VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Passat B7 (11-14) => Aiheen aloitti: Ramzez - 04.12.19 - klo:08:57

Otsikko: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Ramzez - 04.12.19 - klo:08:57
Pari tuhatta kilometriä sitten ohitustilanteessa alkoi moottorin keltainen vikavalo vilkkua ja auto siirtyi kaasulta bensalle. Moottorin uudelleen käynnistys palautti auton kulkemaan jälleen kaasulla, eikä ongelma toistunut, kunnes tänään n. 15 km ajon jälkeen liikennevaloista lähdettäessä huomasin ensiksi, että auto jättää jälkeensä kovan höyrypilven ja sitten huomasinkin jälleen mittaristosta, että moottorin keltainen vikavalo vilkkuu ja moottori hetken nyki, mutta bensalle siirryttäessä kaikki ongelmat häipyivät. Jälleen pysäytin auton ja käynnistin uudelleen, jolloin matka kaasulla jatkui loppumatkan.

Ensimmäisellä kerralla VCDS:n mukaan vika oli misfire 4 sylinterissä ja se oli tapahtunut kerran n. 5000 rpm kohdalla. Tänään vikakoodinluku ilmoitti, että misfire oli ollut 2. ja 3. sylintereissä n. 2500 kierrosluvulla.

Mistä vikaa voisi ryhtyä etsimään? Alun perin ajattelin, että mikäli tuo 4. sylinterin vaiva palaa, niin vika voisi olla puolassa tai kaasusuuttimessa, mutta tämän päiväinen episodi kahden muun sylinterin kanssa viittaa ennemminkin johonkin muuhun vikaan. Tuskin kaikkien puolat tai suuttimet voivat olla yhtäaikaa viallisia. Onko kaasujärjestelmässä jotain komponetteja, jotka ohjaavat polttoaineensyöttöä ja joka voisi aiheuttaa em. ongelmia?
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Ramzez - 04.12.19 - klo:13:01
Täydennetään vielä edellistä:

Katsoin konehuoneeseen, ei havaittavissa mitään poikkeuksellista, jäähdytinnestettä on ja öljyt normaalin näköiset, konehuone muutenkin siisti.

Bensalla toimii täysin normaalisti kierroksista ja ajotavasta huolimatta.

Ensimmäisen kerran jälkeen kun tuli tuo 4. sylinterin katkos, on sen jälkeen tätä aamua lukuun ottamatta toiminut täysin normaalisti kierroksista ja ajotavasta huolimatta.

Voimakas höyryäminen tänä aamuna jäi epäselväksi (en tiedä tapahtuiko ensimmäisellä kerralla). Veikkaukseni on, että on ajanut palamatonta biokaasua putkistoon, joka höyrynnyt siksi voimakkaasti, varsinkin kun kaksi sylinteriä oli pois pelistä.

Tämän aamuisen katkoksen jälkeisen käynnistyksen jälkeen toiminut toistaiseksi normaalisti kierroksista ja vaihtelevista ajo-olosuhteisteista riippumatta. VCDS:ään ei ole tullut uusia vikakoodeja.

Ainoa yhdistävä tekijä ensimmäisen ja toisen kerran välillä on lähinnä sää: sateinen suojasää.

Voikohan tässä olla vikaa sähköpuolella ja jonnekin pääsisi kosteutta? Netistä luin vaikka mitä kauhutarinoita aina kannenvaihdoista lähtien, mutta mikään niistä ei oikein korreloi omaan vikatapaukseeni, varsinkin kun vika on nyt liikkunut sylinterien välillä, eikä kohdistu yhteen ja samaan sylinteriin. Bensalla ajaminen ei aiheuta minkään sortin ongelmia.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Ramzez - 04.12.19 - klo:16:46
Jostain syystä en voi editoida aiempia viestejä, joten laitan nyt tähän vielä jatkoksi:

Kotimatkalla moottorin lämmettyä ajattelin tarkoituksellisesti kokeilla, että saanko vikaa aikaiseksi ja hetken rattivaihteilla ajettuani ja kierrosten ollessa n. 4000, alkoi moottorin keltainen vikavalo vilkkua ja siirryttiin bensalle, tällä kertaa ilman dramatiikkaa (höyryä ja nykimisiä). Ajoin maantieajoa tasaisella kaasulla ja tasaisella nopeudella. Tällä kertaa VCDS ilmoitti sytytyskatkosten olleen 1. ja 2. sylintereissä. Toisin sanoen vika ei näytä kohdentuvan mihinkään yksittäiseen sylinteriin, vaan katkoksia voi tulla mihin sylinteriin tahansa. Bensalla ei edelleenkään ole kierroksista huolimatta ongelmia. Ilman tuota tahallista koneen kierrätystä olisin varmaan päässyt kaasulla kotiin asti.

Olisikohan täällä ketään kokemusasiantuntijaa tai muuta valistunutta arvausta, mikä tuollaisen voisi aiheuttaa?
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: ko - 08.12.19 - klo:21:40
Sytytyskatkot ovat näissä jo lähes ominaisuutena. Itsellä antoi vikakoodia 3 sylinterin misfirestä ja tiputti bensalle, kun painoi kunnolla kaasun pohjaan. Kolmossylinterin puolan vaihto jo asia korjaantui. Itse lähtisin puolista ja puolan johdoista etsimään vikaa. Toinen vaihtoehto voisi olla suuttimet.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: jt - 08.12.19 - klo:23:19
Oletko käyttänyt merkkitiskillä vianetsinnässä? Hyvällä tuurilla se voisi sillä selvitä, huonolla taasen ei.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Ramzez - 09.12.19 - klo:06:37
Kiitoksia vastauksista! Auton vika eteni siihen pisteeseen, että tyhjäkäynnillä ollessaan kaasumittari putosi n. puolesta tankista nollaan ja auto ilmoitti kaasun loppumisesta ja kulkemisesta bensalla. Sen jälkeen kaasupuoli on ollut kokonaan pois käytöstä. Olen varannut tälle viikolle ajan korjaamolle, raportoin tänne sitten, miten kävi. Aluksi epäilin itsekin puolia ja suuttimia, mutta nykyiset oireet viittaavat ennemminkin polttoaineen syöttöön, kun katkoja voi tulla kaikkiin sylintereihin ja nyt koko kaasupuoli on pois käytöstä. Tuskin puolat tai suuttimet sitä aiheuttavat.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: palmgas - 12.12.19 - klo:12:31
Hei

Missä vika oli...miten kävi. Onko niin että jos 4 syl puola pätkii niin auto  lopettaa kaasulla-ajon. Erikoinen vika jos näin on. Toki helppo vika korjaa itse ja puola n 30 euroa ja sen vaihto 5 minuuttia.
Mulla sama juttu että ei meinaa siirtya kaasulle vaan auto haluu käydä vaan bensalla ja ei anna mitään vikakoodia paitsi kerran ton 4 syl ehkä puola..toki toi lukija on vanha joten eihän niillä nää juuri mitään.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Ramzez - 12.12.19 - klo:15:02
Tänään tuli ilmoitus korjaamolta, että auto saatu valmiiksi ja kuntoon. Vikaa diagnosoitiin jonkin aikaa ja sen yhteydessä käytiin mm. koneen johtosarjat läpi, puolat ja sytkäpuolen johdot. Kaikki olivat ok. Sen lisäksi tutkittiin kolmen kaasupullon käämit, jotka ovat ilmeisesti näissä tyyppivikana, että hajoavat, koska ainakin kaksi näistä on sellaisessa paikassa, että joutuvat koville olosuhteille lian, jään ja muiden epäpuhtauksien vuoksi. Minun tapauksessani nämä kaikki kolme käämiä kuitenkin visuaalisesti vaikuttivat kunnossa olevilta, mutta kaikesta huolimatta mittausten tuloksena saatiin selville, että yhden pullon käämi oli jotenkin mennyt siten rikki, että kiskoi suuret määrät amppeereja ja se taas poltti kaasupuolen sulakkeen. Toisin sanoen kaikki edellä mainitut viat johtuivat tuosta yhden pullon käämistä. Autoa on nyt perusteellisesti koeajettu, luettu vikakoodit ja myös käytetty suuremmilla kierroksilla, eikä minkäänlaisia sytytyskatkoja saatu aikaan.

Yhteenvetona voitaisiin siis todeta, että mikäli autossasi vian kuvaus muistuttaa samaa kuin kertomukseni yllä, voi vian aiheuttaja olla kaasupullojen yhteydessä oleva käämi tai käämit.


Vastatakseni vielä palmgas:in viestiin: Minulla sytytyskatkokset eivät kohdistuneet nimenomaisesti mihinkään sylinteriin. Niin kauan kuin auto toimi kaasulla, se siirtyi heti käynnistyksen yhteydessä kaasulle ja bensalle siirryttiin vain siinä tapauksessa, että moottorinohjaus huomasi sylintereissä olevan sytytyskatkoksia ja siirtyi käyttämään bensaa. Uudelleen käynnistäminen aina palautti auton kaasulle. Sellaista ongelmaa minulla ei ollut, että auto kävisi lähtökohtaisesti bensalla ja siirtyisi vasta viiveellä kaasulle. Lopulta minun tapauksessani kävi kuitenkin niin tuon viallisen käämin seurauksena, että se poltti sulakkeen ja sitten ei kuljettu enää ollenkaan kaasulla. Korjaamolla vaihtoivat ensitöikseen sulakkeen uuteen, mutta se paloi lähes välittömästi (ennen kuin saatiin selville missä vika oli).
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: o.b. - 12.12.19 - klo:15:39
Varaosanumero puolille on 2012 vuosimallista alkaen 3AA959975 ja hintaa pikkusen yli 50â,¬ jos joku sitä tietoa tarvitsee 8)

Vanhemmissa malleissa osanumero saattaa olla eri, riippuen solenoidiventtiilin tyypistä. VIN perusteella löytyy ehkä oikea osa.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Ramzez - 12.12.19 - klo:21:53
Pahoittelut, kyseessä ei ollutkaan käämi, vaan "kela", josta korjaamolla puhuivat. Olisin korjannut alkuperäiseen viestiin, mutta ei ole editointimahdollisuutta.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: o.b. - 12.12.19 - klo:23:00
Kelassa on käämi ja varaosana tuon nimi on puola ;D

"Puolan johto on vaihdettava" taisi vitsissä sanoa joku poliitikkokin ;)
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: M_M - 13.12.19 - klo:06:47
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 12.12.19 - klo:23:00
Kelassa on käämi ja varaosana tuon nimi on puola ;D

Joo, magneettiventtiilin vetokelassa on sisällä käämitys. Mutta missä maailmassa tuota venttiiliä sanotaan puolaksi?  :o Volkkarin suomennetussa varaosakuvastossako?
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Ramzez - 13.12.19 - klo:09:12
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 12.12.19 - klo:15:39
Varaosanumero puolille on 2012 vuosimallista alkaen 3AA959975 ja hintaa pikkusen yli 50â,¬ jos joku sitä tietoa tarvitsee 8)

Vanhemmissa malleissa osanumero saattaa olla eri, riippuen solenoidiventtiilin tyypistä. VIN perusteella löytyy ehkä oikea osa.

Minulta veloitettiin korjaamolla ilmeisesti tuosta osasta 200â,¬. Käsittääkseni tuo on pultattuna kiinni kaasupullon kaulaan, joten ei taida olla ihan kotikonstein vaihdettava, mikäli kahdessa muussa alkaisi tulevaisuudessa esiintymään oireita? Ajattelisin kuitenkin, että pullot on tyhjennettävä ja päästettävä paine pois, ennen kuin voi lähteä remonttia tekemään. Homma joka voi myös olla aika haastava jos vika sattuu iskemään päälle ja on juuri ehtinyt pullot tankkaamaan täyteen. Muutoinhan tuo varmaan olisi aikalailla itse tehtävissä ja kolmen venttiilin/kelan vaihto olisi 150â,¬.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: o.b. - 13.12.19 - klo:15:21
Lainaus käyttäjältä: M_M - 13.12.19 - klo:06:47
Joo, magneettiventtiilin vetokelassa on sisällä käämitys. Mutta missä maailmassa tuota venttiiliä sanotaan puolaksi?  :o Volkkarin suomennetussa varaosakuvastossako?
Magneettiventtiilin kela on ETKA:ssa puola ;D Ja se venttiili on solenoidiventtiili.

Se pitäisi olla melko simppeli vaihtaa, ei tarvitse kaasuja päästellä. Rautakara, jota kelan magneettikenttä liikuttaa on umpinaisen messinkiputken? sisällä.

Jokaisella kaasupullolla on erilainen venttiili (3AA907631G/H/F). Niiden hinta yli 550â,¬ kpl.

Jos kelasta on maksanut 200â,¬ ja tuo edellä mainittu varaosanumero on laskussa, kannattaa ohimennen kysyä varaosatiskiltä osan hintaa ???

Kela on tuossa kuvassa se musta mötikkä ja näyttäisi olevan mutterilla kiinni venttiilissä.


(https://i.ibb.co/BCtLb3H/solenoidiventtiili.png) (https://ibb.co/VqtVR90)
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Ramzez - 13.12.19 - klo:19:32
Kyllä sinne pelkkä keskimmäisen kaasupullon kela vaihdettiin ja hinta 200e osasta. Tuon lisäksi n. 200 e työstä (kuului kyllä vian selvitystyö). Näiden lisäksi autolla oli ajettu n. 70km. Kyseessä ei ollut merkkiliike.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: o.b. - 13.12.19 - klo:19:56
No kehtaavat ottaa kunnon katteet varaosasta jos kävivät vielä sun bensoilla sen hakemassa ::)
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Ramzez - 13.12.19 - klo:20:47
Auto tuli kuntoon mikä tietysti oli pääasia, mutta eniten oikeastaan koko hommassa harmitti se, että asentaja sanoi koeajaneensa autoa n. 20-30km, mutta todellisuudessa autolla oli ajettu yli tuplat enemmän. Tiesin tämän, koska korjaamon pihassa ennen auton remonttiin luovuttamista otin mittarilukemasta valokuvan (suosittelen tätä muillekin, onhan näitä viime aikoina uutisissakin ollut, että huollossa olleilla autoilla on ajettu pitkiä koeajoja pahimmillaan pitkin maakuntaa) ja vertasin sitä hakiessani auton takaisin sen hetkiseen lukemaan. Asentaja tosiaan sanoi, että olikin hakenut autolla varaosia matkahuollosta ja siitä johtuivat ylimääräiset kilometrit. Pidin vähän outona käytäntönä, mutta annoin nyt olla. Varaosassa nähtävästi oli katetta, en tiedä olisinko merkkiliikkeen kanssa selvinnyt halvemmalla. Lähtökohtaisesti teen kaikki rempat ja huollot itse, mutta nyt oli poikkeustilanne ja ei olisi ollut kunnon vehkeitä diagnosoida tuota kaasupuolta.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: vzv - 23.04.23 - klo:23:10
Jahas, nyt se sitten on täällä se Misfire-vika. Auto on 2013 Passat Ecofuel, mittarissa 142 tkm, ja tänään ajoin kaasut loppuun ja suunnistin tankille. Gasum-tankkauksen jälkeen tuli pari asiointipysähdystä, ja niistä jälkimmäisen jälkeen startatessa auto kävi ensin tyhjäkäyntiä kaasulla epätasaisesti. Sen jälkeen oireet ovat toistuneet samanlaisina joka kerta:

Täällä on aikaisemmin saatu samaa koodia ainakin kaasupullon venttiilin solenoidista/kelasta (mutta ei polta minulla kaasupuolen sulaketta?), puolista ja tulpista (mutta vika tulee vain kaasulla?), rikkoutuneesta PCV-häkkyrästä (mutta vika tulee vain kaasulla eikä edellytä isompaa alipainetta eli kiihdytystä?) ja kaasupuolen suuttimista (hmmm... yhtäkkisyys ei jotenkin tunnu suutinvialta). Olipa jollakulla ollut kansikin p-kana, toivottavasti ei sentään ole siitä kyse.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: jt - 24.04.23 - klo:01:22
Lainaus käyttäjältä: vzv - 23.04.23 - klo:23:10
Jahas, nyt se sitten on täällä se Misfire-vika. Auto on 2013 Passat Ecofuel, mittarissa 142 tkm, ja tänään ajoin kaasut loppuun ja suunnistin tankille.

Täällä on aikaisemmin saatu samaa koodia ainakin kaasupullon venttiilin solenoidista/kelasta (mutta ei polta minulla kaasupuolen sulaketta?), puolista ja tulpista (mutta vika tulee vain kaasulla?), rikkoutuneesta PCV-häkkyrästä (mutta vika tulee vain kaasulla eikä edellytä isompaa alipainetta eli kiihdytystä?) ja kaasupuolen suuttimista (hmmm... yhtäkkisyys ei jotenkin tunnu suutinvialta). Olipa jollakulla ollut kansikin p-kana, toivottavasti ei sentään ole siitä kyse.
Kaasulinjalla on noiden lisäksi vielä regulaattori joka tiputtaa paineen moottorille sopivaksi. Tuleeko vikakoodit aina samoihin sylintereihin? Jos tulee aina vain samoihin sylintereihin, niin tulppa/puola:n osuuden voi selvittää siten että vaihtaa päikseen niiden sylinterien kanssa joista ei tule koodia, jos vika siirtyy, niin a'vot, vika on paikallistettu, jos ei, niin ei sitten. Pieni huomio vielä siihen että puolat voivat olla tiukassa, sähköliittimen irrotus ehjänä helppoa jos tietää mistä välistä vääntää meisselillä, väkisin vetämällä menee taatusti rikki. 

Sytytys on kaasulla hieman krantumpaa kuin bensalla, joten puola/tulppa on toki mahdollinen, mutta jos vikaa vain kaasulla, niin silloin suutin on yksi mahdollisuus. Itsellä tuli misfireä kun kiihdytti kovasti, fiksaantui suuttimien vaihdolla. Hyvänä uutisena kaasusuuttimet eivät ole poskettoman kalliita. Vaihtaa kannattaa kaikki kerralla jos vika sinne paikallistuu. Suuttimilla voi tehdä myös saman, eli siirtää toiseen sylinteriin ja jos vika siirtyy, vika löydetty, mutta tässä tapauksessa ongelma on siinä että työtä tulee aika paljon ja pitää olla kaasupuolen kanssa tekemisissä, joten näitä ei itse voi tehdä.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Ramzez - 24.04.23 - klo:07:54
Näissä kaasuvehkeissä tosiaan pitää pyrkiä aina ensiksi eliminoimaan muutamat seikat pois, ennen kuin voidaan yhtään sanoa tarkemmin missä vika voisi olla. Passatissa myös nuo sytytyskatkokset ovat aika yleisiä jos polttoaineensyöttöön, seokseen taikka sytytykseen tulee mitään häiriöitä. Jos vikakoodina tulee sytytyskatkoksia, pitäisi pyrkiä ensiksi selvittämään, tulevatko katkokset aina samoihin sylintereihin. Jos kyllä, niin silloin vika on todennäköisemmin sytytyksessä (tulpat ja/tai puolat) taikka suuttimissa. Jos sen sijaan katkokset kohdistuvat sattumanvaraisesti eri sylintereihin, vikaa on todennäköisemmin polttoaineensyötössä, seoksessa taikka sytytyksessä (tarkemmin ottaen esim. johtosarjassa). Huonoksi menevä pullon käämi ei ensimmäisenä välttämättä sulaketta polta, itsellänikin auto oireili ensiksi noilla katkoksilla ja vasta kun käämi meni kunnolla oikkariin, poltti se sulaketta. Käämin hajoaminen myös aiheuttaa noita sattumanvaraisia katkoksia. Tämän lisäksi katkoja voi aiheuttaa suuttimet, mutta silloin ne kohdistuvat tiettyihin sylntereihin, samoin tulppien ja puolien katkot. Johtosarjaa ja imuvuotoja koskevat viat sen sijaan voivat aiheuttaa katkoja sattumanvaraisesti. Paineenalentimen vikaa ei ole vielä sattunut omalle kohdalleni, joten en tiedä miten sen vika saattaisi näkyä, aika yleinen diagnoosi noissa käsitykseni mukaan on kuitenkin, että se alkaa vuotaa kaasua. Oletettavasti pahempi vika pudottaa kaasun kokonaan pois pelistä.

Sitten toki vielä voi diagnosoida ongelmia myös siten, että jatkuvatko sytytyskatkokset bensalla ajettaessa? Jos kyllä, vika ei ole kaasusuuttimissa taikka kaasulinjassa, koska polttoainejärjestelmät ovat täysin erilliset. Vika on silloin todennäköisimmin sytytyksessä taikka ilmavuodoissa.

Kannentiivisteet ja erinäiset isommat moottorivauriot ovat hieman isommalla penkomisella johtuneet melko usein laiminlyödyistä öljynvaihdoista. Näissähän vaihtovälinä tulisi pitää 15tkm/1v., mutta erään tuttavan, joka työskenteli aiemmin merkkarilla näiden kaasupelien kanssa totesi, että kaasuautoissa öljyn sekaan tiivistyy vettä, joka liian isoina pitoisuuksina aiheuttaa näitä moottorivaurioita taikka se on ainakin ollut edesauttamassa sitä. Hyvin usein nämä konerikkoiset autot olivat niitä, joissa ei öljynvaihtoväliä ollut aina niin jämptisti noudatettu. Ei toki kokonaan poissulje tätä vaihtoehtoa, vaikka öljyt olisikin ajallaan vaihdettu, mutta hommaa on turha eskaloida ennen kuin nuo yksinkertaisemmat asiat on poissuljettu vaihtoehtona.

Passatissa tuo kaasupuolen rakenne on loppupeleissä aika yksinkertainen. Siellä on kolme kaasupulloa auton peräosassa (kaksi taka-akselin takana ja yksi edessä), pulloissa on jokaisessa oma venttiili, joita ohjaa solenoidi (eli se mikä voi mennä oikosulkuun), pulloista lähtee teräksinen polttoainelinja auton oikella puolella kohti keulaa. Siinä repsikan puolella auton keulassa on paineenalennin, jossa paine putoaa 200 barista 8 bariin. Sieltä sitten lähtee linjat imusarjan suuntaan ja kaasusuuttimille. Muilta osin tuo on pitkälti normi TSI-kone, joskin ecofuelissa on muutamia eriyisominaisuuksia, kuten tupla-ahtimet jne.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: vzv - 25.04.23 - klo:10:14
Kiitoksia, täytyy nollailla ja lukea koodeja uudelleen.

Menevätkö koodit niin, että P3361 on yleiskoodi häiriölle, P3362 on 1. sylinteri, P3363 2. ja niin edelleen? Kiitos tämän palstan kirjoittajien, hyllystä löytyy valmiina paitsi tulppia (nykyisillä ajettu 30 tkm) niin myös sytytyspuolia, eBaysta hommattu puolien irrotustyökalu (15â,¬) ja PCV-venttiili.

Mutta toimii tosiaan bensalla OK. Onko jollekulle joskus sattunut niin, että vaikeammin syttyvä kaasu ei ole jaksanut syttyä samalla puolalla ja tulpalla joilla bensa on vielä syttynyt iloisesti?

Auto on kyllä menossa torstaina pajalle takaluukun johtosarjan selvittelyä varten (manuaalilukko ei aukea vaikka kaikki liikkuvat osat on vaihdettu) mutta aina täytyy koettaa itse ensin.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: vzv - 26.04.23 - klo:10:28
No niin, koeajot suoritettu. Käytössä on Carlyn Bluetooth OBD-mokkula jonka livedatasta voi katsellaa suoraan miten käyntihäiriömerkintöjä tikittää varsinkin tyhjäkäynnillä 3-sylinteriin (P3364) mutta ei muihin. Nyt auto ei suostunut vaihtamaan bensalle eikä sytyttänyt moottorivaloa, mutta nyki kyllä selvästi kiihdytyksissä. PCV-venttiilin putket ja letkut näyttivät päällepäin ehjiltä ja sytytysjohdoissa ei näkynyt kuparia mistään.

Täytyy koettaa seuraavaksi uutta puolaa ja tulppaa kolmossylinteriin. En kokeillut kaasupuolen sulakkeen irrottamista kun tuo ongelma on niin selvästi yhdessä pytyssä.

Sitten pää edellä kaninkoloon:
Volkkarin suositus on kai laittaa Berun tulpanhatturasvaa asennuksen yhteydessä ettei puola hapetu kiinni tulppaan. (https://garage.wiki/beru/parts/zkf01-grease.html (https://garage.wiki/beru/parts/zkf01-grease.html)  https://www.autodoc.co.uk/beru/994899 (https://www.autodoc.co.uk/beru/994899) ) Tuota ei vaan saa enää mistään maailmastai, mikä viittaa siihen että tuote on korvattu tai lopetettu. Missään ei kerrota mikä sen kemikaalipohja on, mutta lämmönkesto on 290 astetta joka on enemmän kuin tyypillisillä korkean lämpötilan rasvoilla. Tuollaisen korvaavan tuotteen sain kaiveltua esiin: https://techmol.de/Sparkplug-Connector-Grease-Tube-50g (https://techmol.de/Sparkplug-Connector-Grease-Tube-50g) mutta postikulut Suomeen ovat 20â,¬ eli tuubista tulee melko arvokas. Koetin kovasti etsiskellä Motonetin ja Bilteman sivuilta vastaavaa, mutta käteen jäi vain kuparipastoja ja keraamisia voiteluaineita joista ei suoraan sanota sopivatko ne tulpanhattuihin.

Tietääkö joku saako Suomesta jostain tulpanhatturasvaa tai käykö kuparitahna tuohon käyttöön? Tulppien kierteitä olen rasvaillut muissa laitteissa kuparitahnalla kun sen lämmönkesto on toistatuhatta astetta, mutta olen epävarma sen sopivuudesta sähkö/kumiosiin.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: o.b. - 26.04.23 - klo:11:37
Tuo taitaa olla sopiva tuote:

https://www.ebay.com/itm/383728750332 (https://www.ebay.com/itm/383728750332)
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: MJay - 26.04.23 - klo:13:35
Itsellä tosiaan tuossa 3 vuotta sitten heti auton hankittua selviteltiin P3361-vikakoodia ja ongelmaa, jossa auto vaihtoi tyhjäkäynnillä bensalle ja kaasupuoli ei oikein pelannut kunnolla. Vika korjaantui silloin sylinterikannen vaihdolla. Tuolla tarkemmin asiaa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=47801.msg769339#msg769339 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=47801.msg769339#msg769339)
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: KKN - 26.04.23 - klo:14:10
Lainaus käyttäjältä: vzv - 26.04.23 - klo:10:28
Tietääkö joku saako Suomesta jostain tulpanhatturasvaa tai käykö kuparitahna tuohon käyttöön? Tulppien kierteitä olen rasvaillut muissa laitteissa kuparitahnalla kun sen lämmönkesto on toistatuhatta astetta, mutta olen epävarma sen sopivuudesta sähkö/kumiosiin.

Eikös melkein mikä tahansa silikonirasva käy tulpanhatturasvaksi
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: vzv - 26.04.23 - klo:17:10
Lainaus käyttäjältä: MJay - 26.04.23 - klo:13:35
Itsellä tosiaan tuossa 3 vuotta sitten heti auton hankittua selviteltiin P3361-vikakoodia ja ongelmaa, jossa auto vaihtoi tyhjäkäynnillä bensalle ja kaasupuoli ei oikein pelannut kunnolla. Vika korjaantui silloin sylinterikannen vaihdolla. Tuolla tarkemmin asiaa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=47801.msg769339#msg769339 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=47801.msg769339#msg769339)

Luin tuon ketjun mutta kuvat olivat kadonneet, mikä siinä kannessa sitten oli vikana?

Ja mitä rasvaan tulee, juttuhan muuttuu sitä oudommaksi mitä enemmän sitä tutkii (https://www.youtube.com/watch?v=zhl3bLzgq9A (https://www.youtube.com/watch?v=zhl3bLzgq9A)) (https://www.youtube.com/watch?v=3Uck9IUIYBQ (https://www.youtube.com/watch?v=3Uck9IUIYBQ)). Rikkaammat serkkummekin ovat olleet ymmällään: https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/sisusta-ja-s%C3%A4hk%C3%B6t/83050-rasva-s%C3%A4hk%C3%B6liitoksiin (https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/sisusta-ja-s%C3%A4hk%C3%B6t/83050-rasva-s%C3%A4hk%C3%B6liitoksiin)

Ihme yksisarvisen talia kun ei meinaa Suomesta löytyä selkeällä nimellä. CRC:n silikonirasvan ilmoitettu lämmönkesto on 200 astetta (Berulla 290) eikä sähkönjohtavuudesta ole mitään mainintaa. Mersuun löytyy Suomesta, hinta on sitten Mersuhinta eikä ominaisuuksista kerrota mitään: https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/sytytystulpan_asennusrasva_35g_mb_oem-p-588222-0 (https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/sytytystulpan_asennusrasva_35g_mb_oem-p-588222-0)

Toistaiseksi tuo Techmolin rasva suoraan valmistajalta ostettuna vaikuttaa postikuluineenkin parhaalta ratkaisulta, se ainakin sanoo mihin se on tarkoitettu. eBayssa myydään samaa yli tuplahintaan.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: fixed - 26.04.23 - klo:18:48
Muistelin että tuolta sitä joskus ostin ja näyttäishän sitä edelleen saavan.

https://www.finjector.com/sytytyspistokkeen_cop_puolan_asennusrasva_10_g_tuubissa_estaa_pistokkeen_kumiosan_tarttumisen_tulpan_posliinieristeeseen_alkuperainen_beru_tuote-p-740845-0 (https://www.finjector.com/sytytyspistokkeen_cop_puolan_asennusrasva_10_g_tuubissa_estaa_pistokkeen_kumiosan_tarttumisen_tulpan_posliinieristeeseen_alkuperainen_beru_tuote-p-740845-0)
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: vzv - 27.04.23 - klo:15:05
No niin, ongelma ratkaistu. Vaihdoin uuden puolan 3-pyttyyn ja käyntihäiriö poistui. Muillakin tuo sama puola näyttää usein kypsyvän ensimmäisenä. Edellisellä tulpanvaihtajalla ei ilmeisesti ollut yksisarvisrasvaa käytössä, koska puolan kumiosat jäivät tulppaan kiinni ja niiden kalastelussa reiästä oli hieman puuhaa. Uudet puolat ovat valmiiksi rasvattuja.

Suosittelen kyllä varapuolan ja puolan irrotus/kiinnitystyökalun kiina-kopion hankkimista valmiiksi hyllyyn jos autossa on vielä orggispuolia. Puolat eivät ole kalliita, ja homma on ainakin 3.- ja 4-pyttyjen kohdalta helppo jos vaan työkalut pysyvät yhtään kädessä. Työkaluun sijoitettu raha ei todellakaan mennyt hukkaan (https://www.aliexpress.com/item/1005004429166852.html (https://www.aliexpress.com/item/1005004429166852.html)). Tuollaiset kannattaa tilata mahdollisimman suoraan Kiinasta, joku Amazonin dropshipper välissä helposti kolminkartaistaa hinnan.

Täytynee laittaa muidenkin alkuperäispuolien vaihtaminen työlistalle ja samalla menee tuo PCV-venttiili luontevasti uusiksi. Tuplanhatturasva maksaa rahteineen 21 â,¬ Finjectorilta ja 28 â,¬ Tecmolilta Saksasta mutta sieltä saa viisinkertaisen määrän (10 g vs. 50 g).
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Golffari15 - 27.06.23 - klo:10:09
Paljon lueskellut näitä foorumeita ja etsinyt itselle eilen alkanutta vikaa, mutta ihan samanlaista ei ole osunut kohdalle.
Ajelin tuossa noin viikonpäivät Golf VII 2015 bensalla ihan vain koska ajattelin ajella 98 bensat pois tankista ja tankata tuoretta tilalle. Eilen aamulla täysin normaalisti toimivalla autolla töihin, mutta ruokkikselle lähtiessä moottorin vikavalo vilkkumaan, EPC-valo palamaan ja tyhjäkäynti erittäin epätasainen ja tärisyttää koko autoa. Tehot kokonaan pois ja auto kuulostaa lähinnä ruohonleikkurilta. Käy ilmeisesti vajailla sylintereillä. Motonettiin testeriin ja seuraavat vikakoodit ulos:

  -P0301   Sylinteri 1 Sytytyskatkos havaittu
  -P0302   Sylinteri 2 Sytytyskatkos havaittu
  -P0303   Sylinteri 3 Sytytyskatkos havaittu
  -P305A

Onkohan tässä kyseessä nyt paljon puhuttu suodattimien tukketuminen, vai voiko tosiaan autosta mennä yhdeltä istumalta 3 puolaa pimeäksi/huonoksi? Ajettu biokaasulla pääsääntöisesti, mutta kuitenkin n. 2 vk välein myös bensalla, joskus tiheämpäänkin, eikä aijemmin ole tätä ongelmaa ollut. Autolla ajettu 220tkm.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: jt - 27.06.23 - klo:16:55
Lainaus käyttäjältä: Golffari15 - 27.06.23 - klo:10:09
Onkohan tässä kyseessä nyt paljon puhuttu suodattimien tukketuminen, vai voiko tosiaan autosta mennä yhdeltä istumalta 3 puolaa pimeäksi/huonoksi? Ajettu biokaasulla pääsääntöisesti, mutta kuitenkin n. 2 vk välein myös bensalla, joskus tiheämpäänkin, eikä aijemmin ole tätä ongelmaa ollut. Autolla ajettu 220tkm.
Tuskinpa nyt sentään. Eka vaihe on ottaa vikakoodit talteen ja sitten putsata ne pois. Voi olla että käynnistys töksähtänyt jostain syystä tms. Sitten 98 tankkiin ja suuttimien puhdistusainetta varuulta ja vähän bensa-ajoa päälle.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: keppari - 24.07.23 - klo:14:43
Minulla vastaava tilanne, käytin liikkeessä joka tiesi kaasupeleistä. Vaihdettiin korkeapainepumppu ja tulpat. Sen jälkeen ollut poissa nyt vuoden päivät
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: eranta - 26.07.23 - klo:21:12
Ps. Mulla on yks kaasupassatin tarpeeton ehjä korkeapainepumppu.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Kungfumechanic - 12.08.23 - klo:23:15
Hei.
En yhtäkkiä löytänyt vastaavaa ongelmaa ja tämä ketju on ollu aktiivinen hiljan joten kysyn täältä. Onko muilla ollut ecofuelissa vastaavaa vikaa, että maltillisella kaasulla kiihdyttäessä auto nykii jonkin verran, tuntuu siltä et tehot katoaisivat ja sitten taas palaisivat ja kierrokset hyppää noin 200rpm ja samalla tuntuu nytkähdys että auto kiihtyy. Nytkähdys ei kestä siis kauaa, sen verran että huomaa, mutta niitä on kiihdyttäessä useampia. Jos lapun polkaisee lattiaan niin ei tunnu mitään nykimisiä. Bensalla en ole varma tekeekö, pitää kokeilla ajaa kaasut pois ja testata, toinen isompi ongelma liittyy siihen kun auto vaihtaa bensalle vauhdista, varsinkin kun se sattuu yleensä kiihdyttäessä auto nykii muutaman kerran ihan miehekkäästi.

Bensalla pidempään ajaessa saattaa syttyä moottorin vikavalo ja vikakoodi että käy laihalla joten olen miettinyt että onko sielä alipainevuoto ja liittyykö toi kiihdyttäessä nykiminen siihen. Yhden alipainevuodon olen korjannut kun moottorin päällä oleva muoviputki oli poikki ja sen oli joku rasvanäppi korjannut teipillä.

En jaksa uskoa että vaihteisto (dsg 7 kuivakytkin) aiheuttais nykimiset kun ei vaikuta kytkin luistavan, sekä vaihtaa vaihteet liki huomaamattomasti normaaliajossa, niinkuin dsg pitäiskin.

Kiitos ja anteeksi jos on ihan väärä ketju tälle.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: vzv - 14.08.23 - klo:10:21
Seuraan kiinnostuneena, ja sopii kyllä tähän ketjuun kunnes joku tekoäly päättää että keskustelut jaotellaan puhtaasti ECU:n vikakoodien mukaan.

Itsellä on ollut tänä kesänä muutaman kerran samanlainen oire manuaali-Ecofuelissa. Yleensä 2.- tai 3.-vaihteilla risteyksestä kiihdytettäessä. Ekalla kerralla nykäyksiä tuli 2-3 ja moottorin vikavalo syttyi ehkä rytkytyksestä, sen jälkeen on ehkä alkanut ajaa varovaisemmin. Aina kaasulla, bensalla tulee ajettua niin vähän että ei ole vielä tullut vastaan, enkä ol vielä löytänyt varmaa tapaa toistaa ongelma. Mietin itse että voiko kytkin luistaa tuolla tavalla kun se oli alkukesästä kerran ylipainoisen peräkärryn kanssa peruutettaessa aika kovilla. Mutta jos samaa oiretta tulee manuaalissa ja DSG:ssä niin syy voisi olla jossain muualla.

Tuon imusarjan päällä olevan haurastuvan alipaineisen muovihäkkyrän rikkoutuminen ennemmin tai myöhemmin on tyyppivika. Jos ei tiedä koska se on vaihdettu kannattaa melkein vaihtaa se ennakoivasti, ei ole kallis eikä hirveän vaikea vaihtaa.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: Kungfumechanic - 14.08.23 - klo:11:51
Itse aloin epäilemään että voiko tuon dsg:n toinen kytkin olla huono, kun mielestäni noita nykäyksiä tulee vain parittomilla vaihteilla 3, 5 ja 7. 2, 4 ja 6 ei tunnu tai sitten ei vain sattunut tulemaan. Pitäs kai koittaa ainakin resetoida toi dsg jos siinä on jotain joka vaikuttaa asiaan. Kytkimen luistotestinhän tein vain vaihteella 4 eli pitänee koittaa myös vitosella.
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: beeseiska - 18.09.23 - klo:22:22
Mulla tuli viime lauantaina myös sytytyskatkos neljänteen sylinteriin. Moottori (Passat ecofuel) kävi kolmella pytyllä ja ajaminen piti jättää vähiin. Sain seuraavat vikakoodit p3361, p3365, p130a, p0304, p305a. Vika korjaantui vaihtamalla tulppa ja puola neljänteen sylinteriin (kuskin puolimmainen). Jokin rikkoo tulpan tai puolan tai molemmat aivan liian nopeasti (2 kk vaihdosta ja 2000 km sitten, kun sitä ennen tulppien vaihtoväli oli sentään noin 30 000 km). Veikkaisin puolaan menevien johtojen olevan vaurioituneita, mutta vikaa on vaikea löytää. Onko johtojen vaihtaminen vaikeaa tai kannattaako ylipäätään etsiä vikaa sieltä?
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: jt - 18.09.23 - klo:23:48
Lainaus käyttäjältä: beeseiska - 18.09.23 - klo:22:22
Mulla tuli viime lauantaina myös sytytyskatkos neljänteen sylinteriin. Moottori (Passat ecofuel) kävi kolmella pytyllä ja ajaminen piti jättää vähiin. Sain seuraavat vikakoodit p3361, p3365, p130a, p0304, p305a. Vika korjaantui vaihtamalla tulppa ja puola neljänteen sylinteriin (kuskin puolimmainen). Jokin rikkoo tulpan tai puolan tai molemmat aivan liian nopeasti (2 kk vaihdosta ja 2000 km sitten, kun sitä ennen tulppien vaihtoväli oli sentään noin 30 000 km). Veikkaisin puolaan menevien johtojen olevan vaurioituneita, mutta vikaa on vaikea löytää. Onko johtojen vaihtaminen vaikeaa tai kannattaako ylipäätään etsiä vikaa sieltä?
Itse mennyt ihan ongelmitta Ecofuel koneella 60tkm tulppien vaihtovälillä. Jotain muuta vikaa pitää olla jos puola/tulppa rikkoutuu noin nopeasti tai sitten vika ei ollutkaan siellä, vaan vaihdon yhteydessä vikakoodit nollattiin ja sitten tulikin uudestaan kun vika ei ollutkaan vaihdetuissa osissa? Johtojen vaurio on toki mahdollinen myös, ehkä helpottaa diagnoosia jos tulee vaikka 4:s pytystä vain vikaa, niin vaihtaa tulpan ja puolan päikseen 3:s pytyn kanssa ja katsoo siirtyykö vika. Jos siirtyi, a'vot, vika löydetty, tulppa ja/tai puola rikki, jos taas vika pysyy 4:s pytyssä, vika sitten suuttimessa, alipaineissa tms?
Otsikko: Vs: Passat B7 ecofuel misfire
Kirjoitti: jt - 18.09.23 - klo:23:52
Lainaus käyttäjältä: Kungfumechanic - 14.08.23 - klo:11:51
Itse aloin epäilemään että voiko tuon dsg:n toinen kytkin olla huono, kun mielestäni noita nykäyksiä tulee vain parittomilla vaihteilla 3, 5 ja 7. 2, 4 ja 6 ei tunnu tai sitten ei vain sattunut tulemaan. Pitäs kai koittaa ainakin resetoida toi dsg jos siinä on jotain joka vaikuttaa asiaan. Kytkimen luistotestinhän tein vain vaihteella 4 eli pitänee koittaa myös vitosella.
Kiihdyttäessä, etenkin paikaltaan, pienestä nopeudesta tai ylämäestä pienillä kierroksilla ajaessa, tulevat nykäykset voivat todellakin tulla kytkimestä (kokemusta yhdestä tapauksesta). Jos tulee vain parittomista vaihteista, viittaa suoraan toiseen kytkimeen. Jokuhan linkitty tälle VAG areenalle testiproceduurin miten voi mitata kytkimen kulumapinnat ovatko ok vai ei softan avulla.

Tietenkin ensin pitää tutkia moottorin vikakoodit, jos niitä tulee, niin eka kannattaa tutkia se puoli, misfiret tms aiheuttavat nykäyksiä.