Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Seva

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 10.05.17 - klo:13:45
Ai saakeli kun meinaa ottaa hermoon tämä räminä ja helinä sisätiloissa. Toivottavasti lämpimät ilmat vähän auttaisivat. Muistaakseni eivät.  >:(
Taisi olla japanilaisten periaate, että prosessissa oleva pientä vikaa ei kannata korjata, koska sen korjaaminen voi synnyttää isompia vikoja. Ainakin omalla kohdallani tama on pätenyt myös Skodan räminöihin...
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

jarkko_h

#4321
Lainaus käyttäjältä: Ukkonen - 07.05.17 - klo:13:52
Kesärenkaita vaihtaessa huomasin että kaikki auton mukana (7/2013) tulleet 16" Velorum vanteet lähteneet kupruilemaan venttiilin juuresta (tämä selittääkin sen miksi ilmaa piti lisätä muutamaan renkaaseen useammankin kerran talven aikana).

Oheisen linkin takana kuvia.
https://www.flickr.com/photos/149712885@N03/shares/4wBWPu

Muistelisin että olen lukenut muiltakin vastaavia kommentteja, onkohan noita saanut menemään valmistusvian piikkiin?

Jotenkin tuntuu siltä, että tsekit eivät hallitse maalauksen puhtaus- ja esikäsittelyvaatimuksia. Kannattaa tutustua surullisiin tapauksiin yetin maalikorjauksia ja Octavia 3 sinkki ihottuma -säikeissä. Laatu heittelee rajusti ja pahimmillaan maalit kupruilee Skodissa jo vajaan parin vuoden käytön jälkeen.

Voi jollain alkaa huumori loppua, jos sama heikko laatu jatkuu myös  60 tonnin Kodiakissa.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Seva - 10.05.17 - klo:15:27
Taisi olla japanilaisten periaate, että prosessissa oleva pientä vikaa ei kannata korjata, koska sen korjaaminen voi synnyttää isompia vikoja. Ainakin omalla kohdallani tama on pätenyt myös Skodan räminöihin...
Järkevästi sanottu. Itsekin vien auton korjattavasti viime hädässä. Silloin kun ei enää siedä vikaa, tai se on autolle pahaksi.
Sciroccossakin oli viisi vikaa, vain kaksi vein korjattavaksi. Jakopääremontti ja polttonesteputkien resonointi runkoon. Niiden kanssa ei voinut elää.
Jotkut vievät laitettavaksi pienestäkin nitinästä ja kun se nitinä tulee kuntoon niin isompi vika on tullut tilalle.
Tästä muistuu aina mieleeni Honda Preluden takaisinkutsu katon natinoiden takia. Mutta se on eri tarina se.

TTO

Lainaus käyttäjältä: TTO - 12.03.17 - klo:12:17
1.8 TSI Ocu herjasti startatessa jäähdytysnesteen määrästä ja paisuntasäiliö olikin käytännössä tyhjä. Lisäsin nesteet samalla tavalla kuin vuosi sitten. Silloin ongelmaa tutkittiin eikä vuotoja löytynyt ja syyksi epäiltiin ilmakuplien poistumista järjestelmästä. Nyt on varmaan tuota samaa poistumista tapahtunut lisää... (Oculla ikää siis noin 3,5 vuotta.)

Tämä tuli nyt toivottavasti kuntoon. Vaikka painetestit eivät ongelmaa aikaisemmin olleetkaan paljastaneet, niin nyt vuoto vesipumpusta oli jo niin selkeä, että vesipumppu meni vaihtoon. Kustannuksia ei itselle tullut.

Arms

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.03.17 - klo:15:37
Kovasti tuntuu kuitenkin Toyotilla ajavia nämä ongelmat häiritsevän. Sinä et tietenkään ole kuullut mitään...

Toyota-kuskina vastaan jo vähän vanhempaan viestiin.

Itselläni on -15 Avensis, jossa tuulilasissa peruutuspeilin takana lasilla, on nämä laserit ja kamerat tai mitä lie. Ongelmat johtuivat hieman erisyistä kuin Octavian vastaavat. Pakkasilla ajoon lähdettäessä nuo lasilla olevat kamerat jne. jäivät huurtuneen tai jopa sisäpuolelta jäätyneen tuulilasin taakse, eivätkä siksi toimineet. Asiaan on nyt tullut korjaus, joka omaan autoon tehtiin pari viikkoa sitten. Tuohon kohtaan, jossa kamerat jne. ovat, asennettiin jonkinlainen lämmitin ja softa päivitettiin. Nopeasti katsottuna en itse ole löytänyt tuota lämmitintä lasilta, eli en tiedä mihin se siellä tuli.

Mutta nyt tuntuu toimivan taas kamerat, eikä auto ole kertaakaan ilmoittanut, että turvajärjestelmät olisivat pois käytöstä. 

jaakko

Pieni mutta kiusallinen harmi. Jarruvalopolttimon vaihdon yhteydessä koko takavaloyksikkö jäi hieman raolleen kun en uskaltanut painaa tarpeeksi voimakkaasti sisään kiinnitystappien katkeamisen pelossa. Tappien muotoilu on miehinen, pitäiskö vaan riskillä painaa lujempaa vai onkos tähän joku niksi?
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

BMF

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 12.05.17 - klo:13:41
Pieni mutta kiusallinen harmi. Jarruvalopolttimon vaihdon yhteydessä koko takavaloyksikkö jäi hieman raolleen kun en uskaltanut painaa tarpeeksi voimakkaasti sisään kiinnitystappien katkeamisen pelossa. Tappien muotoilu on miehinen, pitäiskö vaan riskillä painaa lujempaa vai onkos tähän joku niksi?

Varmista ettei johto jää mutkalle sinne valon ja korin väliin (tätä vaikea todeta kun on niin kehveli paikassa). Kunhan olet kovin siinä uskossa että johto ei ole mutkalla niin loppu menee kunnon voimaa käyttäen. Itselläni jäi toinen mutkalle pakkivalojen vaihdossa mutta en onneksi saanut rikottua mitään. Ne johdot oli muutenkin kettumaisen lyhyet.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

jaakko

Lainaus käyttäjältä: BMF - 12.05.17 - klo:13:48
Varmista ettei johto jää mutkalle sinne valon ja korin väliin (tätä vaikea todeta kun on niin kehveli paikassa). Kunhan olet kovin siinä uskossa että johto ei ole mutkalla niin loppu menee kunnon voimaa käyttäen. Itselläni jäi toinen mutkalle pakkivalojen vaihdossa mutta en onneksi saanut rikottua mitään. Ne johdot oli muutenkin kettumaisen lyhyet.
Kiitoksia nopeasta vastauksesta. Tämä kävi mielessä, mutta kuten totesit niin hankala sitä on nähdä. Pitää tarkistaa.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

infinity

Vuoden vanhasta Octaviasta pimeni tänään subbari. Onko kenelläkään minkäänlaista ideaa että mikä voisi olla vialla? Vikaa vahvistimessa vai elementissä? Eilen kun sammutin auton niin toimi ihan normaalisti, mutta tänään ei ole herännyt henkiin vaikka useita startteja jo takana. Eli yön aikana pimeni. Niin ja kyseessä siis alkuperäinen Canton.

Vaikka tuo subbari ei ole mikään kummoinen, niin aika surkealta kuulostaa kun sitä ei ole ollenkaan.  :(
BMW 530e xDrive

Killer

Lainaus käyttäjältä: infinity - 20.05.17 - klo:10:43
Vuoden vanhasta Octaviasta pimeni tänään subbari. Onko kenelläkään minkäänlaista ideaa että mikä voisi olla vialla? Vikaa vahvistimessa vai elementissä? Eilen kun sammutin auton niin toimi ihan normaalisti, mutta tänään ei ole herännyt henkiin vaikka useita startteja jo takana. Eli yön aikana pimeni. Niin ja kyseessä siis alkuperäinen Canton.

Vaikka tuo subbari ei ole mikään kummoinen, niin aika surkealta kuulostaa kun sitä ei ole ollenkaan.  :(

Takuuseen tuo menee. Vie vaan merkkarille korjautettavaksi.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

infinity

Lainaus käyttäjältä: Killer - 21.05.17 - klo:20:07
Takuuseen tuo menee. Vie vaan merkkarille korjautettavaksi.

Keskiviikkona on muutenkin menossa huoltoon, niin samalla saavat tutkia tota. Eli silloin ollaan toivottavasti viisaampia..
BMW 530e xDrive

HAL9000

Loputtoman tuntuiseen listaan pieniä murheitä ilmoittautui tällä viikolla pari uutta. "Brake servo failure". Ei suostunut aluksi edes tarttaamaan, parin yrityksen jälkeen käynnistyi. Virheilmoituksen merkkivalo paloi kunnes seuraavaan käynnistykseen saakka. Jarrut toimivat normaalisti. Nämä alituiset "joutavat" virheilmoitukset ovat syöneet sen pienenkin uskottavuuden mikä niillä pitäisi olla. Kertaakaan ei virheilmoituksen takana ollut todellista vikaa, tai ainakaan se ei ole ilmennyt mitenkään muuten kuin mittaristossa.

Lisäksi ilmastointi on alkanut pitää vienoa, mutta selkeästi kuuluvaa vihellystä, kuin voimakkaan tuulen huminaa ilmavaihtoputkissa. Reilu 40tkm ajettu auto herättää yhtä paljon luottamusta kuin 80-luvun alkupuolen Fiat Uno. Ei voi kuin taivastella tätä kokoonpanon ja komponenttien laatua.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 26.05.17 - klo:22:34
Loputtoman tuntuiseen listaan pieniä murheitä ilmoittautui tällä viikolla pari uutta. "Brake servo failure". Ei suostunut aluksi edes tarttaamaan, parin yrityksen jälkeen käynnistyi. Virheilmoituksen merkkivalo paloi kunnes seuraavaan käynnistykseen saakka. Jarrut toimivat normaalisti. Nämä alituiset "joutavat" virheilmoitukset ovat syöneet sen pienenkin uskottavuuden mikä niillä pitäisi olla. Kertaakaan ei virheilmoituksen takana ollut todellista vikaa, tai ainakaan se ei ole ilmennyt mitenkään muuten kuin mittaristossa.

Lisäksi ilmastointi on alkanut pitää vienoa, mutta selkeästi kuuluvaa vihellystä, kuin voimakkaan tuulen huminaa ilmavaihtoputkissa. Reilu 40tkm ajettu auto herättää yhtä paljon luottamusta kuin 80-luvun alkupuolen Fiat Uno. Ei voi kuin taivastella tätä kokoonpanon ja komponenttien laatua.

Sulla on vissiin käynyt huono flaksi auton kanssa. Tai sitten itselläni on käynyt hyvä tuuri. Ei kuulosta tutulta nuo vikakuvaukset. Virheilmoituksia ei ole Octaviassa (my15) tullut kai kuin kerran 100tkm aikana, sekin meni ilman varikkokäyntiä ohi.
Octavia III RS TDI

Max3

Octavia vaihtui tuoreeseen helmikuussa (MY17). Nyt on varattu aika takuukorjauksille: kuljettajan puoleinen taustapeili pitää kääntyessään pysäköintiasentoon melkoista ääntä, korjauksena peilin runko vaihdetaan. Toinen vaarallisempi ongelma on start-stopin liian aikainen moottorin sammuttaminen, auto on vielä liikkeessä, kun moottori sammuu ja tällöin ohjauksen ja jarrutuksen tehostus eivät enää toimi. Tämä toimi aivan eri lailla 2012 Octaviassa tsi 1.4, jossa vasta auton pysähtyminen sammutti moottorin.Muuten olen ollut autoon tyytyväinen, keskikulutus laski 0,5 litraa aiempaan verrattuna.
Octavia 1.4 tsi combi 2017 black
ex Octavia: combi 2012, hb 2011

jaiksi

Lainaus käyttäjältä: Max3 - 07.06.17 - klo:18:51
Octavia vaihtui tuoreeseen helmikuussa (MY17). Nyt on varattu aika takuukorjauksille: kuljettajan puoleinen taustapeili pitää kääntyessään pysäköintiasentoon melkoista ääntä, korjauksena peilin runko vaihdetaan. Toinen vaarallisempi ongelma on start-stopin liian aikainen moottorin sammuttaminen, auto on vielä liikkeessä, kun moottori sammuu ja tällöin ohjauksen ja jarrutuksen tehostus eivät enää toimi. Tämä toimi aivan eri lailla 2012 Octaviassa tsi 1.4, jossa vasta auton pysähtyminen sammutti moottorin.Muuten olen ollut autoon tyytyväinen, keskikulutus laski 0,5 litraa aiempaan verrattuna.

Eiköhän tuo SS:n toiminta ole ihan suunnittelu noin toimivan. Moottori käynnistyy heti kun nostaa jalan jarrulta -> Ohjaustehostin toimii.
Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG vm. -17
Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI man. vm. -15

Ambientti

Onko eroa Eco vs. Normal ajomoodilla? Volvossa teki Eco moodissa just noin, että sammui jo ennen pysähtymistä, siinä en kyllä huomannut että jarru- tai ohjaustehostus olisi hävinnyt.

psxgamer

Minulla on vm16 Octavia, eli siis pre-facelift. Siinäkin SS sammuttaa usein auton kun lähestytään hitaasti ja jarrutetaan, mutta auto vielä liikkuu. Automyyjä kertoi aikanaan ennen tilausta, että tämä on uusissa Octavioissa ja Superbissa SS:n uusi ominaisuus.

Ei haittaa, koska kytken SS:n aina pois auton käynnistyessä. Pistän päälle vain jos tiedän, että istun valoissa pidempään. Normaalissa ajossa SS:n aktivointi on vain ärsyttävää ilman mitään hyötyä.

jaakko

Kuskin puolen sisälokarissa tupakkiaskin kokoinen reikä, ilmeisesti talven aikana tullut. Onkohan tuo kuinka hankala irrottaa/raottaa että saisi putsattua ja paikattua? Tai itse jopa vaihdettua? Varaosaa ei äkkiä googlaten kotimaassa taida saada kuin marmorilta ja sieltäkin varmaan erikseen tilaamalla.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Jaka

Minulla hajosi myös kuskin puoleinen sisälokasuoja talvella.Vaihdettiin huollon yhteydessä,ja oli minusta aika halpa 33euroa.
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI laurin&klement 4*4 combi
Ex.SKODA OCTAVIA 2.0 TDI RS combi
Ex.SKODA OCTAVIA 1.6 TDI combi
Ex.RENAULT MEGANE
Ex.RENAULT LAGUNA
Ex.5*OPEL ASTRA
Ex.3*TOYOTA COROLLA
Ex.MAZDA 626
Ex.2*FORD ESCORT

jaakko

Lainaus käyttäjältä: Jaka - 09.06.17 - klo:10:30
Minulla hajosi myös kuskin puoleinen sisälokasuoja talvella.Vaihdettiin huollon yhteydessä,ja oli minusta aika halpa 33euroa.
:o No kyllä! Ei paljon tuolla hinnalla kannata ruveta korjailemaan.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

kimmu

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 15.03.17 - klo:09:57
Tähänkin oli huollossa korjausohje tehtaalta asti. Korjautin takuun piikkin samalla kun kojelaudan sirinät.

Oliko tuo sirinä mittaristossa? Hyvä joku sopiva hakusana olisi huollolle olla, kun niin ihmeellinen "sirinä" kuuluu aina välillä ja hieman hankala tarkkaa kohtaa sanoa mistä kuuluu.

iltavilli

Nyt kun on tullut ajettua vajaa tuhat km FL 1.4:llä, niin tuntuu että tuossa uudemmassa koneessa on vähemmän alavääntöä kuin vanhassa. Kakkosellakin pienillä kierroksilla ei ensin tunnu menevän mihinkään, kunnes sitten voimaa tulee kerralla reippaasti. Vanhan mallin 140hp kone tuntui tuossa suhteessa paremmalta. Samaten välillä kun nostaa kaasun ja painaa sitä uudelleen tulee outo nykäisy. Muutenhan voimaa on hyvin.

Hidalgo

Miten Octavia Style 1.4 MY17 non-FL autosta saa kääntymisvalot (sumuvalot) pois? Vai eikö niitä saa kuin ohjelmoinnilla?

Seva

Lainaus käyttäjältä: iltavilli - 12.06.17 - klo:16:03
Nyt kun on tullut ajettua vajaa tuhat km FL 1.4:llä, niin tuntuu että tuossa uudemmassa koneessa on vähemmän alavääntöä kuin vanhassa. Kakkosellakin pienillä kierroksilla ei ensin tunnu menevän mihinkään, kunnes sitten voimaa tulee kerralla reippaasti. Vanhan mallin 140hp kone tuntui tuossa suhteessa paremmalta. Samaten välillä kun nostaa kaasun ja painaa sitä uudelleen tulee outo nykäisy. Muutenhan voimaa on hyvin.
Voisiko olla niin, että tämä ei johdu faceliftistä vaan siitä kun 1.4 kone päivitettiin jo ennen faceliftiä 140 heppaisesta 150 heppaiseksi. Suurimman tehon kierrosluku nousi samalla jonkin verran. Maksimiväännön alue säilyi paperilla samana, mutta olisiko kuitenkin alavääntö hieman ohentunut?
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

iltavilli

Lainaus käyttäjältä: Seva - 12.06.17 - klo:20:32
Voisiko olla niin, että tämä ei johdu faceliftistä vaan siitä kun 1.4 kone päivitettiin jo ennen faceliftiä 140 heppaisesta 150 heppaiseksi. Suurimman tehon kierrosluku nousi samalla jonkin verran. Maksimiväännön alue säilyi paperilla samana, mutta olisiko kuitenkin alavääntö hieman ohentunut?
Joo, tuskin on mitään tekemistä faceliftin kanssa. Tiedä sitten vertyykö kone kilometrien myötä tai olisiko uudempaa softaa tarjolla. Koneen äänikin on vähän erilainen kuin vanhassa koneessa. Ainakin manuaalilla tuo käytännössä on vähän hankalampi ajettava, DSG:llä voi olla toisin.

iltavilli

Onko muilla Faceliftissä kaasupolkimessa pykälä juuri ennen kun kaasu on pohjassa?

Zego

Lainaus käyttäjältä: iltavilli - 13.06.17 - klo:17:49
Onko muilla Faceliftissä kaasupolkimessa pykälä juuri ennen kun kaasu on pohjassa?
En tiedä Skodasta, mutta tiedän että jossain autoissa tuollainen on ollut ns. automaattilaatikon kick-down toteutus.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: iltavilli - 13.06.17 - klo:17:49
Onko muilla Faceliftissä kaasupolkimessa pykälä juuri ennen kun kaasu on pohjassa?
On jo ennen fl manuaalissakin. En muista mikä virka sillä oli.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

iltavilli

Ok, kiitos tiedosta. Vanhassa kun ei tuollaista ollut.

U. Turhapuro

Millä olette korjanneet turvavyön korkeussäädön räminät. Kerran vaihdettu huollossa uusi osa, mutta ei se siitä miksikään muutu. Pitää se nappi sellaista ääntä, joka häviää, kun painaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy