voi tehdä softalla, siis esim. VCDS: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/7-Speed_Direct_Shift_Gearbox_%28DSG/0AM%29.
itsellä on CarPort, jolla todennäköisesti pitäisi onnistua myös ko. blockkien access ja resetoinnin aloitus.

Toinen tapa taas on sitten ns "Youtube-kikka", eli pidetään polkimia pohjassa sopivan sekvenssin mukaan, sekvenssi löytyy esim: https://www.youtube.com/watch?v=fgdfOHflMoc

1) Onko tuolla väliä miten adaptoinnin triggeröi, vai onko niin että VCDS:n kautta tehdään laajempi ohjelma, eli adaptoidaan myös vaihteensiirtäjän liikeratoja, eikä pelkästään kytkimen paikkoja tms?

2) Voiko adaptoinnista olla jotain haittaa? (ohjeissa sanotaan mm. että lootan lämpötilan on oltava 30..60C)

3) VCDS:n sivuilla on opastettu adaptointiajon sekvenssi. Miten tarkkaan tuota pitää noudattaa hyvän tuloksen saamiseksi? Sivulla oli maininta että jos sekvenssi ei ole täydellinen, niin adaptointi tapahtuu normiajon aikana.
#4
Olen laittanut merkille että Touran 1.4TSI -11 jarrupoljin on kova jos auto on ollut seisonnassa vähän pitempään, siis seuraavana päivänä tms (ei kuitenkaan tieteellistä tarkkailua kuinka pitkä ajanjakso vaaditaan).

Sen sijaan jos on muutama tunnin pysähdys, jarrupoljin painuu alas ennen käynnistystä ok, eli paineet eivät ole hävinneet. Käynnistyksen jälkeen kaikki toimii niin kuin pitääkin.

Mikähän tuossa mahtaa olla rajana kuinka pitkään paineiden pitäisi pysyä ennenkuin jarrupoljin tuntuu kovalta ennen starttia? Toisin sanoen, missä vaiheessa pitäisi alkaa epäillä alipainevuotoa. Muistuuko mieleen havaintoja omista TSI-Touraneista kuinka pitkä aika vaaditaan että jarrupoljin kovettuu?

Aiheesta on keskusteltu aikaisemmin Skodan puolella:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=22102.0
#5
"Uusi" käytetty alla ja maalipinnassa on useampia sormen/kämmenenjälkiä. Ilmeisesti rasvaisia/likaisia käsiä on laitettu vasten maalipintaa ja sitten mahdollisesti auringonpaiste+kuumuus on polttanut rasvan kiinni. Lakkapinta on himmeä näistä kohdin, erottuu hyvin valoa vasten.

Mitäs tuommoisille voi oikein tehdä? Väkevää liuotinpesuainetta+vahaus? Myllytys? Vai meneekö pinnan uudelleen lakkaukseen?

Kotikonsteilla/sprayllä, vaikka olisi laadukaskin sellainen, ei oikein tahdo saada tasaista lakkapintaa.
#6
CDGA (ketju) kaasumoottorissa on huoltoväli 15tkm/1v, koodi QG2 tarrassa. Kävin katsomassa käytettyjä ja eräässä yksilössä oli mennyt yhdellä välillä "vähän" pitkäksi, eli väli oli 1v ja pari kuukautta ja yli 30tkm. Muut välit olivat ajallisesti 1v tai alle, tosin kilometrit meni yli 1-2 tkm. Käytetty öljy oli kuitenkin longlifeä. Itse kone kävi hienosti eikä mitään erikoisuuksia ollut havaittavissa. Kilometrejä päälle 200tkm. Öljykorkin takana kaikki puhdasta.

Mitäs haittaa tästä nyt on, muuta kuin käytetyn heikompi arvo eteenpäin myytäessä? Kaasukoneellehan ei ole ollenkaan merkitty longlife huoltoväliä, vaan kiinteä 1v/15tkm.
#7
Törmäsin tuossa netissä seuraavan firman tuotteisiin: http://www.hellstenvaxellador.se/fi-FI/tuotteet/dsg-32658521

Kyseessä on siis ruotsalainen vaihteistoihin erikoistunut firma, joka tarjoaa uusia ohjelmistoja DSG-vaihteistoihin. Idea on kuvauksen perusteella muokata toimintaa hiukkasen verran mukavammaksi ja mahdollisesti myös kestävämmäksi. Lienee tuttua D-asennon toisinaan hyvinkin alhaisilla kierroksilla tapahtuva "jurruuttaminen". S-asento taaseen siirtää pienillä vaihteilla vaihdot jonnekin 3000kierroksen tietämille missä ei nyt tavallista käyttöä varten oikein ole mitään järkeä. Välistä taasen ei löydy oikein mitään.

Hyvä idea/tuote siis, tosin huono puoli tässä tapauksessa se että tarjolla vain firman omalla korjaamolla etelä-Ruotsissa. Pystyisiköhän vaihtamiskohtia muokkaamaan esim. VCDS:llä tahi onko vastaavaa "modausta" tarjolla muualla? Esim. hieman nostamalla 1->2 vaihteen vaihtamisrajaa lienee mahdollista säästää kytkintä helposti sen kummemmin lisäämättä kulutusta.
#8
B7 -vm11 1.4 TSI Ecofuel Passatista tulee nyt kovalla pakkasella bensan hajua. Tulee paikalla oltaessa / kun auto on seissyt sisälle, mutta häipyy kun on liikkeessä. Jotain ketjuja oli vastaavasta että mahdollisesti kovalla pakkasella saattaa letkujen tiivisteet tms. päästää läpi hajua joka tulisi nimenomaan paikalla ollessa. Oisko vinkkejä? Tulee mahdollisesti edestä oikealta. Lisäksi semmoinen mututuntuma että käynnistys kestää kauemmin (vaikka kone onkin kaasuvehje, se käynnistyy bensalla). Ei liene Passat specifinen ilmiö, vaan liittynee 1.4TSI koneeseen.
#9
Nyt ilmojen kylmettyä ja käytyä pakkasella/plussalla kävi sillä lailla että takakontin lukko aloitti auki-kiinni surinan. Ilma lämpeni ja probleema meni ohi. No sitten kylmeni taas ja kontin kytkimestä painettaessa ei tapahtunut yhtään mitään. No ajelin auton sitten lämpimäksi, niin alkoi sitten taas auki-kiinni surina loopissa. Kun auto tarpeeksi lämpeni hallissa, luukun avaus kytkimestä alkoi toimia ok ja loopissa tullut surina loppui.

Meinasin jo tilata marmorilta uuden lukkomekanismin, mutta sitten rupesi mietityttämään että miksi auton lämmettyä lukko sitten toimii ok ja toisaalta loputtoman auki-kiinni loopinkin pyörittämiseen mekaanisen lukkokoneiston on toimittava. Eli oiskohan vika sitten temppuilevassa lukon napissa vai lukkokoneistossa?

Joitain caseja löytyi täältäkin searchillä että lukkomekanismi oli kaput. Tämä luukku on mallia manuaali, eli ei ole sähkökäyttöisesti avautuva. 
#10
Moi,

Mitenkäs tätä DSG-7 (kuiva) lootaa pitäisi käyttää "oikein" ajatellen pitkää käyttöikää?
Esim.
-kärryä vedettäessä sporttiasento (säästää kytkintä?)
-liikennevaloissa seistessä pidetään paikallaan jarrulla vai vaihde N:lle ja jarrulla paikallaan?
-auto-hold yes/no?
-muuta mitä?

Toisekseen, voiko lootaa "tuunata" esim. VCDS:llä, esim. vaikuttaa vaihtojen ylä/alarajoihin tms?
#11
B7 Passat Ecofuel, hyvin ajelee vaan öljykin pitäisi vaihtaa, ecofuelissa on kiinteä 15tkm/1v vaihtoväli. Ohjekirja ohjeistaa 502.00 eli perus 5w-40 öljy täyttää sen.

Mutta toisaalta, VAG longlife öljyt, esim. Teboil Carat III tai Mobil 1 ESP maksavat vajaa 40e (teboil vielä halvempi) Puuilossa / Halpahallissa, joten ei ole öljylaatu hinnasta kiinni, mutta näissä on speksi 504 / 507, ei siis 502.

Siis onko mitään hyötyä tai haittaa käyttää longlife öljyä moisessa koneessa, nimittäin hinnassa ero on niin mitätön että sillä ei ole mitään väliä? Tai sitten käyttää muutaman euron kalliimpia 0w-40 perinteisiä ei-longlife öljyjä, pitäisi ainakin kylmänä voidella paremmmin?

Eli mikä öljy olisi paras moiselle koneelle ja miksi?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy