Ilmansuodatinkotelossa oleva automaattisesti sulkeutuva läppä epäkunnossa.

Aloittaja shaman, 06.03.18 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

shaman

Huollossa kerrottiin, että ilmansuodatinkotelossa on jonkinlainen automaattinen läppä joka on auki kun kone on kylmä, ja kun kone lämpiää niin läppä sulkeutuu automaattisesti kiinni. Tässä tapauksessa kuulemma niin ei kuitenkaan käy, vaan läppä jumittuu auki-asentoon. Kone saa ilmeisesti tällä tavalla kylmänä ollessaan pakosarjasta samantien lämmintä imuilmaa ? Tai lähes heti, pakosarja kuitenkin lämpiää aika äkkiä.

Kuitenkaan korajusta tälle ei osattu ehdottaa.

Eli onko porukalle tuttu systeemi? Itsellä tulee mieleen lähinnä vanhat automaattiryypyt joissa lämpötilaan reagoiva jousi palautui kun lämpö nousi ja huikka meni pois päältä. Mahtaako toimia samalla tavalla.

Sitten mietintään miten korjata ja mitä tuo voi aiheuttaa. Eli jos tuo pysyy auki niin voiko olla niin, että imuilman lämpö nousee etenkin kesäkuumalla tolkuttoman kuumaksi kun imaisee pakosarjan hehkulämmöt sisäänsä ulkoilman sekaan. Vähintäänkin melkoinen tehohäviö ja seos-ongelmia kun aivot luulee, että ajetaan saharassa ja vähän päälle. Tämä viimeinen lähinnä ääneen ajattelua kun ei niin syvällä tekniikan tieto ole.

Eli onko jollekin tuttu systeemi.

Koneena 190hv Tdi (CNHA) 2015

Jultsu

En tiedä sanoa toiminnasta, mutta seosongelmia ei ainakaan tule dieselin kanssa, diesel kun ei vaadi stokiometristä seosta vaan se on luotu käymään "laihalla" ja viimeistään MAF-anturin kertoma ilmamäärä rajoittaa syötettävän polttoaineen määrää sylintereihin jotta pakoputkesta ei pääse tulemaan mustaa savua milloinkaan.

Imulämpö tosiaan voi nousta pikkaisen korkeaksi, vakiovireillä ei vielä pitäisi olla ongelmaa mutta jos autossa virisofta niin saattaa nousta imuilman myötä pakolämmötkin vähän korkeiksi pidemmissä kiihdytyssessioissa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

shaman

Ok, kiitos vastauksesta, hyvä tietää että marginaaleilla ollaan ilman vaaraa ylilämmöistä. Jokin vika tuossa kuitenkin on ja sellaisessa paikassa että itsekin tuon varmasti saisi vaihdettua jos vain tietäisi mitä vaihtaa. Eli jos jollain tuntua asiasta niin mielellään otan kokemukset vastaan.
VCDS ei tuosta löydä mitään herjaa, liekö mekaaninen systeemi.

a_jaba

En tiedä miten kyseisen moottorin ilmanotto on järjestetty mutta vähän vanhemmassa 2007 2.0TDI 170hv BRD moottorissa on myös ilmanputsarikotelossa läppä joka ohjaa imua kahteen eri paikkaan.

Toinen putki menee etusäleikköön jäähdyttäjän yläpuolelle ja toinen menee etuvilkun taakse etulokasuojapellin ja korirakenteen väliin eli ei minnekkään kuumaan paikkaan. Itse veikkaan tämän järjestelyn pyrkivän siihen, että lämpimällä kelillä etusäleiköstä otetaan mahdollisimman "tuoretta ja raikasta" ilmaa moottoriin kun taas kylmällä kelillä otetaan ilmaa suojaisammasta paikasta, ettei ilmanputsarikoteloon pääse yhtään lunta joka kastelisi suodattimen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

shaman

Vissiin jostain tämänkaltaisesta systeemistä kyse. https://www.youtube.com/watch?v=N8Z361Zb06c Pitäisiköhän tuo disabloida sitten kokonaan siten että on aina kiinni, oli sitten kylmää tai kuumaa. Eikös viileä imuilma ole aina ns. parempi kuin kuuma. Etenkin jos tuo nyt jumittuu auki asentoon kokoajan. Ja mikä mahtaa olla tuon systeemin tarkoitus alun alkujaan, mitä positiivisia juttuja tuo toimiessaankaan tuo mukana, ei ymmärrä.?

o.b.

Eiköhän sen tarkoitus ole antaa koneelle aluksi lämmintä ilmaa pakosarjan läheisyydestä, jotta moottori lämpenee nopeammin. Liian kuuma se imuilma ei saa olla, koska silloin sen happipitoisuus tilavuutta kohden pienenee. Samasta syystä turbon jälkeen on välilauhdutin.

70-luvun autoissa tuo imuilman valinnan vaihto tehtiin ihan manuaalisesti ilmanputsarin läppää kääntämällä 2 kertaa vuodessa. Jos unohtui keväällä kääntää, alkio sitten nykimään kesäkeleillä ;D

Ainoa oikea korjaustapa lienee etsiä toimiva ilmanputsarin kotelo jostain maailmalta. Varaosia siihen ei ole saatavilla.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 07.03.18 - klo:12:57
Eiköhän sen tarkoitus ole antaa koneelle aluksi lämmintä ilmaa pakosarjan läheisyydestä, jotta moottori lämpenee nopeammin.
Jos ilmanotto molemmissa tapauksissa ei ole lähelläkään pakosarjaa niin tuskimpa tästä kyse.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

shaman

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.03.18 - klo:13:07
Jos ilmanotto molemmissa tapauksissa ei ole lähelläkään pakosarjaa niin tuskimpa tästä kyse.

Tämä avautuva läppä on nimenomaan pakosarjan vieressä josta se haukkoo heti lämmintä ilmaa ja pitäisi siis mennä kiinni kun lämpöä on tarpeeksi, mutta nyt systeemi on särki. Jotenkin vaan tuntuu, että webaston käytölläkin tuo kone kyllä lämpiää vähintään riittävän nopeasti.
Uusi kotelo marmorilla tuskin ihan halpa on.

shaman

Samalla tuli mieleen, että kuinkahan moni tietää koneessaan olevan tuon mekanismin kun kyseessä on mitä ilmeisimmin täysin mekaaninen komponentti jonka vikaantumista ei koskaan tule saamaan vcds:llä kiinni. Eli erikoiset nykimiset ja rykimiset varsinkin kesällä voisi periaatteessa johtua myös tämän tyyppisestä viasta etenkin jos muut vaihtoehdot on jo suljettu pois. Koska kone saa kesähelteellä kaupan päälle vielä hehkuvasta pakarista lämmöt kaupan päälle. Vai pitäisikö tuo ilmetä vcds:llä poikkeuksellisen korkeana imuilman lämpönä, ja jos ilmenee niin ajon aikainen loggaus taitaa olla ainoa vaihtoehto missä jäisi kiinni.

a_jaba

Varaosakuvan nopealla vilkaisulla näyttää siltä, että imuilma tulee kotelon sisään osan 13 tai 14 läpi riippuen kyseisen läpän asennosta.
http://fi.realoem.me/Audi/RDW/A4/2015/736/R/1/129/129030
http://goo.gl/Nb4YS6

Osan 14 imu menee selkeästi etusäleikön suuntaan ja osan 13 imu jonnekkin apukuskin puoleisen ajovalon alapuolelle.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

shaman

Kiitos kuvasta, jotenkin luulen että tämä aukeava läppä on kuitenkin oma osansa, eli erillään näistä kahdesta varsinaisesta ilmanottoputkesta.
Tieto tosin ei ole varma. Asentaja kertoi läpän auettua ottavan juurikin pakosarjan kupeesta tuon lämpimän ilman. Tuossa kuvassa maalaisjärjellä ajateltuna näyttäisi olevan kaksi putkea jotta ilmaa saadaan tilanteessa kuin tilanteessa jos toinen jostain syystä tukkeutuu.
Täytyy kysellä korjaamosta tuota vielä tarkemmin josko saisi selvyyden.

o.b.

https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&query=8K0133837BM&post_id=28962834

Ei pahan kallis ja yleensä lähettävät Suomeen. Tuosta kuvasta päätellen toinen ilmanottoputkista menee lämpösuojapellin läpi juurikin kohti pakosarjaa?

Mutta tarkista vielä varaosanumero ennen kuin tilaat mitään...

shaman

Many thanks linkistä. Tutkin nyt illalla tuota filtteriboxia ja tosiaan pyöreä putki tulee pakarille päin ja toinen repsikan ajovaloon päin. Tuossa räjäytyskuvassa hämäsi tuo lattaputki joka ilmeisesti on vain yhde. Tavallisella partapeilillä tuonne ei kuitenkaan millään pääse näkemään onko pakarin puoleinen rööri kokoajan auki vai kiinni. Täytyy hommata jatkovarrella oleva hammaslääkärin peili niin saa empiirisen tuloksen koneen ollessa kylmä ja lämmin. Jokatapauksessa tuo osa joka linkissä on on ilmeisesti oikea vaikka eri tehoversion koneesta.

Kuitenkin jos joku viitsisi vielä vinkata alla olevista osanumeroista niin kiva. Tuon "filterlementin" numeron toki ymmärrän, mutta miten nuo kaksi eroavat toisistaan.

Omasta löytyi seuraavat osanumerot filtteriboksista:

- 8K0.183.B   Typprüfnr
- 8K0.133.843.L   Filterelement
- 8K0.133.837 BM   Filter ZSB

Tuossa linkatussa osassa sanotaan että:

- Originalnummer 8K0133837BM (eli sama kuin oman Filter ZSB tunnus)
- Visuellt artikelnummer 8K0133835CC (vaikka ruotsi taipuu jonkin verran niin en tiedä mikä näkyvä numero tämä on)

Summa summarum, olisiko tuo passaava filtteriboxi tämän tilalle jos tilaisi varuiksi pois.



o.b.

PR-koodi kertoo, onko siinä BN- tai BM-loppuinen varaosa. Jos se on Suomiauto, sen pitäisi olla BM. Tuo PR-koodi saattaa löytyä huoltokirjan ensimmäisellä aukeamalla olevasta tarrasta.

Saattaa olla, että se BN-loppuinen on ilman sitä säätöläppää?

Joka tapauksessa katsele sillä peilillä, jos vaikka näet sen varaosanumeron.

0Y1 KLZ Standard climatic zones
0Y2 KLZ Tropical zones
0Y3 KLZ Cold zones
0Y4 KLZ Cold and tropical climatic zones (US)
0Y5 KLZ Cold and tropical climatic zones (China)

Enhancer

Onko autosta logattu imuilman lämpöjä esim. VCDS:llä?
En ko. läpäistä kauhean huolissani Suomen oloissa olisi, tuon jälkeen ilma käy kuitenkin turbossa lämpenemässä joka tapauksessa ja vastaavasti välijäähdyttimessä jäähtymässä ennen moottoriin päätymistä.

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

shaman

Ok, tsekkaan kyllä mitä tarvitsee, mutta tuo PR-koodi asia meni vähän ohi. Kummassakin, sekä tuossa ruotsin varaosassa, että omassa osassa puhutaan BM-loppuisesta osasta. Tsekkaan huomenna vielä kotelosta löytyykö siitä näitä "climate zone" koodeja.

shaman

#16
Ymmärtääkseni on mitattu moneenkin kertaan huollon yhteydessä ajon aikana parametrit, ja kaikki kuulemma kunnossa, ilmamäärät, ahdot, ym.
Olisi nyt tästä johtuen pitänyt tietysti osata pyytää seurata imuilman lämpötiloja tarkemmin, mutta myöhäistä enää.
Toisaalta nuo huoltamon testivedot tehdään tod.näk semilämpimällä moottorilla ja lyhyellä vedolla, eikä tuota läpän toimintaa suuntaan taikka toiseen voi todentaa varmastikaan ilman pitkää sessiota ja visuaalista tarkastamista. Olivat kuitenkin suodinkotelo irti testanneet tuon läpän toimintaa lämmittämällä sitä toholla, ja ei ollut kuulemma mennyt kiinni, eli lämmönpuutteesta tuon toiminta tuskin on kiinni.

Huomenna siis hakemaan Motonetista bachon tarkastuspeili ja seuraamaan läpän toimintaa aamulla startatessa ja ajon päättyessä, ja jos läppä on auki pitkän ajon päätteeksi niin rapumerraksi koko boksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy