Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

TTO

Lainaus käyttäjältä: DSL - 30.12.18 - klo:15:36
Mistähän johtuisi että ajotietokoneen kulutusnäytöt nollaantuvat käynnistyksen yhteydessä. Useampi muutaman kymmenen minuutin pysähdystä tehtiin kauppareissulla. Reilun vuoden vanha auto ei luulisi että akku on väsynyt. Starttaa kumminkin ihan hyvin.
"Yksittäisen ajon" kulutus ja muut tiedot nollautuvat, kun auto on parkissa 2 tuntia. Lyhyempien pysähdysten jälkeen jatkaa vanhojen arvojen käyttöä. Ajotietokoneessa on erikseen arvot viimeisen tankkauksen jälkeen ja pitemmälle jaksolle.

DSL

#5251
Juu näin on kun kaikki toimii niinkuin pitäisi. Nyt nollaantuu koko helahoito vaikka 10 min välein kun sammuttaa/käynnistää auton. Ja myös mittaus viimeisimmän tankkauksen jälkeen vaikka pisaraakaan en ole tankannut.
Lisäys:
Trippimittari ei ole nollaantunut eikä mitään häiriöviestejä taikka valoja mittaristossa.
Toiminta muuten normaalia.

Muisti korruptoitunut, jännitekatkos mittaristossa, akku kyykkää käynnistäessä?
Mitäs näistä voi poissulkea?

Petunet

Oletko resetoinut soitinta?
Muistaakseni sen käynnissä ollessa painetaan virtanappia niin kauan kunnes sammuu ja käynnistyy uudelleen.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

DSL

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 31.12.18 - klo:06:17
Oletko resetoinut soitinta?
Muistaakseni sen käynnissä ollessa painetaan virtanappia niin kauan kunnes sammuu ja käynnistyy uudelleen.

En resetoinut.
Löysin radion valikoista kohdan, josta voi palauttaa vain ja ainoastaan ajotietokoneen tehdasasetukset. Sen tein ja homma toimii jälleen. Olikohan nollaus bitti jäänyt aktiiviseksi tai sitten otan tämän omaan piikkiin että olisin näpelöinyt tällaisen starttinollausasetuksen itse päälle valikosta, mitä en tietenkään osaa toistaa enää, enkä löydä ohjekirjasta moista asetusta. Mainitsemasi soittimen resetoinnin olisin tehnyt mikäli vähempi ei olisi riittänyt.

satunnainenmatkaaja

Minkäköhän takia start-stop ei toimi jos akun ylläpitolaturi on kytketty akkuun? Tänään kokeilin ja otin akulta ylläpitolaturin johdot irti niin heti toimi start-stop.
Auto herjaa että virrankulutus on liian suuri. Kyseessä CTEK Ylläpitolaturi MXS 3.8 12V/3,8A.

pomo

Hankalaa sanoa, mutta ei liene kovin vakavaa jos akkua ei voi ajon aikana ladata?

satunnainenmatkaaja

Autossa on webasto ja käytän sitä jonkun verran.Laitan akun lataukseen kun tulen kotia koska työmatka on n.5 km.Pakko ladata akkua kotona,muuten loppuu virta työpaikan pihaan.Ei vaan aina jaksais sitä piuhaa kiinnittää akkuun.

a_jaba

Jos on pakko ladata joka päivä ylläpitolaturilla kun käyttää webastoa niin suosittelen uuden akun hankintaa.

Mutta siis tarkoitat että laturi on kytkettynä akkuun jatkuvasti, myös ajaessa ja silloin tietysti 230V johto ei ole kiinni? Itsellä Golffissa Defan ylläpitolaturi 24/7 kiinni akussa ja start/stop toimii normaalisti.

Onko laturi kytketty niin että + suoraan akunnapaan ja - suoraan runkoon? Ettei vaan ole joku tupakansytytinadapteri viritys?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

satunnainenmatkaaja

No tuo voisi auttaakkin miten sulla on.Olen kytkenyt kummatkin johdot akkuun.Elikkä vois siirtää - johdon runkoon.

M_M

Lainaus käyttäjältä: satunnainenmatkaaja - 06.01.19 - klo:19:52
No tuo voisi auttaakkin miten sulla on.Olen kytkenyt kummatkin johdot akkuun.Elikkä vois siirtää - johdon runkoon.

Jos olet tosiaan saanut miinuksen kiinni suoraan akun napaan, ohi sen miinusnavassa olevan virtamittauksen, niin sieltäpä ongelmat voivat hyvinkin johtua.

Kaikki ylläpitolaturin lataama energia on silloin mennyt ohi auton oman kirjanpidon ja akun lataus on sitä kautta aivan poskellaan. Mahdollisesti akkukin valmis tämän jäljiltä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

villeho

Lainaus käyttäjältä: M_M - 06.01.19 - klo:20:24
Jos olet tosiaan saanut miinuksen kiinni suoraan akun napaan, ohi sen miinusnavassa olevan virtamittauksen, niin sieltäpä ongelmat voivat hyvinkin johtua.

Kaikki ylläpitolaturin lataama energia on silloin mennyt ohi auton oman kirjanpidon ja akun lataus on sitä kautta aivan poskellaan. Mahdollisesti akkukin valmis tämän jäljiltä.

Jep skoda + defa on ehdoton ohje että se - pitää vetää runkoon, ei missään nimessä akulle.

Vinski

Lainaus käyttäjältä: M_M - 06.01.19 - klo:20:24
Jos olet tosiaan saanut miinuksen kiinni suoraan akun napaan, ohi sen miinusnavassa olevan virtamittauksen, niin sieltäpä ongelmat voivat hyvinkin johtua.

Kaikki ylläpitolaturin lataama energia on silloin mennyt ohi auton oman kirjanpidon ja akun lataus on sitä kautta aivan poskellaan. Mahdollisesti akkukin valmis tämän jäljiltä.
Akun lataaminen suoraan navoista (miinus) ei haittaa kuin Start-Stop -automatiikkaa. Ilman Start-Stop -automatiikkaa olevissa malleissa ohjekirjakin neuvoo lataamaan suoraan akun navoista ja pienillä virroilla ei akkukaapelien kytkentää tarvitse irrottaa.

Vinski

Lainaus käyttäjältä: satunnainenmatkaaja - 06.01.19 - klo:19:52
No tuo voisi auttaakkin miten sulla on.Olen kytkenyt kummatkin johdot akkuun.Elikkä vois siirtää - johdon runkoon.

Eli tuohon se maa Start-Stop -automatiikalla.



M_M

Lainaus käyttäjältä: Vinski - 06.01.19 - klo:22:35
Akun lataaminen suoraan navoista (miinus) ei haittaa kuin Start-Stop -automatiikkaa.

No hyvä niin.  8)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

satunnainenmatkaaja

Kiitoksia kaikille avusta.Siirsin ylläpitolaturin miinus johdon runkoon niinkuin vinskin laittamassa kuvassa,mutta silti auto herjaa että virrankulutus on liian suuri ja start-stop ei kytkeydy päälle.Välillä oli ylläpitolaturin johdot irti akusta ja start-stop toimi.

murekepäivä

#5265
Lainaus käyttäjältä: M_M - 06.01.19 - klo:20:24
Jos olet tosiaan saanut miinuksen kiinni suoraan akun napaan, ohi sen miinusnavassa olevan virtamittauksen, niin sieltäpä ongelmat voivat hyvinkin johtua.

Kaikki ylläpitolaturin lataama energia on silloin mennyt ohi auton oman kirjanpidon ja akun lataus on sitä kautta aivan poskellaan. Mahdollisesti akkukin valmis tämän jäljiltä.

Ihan mielenkiinnosta, mites tää homma toimii sitten siinä vaiheessa, kun akku on valmis ja se vaihdetaan uuteen? Mistä auto tietää uuden akun varaustason? Kerrotaanko akkua vaihdettaessa autolle, että nyt on uusi akku vaihdettu ja varaustaso on joku tietty?

Toisinsanoen, eikö akun jännite, jota auto myös mittaa, kerro autolle akun varaustason? Eikö start&stop huijata pois käytöstä juuri niin, että nostetaan keinotekoisesti jänniterajaa, jossa start&stop kytkeytyy, niin korkeaksi, ettei start&stop koskaan kytkeydy päälle?

Mittaako auto tosiaan kulutettua virtaa siinä mielessä, että se tekisi jotain päätelmiä akun varauksesta kulutetun virran ja ajan perusteella?
Škoda Octavia Combi 1.2 TSI DSG Style MY2016A

M_M

Lainaus käyttäjältä: murekepäivä - 08.01.19 - klo:09:53
Kerrotaanko akkua vaihdettaessa autolle, että nyt on uusi akku vaihdettu ja varaustaso on joku tietty?

Kyllä, autolle pitää testerillä kertoa että akku on nyt uusi.

Ei sille varsinaista varaustasoa sentään tarvitse kertoa, se tieto uudesta akusta riittää ja auto osaa kyllä sen jälkeen haistella latausvirran vastaanotosta sen, milloin akku on täynnä.

Sen jälkeen sitä samaa virtamittausta jatketaan jatkuvasti. Jos ylläpitolaturin asentaa suoraan akun napoihin, niin auton näkökulmasta tilanne menee hulluksi. Vaikkapa webastoa käytettäessä, auto mittaa että webasto söi esim 5Ah energiaa akusta. Mutta kas, ylläpitolaturi oli kiinni akun navoissa ja esim 10A laturin tapauksessa tuotti kaiken webaston tarvitseman sähkön, eikä akusta otettu mitään.

Autolla lähdetään ajamaan ja auton laskujen mukaan akusta puuttuu tuo 5Ah. Akku ei kuitenkaan ota sitä vastaan kun se on jo täynnä, auto tekee pidemmän päälle tästä sen tulkinnan että akku on risa ja sitten alkaa tulla erilaisia oireita ja ongelmia. Auto ei esim enää edes yritä kovin pontevasti ladata sitä akkua kun se on jo tuominnut sen paskaksi.

Asennetaan ne laturit oikein, niin säästytään paljolta harmilta.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

murekepäivä

Lainaus käyttäjältä: M_M - 08.01.19 - klo:10:01
Kyllä, autolle pitää testerillä kertoa että akku on nyt uusi.

Ei sille varsinaista varaustasoa sentään tarvitse kertoa, se tieto uudesta akusta riittää ja auto osaa kyllä sen jälkeen haistella latausvirran vastaanotosta sen, milloin akku on täynnä.

Sen jälkeen sitä samaa virtamittausta jatketaan jatkuvasti. Jos ylläpitolaturin asentaa suoraan akun napoihin, niin auton näkökulmasta tilanne menee hulluksi. Vaikkapa webastoa käytettäessä, auto mittaa että webasto söi esim 5Ah energiaa akusta. Mutta kas, ylläpitolaturi oli kiinni akun navoissa ja esim 10A laturin tapauksessa tuotti kaiken webaston tarvitseman sähkön, eikä akusta otettu mitään.

Autolla lähdetään ajamaan ja auton laskujen mukaan akusta puuttuu tuo 5Ah. Akku ei kuitenkaan ota sitä vastaan kun se on jo täynnä, auto tekee pidemmän päälle tästä sen tulkinnan että akku on risa ja sitten alkaa tulla erilaisia oireita ja ongelmia. Auto ei esim enää edes yritä kovin pontevasti ladata sitä akkua kun se on jo tuominnut sen paskaksi.

Asennetaan ne laturit oikein, niin säästytään paljolta harmilta.  :)

Ok, no jopa ovat virityksen tehneet. Miksei tätä hoideta samalla tavalla kuin ylläpitolaturit homman hoitavat, eli päättelevät akun jännitteestä kaiken. Miten tuo järjestelmä mukautuu siihen, kun akku pikkuhiljaa ikääntyy, eikä enää ota kaikkea arvokilpeensä merkattua varausta vastaan?
Škoda Octavia Combi 1.2 TSI DSG Style MY2016A

M_M

Lainaus käyttäjältä: murekepäivä - 08.01.19 - klo:10:10
Miten tuo järjestelmä mukautuu siihen, kun akku pikkuhiljaa ikääntyy, eikä enää ota kaikkea arvokilpeensä merkattua varausta vastaan?

Enpä tiedä, miten se tarkka laskenta varsinaisesti tapahtuu. Mutta tuo mukautuminenhan sen koko järjestelmän idea onkin, akun ikääntyminen on tiedossa ja auto pystyy tarpeen mukaan alkaa hillitsemään virrankulutusta. Ensimmäinen ja merkittävin on varmaan se, että start-stop lopettaa toimintansa kun alkaa näyttää siltä, ettei auto enää välttämättä lähdekään käyntiin jos sen monta kertaa liikennevaloihin sammuttaa. Myös muiden isojen virrankuluttimien katkaisu herkistyy kun akku alkaa olla oikein huono. Tarkoitushan on sinänsä hyvä, palvella autoilijaa ja varmistaa että auto lähtee aina käyntiin, tinkimällä muualta.

Pelkästä jännitteestä mittaaminen on erittäin epäluotettava tapa haistella akun kuntoa ja varaustasoa. Toimii se ylläpitolatauksessa, mutta ei autossa jota start-stop sammuttelee jatkuvasti.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Vinski

Tuollaisessa älykkäässä akun ylläpitojärjetelmässä tulisi olla kaiketi jokin lämpötilakompensaatiokin. Voihan se olla sellainenkin.

Tosiasia on kuitenkin ohjeen mukaan se, että Start-Stop -automatiikalla miinus-johtoa ei pidä kytkeä suoraan akun napaan.

Onko kysyjä muuten kokeillut toista ylläpitolaturia? Saattaahan se esimerkiksi viallinen laturikin tehdä temppunsa Star-Stop automatiikalla.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Vinski - 08.01.19 - klo:20:52
Tuollaisessa älykkäässä akun ylläpitojärjetelmässä tulisi olla kaiketi jokin lämpötilakompensaatiokin.

CAN-gatewayn mittausarvoissa näkyy akun jännitteen ja virran lisäksi myös sen lämpötila, akun sisäinen vastus, akkuun sen käyttöiän aikana ladatut/puretut ampeeritunnit ja paljon muutakin. Sitäpä ei toki tiedä kuin suunnittelijat, että millaisilla algoritmeilla se järjestelmä noita tietoja käyttää.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

satunnainenmatkaaja

En ole päässy kokeilemaan toisella ylläpitolaturilla kun ei tutuilla ole enkä raaski toista ostaa.Nyt on miinus rungossa ja plussa navassa ja oli koko yön latauksessa.Tuöpihaan kun pääsin niin Ei sammunut auto.Herjas taas että virrankulutus on liian suuri.Onkohan tuo akku jo tiensä päässä?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: satunnainenmatkaaja - 09.01.19 - klo:19:41
En ole päässy kokeilemaan toisella ylläpitolaturilla kun ei tutuilla ole enkä raaski toista ostaa.Nyt on miinus rungossa ja plussa navassa ja oli koko yön latauksessa.Tuöpihaan kun pääsin niin Ei sammunut auto.Herjas taas että virrankulutus on liian suuri.Onkohan tuo akku jo tiensä päässä?

Onko tässä perus Ctek tms. laturi käytössä? Onko laturin mukana johtosarja jonka rengasliittimet on kiinnitetty suoraan akun plus napaan ja runkoon? Sattuuko tuossa piuhassa olemaan lataustarpeen näyttö, eriväriset ledit tms? Jos tuo aiheuttaa ongelmia niin kokeilisin ladata pelkillä hauenleuoilla.

Defan ylläpitolaturin mukana tuli kiinteästi asennettava piuha, jonka päässä on led-indikaattori lataustarpeelle. Se ei aiheuta ongelmia ja on varsin kätevä tarkistaa pitääkö akkua ladata. Värit vihreä, keltainen, punainen.

Voihan se akku loppukin olla, jos on ollut kovalla käytöllä eikä ole uudesta asti ladattu ylläpitolaturilla. Akkuliike tai markkihuolto voi koeponnistaa akun, pientä maksua vastaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Enhancer

Sanoisin että virranhallinnalla kestää hetken aikaa toipua tuosta väärästä lataamisesta, eli nyt vaan pitkiä yön yli latauksia runkomaadoituksen kera ja auto oppii kyllä itsekseen takaisin tavoille.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

satunnainenmatkaaja

Motonetista ostettu ctek kyseessä.kytkin näköjään väärin ensin mutta nyt miinus rungossa.täytyy antaa ladata monena yönä nyt.kiitoksia taas kaikille.

Sokota09

Takapenkin keskikyynärnojan luukun kahva jäi tänään käteen. Mitenkäs vaihto onnistuu, joutuuko vaihtamaan koko paskan? Kyllähän taas vitutuskäyrä nasahti tappiin heti aamutuimaan.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 12.01.19 - klo:10:43
Takapenkin keskikyynärnojan luukun kahva jäi tänään käteen. Mitenkäs vaihto onnistuu, joutuuko vaihtamaan koko paskan? Kyllähän taas vitutuskäyrä nasahti tappiin heti aamutuimaan.

Kahvan sai takaisin paikalleen ja jopa toimii. Toinen kahvan sivupidikkeistä oli antautunut ja tästä syystä kahva jäi aamulla käteen. Viitteitä tästä oli jo aikaisemmin, koska luukku ei toiminut kunnolla sisältä avattaessa. Takakontin puolelta avaus toimi moitteettomasti.

stylesti

15 kk vanha 1.0 oktavia style DSG yllätti tänään ikävästi,ei tunnistanut avain eikä myöskkää vara avainta ,onneksi muistin ohjeista lukeneeni että kahvassa on suojus jonka alla on lukkopesä,niin sain oven auki ei startannut oneksi näytölle tuli ohje kuinka käynnistetään vaikka käynnistys ei nomaali tavalla toiminut,tein ohjeen mukaan niin auto käynnistyi,avain piti viedä ihan starttinappula liki ja sitten painaa starttia niin auto käynnistyi,onko kellään  moista tapahtunut ja mikä mahtaa  olla syy mielellään otan vihjeistä oppia,täytyy käydä huollossa näyttämässä mikä vika.

DSL

Patterit loppu avaimista?

Jasca

Kokeile nyt ihan ensimmäiseksi vaihtaa paristo ainakin toiseen kaukosäätimeen. Varsinkin jos autossasi on Keyless Access (KESSY). Kokeile myös kaukosäätimen uudelleenparitusta (koodausta), ohjeet löydät käyttöohjekirjasta ja netistä.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy