Ongelmat Haldexin kanssa

Aloittaja stjärndykare, 07.12.12 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

Petunet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.04.19 - klo:17:50
Tuohan on riippuvainen liikkeestä.

Totta. Ja asiakkaan puhelahjoista.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

9987

Jos on ostamassa autoa jossa haldex niin kannattaa koeajolla testata toimiiko neliveto.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 11.04.19 - klo:18:24
Jos on ostamassa autoa jossa haldex niin hyvä koeajolla toimiiko neliveto.

Tänä päivänä moni tilaa auton suoraan kotiovelle eikä kesällä välttämättä huomaa tuota itsestäänselvyyttä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Petunet

Tuttava oli hankkimassa nelivetoSkodaa jota käytiin koeajamassa ja kokeiltiin nelivedon toimintaa:
- ensin ilman luistonestoa paikaltaan lähtöjä asfaltilla jonka päällä hienoa hiekkaa.
- sitten ajonvakautus pois päältä reipasta hiekkatieajoa kahva edellä

Hyvin tuli nelivedon toiminta testattua.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Timotopi

No niin tulihan sieltä vastaus että korvaa kaiken. Tuleva pumpun vaihto sekä sihdin erillinen putsaus. Pyysin myös että vanha pumppu minulle. Haluan kanssa perehtyä tämän sielun elämään. Jos vaikka ei olisi kuin sihti tukossa?? 16.04 tuo selviää.
T. Timo

TTO

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 11.04.19 - klo:17:41
Tai 35â,¬ Haldex-öljynvaihdon yhteydessä...
Tuo lainaus yllä on siis Haldex-pumpun sihdin puhdistukseen liittyvä. Onko tuo "perushinta" vai millainen on hintahaitari tuon puhdistuksen kanssa?

Petunet

Olin toki muuten tinkinyt huollon hintaa mutta en tästä erikseen.
Joten en osaa sanoa mitä se muualla / muille maksaa.
Ei nyt luulisi paljoa enempää kun on sen verran helppo ja nopea homma.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.04.19 - klo:06:52
Ei kuulu huolto-ohjelmaan. Pitää erikseen pyytää ja maksaa n.80-90 euroa lisätyönä.

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 11.04.19 - klo:17:41
Tai 35â,¬ Haldex-öljynvaihdon yhteydessä...

Lainaus käyttäjältä: TTO - 26.04.19 - klo:07:59
Tuo lainaus yllä on siis Haldex-pumpun sihdin puhdistukseen liittyvä. Onko tuo "perushinta" vai millainen on hintahaitari tuon puhdistuksen kanssa?

Eiköhän tuosta selviä se hintahaitari. Ja minunkin tapauksessa vaihdettiin myös haldex:n öljyt sekä puhdistettiin tuo sihti.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M_M

Sekin voi vaikuttaa, että suostutaanko jossain tekemään sihdin putsaus ilman pumpun tiivisteiden vaihtoa. Niilläkin O-renkailla on joku hintalappu. Oman autoni pumpun kasasin samoilla tiivisteillä ja hyvin pelaa. Ehkä seuraavassa putsissa sitten tiivisteetkin uusiksi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

TTO

Kiitos vastauksista. Halusin vähän lisää taustatietoja. Auto kävi eilen huollossa ja pyysin, että sihtikin puhdistetaan samalla kertaa öljyjen vaihdon kanssa. Lopputulemana hinta oli sama (parin euron inflaatiokorotus) kuin edelliselläkin vaihtokerralla ja samat rivit työmääräyksessä, joten aika vahvasti epäilen, että pyytämäni lisätyö jäi tekemättä.

Jäi hieman muitakin asioita auki, joten palaan marmorille selvittämään asiaa.

-karppa-

Minä pyysin kuvat sihdistä ennen ja jälkeen puhdistuksen. Hankala jättää tekemättä  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TTO

Ei ole putsattu. Marmorin mukaan tässä mallissa ei ole erikseen irroitettavaa sihtiä, joka olisi öljynvaihdon yhteydessä puhdistettavissa. Vanhemmissa "laatikoissa" kuulemma on. Hohhoijaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TTO - 26.04.19 - klo:16:03
Ei ole putsattu. Marmorin mukaan tässä mallissa ei ole erikseen irroitettavaa sihtiä, joka olisi öljynvaihdon yhteydessä puhdistettavissa. Vanhemmissa "laatikoissa" kuulemma on. Hohhoijaa.

Ei siinä ei ole irroitettavaa sihtiä/suodatinta vaan kiinteä ja se puhdistetaan. Vanhemmissa oli vaihdettava suodatin.

Rivien välistä voi lukea ettei homma kiinnostanut tai ei haluttu tehdä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M_M

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.04.19 - klo:16:04
Ei siinä ei ole irroitettavaa sihtiä/suodatinta vaan kiinteä ja se puhdistetaan.

Niin no, kyllä sen sihdin irtikin saa. Mulla on kuvakin omastani kun se oli irtonaisena puhdistelujen ajan.

Yhtäkaikki, onpa taas merkkihuollolta taattua asiakaspalveluasennetta koettaa suoltaa asiakkaalle ihan puhdasta paskapuhetta.



VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jabajee

No eihän niitä uusia pumppuja ja niiden vaihtoremontteja saisi myytyä enää kenellekään, jos kaikenmaailman nettiurpojen öljysihtejä pitäisi alkaa rassailemaan  ;)

TTO

Totta, sihti ei ole irrotettavissa (tai näköjään irtikin toki saa), mutta tilasin asiakkaana öljynvaihdon ja sihdin puhdistuksen lisätyönä eikä siinä vaiheessa alettu keskustella asiasta yksityiskohtaisemmin. Toki olen näitä juttuja sen verran lukenut, että sekin olisi sujunut.

Kävin viestin jälkeen asiasta keskustelemassa ja "asiakaspalveluhenkinen" marmorinäkökulma oli, että öljynvaihto on tehty valmistajan ohjeiden mukaan eli oikein. Juu, mutta entäs se tilaamani _lisätyö_ on? Asiaa jäätiin selvittämään eli mihin hintaan tuo sihdin puhdistus heillä onnistuisi. Lisäksi en tietenkään ole halukas maksamaan öljynvaihtoa toiseen kertaan.

Ymmärrän, että asiakaspalvelijoille tulee vastaan kaikenlaista "tapausta" ja "tietäjää". Silti ihmetyttää, että koulutetaanko asiakaspalvelijat jotenkin niin, että normaalien huolto-ohjelmien tunteminen on suurin tuotetuntemuksen taso ja eikä asiakas voi asioista mitään ymmärtää, koska asikkaalla ei ole koulutusta eikä pääsyä tähän ainoaan oikeaan tietoon?

TTO

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 26.04.19 - klo:17:44
No eihän niitä uusia pumppuja ja niiden vaihtoremontteja saisi myytyä enää kenellekään, jos kaikenmaailman nettiurpojen öljysihtejä pitäisi alkaa rassailemaan  ;)
Juu. Kysyinkin, että saanko marmorin edustajalta sitoumuksen, että vaihtavat veloituksetta Haldexini, jos sihtiä ei nyt putsata ja pumppu antautuu ennen 150 tkm:ää eli seuraavan 60 tkm aikana. Siihen ei ymmärrettävästi ollut halukkuutta.  :)

-karppa-

On huoltoneuvojia ja on huoltoneuvojia! Toiset on vain töissä ja toisia kiinnostaa asiakaspalvelu sekä ottaa rahat lisätöistä, koska lisää firman tuottoa. Ei mullekkaan heti sanottu, että tottakai onnistuu, vaan huoltoneuvoja joutui ihan käymään keskustelua mekaanikon kanssa. Hyvä huoltoneuvoja saa kummasti pysymään marmorilla, kun ottaa asioista selvää ja pitää asiakkaan tietoisena. Lisää myös omaa ammattitaitoa ja kyllä lukevat myös näitä kirjoituksia!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TDI Golf

Kun oma kapistus oli huollossa piti itse allekirjoittaa lupalappu ennen työn alkua.
Tuohon voi pyytää kirjauttamaan mitä tehdään, tuntuu olevan osassa wv-liikkeitä toi homma ja tietämys perseestä.
Minuakin koitettiin kusettaa, pumppu rikki ja pitää vaihtaa...
Tankinluukkuun vaihdettiin osia, niistäkin varmaan ilman syytä osa, olisi pitänyt pyytää vanhat osat itselle...

vwmies

Lainaus käyttäjältä: TTO - 26.04.19 - klo:17:54
Kävin viestin jälkeen asiasta keskustelemassa ja "asiakaspalveluhenkinen" marmorinäkökulma oli, että öljynvaihto on tehty valmistajan ohjeiden mukaan eli oikein. ...

Ymmärrän, että asiakaspalvelijoille tulee vastaan kaikenlaista "tapausta" ja "tietäjää". Silti ihmetyttää, että koulutetaanko asiakaspalvelijat jotenkin niin, että normaalien huolto-ohjelmien tunteminen on suurin tuotetuntemuksen taso ja eikä asiakas voi asioista mitään ymmärtää, koska asiakkaalla ei ole koulutusta eikä pääsyä tähän ainoaan oikeaan tietoon?

Joka merkillä on ns. tekninen neuvonta (maahantuonnissa) ja joillakin jopa oma huoltokoulu (mm. ns. vaikeille keisseille).

Eihän VAG manuaaliaskiinkaan ole tarkoitus elinaikanaan vaihtaa liemiä, toki kun marmorilla tiedustelee öljylaatua ja onnistuuko em., niin kyselyn jälkeen se käykin päinsä. Satavarmasti jossain 100-150tkm nurkilla uudet ölpät pidentävät askin ikää kummasti.

Ehkä tehdas ajattelee asian niin, ettei päämarkkinoilla Keski-Euroopassa autoa pidetä 10 vuotta pidempään. Silloin öv vain lisää kustannuksia ilman varsinaista hyötyä asiakkaalle.

Autoaasi vai aasintuntija, that's the question !

Muuten marmori on velvoitettú noudattamaan tehtaan ja maahantuojan ohjeita. Eos mitä asiakkaan pitää tehdä, jos niistä haluaa poiketa. Kirjallinen tilaus / suostumus ?  :o
Yritetään pärjätä.

Tos®

Jos osaa torx ruuvimeisseliä käyttää, sihdin saa varmasti irti  ::)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

9987

Aina pitää sihti puhdistaa, ei sitä huvikseen siihen ole laitettu.

TTO

Voisiko joku antaa vinkkiä, missä mahdollisimman lähellä pääkaupunkiseutua tuon Haldexin sihdin puhdistamisen voisi teettää? Joku paikka, jossa tuon teettäminen on siis onnistunut ja jossa homma hoituu. (Oman "luottomarmorin" kanssa tuo ei onnistu järkevästi.)

karhunik

JT-Carfix, tuolta kysyisin jos pk-seudulla asuisin.

http://www.jt-carfix.fi/
VCDS koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

Killer

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 07.12.12 - klo:13:44
Kyllä ne kestää yli parisataa tuhatta helposti (suunniteltu kestämään auton eliniän). Valitettavasti jotain laatuongelmiakin on välillä ollut. Eniten mua tuossa edellä ihmetyttää, ettei mitään vikavaloja syty eikä itsediagnostiikka reagoi asiaan mitenkään? Vika itsessään viittaa vahvasti pumppuun. Toinen ratkaiseva komponetti on paineenalennusventtiili joka säätää painetta, joka taas kytkee monilevykytkimen ts. vedon määrää taka-akselille. Ennemmin vois veikata juuri venttiilivikaa, jos välillä toimii oikein. Jotain ylimääräisiä partikkeleita öljyssä ja venttiili takertelee?
Mutta oli vika mikä hyvänsä edellä mainituista, Haldex yksikön pitäisi osata nuo tunnistaa.

Ja vielä lisäkommenttina tähän: Ajoittaan takarenkailla on vetoa ja silloin auto edes hiukan pyrkii kampeamaan perää sivulle, kunne ajonvakautus puuttuu peliin.

Ajonvakautuksen puuttuessa peliin takaveto katkeaa. Normaali toiminto Haldex 4:llä.

Meillä B7 DSG 4motioni toimi haldexi huoltoon asti hyvin, ei mitään viiveitä tms.
Nyt huollon jälkeen (uusi suodatin, sihdin putsaus ja uudet VW:n öljyt) on välillä ruennut sutimaan valoista lähtiessä kuin etuvetoinen 1-2s ja sitten välillä lähtee normaalisti. Välillä kytkeytyminen tapahtuu "kovana" kolahtaen.
Tämän huomaa parhaiten liikkeelle lähtiessä n. puolella kaasulla, jolloin herkiten sutii.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Killer

Lainaus käyttäjältä: TTO - 31.01.19 - klo:00:11
Tuo hetkellinen vongahdus on tutun tuntuinen ääni. Itsellä se tulee, kun pöperöisellä kelillä kiihdyttää hitaasta vauhdista "täysillä" eli käytännössä ainakin alussa joka nurkka sutii ja takapäässäkin on kunnolla veto päällä. Kun kiihdytysten edelleen jatkaa "dynaamisesti" eli auto edelleen hakee pitoa ja "leijuu" pöperössä eteenpäin ja vauhtia on luokkaa 60-70 km/h, kuuluu tuo vongahdus. Olen kuvitellut, että noilla main takavedon "lukitus" vähenisi ja siihen liittyen syntyisi tuo ääni. Ã,,änen sai kuvatulla tavalla aikaan jo melkeinpä uudella autolla (en tarkkaan muista, mutta viimeistään toisen talven aikana ääni tuli tutuksi ja mittarissa oli silloin luokkaa 20 tkm). Muuten en toistaiseksi ole ääntä saanut aikaan.

Voimalinjana Ocussa on 1.8 TSI ja DSG.

Kävin tuossa kokeilemassa mäkistartteja luistonesto pois kytkettynä niin välillä lähti hyvin kaikki renkaat sutien ja välillä etupää suti kovasti ja silloin tuli kova ulahdus perästä.
Vikakoodeja ei ainakaan ollut keskiviikkona kun vcds:ä luettiin haldex:n öljynvaihdossa.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Suberb 2012

Ei se varmaa anna vikakoodia het, jos vaan luistaa vähän. Se kun luistaa vähän koko ajan... Mut p@skaks on menossa, ulahdus vähän viittaa siihen että ois kytkinlevyt menossa ;) Oliko huollossa mainintaa erityisen suuresta määrästä gaggaa öljyn seassa?

Kohta sitä takavetoa tarviikaan, hyvin voi kesän ajella vajaallakin :o

9987

#208
Tiedän yhden "huollon" jossa meni sekaisin tasauspyörästön ja haldexin öljynvaihto, meni roput sekaisin.

OctyRO

Lainaus käyttäjältä: TTO - 27.05.19 - klo:23:20
Voisiko joku antaa vinkkiä, missä mahdollisimman lähellä pääkaupunkiseutua tuon Haldexin sihdin puhdistamisen voisi teettää? Joku paikka, jossa tuon teettäminen on siis onnistunut ja jossa homma hoituu. (Oman "luottomarmorin" kanssa tuo ei onnistu järkevästi.)

VW airport.. Sai kuvatkin puhdistuksen yhteydessä likainen vrt puhdistettu. Osaavat kyllä homman.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy