Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Ambientti

Olisiko tuossa HI asennossa sellainen idea että Webasto alkaa heti lämmittämään myös sisätilaa? Voiko sillä jotenkin ohittaa tuon normitoiminnon, missä se lämmittää ensin moottoria, ja vasta sen lämpenemisen jälkeen aloittaa sisätilan lämmittämisen? Lyhyellä lämmityksellä ei sitten kerkeä lämmetä kuin moottori.

b1mpo

Ei sillä varmaan merkitystä ole, vaikka niin tekisikin. Webasto vetää täyttä hönkää koko ajan kuitenkin, kunnes saavuttaa tietyn nesteen lämmön, jolloin menee puolelle teholle. Sisälle tuleva lämmitetty ilma on tietysti kuumempaa, mitä myöhemmin sisäpuhallus lähtee päälle. Se lähtee kuitenkin melko pian ja kokonaishyöty on lähelle sama.5KW on kova teho jokatapauksessa ja lämmitys on nopea.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Bonneville

Pari huomiota tullut loppusyksyn aikana:

Sateella/märällä ajaessa jarruihin tuntuisi lentävän vettä sen verran että jarrua painaessa menee hetki kun alkaa jotain tapahtua..
Sama fiilis kun jarrukilvet puuttuisivat (3BG passatissa oli muinoin samaa ominaisuutta). Tämä siis isolla tiellä ajaessa.

Takavanteisiin kerää lunta hyvin runsaasti. Vaikuttaako iso ET/renkaat on erityisen sisällä lokasuojassa?
Takajarrupalat jää kiinni levyihin, eli napsaus käy aina aamuisin kotoa lähtiessä vaikka ei käyttäisi käsijarrua.
Ocu 3 -19 1.5TSI DSG

b1mpo

Yritin saada vcds:llä jarrujen putsausta muutettua vahvemmalle, ei löytynyt oikeaa security codea. Pitäisi suolalitkukeleillä vähän käsijarrulla putsata aina kun muistaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Devl

#3994
Hyvät kanssa autoilijat lukekaa se manuaali ensimmäisenä. Webasto lämmittää sisätiloja vasta kun moottorin jäähdytysveden lämpötila on 50°C:tta. Se asetusarvo ilmastoinnille voi olla vaikka 100°C:tta mutta ei ala lämmittämään ennenkuin veden lämpötila on tuo 50°C:tta.

Tässä vielä tarkka lainaus ohjekirjast: Seisontalämmityksessä puhallin kytkeytyy vasta, kun jäähdytysnesteen lämpötila on noussut noin 50 °C:een. Itsellä sivu 113.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 03.12.16 - klo:10:19
Huomasinpa tuossa että molemmissa xenoneissa on melko isot keltaiset alueet, näkyy todella hyvin lumella. Arvelin että johtuisi siitä että umpioiden alalaidat ovat huurussa, mutta eihän se siitä voi johtua. Kohta 40tkm mittarissa, tuossako oli noiden polttimoiden kestoikä?

No niin..
Vaihdettiin polttimot, edelleen keltaista näyttää. Pienen keskustelun jälkeen vaihdettiin umpiot, ja perskuta sentään, edelleen on keltaiset soikiot.
Umpioiden vaihdon jälkeen on kyllä huomattavasti pienemmät soikiot, mutta aivan selkeät keltaiset kuitenkin.
Pitää vaikka huomenna laitella kuvia tänne, raatikin voi ottaa asiaan kantaa.
Miten ihmeessä voi olla noin? Umpiotkin vaihtoivat maahantuojan sen kummemmin kommentoimatta.
Uutena olivat aivan kirkkaat koko alueeltaan, parisen viikkoa sitten kellastuivat. Eikä vika liene omissa silmissäkään, kun vaimokin huomaa saman ilmiön.

Onpa omituista. Ballastit?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

b1mpo

Itsekin kiinnitin huomiota kellertävään kohtaan keskellä valokeilaa. Onkohan jostain spektristä kyse? Nyt siis 7tkm takana ja uutena ei näkynyt. Kehuin myyjällekin parantuneita valoja. Muutaman tuhannen ajetuilla xtreme visioneilla sen havaitsin ja nyt kun originellit löin takaisin, niin niissä sama homma. Ei maata mullistava asia, mutta olisi kiva tietää mistä johtuu..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ouzi

Kaippa se on ominaisuus. Kun mullakin näkyy keltainen kohta valossa vaikka umpio vaihdettiin. Ja näkyy oikean puoleisessa myös mut vähemmän.

jaston

Mulla vaihdettiin merkkihuollossa parikolme viikkoa sitten uudet polttimot ja samaa kellertävää  näkyy tietyssä kohtaa valokeilaa. Huomaa siis ainoastaan kun auto on esim. lähellä seinää.
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

jaston

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 13.12.16 - klo:10:09
Juuri näin. Pisti silmään että huolto-ohjeessa (bodywork pdf) on mm. tyhmästi ohjeistettu kampeamaan ruuvarilla se valo sieltä pesästä. Käyttöohjeessa on oikein, eli lou'uttamalla vasemmalle lähtee, ilman työkaluja. Näkyy joissain foorumikuvissa että osa kampeaa sen irti, kun se metalliklipsi on sitten vääntynyt vituralleen. Sen voi taitella kyllä takaisin, eli väännät sen vapaan pään alas, suht lähelle lampun runkoa. Klipsin tulee vastata lampun reiän peltiin (jossa ruojamuovi pellissä) siitä liuskamaisesta osasta, eli klipsin ei kuulu muljahtaa kokonaan sinne sisään tai sitä ei saa ehjänä irti.
Vastaava klipsi on farkun takapenkin sisävaloissa (ainakin lasikaton kanssa). Näissä liu'uttaminen ei onnistu vaan se klipsi on pakko yrittää työntää ruuvarilla kasaan. Huono ratkaisu.

Juu tuli vaihtaessa tosiaan kammettua auki ja tulos on nyt "löysä" kiinnitys. Täytyy koittaa sitä klipsiä taivutella...
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

TPP

Tuohon starttaus ongelmaan liittyen tänään vaihettiin öljyt ja suodatin. Jonkulaista softaa octavioihin on tulossa. Itellä kans kolme kertaa käynnistyny heikosti.
Skoda Octavia III Combi RS TDI Man. Rallye Green
Ex. Peugeot 306 -97
Ex. Skoda Octavia RS TDI HB -07
Ex. Nissan Primera GT -97

esako62

http://www.briskoda.net/forums/topic/395080-vrs-tdi-occasionaly-slow-to-fire-up/

Tuon forum-viestin perusteella korjaus olisi jo olemassa. Toivottavasti. Onko kenellekään vielä k.o. korjausta tehty ja vaikuttaako se todella?

mtk

Onko muilla takajarrujen rahinaa octavia combi style 1.4 vm.2015.
Ã,,äni on jarrutettaessa kuin loppuun kulunut jarrupala hankaisi levyä, etenkin kun auto on seissyt muutaman tunnin ja ääni tulee senkin jälkeen aina jarrutettaessa, kylläkin hiljempana.
Valitin 30tkm huollossa, antoivat jarruille valoa, ei mitään vikaa kun tarkistivat (ei tietenkään ole koskaan mitään vikaa)
Jarrulevyissä näkyy mustia poikkiviivoja ja muutenkaan jarrulevyt ei ole kiiltävät kuten autoissani on yleensä ollut. Tätä ennen oli superb ja ei mitään rahinoita jarruissa.

Maahantuoja ei nyt ensi kyselyllä tullut mitään vastaan, kehotti jarruttamaan kunnolla.
No on jarrutettu ja ajettu käsijarru päällä ja koitettu kaikkea.
Olen sitä mieltä että on materiaalivika.
Jarrut ei ole kuluneet.
Jarruissa on kuulemma 10tkm takuu, että silleen.
Katotaan millanen tapppelu tulee, ääni tuntuu pahenevan, en pidä siitä että uudehko auto äänehtii kuin vanha romu.
Octavia 1,4TSI,DSG
Superb 2,0 TDI200, DSG,

b1mpo

Jos ajaa suolapaskakelissä ja ei jarruta levyjä kuivaksi ennen parkkeerausta, kuuluu levyistä ääntä. Vannevalinta hiukan voi vaikuttaa asiaan. Ã,,äni lähtee taas kun jarruttelee.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ekomies

Lainaus käyttäjältä: mtk - 18.12.16 - klo:21:51
Onko muilla takajarrujen rahinaa octavia combi style 1.4 vm.2015.
Ã,,äni on jarrutettaessa kuin loppuun kulunut jarrupala hankaisi levyä, etenkin kun auto on seissyt muutaman tunnin ja ääni tulee senkin jälkeen aina jarrutettaessa, kylläkin hiljempana.
Valitin 30tkm huollossa, antoivat jarruille valoa, ei mitään vikaa kun tarkistivat (ei tietenkään ole koskaan mitään vikaa)
Jarrulevyissä näkyy mustia poikkiviivoja ja muutenkaan jarrulevyt ei ole kiiltävät kuten autoissani on yleensä ollut. Tätä ennen oli superb ja ei mitään rahinoita jarruissa.

Maahantuoja ei nyt ensi kyselyllä tullut mitään vastaan, kehotti jarruttamaan kunnolla.
No on jarrutettu ja ajettu käsijarru päällä ja koitettu kaikkea.
Olen sitä mieltä että on materiaalivika.
Jarrut ei ole kuluneet.
Jarruissa on kuulemma 10tkm takuu, että silleen.
Katotaan millanen tapppelu tulee, ääni tuntuu pahenevan, en pidä siitä että uudehko auto äänehtii kuin vanha romu.
Minulla rohisi jarrut aika ajoin  esim. sadekelillä jos auto oli vaikka yön yli seissyt,niin piti jarrutella palat puhtaaksi ruosteesta parilla ensimmäisellä jarrutuksella.Muutenkin nuo jarrut on arveluttavat kun juurikin sadekelillä tapahtuu jarrujen häipyminen ::)
Mutta että jarruissa on 10 tkm takuu  :o siis onko auton 2v takuu jaettu eri osille eri mittaiseksi?

Daatta

Auton seistessä sateessa jarrulevyt luonnollisesti ruostuvat. Myös jos ajaa märällä kelillä talliin ja vetää käsijarrun päälle, niin liikkeelle lähtiessä kuuluu aikamoinen pamaus kun palat irtoavat levystä. En tiedä miten tämä voisi olla vika, enemmänkin ominaisuus. Rahina loppuu yleensä muutaman jarrutuksen jälkeen.

Jarrujen "herkistys" suositellaan tehtäväksi parin vuoden välein, ainakin merkkihuollossa. Ei siitä haittaakaan ole, varsinkin jos itse tekee. Tulee puhdistettua & rasvattua liukupinnat ja tarkastettua muutenkin että kaikki on kunnossa. Jos on esim. kitkapinta irronnut palasta, niin se aiheuttaa monenmoista takeltelua.

Sadekelillä ei pitäisi jarrut nykyautoissa häipyä, koska auto "jarruttelee" itsekseen aina kun on pyyhkijät päällä.

Takuu ei yleensä kata kuluvia osia, kuten jarruja. 10tkm takuu on siinä jo hyvä kädenojennus.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mtk

Niin tässä on matkan varrella ollut ehkä 15kpl eri autoja ja nytkin seisoo pihalla toinen, 10v vanhempi auto.
Sillä ajetaan erittäin vähän ja ei sen jarrut rahise kuin hetken kun ruoste on pois levyistä.
Levyt kiiltää sen jälkeen.
Octavian levyjen pintaan jää kiinni ilmeisesti jarrupaloista jotain möhnää, joka tekee pintaan mustia poikkiviivoja, ne ei ole pyörimissuuntaisia, vaan sen vastaisia.
Ja vanteet on originaalit.

Että pitäisi ostaessa etukäteen tietää että vain skoda octavian jarrut alkaa rahisemaan 20tkm jälkeen.
Niitä saisi vanhaan tapaan sorvailla tai muuten jollain hiomapaperilla putsailla.
Kätevää.

Kaikki on vain vastuun pakoilua kun ei myönnetä materiaalivikaa.
Octavia 1,4TSI,DSG
Superb 2,0 TDI200, DSG,

b1mpo

#4007
Laita kuvaa ennen ja jälkeen jarruttelun? Itellä toinen saman korinen ja suolakylvyn,  sekä seisomisen jälkeen kohisee ekassa jarrutuksessa, mutta putsaantuvat siitä. Pidän sitä tuolla liuosmäärällä normaalina, mitä täällä pirkanmaalla nyt tietä kylvetetään jatkuvasti märäksi.

Ps. Suolalaatuja on erilaisia ja jarrulevyt sisarmallien kanssa samoja.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Poikkiviiva lienee jarrupalan ääriviivaa. Takajarruissa tuo helposti kielii käytön puutteesta, motarin ramppiin jarruttelemaan kunnolla...

Materiaalivika olisi mahdollinen, jos jarrulevyssä on valuvika ja/tai metalli on huonolaatuista. Vaikea uskoa, että OEM osissa tämmöistä pääsisi tapahtumaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mtk

Tässä on skodan levyn kuva ja autolla on ajettu noin 5 tuntia enne kuvan ottoa http://aijaa.com/TnYSVk
Vertailun vuoksi toinen kuva on autosta jolla ajettu 3 päivää sitten http://aijaa.com/wDpCKK

Olen koittanut jarrutella kovaa, ääni ei koskaan poistu kokonaan.
Jarrut oli hiljaisia uutena ja sellaisena sen kuuluu pysyäkin koko ajan.
Ja niinkuin kerroin ei superb tällainen ollut, eikä mikään muukaan auto.
Octavia 1,4TSI,DSG
Superb 2,0 TDI200, DSG,

b1mpo

Superb -16 2.0tdi dezentin vanteilla, ajettu ehkä 25-40tkm.




Golf -15 moottori 1.2tsi RC vanteilla, kilsoista ei tietoa.




Oma Octavia 7tkm ajettu, Skodan vanteilla.




Kaikilla autoilla ajettu tänään. Omassa työmatkassa on liian vähän jarrutuksia, jonka takia jarrut on tuon näköiset. Ei siis ole auton vika. Myös tielitku on sellaista, joka tuohon vaikuttaa eniten.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

RockOla

Nyt heitti tuulilasinlämmitys pelaamasta. Kuskin puoli pelaa mut vänkärin puoli ei doimi.
Tämä räsä tais olla maanantaimalli  :(
Rs ocu 4x4

TTO

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.12.16 - klo:15:55
Poikkiviiva lienee jarrupalan ääriviivaa. Takajarruissa tuo helposti kielii käytön puutteesta, motarin ramppiin jarruttelemaan kunnolla...

Materiaalivika olisi mahdollinen, jos jarrulevyssä on valuvika ja/tai metalli on huonolaatuista. Vaikea uskoa, että OEM osissa tämmöistä pääsisi tapahtumaan.

Noita poikkiviivoja syntyy levyyn, kun ABS:n tai ajonvakautuksen vaikutuksesta jarrut "hakkaavat" jarrulevyyn ja levyn lika kasautuu viivoiksi. (Olen itse saanut noita viivoja useinkin takajarruihin vaikka jarrut ovat ihan normaalisti toimineetkin.) Sanoisin, että kuvatulta puolelta jarrupalat eivät ota kunnolla kiinni jarrulevyyn muulloin, kuin näissä "ääritapauksissa", jolloin järjestelmä antaa jarruille kunnolla painetta. Rahiseva ääni voi taas tulla levyn toiselta puolelta ja siellä puolella jarrupala laahaa levyä vasten ja levy saattaa olla hyvinkin kirkas.

ophaa

Voisiko tuo rahina johtua säästä?  Nyt kun kelit lauhtuivat myös Itä-Suomessa, on omassa 67tkm ajetussa Octaviassa alkaneet jarrut rahista päivittäin, auton seisottua yön yli pihassa tai työpäivän ajan parkissa. Välillä ajettu suolatuilla teillä ja välillä muuten vain loskaisilla. Rahina kyllä katoaa kun jarruttelee.

timokin

Mulla on tommonen vm.2016 octavia combi 1,6tdi 4x4 jossa on radion kuuluvuuden kanssa ongelmia. Radio kuului uutena moitteettomasti missäpäin suomea tahansa. Nyt kuuluu särisemättä pelkästään kaupungissa. Autoa on tutkittu n.10 kertaa on vaihettu vahvistimia, 2kpl antennia, johdotus mitattu ja nyt ohjainlaite hanskalokeroon. Vaan vika ei korjaantunut. Asun kuopiossa ja pääsäntöisesti ajan savossa. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia radion kanssa???

japa

Lainaus käyttäjältä: timokin - 21.12.16 - klo:17:14
Mulla on tommonen vm.2016 octavia combi 1,6tdi 4x4 jossa on radion kuuluvuuden kanssa ongelmia. Radio kuului uutena moitteettomasti missäpäin suomea tahansa. Nyt kuuluu särisemättä pelkästään kaupungissa. Autoa on tutkittu n.10 kertaa on vaihettu vahvistimia, 2kpl antennia, johdotus mitattu ja nyt ohjainlaite hanskalokeroon. Vaan vika ei korjaantunut. Asun kuopiossa ja pääsäntöisesti ajan savossa. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia radion kanssa???
Mulla oli uutena kuuluvuusongelmia octavia -13 mallissa. Ongelma parantui uudella päivityksellä.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

JS-Tuning

Oma räsä kävi korjaamolla. Vikaa tutkitaan tehtaan päässä eli ongelma on tiedossa.
Vaihtoivat kuitenkin moottoriöljyt ja suodattimen veloituksetta.
Starttaus ongelmaa ei ole ollut nyt kuukauteen joten siinäpä selvittelevät.

Smigis

Lainaus käyttäjältä: Smigis - 13.12.16 - klo:09:57
Potilaana 1.4tsi 150hv koneella, ajokilometrimäärän ollessa 4800km ja oireina kylmällä säällä nykiminen kunnes auto saavuttaa norm. käynti lämpötilan (pakokaasun vikavalo palanut ajoittain) sekä mittariston resenoiminen. Ilmeisesti monella muullakin näitä samoja vikoja ollut niin onko miten asiat ratkottu jos/ja kun on syy selvinnyt. Autolle varattu takuuhuolto ensi viikolle.

Auto kävi siis huollossa ja ilmeisesti ainakin näihin 1.4tsi koneisiin on olemassa moottorin ohjelmistopäivitys millä poistunee tuo nykiminen, muutaman kylmäkäynnistyksen ( alle +5) yhteydessä omassa autossa ei ole havaittavissa nykymistä enään. Sekä mittaristo irroitettiin ja kiinnitettiin uudelleen.

jlsko16

Oletko jo ajellut pakkaskeleillä? Mulle tehtiin päivitys marraskuussa ja käytös muuttui +keleillä, mutta kun on yksikin aste pakkasta niin nykii entiseen malliin.
Octavia LB 1.4TSI Style 16 Dynamic pack

Smigis

En ole ajellut kun ei etelässä ole miinuksen puolelle mennyt pitkään aikaan. Ok, täytyy seurailla kun pakkasta seuraavan kerran on tulossa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy