VW Passat Variant Highline 3.6 VR6 4-Motion (B7, 2011)

Aloittaja sipodanger, 05.03.21 - klo:13:12

« edellinen - seuraava »

sipodanger

Tervehdys!

Päätin autonvaihdon jälkeen rekisteröityä foorumille ja pitää täällä päiväkirjamaista selostusta seikkailusta Passatin kanssa. 3.6 FSI-moottorista Passatin keulalla ei löydy liikaa käyttäjäkokemuksia niin kirjoitetaan niitä sitten tänne.

Tärkeimpinä varusteina sähköpenkit nahka-alcantaralla, panoraamakatto, sähköinen piilokoukku ja Webasto (ensimmäinen autoni Webastolla, mutta ei taatusti viimeinen)

2015-vuoden Polo GTI vaihtui VR6-Passattiin helmikuussa 2021, kun Passatin mittarissa oli 255 400 km.

Kaupantekohetkellä Passatissa ei toiminut takatutkat, navigaattori ja DCC antoi herjaa vasemmasta etuiskarista. Vika kuitenkin kuittaantui nollauksella.

Heti kotimatkalla sisätilan puhallin puhalsi melko huonosti, ja se antautui muutaman päivän sisällä. Puhaltimen vaihto oli helppo homma, kunhan tajusi avata hanskalokeron alla olevaa kojetaulumuovin kiinnikettä. Ilman ruuvin avaamista puhaltimen etuvastuksen runko otti kiinni muoviin, eikä puhallinta saanut paikalleen.

Takatutkan tilasin saksanmaalta ja pyrin sen laittamaan kiinni kelien lämmetessä. Navigaattorilla on Regensburgin syndrooma, eli ei löydä satelliitteja ja luulee olevansa kotimaassaan. Koitetaan keväällä vaihtaa antennia..

Takana nyt noin 3tkm. Työmatka-ajossa ajotietokoneen mukaan kuluu noin 11 litraa, ja tre-kemijärvi välillä kulutus oli ajotietokoneen mukaan 8.1 litraa sadalle. Kulutus on yllättävän maltillista ja tehoa löytyy juuri sopivasti  :) DSG-loota pelaa hienosti, ja moottorin luonne kevyellä kaasulla on todella dieselmäinen. Väännöllä pelataan ja vaihteet vaihtuu alle 2k RPM. Harmi, kun tästä ei taida saada tuota ESP:tä off-asentoon edes koodaamalla...

Ekalla pohjoisen reissulla pääsin toteamaan bi-xenonien surkeuden ja hain kotimatkalla Lumiselta Optibeam Commander-lisävalon. Asensin valon kilven alle ja yllätyin positiivisesti. Valokuvio on hyvin tarkasti rajattu, eikä eteen tule häiritsevää valopistettä. Maskista sai irrotettua palan ihan rautasahalla, eikä valon takaa tarvinnut irroittaa ulkolämpötila(?)-anturia. Herätteen sai kuljettajan puolen valon pinnistä 11 (vihreä-violetti johdin).





sipodanger

Lisävalon asennus: käytin Lumisen uppoasennuspakettia, valaisimena Optibeam Commander. Linkki tuotteeseen: https://www.lumise.fi/lisavalot/led-lisavalopaketti-uppoasennustelineella-optibeam-commander/p/8020101747/
Johdotus oli helppoa, plussajohto kiinni sulake-/relerasian kampaan ja maadoitus rasian alapuoliseen maadoituspisteeseen. Niinkuin aloituksessa totesin, herätteen sai kuljettajan puolen valon pinnistä 11 (vihreä-violetti johdin).


Siisti tuli. Ja nyt kehtaa ajaa pimeässä  ;D



Killer

Meillä on samasa paikassa lisävalo ja hyvin valaisee (sama valo/auto/väri).
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

sipodanger

Nyt on ensimmäinen ostohetkellä vaivannut ominaisuus on palautettu toimintaan. Vaihdoin taakse keskimmäisen vasemmanpuoleisen pysäköintitutkan sensorin. VCDS antoi heti tiedon mikä anturi on mykkä. Hetken sai ihmetellä että mikä ihmeen keskimmäinen vasen anturi, kun perässä antureita on kuusi. Reunimmaiset ovat automaattisen pysäköinnin antureita ja antavat ilmeisesti oman koodinsa jos menevät mykäksi.

Autodocilta uusi noin 13e, varaosanumero 1S0919275.

Tässä vielä sepostus miten saa tehtyä. Helppo homma, jos ei "diffuusori" ole asennettu päin honkia lähtökohtaisesti.. noin 45min meni kaikkineen. Kuvissa auto on hyvin likainen, kuulunee sesonkiin. Muistakaa pyyhkiä hiekat kasausvaiheessa ettei jää paneeleiden väliin hiertämään.

Vaihe 1: maalaa uusi anturi korin sävyyn. Käytin Mastonin paikkamaalikynää, ohut kerros tuli siveltimellä helposti.

Vaihe 2: irroita takapuskurin alaosa. Kiinni 2x torx ruuvilla sekä muovikynsillä takapuskurissa


Muoviklipsit/-kynnet lähtevät kun työntää diffuusoria eteenpäin. Vaatinee hiukan kärsivällisyyttä ja muovisia lastoja vääntämiseen. Kannattaa aloittaa reunoilta ja edetä keskelle.


Ã,,lä vedä diffuusoria väkisin, sillä tutkien johdot ovat siinä kiinni metallikynsillä. Lähtevät irti ihan kun työntää meisselillä.


Kun anturi on näkösällä, sen saa irti kun venyttää noita kynsiä ylös- ja alaspäin ja samalla työntää anturia ulkoapäin.


Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja taas homma rokkaa.

sipodanger

Kevätpuunaus suoritettu ja kesäpyörät vaihdettu alle. Pinnassa Collinite 476s vaha. On muuten pirullinen väri vahata tuo valkoinen ;D pesun jäljiltä kesän työlistalle lisätty muutaman ruostepaikan korjaus  ::)

Auton mukana tuli hyväkuntoiset VW orkkis 17" kesävanteet hyvillä kumeilla, ja niillä oli tarkoitus ajaa tämä kesä.
No eihän se ihan niin sitten mennytkään.. tarkoituksena oli vaihtaa jotkut vähän isommat ja edulliset perusvanteet passatin alle ja ajella onnellisena auringonlaskuun. Kun kotinurkilla tuli myyntiin Audi Speedlinet 19x8.5J koossa ja juuri kunnostettuina, ei itselle voinut perustella enää mitään muita vanteita. Lopputuloksena voi todeta, että hyvin sopii. Eikä vaadi edes madallusta. Jos nyt jotain niin takana voisi tulla hiukan enemmän kaarelle. Keskikupit ovat menossa vaihtoon..

Vanteiden speksit:
19x8.5J ET 48
Renkaat 235/35/R19








sipodanger

Laitetaas päivitystä. Mittarissa nyt 270 tkm ja öljyt taas vaihdettu. Autossa ei ole ollut ongelmia.

Navigaattori korjaantui 13e tarvikeantennilla. Jemmasin sen soittimen taakse kojelaudan muoveihin.

Autosta on nyt poistettu keskimmäinen äänenvaimennin (suitcase / resonator) ja voi pojat kuinka uusi maailma aukesikaan! Ei enää ompelukonesoundeja :D huomattavaa tuossa poistossa on muuttuva putken halkaisija: ennen vaimenninta putki on ulkohalkaisijaltaan 65mm ja vaimentimen jälkeen 70mm.

Kötöstelin keulalle OEM R-logon antamaan jotain särmää tuohon sleeper-olemukseen, toivottavasti hardcore R-pojat ei pahastu  ::) sääli ettei tästä B7 tehty enää oikeaa R36-mallia.



sipodanger

#6
Vedin Foliatecin jarrusatulamaalilla satulat keltaisiksi. Ihan hauskat. Katsotaan pysyykö maali hyvin.



sipodanger

Laitetaas päivitystä. Kesän jäljiltä webaston kiertovesipumppu oli sanonut sopimuksensa irti. VAGCOMilla seuratessa weba lähti päälle, palopesän lämpö nousi noin. 1min aikana 110 asteeseen ja webasto sammui. Moottorin käydessä weba pysyi käynnissä, moottorin pumpun kierrättäessä nestettä. Vikakoodeja pumppu ei anna, eikä komponenttitestauksessakaan antanut herjaa. Ei vaan suostunut pelaamaan. Jospa ensi kesänä muistaisi herätellä webastoa vaikka kylmäsprayn avulla (ei käynnisty, jos lämpötila yli 5(?) astetta).
Vaihto itsessään oli helppo homma: auto ylös, repsikan rengas ja sisälokari irti. Klämpit letkuihin ja pumppu irti. Kysyin tarjousta Autojerryn kautta ja halvin vaihtotarjous oli 400e. Osa maksoi 67e ja työhön meni 30min  ::)

Talvikauteen on muutoin varauduttu uusilla xenon-polttimoilla (Osram Classic D3S, á 37e Aerolla) ja uusilla Bridgestonen nastarenkailla. Vaihdatin myös etuovien ulkopuoliset vaijerit, ettei tarvitse tapella ovien kanssa pakkasten tultua.

sipodanger

Nyt osui tännekin jokaisen VR6-omistajan lemppariremontti eteen. Jakoketjusarja vaihdettu 280tkm kohdalla  :) remontin aloitti tosin jokin ihan muu kuin venynyt ketju..

Ongelmat alkoivat ECS-valon syttymisellä. Auton oltua 30min ilman virtoja käynnistin auton uudestaan, ja nyt ECS-valon kaverina paloi moottorin vikavalo ja tyhjäkäynti oli korkea (≈1100rpm). Koodit lukuun, ja sieltä saatiin pakonokan asentoanturista kolme koodia:

4511 - Camshaft Position Sensor B Bank 1 (G300) P0366 00 [174] - Implausible Signal
5533 - Camshaft Position Sensor B Bank 1 (G300) P0368 00 [175] - Signal too High
5534 - Camshaft Position Sensor B Bank 1 (G300) P0367 00 [038] - Signal too Low

Jakopään yläosasta kuului selkeää naputusta. Kun sormen laski pakonokka-akselin asentoanturiin, pystyi tuntemaan selkeästi, että anturi osuu akselin triggeripyörään tai johonkin muuhun. Anturi värisi vahvasti. Ajattelin, että anturi on sökö ja tilasin uuden. Anturin koodi on G163 (VCDS antoi anturiksi G300 jostain syystä, vaikka tuota anturia ei tässä moottorissa ole)

Uuden anturin saapuessa otin vanhan irti ja huomasin, että anturin päästä oli hioutunut noin 2mm tavaraa.  Anturi lienee siis oikealla paikallaan, mutta jokin muu on muutaman millin väärässä paikassa ja törmää asentoanturiin.

Moottoria pyörittäessä ilman asentoanturia paikallaan kuuluu myös naputusta, eli joku osuu johonkin. Sörkin sormella anturin jättämää reikää ja löysin sieltä jotain, joka liikkuu, sekä pultin jota pystyi pyörittämään yhdellä sormella. Pienen tutkailun jälkeen tajusin, että jokin liikkuva osa lienee nokka-akselin asennon muuttajan palautusjousi ja pyörivä pultti on asentoanturin kotelon pultti. Arvaus osui oikeaan, asennonsäätimen jousi oli katkennut ja syönyt pyöriessään asentoanturin. Kuva alla. Pultin päällä lepäävä kellojousi on poikki..



Auton remontoi Akaan Ajoneuvopalvelu, joka saa täydet pisteet. Mentiin jopa kustannusarvion alle. Koko remontille tuli hintaa 3000e, pelkästään tuo pakonokan asennonsäädin (osanumero 03H109088E ) maksoi 630e.


sipodanger

Auto myyty, tämän voi lukita. Mukavia kilometrejä uudelle omistajalle :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy