Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: jaston - 19.05.19 - klo:19:30
Kori tässä natisee lämpimällä, ei tartte ihmeellistä epätasaisuutta olla niin natisee. Onkohan vaihtoautofiksari käsitellyt noi oven tiivisteet jollakin joka tuota aiheuttaa. Onko vinkkejä millä käydä läpi noi tiivisteet? Joskus laitoin japanilaiseen sitä bemareistakin tuttua tiivistepuikkoa (ei silikonia), mutta eipä se sen auton natinoita poistanut...

Mulla edellisessä III-Ocussa natisi myös etuovien tiivisteet. Kysyin huollossa, että voisiko laittaa silikonipuikkoa. Sanoivat, ettei missään tapauksessa huopamaiseen osaan saa laittaa silikonia. Siihen on jokin oma aine mitä sitten laittoivatkin takuuseen. On kuulemma kohtuullisen kallista. En kysynyt mitä se oli. Ei kuitenkaan narissut sen jälkeen.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 19.05.19 - klo:22:20
Mulla edellisessä III-Ocussa natisi myös etuovien tiivisteet. Kysyin huollossa, että voisiko laittaa silikonipuikkoa. Sanoivat, ettei missään tapauksessa huopamaiseen osaan saa laittaa silikonia. Siihen on jokin oma aine mitä sitten laittoivatkin takuuseen. On kuulemma kohtuullisen kallista. En kysynyt mitä se oli. Ei kuitenkaan narissut sen jälkeen.

Minulla natisi tiivisteet edellisessä Leonissa hulluuteen asti, silikonirasvalla äänen sai hiljenemään mutta aika sotku siitä tuli. Silikoni rasva on siis eri asia kuin silikoniöljy, joka ei sovi kumille vaan kuivattaa sitä. Uudessa Leonissa yllätys yllätys sama juttu, kitinä alkoi kun pesin auton ensimmäisen kerran. Valitin siitä huollossa, laittoivat tiivisteihin mainittua erikoisainetta. Aina hävisi pesussa ja kitinä alkoi uudelleen...

Ostin pullon tuota erikoisainetta, ei se kovin kallista ollut. Kaipa sitä pitää ruveta käyttämään jokaisen pesun jälkeen, jos haluaa ajella kitisemättömällä autolla...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TTO

Octavia (1.8TSI) alkoi antamaan "Check coolant" herjaa ja punaista "varoituskolmiota" mittaristossa. Jäähdytysnestettä on normaalisti.
Seuraavia havaintoja tein. Jäähdytysnesteen lämpötila ei nouse normaaliin tahtiin varsinkaan suhteessa öljyjen lämmön nousuun. Normaalisti siis jäähdytysnesteen lämpö nousee "edellä" ja öljyt seuraavat perässä. Nyt tuntuu, että öljyjen lämpö nousee, mutta jäähdytysnesteen lämpö ei mene edellä ja mittarissa lämmöt olivat jopa "viisarin verran" vaille 90 kun öljyt olivat jo lämpimät (tiedän, jäähdytysnesteen lämpötilan mittari ei näytä todellisia lämpöjä). Vaikka öljyjen lämmöt nousevat, ei jäähdyttimen puhallin käynnisty.

Ehdotuksia, mikä vikana? Itsellä mielessä, että eikös jäähdytysjärjestelmässä ole jokin venttiili, joka säätelee kiertoa ja se ei nyt päästä nesteitä kiertämään kunnolla moottorista varsinaiseen syyläriin (öljyjen lämmöt nousevat, mutta jäähdyttimessä lämmöt eivät nouse normaalisti). En ole tarkastanut puhaltimen sulaketta, mutta jos se olisi rikki, pitäisi jäähdyttimen lämpötila kai siinä tapauksessa nousta normaalisti.

M_M

Lainaus käyttäjältä: TTO - 27.05.19 - klo:23:15
Ehdotuksia, mikä vikana? Itsellä mielessä, että eikös jäähdytysjärjestelmässä ole jokin venttiili, joka säätelee kiertoa

Termostaatti näissä on sähköohjattu, eikä kovinkaan vankkatekoinen. Molempiin vastaavalla moottorilla varustettuihin Audeihini olen sen joutunut vaihdattamaan.

VCDS ja vikakoodien luku on tietysti seuraava looginen askel, sieltä sen viallisuus usein näkyy.

Lainaus käyttäjältä: TTO - 27.05.19 - klo:23:15
(tiedän, jäähdytysnesteen lämpötilan mittari ei näytä todellisia lämpöjä)

Totta, mutta se alkaa näyttää todellista lämpöä, silloin kun tuossa termostaatissa tai jossain muussa jäähdytysjärjestelmän komponentissa on havaittu vikaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

peped

Jarrujen kahina (takana) ja paukahdus parkista liikkeelle lähdettäessä etenkin kosteiden kelien aikaan, auttaako muu kuin olla käyttämättä käkkäriä? Ainakin tuohon jälkimmäiseen siis. :D Huoltamot ottaa aika hyvää hintaa pelkästä "jarruhuollosta" eli osien irrottelusta ja putsailusta, samaan hintaan vaihtais melkein palat samantien. Yksi todennäköinen tekijä lienee käsijarruvaijerit? Mahtaako vaihto olla kuinka tyyristä?

Sen jo opin, että talvella en enää käkkäriä käytä ellei ole ihan pakko. Ei huvita uudelleen tilanteet jossa takarengas/-renkaat ei pyöri hetkeen lainkaan kunnes lopulta meno normalisoitui kunnon pamauksen myötä.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

sahtiwaari

Mitäs ootte mieltä miten kustannukset pitäisi jakautua:

2015 (käyttöönotettu lokakuun lopussa 2014) 1.6tdi Greenline octavia sai tuomion että jakopäästä kuuluu vikinää, auto on ostettu helmikuussa vaihtoautoketjusta, ajettu ostaessa 90tkm, nyt 102tkm, vaihtoväli 180tkm/6v eli vasta 2020 lokakuussa olisi tämän mukaan vaihdon pitänyt ajoittua.

Auto on aiemmin merkkihuollettu, ollut liisarina, käytin nyt mekonomenilla väliöljynvaihdossa ja tarkistuksissa ja menee perjantaina merkkiliikkeeseen jossa katsoovat uudestaan.

Nyt näyttää siltä että köyhdyn 500-750e tästä lystistä riippuen vastaantulosta.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

-karppa-

Puolet tuosta olisin valmis maksamaan. Itse olisin jo ostaessa tingannut tuon tehtäväksi!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: peped - 03.06.19 - klo:09:10
Jarrujen kahina (takana) ja paukahdus parkista liikkeelle lähdettäessä etenkin kosteiden kelien aikaan, auttaako muu kuin olla käyttämättä käkkäriä? Ainakin tuohon jälkimmäiseen siis. :D Huoltamot ottaa aika hyvää hintaa pelkästä "jarruhuollosta" eli osien irrottelusta ja putsailusta, samaan hintaan vaihtais melkein palat samantien. Yksi todennäköinen tekijä lienee käsijarruvaijerit? Mahtaako vaihto olla kuinka tyyristä?

Sen jo opin, että talvella en enää käkkäriä käytä ellei ole ihan pakko. Ei huvita uudelleen tilanteet jossa takarengas/-renkaat ei pyöri hetkeen lainkaan kunnes lopulta meno normalisoitui kunnon pamauksen myötä.
Kesälläkin saattaa paukahdella sadekelin jälkeen. Siihen vois auttaa ihan käppärillä jarruttelu ennen parkkeerausta. Silloin levy ja pala on lämpöisiä ja kuivia. En itse viitsi jättää mäessä olevassa parkkipaikassa vaihteelle ollenkaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jhm

Lainaus käyttäjältä: sahtiwaari - 04.06.19 - klo:13:18
Mitäs ootte mieltä miten kustannukset pitäisi jakautua:

2015 (käyttöönotettu lokakuun lopussa 2014) 1.6tdi Greenline octavia sai tuomion että jakopäästä kuuluu vikinää, auto on ostettu helmikuussa vaihtoautoketjusta, ajettu ostaessa 90tkm, nyt 102tkm, vaihtoväli 180tkm/6v eli vasta 2020 lokakuussa olisi tämän mukaan vaihdon pitänyt ajoittua.

Auto on aiemmin merkkihuollettu, ollut liisarina, käytin nyt mekonomenilla väliöljynvaihdossa ja tarkistuksissa ja menee perjantaina merkkiliikkeeseen jossa katsoovat uudestaan.

Nyt näyttää siltä että köyhdyn 500-750e tästä lystistä riippuen vastaantulosta.

Eikös tuossa ole 210 tkm vaihtoväli tai 6 v. Ainakin kahdessa omassa on ollut ja vaihdettu jossain 207 tkmn paikkeilla. Jos puolet korkeintaan maksais..
VW Transporter T5  84kw 2014

sahtiwaari

Lainaus käyttäjältä: jhm - 05.06.19 - klo:17:48
Eikös tuossa ole 210 tkm vaihtoväli tai 6 v. Ainakin kahdessa omassa on ollut ja vaihdettu jossain 207 tkmn paikkeilla. Jos puolet korkeintaan maksais..

Kuulemma 180tkm suomessa suositus, en tiedä mutta ei noi kilsat ois kuitenkaa kerenny täyttyä.

Myyjäliike vaan sitä mieltä että kuuluu maahantuojalle, mee sinne sanovat. Merkkiliikkeessä sanovat että niiden pitää se tutkia ja jos sama tuomio kun aiemmassa huoltopaikassa niin vaihtaavat jakopään kaikki osat. Kuulemma rikkinäinen osa ja työt voi mennä maahantuojan piikkiin tai sitten ei. Päätös tulee myöhemmin. Eli en tiedä meneekö, jakopää saatetaan vaihtaa ja vasta jälkikäteen tiedän maksanko koko lystin itse. Ehjät osat jotka kannattaa vaihtaa samalla kuulemma menee kokonaan minun piikkiin. Hinta on siis 500-750e. Aion kyllä reklamoida myyjäliikkeeseen jos noin menee. Kai se puolet tuosta (750e:stä) olis kohtuullista, tuleehan auto parempaan kuntoon eikä toivottavasti jakopäähän tarvitsisi omistusaikana enää koskea.

Jotenkin sellanen olo eträ myyjäliike sais ottaa enemmän vastuuta tästä asiasta. Ovat kuitenkin myyneet minulle hyvällä katteella auton ja vaihdokkikin myytiin nopeasti... noh katsotaan miten tämä asia etenee.

Tässä autossa myös kytkin antanut ulahdusääniä, nyt on kyllä mennyt ainakin 3000km ilman ylimääräisiä ääniä. Lämpimillä keleillä ei ole kuulunut ääntä. Tämä topic sopii täysin mun kuvaukseen http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11888.0

Ostaessa mietin että pitää varmaan pari touhutonnia pitää varalla jos tulee kalliita remppoja  :P näköjään!
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

-karppa-

Ihan näin faktana, että sinä keskustelet vain myyjäliikkeen kanssa  (Vai jobbarin?) Ja myyjäliike keskustelee maahantuojan kanssa. Tyypistä jobbarin toimintaa, että oma vastuu tyrkätään jollekkin muulle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Migo

Onko dsg:lle tyypillistä, että esimerkiksi liikkelle lähdössä, D-vaihteella nykäisee/töksähtää, kun loota vaihtaa kakkoselle?
Oon nyt aika-ajoin huomannut, että vaihto tapahtuu välillä  vähän töksähtäen. Tämä ”ominaisuus” tulee esiin juurikin liikkeelle lähdöissä ja/kun vauhtia on vähän.

Muuten kyllä näyttäisi vaihtavan ihan suht pehmeesti.

25tkm vasta ajettu ja auton bensa räsä.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Migo - 06.06.19 - klo:10:56
Onko dsg:lle tyypillistä, että esimerkiksi liikkelle lähdössä, D-vaihteella nykäisee/töksähtää, kun loota vaihtaa kakkoselle?

25tkm vasta ajettu ja auton bensa räsä.

Meillä on kuiva DSG7 ja märkä DSG7, kumpikaan ei nykäise missään vaihdossa. Räsässä lienee märkä DSG7.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Migo

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 06.06.19 - klo:12:08
Meillä on kuiva DSG7 ja märkä DSG7, kumpikaan ei nykäise missään vaihdossa. Räsässä lienee märkä DSG7.

Kiitos tiedosta. Täytyy häiriköidä merkkiliikettä, josko ottaisivat tutkintaan mistä moinen ominaisuuus saatttaisi johtua.
No, onneksi takuu/hps vielä voimassa.

Vwhannes

Menossa kolmas DSG7 kuivakytkin, noin 500 000 niillä ajettu. Kaikkien kohdalla huomaa/huomannut vaihtamisen ykköseltä kakkoselle. Samoin pari vuokra-autoa ollut vastaavalla kytkimellä ja sama ilmiö. Joko se on nykäys tai vauhdin hetkellinen hidastuminen, vähän kuin auto liimautuisi tiehen. Sitten taas mennään normaalisti. Ilmiö on uusimmassa lievempi kuin kahdessa aikaisemmassa. Toinen nykäyksen paikka on kun esim. peräkärryä vetäessä ajat ylämäkeen ja vaihtaa seiskalta kuutoselle niin tapahtuu selkeä nykäys. Tämä ilmiö ollut kahdessa viimeisessä. Itse pidän näitä kyseisen vaihteiston ominaisuuksina enkä kiinnitä asiaan enää huomiota. Muut vaihdot huomaa vain kierroslukumittarista.

jaston

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 20.05.19 - klo:15:38
Minulla natisi tiivisteet edellisessä Leonissa hulluuteen asti, silikonirasvalla äänen sai hiljenemään mutta aika sotku siitä tuli. Silikoni rasva on siis eri asia kuin silikoniöljy, joka ei sovi kumille vaan kuivattaa sitä. Uudessa Leonissa yllätys yllätys sama juttu, kitinä alkoi kun pesin auton ensimmäisen kerran. Valitin siitä huollossa, laittoivat tiivisteihin mainittua erikoisainetta. Aina hävisi pesussa ja kitinä alkoi uudelleen...

Ostin pullon tuota erikoisainetta, ei se kovin kallista ollut. Kaipa sitä pitää ruveta käyttämään jokaisen pesun jälkeen, jos haluaa ajella kitisemättömällä autolla...

Auto kävi juuri huollossa ja mainitsin natinoista. Asentaja oli käynyt tiivisteet läpi putsaten ja voidellen ne jollakin aineella.
Nyt ei ainakaan natise niin pahasti kun aiemmin. Seuraillaan....
Mikähän tämä salainen aine tiiivisteisiin on ja kuka sitä myy?
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

Jani

Lainaus käyttäjältä: jaston - 07.06.19 - klo:18:14
Auto kävi juuri huollossa ja mainitsin natinoista. Asentaja oli käynyt tiivisteet läpi putsaten ja voidellen ne jollakin aineella.
Nyt ei ainakaan natise niin pahasti kun aiemmin. Seuraillaan....
Mikähän tämä salainen aine tiiivisteisiin on ja kuka sitä myy?

Et uskaltanu paikanpäällä kysyä? Uusavuttomia maailma täynnä ja eikö pahenee vaan meno..

jaston

Lainaus käyttäjältä: Jani - 07.06.19 - klo:18:48
Et uskaltanu paikanpäällä kysyä? Uusavuttomia maailma täynnä ja eikö pahenee vaan meno..

;D Voi jeesus, kunhan nyt ajattelin kysäistä nimimerkiltä Daatta, mitä ainetta tarkoitti omassa viestissään. Keskustelufoorumit on usein näitä(kin) tilanteita varten.
Aina löytyy joku mielensäpahoittaja.
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

Zego

Gummipflege-tuotteet ovat suosittuja mutta toiset vannovat silikonipoistajan nimeen (silicone remover) tms. puhdistaviin tuotteisiin (joku paint prep).

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: jaston - 07.06.19 - klo:18:14
Auto kävi juuri huollossa ja mainitsin natinoista. Asentaja oli käynyt tiivisteet läpi putsaten ja voidellen ne jollakin aineella.
Nyt ei ainakaan natise niin pahasti kun aiemmin. Seuraillaan....
Mikähän tämä salainen aine tiiivisteisiin on ja kuka sitä myy?

tiivisteiden voiteluaine.G052172A1
ilmeisesti sama,millä voidellaan kattoikkunoiden tiivisteitä
itse tuota laitoin ja natinat katos..
kallistahan tuo on..muistaakseni n.40e tuo pikku purkki.

tuolla samaa pikkuisen edukkaammin:
https://shop.ahw-shop.de/original-vw-audi-seat-skoda-spezial-gleitmittel-100ml-krytox-spray

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 07.06.19 - klo:21:58
tiivisteiden voiteluaine.G052172A1
...
https://shop.ahw-shop.de/original-vw-audi-seat-skoda-spezial-gleitmittel-100ml-krytox-spray

Juuri tuota tilasin, kun on tuo kattoluukkukin. En tiedä käyttivätkö huollossa samaa vai vetivätkö vaan silikonia. Oli aika rasvaista, G052172A1 ei jätää juuri mitään pintaan. Huoltoneuvoja ainakin puhui silikonista, oliko sitten erehdyksessä väärä termi vai käyttävätkö oikeasti silikonia...

Enää tuo voitelu ei auta, pitänee puhdistaa tiivisteet taas. All Purpose Cleaner 20% suihkepullosta ja tiivisteet harjalla/pensselillä läpi. Sitten pyyhintä mikrokuidulla ja vielä rasvanpoistoaineella. G052172A1 pintaan ja odottelemaan uusia natinoita .
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vinski

#5481
Tiedä varsinaisesta viasta tai murheestakaan, mutta harmitus kuitenkin. Onko joku muu pannut merkille Octavian ja yleensä Skodan raitisilmasuodattimen kesimistä? Viime huoltoon sisältyneen raitisilmasuodattimen uusimisen jälkeen kojelaudan päälle alkoi kertymään sellaista valkoista hahtuvaa, niin kuin hilsettä.

Otin raitisilmasuodattimen esiin. Merkkiosa näytti olevan. Imuroin suodattimen ja suodatinkopan. Sen jälkeen hahtuvien kertyminen väheni huomattavasti, mutta ei silti kokonaan.

Kysymys kuuluu, onko tuohon raitisilmasuodattimeksi olemassa normaalisti käytettäviä vaihtoehtoja? Vai sattuiko kohdalleni vain suodatin, jonka ilmeinen ohut valkoinen pinnoite oli vain päässyt jäämään hötöksi.

Suodattimen puoleisuus tuli myös tarkistettua. Se oli tullut asennettua oikein.

Mikav

Ihan samaa höttöä ihmettelin koko talven ajan, loppusyksystä vaihdoin Motonetin parhaan suodattimen.
Nyt se on vähentynyt niin paljon, että ei enää kiinnitä huomiota. Talvella sitä tuli pyyhkimisen jälkeen viikossa selvästi.
Polestar 2 LRDM

jlsko16

Jälleen eilen mykistyi ratin oikean puoleinen peukalopyörä eli se, jolla selataan mittariston keskinäytön valikkoa.
Tämä vaihdettiin jo kertaalleen auton ollessa reilun vuoden ikäinen. Nyt ikää 3v ja ajettu 40tkm.
Liekö käytön puutetta, kun tätä tulee käytettyä vähän. Vasemmanpuoleisessa eli volume-rullassa ei ole ollut mitään ongelmia ja sitä tulee käytettyä päivittäin.
Onko ilmennyt vastaavaa?
Octavia LB 1.4TSI Style 16 Dynamic pack

sahtiwaari

Jakohihna+kiristin+vesipumppu ja kaikki tykötarpeet meni vaihtoon. Maahantuojan gw 50% vesipumpusta ja kiristimestä ja töistä, jakohihnasarjan osat omaan piikkiin. Samalla huomattiin vuotava kampiakselin stefa, 50% gw maahantuojalta osasta ja töistä. Tämän jälkeen jäävä lasku vielä puoliksi myyjäliikkeen kanssa. Kai ihan tyytyväinen pitää olla lopputulokseen. Sai skoda liikkeen leimat huoltokirjaan ja takuun töille ja osille. Eli n. 1200-1300e rempoista jäi itselle reilu 300e.

Autohan ylikuumeni ja hinattiin merkkiliikkeeseen ja korjaus meni seuraavalle viikolle, sain sijaisauton viikonlopuksi rajattomilla kilometreillä kun oli skoda ajoturva voimassa. Polttoaineet toki piti maksaa.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

northrob

Lainaus käyttäjältä: sahtiwaari - 14.06.19 - klo:12:02
Jakohihna+kiristin+vesipumppu ja kaikki tykötarpeet meni vaihtoon.

Paljonkos oli mittarissa kilometrejä tässä vaiheessa?
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-ŠKODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: jaston - 07.06.19 - klo:18:14
Auto kävi juuri huollossa ja mainitsin natinoista. Asentaja oli käynyt tiivisteet läpi putsaten ja voidellen ne jollakin aineella.
Nyt ei ainakaan natise niin pahasti kun aiemmin. Seuraillaan....
Mikähän tämä salainen aine tiiivisteisiin on ja kuka sitä myy?


https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Kuminhoitospray/31063007030502.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/

sahtiwaari

Lainaus käyttäjältä: northrob - 14.06.19 - klo:14:31
Paljonkos oli mittarissa kilometrejä tässä vaiheessa?

102tkm.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

jesaja

Moi!

Kuukausi sitten käytettynä hankkimassa vm. 2015 Octavia Combissa (92 tkm ajettu 1,2 TSI Ambition, jos merkitystä) syttyi eilen keltainen huomiovalo (huutomerkki kolmiossa) ja ajotietokoneen näytölle tuli teksti "Check left tail light!". Onko täällä mitään käsitystä siitä, mihin tuo kenties viittaisi?

Selailin Briskoda-forumia ja sieltä selvisi, että polttimon varoitusvalo saattaa joskus palaa jo ennen hehkulangan katkeamista. Mielestäni autossa kuitenkin näkyy toimivan kaikki polttimot (myös jarruvalot) ja loistavat mielestäni yhtä kirkkaasti kuin apukuskin puolellakin.

Kirkkaan lasin alla olevissa kahdessa vasemman puolen polttimoissa näkyy tosin jotain harmaata, ja oikean puolen polttimot on kirkkaat. Eli voisiko järjestelmä ennakoida ko. polttimoiden mahdollisesti rikkoutuvan lähiaikoina tämän viestin kautta vaikka tavallisesti kai näkyy se polttimosymbooli (ja viallisen polttimon tarkempi sijainti)?

Pahoittelut amatöörimäisestä kysymyksestä, mutta tämä on ensimmäinen autoni ja esim. peräänajo rikinäisen jarruvalon polttimon takia tms. olisi ikävää (joskin tuossa kirkkaan lasin takana taitaa olla vilkku ja/tai peruutusvalo ellei sitten jokin muu polttimon ole menossa rikki).

Freeze

Kokeile vaihtaa vasemman, tai mieluummin molempien takavalojen (se toinenkin saattaa oireille kohta) polttimoiden tilalle uudet, ja varmista että niiden kontaktit ovat puhtaat. Halpa kokeilukonsti. :)
Kia Niro EV 2022

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy