Downsizingin merkitys maantiellä

Aloittaja VAG!, 03.12.10 - klo:17:46

« edellinen - seuraava »

VAG!

aa

kt

Joo, nopeudella on merkitystä. Golfin tapauksessa kulutus tuplaantuu kun nopeus tuplaantuu.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

NcP

Aika paljon kuluttaa tuo golfin tupla-ahdettu tsi mopoversioon verrattuna.

Tikka

Niin Top Gearissahan, tuossa totuuden huipentumassa, oli joskus testissä Bmw M3 ja Toyota Prius, eikun.... mikäs siinä olikaan. No joka tapauksessa samalla nopeudella, eli sen hitaamman täydellä vauhdilla M3 kuluttu vähemmän polttoainetta.

Notmi

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 03.12.10 - klo:18:51
Niin Top Gearissahan, tuossa totuuden huipentumassa, oli joskus testissä Bmw M3 ja Toyota Prius, eikun.... mikäs siinä olikaan. No joka tapauksessa samalla nopeudella, eli sen hitaamman täydellä vauhdilla M3 kuluttu vähemmän polttoainetta.
Joo, onneksi siinäkin oli settinki rehellinen ja tasapuolinen. Prius (tai joku muu rikkaimurin näköinen kärry) halkoi ilmaa ja M3 tuli imussa perässä. Eipä ihme että imussa ajeleva vei vähemmän bensaa...

PEEVELI

Kyllä oma kokemus ex-Variantgolfista 118 kW 1.4 tsi dsg-kombinaatiolla vahvistaa sen ettei tuo kone mikään pihistin ole. Ei juoppo mutta ei pihi, toki sen bensatkin jaksoi maksella. :D Myös koeajo Juke-turbolla sai mietteitä ajotietsikan perusteella siitä, ettei se ole kyllä vähäruokaisimmasta päästä; motarilla kulutus pomppasi korkealle. Tilatusta 90 kW tsiippamoposta en sano mitään, aikoinaan kun koeajoin sellaisen niin ei sekään haamulukemia vienyt dementoivan muistini mukaan -tosin raskas kaasujalka oli ajolenkillä.

BMW osaa tehdä pihejä ja rivakoita koneita, sekä bensana että nakuttajana.

eGetin

Johan täälläkin ollaan saatu nähdä Markku J:n 523iA:n kulutuslukemia ja voi tsiisus kuinka pienellä se auto kulkee :D Todennäköisesti paljon mukavampi kippo ajella jo moottorinsa osalta kuin 1.4 TSI Golf ja kulutuslukemat samaa tasoa ellei pienemmät.

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 03.12.10 - klo:20:03
BMW osaa tehdä pihejä ja rivakoita koneita, sekä bensana että nakuttajana.

Tästä huolimatta myös BMW on lähdössä mukaan tähän downsizingiin ja ainakin uuteen 3een on tulossa jotain ahdettuja bensakippoja ainakin pienempiin koneisiin. Aika näyttänee, että mihin noilla sitten päästään. Jos nyt mietitään 4-pyttyisten tarjontaa, niin kyllä minun mielestäni VAG vie voiton bensakoneissa 7-0 bemariin verrattuna. Dieseleissä tilanne on vähän toinen, ainakin toistaiseksi.

Johan nytkin nuo uuden A6:n luvatut speksit näyttää siltä, että VAG-leirissäkin on saatu mutterit kohdalleen. Ainakin noissa isommissa koneissa.

Täytyy muistaa sekin, että nyt käytössä olevat koneet on kuitenkin suunnittelun puolesta varmasti vuosituhannen alusta kotoisin olevia.

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 03.12.10 - klo:20:44
Johan täälläkin ollaan saatu nähdä Markku J:n 523iA:n kulutuslukemia ja voi tsiisus kuinka pienellä se auto kulkee :D Todennäköisesti paljon mukavampi kippo ajella jo moottorinsa osalta kuin 1.4 TSI Golf ja kulutuslukemat samaa tasoa ellei pienemmät.

Nuo kulutuslukemat on kieltämättä loistavia, mutta onhan noilla verrokeilla hieman hintaeroakin. Tuo mukavuuskin on niin suhteellinen käsite. Uskaltaisin epäillä, että ainakin omiin ajotarpeisiini tuo 5-sarjalainen olisi kaikin puolin mukavampi kippo ajella, kuin kenenkään valmistajan Golfin kokoinen auto, vaikka 5:n kuluttaisi tuplasti saman.

Mutta hienoa on se, että tuota kilpailua on ja oikeasti tänä päivänä saa vielä tehokkaitakin autoja, jotka kuitenkin kuluttavat vähän. Kaiken viherpiipertämisen jälkeen kun välillä tuntui, että kohta ajetaan kaikki jollakin nuhaisella sähkömopolla... ;D

hiloran

jossain top gear jaksossahan oli testi kun toyota prius ajoi rataa ympäri talla pohjassa ja bmw m3 seurasi perässä. prius vei enemmän bensaa kymmenellä tms kierroksella kuin m3.

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: hiloran - 03.12.10 - klo:21:14
jossain top gear jaksossahan oli testi kun toyota prius ajoi rataa ympäri talla pohjassa ja bmw m3 seurasi perässä. prius vei enemmän bensaa kymmenellä tms kierroksella kuin m3.

Pari postia aikaisemmin oli tästäkin puhetta. Tokihan nämä Top Gearin testit on oma lukunsa, joista ei kannata turhan tieteellisiä faktoja repiä, mutta lienee selvää, että Priuksella täytyy vetää hanat auki, kun M3:lla voi himmailla perässä.

makkis

LainaaTokihan nämä Top Gearin testit on oma lukunsa, joista ei kannata turhan tieteellisiä faktoja repiä, mutta lienee selvää, että Priuksella täytyy vetää hanat auki, kun M3:lla voi himmailla perässä

Suomeksi ajotavalla on oleellisin merkitys kulutukseen. Auto kuin auto, mitä nyt meidän perheessä on, niin keskikulutusta tipautan litralla aina kun emännän jäljiltä ajan. Nopeasti. Pidemmällä setillä tipautan helposti sen kaksi litraa bensalla, dieselillä jää 1,5 litraan.

Ajotapojen oleellisin ero on ennakkointi ja turvavälit. Noin etenemisen kannalta minä olen meistä se ripeämpi kuski ja saan siitä myös palautetta niin vierestä kuin virkavallalta (olen ajo-oikeudeton ja kortiton) mutta kulutukseni ajossa on paaaaljon pienempi. Samoin jarrupalojen kulutus on omalta osalta aivan mitätön. On tosin näköjään tilanteita, jolloin jarruun olisi saanut koskea, minusta se on ollut lähinnä turha poljin.

Spacedude

Downsizing on toki vallitseva suuntaus, mutta kyllä tosimies kuitenkin ajelee mieluumin V8-koneella.

Quality

Siirsin jäsen makkiksen ohitustilanteen ylinopeutta koskevan keskustelun tuonne:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2582.msg81022;topicseen#new
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: makkis - 03.12.10 - klo:22:21
Suomeksi ajotavalla on oleellisin merkitys kulutukseen. Auto kuin auto, mitä nyt meidän perheessä on, niin keskikulutusta tipautan litralla aina kun emännän jäljiltä ajan. Nopeasti. Pidemmällä setillä tipautan helposti sen kaksi litraa bensalla, dieselillä jää 1,5 litraan.

Meillä ihan sama juttu. Eikä ole rouvan kulutukseen auttanut vaikka mittaristoon olen piruuttani laittanut ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen tillittämään - rouva ei osaa/viitsi perehtyä edes sen vertaa ajotietsikaan että tuon näytön mittaristosta pois saisi :D Tosin se sama piittaamattomuus tosiaan on näköjään myös sen polttoaineenkulutuksen puolella :-\ Kerran tuosta uskalsin jopa kysäistä että on se kumma juttu, niin vastaus oli about linjaa "Mä mitään mittaristoa kerkiä katselemaan kun mä ajan!" ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Mikko

Meille on tulossa tuollainen 1.4 118kW eli kaksoisahdettu malli. Mielenkiinnolla siis luen näitä kulutusjuttuja, vasta viikon päästä pääsee kokeilemaan käytännössä.

Pakko on kyllä yhtyä siihen, että ajotavalla on paljon suurempi merkitys kulutukseen kuin auton ominaisuuksilla. Tämä pätee ainakin bensakoneissa, dieseleistä kun ei sen suurempaa kokemusta ole. Koeajollakun käytiin niin (tulevan) rouvan kulutus oli kaupungissa luokkaa 44,4 l/100km (tämä luku tosiaan seisoi siellä ajotietokoneessa), oman kulutuksen pysytellessä siellä 6-8 litran kieppeillä. Kaupunkiajoa siis. Kulutuseroille syynä mm. se että "kun liikennevalot kuitenkin kohta jo tulee niin miksi vaihtaa ykköseltä pois". :D Tämän jälkeen oli helppo tehdä investointipäätös DSG:n osalta. Jos rouva ei vaihda niin joku/jokin muu tekee sen sitten. :)

hildebad

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.12.10 - klo:09:12
"Mä mitään mittaristoa kerkiä katselemaan kun mä ajan!" ::)

Ihan oikein! Parempi keskittyä siihen olennaiseen kuitenkin, vaikka ne numerot koukuttavia ovatkin.

kt

16" M Energy kesärenkailla (2,2bar) ajettuja kulutuslukemia. Jokaisen ajon kesto on ollut vähintään tunti. Ajotietokoneen mukainen keskinopeus ja kulutus. TSI 1,4 90kW Dsg
* 68 km/h kul 5,5  l/100km
* 73 km/h kul 5,9  +20 astetta, mutta tyhjä peräkärri 16.5.2010 125 km mäkinen tie
* 76 km/h kul 5,1   + 30 astetta ja oikein varovainen ajo ilman vakionopeussäätöä, tasainen 125 km.
* 77 km/h kul 5,7  +12 astetta poutaa, 125km tasainen tie
* 80 km/h kul  5,7
* 82 km/h kul 6,7 +4 astetta, tihkusadetta ajettu 8.5.2010 aamulla 125km mäkinen tie
* 87 km/h  ja  6,2     
* 91 km/h ja 6,7   
* 96 km/h ja 7,6


Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

RoccoScientist

Jos downsizing merkitystä pohditaan, niin silloin on minusta vähän harhaanjohtavaa vertailla bemarin 5-sarjalaisen vaparimoottoreita ja Golfin ahdettuja pikkupatoja. Järkevämpää olisi vertailla noita ahdettuja koneita niihin moottoreihin, mitkä ne ovat käytännessä korvanneet eli VAG-konsernin 1,6- ja 2,0-litraisiin vapareihin ja sitten vielä siinä samaisessa autossa eli Golfissa. Näihin vapareihin verrattuna ovat tainneet sekä kulutus että päästöt tippua. Lisäksi ahdetut moottorit tarjoavat dieselmäistä pirteyttä arkiajoon, joten ei tässä nyt ainakaan takapakkia olla otettu.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy