Sakot ja muut rangaistukset liikennerikkomuksista

Aloittaja Quality, 23.08.10 - klo:22:15

« edellinen - seuraava »

Olen saanut rangaistuksena liikennerikkomuksesta

Rikesakon 1-3 kertaa
122 (38.1%)
Rikesakon 4-6 kertaa
13 (4.1%)
Rikesakon vähintään 7 kertaa
6 (1.9%)
Päiväsakkoja 1-3 kertaa
122 (38.1%)
Päiväsakkoja 4-6 kertaa
23 (7.2%)
Päiväsakkoja vähintään 7 kertaa
17 (5.3%)
Minulta on otettu kortti pois määräajaksi
59 (18.4%)
Olen saanut muun rangaistuksen liikennerikkomuksesta
9 (2.8%)
Rangaistuksen syy on ollut ylinopeus
155 (48.4%)
Rangaistuksen syy on ollut muu kuin ylinopeus
50 (15.6%)
En ole kertaakaan saanut rangaistusta liikennerikkomuksesta
78 (24.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 320

Alke

Lainaus käyttäjältä: makkis - 03.12.10 - klo:22:30
Perusmallisen täysperävaunullisen Neste Oilin (sopimusautoilijlla rajoitin 82 km/h) rekan rinnalla lähdettynä tuosta nopeudesta mopodiesel kelaa 138 km/h siihen etukulmalle (kiitos ZF:n nopean lootan) ja vaikka polliisi siitä -3 km/h antaa armoa, niin tässä tapauksessa tiekohtaista ylitystä jäi 55 km/h ja kun vielä oli ohitustilanne, niin tulipa samaan sanktioon törkeä liikenteen vaarantaminen. 4 kk netto, ei neuvotteluvaraa.

Tätä en ymmärrä, mielestäni nimenomaan ohitustilanteessa tulisi joustoa olla tuohon toiseen suuntaan, nopeammin tehty ohitus kun on turvallisempi (ei tietenkään älyttömät nopeudet, mitä tässä ei mielestäni ollut). Käytännössä ihan normi / rivakka rekan ohitus, ja 4 kk ajokieltoa, ei jummarra..
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

makkis

LainaaKauniisti sanottu.

Enkä missään vaiheessa edes kiistänyt, ettenkö rikokseen olisi syyllistynyt omalta osaltani. En edes yrittänyt keksiä mitään mummon kuskausvelvotteita tai duunivelvotteita. Oma moka, thats it ja se on otettava mikä rikoksesta on laissa sanktioitu. Liikennerötös artikkelit vaan on tullut luettua tarkemmin oman tapauksen jälkeen ja liityn siihen porukkaan, ken huutaa ettei noissa ole mitään järkeä. Autokouluopettajani jo aikoinaan opetti yli 20 vuotta takaperin, jotta jos meinaat rötöstellä, huikkaa pullo kossua pohjalle. Tätä neuvoa en valitettavasti nyt noudattanut.

Taas haluan painottaa, että en minä halua olla mikään marttyyri. Rikoin lakia ja siitä seuraa sanktio. Kyseenalaistan vaan nuo sanktiot. Tietty, jos miettii että itse pamautan vasten lapsea nopeudella 138 ja juoppo pamauttaa nopeudella 98 km/h on lopputulema sama. Lapsen kannalta. Kuitenkin, kahden lapsen isänä ja´kolmatta haluavana, taustat tiedän molemmista tilanteista, niin minusta rangaistusten suhde on hanurista.

Noops, viikko on mulla kärvisteltevää jäljellä joten voiton puolella ollaan ja pitkällä.

Paha71

#62
Veli makkis on katuvainen, ja hyvä niin. Mitään suurempaa vahinkoahan tuossa ei ole tapahtunut, mutta virkavalta noudattaa lakia ja that's it. Ja muistin virkistämiseksi tuolta voi esimerkiksi tarkistaa millä rikkeellä saa rekisteriinsä merkinnän "törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta".
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

makkis

Lainaamielestäni nimenomaan ohitustilanteessa tulisi joustoa olla tuohon toiseen suuntaan, nopeammin tehty ohitus kun on turvallisempi
Tästä nimenomaan olen samaa mieltä. Mitä vähemmän aikaa vietät vastaantulijan kaistalla, sen parempi. Ok, meillä on liikenteessä 1000+ hv laitteita, jotka saattaa lähteä rasasta ohitustilanteessa, mutta tällaista harvinaisuutta vasten meillä olennee 100+ känniläistä, joilla lähtee rasasta paljon miedommat laitteet. Tämän vuoksi, tilanteesta ja paikasta toki riippuen, nuo sanktiot on persiistä ja maalaisjärki on kielletty.

Omassa tapauksessa ratsannut poliisi kommentoi: "Eipä tuossa mitään, tiellä vain me, Hahlin Pekka (Neste Oil rekka) ja sinä, saat korttisi varmaan käräjäoikeuden päätöksen myötä takaisin ja ehdotus lähtee minimillä 1kk"

Laamanni kertoi sitten tuon neljällä.

makkis

See oli justiin tuo pahan linkitys, kun poisti multa kortin 4 kk ja periaatteessa ois voinu laamanni ottaa 6 kk sen poijes. Kyllä tuo käräjäoikeuden lipetti perstaskussa (tälläaisten takia ei itse tartte mennä minnekkään saliin näköjään) kertoo, että poliisi ehdotti minimiä (1 kk) ja laki maksimia (6 kk) ja laamanni veti tuohon väliin, eli 4 kk.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Alke - 03.12.10 - klo:23:07
Tätä en ymmärrä, mielestäni nimenomaan ohitustilanteessa tulisi joustoa olla tuohon toiseen suuntaan, nopeammin tehty ohitus kun on turvallisempi (ei tietenkään älyttömät nopeudet, mitä tässä ei mielestäni ollut). Käytännössä ihan normi / rivakka rekan ohitus, ja 4 kk ajokieltoa, ei jummarra..

80 alueella jos joutuu 138 kelaamaan lasiin että pääsee turvallisesti ohi niin ei ole kyllä mikään normi ohitus. Mutka, mäki, vastaantulija tulossa?
Entäpä jos joku on juuri tulossa vasemmalta mökkitieltä eikä varaudu 138 km/h tulevaan kamikazeen "väärällä kaistalla"...?

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

makkis

Kyllä komppaan Arccaa siinä mielessä, että olin tuon perässä ajellut  jo tovin ja ylämäkiin Pekan V8 hyytyi 50 km/h vauhteihin ja ken tuon tien tuntee, ohituspaikat on vähissä ja kun se sitten tulee, niin pitää mennä ripeästi. (VT23, väli Heinäveden risteys - Kangaslammin risteys).

Painotan vielä, että hyväksyn täysin oman sanktioni, törkeän liikenteenvaarantamisen mukaan lukien.

Se, mitä sen sijaan en hyväksy, on rattijuopon (törkeän) pienempi sanktio. Minä en ole mikään jeesus joka tuomitsee alkoholin. En edes kannata nollatoleranssia. Oma rajani kulkee kepuputelissa. Monella raja ei siedä edes sitä ja hyvä niin. Korjausrajana minäkään en hyväksy kepuputelia, mutta jos joku ruuan kera kepun juo, niin en häntä känniläiseksi lue. Saan varmaan mielipiteelläni paljon negatiivista palautetta, mutta mielipiteeni se silti on.

makkis

LainaaEntäpä jos joku on juuri tulossa vasemmalta mökkitieltä eikä varaudu 138 km/h tulevaan kamikazeen "väärällä kaistalla"...?
Tämä on minun mielestä pointti, jonka vuoksi rangaistuksen ansaitsin.

Jamo

Lainaus käyttäjältä: makkis - 03.12.10 - klo:23:28
See oli justiin tuo pahan linkitys, kun poisti multa kortin 4 kk ja periaatteessa ois voinu laamanni ottaa 6 kk sen poijes. Kyllä tuo käräjäoikeuden lipetti perstaskussa (tälläaisten takia ei itse tartte mennä minnekkään saliin näköjään) kertoo, että poliisi ehdotti minimiä (1 kk) ja laki maksimia (6 kk) ja laamanni veti tuohon väliin, eli 4 kk.

Tämä tuntuu olevan yllättävän standardisoitu käytäntö, että "tuomio" hivutetaan hieman alas maksimista. Saadaanko tällä sitten valitusvirtaa rajattua vai mikä lie perusteena, mutta useat tuntemani tapaukset, joissa ajolupa on hyllytetty,  ovat menneet tällä kanta-asiakasjärjestelmällä eli 1/3 maksimista pois ja laput asiakkaalle. Itse tein (mielestäni aiheesta) käräjäoikeudelle 12-sivuisen valituskirjelmän poliisin toiminnasta jälkitilanteessa, mutta sillä en saanut hyllytystä alennettua 10 viikosta päivääkään. Tuskinpa kovin helposti oikeusaste näissä asioissa päätöstä muuttaakaan, koska juuri siten se valitusten tulva olisi luotavissa.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

Alke

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 03.12.10 - klo:23:37
80 alueella jos joutuu 138 kelaamaan lasiin että pääsee turvallisesti ohi niin ei ole kyllä mikään normi ohitus. Mutka, mäki, vastaantulija tulossa?
Entäpä jos joku on juuri tulossa vasemmalta mökkitieltä eikä varaudu 138 km/h tulevaan kamikazeen "väärällä kaistalla"...?

Ok, onhan 138 80-alueella jo reilu ylinopeus ja ohitus on jo nopea, mutta en tiedä onko tilanteessa "täytynyt" ajaa 138 päästäkseen "turvallisesti" ohi. Toisaalta omalta kannalta pohdittuani vaikka kuinka näyttäisi tyhjältä tieltä edessä eikä sivuteiden risteyksiä olisi näkyvissä, niin kyllä itsekin 80 kmh ajavan rekan mielummin ohitan kiihdyttämällä esim 125 kmh asti ja ohittamalla tällä nopeudella, kuin että ohittaisin koko rekan 90 kmh ja viipyisin väärällä kaistalla vaikka kuinka kauan. Vaikka tie näyttää kuinka tyhjältä ja turvalliselta edessä, on jokainen väärällä kaistalla vietetty sekunti turvattomampi kuin omalla kaistalla vietetty.

Ja makkiksen mielipiteeseen rattijuoppojen tuomioista olen täysin samaa mieltä, kyllä pari promillea veressä jo vaikuttaa reagointiin ja havainnointiin luvattoman paljon, mitä ei aina osata ottaa rangaistuksissa huomioon.
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

HAL9000

Noh. Jokainen ottakoon ja miettiköön kuinka sen ohituksen suorittaa. Jos esimerkkikohteena on 82 km/h ajava rekka ja nopeusrajoitus 100 km/h. Tiessä vähän mutkia ja loivia mäkiä. Itse lähden liikkeelle pikkasen vauhtia keräten jos mahdollista ja isken todellakin kaasun pohjaan/lähes pohjaan. Tällainen 125 kW esimerkkidiesel kelaa rekan nupinkohdalle semmoset ehkä 120 km/h, jolloin lasken kaasun ja palaan omalle kaistalleni. Ohitus kesti - ehkä 10 s ja koen tehneeni sen niin turvallisesti kun ohittaa voi. Eli joka ohituksesta voisi teoriassa lähteä kortti, tai ainakin päästä neuvotteluun sen tarpeellisuudesta.

Vaihtoehtona on tietysti siirtyä ohitettavan viereen siten että nostaa nopeuden vakkarilla korkeimpaan sallittuun. Ohitus hoituu turvallisesti? eikä tarvitse pelätä ajolupansa puolesta.

Se miksi meillä Suomessa hyysätään rattijuoppoja meneekin sitten minulta ihan ohi ymmäryksen - kuten tämä kirjoitus ohi alkuperäisen aiheen.  ;D ;D
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Tuomari

#71
Kyllähän näillä downsizingeillakin kelaa ihan kohtuulliset ohitusvauhdit.

Jokin aika sitten tuli ohitettua linja + 3 autoa 80 alueella kun körryyttelivät jotain 70.
Loppunopeus oli jotain reilu 150 mittarissa, eli aika samoja kuin makkiksellakin.

Ei siinä mitään, mutta muutama sata metriä ohituksen jälkeen näkyi tien vieressä valkoinen farmari polizei. :o
Sydän löi varmaan 200 ja luulin pääseväni kortittoman pöydän ääreen, mutta kuin ihmeen kaupalla pollarit lähtivätkin vastakkaiseen suuntaan, huh...

Tuli körryyteltyä sitten loppumatka ohittelematta. ;)

Societas

#72
Lainaus käyttäjältä: makkis - 03.12.10 - klo:23:28
See oli justiin tuo pahan linkitys, kun poisti multa kortin 4 kk ja periaatteessa ois voinu laamanni ottaa 6 kk sen poijes. Kyllä tuo käräjäoikeuden lipetti perstaskussa (tälläaisten takia ei itse tartte mennä minnekkään saliin näköjään) kertoo, että poliisi ehdotti minimiä (1 kk) ja laki maksimia (6 kk) ja laamanni veti tuohon väliin, eli 4 kk.

Huomenta. Piti oikein rekisteröityä kommentoimaan  ;).

Tieliikennelaki antaa poliisille mahdollisuuden vakavan piittaamattomuuden perusteella antaa itse ajokieltoa 1-6 kk. Tuolloin rikosnimike on liikenneturvallisuuden vaarantaminen.  6kk ajokieltoa olisi yli 50km/h ylinopedesta saanut varmasti useimmissa poliisipiireissä, mikäli ei olisi suoraan törkeänä tutkittu.

Silloin kun puhutaan törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, asia käsitellään aina käräjäoikeudessa syyttäjän nostaman syytteen perusteella. Törkeässä liikenneturvallisuuden vaarantamisessa ajokiellon minimi on 3kk ja maksimi 5 vuotta, eli laamanni ei tosiaankaan mihinkään väliin vetänyt, vaan aikalailla oikeaan kohtaan ;).

Aiemmin mainittu 3kk ajokielto, eli minimi törkeässä ratissa, yli 2 promillen tuiterissa ajelleelle on kieltämättä vähintäänkin erikoinen..


Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 04.12.10 - klo:01:26
Kyllähän näillä downsizingeillakin kelaa ihan kohtuulliset ohitusvauhdit.

Jokin aika sitten tuli ohitettua linja + 3 autoa 80 alueella kun körryyttelivät jotain 70.
Loppunopeus oli jotain reilu 150 mittarissa, eli aika samoja kuin makkiksellakin.

Tämä on sitten sitä "turvallista" ohittamista? Tuo aiemmin mainittu kamikaze kuvaa täydellisesti tätä touhua...


skodamig

4 kertaa olen sakot saanut, yksi kerta oli ohituksen jälkeinen ylinopeus (Olin jo alamäessä palannut omalle kaistalle; näkyvyyttä n. 1 km ja se vastaantullut tutka-auto oli n.500 m päässä). Loput puhdasta huolimattomuutta; kaikesta huolimatta tuo taajama ylinopeus kanssa autoilijoilla vihastuttaa eniten (+50-100%) ??? :'(
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skodamig - 04.12.10 - klo:12:26
kaikesta huolimatta tuo taajama ylinopeus kanssa autoilijoilla vihastuttaa eniten (+50-100%) ??? :'(

Tuo ratakatu on hyvä esimerkki tästä, itselläkin tahtoo siinä livetä mittarinopeus lähelle 60:ä mutta lajitoverit vaan painelee vasentakaistaa arviolta +80km/h ohitse. Ja rajoitushan oli se 50km/h ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 04.12.10 - klo:11:27
Tämä on sitten sitä "turvallista" ohittamista? Tuo aiemmin mainittu kamikaze kuvaa täydellisesti tätä touhua...

Kamikaze? Noin 1km suora valaistu tie, eikä vastaantulijoita.
Olisiko minun pitänyt mielestäsi ajella loput 300km sitä 70 muiden perässä?

Fakta vaan on, että mitä nopeammin palaa omalle kaistalleen, sitä turvallisempaa.
Poliisi olisi varmasti ollut erimieltä ja sakot ja ajokiellon olisin hyväksynyt mukisematta.

Vaginisti

Varmasti on ennen kuulumaton ajatus, että voishan sitä ohitella oikeasti turvallisesti ensin bussin, sitten auto kerrallaan, eikä tarvi puoltatoistasataa mittariin kelata näennäisen turvallisuuden nimissä.  Eikä siihen tarvita 300km matkaa...Mutta joillain on tuo tyyli, että kaikista kerralla ohi ja nopeutta siihen sitten riittävästi. Ja usein ohitus onnistuu kun muut jarruttaa ja väistää. Toimii hyvin, kunnes sieltä mökkitieltä todella kääntyy eteen vaikka traktori, joka ei odottanut kohtaavansa tuplanopeudella tulevaa kamikazea...

Ktk

Minä ainakin vetäisen koko alinopeuspossujunasta sinkki kireellä kerrasta ohi jos vaan paikka on. Siihen on melko yksinkertainen syy: Jengi köröttää letkoissa niin lähellä toisiaan että jos ohittelet yks kerrallaan ja palaat takaisin jonoon, niin valo- + äänishow on taattu. V*tun urpot. Ihan vittuillakseni vilkuttelen takaisin ja lähetän lentosuukkoja.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 04.12.10 - klo:13:15
Varmasti on ennen kuulumaton ajatus, että voishan sitä ohitella oikeasti turvallisesti ensin bussin, sitten auto kerrallaan, eikä tarvi puoltatoistasataa mittariin kelata näennäisen turvallisuuden nimissä.  Eikä siihen tarvita 300km matkaa...Mutta joillain on tuo tyyli, että kaikista kerralla ohi ja nopeutta siihen sitten riittävästi. Ja usein ohitus onnistuu kun muut jarruttaa ja väistää. Toimii hyvin, kunnes sieltä mökkitieltä todella kääntyy eteen vaikka traktori, joka ei odottanut kohtaavansa tuplanopeudella tulevaa kamikazea...

Ymmärrän näkemyksesi, mutta mikään ohitus ei ole turvallinen ja mitä useampia ohituksia tekee, onnettomuusriski kasvaa.

Henkilökohtaisesti koen tuon poukkoilun ärsyttäväksi, koska jos tie on vapaa eikä traktoreita tai mökkiteitä näköpiirissä, niin miksi ei sitten ohi kerralla?

Turha haukkua kamikazeksi, koska tarkoitus ei ole vahingoittaa itseä tai muita, vaan tehdä mahdollisimman nopea ja turvallinen ohitus.

Ne jotka lähtevät mutkiin ja ylämäkiin ohi ovat niitä kamikazeja.

PEEVELI

En viitsi edes näitä paljastella, osa palstan lukijoista kun kiikuttaisi minut vaikka roviolle. ::)

Se vaan on havainto, että kun tällä perus-spedemallin kolmemukipololla saa ihan kesärajoituksillakin oikein ajoittamalla kelattua semmoisia lukemia lasiin että korttikin lähtisi, niin mitä se onkaan kaikilla tehokkaammilla vehkeillä. Ihan turhaan sitä tulevaisuudessa enää satsaan edes ohituskiihtyvyyteen, siinä käy kuitenkin jossain vaiheessa taas "makkikset". Joku 30 kW 0.8-vapari kahdella pytyllä riittää pysyttelemään siinä köröjonossa siististi ja ei tule sitä sakkoa ja virkaintoisen nuoremman konstan saarnaa. :D

samper

#82
Ylinopeudesta on tullut sakko kaksi kertaa, --93 oli 100-alueella 132km/h, sakko 200mk, ja toinen kerta oli v. 2000,  80- alueella 110km/h nopeus, sakkoa 1020mk.
Molemmissa ylinopeustilanteissa oli ohituksen jälkeinen nopeus ja tutka-auto vastassa..
-muita sakkoja ei sitten oo tullutkaan onneksi ;)
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

Aslaasj

Viime aikoina runsaista kilometreistä johtuen (stressi), on tullut turhan paljon taas kulutettua virkavallan takapenkkiä, eli kortti katkolla. Nyt ajelen mieluusti lainkuuliaisesti niin hyvin kuin vaan pystyy, ohituksissa yleensä ei.

Tuosta ohittamisesta tuli vaan mieleen, että miettiikö porukka sinkki suorana sitä rekkaa ohittaessa mitä siellä rekan toisella puolella tapahtuu?
Eli siellähän voi olla tulossa hirvi/poro/peura tai mikä tahansa ja on ero onko siinä nupin kohdalla 120 km/h vai 150 km/h. Toki tuossa rekan ohituksessa on paljon muitakin vaaratekijöitä aina ja yksi stressaava tekijä on tietenkin pelätä poliisia ja seurata nopeusmittaria ohituksessa ;)

jonze

joskus kun kortin sain ni sumareiden käytöstä 50â,¬

vuonna 2009 edellisen firman pakulla vedin silloin uuden mersun perään-> liikenteen vaarantaminen, ylinopeus = 380â,¬ sakkoa

pari vuotta sitten hiacel ja trailerin kans (jota saan vetää vain tyhjänä) 100@80 -> likkennemerkin osoittaman nopeuden ylitys, yhdistelmä kohtainen ylitys ja 150â,¬ sakkoa, onneksi kärry oli tyhjä.
hommat ovat paskoja, mutta niin ovat miehetkin

www.amasennustiimi.fi

www.ccldesign.fi

Donitsi

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 05.12.10 - klo:00:22

Tuosta ohittamisesta tuli vaan mieleen, että miettiikö porukka sinkki suorana sitä rekkaa ohittaessa mitä siellä rekan toisella puolella tapahtuu?
Eli siellähän voi olla tulossa hirvi/poro/peura tai mikä tahansa ja on ero onko siinä nupin kohdalla 120 km/h vai 150 km/h.


Nyt mennään jo sinne todennäköisyysalueelle että kaasupoljin tarttuukin mattoon, rengas puhkeaa tai irtoaa, meteoriitti tippuu konepellille. Ohitus on aina riski, harkittu sellainen. Jos sitä pitemmälle aletaan ajattelemaan mitä voikaan tapahtua niin paras varmaan körötellä sitten perässä.

Myönnän että kyllä minäkin mieluummin ohitan pitkän letkan kerralla vaikka nopeutta sitten kertyisikin hiukan reippaammin. Jos edessä jyystää vaikka täysperävaunu ja sen perässä kolme autoa niin se on kolme riskiä vähemmän jos mahdollisuuden tullen tööttää kerralla kaikista.

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 05.12.10 - klo:10:22
Nyt mennään jo sinne todennäköisyysalueelle että kaasupoljin tarttuukin mattoon, rengas puhkeaa tai irtoaa, meteoriitti tippuu konepellille. Ohitus on aina riski, harkittu sellainen.

Harrastin nuorempana itsekin kovavauhtisia ohituksia tavallisilla maanteillä, mutta olen sittemmin lopettanut, koska vaikka täälläkin näitä riskejä vähätellään niin ne ovat ilmeisiä ja suuressa tapahtumajoukossa silloin tällöin tapahtuu jollekin autoilijalle tilanne, että kaikki epäonniset mahdollisuudet kumuloituvat yhteen tilanteeseen ja hetkeen ja onnettomuus on väistämätön.

Suomalaisella maantiellä on erilaisia muuttujia vaikka kuinka paljon, koska siellä liikkuvat henkilöautot, raskas liikenne, mopoautot, polkupyörät, potkukelkat ja kävelijät. Näiden lisäksi tietysti edellä mainitut eläimetkin ovat liikkeellä.

Hyvälläkin näkyvyydellä esim. 140 km/h on valtava nopeus ohituksissa tavallisella suomalaisella maantiellä. Vaikka tämä onnistuisi itse tehtynä niin kaksi tällaista ohittajaa samassa paikassa samaan aikaan ohittamassa riittää nopeasti jo siihen, että metrit ja sekunnit loppuvat kertakaikkiaan kesken. Ongelmana on vastakkainen liikenne, jossa ajan ja paikan hahmottaminen on haasteellista toimintakykyisellekin ihmiselle, puhumattakaan "puolisokeista", joita liikenteessä on väestön vanhenemisen takia yhä enemmän ja enemmän.

Lisäksi jos malttaa pitää ohituksissa nopeuden järkevissä lukemissa niin yllättävän tilanteen koettaessa mahdollisuudet toimia ovat aivan toiset kuin kelatessa kaasu pohjassa 140 km/h. Siinä missä 100 km/h mittarissa ja ehtii vielä reagoida, jarruttaa ja viimeisessä tilanteessa esimerkiksi väistää ojaan kohtuullisen hallitusti niin 140 km/h kaasu pohjassa -tilanteesta ei selvitä ilman kilpa-ajajan taitoja. Siis todellisia, ei kuviteltuja.

Sen yhden kerran kun olen ollut ratin takana ja paripyörät takaa irtosivat; olin tyytyväinen, että ajoin tuolloin 80 km/h ajoneuvokohtaista maksimia enkä esim. 95 km/h minkä alla ollut auto olisi helposti kulkenut. Silloin kun alkaa tapahtumaan voi olla iloinen jokaisesta km/h:sta minkä on malttanut jättää kiirehtimättä mittariin!

Micco

En tiedä minkälaisella tiestöllä, ja missäpäin suomea nämä max 85km/h nopeudella rekasta ohi ajelijat, ja hetkellisesti 130km/h kiihdyttävien kamikazemurhaajiksi haukkuvat ajavat? Laki on laki, siitä ei päästä mihinkään. Jokainen tekee sen oman riskianalyysinsä ohitukseen lähtiessä. Itse olen myös sitä koulukuntaa, joka ei viihdy "väärällä" kaistalla yhtään pidempään, kuin on tarpeen. Rekkaa ohittaessani katson paikan jossa näkyvyyttä ja suoraa tietä riittää, laitan optimaalisen vaihteen päälle ja kiihdytän ohi sen minkä vehkeet kulkee, palaan kaistalleni hidastaen samalla vauhdin takaisin rajoitukseen.

Turvallisempaa se mielestäni noin on, kuin ajaa siinä rinnalla hieman rekkaa nopeammin, HUOMATTAVASTI pidemmän matkan ja aikaa vastaantulijoiden kaistalla. Enemmän siinä ennättää näitä muuttujia ja sattumuksia tulla eteen, mitä pidempään köröttelet siinä rekan rinnalla, verrattuna hetkelliseen muutaman sekunnin ylinopeuteen. Paitsi jos ollaan Pohjanmaalla, ja edessä aukeaa sitä idyllistä tasaista peltosuoraa taivaanrantaan asti.

Ainakaan täälläpäin Suomea, jossa aktiivisesti joudun liikkumaan, tiestö ei ole sitä luotisuoraa ja mäetöntä baanaa, jossa riittää suoraa ohittaa autoja TURVALLISESTI sillä muutaman kilometrin nopeuserolla. Vaihtoehtona on katsoa paikka, jossa pääsee varmasti ohi, ja reilummin kiihdyttämällä kasvattaa sitä marginaalia, joka jää ennen seuraavaa mäkeä tai mutkaa. Ja tällä en todellakaan tarkoita sitä, että joka raossa pitää ängetä ohi sulkuviivoja ja puskureita nuollen, vaan peräänkuulutan sitä maalaisjärkeä ja tilannetajua.

Mutta jos ohittaa käyttäen rajoitusta hetkellisesti suurempaa nopeutta, on tieliikennelain puitteissa turha itkeä, jos ohittaessaan sattuu ajamaan tutkaan. Tämä kuuluu myös siihen riskianalyysiin. Omana mielipiteenäni tässä keskustelussa on havaittavissa melko yksisilmäistä jeesustelua. Se on totta, että nopeuden kasvaessa riskit toki kasvavat. Mutta tästä päästään ohitusta suunnitellessa noihin edellisiin kohtiin. Jos se meteoriitti tippuu konepellille, niin sitä tuskin olisi voinut ennakoida. Anteeksi.
Torsen + haldex + visco

Kiviharju

Nyt on sitten ohituskeskustelut keskusteltu, ja palataan takaisin otsikonmukaiseen aiheeseen.
Audi A4 Allroad quattro -17

samper

No joopa, olen samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa, eli sopiva vaihde ja läpykkä nurkassa pohjaan, siis hyvällä kelillä.
Autokoulun mukaan sanotaan että kun ohitaa, niin silloin "kaasu" pohjaan ja menoksi. En tarkoita että tarvii ohitella "turhaan", mutta joskus tulee tilanne että joku köröttelee esim. 10-20km/h alemmalla nopeudella kuin on rajoitus vaikka tie on sula yms. Ei sellasen perässä viitti roikkua kymmeniä kilometrejä.
Ajan paljon väliä Tku- Jyv:lä-Tku ja siinä näkee ihan outoja ohituksia, ei minulla kantti riittäsi moiseen :o
Kaikista oudointa ohitusta oli kun, niin, auto sattui olemaan bemari, ohitteli tuiskussa, pimeässä jossain Längelmäen paikkeilla autoja, ohitti minut ja edellä ajaneen rekan ja sitten, ohittaja meni väärälle puolelle, siis tuli välikaide vastaan niin siitä vasemmalle puolelle kohti vastaantulevaa liikennettä, sitä rataa niin pitkälti että kaide loppui ja pääsi omalle puolelle. Ja kaidetta on varmaankin parisen km:Ã,,
Kyllä siinä valoja vilkuttelivat vastaantulijat kun kuski oli ihan hukassa, ei edes jarruvalot bemarissa vilkahtaneet, outo juttu mutta onneksi ei käynyt mitenkään.
Sitten samainen bemarikuski oli ihan kiireettömänä Orituvan abc-asemalla kahvilla. ::) 8)
En oo mikään liikennepoliisi, mutta kaksi omaa lastani olen opettanut opetusluvilla ajelemaan ja hyvin on opit meneet perille ja kortin ovat saaneet, vanhemmalla pojalla on ka-kortti, se on suoritettu tietenkin autokoulussa.
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy