1.8t penkitys vai ohjelma?

Aloittaja nizzexx, 04.12.19 - klo:20:54

« edellinen - seuraava »

nizzexx

Jooh elikkäs mulla on tollanen ykköskoppanen octavia johon on nyt laitettu seuraavaa:
3 tuuman downpipe, 2,5 catback
isompi cuuleri
e85 flexfuel boxi
coldair intake (menee puskurin sisälle ja saa oikeasti kylmää ilmaa)
k04 mambateck turbo billet siivillä riittää n280hp

Eli tulossa vielä isommat suuttimet (600cc noin) ja sitten lisää ahtoja sisään.
Varsinainen kyssäri on se että missä pääkaupunkiseudun lähettyvissä tai vähän pidemmälläkin on sellanen paikka jotka pääsee penkissä tohon 1.8t vaikioecuun kiinni?
Tuskin noiden modien kanssa enää kannattaa mitään bulkkilastua sisään lyödä varsinkin jos isommat suuttimet tulee?
Kiitos jo etukäteen.

Jultsu

Vuosituhannen vaihteen 1.8 turbo on niin yleistä pullaa että mikä tahansa paja saa tuolta luettua ja ohjelmoitua kamat, olettaen siis että ecu on sen verran moderni että yhteys hoituu diagnostiikkaväylän yli eikä sinne tarvitse juottaa fyysisesti uutta muistipiiriä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

nizzexx

Alright hyvä tietää, ei siinä varmaan muu auta kun ruveta penkkipaikkoja soittelemaan läpitte ja kyselemään. Ajattelin vaan jos jollakulla olisi mielessä joku hyvä paikka ketkä osais nimenomaan noita 1.8t tehdä. Jotain harisesta ja karalasta lukenu mutta niistäkään sen enempää tiiä. Lähinnä pks seudulta ja penkki mihin etuvedon saa kiinni olisi hakusessa.

SeatSimo

Tässä yksi paikka Hesassa jossa ohjelmonti ja myös penkitys.

Celtic Tuning, ECU Helsinki
https://www.ecuhelsinki.fi/
Seat Leon 1.2 TSI v. 2016
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost v. 2013

Jultsu

Ja Celtic oli se vihoviimeisin paikka jonne rahojaan kannatti kärrätä. Syöttökartat tulevat internetin yli jostain Englannista (todnäk. jonkin alipalkatun puolalaisen/romanialaisen tekeminä) ja muokatuille moottoreille niiden karttojen hiominen etäyhteyden yli lienee vähintäänkin haastavaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

nizzexx

Näin mä vähän ajattelinkin. Siks ois hyvä löytää joku paikka mikä säätää kyseisen auton viimesen päälle paikanpäällä.

TSI_J

Itse käytän Motorbit Oy:tä ja pelkkää postiivista kuullut muiltakin. Tekee ohjelmat paikan päällä rullilla ja sen jälkeen pääset koeajolle. Hinta / laatu / palvelu täysi kymppi.
https://www.motorbit.fi/

Sivuilla näköjään huoltokatko mutta Pekka vastailee sähköposteihinkin hyvin, puhelimesta vielä nopeammin.

Sijaitsee Tuusulassa.
Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

Suberb 2012

Mites tuolanen 1,8 bensa kestää virittämistä? Meinaa jollei oikeen vakionakaan meinaa kestää käyttöä.

Pystyykö nämä velhot tekemään etanoli muutoksia, niin että saisi vapaat sekoitukset. Noissa pikkupajoissa ei onnistu.

erttuli

https://www.facebook.com/ChipTuningFinland

https://www.chip-tuning.fi

Voi suositella mitä on itsellä pari autoa tuolla tehty. Hiukan eksoottisemmastakin kalustosta löytyy kokemusta  8)
Oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa en keksi.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 05.12.19 - klo:14:51
Mites tuolanen 1,8 bensa kestää virittämistä? Meinaa jollei oikeen vakionakaan meinaa kestää käyttöä.

Pystyykö nämä velhot tekemään etanoli muutoksia, niin että saisi vapaat sekoitukset. Noissa pikkupajoissa ei onnistu.
Eipä taida kestävämpää moottoria olla ettei siitä kiinni jää. Olen useamman 1.8t:n Motorbitillä käyttänyt+ muut kärryt. Ei kannata sekoittaa Tsi koneisiin jotka nekin kestää kyllä sen minkä vakionakin. Pekka ei nykyään välttis harrasta mitään ylivirejä, vaan hommia paljon perussoftissakin, mutta lienee vieläkin yksi yleisimmistä virikoneista ja kaikki siihen softan pystyy tekemään. Etukäteispenkissä se hyvä puoli, että mahdolliset viat huomataan etukäteen. Flexistä en tiedä kannattaako edes, mutta kysymällä selviää. Cooleri on must jos meinaa jotain tehdä bulkkia isompaa. 1.8t vakiocoolerilla ei oikein pärjää edes pelkällä softalla, niinkuin monissa muissakin. Pajoja nykyään joka nurkalla ettei nyt siitä jää kiinni.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Suberb 2012

Onko tuo 1-koppaisen mylly eri kuin 2-koppaisen 1,8 tsi? Mulla siis tuolanen ”Ketjuvetoinen riesakone”.
Tuosta mieleen, jos tuo mossahtaa niin laittaa vanhemman mallin koneen, lie tietysti mahoton ja kallis operaatio?

Jultsu

1.8 turbo on aivan eri moottori kuin 1.8TSI, niitä ei voi verrata mitenkään keskenään
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 05.12.19 - klo:15:55
Tuosta mieleen, jos tuo mossahtaa niin laittaa vanhemman mallin koneen, lie tietysti mahoton ja kallis operaatio?

Nyt en viimeisimpiä pykäliä ole lukenut mutta aiemmin on ollut selkeä maininta että tekniikanvaihdoissa ei saa asentaa vanhemman mallisarjan moottoria.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Suberb 2012

#13
Pykälät on menossa kokonaan ihan uusiksi, kaikki vaihdot ja muutokset helpottuu oikeenvaan ja paljon. Jeeppiinkin saa laittaa stroukin ihan vaan vaikka huvikseen, vaihtaa koko kannen ja imusarjan jajaja. Seuraavassa katastuksessa sitten kertoo, että tuli vajaa litra lisää iskua ja teho kasvoi 25%.

Se oiskin kyllä ihan hirveää, jos laittaisi wanhemman koneen, jossa vielä vähemmän tehoa :D On ne viisaita teknikoita sielä pykäliä fiilaamassa :D

Tuola, kun joku sitä kuitenkin kohta kysyy.
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Rakennemuutosmääräys%20-%20ULKOISELLE.docx

*edit*
Kohta 3.7.
3.7 Moottori ja pakoputkisto
3.7.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen
Moottorin saa vaihtaa, jos vaihdettava moottori on teholtaan alkuperäistä pienempi.

Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon, jolloin muutetun moottorin tehon katsotaan vastaavan iskutilavuuksien suhteessa sen moottorin tehoa, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin, jollei muuta osoiteta tehonmittaustodistuksella;

Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen, ei kuitenkaan bensiinikäyttöisen, ahtimella varustetun moottorin muuttaminen käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta.

Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi, vaikka ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi.

Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin:
1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailuajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
3) jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ahtimen asentamisen katsotaan lisäävän tehoa vähintään 30 prosenttia.

Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
1) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 25 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 4 kilogrammaa/kW.
Edellä 1-4 alakohdissa ajoneuvon omamassan katsotaan vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 prosenttia, taikka jos bensiinikäyttöinen ajoneuvo muutetaan käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta.

Jultsu

Kannattaa jatkaa vaan sitä dokumentin lukemista, siellä vähän myöhemmin mainitaan kyllä moottorin päästöistä sekä saastelaitteistoista. "Likaisempaa" moottoria ei käytännössä saa asentaa mihinkään vehkeeseen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Suberb 2012

#15
Tottakai se aina johonkin kaatuu :D  Onneksi tuo Jeeppi on niiin kiwikautinen, että siihen saa tehdä, jos asetus noin menee läpi, suurin pirtein ihanmitäikinäkeksii :D tai no sitä turboa ei saa laittaa.

Jaa, mutta tuohan on otettu käyttöön toukokuussa 2009:

3.7.3 Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen:

Pakokaasupäästöt tulee moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen tehtävässä muutoskatsastuksessa todentaa käytönaikaisella päästömittauksella ajoneuvoon ja sen käyttövoimaan sovellettavilla raja-arvoilla, ellei ajoneuvo ikänsä tai rakenteensa puolesta ole sellainen, että sille ei tule määräaikaiskatsastuksessakaan tehdä käytönaikaista päästömittausta. Lisäksi auton, joka on otettu käyttöön 1 päivänä syyskuuta 2009 tai sen jälkeen, pakokaasupäästövaatimusten täyttyminen on osoitettava automääräyksen liitteen 1 mukaisilla osoittamistavoilla.

Eli Euro 4
Päästöluokka   Käytössä alkaen   Häkä (CO)   Hiilivety (HC)   Typenoksidit (NOx)   HC+NOx   Hiukkaset (PM)
Euro 4   tammikuu 2003   1,0   0,10   0,08   -   -

Ei varmaan iso ongelma?

Jultsu

Ei ollenkaan. Lähimmät puljut jotka tekivät yksityishenkilöille noita kattavampia "pussitestejä" löytyivät muistaakseni Ruotsista, eli sen pidemmälle ei joudu ajamaan, ja hintalappu mittauksille lienee jotain muutaman kymppitonnin (kruunua) luokkaa. Tuo hinta toki maksetaan riippumatta siitä mitä testit sanovat, eli alittuvatko raja-arvot vai ei.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

nizzexx

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 05.12.19 - klo:14:09
Itse käytän Motorbit Oy:tä ja pelkkää postiivista kuullut muiltakin. Tekee ohjelmat paikan päällä rullilla ja sen jälkeen pääset koeajolle. Hinta / laatu / palvelu täysi kymppi.
https://www.motorbit.fi/

Sivuilla näköjään huoltokatko mutta Pekka vastailee sähköposteihinkin hyvin, puhelimesta vielä nopeammin.

Sijaitsee Tuusulassa.

Kuullostaa hyvältä, pitää laitella viestiä Pekalle sitten.

nizzexx

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 05.12.19 - klo:14:51
Mites tuolanen 1,8 bensa kestää virittämistä? Meinaa jollei oikeen vakionakaan meinaa kestää käyttöä.

Pystyykö nämä velhot tekemään etanoli muutoksia, niin että saisi vapaat sekoitukset. Noissa pikkupajoissa ei onnistu.

Nii tosissaan 1.8t eli vanhemman mallin kone pitäs kestää sinne 400nm 300hp suurinpiirtein. Kanget tulee ekana pihalle tai sitten alkaa kytkin luistamaan. Mulla tavotteena joku 250hp, mutta tyydyn jo tolla setupilla 220hp.
Ja tosissaan auto säädetään bensalla ja sitten flexfuel boxi ite säätää auton sen mukaan millainen suhde sulla on tankissa viinaa ja bensaa. Kyseinen laatikko tuli siis anturin kanssa joka mittaa suhteen eli ei oo niitä halpoja vain bensa/viina boxeja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy