Ongelmat Haldexin kanssa

Aloittaja stjärndykare, 07.12.12 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

TTO

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 16.02.20 - klo:13:12
VW airport.. Sai kuvatkin puhdistuksen yhteydessä likainen vrt puhdistettu. Osaavat kyllä homman.
Pidän mielessä (kun pumppu taas alkaa olla tukossa).

Itsellä meni sen verran "hermo" säätämiseen, että vaihdatin koko Haldex-pumpun. Vanha syksyllä irroitettu pumppu löytyy nyt öljyissä muovipussissa, joten jos joku tarvitsee vajaa 100 tkm ajettua gen 5 Haldex-pumppua, niin halvalla saa. (YV:llä esim tavoittaa.)

Killer

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 16.02.20 - klo:12:47
Ei se varmaa anna vikakoodia het, jos vaan luistaa vähän. Se kun luistaa vähän koko ajan... Mut p@skaks on menossa, ulahdus vähän viittaa siihen että ois kytkinlevyt menossa ;) Oliko huollossa mainintaa erityisen suuresta määrästä gaggaa öljyn seassa?

Kohta sitä takavetoa tarviikaan, hyvin voi kesän ajella vajaallakin :o
Ei ainakaan tiskillä sanomut aiheesta mitään.
Ei täällä meillä kyllä vielä kesä oo tulossa, kun lunta on metrin verran ja lisää tulee koko ajan. 4motion kelit parhaimmillaan.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Suberb 2012

Suomi on pitkä maa :D täällä etelässä kesägummikelit jatkuu ja kohta saa jo laillisesti niillä ajaakin :D

jrinnes

Jos sihti/suodatin tai molemmat on olleet kovastikin paskassa, niin kannattaa putsauksen ja öljynvaihdon jälkeen ajaa VCDS:llä pumpulle tuottokäyrä uusiksi ennen enempiä osien vaihtoa. Pumppu raukka saattaa mennä hyvinkin hämmennyksiin siitä että öljy yhtäkkiä virtaakin vapaasti.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Topias H

Lainaus käyttäjältä: Killer - 16.02.20 - klo:12:00
Kävin tuossa kokeilemassa mäkistartteja luistonesto pois kytkettynä niin välillä lähti hyvin kaikki renkaat sutien ja välillä etupää suti kovasti ja silloin tuli kova ulahdus perästä.
Vikakoodeja ei ainakaan ollut keskiviikkona kun vcds:ä luettiin haldex:n öljynvaihdossa.

Haldex gen 1:ssä sama ongelma. Vika korjattu. Vaikuttaa, että siinä on noin puolen renkaan kierroksen viivettä toimivanakin.

Vaihdoin öljyt, putsasin sihdin ja vaihdoin vielä suodattimenkin. Suodatin on niin pahassa paikassa, että ei voi vaihtaa ilman erikoistyökaluja. Ekan öljynvaihdon jälkeen ei ruvennu pelaaamaan kun ihan satunnaisesti. Ajoin joitakin kilometrejä ja otin pumpun uudestaan alas. Sihti oli uudelleen täysin tukossa. Toisen vaihtokerran jälkeen alkoi toimimaan lähes välittömästi. Ja sen jälkeen jäi tuo minimaalinen viive. Quattroon ei voi verrata ja kyseessä kuitenkin gen 1. 😆 ennen öljynvaihtoa viivettä ei ollut ollenkaan huomattavissa.
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

Killer

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 17.02.20 - klo:06:27
Jos sihti/suodatin tai molemmat on olleet kovastikin paskassa, niin kannattaa putsauksen ja öljynvaihdon jälkeen ajaa VCDS:llä pumpulle tuottokäyrä uusiksi ennen enempiä osien vaihtoa. Pumppu raukka saattaa mennä hyvinkin hämmennyksiin siitä että öljy yhtäkkiä virtaakin vapaasti.
Oli kuulemma olleet melko tukossa molemmat.
Miten tämä tuottokäyrän muutos tehdään?
Nimimerkki uusi vcds käyttäjä  ;D
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Killer

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 07.02.19 - klo:20:15
Kokeilen omassa onko tuosta koodauksesta "increased traction" mitään vaikutusta.
Siellä on kolme porrasta, vakiona asetus on keskimmäisessä.

Keskustelupalstojen mukaan sillä on jotain apua kun auto on jo liikeessä ja painaa tallan pohjaan.

https://www.vwroc.com/forums/topic/21951-haldex-awd-settings-in-vcds/
https://www.audi-sport.net/xf/threads/vcds-awd-setting-what-do-you-have.317470/

Jos sais jotain logia otettua vielä....



Minulla ei ole aktiivisena tuo adaptation nappi, että pääsisi muuttamaan redusedille käytöksen.
Olisin muuten muuttanut.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Tos®

^Tuo toimii vain uudemman haldexin kanssa, nelosversiossa ei onnistu.
Vertaa kuvassa näkyviä varaosanumeroita, on vissiin eri...

Haldex basic settings:
Start the engine.

1. Open Controller 22 - AWD
2. Open Basic Settings - 04
3. In Basic Settings use the drop down selection box to select "MAS02928 - Pump Motor"
4. Hit "Go" and let it run. Took a minute or so, during which time I could hear the Haldex pump cycling up and down and relearning its function.

After a while the Pump Basic Setting function "Finished Correctly", and everything started to work properly.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Killer

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 17.02.20 - klo:20:33
^Tuo toimii vain uudemman haldexin kanssa, nelosversiossa ei onnistu.
Vertaa kuvassa näkyviä varaosanumeroita, on vissiin eri...

Haldex basic settings:
Start the engine.

1. Open Controller 22 - AWD
2. Open Basic Settings - 04
3. In Basic Settings use the drop down selection box to select "MAS02928 - Pump Motor"
4. Hit "Go" and let it run. Took a minute or so, during which time I could hear the Haldex pump cycling up and down and relearning its function.

After a while the Pump Basic Setting function "Finished Correctly", and everything started to work properly.

Ahaa okei.
Täytyy kokeilla tuo basic settings vielä tänään.
Eilen kun luin vikakoodit niin oli tullut Fault Code #01155 - Clutch, Mechanical Malfunction

Elekmalla lukee:
Tyypillisiä oireita:
-Neliveto ei kytkeydy, meillä välillä toimii
-Nelivedosta kuuluu "rutinaa", meillä vinkuu välillä
-Esipainepumpun ohmimäärä on yleismittarilla mitattaessa suuri, 0AY 598 549A - noin 3,5 ohmia, meillä 1,8-1,9ohm.
-Nelivedon ohjausyksikössä vikakoodi, joka viittaa mekaaniseen vikaan, meillä on vikakoodi
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Killer

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 17.02.20 - klo:20:33
^Tuo toimii vain uudemman haldexin kanssa, nelosversiossa ei onnistu.
Vertaa kuvassa näkyviä varaosanumeroita, on vissiin eri...

Haldex basic settings:
Start the engine.

1. Open Controller 22 - AWD
2. Open Basic Settings - 04
3. In Basic Settings use the drop down selection box to select "MAS02928 - Pump Motor"
4. Hit "Go" and let it run. Took a minute or so, during which time I could hear the Haldex pump cycling up and down and relearning its function.

After a while the Pump Basic Setting function "Finished Correctly", and everything started to work properly.

Yritän tehdä tuota basic settingsiä, mutta alasveto valikosta löytyy vain control valve for clutch  opening angle (n373) adaptation.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

M_M

Ohje pumpun adaptaatioon onkin vitosgeneraation haldexille, siksi se ei varmaan onnistu samalla tavalla nelosessa. En tiedä onko siinä nelosessa edes mitään vastaavaa toimintoa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tet

Lainaus käyttäjältä: M_M - 18.02.20 - klo:17:08
Ohje pumpun adaptaatioon onkin vitosgeneraation haldexille, siksi se ei varmaan onnistu samalla tavalla nelosessa. En tiedä onko siinä nelosessa edes mitään vastaavaa toimintoa.

Eiköhän tuo säätöventtiilin adaptaatio mahda olla juuri samaa tarkoitusta varten Gen. 4:ssä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Killer

Nyt on vaihdettu uusi pumppu, suodatin ja öljyt niin alkoi taakse löytyä taas vetoja.
Loppui luistonestovalon vilkkuminen.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Kasetti

Lainaus käyttäjältä: Killer - 08.03.20 - klo:09:37
Loppui luistonestovalon vilkkuminen.

Tehon puute syynä miksei vilku...  8)

Mut hyvä et tuli kuntoon  :)
Exät:
VW Corrado 1.8l G60 160hv (USA) vm. 1990
Seat Leon CUPRA 240hv vm. 2009 (BWJ)
Seat Leon CUPRA 280 vm. 2014 (CJXA)
Seat Leon CUPRA ST 290 vm. 2016 (CJXH)
Seat Leon ST CUPRA 300 4Drive vm. 2019 (DNUE)

Nykyinen:
VW Golf R Variant Mk8

teemub

Ostin tässä noin 1kk tiguan -14 4motionin
Että olis näppärä talviauto

Muija on sillä ajellut ja Rupes valittaan että sutii ja on liukkaan oloinen kurveissa
Mä et mitä vi...a, tommosenhan pitäis mennä ku juna talvella  :(

Menin sit koe ajaan ja totesin että kylläpä luistonesto tulee herkästi mukaan , luiston esto pois päältä ja vedättään että pääsee kylkimyyryyn
Eipä menny  >:(

Sit googletteleen ja alkohan vähän selviimäänkin
Syy

Tänään auto ylös
Lukuvikakoodeista ekana ennen ku tein mitään



Ahaa onko vaan suodatin tukossa

Jep siltä näyttää





Aika laillakin tukossa

Kunnon putsaus
Ja öljyjen vaihto
Tuli muuten aikasta paljon paskaa ku
Vedin paineilmalla täyttöreijästä ja vedin muuten jarrukliineriiki sinne
Kunnolla vaan paineilmaa niin kuivuu pois

Pumpun pesä



Sit uudet öljyt ja läppärillä "opetus"
Ja pumppu pyöri

Huomenna varmaan testaan
Toivottavasti tulis liukasta niin tietäisi miten pelittää

Autolla ajettu 286tkm
Kerran näytti että olis vaihdettu haldex öljyt
Varmaan ku taitaa olla 3v vaihtoväli
No nyt oli sit niinku virallinen toinen kerta

Ehkä kannattee hiukan useemmin tehdä

Ja öljyn vaihdosta ei ole kyllä mitään hyötyä jos ei pumppua ota pois ja puhdista pesää ja sihtiä

Ihme ku pumppu ei ollu kyrvähtäny

Saa nähdä pitääkö kitkalevyt  :o

Pistän viestii miten käy

-karppa-

Jos melkein 300tkm ajettu ja kerran öljyt vaihdettu haldex:n, niin ihme että pumppu on vielä ehjä.

Toisaalta tuohan on "lisätyö".
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Killer

Lainaus käyttäjältä: teemub - 08.03.20 - klo:23:19
Ostin tässä noin 1kk tiguan -14 4motionin
Että olis näppärä talviauto


Autolla ajettu 286tkm
Kerran näytti että olis vaihdettu haldex öljyt
Varmaan ku taitaa olla 3v vaihtoväli
No nyt oli sit niinku virallinen toinen kerta

Ehkä kannattee hiukan useemmin tehdä

Ja öljyn vaihdosta ei ole kyllä mitään hyötyä jos ei pumppua ota pois ja puhdista pesää ja sihtiä

Ihme ku pumppu ei ollu kyrvähtäny

Saa nähdä pitääkö kitkalevyt  :o

Pistän viestii miten käy

Kyllähän haldexin öljyt pitäisi vaihtaa 60tkm välein.
Mittaappa varsin myös pumpun vastusarvo ja vertaa uuteen.
Eikös tässä ole myös edelleen Haldex 4, kuten meillä jossa vastuksen pitäisi olla 3,5 ohm.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Tos®

^Faceliftin myötä tuli haldex5, ainakin omassa on jo...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

teemub

No niin nyt on sit testattu että miten toimii
Ja toimiihan se
Kyl on eri auto kun ennen putsaus operaatiota

Huolto kirjassahan ei ole selko kielellä sanottu
Mikä on haldex öljyjen vaihtoväli

Tätä on huollettu salolaisessa vw huollossa
Ja huoltokirjan mukaan on vaihdettu vain kerran
Haldex öljyt. 150tkm kohdalla
Ja minä vaihdoin nyt sitten toisen kerran 287tkm

Ja toi vikakoodi oli tullut nyt vasta kun kunnolla kiusasin ilman ajonvakautta 1,3. Sitä ennen ei ollut vika koodia
Eli jos olisin lukenut heti koodit ilman rääkkäämistä niin olisi ollut vikakooditon haldex puoli
Mutta silti ei pelannut neliveto varmaan mitenkään

Mutta nyt tosiaan toimii
Sitä en tiedä että tekeekö pumppu painetta tarpeeksi

Mutta nyt saa jo linkkuun auton

Ja on kyllä ihan eri vedellä lumipöperössä

Pitää vaihtaa uudestaan öljyt heti kesällä

Koska kyllä sinne on jäänyt viellä paljon paskoo

Ja on sit gen 5 tämä 2014 mallinen. Eiköhän se tullut tiguaniin 2012 faceliftissä

Miten muuten on onko tietoo että voiko laittaa tätä öljyä https://partsfinder.bilsteingroup.com/fi/article/febi/101172?make=Volkswagen

Mä vähän ihmettelen miksei se anna tota speksejen mukaan laittaa

Ainut mikä myy tätä gen 5 seen sopivana on tämä paikka https://www.haldexrepairs.co.uk/shop/fluids/febi-bilstein-101172-850ml-haldex-oil-for-generation-2-3-4-5/
Ja näitten luulis tietävän mitä myyvät

Tota febi 101172 saa esim autodocista aikasta halvalla

o.b.

Noita Haldex-öljyjä menee sen verran vähän, että kannattaa ehkä hakea merkkarilta ???

Perä- ja hydrauliikkapuolella tietty eri öljyt.

teemub

No helpoinhan se olisi hakee öljy merkkiliikkeestä
Mulla ei vaan kovin suuri kunnioitus noita merkkiliikkeitä kohtaan

Ne eivät kumminkaan tee niitä öljyjä itse


M_M

Jos on joku periaate ettei halua merkkarin tiskillä käydä, niin samaa alkuperäistä ja taatusti vitos-haldexiin sopivaa öljyä voi hakea myös motonetistä. https://m.motonet.fi/fi/tuote/590113/VAG-G060175A2-Haldex-oljy-850ml
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

teemub

Vielä vähän öljystä
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590113/VAG-G060175A2-Haldex-oljy-850ml

Vertaa

https://www.haldexrepairs.co.uk/shop/fluids/febi-bilstein-101172-850ml-haldex-oil-for-generation-2-3-4-5/




Ja tuota öljyä saa esim täältä edullisesti
https://aeromotors.fi/kataloog/article/7195020/30-10-1172-swag

Ã,,lkää sitten minua syyttäkö jos on väärää öljyä
Gen 5 seen

Syyttävä sormi tonne englantiin

o.b.

Lainaus käyttäjältä: M_M - 15.03.20 - klo:10:23
Jos on joku periaate ettei halua merkkarin tiskillä käydä, niin samaa alkuperäistä ja taatusti vitos-haldexiin sopivaa öljyä voi hakea myös motonetistä. https://m.motonet.fi/fi/tuote/590113/VAG-G060175A2-Haldex-oljy-850ml
Ja samalla säästää melkein 3â,¬  ;D

Octavia4x4

No niin. 114 tkm ja Octaviasta katosi takaveto. Ei nyt sentään vielä ihan kokonaan, mutta käytännössä on tällä hetkellä vajakki. Eilen oli täälläkin sen verran maa ja tiet valkoiset, että oli helppo huomata. ettei takapäässä ole kaikki kotona. Sitten ajonvakautus kokonaan pois, renkaat linkussa kaasua kunnolla ja puskee.. No, eräässä risteyksessä, kun edellä menevä pääsi pois edestä, niin annoin kakkosvaihteella kunnolla happea. Takaa kuului rääkäisy, 2,5v apukuskikin takapenkiltä kysyi: Mikä piippasi?"  ;D
Haldexin öljyt vaihdettu ajallaan, muistaakseni 57 tkm kohdilla ja piti nyt keväällä vaihtaa 120 tkm huollossa ja samalla ottaa pumppu pois ja putsata sihti. No, eipä ihan niin pitkälle ehtinyt.

Täytyy heti huomenna käydä Rinta-Joupilta tilaamassa se Haldex-tiivistesarja ja öljyt. Oliko jollain tuon tiivistesarjan osanumero muisissa? En löytänyt äkkiseltään ainakaan tästä ketjusta sitä. Oletteko huuhdelleet sitä Haldex-kytkintä jollain ennen uusien öljyjen laittoa? Pumpun pesän saa kaavittua puhtaaksi, mutta sinne levypakan kammioon ei vissiin pääse millään imurillakaan? Jos siellä vaikka pyöräyttäisi muutaman kilometrin ihan jotain halpaa mineraalimoottoriöljyä?

Vielä 2 -3 viikkoa sitten tuo takapää oli ihan normaalisti mukana, eli melkein heti huomasin puutostilan. Luulisi, ettei pumppu vielä ole ehtinyt ottaa itseensä. Se sopeutus kannattanee kuitenkin VCDS:llä ajaa?

Jatkossa pitänee vaihtaa Haldex-öljyt 30 - 40 tkm välein ja putsata sihti joka kerta.
Konsernipelejä vuodesta 1993

M_M

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.03.20 - klo:12:59
Ja samalla säästää melkein 3â,¬  ;D

Niin, mutta jos ongelma oli se merkkiliike niin siltä voi välttyä.  :P
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

janike

Isotöisen kuuloiseksi alkaa nelivedon pitäminen mennä, jos joutuu joka toinen öljynvaihto pumppua nysväämään irti ja paikkoja puhdistelemaan.
Näi se o.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: janike - 15.03.20 - klo:17:16
Isotöisen kuuloiseksi alkaa nelivedon pitäminen mennä, jos joutuu joka toinen öljynvaihto pumppua nysväämään irti ja paikkoja puhdistelemaan.
Jokohan Gen 6 Haldex-kytkimeen tulee vaihdettava öljynsuodatin takaisin?
Konsernipelejä vuodesta 1993

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: janike - 15.03.20 - klo:17:16
Isotöisen kuuloiseksi alkaa nelivedon pitäminen mennä, jos joutuu joka toinen öljynvaihto pumppua nysväämään irti ja paikkoja puhdistelemaan.

Jokainen voi laskea, että merkkarilla tuon pumpun rassaaminen on noin 100â,¬ työ (Jos et itse tee) ja uusi pumppua maksaa hieman päälle 300 euroa (Uudempiaan haldex:n).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Octavia4x4

Osat, eli täyttö- ja tyhjennysproput, sekä pumpun o-renkaat ja kiinnitysruuvit + 850 ml öljyä merkkiliikkeestä 100â,¬. Tutun verstaalla auto ylös. Öljy oli väriltään ihan ok, sellaista lapin kultaa. Pumppu irti, sihti aivan tukossa!

Tuosta putosi jo iso köntsä paskaa ennen kuin ehdin ottaa kuvan.

Pumppu kiinni, uudet öljyt sisään, auto.comilla pumpun sopeutus ja baanalle. Neliveto toimii, mutta asfaltilla ei lähdössä pidä. Tuttu rääkäisykin tuli vielä. Uudelleen pajalle, auto.com kiinni ja pumpun kalibrointi. Nyt pitää. :)

Vasemman takavetarin stefa vuotaa. Tulevassa 120 tkm huollossa stefan ja peräöljyjen vaihto. Samoin vaihteiston ja kulmavaihteen öljyt.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy