Sakot ja muut rangaistukset liikennerikkomuksista

Aloittaja Quality, 23.08.10 - klo:22:15

« edellinen - seuraava »

Olen saanut rangaistuksena liikennerikkomuksesta

Rikesakon 1-3 kertaa
122 (38.1%)
Rikesakon 4-6 kertaa
13 (4.1%)
Rikesakon vähintään 7 kertaa
6 (1.9%)
Päiväsakkoja 1-3 kertaa
122 (38.1%)
Päiväsakkoja 4-6 kertaa
23 (7.2%)
Päiväsakkoja vähintään 7 kertaa
17 (5.3%)
Minulta on otettu kortti pois määräajaksi
59 (18.4%)
Olen saanut muun rangaistuksen liikennerikkomuksesta
9 (2.8%)
Rangaistuksen syy on ollut ylinopeus
155 (48.4%)
Rangaistuksen syy on ollut muu kuin ylinopeus
50 (15.6%)
En ole kertaakaan saanut rangaistusta liikennerikkomuksesta
78 (24.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 320

samper

Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

samper

Noista kahdesta ylinopeussakosta jäi puuttumaan yksi rikkomus, jonka olen tehnyt. Se on ajaminen päin keltaista/punaista, siis joka juuri muuttui punaiseksi siinä minun kohdalla. Olin niin lähellä liikennevalotolppaa että en edes nähnyt sitä punaista johtuen kai myös siitä että valotolppa on tavallista korkeampi. Siinä kohdalla ei ole risteystä vaan valot on jalankulkijoita varten.
Oli sunnuntai ja edukuntavaali- äänestyspäivä, kaupungilla ei ollut liikennettä nimeksikään, oli huhtikuu 1998. Laskettelin katua alaspäin ja tunnen paikan hyvin, jarrutinkin jo vähän kun huomasin valojen alkavan vaihtua mutta laskettelin kuitenkin läpi. Se oli virhe sillä polliisit kyttäsi huoltiksen pihassa ja ampaisivat mun perään. Ihmettelin että mikäs niille tuli kun ajoivat minun perässä ja vilkut päällä ::) Stoppasin seuraaviin valoihin ja polliisit seurasi mua kuin hai laivaa.
Siis en tajunnut että koko jutussa oli kysymys minusta, kunnes huusivat ämyriin että stoppaa...
Mä vedin tien sivuun ja käskivät ajaa seuraavan risteyksen kohdalla olevaan grillin pihaan.
Poliisiautosta nousi nuori konsta ja saoi että huomasinko ajossani mitään erikoista. Sanoin että ajoin päin keltaista.
Hän sanoi että väri vaihtui punaiseksi juuri kun olin n. 2m:n päässä valotolpasta, ja he eivät ensin aikoneet lähteä perääni mutta päättivät kuitenkin sitten lähteä. Jos katu olisi ollut vähänkin enemmän jäässä niin eivät olisi tulleet perään, sanoivat he, mutta kun oli loskakeli niin olisin äkkijarrutuksella ehtinyt pysäyttää auton siinä "autiossa" paikassa.
No mitäs siinä kuin autoon sakkoja "pyytämään". Vanhempi konsta keljuili koko ajan siinä hanttarin puolella minulle. "Ajeletkos useinkin päin punaisia", sanoin että ei.
Sanoin että nyt tästedes stoppaan aina heti kun pikkasenkin näkyy keltaista, johon vanhempi että "ei niin sa tehdä, joku ajaa sun perään" sanoin että se ei kai ole minun murhe.
Vanhempi-Ã,,ijä oli ihan hermona, nuorempi konsta oli asiallinen ja kirjoitti mulle pienen sakon, se oli jotain 200mk:n paikkeilla.
Kysyin heiltä "ootteko jo käyneet äänestämässä" johon he vastasivat että "kyllä"... no se siitä. 8) Oma mokahan se.
Tämä juttu tapahtui Turku-nimisessä kylässä.
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

Tuomari

Oli tainnut jäädä vanhalta konstalta costa ricat hörppäämättä. :D

samper

Joopa, näin saattaa olla, ;) eikä ollut Costa -Ricaakaan mukana pakettia, mutta olinhan tietty syyllistynyt liikennerikkomukseen..ja samassa paikassa olivat kirjoittaneet jopa yli 1000mk:n sakkoja samoihin aikoihin, harvakseltaanhan siinä autoja sekä jalankulkijoita silloin meni. Silloin ihan "kuollut" katu, Aninkaistenkatu, Turku, Ã...bo.
Se vaan oli hauska kun vanhemman konstan kanssa tuli juttua siitä miten stopataan, siis vihreä>keltainen>punainen  valo..siitä hän hiiltyi aika tavalla. Onhan niin että kun ajat sitä 40-50km/h kaupungissa ja on liukasta niin pieni, hyvin pieni keltainen kai sallitaan ja ei saa tehdä äkkistoppia, saattaa rytistä.
Ei päästy yksimielisyyteen vanhemman konstan kanssa siitä, miten pysäytetään missäkin tilanteessa, keliolosuhteissa jne., liikennevaloissa.
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

Ironic32

Itselläni ei tosiaankaan ole yhtään sakkoa napsahtanut, mutta kyllä läheltä piti -tilanteita on ollut. Kerran keskellä yötä kesäaikaan Jyväskylä - Oulu välillä pudotin menemään 120-130 km/h lasissa satasen alueella, kun liikennettä ei ollut yhtään ja todellakin ajankohta oli keskellä yötä. Vähän yllättäen pitemmän mutkan jälkeen tuli maija vastaan ja kohtaamisnopeus oli sitä luokkaa, että olin jo 100% varma, että kohta vilahtaa valot perässä. Ilmeisesti olivat jonnekkin tehtävälle menossa / ei muuten vaan kiinnostanut, koska perään eivät lähteneet. Säikähdin kuitenkin aiheellisesti ja loput matkasta mentiinkin hieman rauhallisemmin. Ihan aiheellisesti myös tuli muistutus, koska teillä voi liikkua muitakin kuin ihmisiä...

Toinen kerta oli taajaman tuntumassa, jossa 60 rajoitusalueella oli tietyö, jossa rajoitus laski 30 tietyön kohdalla ja kun tuo tietyö kesti ja kesti, niin aika harva siinä oikeasti hiljensi vauhtiaan. Hieman ennen tuota tietyöpätkää näin lapsikatraan tien laidassa ja automaattisesti hiljensin vauhtia n. 30-40 hujakoille jo ennen tuon tietyörajoituksen alkamista. Lapset ohitettuani jatkoin sitten tuota samaa vauhtia, koska tuo rajoitus oli vielä voimassa ja mutkan jälkeen olikin tutka bussipysäkillä jonka huomattuani varmaankin laskin nopeutta oikeasti mittarin mukaan 30 hujakoille. Tässä oli kyllä tuuria matkassa, koska aika varmasti olisin puotellut sitä perinteistä nopeutta...

Näistäkin tilanteista on kuitenkin tullut otettua opiksi, eli nykyään ajelen aika sievästi myös rajoitusten mukaan. Toki joillakin tietyöpätkillä tulee ehkä mentyä letkan mukana, mutta jos yksinään ajelee, niin tulee jopa noudatettua rajoituksia. Kiirettä kun ei oikeasti juuri koskaan ole mihinkään.

tet

Lainaus käyttäjältä: makkis - 03.12.10 - klo:23:23
Tästä nimenomaan olen samaa mieltä. Mitä vähemmän aikaa vietät vastaantulijan kaistalla, sen parempi.

Osuipa silmään tämä väittämä johon teki mieli esittää lievästi eriävä mielipide (täysin irrallaan itse keskustelun aiheesta jota en alusta asti lukenut).

Olennaista ei ole se kuinka kauan vietät aikaa vastaantulevan kaistalla, vaan se kuinka kauan vietät ohitettavan rinnalla. Ennakoivan ajon kurssilla (jollaisen jouduin aikanaan varusmiespalveluksessa käymään) opetetaan oikea ohittamistapa joka poikkeaa siitä miten varmaan 99,9% kuskeista ohittaa. Ohitus pitäisi aloittaa vastaantulevan kaistalle siirtymisellä, reilun matkaa ohitettavan takana. Sen jälkeen aloitetaan kiihdytys ohitusnopeuteen, siis vasta kun on siirrytty vasemmalle kaistalle. Tämä sen takia, että ohitus voidaan keskeyttää turvallisesti palaamalla ohitettavan taakse, jos edessä havaitaan jokin este ohittamiselle.

Suurin osahan toimii juuri toisin, eli kiihdytetään niin kauan että melkein törmätään ohitettavaan ja sitten paukataan vasemmalle ohitettavan takakulmaa hipoen. Jos tässä vaiheessa huomataan että ei onnistu, ollaankin jo ohitettavan rinnalla eikä päästä helpposti palaamaan takaisin omalle kaistalle. Täytyy myöntää että itsekin tähän tulee välillä syyllistyttyä, vaikka olenkin yrittänyt pitää ennakoivan ajon kurssin ohjeen mielessäni.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

#96
aa

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 07.12.10 - klo:10:55
Jos tuossa tilanteessa odottelisi kaukana ohitettavan auton takana samalla nopeudella ja siirtyisi siellä kaukana takana vasemmalle, niin aika paljon pitää olla jerkkua koneessa tai tilaa edessä, jotta homma toimii.

Ketjussa on käynyt kuten liikenteeseen liittyvissä keskusteluissa yleensäkin. Jos kyseenalaistaa paikallisen lainsäädännön antamien rajojen ylittävän ajotavan niin kommentit ovat nopeasti sarjassa "...meni jeesusteluksi..." ja "...no se nyt on aina riski ohittaa tai kävellä kadulla tai istua kotona tai voihan meteoriittikin tippua päähän...".

Kukkanen toi esiin hyvän pointin, että turvallisesti ja hallitusti ohittaminen vaatii tehoa todella paljon. Isolla moottoripyörällä pystyy ohittamaan turvallisesti, koska nopeuden muutokset ovat muutamien sekuntien aikaikkunassa tehtävissä ja tilannetta pystyy hallitsemaan aivan eri tavalla kuin tavallisella henkilöautolla.


chr

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 07.12.10 - klo:10:55

Itse aiheesta sen verran, että en aja yleensä ihan rajoitusten mukaan, mutta jotenkin kummallisesti olen välttynyt ylinopeussakoilta. Ajan lähes aina jossain määrin ylinopeutta, mutta äärimmäisen harvoin reilusti ylinopeutta.


Ajelen itse samalla tyylillä, ja toistaiseksi on kai ollut hyvä tuuri kun olen myös sakoilta välttynyt.

Quality

LainaaItse aiheesta sen verran, että en aja yleensä ihan rajoitusten mukaan, mutta jotenkin kummallisesti olen välttynyt ylinopeussakoilta. Ajan lähes aina jossain määrin ylinopeutta, mutta äärimmäisen harvoin reilusti ylinopeutta.

Aivan samoin. Ja kun suuri osa maantiejostakin on moottoritiellä, ei ohitusnopeudenkaan tarvitse olla yhtä reilu kuin helposti tulee kaksikaistaisella tiellä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Skula

ups.

kamera räpsähti kolmannen kerran 8kk sisään..

+6, +8 ja nyt ilmeisemmin +10.. Noususuhdannetta ylinopeudessa.. Jokohan joutuupi luovuttamaan korttinsa viranomaisille.. Oivoi..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Reneto

^ Onko noista aikaisemmista tosiaan napsahtanut sakot..? Useampikin kaiffari on kertonut saaneensa huomautuskirjeen alle 10km/h ylityksistä kun kamera on räpsähtänyt. Vai lasketaanko huomautuksetkin "saldoon" kun kortti laitetaan kuivumaan?

Pidetään peukut pystyssä, ettei sinusta tule ei-autoilevaa pukkia..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Skula

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 12.12.10 - klo:17:31
^ Onko noista aikaisemmista tosiaan napsahtanut sakot..? Useampikin kaiffari on kertonut saaneensa huomautuskirjeen alle 10km/h ylityksistä kun kamera on räpsähtänyt. Vai lasketaanko huomautuksetkin "saldoon" kun kortti laitetaan kuivumaan?

Pidetään peukut pystyssä, ettei sinusta tule ei-autoilevaa pukkia..

Rikesakot kaikista ylityksistä.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Alke

Lainaus käyttäjältä: skula - 12.12.10 - klo:17:19
ups.

kamera räpsähti kolmannen kerran 8kk sisään..

+6, +8 ja nyt ilmeisemmin +10.. Noususuhdannetta ylinopeudessa.. Jokohan joutuupi luovuttamaan korttinsa viranomaisille.. Oivoi..

Oliko kulkineena allekirjoituksen Hyundai? Mikäli oli, tulee varmaan joku pian sanomaan ettei sitä tuota tehokkaampia värkkejä tarvikaan, kun tuollakin näemmä ylinopeutta pääsee.. ;)

Mutta jos kaikista rikesakot rapsahti, niin kyllähän tuosta korttia joutuu poliisille lainaamaan, eri asia on koska se tapahtuu, välillä lähipiirin kokemusten perusteella viimeisestä sakosta kortittomuuteen on kulunut reilusti yli puoli vuotta, jopa 10 kk.
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Skula

töissä tarttis korttia.. oivoi.. tuurillani tämä tapahtuu todella nopealla aikataululla tämä mahdollinen kuivatus.. voiskohan sitä valita sen ajamattomuus ajankohdan  ;D

kortitta ajaminen tuntuu hivenen törkeeltä vaihtoehdolta.. olenkohan "law abiding citizen" ??? aika näyttää..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

HAL9000

Aika paha paikka skulalla. Itselläkin on ns. hilkulla vielä ja aika pitkään. Laittoi vallesmanni oikein kirjeen mulle "että nyt kannattaa himmata. 3x/vuosi tai 4x/2 vuotta ja joutuu vähän aikaa jalkamieheksi".

Itsellä se tilanne että pitää melkolailla kesään saakka mennä ilman mitään rikkeitä tai sitten... Niin, mitähän sitten? Ajaisiko sitä kortitta vai...? Eihän minua ole pysäytetty ja kysytty korttia ilman "syytä" varmaan koskaan. Miksei voisi ajaa ilman korttia jos o l i s i  o i k e i n  v a r o v a i n e n.  ???
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Skula

^

Se oma varovaisuus kun ei riitä, mitä sitten jos joku muu tulee päällesi ja tilanne vaatii sinivuokkoja?

Romurautaa ja paalivehkeitä.

kyhmy

Muistaakseni rikesakoista ei kortti lähde. Pitää mennä päiväsakoille että käy kortin päälle. Kortitta ajo on typerää. Polliisi näkee poliisiauton tietokoneelta parilla napin painalluksella onko auton omistajalla/haltijalla kortti kunnossa. Ja kiinni jäädessä napsahtaa 20 päiväsakkoa eikä tule kortti ihan äkkiä takaisin.

Paul-Ant

Liikenneministeriön muistiotekstiä:
Ajokieltoon määrääminen toistuvien rikkomusten jälkeen. Kolme rikkomusta vuoden sisällä tai neljä kahden vuoden sisällä johtavat ajokieltoon. Ajokiellon määrää poliisi. Rikkomuksiksi lasketaan tieliikennelain vastaiset teot, rikoslain vastaiset teot, liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja liikennepako, ajoneuvolain vastaiset ajoneuvorikkomukset, rikesakolla rangaistavista rikkomuksista otetaan huomioon vain ylinopeudet sekä liikennevalvontaa vaikeuttava paljastinlaiterikkomus.

Toistuvista teoista kortti menee kuivumaan väh. 1 kuukaudeksi ja enintään 6 kuukaudeksi. Voidaan antaa varoituskin, jos kortti liikkumisen tai työn kannalta oleellista.

Koko juttu on tuossa: http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=21202&name=DLFE-501.pdf&title=Virhepistej%C3%A4rjestelm%C3%A4,%20muistio


Mikä lie oikeastaan sitten käytäntö. Joskus 80-luvun alussa opiskellessani, sain lyhyehkön ajan sisällä kolme nopeussakkoa. Tuli haaste nimismiehen puheille, enkä sitten sinne ehtinyt muka tenttikiireitteni takia. Isä kävi puolestani, vallesmanni totesi tilanteen ja toivotti minulle terveisinä turvallista ajoa. Eikä kortti mennyt. Vaikka ja kortti auto ei ollut minulle mitenkään välttämätön, kun työssä en sitä tarvinnut.


skriko

Ylinopeussakkoja tullut niin paljon ettei muista. Kortti ollut kahdesti oikeuden määräyksestä hyllyllä. Paljon makseltu sakkoja ja pari kertaa asianajajalle palkkio. Viimeksi kortti pois kesällä 2003, 60 alueella 112, pois 3kk. Alla honda CBR1000 rr firblade. Nopeat autot ja pyörät syy. Kuski puhdas kuin pulmunen....

SciroSJK

Vähillä päässyt? Ihme
1 kpl törkeä liikenteen vaarantaminen 70 alueella 136 - 6 kk kortti pois

lukuisia sakkoja... iän myötä kylllä kaasujalka hiukka keventynyt?

tet

Arviolta noin 250 000 km autoilua takana (tarkkaa lukua en ole pitänyt). Virkavallan kanssa olen joutunut tekemisiin seuraavasti:

a) 2-3 puhallusratsiaa (en ole varma määrästä), kaikki puhallukset 0 promillea.

b) kerran unohtui parkkikiekko tuulilasista, mistä seurauksena parkkipirkon terveiset pyyhkijän alla.

Ajokorttia on tarvinnut näyttää vain ravintolassa, kaupan tiskillä jne. Ei koskaan liikenteessä. Telkänpöntöt eivät ole vilkutelleet ikinä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

D-Iivil

Työpaikan pakettiautolla kertaalleen olen sakot ottanut... tarina meni lyhyesti näin:
- keikalla ulkopaikkakunnalla, meni melko myöhään ennen kuin pääsi nukkumaan
- kotimatkalla ohitin alinopeutta peräkärryä vetävän henkilöauton ja vastaan tulee tietty juuri silloin miliisit
- pysäytys ja puhallus
- toinen ja kolmas puhallus, nollaa näytti vaikka henki kuulemma "vähän tuoksahti"
- ylinopeutta olisi miliisin mukaan 93 @ 80 kmh, joten ei muuta kuin lappua täyttämään
- samalla selvisi että firman paku oli katsastamatta ja verojakin rästissä, joista lisää sakkoa ja kilvet kaniin

Sakkoja taisi yhteensä tulla parin sadan euron luokkaa. Onneksi eivät huomanneet että kyydissä oli yksi matkustaja liikaa (autossa penkit vain kuskille + yhdelle matkustajalle, mutta kyydissä oli kaksi matkustajaa + kuski) :P

Tuon lisäksi ei ole tullut kuin satunnaisia "varmuuden vuoksi" pysäytyksiä, mutta ei sakkoja tai edes varoituksia. Kilometrejä tulee about 70.000 km vuodessa.

RTWteam

Muistaahan kaikki että auton kuljettajalla on ennen ajoon lähtöä velvollisuus huolehtia siitä, että auto on puhdistettu lumesta ja jäästä siten, että sitä voidaan turvallisesti käyttää liikenteessä ja että se on tunnistettavissa. Eli ikkunat, valot ja rekisterikilpi on puhdistettava ennen liikkeelle lähtöä. Muuten tästä voi poliisi kirjoittaa liikennerikkomuksen. ::)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 07.01.11 - klo:22:25
Muistaahan kaikki että auton kuljettajalla on ennen ajoon lähtöä velvollisuus huolehtia siitä, että auto on puhdistettu lumesta ja jäästä siten, että sitä voidaan turvallisesti käyttää liikenteessä ja että se on tunnistettavissa. Eli ikkunat, valot ja rekisterikilpi on puhdistettava ennen liikkeelle lähtöä. Muuten tästä voi poliisi kirjoittaa liikennerikkomuksen. ::)

Sehän on selvä, kuten myös se että ne lumiset liikennemerkit käydään putsaamassa jotta nähdään kuinka kuuluu ajella :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05


Spacedude

Tosi mukavaa kun kesä tulee ja saa suvikumit alle. Kävi kuitenkin vähän köppäsesti ja tuli polliisilta mennä viikolla kirjallinen huomautus ylinopeudesta. Edellinen oli rikesakko viime syksyltä. Miten kirjallinen huomautus vaikuttaa kortin irtoamiseen lompakosta eli lähteekö zetti seuraavasta ylityksestä, jos se tapahtuu vuoden sisällä syksyisestä ylityksestä?

Skula

Huomautuksilla voi pyyhkiä sen rumemman pään..

Ja sekös on Hienoo!!
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Spacedude

Tänks Skula hyvästä tiedosta. 30 alueella 51, ja tuli vessapaperia. Mihin voi enää luottaa?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Spacedude - 04.04.11 - klo:20:06
Tänks Skula hyvästä tiedosta. 30 alueella 51, ja tuli vessapaperia. Mihin voi enää luottaa?

Eikös tuosta pitäisi tulla jo päiväsakkoja ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy