Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

esako62

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 07.11.15 - klo:20:01
Voi olla tosiaan eroja laadussa. Itsellä kun toinen peräkkäin samoilla "ominaisuuksilla" herää kysymys ollaanko liian vaativia vai miksi jotkut sanovat kulkevan "suoraan" ja jotkut eivät. 

Muistanko oikein että Octavioita on kahdella eri tavalla toteutetulla taka-akselirakenteella myynnissä. Onko näillä sitten vaikutusta tuohon suoraan kulkemiseen?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: esako62 - 08.11.15 - klo:07:24
Muistanko oikein että Octavioita on kahdella eri tavalla toteutetulla taka-akselirakenteella myynnissä. Onko näillä sitten vaikutusta tuohon suoraan kulkemiseen?

Samassa automallissa voi olla eri aivan 2 erimallista taka-akselia. Niin III Ocussakin.

Aikoinaan monessa etuveto farkussa (esim. Ford) oli takana suora jäykkä akseli.
Opel A Vektorissa oli tehoversioissa erillisjousitus, jossa mm. iskunvaimentimet olivat pidemmät.

Käsittääkseni suoran akselin etuja on, etteivät pyöräkulmat muutu kuormituksen mukaan ja pito tiehen pysyy samana,
sekä yksinkertainen & helppo rakenne. Kääntöpuolella on rajoittunut mukavuus, toisen pyörän alle osuva isompi töyssy heilauttaa akselia ja koria.

Monivarsituennassa tai yhdystukiakselissa taas toisen puolen jousto ei välity koriin eikä toisen puolen pyörään samalla tavalla.

Kolmas tyyppi on joskus japanilaisten soveltama joustinjalat myös takana, muistelen ettei sitä pidetty kovinkaan hyvänä ajossa muuttuvien kulmien vuoksi.

Joku parempimuistinen saa täydentää ajatuksiani ja oikoa parhaansa mukaan.

Toteutus ei sinänsä ratkaise eri tyyppien hyvyyttä tai huonoutta.

Mm. iskunvaimentimet ja ne kuuluisat pyöränkulmat oikein säädettynä vaikuttavat myös todella paljon ajettavuuteen (mm. kulkeeko suoraan). Arenaa lukemalla huomaa, että hajonta (vaihtelu, myös laadullinen ) eri yksilöiden välillä on melko suurta.  :o



Yritetään pärjätä.

Hannes

Jäykkäntaka akselin eduiksi ei voida laskea mitään muuta kuin sen että se on yksinkertainen ja halpa.

Todellisuudessa erot ovat paljon huomattavammat jäykä/erillisjousitetun välillä mitä annetaan ymmärtää. Jäykkä taka akseli toimii kyllä jokapäiväisessä ajossa ihan hyvin, erot tulevat huonokuntoisemmilla teillä, uraisilla, mutkaisilla ja varsinkin kuormattuna, puhumattakan jos ajetaan mutkaista tietä kovilla nopeuksilla.

Lisäksi jäykäätaka akselia/pyörän kulmia ei voi säätää eli kulku on tuolta osin se mitä tehtaan jäljiltä on.

vws

Lainaus käyttäjältä: enkero - 07.11.15 - klo:21:15
Ymmärtääkseni ei-1.2, 1.4 ja 1.6 -mallit. Eli erillisjousitus lienee noissa muissa? Anteeksi fillaritermit :)

1.6 tdi 4X4:ssä on myös erillisjousitus.
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

clacson

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 08.11.15 - klo:09:11
Jäykkä taka akseli toimii kyllä jokapäiväisessä ajossa ihan hyvin, erot tulevat huonokuntoisemmilla teillä, uraisilla, mutkaisilla ja varsinkin kuormattuna, puhumattakan jos ajetaan mutkaista tietä kovilla nopeuksilla.

Lisäksi jäykäätaka akselia/pyörän kulmia ei voi säätää eli kulku on tuolta osin se mitä tehtaan jäljiltä on.
Omalla kohdalla 1.4 TSI DSG yhdystukiakselilla tuli n.3500 euroa halvemmaksi kuin erillistuella varustettu 1,8 TSI DSG.
Kun 99% ajosta on ihan tavallista siirtymistä paikasta A paikkaan B, niin tuota lisähintaa ei kannattanut pistää autoon. Se oli hyvä käyttää yli kolmen viikon ja 4500 km:n kiekkaan Keski-Euroopassa. Kahdella henkilöllä takapaksi täynnä ei tuonut mitään negatiivisia tuntemuksia ohjaukseen eikä jousitukseen. Moottoriteillä ajettiin Eco-moodissa (jos muistettiin valita), muuten ohjaus on aina Sport-moodissa. Nopeudetkin olivat jotain muuta kun koto Suomessa. Mukaan kyllä mahtui myös nupulakiviä, syheröä, ylä- ja alamäkiä jne.

Yhdystukiakselisto ei siis välttämättä ole vika eikä murhe, vaan monessa tapauksessa kustannustehokas järkivalinta.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Raimo247

Tuohan oli hauska:
Moottoritiellä 1,4:lla eco-moodissa.  ;D ;D ;D
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

Atro

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 08.11.15 - klo:09:11
Jäykkäntaka akselin eduiksi ei voida laskea mitään muuta kuin sen että se on yksinkertainen ja halpa.

Halpa myös huoltaa ja useampi potentiaalinen kolinanaiheuttaja vähemmän. TM:n farkkutestissä pari vuotta sitten oli ocu 3 jäykällä taka-akselilla, Golf oli erillistuettu. Eivät tuossa testissä mitään oleellista eroa löytäneet ajettavuudessa.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 09.11.15 - klo:09:31
Tuohan oli hauska:
Moottoritiellä 1,4:lla eco-moodissa.  ;D ;D ;D
Jeps kukkuu!
Kun lomalla ei ole kiire, niin ei tarvitse mennä tuli perseen alla.  8) 8) 8)
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Ouzi

Tuskinpa Vag olisi tuota jäykkää akselia alkanut käyttämään jos se tekisi autosta huonon ajaa. Yllättävän vähän mitää eroja testeissä ovat huomanneet. Kaippa se on sellasta hienosäätöä sitten enemmänkin ;)

tet

Lainaus käyttäjältä: vws - 08.11.15 - klo:12:17
1.6 tdi 4X4:ssä on myös erillisjousitus.

Kaikissa nelikoissa on, moottorista riippumatta. Ei siellä sentään jenkkityyliin ole sellaista isoisän aikaista "banjoa". Ne on aika hassuja nuo jenkit. Esim. jossain pickupissa näyttää äkkiseltään katsoen olevan puoli metriä maavaraa, mutta se herkin osa eli banjo on kuitenkin hädin tuskin sen 20 cm maasta. ;D ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 08.11.15 - klo:09:11
Jäykkäntaka akselin eduiksi ei voida laskea mitään muuta kuin sen että se on yksinkertainen ja halpa.

Todellisuudessa erot ovat paljon huomattavammat jäykä/erillisjousitetun välillä mitä annetaan ymmärtää. Jäykkä taka akseli toimii kyllä jokapäiväisessä ajossa ihan hyvin, erot tulevat huonokuntoisemmilla teillä, uraisilla, mutkaisilla ja varsinkin kuormattuna, puhumattakan jos ajetaan mutkaista tietä kovilla nopeuksilla.

Lisäksi jäykäätaka akselia/pyörän kulmia ei voi säätää eli kulku on tuolta osin se mitä tehtaan jäljiltä on.

Hannes taitaa nyt sekoittaa takavetoisen jäykän taka-akselin ja etuvetoisen yhdystukiakselin, jota myös jotkut "jäykäksi" kutsuvat.
Itsellä on kokemusta ~300tkm yhdystukiakselisista VAGineista ja enkä juurikaan löydä tuosta ratkaisusta pahaa sanottavaa. Ehkä tietynlainen kumahtelu ulosjoustossa on tuon ominaisuus. Noilla on kuitenkin aikanaan menty mutkaista ja kuoppaistakin tietä aika vauhteja ja hyvin se takapää on mukana seurannut, vaikka autot oli tahallaan säädetty mieluummin yliohjautuviksi.
Kuten joku jo mainitsikin, niin ei tuossa yhdystukiakselissa ainakaan tarvitse joka katsastuksen jälkeen olla puslia vaihtamassa, kuten tuntuu kaiken maailman Multilinkeissä olevan, kun kilometrejä on +100 tkm. Ne ainoat puslat, joilla akseli on korikiinnikkeissä, tuntuvat kestävät auton eliniän. Eikä pääse pyöränkulmat metsään, ellei sitten tosiaan aja sitä akselia solmuun, mutta silloinkin se uusi edullinen yhdystukiakseli lienee pienin murhe.  ;)
Konsernipelejä vuodesta 1993

kamok

Lainaus käyttäjältä: kamok - 16.12.14 - klo:16:58
Vasen Xenon vaihdettiin takuuna, vikana oli rikkinäinen polttimo. Xenonien luonnollisen kuluman raja 100tkm.

Nyt sammui oikean puolen valo. Takuuhan meni umpeen jo kesällä, mutta kilometrejä vasta 45tkm. Eikös tämä mene virhevastuun piikkiin vielä, kokemuksia?

Jyri

Lainaus käyttäjältä: kamok - 12.11.15 - klo:18:03
Nyt sammui oikean puolen valo. Takuuhan meni umpeen jo kesällä, mutta kilometrejä vasta 45tkm. Eikös tämä mene virhevastuun piikkiin vielä, kokemuksia?
Siis polttimo paloi? Ei kai uusi maksa kuin jonkun kympin?

kamok

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 12.11.15 - klo:18:07
Siis polttimo paloi? Ei kai uusi maksa kuin jonkun kympin?
Kyllä nuo ksenonit maksaa toista sataa euroa kappale ja ilmeisesti ei pysty itse vaihtamaan..

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.11.15 - klo:12:23
Kaikissa nelikoissa on (erillisjousitus)
Tutkiskelin Yetin speksejä, ja siellä lukee kaikkien mallien kohdalla - alkaen 1.2 TSI etuvetoisesta aina 2.0 TDI 150-heppaiseen nelivetoon : "Monivarsituenta, yksi pitkittäinen ja kolme poikittaista tukivartta, kallistuksenvakain" Oliskohan tuossa painovirhe? Octaviassa "kevyemmän suorituskyvyn" etuvetoisissa malleissa on speksattu yhdystukiakseli, tehokkaammissa ja nelivetomalleissa on sitten monivarsituenta.

Arcca

#3045
Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 12.11.15 - klo:19:45
Tutkiskelin Yetin speksejä, ja siellä lukee kaikkien mallien kohdalla - alkaen 1.2 TSI etuvetoisesta aina 2.0 TDI 150-heppaiseen nelivetoon : "Monivarsituenta, yksi pitkittäinen ja kolme poikittaista tukivartta, kallistuksenvakain" Oliskohan tuossa painovirhe? Octaviassa "kevyemmän suorituskyvyn" etuvetoisissa malleissa on speksattu yhdystukiakseli, tehokkaammissa ja nelivetomalleissa on sitten monivarsituenta.

Ei välttämättä virhe. Näyttäisi taka-akselisto lainatun Scoutista, sekin modattuna. Toinen artikkeli.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

TTO

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 12.11.15 - klo:19:45
Tutkiskelin Yetin speksejä, ja siellä lukee kaikkien mallien kohdalla - alkaen 1.2 TSI etuvetoisesta aina 2.0 TDI 150-heppaiseen nelivetoon : "Monivarsituenta, yksi pitkittäinen ja kolme poikittaista tukivartta, kallistuksenvakain" Oliskohan tuossa painovirhe? Octaviassa "kevyemmän suorituskyvyn" etuvetoisissa malleissa on speksattu yhdystukiakseli, tehokkaammissa ja nelivetomalleissa on sitten monivarsituenta.

Oli Ocu II:ssakin kaikissa malleissa monivarsituenta- kolmoseen on tilanne muuttunut. Yeti on sen verran vanhempaa suunnittelua, että menee Ocu 2sen "linjoilla".

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: kamok - 12.11.15 - klo:19:14
Kyllä nuo ksenonit maksaa toista sataa euroa kappale ja ilmeisesti ei pysty itse vaihtamaan..

Varmasti maksaa yli sata euroa jos hakee kalleimmasta paikasta, eikä varmasti maksa sataa euroa jos vähänkin katsoo mistä ostaa.

Ilmeisesti toiset eivät osaa vaihtaa edes halogeenipolttimoa, eli tuohon on vaikea vastata mitään.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 14.11.15 - klo:11:14
Varmasti maksaa yli sata euroa jos hakee kalleimmasta paikasta, eikä varmasti maksa sataa euroa jos vähänkin katsoo mistä ostaa.

Ilmeisesti toiset eivät osaa vaihtaa edes halogeenipolttimoa, eli tuohon on vaikea vastata mitään.

Halogeenipolttimon vaihtaminenkin voi vaatia akun irroittamista ja joissain autoissa mm. puskurin irroittamisen joten ei kannata väheksyä asiaa. Kun puhutaan sitten xenonpolttimon vaihtamisesta ja ei osaa käyttää googlea/youtubea voi homma olla vielä hankalampaa ja vahingot myös huomattavasti kalliimpia. Liian useasti näkee mm. Ocujen kohdalla, että tee-se-itse Tero-Petteri on vaihtanut polttimon ja tuo metallinen taustalevy on jäänyt huonosti ja polttimo näyttää mihin sattuu ja vastaantulijat kiittää. Eli jotkut asiat kannattaa jättää ammattilaiselle (Heille tuon xenonpolttimon vaihtaminen on 10 minuutin juttu hyvällä tuurilla).

Polttimot voi itse hankkia vaikka ebay:stä tai:
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Categories/Polttimot/OEMBulbs
http://www.erikoistekniikka.fi/tuotteet/polttimot/xenon-polttimot/409/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mtk

Tässä uusi tulokas vaan päivää.
Viimeksi ajoin diesel superbilla ja nyt 1.4tsi dsg combi octavialla menty elokuusta alkaen.
Tyytyväinen muuten olen ollut, mutta pari asiaa häiritsee:
- ikkunoiden huurtuminen on todellinen ongelma.
Vaikka ikkunat on juuri pesty, ne menee huuruun. Voiko tässä olla jotain ilmanvaihdon tukkeutumista vai mikä kumma tämä voi olla? Ikkunat saa pyyhkiä parin päivän välein. Likaa ei ole, mikä huurtuu?
Superbin ikkunat pesin pari kertaa vuodessa ja mitään huurtumisia ei ollut.
15 vuotta sitten minulla oli citroen xsara ja se oli samanlainen huurukaappi.
- joskus käynnistyksen jälkeen radioääniä ei tule vaikka radio on päällä, se pitää erikseen sammuttaa ja laittaa uudestaan päälle, äänet palaa.
- vanhemman superbin navigoinnin (Amundsen) kosketusnäyttö toimi hanskat kädessä, tässä ei toimi
- jos vastaa puheluun ratin puhelinnapilla, puhelintoiminto jää sen jälkeen mittarinäyttöön keskelle oletuksena ja sitten siinä saa katsella puhelimen merkkiä vaikka oli sitä ennen esim. kulutusnäyttö. Jos taas vastaa kosketusnäytöstä, se ei muutu. Ratista olisi vaan helpompi painella.
Octavia 1,4TSI,DSG
Superb 2,0 TDI200, DSG,

Devl

Lainaus käyttäjältä: mtk - 15.11.15 - klo:10:42
Tässä uusi tulokas vaan päivää.
Viimeksi ajoin diesel superbilla ja nyt 1.4tsi dsg combi octavialla menty elokuusta alkaen.
Tyytyväinen muuten olen ollut, mutta pari asiaa häiritsee:
- ikkunoiden huurtuminen on todellinen ongelma.
Vaikka ikkunat on juuri pesty, ne menee huuruun. Voiko tässä olla jotain ilmanvaihdon tukkeutumista vai mikä kumma tämä voi olla? Ikkunat saa pyyhkiä parin päivän välein. Likaa ei ole, mikä huurtuu?
Superbin ikkunat pesin pari kertaa vuodessa ja mitään huurtumisia ei ollut.
15 vuotta sitten minulla oli citroen xsara ja se oli samanlainen huurukaappi.
- joskus käynnistyksen jälkeen radioääniä ei tule vaikka radio on päällä, se pitää erikseen sammuttaa ja laittaa uudestaan päälle, äänet palaa.
- vanhemman superbin navigoinnin (Amundsen) kosketusnäyttö toimi hanskat kädessä, tässä ei toimi
- jos vastaa puheluun ratin puhelinnapilla, puhelintoiminto jää sen jälkeen mittarinäyttöön keskelle oletuksena ja sitten siinä saa katsella puhelimen merkkiä vaikka oli sitä ennen esim. kulutusnäyttö. Jos taas vastaa kosketusnäytöstä, se ei muutu. Ratista olisi vaan helpompi painella.
Kokeile ottaa ilmastoinnista automaattinen kierrätys pois päältä ja vaihda ilmastoinnin profiili strongille talven ajaksi.

japa

Kissanhiekkaa sukkaan ja autonlattialle. Hyvin ihee kosteutta itseensä  ;)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

mtk

Lainaus käyttäjältä: Devl - 15.11.15 - klo:11:17
Kokeile ottaa ilmastoinnista automaattinen kierrätys pois päältä ja vaihda ilmastoinnin profiili strongille talven ajaksi.
Ei ollut automaattista kiertoa päällä, ruksi oli vain kohdassa automatic supplementary heater.
Mitäköhän tuo profiilin muutto voi tarkoittaa kun sen voi muuttaa, vaikuttaakohan automaatti-asentoon, kun itse käytän manuaalilla. Ilmastointi on siis päällä aina mutta säädän puhallinnopeutta ja suuntausta itse.
Suuntaus on aina tuulilasiin ja jalkoihin, tai pelkästään lasille jos se huurtuu.
Näin menty viimeiset 10 vuotta ongelmitta muilla autoilla.
Octavia 1,4TSI,DSG
Superb 2,0 TDI200, DSG,

ophaa

Itse vaihdoin tuon ilmastoinnin profiilin nyt talven ajaksi strongille ja huurtuminen väheni mielestäni ihan huomattavasti. Ei tarvitse välttämättä enää suunnata puhallusta ajoon lähtiessä aluksi pelkästään tuulilasille, vaan jo AUTO-asennolla huurre poistuu.

Kuuluuko muilla sellainen vaimea (ja aavistuksen rasittava hiljaisessa autossa) ujellus puhaltimen? moottorista nelosnopeudesta alkaen? nelos-vitosasennossa voimakkain, sitten kovemmilla nopeuksilla ääni jää tuulettimen kohinan taakse. Ilmenee nyt tosiaan tuo strong-asetus päällä, eli kun AUTO-asennossa tuuletin puhaltaa kovemmalla nopeudella.

Autolla on kohta ensimmäinen huolto joten ajattelin mainita asiasta tuolloin, mutta onko lienee ominaisuus vai ei?


JaskaPankuttaja

#3054
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.11.15 - klo:12:41
Halogeenipolttimon vaihtaminenkin voi vaatia akun irroittamista ja joissain autoissa mm. puskurin irroittamisen joten ei kannata väheksyä asiaa. Kun puhutaan sitten xenonpolttimon vaihtamisesta ja ei osaa käyttää googlea/youtubea voi homma olla vielä hankalampaa ja vahingot myös huomattavasti kalliimpia. Liian useasti näkee mm. Ocujen kohdalla, että tee-se-itse Tero-Petteri on vaihtanut polttimon ja tuo metallinen taustalevy on jäänyt huonosti ja polttimo näyttää mihin sattuu ja vastaantulijat kiittää. Eli jotkut asiat kannattaa jättää ammattilaiselle (Heille tuon xenonpolttimon vaihtaminen on 10 minuutin juttu hyvällä tuurilla).

Polttimot voi itse hankkia vaikka ebay:stä tai:
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Categories/Polttimot/OEMBulbs
http://www.erikoistekniikka.fi/tuotteet/polttimot/xenon-polttimot/409/

Kyllä, jostain luin että Fabia III on mm. sellainen auto johon polttimon vaihtaminen edellyttää umpion irroittamista. Ja että umpion saa irti on puskuri (tsi paremminkin se muovikuori) irroitettava.
Fiat Puntosta polttimon saa näppärästi vaihdettua; eturengas pois, sisälokasuoja pois ja sieltä pyöräkotelon kautta.

Ei voi kuin ihmetellä että miten tuollaisia autoja saa edes myydä johon ei oikeasti tärkeään turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavaa kulutusosaa saa vaihdettua kuin tuollaisten toimenpiteiden kautta!

Täällä jeesustellaan nasta- ja nastattomista renkaista ja liikenteessä on yksiajovaloisia (ja kokonaan valottomiakin) autoja joihin ei pysty vaihtamaan ajovalopolttimoa alle puolen tunnin!

Sitten vielä parhaat neuvovat vaihtamaan molemmat polttimot yhtäaikaa!
Sitten kun ovat tasalaatuisia niin pimenevätkin aika lailla samoilla käyttötunneilla.

Sumareita ei saa käyttää, se on jeesusteltu täälläkin moneen kertaan.
Jos ei satu sadepäivä tai sumuinen ilma niin se on sitten hinausautokeikka että saat auton pajalle jos ei omilla käsillä osaa tehdä mitään.

Ja sellaisia ihmisiä on nykyisin paljon.

Kun huoltovälitkin ovat kahta vuotta niin ei ole ihme että polttimovikaisia autoja on paljo tien päällä.
Itse ei osata tai välitetä.

Tämä kirjoitus olisi varmaan kuulunut tuonne -mikä ärsyttää- topiciin.


EDIT:
TM 4/15 mainitaan Fabia III valojen arvioinnin yhteydessä ettei ajovalopolttomon vaihto ole mahdollista n.s. tien päällä.
Ja täällä jossain oli mainittu tuo umpion ja puskurin irroitus.

Ja hyvät ihmiset; ottakaa käyttöohjekirja jonain kauniina kesäpäivänä käteen ja opetelkaa vaihtamaan ne polttimot, ksenonitkin!
Ei ole mitään rakettitiedettä.

Liian moni säästää polttimoiden vaihtamiset seuraavaan huoltoon joka on sitten ensi kesän keskiviikkona.
Ja laadukkaassa huollossa polttimot vaihdetaan mutta aika paljon on noita laaduttomiakin.

TTO

Vaihdoin talvirenkaat alle ja huomasin, että kun takaiskarit roikkuvat vaihdon yhteydessä "ulkona", niin molempien suojakuorissa paljastuu märkää eli iskarit vuotavat. Toinen jonkin verran ja toinen vasta aivan vähän. Takuu meni syyskuun lopussa umpeen ja kilometrejä takana 39 tkm. Huolto tulossa ja ajattelin keskustella aiheesta... Vai pitääkö raati normaalina kulumisena?

Toinen juttu. Voisiko joku testata A-pilarin muovit sisältä molemmilta puolita. Minulla vasen puoli on alhaalta jämäkästi kiinni, mutta oikean puolen muovi pääsee alpäästään liikkumaan selvästi, kun siitä ottaa kiinni. Oikea puoli natisee ärsyttävästi tietyillä lämpötiloilla ja tuo saattaa olla syynä. Eli onko muilla nuo muovit molemmin puolin samalla tavalla kiinni?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mtk - 15.11.15 - klo:10:42
- joskus käynnistyksen jälkeen radioääniä ei tule vaikka radio on päällä, se pitää erikseen sammuttaa ja laittaa uudestaan päälle, äänet palaa.
- vanhemman superbin navigoinnin (Amundsen) kosketusnäyttö toimi hanskat kädessä, tässä ei toimi
- jos vastaa puheluun ratin puhelinnapilla, puhelintoiminto jää sen jälkeen mittarinäyttöön keskelle oletuksena ja sitten siinä saa katsella puhelimen merkkiä vaikka oli sitä ennen esim. kulutusnäyttö. Jos taas vastaa kosketusnäytöstä, se ei muutu. Ratista olisi vaan helpompi painella.

Jos radio ei käynnisty niin se on vika, huoltoon ja tutkintaan.
Hanskoja ei ilmeisesti käytetä Saksassa, eli syytä vaan totutella näpläämään sormin.
Mittarinäyttö ja keskinäyttö elävät omaa elämäänsä. Kilometrinäytön saa takaisin klikkaamalla ratin oikealta puolelta pari kertaa ja valitsemalla driving data.

Niin ja käytä siitä ilmastoinnin (strong) automaattiasentoa. Ei ole syytä säätää manuaalisesti, siksi automaattinen ilmastointi on kehitetty.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 16.11.15 - klo:00:30
Niin ja käytä siitä ilmastoinnin (strong) automaattiasentoa. Ei ole syytä säätää manuaalisesti, siksi automaattinen ilmastointi on kehitetty.

Omassani automaattiasento ei vaan pidä lasia huurteettomana sadekelillä. Itsellä asetus strongilla ja automaattinen kierrätys pois päältä, puhallus aina tuulilasille ja jaloille. Itseäni ainakin häiritsee, jos lasi on huurussa ja näkyvyys siten huonompi.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Jyri

^ Itsellä on kaikki aina automaatilla ja strong asetuksella, eikä ongelmia juuri koskaan.
Itse olen sitä mieltä että automaatti-ilmastointia ei pitäisi joutua käsin käyttämään, ei suuntauksen eikä minkään osalta, poislukien satunnainen tuulilasin max asento, sateella tai kylmällä liikkeelle lähtiessä.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.11.15 - klo:10:00
Itse olen sitä mieltä että automaatti-ilmastointia ei pitäisi joutua käsin käyttämään, ei suuntauksen eikä minkään osalta, poislukien satunnainen tuulilasin max asento, sateella tai kylmällä liikkeelle lähtiessä.
Näin sen minunkin mielestäni pitäisi täysautomaattisen kanssa mennä. Itselläni tosin vielä kakkoskoppainen Combi, mutta tosiaan en ole suuntauksiin koskaan koskenut, muuten kun tuulilasin max-puhallusta käyttänyt talvella jos tuulilasi liikkeelle lähtiessä ollut jäässä.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy