Sakot ja muut rangaistukset liikennerikkomuksista

Aloittaja Quality, 23.08.10 - klo:22:15

« edellinen - seuraava »

Olen saanut rangaistuksena liikennerikkomuksesta

Rikesakon 1-3 kertaa
122 (38.1%)
Rikesakon 4-6 kertaa
13 (4.1%)
Rikesakon vähintään 7 kertaa
6 (1.9%)
Päiväsakkoja 1-3 kertaa
122 (38.1%)
Päiväsakkoja 4-6 kertaa
23 (7.2%)
Päiväsakkoja vähintään 7 kertaa
17 (5.3%)
Minulta on otettu kortti pois määräajaksi
59 (18.4%)
Olen saanut muun rangaistuksen liikennerikkomuksesta
9 (2.8%)
Rangaistuksen syy on ollut ylinopeus
155 (48.4%)
Rangaistuksen syy on ollut muu kuin ylinopeus
50 (15.6%)
En ole kertaakaan saanut rangaistusta liikennerikkomuksesta
78 (24.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 320

Late

Näkyy olevan aika paljon Skoda Octavia autoa Poliisilla siviili-autoina..  Oulussa VW Golf R32 musta poliisilla käytössä.



teholopa

Lainaus käyttäjältä: Ville R - 03.07.11 - klo:19:12
Menee vähän offtopiciksi, mutta viikonloppuna tre-hki välisellä moottoritiellä Skoda liimaantui takakonttiin ja käyttäytyi hyvinkin aggressiivisesti, ilmeisesti kisa mielessä. Eipä voisi vähempää kiinnostaa kilpailu.

Kävikin ilmi että kyseinen skoda oli siviilipoliisiauto, se pysähtyi viiden kilometrin päässä keskialueelle ja alkoi asettelemaan tutkaa. Ei mielestäni ihan oikein tuokaan provoilla tuolla tapaa.

valitettavan tuttu tilanne. siviilipyörän olen saanut muutamaan otteeseen ihan puskuriin kiinni kiihdyttelemään? en tiedä onko tarkoitus saada mut lyömään liinat kiinni vai tallan pohjaan? Samaa on tapahtunut siviiliautoilla ja jopa maijalla?

cruise päälle 5kmh alle nopeusrajoituksen ja aletaan kattoo kummalla pinna palaa ennemmin :) varsinkin jossain 40kmh alueella tuo vaatii kärsivällisyyttä ajella 35kmh jono perässä...

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: jf - 03.07.11 - klo:20:45
Ko. posliinin normaali toimintatapa ja erittäin tuomittavaa. Johtunee siitä, kun ei ole päässyt mopopoliisiksi. Kannattaa ilmoitella häkeen aina kun osuu kohdalle, niin eiköhän kaveri pääse etsimään uusia haasteita vaikkapa teollisuusvartijana. Yksittäisen ihmisen valitus ei ole uskottava, mutta kun niitä muutama kymmenen tulee, niin luulisi olevan vaikutusta. Pari kertaa kyseiseen apinaan törmännyt, eikä vieläkään ole mennyt vipuun...

Jos mukana kyytiläinen, niin kännykällä videota todisteeksi ja YouTubeen jakeluun, niin eiköhän iltapäivälehdet ainakin jonkinlaisen jutun paremman puutteessa tee.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 24.06.11 - klo:03:38
Ehe. Keksitkö ihan ite?
Kyllä keksin ja moni muukin on keksinyt saman. Aika fiksua porukkaa, sama pätee siihen jos en ole nukkunut kunnon yöunia en lähde ajamaan tai tuntuu että väsyttää pysähdyn ja otan 15-30min nokoset  ;)

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 03.07.11 - klo:21:39
Kyllä keksin ja moni muukin on keksinyt saman. Aika fiksua porukkaa, sama pätee siihen jos en ole nukkunut kunnon yöunia en lähde ajamaan tai tuntuu että väsyttää pysähdyn ja otan 15-30min nokoset  ;)
Itsellä on nyt reilun 8 vuotta kun kortti on ollut pitänyt sellainen päätös, että vaikka otan vain yhden keskioluen en autoa tai muuta moottorikulkuneuvoa(ehkä venettä) aja.
Paljon on tullut kommenttia että kyllähän sitä voi kaksi kaljaa ottaa eikä mene yli, mutta kun en ota...
Siksikin olen siirtynyt ykkösolueen jos saunakaljan tarvetta joskus on eikä ole varma ajaako vielä autoa.
Audi A4 Allroad quattro -17

skriko

Lainaus käyttäjältä: snoogie - 03.07.11 - klo:20:37
Tasan ei mee onnen lahjat. :/ Mulla oli kyllä ylinopeutta 62 80-alueella, vähän ihmettelin että meni piittaamattomuuden puolelle. Eipä ollut kyllä muuta liikennettä, matkustajia ja kelikin hyvä. 

Mulla oli ylinopeutta 50 100-alueella, kuiva tie, (moottoritie), valoisa ilta klo 23.30, 6.toukokuuta, yksin liikenteessä eikä ketään muita näköetäisyydellä. Ylinopeus % 50. Sulla oli 77,5% joten siinä varmaankin selitys tuolle 34/28 päiväsakkojenmäärälle ja ajokiellon pituudelle.

snoogie

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.07.11 - klo:17:54
Mulla oli ylinopeutta 50 100-alueella, kuiva tie, (moottoritie), valoisa ilta klo 23.30, 6.toukokuuta, yksin liikenteessä eikä ketään muita näköetäisyydellä. Ylinopeus % 50. Sulla oli 77,5% joten siinä varmaankin selitys tuolle 34/28 päiväsakkojenmäärälle ja ajokiellon pituudelle.

Jees, ei mulla missään vaiheessa ole ollut fiilistä että olisi jotenkin kohtuuton tuo tuomio, ei se ainakaan yläkanttiin ole.. Liukuma on kuitenkin sinne 6kk asti, ja taatusti vakavan piittaamattomuuden ylärajoilla mennään.

fish

[kukkahattutäti]

Ei voi kun ihmetellä noita ihmisten ajamia ylinopeuksia. Sattuuhan niitä vahinkoja, epähuomiossa vähän ylitystä ohituksen jälkeen tai rajoituksen muuttuessa, mutta että useita kertoja kortti pois?!

Tekisi mieli antaa isän kädestä. Sen jälkeen kun tyttö meinasi päästä hengestään siksi että jonkun "piti vähän kokeilla paljon lähtee", niin ei heru sympatiaa.

Rattijuopot saunan taakse ja kroonisilta kaahaajilta jalan amputointi polven kohdalta imo.

[/kukkahattutäti]
Touran 1.6 TDI DSG7

skriko

#248
Lainaus käyttäjältä: fish - 04.07.11 - klo:18:12
[kukkahattutäti]

Ei voi kun ihmetellä noita ihmisten ajamia ylinopeuksia. Sattuuhan niitä vahinkoja, epähuomiossa vähän ylitystä ohituksen jälkeen tai rajoituksen muuttuessa, mutta että useita kertoja kortti pois?!

Tekisi mieli antaa isän kädestä. Sen jälkeen kun tyttö meinasi päästä hengestään siksi että jonkun "piti vähän kokeilla paljon lähtee", niin ei heru sympatiaa.

Rattijuopot saunan taakse ja kroonisilta kaahaajilta jalan amputointi polven kohdalta imo.

[/kukkahattutäti]
Ihan vain uteliaisuuttani sinulta kyselisin, että eikö kortti ole ollut koskaan hyllyllä ylinopeuden vuoksi ja jos ei niin tähän liittyvä hyvin tärkeä kysymys. Paljonko sinulla on takana ajettuja kilometrejä autolla ja moottoripyörällä yhteensä?

Korjasin lainauksen - Kiviharju

skriko

Lainaus käyttäjältä: snoogie - 04.07.11 - klo:18:01
Jees, ei mulla missään vaiheessa ole ollut fiilistä että olisi jotenkin kohtuuton tuo tuomio, ei se ainakaan yläkanttiin ole.. Liukuma on kuitenkin sinne 6kk asti, ja taatusti vakavan piittaamattomuuden ylärajoilla mennään.

-91 ajoin 80-alueella 60 ylinopeutta, kaikki muut lieväntävät elementit olivat samat paitsi oli muuta liikennettä. Meni törkeäksi ja käräjille. Kortti hyllylle 3 kk ja kauheat sakot.-03 oli mp:llä 60-alueella 112 ylinopeusprosentit 86,67 ja samat tuomiot kuin -91 käräjille ja 3 kk.

fish

Saa kysyä, skriko. Kerran olen suullisen huomautuksen saanut. Muuten tykkään ajella ihan nopeusrajoitusten mukaan. Olen järkeillyt sen niin, että joku itseäni viisaampi on sen nopeusrajoituksen siihen tielle suunnitellut (vaikka joskus olen rajoituksesta toki eri mieltä). Kortti menee hyllylle vasta n. 40-50 km/h ylityksen vuoksi. Sellainen ei tapahdu vahingossa, kun mittarissakin on yleensä se 5-10km/h heittoa.

Muutamia kertoja käynyt mm. poliisin ajoharjoitteluradalla ajelemassa ja testailemassa miten auto ja kädet kiiretilanteissa toimii. Vaikka olisi Vatasen pää niin kädet on omat. Eikä se auto fysiikan lakeja vastaan pysähdy vaikka olisi kuinka tarvis pysäyttää nopeasti.

Harvoin tässä elämässä niin kiire on, että pitäisi muutaman minuutin takia vaarantaa oma tai toisten henki ja terveys. Itsestäni on lapsillekin enemmän iloa elävänä. Kaahaamalla säästää aika vähän aikaa, kuitenkin. Joskus kun on noita laskenut, niin lyhyehköillä matkoilla kyse on minuuteista, vaikka nopeudet olisi kovia.

Ai niin: kilometrejä ei nyt ihan mahdottomia ole, kun en ammatikseni enkä töihinkään aja, joitakin satoja tuhansia kuitenkin. Viimeisen kolmen vuoden aikana varmaan 80.000km.
Touran 1.6 TDI DSG7

Docw

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.07.11 - klo:18:17
Ihan vain uteliaisuuttani sinulta kyselisin, että eikö kortti ole ollut koskaan hyllyllä ylinopeuden vuoksi ja jos ei niin tähän liittyvä hyvin tärkeä kysymys. Paljonko sinulla on takana ajettuja kilometrejä autolla ja moottoripyörällä yhteensä?

Turha noita sakkoja on ajosuoritteeseen verrata, kyllä se matkasta huolimatta on kuskista kiinni. Luonnollisesti 60tkm vuodessa matka-ajoa yöaikaan motivoi huomattavan paljon enemmän ylinopeuksiin kuin 10tkm nurkkapyöritystä.

Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää millä prosentilla ajokortin haltijat noita sakkoja / ajokieltoja saavat? Mutuna heittäisin että ajokieltoja on saanut 10% tai alle ja sakkoja 80% tai yli?

Docw

Itse itselleni vastaten, täällä näyttäisi olevan joitain lukuja parin vuoden takaa:

http://www.stat.fi/til/syyttr/2008/syyttr_2008_2009-12-09_tie_001_fi.html

"Julkaistu: 9.12.2009
Ennätykselliset yli puoli miljoonaa rangaistusta viime vuonna

Ajoneuvoa pysäyttämättä annetut rikesakot nostivat rangaistusten yhteismäärän 523 000:een vuonna 2008. Luku on suurempi kuin koskaan aiemmin. Rangaistusten määrä lisääntyi lähes 65 000:lla eli 14 prosenttia. Rikesakkojen määrä nousi 202 000:een eli 51 prosenttia. Niistä runsaat 96 000 annettiin ajoneuvoa pysäyttämättä, yli 68 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.

Noin puolet, 255 000 kaikista rangaistuksista oli rangaistusmääräyssakkoja. Niiden määrä väheni hiukan edellisvuodesta. Sakko oli keskimäärin 205 euroa.

...

Ehdottomaan ajokieltoon käräjillä määrättiin 23 000 henkilöä. Ehdollisen ajokiellon ilman alkolukkoa sai 1 300 ja alkolukolla valvotun ajo-oikeuden 249 henkilöä"

jalkkis

Suomessa en ole saanut ainuttakaan sakkoa tai muuta liikenteeseen liittyvaa rangaistusta. Ajokortti on ollut vuodesta 1990, kilsoja olisko 500tkm luokkaa.

Sveitsista sain kerran ylinopeussakot kameraan ajettaessa. Nopeutta tais olla 56km/h 50-alueella.

Nyt odotellaan ylinopeussakkoa nro 2 Saksan viranomaisilta. Ajoin viime viikolla puhtaasti epahuomiossa tolpan ohitse, joka iloisesti rapsahti. Edessa oli autoja ja takana myos mutta ilmeisesti olin ainoa, joka ei huomannut kameraa. Nopeudesta en osaa sanoa mutta saattoi olla melkein parikymppia ylimaaraista. Paljollahan sita saa tukea Saksan valtiota tuolla suorituksella?

Flat

LainaaIhan vain uteliaisuuttani sinulta kyselisin, että eikö kortti ole ollut koskaan hyllyllä ylinopeuden vuoksi ja jos ei niin tähän liittyvä hyvin tärkeä kysymys. Paljonko sinulla on takana ajettuja kilometrejä autolla ja moottoripyörällä yhteensä?

Toivottavasti skrikon kysymys on provokatiivisesti aseteltu? Ihan kuin pitäisit ylinopeussakkojen saamista normaalina ja vieläpä kortin hyllyttämistäkin.

Itse en ole ylinopeussakkoja koskaan saanut, kortti kuitenkin ollut pitkään. Sanoisin näin että nopeussakkojen saaminen voi olla vielä  huonoa onnea/vahinkoa, mutta kortin hyllyttämin silkkaa tyhmyyttä. Oli olosuhteet mitkä tahansa, ja miten autiota tahansa.

Sinänsä hauska asia, että monet kortin hyllyttäneet (ylinopeudesta) sanovat, että tie oli autio ja siellä ei ollut ketään, mikä siinä voi olla vaaralista muille ? No, tuskimpa se tie nyt ihan tyhjä oli kun joku onnistui nopeudenkin mittaamaan.

skriko

Ã,,lähän nyt Fish noin räikeästi aliarvioi omaa älykkyyttäsi. Päättäjien viisaudesta on ihmeellinen esimerkki. Hyvällä moottoritiellä 100 rajoitus. Meidän mökille menevällä soratiellä, joka on erittäin kapea, täynnä irtosoraa. puskat tulee niin tien viereen ettei juuri näe ja lisäksi vielä Suomen pahinta peura-aluetta. Illalla 10 kilometrin matkalla bongaa 30 valkohäntäpeuraa ja rajoitus 80. Ylinopeus ja kaahaaminen ei ole synonyymejä. Tuolla kyseisellä moottoritiellä yksin uudella hyvällä autolla 1 200 000 km kokemusta ratissa esim. 130 ei vaaranna ketään. Mutta kyseisellä mökkitiellä nuo juuri kortin saaneet pojanklopit ajelevat vanhoilla autonromuillaan 80 kymppiä laillisesti. Se on todellista kaahaamista, siinä kun se lapsi tulee vastaan polkupyörällään niin.....En itsekään puolustele ylinopeutta, Scirocco ollut kohta vuoden, eikä ylinopeutta ole ajettu ja tuli yhtenä iltana kiihdytettyä valoista, niin eikö mun säkällä heti olleet paskajalat pusikossa. Rupesi vaan mietityttämään että mitä sitten Suomessa tekee tuollaisilla autoilla ja aattelin, että olisi sittenkin kannartanut ostaa 122 hv niin ei ehkä olisi tullut tehdyksi kiihdytystä. Moottoripyörissä taas en huolisi painavaa customlehmää, ne vasta vaarallisia ja turvattomia ovatkin. Nopea kyykkäri on aivan toisenlainen jarruiltaan ja kevyt väistellä  takaa ja vastaan tulevia autoa (omaa kaistaani).

skriko

Lainaus käyttäjältä: Flat - 04.07.11 - klo:19:07
Toivottavasti skrikon kysymys on provokatiivisesti aseteltu? Ihan kuin pitäisit ylinopeussakkojen saamista normaalina ja vieläpä kortin hyllyttämistäkin.

Itse en ole ylinopeussakkoja koskaan saanut, kortti kuitenkin ollut pitkään. Sanoisin näin että nopeussakkojen saaminen voi olla vielä  huonoa onnea/vahinkoa, mutta kortin hyllyttämin silkkaa tyhmyyttä. Oli olosuhteet mitkä tahansa, ja miten autiota tahansa.

Sinänsä hauska asia, että monet kortin hyllyttäneet (ylinopeudesta) sanovat, että tie oli autio ja siellä ei ollut ketään, mikä siinä voi olla vaaralista muille ? No, tuskimpa se tie nyt ihan tyhjä oli kun joku onnistui nopeudenkin mittaamaan.

Kysyin vain ajokilometrejä siksi että tekevälle sattuu. Mitä enemmän kilometrejä takana sitä enemmän on mahdollisuus sattua kaikkea ikävää ajoi niin tai näin. Ja sillä kauanko kortti on ollut ei ole taas mitään tekemistä minkään asian kanssa. Tuttavallani on ollut kortti 55 vuotta, mutta ajokilometrejä ajo-opetuksen lisäksi inssi, eipä muuten yhtään sakkoa. Taas toisella tuttavallani kortti ollut 4 vuotta ja ajokilometrejä 300 000 ja kortti kerran hyllyllä, muttei yhtään sakkoa.

Ktk

#257
Liikenneturha, Paatero yms. tahot ovat propagandallaan saaneet ison osan kansasta aivopestyä soopallaan. Ylinopeushan on rikoksista kamalin ja siitä tulisi ehdottomasti varmuuden vuoksi tuomita jo ennen kuin on päästy edes liikkeelle. Jotta jalkapuuhun saadaan tulevaisuudessakin lisää ihmisiä niin rajoituksia lasketaan jatkuvasti.

Nopeus on AINA osatekijä kun napsahtaa. Suomessa kuitenkin se on aina se tekijä mitä ruvetaan säätelemään jotta joltain vältyttäisiin.

Jos tilastollisesti ei halua kuolla liikenteessä niin siihen on helppoja lääkkeitä, tässä muutama:
- älä aja alkoholin/huumeiden vaikutuksen alaisena / ole moisen kuskin kyydissä
- älä aja kortitta, katsastamattomalla autolla
- älä tee itsaria rekan keulaan / kallioon / tolppaan
- älä saa sairaskohtausta
- noudata väistämisvelvollisuutta
- jos olet jalkaisin / pyörällä liikenteessä niin älä ole idiootti ja tarkoituksella kävele/aja jonkun alle.

Kas hitto, johan tuli tilastollisesti turvallista. Ketään vaan ei kiinnosta v*ttuakaan, koska edellä mainittujen tekijöiden valvominen on a) kallista/ei tuottavaa, b) paskaa hommaa c) muuten ikävää hommaa.

skriko

Ainoa 100% varma tapa että et kuole liikenteessä on olla menemättä liikenteeseen. Vaikka itse ajaisit kuinka turvallisesti, voi joku mäntti tulla kaistallesi tai eteesi kolmion/stop-merkin takaa ja et ehdi väistää.

Ville R

#259
LainaaSiksikin olen siirtynyt ykkösolueen jos saunakaljan tarvetta joskus on eikä ole varma ajaako vielä autoa.

Ykkösessäkin on alkoholia. Sama periaate täälläkin paitsi ei tuota ykköstä  :P Moni ei edes tiedä, että vakuutusyhtiöt ei tunne 0.5 promillen sääntöä, niillä on nollatoleranssi. Jos siis 0.1 promillea veressä niin vak. yhtiö ei korvaa mitään.

Ylinopeudesta: kuten skirko sanoikin kun kerran vähän innostuu niin poliisit on paikalla. Oma tuuri on kanssa niin huono että joko auto lähtee tangentin suuntaan tai poliisit, siksi yritän malttaa ja olen tähän asti sakoitta selvinnytkin. Toki matka-ajossa nopeus on minullakin vähän yli sallitun, joten torinon kääriliinoja ei täälläkään kaytetä kasvopyyhkeinä

Ktk


VAG!

#261
Lainaus käyttäjältä: Ville R - 04.07.11 - klo:19:37
Ykkösessäkin on alkoholia. Sama periaate täälläkin paitsi ei tuota ykköstä  :P Moni ei edes tiedä, että vakuutusyhtiöt ei tunne 0.5 promillen sääntöä, niillä on nollatoleranssi. Jos siis 0.1 promillea veressä niin vak. yhtiö ei korvaa mitään.

Ja sitten lähteitä esille, kiitos.  ;)

skriko

Ville R mikä vakuutusyhtiö noin menettelee? Jos kuski ajaa esim. jonkun perään ja veressä on alle 0,5 niin kyllä vakuutusyhtiö korvaa peräänajetun vauriot, eikä myoskään peri niitä peräänajajalta, koska hän ei ole syyllistynyt rattijuopumukseen joka on Suomen laissa säädetty 0,5 tai enemmän ja sillehän vakuutusyhtiö ei voi mitään.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.07.11 - klo:19:47
Ville R mikä vakuutusyhtiö noin menettelee? Jos kuski ajaa esim. jonkun perään ja veressä on alle 0,5 niin kyllä vakuutusyhtiö korvaa peräänajetun vauriot, eikä myoskään peri niitä peräänajajalta, koska hän ei ole syyllistynyt rattijuopumukseen joka on Suomen laissa säädetty 0,5 tai enemmän ja sillehän vakuutusyhtiö ei voi mitään.
Lainaus IF :n sivuilta
Korvauksen alentaminen tai epääminen
Vakuutusyhtiö voi alentaa korvausta tai evätä korvauksen kokonaan, mikäli vakuutettu tai häneen samastettava henkilö on

aiheuttanut vakuutustapahtuman tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella, alkoholin tai muiden päihteiden käytön alaisena

VAG!

#264
Minulla oli Pohjolassa Suomessa vakuutukset ja sen liikennevakuutuksen pykälissä sanotaan kohdassa 9.7.3. näin:

Jos vakuutettu on aiheuttanut vakuutustapahtuman
kuljettaessaan ajoneuvoa sellaisessa
tilassa, että hänen verensä alkoholipitoisuus
oli ajon aikana tai sen jälkeen vähintään 1,2
promillea tai että hänellä oli vähintään 0,53
milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa,
suoritetaan korvausta vain erityisestä
syystä. Samoin menetellään, jos vakuutettu
on aiheuttanut vakuutustapahtuman kuljettaessaan
ajoneuvoa muuten alkoholin tai muun
huumaavan aineen kuin alkoholin vaikutuksen
alaisena taikka alkoholin ja huumaavan aineen
yhteisvaikutuksen alaisena niin, että hänen kykynsä
virheettömiin suorituksiin oli tuntuvasti
huonontunut.


Flat

LainaaKysyin vain ajokilometrejä siksi että tekevälle sattuu.

Hmmm, jos kortin menettää ylinopeudesta, niin kyllä se on piittaamattomuutta. Ei sitä huomaamatta / tietämättään tule tehtyä. Olkoot ajohistoria 1000000km  tai 100000 km.


LainaaMoni ei edes tiedä, että vakuutusyhtiöt ei tunne 0.5 promillen sääntöä, niillä on nollatoleranssi. Jos siis 0.1 promillea veressä niin vak. yhtiö ei korvaa mitään.

mrk:ta kompaten, tuo lienee ehtaa BS tietoa.

skriko

Sehän tietysti voi olla mahdollista, että jos ajat autosi metsään romuksi ja sinulla on 0,1, niin kasko ei korvaa vaurioitasi. Sekin edellyttää tosin sitä, että vakuutusyhtiön säännöissä vapaaehtoinen vakuutus ei korvaa tuossa tilanteessa. Vakuutusyhtiö voi tehdä omia sääntöjään koskien myöntämiään vapaehtoisia vakuutuksia esim kasko. En ole kyllä kuullut, enkä lukenut koskaan tuollaisesta säännöstä ,mutta en niitä ole tutkinut, kun en kävele, enkä nuku enkä istukaan, mutta 0.0 promillea alkoholia veressä.

Ktk

Jean C:n lainaus ei ole mistään vakuutusehdoista vaan yleistä jaarittelua Iffin sivuilla. Ensimmäinen hakutulos Googlella "vakuutus + alkoholi".

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 04.07.11 - klo:19:26
Liikenneturha, Paatero yms. tahot ovat propagandallaan saaneet ison osan kansasta aivopestyä soopallaan. Ylinopeushan on rikoksista kamalin ja siitä tulisi ehdottomasti varmuuden vuoksi tuomita jo ennen kuin on päästy edes liikkeelle. Jotta jalkapuuhun saadaan tulevaisuudessakin lisää ihmisiä niin rajoituksia lasketaan jatkuvasti.

Mrk puhuu asiaa. Kansa on kyllä täysin aivopesty tämän suhteen. Tuntuu että ylinopeus on se suurin synti mitä maailmassa tehdä voi. Huomaa kyllä iltapäivälehdistäkin kun revitään isot otsikot siitä että joku HULLU ajoi satasen alueella 145.

Varsinkin motoristeille pitäisi antaa jo heti sakot ja mieluummin vaikka suoraan häkkiä vaan ennenkuin edes pääsevät liikkeelle.

Rattijuopot, turvavälit, punaisia päin ajavat, suojateiden kunnioittaminen... PYH...

Ja taitaa tosiaan tuo Villen  "nollatoleranssisääntö" olla niin tuntematon ettei edes itse vakuutusyhtiöt moista tunne  ;D

VAG!

#269
Ja Liikennevahinkolautakunnan sivuilta:

Alkoholin ja muiden huumaavien aineiden käyttö

Jos moottoriajoneuvon kuljettaja on ollut vahingon sattuessa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alainen tahi alkoholin ja muun huumaavan aineen yhteisvaikutuksen alaisena ja sillä on syy-yhteys vahinkoon, on hänen henkilövahinkojensa korvauksia alennettava tai korvaus evättävä.

1) korvausta on alennettava, jos kuljettajalla todetaan 0,5 - alle 1,2 ‰ alkoholia veressä tai 0,22  - alle 0,53 mg/l alkoholia uloshengitysilmassa


2) korvaus voidaan suorittaa vain erityisestä syystä, jos kuljettajalla todetaan vähintään

1,2 ‰ alkoholia veressä tai vähintään 0,53 mg/l uloshengitysilmassa.


http://www.liikennevahinkolautakunta.fi/Document.aspx?id=828

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy