Haldexin toiminta

Aloittaja Sepittäjä, 11.01.19 - klo:12:46

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Hei, nyt mieltä asakarruttaa sellainen kysymys,että onko 4motion tdi golfissa ( jaa muutenkin ) normaalia,että kun jään autolla kiinni esim.lumipenkkaan ja yritän siitä irti ajamalla, niin joskus lähtee taaksepäin aivan hyvin neliveto päällä mutta jos toinen etupyörä pääsee sutimaan, niin neliveto ei tunnu enää menevän päälle ja siinä sitten auto odottelee lapiomiestä tai hinaajaa. Onko tämä normaalia Haldexin toimintaa vai onko jotein rikki tai tukossa ?
Normaalisti ajossa vaikkapa pikku hangessakin tai liukkaalla Haldex tuntuu toimivan ja neliveto auttaa etenemisessä oikein tuntuvasti,kuten kuuluukin.

hece

Minkäikäisestä Golfista on kyse?

Sepittäjä

2005   1,9 tdi variant 4motion kyseessä.

58make

Aivan normaalia, ei näissä vehkeisä mitään lukkoja ole missään.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Marko

Ainakin omassani oli EDS ja lisäksi ABS jarrutti sutivaa pyörää. Ei jäänyt kiinni tuollasessa tilanteessa.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

TDI Golf

Eikös tuollaisessa tilanteessa kun ottaa luistoneston pois pitäisi sutia joka pyörällä missä ei ole pitoa?

Marko

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 11.01.19 - klo:16:07
Eikös tuollaisessa tilanteessa kun ottaa luistoneston pois pitäisi sutia joka pyörällä missä ei ole pitoa?
Kyllä, vaikka ei olisi edes luistonestoa, niinkuin minulla ei ollut, kun olivat niin vanhoja.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 11.01.19 - klo:16:07
Eikös tuollaisessa tilanteessa kun ottaa luistoneston pois pitäisi sutia joka pyörällä missä ei ole pitoa?

No, teoriassa kai joo, mutta käytännössä voima karkaa ilman lukkoja sinne mihin se helpoiten pääsee eli se eniten ilmassa oleva pyörä pyörii vinhimmin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Suberb 2012

Nois on omat temppus, jos haluaa liikkeelle päästä.
,,lä epäröi, anna reilusti hanaa. Niin kauan että on varmasti ”turvassa”

Varmiten jää kiinni, kun varovasti koittaa ja sit nostaa kaasun-> rengas kaivaa kuopan ja uppoo siihen. Katuauton kuviot ei riitä poistamaan lumikiilaa.

Toki em menetelmällä jos/kun jää kiinni, niin sit tarvitaan jo isompaa hinuria :D

Lukottomat elektroniset jakelee vetoa sinne missä on pitoa, absi jarruttaa sitä kiivaimmin pyörivää renksua. On ihan lukkojen veroinen, mutta ajetaan vain eritavalla. Lukkoakseleilla voi ryömittää hissukseen. Tosin lumessa tai mudassa silläkkään ei pääse kun hapettamalla reippaasti.

Skeida-Bob

Jos etuakselilla pyörii ja luistaa yksi pyörä ja mikään muu ei pyöri, niin haldex ei vaan tarraa etu- ja taka-akseleiden välillä. Sama juttu kuin niissä saparo vastaan vulva videoissa, pazka systeemi vrt. lukittava/jarrutettu keskitasauspyörästö. Miksi ei tarraa, löytyy syitä monenlaisia, mm. tuo hanan puute, tukkeutuneet paikat, rikkoontuneet pumput yms. yms.
jo läks pazka pihasta.

Jonde

Tiedän kokemuksesta että gen1 haldex peli etenee vaikka edestä on toinen vetari poikki.
Viripurkilla meno on vielä hauskempaa, viime talvena kokeilin kesärenkain päästä jäistä mäkeä talliin ja voima oli tasaisesti samaan aikaan joka kulmalla kun pitoa ollut missään.
Ja ESP on ollut kyllä vakiona 4motion malleissa ja se pitää ottaa pois jos haluaa vetoa yhtään mihinkään.

Marko

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 11.01.19 - klo:21:02
Ja ESP on ollut kyllä vakiona 4motion malleissa ja se pitää ottaa pois jos haluaa vetoa yhtään mihinkään.
Jos tuo oli minulle, niin ainakaan vm.-99 ja -00 autoissa ei ESPiä ole.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Jultsu

Noissa vanhemmissa malleissa on saattanut olla ARS eli luistonesto vakiona, ajonvakautus tullut vasta jälkeenpäin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Mielenkiintoisia näkemyksiä !!

Tässä vaiheessa joitakin kommentteja täältä alunperin asiasta kysyneeltä seuraavassa :

Autossa ei kyllä varmaankaan luistonestoa ole ( ellei se ole jossain ihan auton aivoissa tai sydämessä toimimassa silloin kun haluaa/tarvitsee).Autossa ei ole mitään ylimääräistä- tai lisänappulaa/katkaisijaa luistonestoa,ARS, tai mitään muutakaan ohjaamassa päälle tai pois.

ABS sentään tuntuu olevan mutta ei se näytä riippuvaa ja sutivaa pyörää jarruttavan ainakaan riittävästi,kun sutiminen ei vähene tai lopu vaikka kuinka vedättää...............................................................

Vaikuttaa siltä,että Jultsu kuvaili tapahtuneen aika osuvasti  taas. Mieleen vaan tuli kysymys,että miten toimisin,että auton käyttäytyminen paranisi ?

Sitä en tiedä, onko ARS vakiona vai ei mutta mitään kytkentänappulaa tai merkkivaloa sille ei ainakaan ole.

Minulle tilanteen hallitsemiseksi/parantamiseksi tärkeä tieto olisi se,että mitä minun kannattaisi   auton kanssa tehdä...........vai jatkanko vain ajelua hanaa antaen ja kun jään kiinni pyörä sutimassa, niin sitten hinataan tai lapioidaan.
Normaaliajossa liukkaallakin ja ylämäessä Haldex tuntuu toimivan ja kaikista kulmista  renkaat kyllä pitää ja vetää

a_jaba

Itsellä ei ole omaa kokemusta kyseisen ikäluokan haldex nelivedosta mutta tuttu katsastusmies selosti joskus 2000-luvun alussa nelivetovolkkarin jarrudynottamisesta. Taka-akselin jarrut testataan normaalisti, mutta etuakselin jarrut testataan ajamalla auto rullille takaperin niin neliveto on pois pelistä. Jos etuakselia yritetään testata normaalisti niin neliveto kytkeytyy ja auto alkaa kiivetä pois rullilta.

Olisiko nyt vaan kyse siitä, ettei kyseisen haldex version edes kuulu (tai ei kykene) kytkeä nelivetoa kaikissa tilanteissa?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jonde

Haldexista saa huomattavasti paremman kun vaihtaa alkuperäisen ohjaimen parempaan. Silloin se toimii kuten moni odottaa kytkeytyvän nelikon toimivan.
Vakiona tullut itse ajettua niin vähän että, muista tarkkaan kuin huono se on, muistelen että ei ole kovin kummoisesti antanut vetoa taakse ja arpoi välillä liikaa.
Mitä jarrujen testaamiseen tulee, niin vetohan kytkeytyy päälle kun 5 astetta eroa renkaiden pyörimisessä, joten rullilla voi saada auton pomppaamaan ylös jos sen tekee väärin.
Jos tehdään kunnolla, pitäisi olla jokaisen renkaan alla rulla ja renkaita pitäisi jarruttaa yhtä aikaan kunnollisen mittaustuloksen saamiseksi. Tai sitten akseli kerrallaan, max 5s kerralla ilman virtoja, jolloin saadaan trafia tyydyttävä mittaus aikaan.
Moni inssi käy koeajolla testaamassa jarrut, kun erittäin harvalla konttorilla on oikeasti 4wd mittaukseen sopivia laitteita kun osaisi simuloida normaalia ajoa.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 15.01.19 - klo:19:23
Haldexista saa huomattavasti paremman kun vaihtaa alkuperäisen ohjaimen parempaan. Silloin se toimii kuten moni odottaa kytkeytyvän nelikon toimivan.
Vakiona tullut itse ajettua niin vähän että, muista tarkkaan kuin huono se on, muistelen että ei ole kovin kummoisesti antanut vetoa taakse ja arpoi välillä liikaa.
Mitä jarrujen testaamiseen tulee, niin vetohan kytkeytyy päälle kun 5 astetta eroa renkaiden pyörimisessä

Sitten pitää vielä muistaa se, että haldexilla ja haldexilla on melkoisesti eroa. Jos vaikka vertaa niitä ihan ensimmäisiä ja tätä nykyistä vitossukupolvea, niin niissä vanhoissa kai piti oikeasti olla sutimista etupäässä jotta kytkinpakkaan saatiin hydraulipainetta, eli veto kytkeytyi väkisin viiveellä. Vitosessa taas kaikki paine tehdään sähköpumpulla ja sitä on aina jo ennalta siellä, kun tilanne edes etäisesti näyttääkin siltä että vetoa voitaisiin tarvita taaksekin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jonde

Kyllähän eri versioiden erot on tiedossa. Alkuperäinen kysyjä ajaa kuitenkin Gen1 laitteella, joten aika luonnollista puhua sen ominaisuudesta.
Ja Gen1 vaatii luistoa edessä että toimii, ilman sitä on etuvetoinen vakiona.
Ja juutuupi kertoo lisää, siellä on hätäsesti katottuna paljon ihan vw omiakin videoita.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 15.01.19 - klo:20:53
Kyllähän eri versioiden erot on tiedossa. Alkuperäinen kysyjä ajaa kuitenkin Gen1 laitteella, joten aika luonnollista puhua sen ominaisuudesta.

Totta, minun moka. Meni haldex-ketjut sekaisin kun juttua on samaan aikaan useammassa.  :-[
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Normanton

Gen 1 tosiaan vaatii sen että luistoa havaitaan että takapää kytkeytyy ja paikaltaan lähdettäessä ollaan aina etuvetotilassa. Sama pätee enemmän tai vähemmän Gen 2 haldexiin josta omia kokemuksia. Isoin ero on siinä että Gen1 on täysin etuvetoinen (100:0), kun haldex-kytkin on auki ja Gen 2 taas siirtää aina hieman vetoa taakse (95:5).

Gen 4 ja 5 on sitten esipaineistettuja erillisellä sähkömoottorilla, joka pyörittää pumppua ja liikkeelle lähdetään aina 50:50 vetosuhteella ja jos luistoa ei havaita niin silloin kytkin aukeaa ja suurinosa tehosta menee vain eturenkaille 90:10 tai 95:5 suhteella riippuen vähän mallista. Eli logiikkaa on käännetty toisinpäin.

Gen 3 haldexia ei taida VAG vehkeistä löytyä, mutta voin olla väärässä.

Itse en tosin ole huomannut isoa ero nelivedon kyvykkyydessä edetä esim syvässä lumessa Gen2 vs Gen4 ja itse tulee paljon ajeltua auraamattomia metsäteitä metsästysharrastuksen takia. Paljon enemmän se on kiinni miten kuski sitä käskyttää.

Tässä esimerkki Gen2 haldexista paksussa nuoskalumessa, jossa pohja jättää jo reilun jäljen. Ilman ongelmia edettiin vaikka matkalla oli muutama isompikin mäki ja tuossakin ollaan tien sivussa mäessä, josta päästiin ilman ongelmia liikkeelle.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 16.01.19 - klo:10:06
Gen 3 haldexia ei taida VAG vehkeistä löytyä, mutta voin olla väärässä.

Tuosta Gen 3 ja VAG en tiedä itsekään mutta mulla oli aikoinaan V70 ja silloin tuli tutustuttua aiheeseen hieman Volvolandian keskusteluissa jne. Tuo Gen 3, "Instant traction", tuli esim. V70:een vuosimalliin 2006. Vanhemmat Haldexin sukupolvet olivat hieman mallia annetaan kuskiin sudittaa itsensä lähes kiinni ja ruvetaan auttamaan vasta sitten laittamalla vetoa myös takapäähän. Tuo oli ajateltu uudelleen Gen 3:ssa joka lähtee aina liikkeelle nelivetoisena ja vetoa vähennetään takapäästä vasta kun ollaan kunnolla liikkeellä eikä apuja enää tarvita.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Sepittäjä

Kiitos  Jondelle,kun muistutti,että alunperin on kyselty gen1  -haldexista, ja edelleen on hiukan epäselvää,että kuuluuko homman mennä noin,että kun edestä yksi pyörä vähäkitkaisella alustalla sutii, niin muut 3 pyörää ovat aivan toimimattomina paikoillaan ja vaikka kuinka " hanattaa", niin mitään muuta ei tapahdu ? Jos näin ei kuulu olla, niin missä vika ja mitä olis tehtävissä,että ei noin jumittaisi " pikku lumeen " ?
Noi uudemmat vehkeet ovat omalla tavallaan kehittyneempiä ja mielenkiintoisia mutta niitten toimintaperiaatteeseen perehtyminen ei kyllä gen1:llä ajavan ongelmia vähennä tai poista. Apua ja neuvoja ollaan hakemassa nimenomaan koskien gen1-toimintaa.............................................

Jultsu

#22
Lainaus käyttäjältä: Sepittäjä - 16.01.19 - klo:13:41.. ja mitä olis tehtävissä,että ei noin jumittaisi " pikku lumeen " ?

Maavaran korotus sekä lumiketjut renkaisiin. No, jos oikeasti haluaa harrastaa niin lukon asennus etuakselille ja mahdollisesti myös takapäähänkin sekä mahdollisesti tuon haldex-ohjaimen päivittäminen ns. rallimalliseksi. Mutta eipä se auto tule edelleenkään omin voimin mihinkään liikkumaan mikäli yli neljäsosa alustasta makaa lumipatjan päällä.

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Ei ole kovin tuttu mulle tuo gen 1, mutta kai siinä jotain mätää on jos vain yksi etupyörä sutii? Pitäisihän edes toisen takapyöränkin sutia, vaikka ollaan millaisen lumipatjan päällä ja vaikkei mitään lukkoja olekaan?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

58make

Lainaus käyttäjältä: M_M - 16.01.19 - klo:14:52
Ei ole kovin tuttu mulle tuo gen 1, mutta kai siinä jotain mätää on jos vain yksi etupyörä sutii? Pitäisihän edes toisen takapyöränkin sutia, vaikka ollaan millaisen lumipatjan päällä ja vaikkei mitään lukkoja olekaan?

Sinne se voima karkaa mihin helpoimmin pääsee, tasauspyörästöt ei
ilman lukkoja voimaa pysty siirtämään vaikka olisi kolme pyörää vielä
käytössä.lisää, pitävällä pohjalla oikea neliveto,kuitenkin.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

M_M

Lainaus käyttäjältä: 58make - 16.01.19 - klo:16:23
Sinne se voima karkaa mihin helpoimmin pääsee, tasauspyörästöt ei
ilman lukkoja voimaa pysty siirtämään vaikka olisi kolme pyörää vielä
käytössä.lisää, pitävällä pohjalla oikea neliveto,kuitenkin.

Jaa, onko gen 1 haldexissa siis myös joku keskitasauspyörästö vai mitä minä en taas ymmärrä?

Gen 5 on tutumpi ja ei sen rakenne ainakaan mahdollista sitä, että vain yksi pyörä vetäisi kun kaasua kovemmin polkee. Yksi edessä ja yksi takana on minimi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ConD

Haldexille veto otetaan etutasauspyörästön uloimmalta kehältä, eli ikäänkuin laatikon perävälityksen uloimmalta pyörältä. Kulmavaihde kääntää vedon kardaanille ja haldex tekee takavedon kytkennän mukaan. Tuota ohjausta ja sen tehokkuutta ja toimintoja on eri sukupolvissa sitten säädelty.

Tämä on periaate ollut konsernipeleissä jo tovin... tasauspyörästöt on siis akselikohtaisia ja takana esim haldexin jälkeen. Transporteriin on saanut aikanaan jopa taakse lukitusta haldexin taakse.

Eli jos haldex itsessään sekä voimalinja muuten toimii ja vetoa laatikosta lähtee, niin minimissään 2 rengasta tulisi pyöriä. Ilman ESP:tä kuitenkin ristiriipunnassa jäädään jumiin. :)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Marko

Muistaakseni noissa on etuakselilla EDS, vai olenko väärässä?
Tuommonen nelikko Golffi mulla oli uutena ostettuna v.99.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

M_M

Lainaus käyttäjältä: ConD - 16.01.19 - klo:17:16
Eli jos haldex itsessään sekä voimalinja muuten toimii ja vetoa laatikosta lähtee, niin minimissään 2 rengasta tulisi pyöriä.

Niinpä, tätä vasten minä sitä ihmettelen kun ilmeisesti joidenkin mielestä tuossa vain yhden pyörän sutimisessa ei ole mitään outoa. Minusta on, jossain on vikaa jos reilullakaan kaasunkäytöllä ei takana tapahdu yhtään mitään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

58make




Tuosta nyt rakenne selviää ja miksi vain yhden pyörän sutiminen on mahdollista,
ainakin oma tiguan tekee sitä, ja siinä neliveto on kunnossa.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy