Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - makkis

#1
Octavia III (13-19) / RS:n mitatut tehot
07.06.14 - klo:17:40
RäSä kävi hetki sitten penkissä ja muutama väittämä voidaan muuntaa todeksi.

Vaittämä 1: Räsässä on nopeudenrajoitin 250 km/h

Tosi on.

Väittämä 2: Räsässä on enemmän tehoa kuin tehtaan lupaamat 220hv

Tosi on. 185 kW (252 hv) / 5680 rpm

Väittämä 3: Räsässä on enemmän vääntöä kuin tehtaan lupaamat 350 Nm

Tosi on, 401 Nm / 2480 rpm

Väittämä 4: Räsässä leikataan ohjelmallisesti tehoa tehtaan toimesta

Tosi on, 4750 kierroksella iskee leikkuri jossa tehokäyrä on viivasuora 6000 saakka jossa teho vasta alkaa laskea, eli 1250 kierrosta olisi muuten vielä nousujohteessa.

#2
BMW / (Lasten) arkea Z4 Roadsterin kanssa
01.02.14 - klo:13:55
Ei varsinaisesti kuuluisi tänne mutta sattui silmään kuvia menneeltä kesältä joten luotakoon fiilistä tulevaan kesään  ;D

BMW -ajamisen iloa!
BMW voi myös halvaantua!
BMW - omistamisen tuskaa!

#3
Onko bling bling errorit kellään selvinneet?

Käytin omaa tänään koodien luvussa ja olihan niitä liuta, niin pitkä liuta ettei niistä bling blingin syytä selvinnyt. Diagnoosi: Kun ensi kerran tekee, aja suoraan huoltoon varaamatta aikaa ja luetaan sitten.

Softapäivityksiä ei ole tullut.

Moni herja oli akun alhaisesta jännitteestä mutta kun asentajan itsensä kanssa juttelin, niin sanoi ettei minun ajoprofiililla pitäisi moisia huolia olla ja sekä napajännite että lataus on täysin ok. Asentaja epäili kahta syytä:

- akun navat eivät olleet tiukalla, tiukkasi ne nyt (näinkö pienestä koko juttu kiinni? No, seuraillaan..)
- akun varauksen mittaus turhan "herkkä" ja aiheuttaa sitten harhaluulon muille järjestelmille siinä olevan ongelmaa vaikka oikeasti ei olekaan

Mitäs mieltä raati?

Mulla E61 bemari rähisi kaiket talvet akun varauksesta (ei muita herjoja siitä johtuen) eikä niitä koskaan pois siitä saatu = ominaisuus

Edit. Korjattua otsikko. -Jyri
#4
Parannusehdotukset / Mainoksista
04.01.14 - klo:16:53
Nuo thai-vosut, vaikka nättejä ovatkin, alkaa kyllä ärsyttämään ihan oikeasti. En tiedä teknisesti onko jotain googlen tuomia mainoksia sen perusteella missä olen surffaillut, mutta voin ihan oikeasti ja rehellisesti sanoa että suurempaa tarvetta tällä iällä pornosaiteille ei enää ole. Se,että liiketoimintana porno on yksi maailman suurimmista, jos ei suurin, niin totta kai guugle tunkee sitä joka paikkaan.

Minulla ei ole mitään pornoa vastaan, ei ole tarvetta klikata täälläkään noita linkkejä, mutta autofoorumilla ihan oikeasti nyt on alkanut ärsyttämään aikuisten oikeasti. Nytkin vieressäni istuu 3-vuotias tytär joka näkee sisällön koko näytöllä ja ei puutu kuin että kauniiden kasvojen tilalla on pillu. Valitettavasti sitä nyt pelkään.

Taitaa raha (mainosraha) ajaa ohi sisällön.

Edit. Muokattu otsikkoa. -Jyri
#5
En nyt halua tästä talodellisuusajon ketjua mutta ajotietokoneen mukainen kulutus edellisestä tankkauksesta 7,7 ja tankkauksesta mitattuna 7,68 eli minusta vähällä menee. Karvan alle 600 km josta noin 250 maantieajoa ja loput kaupunkipyörittelyä. Vieläpä paljon puolison ajamaa, minun ajolla todennäköisesti vielä pienempi kulutus.
#6
Skoda / Makkisräsä
15.12.13 - klo:21:39
Järjestelmäkameraa ja kesää odotellessa perustetaan talli kuitenkin myös makkisräsälle.

Speksit referoituna:

Octavia Combi 2.0 TSI RS manuaali

- Rallye Green metalliväri (näyttää kuvien tuhnuisessa kelissä levänvihreältä, oikeasti kirkas ja erottuva)
- RS Seam Red punaiset tikkaukset
- Black paketti
- lämmitettävä tuulilasi
- Performance Mode Selection eli pieretin
- 18" Geminit antrasiitin värisinä
- lämmitin ja talvirenkaille 18" Turini vanteet mustina

Kokonaispotti veroineen 34300,00 euroa.

- tilattu viikolla 36
- tuotanto viikolla 42
- luovutus viikolla 46


#7
En löytänyt yleistä aihetta joten avasin uuden, siirtäköön Jyri mieleiseen paikkaan...

Tarina tosielämästä.

Perheessä oli auto jossa oli tämä avaimeton käynnistys. Rouvan avain oli eteisen avainkaapissa ja herran avain takin taskussa, takki eteisen naulakossa. Rouva lähti kaupunkiin 100 km päähän kaupoille autolla, joka oli pysäköity talon pihaan, linnuntietä avaimista autoon muutama metri. Rouva ajoi tuon 100 km ja se avain oli siis edelleen eteisen avainkaapissa. Ainakin Räsä pimputtaa kyllä että ei kontaktia avaimeen mutta naiset ei tunnetusti mittareita tai herjoja seuraa, ajetaan vaan kun kerran kulkee. Perillä auton toki sai sammutettua ja ovetkin lukkoon, mutta minnekkään ei sieltä enää lähdetty. Molemmat avaimet eteisessä 100 km päässä.

Olisi meilläkin täysin mahdollinen skenaario. Kenellekään käynyt oikeasti?
#8
Teki portteri semmoisen tempun että tehot ( ei niitä nyt paljon 75 kw versiossa olekaan) hävisi ja hehkun merkkivalo vilkkui. Bootti auttoi ja eikä vikaa sen koommin. Pitääkö soittaa Laakkoselle vai oliko vaan satunnainen bootin vaativa juttu?

Mitään syytä tapahtumalle en osaa sanoa, keli 0 ja räntää satoi, ajelin normia 40 km/h.
#9
ja tänne siis kommentit
#10
No niin, Makkiskin aloittaa tänne kirjoittamisen vaikka tyhjäähän se vielä on. Kiitos aluksi Nokian renkaille ja foorumilaisille suosituksista.

Omalla kohdalla tilanne on se, että auto johon Nokian renkaat tulee, odottaa lienee risteilyä Itämerellä. Rantautuminen tapahtunee kuukauden sisällä. Olin tilannut auton 18" kesärenkain mutta talvirenkaiksi kauppasopimuksessa oli vaan lause "pienimmät nastarenkaat alkuperäisvantein mitkä siihen saa" ja kun myyjä on hyvä tuttu, suomeksi tuo olisi tarkoittanut jotain 205/17 kokoa. Voi toki olla, että moiset alle päätyykin.

Nyt tämän blogikuvion myötä käyneekin niin, että talveksi tulee alle 18" 225/18 renkaat, kunhan saan autoliikkeen kanssa asian sovittua. Nyt olisi mahdollisuus kokeilla riskittömästi matalampaa talvirengasta. Kammoni johtuu minulla aiemmin olleesta RS Octaviasta sukupolvea 2 jossa oli talvipyörät 225/45/17 ja se oli ihan kamala leija ajaa. Kahden talven jälkeen meni hermot totaalisesti ja vaihdoin 205/17 kumit ja paranihan se oleellisesti.

Tuohon liittyy muutakin, auto tuli tehtaalta Continentalin Sport Contact 2 kesäkumein. Ne oli hyvät joten kun kesän jälkeen ne oli loppu (joo, ajotapani on sellainen että setti per kesä tahtia mennään) niin valinta oli helppo, saman valmistajan kolmoset. Ne sitten olikin aivan kamalat, jotain runflatteihin verrattavaa. Kamala melu, painoivat varmaan 100kg per kumi ja kuviokin kun Zetorissa. Noista ei jäänyt mitään hyvää sanottavaa joten sudittelin ne slickseiksi pika pikaa, Sudittelu olikin helppoa, niin onneton märkäpito noissa oli että pystyi sudittelemaan märällä kelillä tästä Leppävirralta Helsinkiin. Näiden jälkeen ostin suvikumeiksi Nokian Hakka V:t ja ai että ne oli hyvät. Kehuinkin tuolloin autofoorumeilla avoimesti.

Nyt siis tulevaan autoon tehdas toimittaa jotkut kesärenkaat mutta Hakka V:n loistavuuden vuoksi talvikumeiksi olisi joka tapauksessa tullut Nokian 8:t. Kitkoja pelkään, olen ajanut muutaman kerran kavereiden kitkoilla ja ei ole minun juttu. Olen aikoinaan työskennelyt autokoulussa opettamassa ennakoivaa ajoa ja siltikään kitkat ei ole minun juttu. Olen kuljettajana äärimmäisen ennakoiva ja muut huomioonottava, mutta silti jokaisella ajokilla joka minulla on ollut alla, olen käynyt jossain testaamassa ajokin ja kuskin rajat, johon olennaisena osana liittyy renkaiden rajat.

Kun kuljen perheen kanssa kauppareissulla, mennään muiden mukaan mutta useamman kerran talvessa pakkaan lapset kyytiin ja lähdetään jääradalle mittaamaan ominaisuuksia. Joku voisi sanoa, että hullu, kun pakkaat lapset mukaan. Itse olen taas sitä mieltä, että pienten lasten on hyvä saada oppia että liikenteessä mennään rauhallisesti ennakoiden mutta suljetulla, turvallisella alueella saa "vähän pöllyyttää" ja voin kyllä sanoa, että minun jäljiltä ei ole DPF:t tukossa koska minulla on ollut vain yksi dieselauto eikä toista tule. On se paholaisen keksintö tuo diesel.

Olen myös ajanut varsin monipuolisilla härveleillä, niin siviili- kuin kilvanajolaitteillakin. Talveen liittyvissä kilvanajolaitteissa kokemus on tosin kovin vähäistä.

Aiheen renkaista lisää kun niistä on kerrottavaa, mutta varmaan muistelen menneitä tässä ennen sitäkin.

#12
Tapahtumat / Octavia III RS kokoontuminen
21.09.13 - klo:21:06
LainaaMitä etua nuori mies saa siitä että kattokaiteita ei ole?

Nuoresta miehestä en tiedä mutta tällainen vanha mies saa etuutena visuaalisesti kauniimman auton.

Ã,,itienpäivän tietämillä (3. - 4.5. 2014) moni lienee saanut Räsänsä. Ehdotan kokoontumista Lahteen ja tutustumista klassikkoautoihin yksin tein.
#13
Heeii... olisko RäSään pitänyt tilata erikseen tuo vajaan 300 euron bluetooth kännykkävahvistin systeemi jotta kännykkä juttelee bluetoothia autolle? Mullehan siis tulossa tuo vakiosoitin joka riittää minulle novan liikenneradion taustalla soimiseen, kuulipa sitä tai ei, mutta lapsille olisi kiva saada joskus leidi gaga kännystä. Koeajoautossa oli myös vakiosoitin ja jotain bluetooth valikkoa sieltä testasin mutta siinä ainakin vain laikka pyöri puoli tuntia löytämättä yhtään mitään.

HF:ää en niin kaipaa, navin äänet ration kautta voisi olla bonusta. Bluetooth ei tartte olla, piuhakin käy, joku uspireikä tuossa vakiosoittimessakin oli.

Minulle nämä audiolaitteet on vaan niin vieraita saati kaiken maailman bluetoothit.
#14
Roomster / Käytetty Roomster
01.10.11 - klo:21:32
Tarviisin roomsterin   ;D
#15
Fisker -topicissa on tätä aihetta sivuttu ja itsekin olen aihetta usein omassa mielessäni pohtinut...

Minulla on mielikuva, että tuo tehdas tekee piensarjatuotantoa ja työn jälki on aivan kuraa. Mitä itse olen tehtaan tuotoksia nähnyt/kokenut, vastaavaa schaissea en ole tavannut kuin itänaapurista tai jenkkilästä. Omia kokemuksia/näkemyksiä siis Saabeista, Samaroista ja Talpoteista. Nuohan ovat aivan karmeaa kuraa mm. korin sovituksiltaan.

Kuitenkin, tuolla on kasattu myös Porscheja, jotka taas on tunnettu nimenomaan noiden asioiden laadusta. Boxterista/Caymannista ei minulla ole mitään kokemusta, mutta mikä on noiden laatu versus muualla tehdyt?

Saabeissa ja Talboteissa ainakin oli jopa Ladan haju mukana, siis suomessa valmistetuissa.
#16
Tuli myytyä tuo harraste/käyttöajopeli eli E36 Cabrio. Nyt olisi sitten pitkä syksy ja talvi aikaa nostattaa harrasteautokuumetta (tai siis kuume jo on) ja katsella ja kuunnella sekä lueskella mielipiteitä ja ajatuksia.

Osa palstalaisista varmaan muistaakin vuoden takaisen Porsche -kuumeeni. Se ei ota takaraivosta laantuakseen. Ajattelin hankkia harrasteajokiksi laitteen, joka siis saisi olla jo vakiona teho-painosuhteeltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellainen, että tällainen "wanna-be-Fittipaldi" pelottelisi sillä itseään rataolosuhteissa mutta ehdottomasti sen tulee olla tieliikennekelpoinen lain mukaan. Se, onko siinä sähkäikkunoita tai parkkitutkia, on täysin toisarvoinen seikka. Hintahaitari olkoon suht laaja mutta sanoisinko että yli 30000 euroa en siihen laita, eli realismia ehdotuksissa sen verran. Varmaa ja helposti saatavaa tekniikka mielellään, Alfa ei edusta eksotiikkaa allekirjoittaneelle, jenkit kylläkin.

Radalla itseni pelotteluksi luen sen, että auton ominaisuudet ylittävät omat kykyni. Lukijoiden toki on mahdotonta tietää kykyjäni enkä minä niitä sanoiksi osaa pukea, keskivertoautoilija jolla ei turhia luuloja itsestään. Radalla olen kyllä käynyt useilla erilaisilla siviili- ja kilvanajolaitteilla poistamassa nuo turhat luulot, mutta siis mikään kilvanajaja en ole.

Sitten asiaan, Porsche kuumeen aikainen tutkiminen osoitti, että Porsche 944 S2 Club Sport voisi hyvinkin olla se hakemani auto. Miksi ei jopa Boxter S, mutta jotenkin tuo Boxter on liian pliisu, vaikka sinänsä laadukas ja kivan oloinen laite. Nyt olisi nettiautossa muuten ihan kiinnostava Boxter S yksilö myynnissä.

Toinen olisi E36 sukupolven BMW M3, siitä tämä Evo2 revisio. Näiden hinnat on nyt tosi alhaalla ja nimellisillä modifikaatioilla tällainen on aikuisten oikeasti aika peto menemään radalla.

Kaikki em. laitteet, joskaan Porschea en niin hyvin tunne mutta lukemani perusteella, ovat melkolailla pomminvarmaa tekniikkaa ja kaikkien kulutusosien saatavuus on helppoa kuin heinänteko. 944 on vaan minusta jotenkin sikamakea ja vaikka ne vanhoja jo on, niin edelleenkin sen muotoilu on hieno. M3 taas on kärsinyt inflaation kun joka toinen amisjannu on dexarinsa vaihtanut moiseen tai ainakin wannabeM3-316 malliin mutta kuitenkin, maallikko ei aitoa ämmää erota wannabe -versiosta. Tällä asialla ei omassa casessa tosin primääriä haittaa ole, pääasia että itse tietäisin autoni taustat.

Olisi mukava lukea kokemuksia ja ajatuksia aiheen tiimoilta.
#17
Oikeastaan nyt vasta tajusin että eihän täällä ole yhtään Alfaakaan, joten heitetään tälläinen viittä vaille paali-iässä oleva vuoden 2006 (rekisteröity 20.12.2005 eli nollavitonen) "second hand rose" tänne.

Oikeastaan tarkoitus olisi ylläpitää tähän asioita, jotka kumoavat tai vahvistavat käsityksiä Alfasta käyttöautona kotosuomessa. Viitisentuhatta kilometriä on tullut itse rullailtua ja 126000 on edellinen omistaja rullaillut.

Kirjoittelen lisää ajettavuudesta ja ominaisuuksista ajan ja inspiraation puitteissa, tässä faktat ja pari räpsyä:

Alfa 156 2.0 JTS

Mo ;)ottori: 1970 cc/4 syl.

Renkaat: 205/60 VR 15

Teho: 165 hv (121kw)

Vääntö: 206 Nm/3250 rpm

Huippunopeus: 220 km/t

Kiihtyvyys 0-100 km/t: 8,2 s

#18
Sellaista rupesin tuossa autoa tuijotellessa pohtimaan, että onkos nämä kaikenmaailman varoitustarrat ja lirpakkeet joita nykyajan airbag-autoissa on, jollain tavalla pakollisia?

Varmaan ne on pakollisia siis valmistajan suuntaan ja tyyppihyväksyntöihin, mutta onko niiden oltava paikallaan katsastuksessa?

Minusta kun aurinkolipassa olevat lirpakkeet lasten sijoittelusta, kojelaudan päässä olevat varoitustarrat puhumattakaan konehuoneen tarroista on aivan helvetin rumia. Mieli tekisi tehdä niiden poisto-operaatio. Itse osaan olla työntämättä kättäni pyörivään tuulettajan propelliin ja tiedän myös jäähdytysnesteen olevan kuumaa ajon jälkeen, minua ei kiinnosta katsoa ilmastoinnin täyttöpäivämäärää konehuoneesta, katson sen huoltokirjasta ja tiedän kyllä että jos sijoitan lapsen turvaistuimen etupenkille, disabloin airbagin ja disbaloinnista palaa kyllä merkkivalokin....
#19
Oletkoo päästellyt yli 200 km/h vauhteja liikenteessä? Aihe on sikäli arveluttava, että lakihan ei maassamme moista salli. Silti pikkaisen kiinnostaa kuinka alustat toimii "saksan" vauhdeissa koska nykykipoista liki kaikki kykenee tuohon vauhtiiin.

Oma vastaus on, olen. Viimeksi maanantaina ja voin aidosti sanoa, että Alfan alusta motarilla vasta "toimii" kun vauhtia on yli 180 km/h. Menee kuin juna ja konekin on viitosella järkevällä käyntinopeusalueella. Routapatit ja heitot ei aiheuta mitään kummallisuuksia, perustojota on 80 km/h vauhdissa vaarallisempi ajettava. Toki vauhti on sen verran kova, että suurin vaaramomentti on kanssa-autoilijat, enkä syyllistä heitä, suomessa kukaan ei odota että taka tullaan tuplavauhdilla. Omalle kohdalle on sattunut viittä vaille crashikin tämän vuoksi kun hitaampi "nopea" vaihtoi kaistaa eteen.

Toisensuuntaisiakin kokemuksia on, Räsällä mittarin mukaisessa +200 km/h nopeudessa alustan ominaisuudet vaan loppui kesken. Vaarallinen auto huippunopeuteensa nähden.

Hauska episodi taas oli, kun käytiin saksanmaalla ja olisi laillisesti saanut ajaa isoa kovaa. Vuokrakippo (Ford Galaxy) ei vaan kulkenut kahtasataa ja mukana ollut juniori pettyi kun tahti loppui 190 km/h vauhtiin. Lennettiin takaisin suomeen ja kun kehältä päästiin tielle sanoin junnulle että katsos, nyt sitä mennään 200 km/h ja ylikin... junnua kyrpi kun piti tulla takaisin suomeen kokeakseen tuon vauhdin kummajaisen. Ittelleni tuo ei nyt niin kummajainen ole vauhtina, mutta alkaa erottaa suomen teillä alustan tekijät japanialaisista.
#20
Mikä se tällainen arkkupakastin on? Kone 1.4 TSI kahden ahtimen versio ja 6-lovinen DSG, etuveto.

#21
Ajattelin oman tilanteeni innottamana avata uuden topicin otsikon mukaisesta aiheesta, eli paalattavaksi joutavista mutta edelleen päivittäisessä käytössä olevista ajokeista. Monella saattaa tulla tai olla tilanne, että tarvitsee halvan ajokin jossa on leimaa. Tätä kautta uskon, että jaettu kokemus ikääntyneistä ajokeista voi antaa vinkkejä tarvitseville, mitkä menopelit kestää ja mihin tulee eri merkeissä ja malleissa varautua.

Omalla kohdalla työpaikan vaihdoksen myötä päätin myös luopua työsuhdeautosta ja välitöntä kiirettä ei ole hankkia uutta ajokkia, joten päätin hankkia auton jossa on leimaa vuodeksi ja katsella tilannetta rauhassa, palatako työsuhdeautoon vai hankkiako uusi tai käytetty oma, mutta siis parempi ajokki.

Itsellä on nyt alla vuosimallin 1999 V70 (rekisteröity 98 puolella) ja perheessä myös tuo 99 BMW 520i, joka myös rekisteröity 98 puolella. Uutenahan nuo on olleet aikoinaan toistensa kilpailijoita, BMW tunnustettu "premium" ja Volvo "wanna be premium" ja nyt kun noilla molemmilla suhaa, tuo "premium" käsitteenä aukeaa erittäin hyvin. Volvo on todella vain "wanna be".

13 vuotiaassa bemarissa on esp, kuusi airbagia, luistonesto. Volvossa ratin airbag ja ne whip mitkä lie niskatuet, mutta turvallisuuden edelläkävijä häviää kyllä tässä asiassa reilusti. Volvossa ei ole edes luistonestoa saati espiä. Bemarissa on 2-litrainen 150 heppainen kone, Volvossa 2,5 litrainen minkä lie tehoinen, mutta bemarin moottori kyykyttää joka ikisessä ominaisuudessa kulutusta lukuunottamatta tuon Volvon kurnuttajan. Kulutus nimittäin Volvolla on ennakkokäsityksestäni poiketen yllättävän pieni ja näyttää ajotieturin mukaan menevän samoilla luvuilla bemun kanssa.

13-vuotias bemari on ajettavuudeltaan valovuoden edellä keskiverto uutta autoa, Volvo on Volvo, ylitehostettu ohjaus ja löysä alusta, mutta maantiellä itseasiassa ihan kiva. Etuvedostaan johtuen toki sohjossa ja pöpperössä aika venkula. 13-vuotias bemari on paaaaljon hiljaisempi kuin nykyautot, rengasmelultaan etenkin, mutta se ei kitise eikä natise mistään, Volvo rämisee, kolisee, nitisee ja natisee.

Matkustamon tiloiltaan bmw on tilavampi, lasten turvaistuinten vuoksi edessä ei tarvitse tinkiä mistään, hieman yllättäen Volvo häviää tämänkin. Tavaratila taas on suht sama, mutta bemarin viisto takalasi syö käytettävyyttä ääritilanteessa.  Nyanssina taas, Volvon takalasi pysyy kirkkaana aina, kun siinä on se semmoinen spoikka, bemarin takalasi kuurautuu umpeen aina ja per heti. Propsit Volvolle, mutta pikkulohkossa tuota lippaa ei taida olla.

Materiaaleissa bemu pieksee volvon ja rajusti, sanoisin 1000-0. Ruostetta ei ole kummassakaan, eli sinkitykset on sattuneet kohdalleen. Myös maalipinta on molemmissa ihan okei, Volvon metalliväri näyttää parempikuntoiselta kuin bemarin perusmusta.

Volvoa jänsköittäis viedä leimalle (kolahtelujen vuoksi) mutta bemaria ei yhtään.

Molemmissa toimii kaikki elektroniikka täydellisesti. Ei vikavaloja, lasit ja peilit liikkuu jne. Toimimatonta sähkölaitetta ei ole kummassakaan pl. Volvon yksi kojetaulun taustavalo (selviää polttimon vaihdolla) mutta bemarilla ne oli jo tuolloin ledeillä.

Näiden ikäisiä V70 Volvoja saa 2-4keurolla, bemareita 4-10keurolla, uutena nuo kai on olleet saman hintaisia.

Yllättäen, tämän talven äärimmäisen reippailla pakkasilla tuo bemu on ollut myös lämpimämpi.

Näillä halpiskokemuksilla varsinaiseksi käyttöautoksi olenkin ajatellut tutkailla E61 bemua 523/525/530 bensakoneilla. Mieli tekisi odotella uutta 300-sarjaa, mutta en taida jaksaa Volvolla vuotta ajella.
#22
Avataanpa topicci odottelemaan, tilaajathan tänään lehtensä saa.

Volvo S60 D3 ja BMW 520da Touring olivat parhaat talviautot. Itse juttua en ole lukenut.
#23
Avataan siis tällainen, niin ei säätila (kelejä pitelee) mene ihan off-topiciksi.

Siis relevanttia ja maalaisjärkistä vertailua erilaisissa olosuhteissa ja tilanteissa, erilaisten kuskien toimista jne... ihan hyvää pohjaa tuolla kelejä pitelee topicissa, joku osaava voisi siirtää tänne...
#24
Minulla oli mahdollisuus (jonka toku hyödynsin) osallistua tänään EBattery 2010 seminaariin. Seminaarissa oli useita luennoitsijoita, joista itselle mielenkiintoisimmat olivat Nils-Olof Nylund (VTT, valtion rooli akkujen käytön edistämisessä ja mahdollistamisessa), Erik Torseken (Valmet Automotive, Made in Uusikaupunki - electric cars for Finnish markets), Sampo Korkia-Aho (Itella, Itellan ja Euroopan Postin jakeluautojen sähköistyminen) ja Antti Väyrynen (European Batteries Oy, Solutions for evolving market needs).

Useita muitakin luennoitsijoita kuuntelin mielenkiinnolla, mutta em. herrat iskevät juurikin itseäni kiinnostavaan autoalaan.

Seminaarin jälkeen juhlittiin toki akkutehtaan avajaisia.

http://www.europeanbatteries.com/press-room/news/lehdistotiedote-8.6-2010-varkauden-tehtaan-avajaiset
#25
Muut merkit / Urkki
20.04.10 - klo:23:36
Muistaakseni myös Urkki on ehta VAGina.

#26
Muut merkit / Teijo
20.04.10 - klo:23:32
Tämähän on ehta VAG-tuote, ylläpito siirtäköön arvoiseensa topikkiin.

Urkki se aikanaan sävelsi, voe perkele. Teijohan on siis Kupla, jota kekkoslovakiassa kasattiin.



Menee ihan Jorma-tasoon  ;D
#27
Muut merkit / Talpot
20.04.10 - klo:23:15
Muistaakos jengi nämä kekkoslovakian perusdemarikärryt... jotain vanhoja Simcoja, joita kasattiin uudessakaupungissa. horosontasta oli petroolimallikin.



Tuo on Horosonto



Tämä taas möhkätalpot.

#28
Chevrolet / Chevrolet
20.02.10 - klo:21:06
Telsussa oli äsken mainos uudesta Chevroletista, mallinimestä en ihan selvää ottanut mutta joku Krutsis kuitenkin.

Onkohan kukaan aistinut tuota livenä? Ainakin mainoksen kuvissa näytti päällepäin ihan kivalle Golf-kokoluokan kulkineelle mutta ennen kaikkea huomio kiinittyi todella laadukkaan oloiseen sisustukseen, varsinkin kun huomioi hintaluokan, en tiedä mikä malli lie kyseessä, mutta hintaluokka oli hieman yli 16keur.

Itse olen toissa talvena ajanut lyhyen kaupunkietapin Chevroletin semmoisella isolla Daewoolla, olisko se ollut Epika. Tekniikka tuossa oli vanhanaikaisen oloista (4-lovinen automaatti, joku hevosenkokoinen vaparinelonen) mutta sinänsä auton imagoon ihan ok tekniikka, koska selkeästi auto oli mukavuusplösöpainotteinen ja automaatti vaihtoi huomaamattomasti ja kone kävi täysin äänettömästi. Tuossakin vaan jäi elävästi mieleen laadukkaan oloiset materiaalit sisällä ja hyvällä maulla (=ei pleikkarifiilistä) toteutettu kojelauta mittaristoineen. Ymmärtääkseni tämä Epikakaan ei ollut kun about 30keurin auto.
#29
Rohkaistuin avaamaan tänne uuden aihealueen, kun kiinnostaa, onko muilla arvon foorumilaisilla millaisia kokemuksia, ehkä jopa ajokokemuksia, erilaisista kilvanajolaitteista.

Kaikki kelpaa, luokittelemattomasta harrastevälineestä F1:een, minun puolesta vaikka lentokoneesta veneeseen, mutta jos nyt pääosin pysyttäisiin autoissa.

Ajan salliessa pyrin itse tänne kirjoittelemaan kokemuksia omalta kohdalta, karting-autosta F1-autoon on tullut erilaisia ratalaitteita koeponnistettua, kiihdytyspuolen kilvanajolaitteillakin olen varttimailia mittaillut mutta myös itselleni sopimattomasta lajista rallista on pientä kokemusta. Muutamia vaginoitakin testiajettuihin laitteisiin mahtuu, ja kynsin hampain on myönnettävä, myös yksi Nissan  ;D

Vaginoista vakuuttavin kokeilamani ajopeli oli ehdottomasti Skoda Felicia Kit Car, ehta tehtaan rakentama laite. Aikoinaan kaveri kilvitti A-ryhmäläisen Golffin (ihmeellisiin laitoksiin on joskus saanut leimoja ???) ja tuollahan kurvailtiin pilistäkin...

Niin, ja se Nissan oli N-ryhmän Sunny GTi-R.
#30
Dacia / Dacia
29.12.09 - klo:20:58
Avataanpa alue tämän hetken kuumalle puheenaiheelle, elia Dacialle.

Käytin viime viikolla autoani määräaikaishuollossa ja kummastelin sijausautoa tien toiselta puolen noutaessa jotta miksi BMW/Renault/Volvo (aakkosjärjestyksessä) aitahäkissä on liuta uusia Nissaneita.. no, ajattelin jotta Renun kanssahan noilla jotain kimppaa on, liekkö piirimyyjä vaihtumassa. Nähtyäni yhden vanhaa Skoda Forman Pickuppia muistuttavan lavanissanin, hoksasinkin, että kyseessä on tämä uusi merkki Datsia.

En noita lähempää syynännyt, mutta slaavilaisuus kyllä näkyi jo kauas. Tänään surffailin Datsian webbisivuilla ja ai kamala... ilmeisesti Datsia Sompreeroon saa lisävarusteena muovisen kromikehän ratin Datsia -logon ympärille. Datsia Slougan MPV:stä taas tuli mieleen jotenkin kolhoosit ja Datsia Slougan Pikkupista Skoda Forman tai Tojota Timantti. Kaiken lisäksi rellun tekniikka ei ole itselleni ainakaan referenssi positiivisessa mielessä, pysykööt Datsiat häkissään.
#31
Nissan / Nissan
04.12.09 - klo:21:16


hahhahahhaahhaaa



hehhehhehhe tämä ei ainakaan ole heterotopicci...



vetää sanattomaksi!!!
#32
Heijari alkaa väpättämään kun kirjoittaa makkismaisen pitkän jorinan, eli kun tämä suoracuutio tulee täyteen romania ja teksti jatkuu yli sen, niin ainakin minun haistapaskahalpisaserissa alkaa "ruutu väpätämään" ja kirjoittamisesta ei meinaa tulla mitään, hasardilyöntejä Uunon malliin, kun ei näe mitä näytölle kirpoaa näppistä takoesssa.

Onkohan kyseessä selainpropleemi, aserpropleemi, makkispropleemi vai ominaisuus?

Jos ongelma on aserpropleemi, niin tämän foorumin vuoksi olen valmis investoimaan macin.
#33
BMW / BMW
29.11.09 - klo:13:23
Tämä on loistava että muut merkit ovat omassa osiossaan, voisivatpa mennä tosiaan merkkiensä otikoinnin alle ko. merkin hehkutukset. Penppuun siirtyneitähän on aika monta tuolla uvw:n puolella joten teinpä nyt avauksen tällä merkillä.

Minusta on hyvä juttu, että on osionsa muillekin merkeille. Ensinnäkään eivät sotke varsinaisen foorumimerkin ketjuja ja toisaalta joukosta löytyy varmasti myös niitä autonvaihtoa miettiviä, joilla mielessä on muu merkki. Ei ole paha, jos voi "oman merkkinsä" foorumilta ja tutuilta foorumilaisilta kuultua tekstiä lukea myös muista merkeistä ja kysellä tarpeen mukaan.

Sain itsekin uvw:llä useita privaviestejä koskien penppuja, lähinnä juuri kun kaupat oli tehty tästä 520daasta ja autosta käytännön kokemusta. Mielelläänhän niihin kysymyksiin vastailisi kykyjen ja osaamisen mukaan ihan julkisestikin mikäli kysymys on sellainen.
#34
Onkos tuo alakatergorian tekemien ylläpidon asia merkin alle? Tuohan on nimittäin loistava, mutta kategoriat pitäisi varmaan tosiaan avata hallitusti.
#35
Hiekkalaatikko / testailen
28.11.09 - klo:22:11
Kunhan testailen tämän toimintaa. Nopeudesta ainakin pointsit  ;D mutta kuka sen tietää tilanteen satojen tuhansien viestien jälkeen.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy