Start-stop-järjestelmä: etuja, haittoja, kokemuksia

Aloittaja Neppis, 19.10.11 - klo:22:19

« edellinen - seuraava »

Väänänen

Uuden Sportsvanin start-stop on ensimmäinen laatuaan, joka ei ole ryhtynyt (vielä?) ärsyttämään. Pojot siitä Wolfsburgiin.

Ainoa tilanne, jossa pistän napista ennakoiden auton tulille on se, kun olen ekana liikennevaloissa. Hitusen liian pitkään empii auto SS:n ja DSG:n yhteisviiveiden vuoksi kaasuun hipaisusta liikkeelle lähtöön.  Jos on jonossa kauemana, voi tuon viiveen välttää nojaamalla kaasupedaaliin hieman ennakoiden kun näkee ruuhkassa tapahtuvan liikettä edessä.


Eka Golf

Perseestä tuo kuitenkin on kun siitä ei ole mitään hyötyä muille kuin korjaamoille kun pitää tarttipuolta uusia tiheämpään!  8)

referee

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 19.11.15 - klo:00:28
Perseestä tuo kuitenkin on kun siitä ei ole mitään hyötyä muille kuin korjaamoille kun pitää tarttipuolta uusia tiheämpään!  8)

Ja sulla on faktaa esittää väitteelleesi?

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 19.11.15 - klo:00:28
Perseestä tuo kuitenkin on kun siitä ei ole mitään hyötyä muille kuin korjaamoille kun pitää tarttipuolta uusia tiheämpään!  8)

Eikö bensakoneissa jätetä sylinteriin puristus ja kipinällä sitten saadaan kone taas käymään?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Eka Golf

Meidän kullkineessa ainakin tartti pyöräyttää koneen käyntiin, tiedä muista fiksuimmista?
Refereelle tiedoksi että kokemukseni mukaan tartti kuluu sitä enemmän mitä enemmän sitä käyttää, vai oletko eri mieltä?  ???

Hannes

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 19.11.15 - klo:06:45
Eikö bensakoneissa jätetä sylinteriin puristus ja kipinällä sitten saadaan kone taas käymään?


;D ;D ;D ;D ;D ;D^

referee

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.11.15 - klo:23:38
Meidän kullkineessa ainakin tartti pyöräyttää koneen käyntiin, tiedä muista fiksuimmista?
Refereelle tiedoksi että kokemukseni mukaan tartti kuluu sitä enemmän mitä enemmän sitä käyttää, vai oletko eri mieltä?  ???
Kun ajan 5 vuodessa +200 000km ja start-stop järjestelmän takia ole korjaamoilla tarvinnut asioida, se riittää minulle.

Petri M

Lainaus käyttäjältä: referee - 21.11.15 - klo:00:44
Kun ajan 5 vuodessa +200 000km ja start-stop järjestelmän takia ole korjaamoilla tarvinnut asioida, se riittää minulle.

Tammikuussa tulee Passatille ikää 6v. ja silloin on 300tkm aika lähellä.
Nyt 280tkm ajettu, eikä yhtään oiretta start-stopissa.
Myös akku on alkuperäinen, vaikka autossa onkin webasto.

audioman

Nyt on ajeltu kolmessa vuodessa 120 tkm star-stop -autolla ilman ongelmia. Uusi auto menossa tilaukseen. Se todennäköisesti sammuttaa moottorin myös alamäessä :)
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 21.11.15 - klo:00:08

;D ;D ;D ;D ;D ;D^

Niin se mazda sellaisen on kehitellyt, ei toki käytä enää mutta ideana hyvä.
Itse annan olla tuon s&s:n päällä jos tiedossa pidempi stoppi, mersussa tuo systeemi on huomaamaton, ei nyi tai hyppää kun on hyvä voimansiirto tuon systeemin perässä.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

kt

Lainaus käyttäjältä: audioman - 21.11.15 - klo:09:09
Nyt on ajeltu kolmessa vuodessa 120 tkm star-stop -autolla ilman ongelmia. Uusi auto menossa tilaukseen. Se todennäköisesti sammuttaa moottorin myös alamäessä :)

Pahimmoillaan tuossakaan kilometrimäärässä ei ole kuin ehkä 150-200 starttausta. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.11.15 - klo:23:38
Refereelle tiedoksi että kokemukseni mukaan tartti kuluu sitä enemmän mitä enemmän sitä käyttää, vai oletko eri mieltä?  ???
Sitten pitäisi vielä huomioida se, millaiselle käytölle startti on mitoitettu, ennen kuin voi sanoa mitään korjaamokäynneistä. Joskus vuosia sitten, kun nämä star stopit alkoivat yleistymään, monikin maalaili piruja seinille. Nyt tuota kuulee paljon vähemmän, kun käytännössä on havaittu tämän järjestelmän kestävän hyvin. Itsellä ainoat starttiviat  ovat olleet 70-luvun autojen kanssa.

Hannes

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 21.11.15 - klo:10:02
Niin se mazda sellaisen on kehitellyt, ei toki käytä enää mutta ideana hyvä.



Niin tuo sama systeemi on esim. Skodan 1.8TSI moottoreissa nytkin, periaate on se että moottori pysäytetään optimaaliseen tilaan mäntä ylös ja startissa ks. männän päälle ruiskutetaan polttoainetta ja perään kipinä tulpalla jolloin mäntä pakotetaan alas, kyseessä on kumminkin käyntiinlähdön jouhevuutta parantava ratkaisu joka vähentään starttimoottorin käytön tarvetta mutta ei poista sitä, starttimoottorilla siis auto käynnistyy mutta paljon lyhyemmässä ajassa ja jouhevammin kuin pelkällä startilla jossa ei tällaista ratkaisua ole.

rami

Minulla on kolmessa viimeisimmässä autossa ollut S/T ja koko juttu on aivan peestä.
Dieselin kulutus on tyhjäkäynillä 0,5 ltr/h.
Otan kyseisen turhakkeen aina pois päältä.
Kyllä älyn pitäisi sanoa mitä enemmän startataan niin enemmän se startti kuluu.
Lopputulos disun kohdalla =+-0

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: rami - 21.11.15 - klo:13:20
Kyllä älyn pitäisi sanoa mitä enemmän startataan niin enemmän se startti kuluu.

Joo!

Sama pätee kaikkiin muihinkin varusteisiin. Et kai vaan käytä ilmastointia tai avaa parkkitalon puomilla ikkunaa? Sitä enemmänhän se kuluu mitä enemmän sahaat ikkunaa alas ja ylös..

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 21.11.15 - klo:13:51
Joo!

Sama pätee kaikkiin muihinkin varusteisiin. Et kai vaan käytä ilmastointia tai avaa parkkitalon puomilla ikkunaa? Sitä enemmänhän se kuluu mitä enemmän sahaat ikkunaa alas ja ylös..

Itsekin jätän auton yöksi tyhjäkäynnille, ettei vain kuluisi.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 21.11.15 - klo:14:03
Itsekin jätän auton yöksi tyhjäkäynnille, ettei vain kuluisi.
Itse jättäisin kyllä käynnistämättä sen ensimmäisenkin kerran. Kyllä älyn pitäisi sanoa, että starttihan tuollaisessa käynnistämisessä kuluu. Ainoa tavoite autoilussa on paalata auto täysin kulumattomana.

audioman

Lainaus käyttäjältä: kt - 21.11.15 - klo:10:59
Pahimmoillaan tuossakaan kilometrimäärässä ei ole kuin ehkä 150-200 starttausta. 8)
Voi olla, mutta omassa käytössäni sanoisin, että on tuo varmasti yli 10 000 kertaa startannut ja stopannut. Kodin ja työpaikan välillä on monet liikennevalot. Ja molemmista suunnista maantielle lähdettäessä vähintään kuudet. 
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

Hannes

Eiköhän tuon SS:n ainoa huonopuoli ole se että sen bensaa säästävä vaikutus on häviävän pieni, jos säästö olisi suurenpi ei kukaan miettisi starttimoottorin kestoa ja tosiasiahan on se että starttimoottori on mitoitettu niin että se kestää aivan varmasti useamman startin rasitukset kuin normi autossa jossa ei SS:ä ole.

Mutta sehän tässä on vielä kumminkin hyvä puoli että sitä saa käyttää kuka haluaa joten luulisi yhteisymmärryskin löytyvän siltä osin ???

kt

SS taitaa olla "kehitetty" tuota EU-testiä varten. Siinä on peräti 12 auton pysähtymiskohtaa ja tietenkin fiksu insinööri laatii heti laitteen, joka pysäyttää moottorin automaattisesti noissa tilanteissa.

http://www.motiva.fi/files/5530/EU_ajosyklit.pdf

Testi ei tietenkään mittaa sitä hankaluutta, mitä suomalaiselle peruspenalle tulee käytännössä eteen eikä varsinkaan peruspenan mentaalisia vaurioita. Missä EU siellä ongelma. ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Zaasa

Mitään hyvää en ole S&S:n toiminnasta löytänyt, pyrin aina muistaessani painamaan toiminnon pois käytöstä. Suojatien eteen hetkeksi pysähtyessäni ärsyttää jos moottori sammuu lyhyen pysähdyksen vuoksi, aina en muista painaa nappia :(

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 21.11.15 - klo:16:27
Mitään hyvää en ole S&S:n toiminnasta löytänyt, pyrin aina muistaessani painamaan toiminnon pois käytöstä.

Eikö edes alemmat verot ole plussaa?

teräksenharmaa

S&S on nykyisin kaikilla eli sillä ei saa kilpailuetua CO2-päästöissä. Mitä alhaisempia autojen päästöluvut ovat, sitä enemmän veroa grammaa kohti peritään.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 21.11.15 - klo:19:23
Eikö edes alemmat verot ole plussaa?
Paljonko on vaikutusta  280hv Cupran veroihin S&S ?

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 21.11.15 - klo:20:24
Paljonko on vaikutusta  280hv Cupran veroihin S&S ?

En ole ihan varma, mutta eikö tuo ole vähän niin kuin huono viisastelu, jos kyselee vaikutusta autoon jonka kyseiseen malliin ei moista edes saa? SS on varmaan yhtä hanurista, kun mun jutut, mutta vaikea uskoa että jotain ei pienemmät verot miellyttäisi.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 21.11.15 - klo:20:27
En ole ihan varma, mutta eikö tuo ole vähän niin kuin huono viisastelu, jos kyselee vaikutusta autoon jonka kyseiseen malliin ei moista edes saa?
Tarkoitatko ettei 280hv Cuprassani ei ole S&S ? Vai ymmärsinkö viisastelusi väärin?

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 21.11.15 - klo:20:31
Tarkoitatko ettei 280hv Cuprassani ei ole S&S ? Vai ymmärsinkö viisastelusi väärin?

Ymmärsit kysymykseni oikein. Sitä kiepuraa tekstin perässä kutsutaan kysymysmerkiksi.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 21.11.15 - klo:20:52
Ymmärsit kysymykseni oikein. Sitä kiepuraa tekstin perässä kutsutaan kysymysmerkiksi.
Omassa Cuprassani on S&S  pois kytkentä mahdollisuus, onneksi. Kiepuroistasi huolimatta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 21.11.15 - klo:20:52
Ymmärsit kysymykseni oikein. Sitä kiepuraa tekstin perässä kutsutaan kysymysmerkiksi.
+10 ;) ;D

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 21.11.15 - klo:20:59
Omassa Cuprassani on S&S  pois kytkentä mahdollisuus, onneksi. Kiepuroistasi huolimatta.

Ok. Tuota en tiennytkään. Nyt tiedän :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy