Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Sokota09

Noilla kilometreillä saa kaivaa itse kuvetta, ei ole mitään mahdollisuutta saada ainakaan takuuseen. Omassa autossa kun tehtiin tuo suuntaus (2000 km ajettu), niin jo tässä vaiheessa oli epätasaista kulumista renkaissa. Pajalle vaan, niin loppuu tuo renkaiden kuluminen epätasaisesti ja voisi kuvitella, että myös ajettavuus paranee...

Gudmund

Juu tottakai saa kaivaa itse kuvetta, ei epäselvää sen suhteen. Miten se vaan voi olla noin suolaisesti hinnoiteltu tuokin operaatio.... :(
Tuntuu että 2000km ajettuna operaatio olisi ollut turha, sillä silloin mitään moitteita ajossa ei ollut havaittavissa. Mutta ois ehkä kannattanut silti teettää suuntaus jo silloin..
Octavia III RS TDI

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 01.09.15 - klo:08:24
Juu tottakai saa kaivaa itse kuvetta, ei epäselvää sen suhteen. Miten se vaan voi olla noin suolaisesti hinnoiteltu tuokin operaatio.... :(

Uusissa autoissa ei ole katetta, niin jostain ne liikkeet sen ottavat = huoltojen hinnat ja varaosat.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Ocufemma - 31.08.15 - klo:12:42
Auton moottori ei ole tässä se pointti vaan laatikko mutta 1.8 TSI on auton nokalla.
Moottorin tieto on kuitenkin hyvä olla olemassa, koska käsittääkseni 1.8TSI-koneen yhteydessä on eri DSG7-laatikko kuin pienemmillä koneilla varustetuissa autoissa.

TTO

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 01.09.15 - klo:08:50
Moottorin tieto on kuitenkin hyvä olla olemassa, koska käsittääkseni 1.8TSI-koneen yhteydessä on eri DSG7-laatikko kuin pienemmillä koneilla varustetuissa autoissa.

Väitän, että tuo tieto tulee hevosmiesten Esson baarista. Miksi etuvetoisen 1.8TSI:n väännöt on rajattu väkisin samaan 250 Nm:iin, jonka DSG7-laatikko kestää ellei laatikko olisi sama?

Nelivedon kanssa tuolla moottorilla laatikko on eri eli DSG6 ja vääntöä on rajattu vähemmän.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 01.09.15 - klo:08:00
Mulla on nyt kesärenkaissa havaittavissa selvästi nopeampaa kulumista renkaiden ulkosyrjässä kuin sisäsyrjässä. Eturenkaissa tämän huomaa erityisesti. Onkohan autossa vai kuljettajassa vikaa? Pyörien suuntausta ajattelin...
Nyt kesärenkailla on ajettu se 20tkm. Auto menee suht suoraan, eli ei puolla. Noin 3mm pinta ulkosyrjässä ja noin 5mm pinta sisäsyrjässä. Missä vika? 18/225/40 rengastus. Ja paineet noin 2,6. Muilla ollut vastaavaa havaittavissa...?
ps. maksaako nelipyöräsuuntaus + tutkien sopeutus tosiaan sen 250e näihin??



Oman räsäni käytin nelipyöräsuuntauksessa viime kesänä paikallisessa rengasliikkeessä hintaan 69â,¬ tutkaa ei sopeutettu ja samanlailla on pelannut,eli mitään muutosta ei tullut,vaikka autoon vaihdettiin samalla alustasarja

savolaiskollega

Tuo avaimeton systeemi hieman takkuaa. Välillä se ei aukaise ovia vaikka menet ihan oven viereen, kuuluu vain joku naksahdus mutta ei aukea. Sitten avaimella kyllä....tätä toistuu ehkä kerran päivässä....Ei kai se siitä pitäisi olla kiinni miten ovet sulkee, sormenpäällä vaiko avaimella ?  :P

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: TTO - 01.09.15 - klo:09:25
Miksi etuvetoisen 1.8TSI:n väännöt on rajattu väkisin samaan 250 Nm:iin, jonka DSG7-laatikko kestää ellei laatikko olisi sama?
Nelivedon kanssa tuolla moottorilla laatikko on eri eli DSG6 ja vääntöä on rajattu vähemmän.
No, hevosmiehiltä en edes kysynyt, vaan päättelin sen ihan päissäni. Kun on kokemusta vaan näistä pienemmistä kattiloista ja minua johti harhaan juurikin nuo nelivetoisen auton tiedot. Kun kaivelee speksejä, niin kyllähän siellä sanotaan, että kuivat kytkimet, joten se varmaankin on se pieni DSG7. Anteeksi häiriö  :-\

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 01.09.15 - klo:09:45


Oman räsäni käytin nelipyöräsuuntauksessa viime kesänä paikallisessa rengasliikkeessä hintaan 69â,¬ tutkaa ei sopeutettu ja samanlailla on pelannut,eli mitään muutosta ei tullut,vaikka autoon vaihdettiin samalla alustasarja

Kiitos vinkistä, täytynee ottaa pieni soittorinki tässä itsekin...
Octavia III RS TDI

Jaka

Minulla tehtiin RS Octaviaan 30.000km huollossa nelipyöräsuuntaus.Kustannus oli 106 euroa.
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI laurin&klement 4*4 combi
Ex.SKODA OCTAVIA 2.0 TDI RS combi
Ex.SKODA OCTAVIA 1.6 TDI combi
Ex.RENAULT MEGANE
Ex.RENAULT LAGUNA
Ex.5*OPEL ASTRA
Ex.3*TOYOTA COROLLA
Ex.MAZDA 626
Ex.2*FORD ESCORT

japa

Lainaus käyttäjältä: Jaka - 01.09.15 - klo:12:25
Minulla tehtiin RS Octaviaan 30.000km huollossa nelipyöräsuuntaus.Kustannus oli 106 euroa.
Minun Räsään tehtiin myös. mutta ennen ekaa huoltoa. Takapyörissä oli säädettävää. Kustannus 0 euroa.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Gudmund

Käytin Ocun nyt nelipyöräsäädössä. Eturenkaat olivat säätöarvojen ulkopuolella, laitettiin kuntoon. Takapää oli ok. Tutkiin yms. ei koskettu. Ajokäytös ei havaittavasti muuttunut, mutta jospa renkaiden kuluminen kuitenkin tasoittuu. On ollut ehkäpä koko ajan uudesta saakka säädöt pielessä, mutta sen verran vähän etten ole aiemmin havainnut puutteita ajossa. Kovaa ajoa taas.
Octavia III RS TDI

spande

1v1kk 24tkm ajettu octavian takaluukun sähköiset pumput vuotii ölppiä oikeen reilusti.
Jos on luukku ollut pari päivää kiinni ja kun menee avaamaan niin ylös noustessa ekan kerran nykii oikeen kunnolla ja jopa pysähtelee kesken nousun:D
Ens viikon perjantaina huoltoon tutkailtavaksi mitä sanovat. On kuulemma olemassa huoltotiedote jossa käsketään pyyhkimään ylimääräiset öljyt poies :D ,
kun se öljy vuoto ei kuulemma vaikuta toimintaan mitenkään.

Ouzi

Mulle sanoivat huollossa et vuoto johtuu kun tehtaalla liikaa rasvaa laitettu pumppuihin. Kokoajan myös ovat kosteat täälläkin. Viime viikolla brake cleanerilla puhdistin ne.

NPR

Volvo XC60 T8 R-Design -20

Ex:
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K -18
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Style -16

spande

Lainaus käyttäjältä: NPR - 04.09.15 - klo:16:37
Briskodalla jollekin oli juuri asennettu parannetut versiot pumpuista: http://www.briskoda.net/forums/topic/331337-electric-boot-struts/?p=4366001

Sieltähän on jo tullut uutta versiotakin pumpuista:) Joo ite olen kanssa kolme kertaa ne pyyhkinyt mut enään ei kannata pyyhkiä kun se ölppi valuu jo puskurin päälle:D

vws

Muutaman kerran nyt kesällä (tänään viimeksi) kaukokäytöllä päälle laitettu ilmanvaihtotoiminto onkin vauhtunut lämmitysmoodiin eli myös webasto/eberi-mikä-lie mennyt päälle. Lämpötilaasetus autossa oli 19 vai 19,5. Ulkolämpötila oli n. 16, mutta ei kai sen pitäisi vaikuttaa jos Climan asetuksista on valinnut aiemmin ventilation-moden?
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

Hiihtäjä

2015 vm RS TDI DSG. Ekat reilu 5000km/1,5kk meni ongelmitta. Nyt kahdesti kylmäkäynnistyksessä on ollut ongelmaa. Eilisaamuna vasta kolmannella lähti käyntiin, lopetti pyörittämisen heti alkuunsa, virtaa tuntui kyllä olevan hyvin! Kolmannella kun suostui pyörittämään niin lähti komeasti betonimyllynä käymään käyden hetken vajaalla. Tänä aamuna lähti ekasta käyntiin mutta kävi 2-3s taas vajaalla ja tärisi, sittemmin tasoittui ja kävi normaalisti. Lämpimällä koneella suoritettu 5-10 käynnistystä tässä välissä, ei mitään ongelmia. Liekö hehku(t) pimeänä kun vaan kylmällä koneella on tuota tehnyt. Ei kuulosta herkulliselta.

Devl

Lainaus käyttäjältä: Hiihtäjä - 08.09.15 - klo:22:54
2015 vm RS TDI DSG. Ekat reilu 5000km/1,5kk meni ongelmitta. Nyt kahdesti kylmäkäynnistyksessä on ollut ongelmaa. Eilisaamuna vasta kolmannella lähti käyntiin, lopetti pyörittämisen heti alkuunsa, virtaa tuntui kyllä olevan hyvin! Kolmannella kun suostui pyörittämään niin lähti komeasti betonimyllynä käymään käyden hetken vajaalla. Tänä aamuna lähti ekasta käyntiin mutta kävi 2-3s taas vajaalla ja tärisi, sittemmin tasoittui ja kävi normaalisti. Lämpimällä koneella suoritettu 5-10 käynnistystä tässä välissä, ei mitään ongelmia. Liekö hehku(t) pimeänä kun vaan kylmällä koneella on tuota tehnyt. Ei kuulosta herkulliselta.
Ei muuta kuin huoltoon! Briskodan foorumeilla oli joku kärsinyt samasta ongelmasta.

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: vws - 08.09.15 - klo:20:58
Muutaman kerran nyt kesällä (tänään viimeksi) kaukokäytöllä päälle laitettu ilmanvaihtotoiminto onkin vauhtunut lämmitysmoodiin eli myös webasto/eberi-mikä-lie mennyt päälle. Lämpötilaasetus autossa oli 19 vai 19,5. Ulkolämpötila oli n. 16, mutta ei kai sen pitäisi vaikuttaa jos Climan asetuksista on valinnut aiemmin ventilation-moden?

Itselläni käy samalla tavalla, valinta kestää ehkä 2 vko-1 kk ja menee takaisin lämmitykselle. En ole keksinyt mikä tuon vaihtumisen itsekseen laukaisee.

Huollossa olen pari kertaa valittanut eikä kuulemma mitään vikaa ja päivityksiä ei ole saatavilla.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Sampsa

Lainaus käyttäjältä: vws - 08.09.15 - klo:20:58
Muutaman kerran nyt kesällä (tänään viimeksi) kaukokäytöllä päälle laitettu ilmanvaihtotoiminto onkin vauhtunut lämmitysmoodiin eli myös webasto/eberi-mikä-lie mennyt päälle. Lämpötilaasetus autossa oli 19 vai 19,5. Ulkolämpötila oli n. 16, mutta ei kai sen pitäisi vaikuttaa jos Climan asetuksista on valinnut aiemmin ventilation-moden?
Juu, samaa ongelmaa täälläkin. Webasto tuntuu silloin "nollaavan" itsensä: kaikki esiasetetut lämmitys/viilennysajankohdat nollaantuvat, lämmitysajan pituus palaa oletusarvoon "30 min" ja moodi vaihtuu sekin ilmeisesti oletusarvoon, eli lämmitykselle. Järjestelmähän on melko tyhmä, sillä jos haluaisit laittaa ilmanvaihtotoiminnon päälle, kun polttoainevalo palaa, niin se ei onnistu, vaikka ilmanvaihtotoiminto ei tietenkään kuluta polttoainetta. Oma hatara arvaukseni on, että jos yrität laittaa järjestelmää päälle bensavalon palaessa, se nollaa itsensä ja seuraavalla yrityksellä (vaikka polttoainetta olisikin riittävästi), systeemi onkin siis oletusasetuksilla. Sen tietysti voisi testata yrittämällä käynnistää Webastoa polttoaineen ollessa vähissä ja sitten autossa tarkastaa, mitkä asetukset Webastossa on (ja katsoa, onko asetukset muuttuneet verrattuna niihin, jotka oli ennen testin aloittamista).

Voiko joku kumota tämän arvaukseni, eli onko jollakulla Webaston asetukset nollautuneet itsestään, vaikka ei koskaan olisi ajanut polttoainetta niin vähiin, että polttoainevalo syttyy?

Ja tiedoksi vielä, että olen koko auton historian käyttänyt vain yhtä avainta, eli avainkohtaisista asetuksista ei ole kyse.

Tondee

Lisäjarruvalo haljennut pissapojan suuttimen kohdalta moneen suuntaan, niin kuin monella muullakin. Huolto sanoi, ettei mee takuun piikkiin, ei hajoa itsestään. Sanoin että soittakaapa Helkamaan, näitä on käynyt muillekin. Ei ne soittaneet, mutta vaihtoi ilmaiseksi. Enpä olisi osannut tuota vaatia ilman tätä palstaa  :)

tapani

Olenpa uuden Octavian omistaja nyt, jostain syystä pakki tahtoopi temppuilla päälle menon kanssa. Edellisessä Ocussa vm.2010 ei tätä ongelmaa ollut, ylipäällikkö (lue vaimo) ;D manailee sen kanssa välillä. Onko muilla samoja murheita, vai onko yksilö kysymys.

Hannes

Lainaus käyttäjältä: tapani - 11.09.15 - klo:20:02
Olenpa uuden Octavian omistaja nyt, jostain syystä pakki tahtoopi temppuilla päälle menon kanssa. Edellisessä Ocussa vm.2010 ei tätä ongelmaa ollut, ylipäällikkö (lue vaimo) ;D manailee sen kanssa välillä. Onko muilla samoja murheita, vai onko yksilö kysymys.

Kerrotko vähän tarkemmin miten uusi auto on kyseessä, paljonko ajettu. Uudessa autossa jos on vähän ajettu voi vaihteet vaatia hiukan määrätietoisempaa päällelaittoa ennenkuin paikat hieman välistyy ja kun  päällelaittaessa joutuu myös painaa vaihdekeppiä alaspäin samalla kun pakki laitetaan päälle saattaa jollekkin olla epätietoisuutta tuon suhteen ennenkuin homman oivaltaa, eli jos ei paina kunnolla pakin päällemeno ahdistaa eli oikea ote jo vaihdekepistä voi olla se ratkaiseva tekijä, vai onko juurikin tuosta kysymys vai siitä että esim. vaihde narahtaa päälle mennessään.

HAL9000

Koska ketju myös pyytää luettelemaan "murheet", niin ajattelin tuoda esiin pari kappaletta, murhetta siis...

1. Kovamuovi. Miksi koko sisusta pitää olla tehty samasta muovista mistä kiinalaisvalmisteiset valomiekat?
2. Sähköinen takaluukun avaus. Miksi tuon moottorin pitää kuulostaa siltä että se sen viimeinen tehtävä ennen kiinnileikkaamistaan. Ja se piipitys...
3. Konepellin pystyssäpitorauta. Ennen Octavia GIII:sta taisin käyttää moista kapinetta joskusa 90-luvulla. Tuo on NIIIIN syvältä ettei sitä oikein osaa sanoiksi pukea. Lisäksi tuo tukiraudan alkukohta on päätetty integroida syöttöaukon kanssa niin että tuo on luontevaa enemmistölle, vasenkätisille.
3. Toi kovamuovi taas. Keskikonsolikin on tehty siitä ja siihen on onnistuttu upottamaan sauman juuri sillai että shortits ajaessa kivasti polvi årsyyntyy oikeasta kyljestään
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

romulus

Ajossa ehkä forumin "vanhimpia" Ocu III:ia, vikoja ei pahemmin ole ollut, ellei aleta ihan pienistä napisemaan kuten narisevat peilit kääntyessään, tai herkästi likaantuva Candy white ja ne ötökät piru vie :) Jatkuvasti saa sitä liuotinta ostaa perskele. No asiaan, onhan noi iskarit välillä hieman äänekkäät sisälle kanttareissa, mutta sanotaan että vain vanhalla karkealla asfaltilla auto on "äänekäs" 225/45R17 kumeilla, uudella asfaltilla arvaat että hiljainen :)
Skodamiehenä kun kulutus kiinnostaa, sehän on siinä vitosen pinnassa sekakulutus, eli halpaa matkantekoa, kuin makkara. Ei tämä huono auto ole, edellenkin, vaikka kiesi on jo "melko yleinen" 2v 3kk käytön jälkeen, porukka tuntuu hieman kiinnostuvan Octaviasta ja sen ominaisuuksista, kuten LED päivävalot. Von kertoa että 2v sitten päät kääntyi niin tiuhaan että kuvitteli ajelevansa vähintään sillä Audilla. No se harmittaa kun omassa ei takavalot pala aina, kuten myöhemmin luovutetuissa. Ekoissa luovutetuissa olis pitäny omasta pussista maksaa takavalot, ja sehä ei sovi Skoda kuskin lompsalle ;)
Audi A4 avant (B9 2017)

tapani

Vastaus Hannekselle, autolla ajettu nyt noin 2500 km, ei narahtele pakkia vaihtaessa. Nyt kun kerroit "keppi" otteesta, jota kokeilin tänään niin huomasin sen vaativan tavallista napakamman käsittelyn, mulla ei tuottanut vaikeuksia. Täytyy opettaa ylipäällikkölle oikeanlainen ote. Kiitoksia neuvosta.

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: Sampsa - 09.09.15 - klo:21:56
Voiko joku kumota tämän arvaukseni, eli onko jollakulla Webaston asetukset nollautuneet itsestään, vaikka ei koskaan olisi ajanut polttoainetta niin vähiin, että polttoainevalo syttyy?
Näyttää pitävän tapanaan nollailla itseään, ainakin lämmitysaikaa. Tuuletuksen lämmitykseen vaihtumista en ole huomannut. Harvoin tuo bensavalo kun palaa.

strom

Lainaus käyttäjältä: Sampsa - 09.09.15 - klo:21:56
Juu, samaa ongelmaa täälläkin. Webasto tuntuu silloin "nollaavan" itsensä: kaikki esiasetetut lämmitys/viilennysajankohdat nollaantuvat, lämmitysajan pituus palaa oletusarvoon "30 min" ja moodi vaihtuu sekin ilmeisesti oletusarvoon, eli lämmitykselle. Järjestelmähän on melko tyhmä, sillä jos haluaisit laittaa ilmanvaihtotoiminnon päälle, kun polttoainevalo palaa, niin se ei onnistu, vaikka ilmanvaihtotoiminto ei tietenkään kuluta polttoainetta. Oma hatara arvaukseni on, että jos yrität laittaa järjestelmää päälle bensavalon palaessa, se nollaa itsensä ja seuraavalla yrityksellä (vaikka polttoainetta olisikin riittävästi), systeemi onkin siis oletusasetuksilla. Sen tietysti voisi testata yrittämällä käynnistää Webastoa polttoaineen ollessa vähissä ja sitten autossa tarkastaa, mitkä asetukset Webastossa on (ja katsoa, onko asetukset muuttuneet verrattuna niihin, jotka oli ennen testin aloittamista).

Voiko joku kumota tämän arvaukseni, eli onko jollakulla Webaston asetukset nollautuneet itsestään, vaikka ei koskaan olisi ajanut polttoainetta niin vähiin, että polttoainevalo syttyy?

Ja tiedoksi vielä, että olen koko auton historian käyttänyt vain yhtä avainta, eli avainkohtaisista asetuksista ei ole kyse.

Itselläni Webasto nollautui itsestään, poltto-aineen määrällä tai millään muulla ei ollut vaikutusta nollautumiseen. Vika esiintyi satunnaiseti. Omassa autossa vika korjattiin ohjelmiston päivityksellä, sen jälkeen ei ole nollautunut kertaakaan.
Octavia 1.4 TSI DSG Combi Elegance, Race blue -14

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: strom - 14.09.15 - klo:21:02
Itselläni Webasto nollautui itsestään, poltto-aineen määrällä tai millään muulla ei ollut vaikutusta nollautumiseen. Vika esiintyi satunnaiseti. Omassa autossa vika korjattiin ohjelmiston päivityksellä, sen jälkeen ei ole nollautunut kertaakaan.

Milloin ohjemisto päivitettiin/tiedätkö versiota? Mulle on väitetty viimeksi heinäkuun alussa, että päivityksiä ei ole saatavilla.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy