Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Peeveli

Ihmetyttää edelleen RS:n valtaisa paukahdus/kolahdus takajarruista, kun auto on seisonut pidempään paikallaan. Ei ole väliä, onko käsijarru ollut kytkettynä vai ei. Kun lähtee liikkeelle, kuuluu kova ääni ja saa korvat punoittaen hävetä muiden ihmettelyä. Tuo ääni on niin raivostuttava, että pelkästään sen takia olen lähellä marssia ei-vag-liikkeeseen kaupantekoon.

Kyselin merkkihuollosta asiasta, ja sain tämmöisen vastauksen:

"Liimautuu kyllä ja puhdistus / huolto takajarruille auttaa, yleensä ei mekaanista vikaa ole ollut . Yksi syy on tämä maanteille ajettava suola mikä jää pintoihin ym ja tekee takertumista siinä jarrumateriaalit ei oikein sovi suolaliuoksen kanssa yhteen .
Jos jarrut ajaa oikeasti kuumaksi niin auttaa myös ."

Ei mainintaa että tarkistus/säätö/huolto menisi takuuseen 6kk vanhassakaan autossa. Tyo ääni on kuulunut uudesta saakka ja voimistunut viime aikoina. Voiko tehdas/maahantuoja vetäytyä takuuvastuusta jarrujen osalta, vaikka tällainen ääni ei mielestäni ole normaalia edes halvassa itäautomerkissä? Jos kyse olisi pelkästä suolauksen aiheuttamasta ongelmasta, niin sen pitäisi kuulua muistakin automerkeistä. Työpaikallakin samoihin aikoihin lähtee töistä porukkaa mm. Kialla ja Fordilla eikä niistä mitään kuulu. Samassa suolamössössä hekin ajavat. Ja teen kovia jarrutuksia usein vaikkapa moottoritien rampille hiljentäessä, koska niin takajarrujen pitäisi pysyä paremmin kunnossa.

Eikö todellakaan muilla kuulu kolmos-skeidaokussa vastaavaa ääntä voimakkaana? :o

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 01.02.15 - klo:09:25
Ihmetyttää edelleen RS:n valtaisa paukahdus/kolahdus takajarruista, kun auto on seisonut pidempään paikallaan. Ei ole väliä, onko käsijarru ollut kytkettynä vai ei. Kun lähtee liikkeelle, kuuluu kova ääni ja saa korvat punoittaen hävetä muiden ihmettelyä. Tuo ääni on niin raivostuttava, että pelkästään sen takia olen lähellä marssia ei-vag-liikkeeseen kaupantekoon.

Kyselin merkkihuollosta asiasta, ja sain tämmöisen vastauksen:

"Liimautuu kyllä ja puhdistus / huolto takajarruille auttaa, yleensä ei mekaanista vikaa ole ollut . Yksi syy on tämä maanteille ajettava suola mikä jää pintoihin ym ja tekee takertumista siinä jarrumateriaalit ei oikein sovi suolaliuoksen kanssa yhteen .
Jos jarrut ajaa oikeasti kuumaksi niin auttaa myös ."

Ei mainintaa että tarkistus/säätö/huolto menisi takuuseen 6kk vanhassakaan autossa. Tyo ääni on kuulunut uudesta saakka ja voimistunut viime aikoina. Voiko tehdas/maahantuoja vetäytyä takuuvastuusta jarrujen osalta, vaikka tällainen ääni ei mielestäni ole normaalia edes halvassa itäautomerkissä? Jos kyse olisi pelkästä suolauksen aiheuttamasta ongelmasta, niin sen pitäisi kuulua muistakin automerkeistä. Työpaikallakin samoihin aikoihin lähtee töistä porukkaa mm. Kialla ja Fordilla eikä niistä mitään kuulu. Samassa suolamössössä hekin ajavat. Ja teen kovia jarrutuksia usein vaikkapa moottoritien rampille hiljentäessä, koska niin takajarrujen pitäisi pysyä paremmin kunnossa.

Eikö todellakaan muilla kuulu kolmos-skeidaokussa vastaavaa ääntä voimakkaana? :o

No sulla vaan sattuu jäätymään takajarrut. Ilmeisesti säilytät autoa ulkona, esim. katoksessa tai sitten kokonaan taivasalla? Tai ajat paljon siten, että auto välillä parkissa lämpimässä hallissa, jossa sulaa ja sitten taas pakkasessa jne.

Mulla on omat kokemukset sellaisia, että olen huomannut VAG-tuotteissa aina tämän saman takajarrujen jäätymis-ilmiön. Muunmerkkisissä omissa autoissa en ole vastavaa kokenut.

Ei tuo nyt niin paha juttu ole kuin se, että jarrut huutaa ja vinkuu jatkusvasti kuin tapettava sika, jos pakkasta on reilummin.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 01.02.15 - klo:09:25
vaikka tällainen ääni ei mielestäni ole normaalia 


Tässä kohtaa on pakko puolustaa korjaamoa, tuo paukahdus on kyllä suht yleistä, ellei jopa normaalia. Tosin uskottavaa on että joissakin autoissa yleisempää kuin toisissa.
Vaatii sopivat olosuhteet, ja pikkasen pidempään seisottamisen niin helposti juuttuu palat levyyn sen verran että paukahtaa kun lähtee liikkeelle. Itse sain sen muistaakseni esiin edellisessä pasuunassa kun pidin autoa tallissa, ilmeisesti kosteutta oli liikaa ja paukahti joka aamu.

Edit. Ja mielestäni kyseessä ei ole jäätyminen, vaan lievä pikaruostuminen/liimaantuminen.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 01.02.15 - klo:09:39
No sulla vaan sattuu jäätymään takajarrut. Ilmeisesti säilytät autoa ulkona, esim. katoksessa tai sitten kokonaan taivasalla? Tai ajat paljon siten, että auto välillä parkissa lämpimässä hallissa, jossa sulaa ja sitten taas pakkasessa jne.


Eijei. Olen jo aiemmin samasta asiasta kirjoittanut, ei liity jäätymiseen. Kotona ns. kylmä parkkihalli jossa yleensä plusasteilla talvellakin. Töissä hallipaikka, lämpötila +20 kieppeillä aina.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 01.02.15 - klo:09:42
Tässä kohtaa on pakko puolustaa korjaamoa, tuo paukahdus on kyllä suht yleistä, ellei jopa normaalia. Tosin uskottavaa on että joissakin autoissa yleisempää kuin toisissa.
Vaatii sopivat olosuhteet, ja pikkasen pidempään seisottamisen niin helposti juuttuu palat levyyn sen verran että paukahtaa kun lähtee liikkeelle. Itse sain sen muistaakseni esiin edellisessä pasuunassa kun pidin autoa tallissa, ilmeisesti kosteutta oli liikaa ja paukahti joka aamu.

Edit. Ja mielestäni kyseessä ei ole jäätyminen, vaan lievä pikaruostuminen/liimaantuminen.

Mutta onkohan vageissa sitten joku oma jarrupalojen alihankkija, kun ääntä ei kuulunut aiemmista ei vag-merkeistä koskaan? On ollut Mersua, Bemaria, Hondaa, Citikkaa, Volvoa, Tojotaa. Vain vageista kuului, niin Seatista, Audista kuin tästäkin (joskin tässä kaikken kovin ääni ja herättää kiusallista huomiota). Miten voi niin kovasti jarrupala liimautua levyyn kiinni, vaikka pysäköitynähän käyttöjarrut on vapautettuna (jarrupoljin ylhäällä)?

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 01.02.15 - klo:11:08
Mutta onkohan vageissa sitten joku oma jarrupalojen alihankkija, kun ääntä ei kuulunut aiemmista ei vag-merkeistä koskaan? On ollut Mersua, Bemaria, Hondaa, Citikkaa, Volvoa, Tojotaa. Vain vageista kuului, niin Seatista, Audista kuin tästäkin (joskin tässä kaikken kovin ääni ja herättää kiusallista huomiota). Miten voi niin kovasti jarrupala liimautua levyyn kiinni, vaikka pysäköitynähän käyttöjarrut on vapautettuna (jarrupoljin ylhäällä)?

Samanlailla paukahtaa myös täälläkin .samaa teki myös edellisen korimallin räsässäkin.eipä tuosta mitään haittaa ole ollut.itseä ei ole häirinnyt..

darthjysky

Paukkuu. Auto lähes aina ulkona. Edellisen korimallin elegancessa en muista kuulleeni pauketta.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

jaiksi

Nyt on 700 km ajettu uudella Octavia 1.4 TSI Combilla. Heti Lahden väylää kotiin ajaessani kiinnitin huomiota Skodan ohjaukseen keskialueella. Jatkuvasti sai paimentaa pysymään kaistaviivojen sisällä. Vein samanlaisen mutta vanhempikorimallisen Octavian menomatkalla vaihtoon ja siinä ei tällaista seilaamista ollut. Molemmissa autoissa oli R2-kitkarenkaat.

Onko joku keksinyt ratkaisua tähän seilaamisongelmaan?

Muuten auto ja moottori on loistava! Hiljaisempi ja ei räminöitä.
Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG vm. -17
Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI man. vm. -15

Sokota09

Viet auton huoltoon ja pyydät tarkistamaan aurauskulmat, siinä yksi keino seilauksen loppumiselle. Pyydät samalla tarkistamaan myös ohjauksen, jos siinä jotain säädettävää? Eipä tuossa taida muu auttaa?

Devl

Peeveli, kokeile tosenlaisia jarrupaloja sinne taakse, jos kerta noin paljon häiritsee. Tai vaihda koko kottero, johan se on puoli vuotta vanha.  ::)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 01.02.15 - klo:11:08
Miten voi niin kovasti jarrupala liimautua levyyn kiinni, vaikka pysäköitynähän käyttöjarrut on vapautettuna (jarrupoljin ylhäällä)?

Levyjarruissa käytännössä pala on aina levyissä kiinni/hyvin lähellä koska mitään palautusjousta ei ole, vain puristus ja sen myötä kitka puuttuu kun ei jarruteta.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Devl - 01.02.15 - klo:13:07
Peeveli, kokeile tosenlaisia jarrupaloja sinne taakse, jos kerta noin paljon häiritsee. Tai vaihda koko kottero, johan se on puoli vuotta vanha.  ::)

Saakohan räsäseen erimerkkisiä paloja merkkiliikkeen kautta, kuin mitä tehtaan hovihankkija on? Voisihan tuota kysäistä...

Joo kohta on peräti 7 kk täynnä, vanha kottero eikä tiedä milloin se tielle jättää (noin totesi aikoinaan kangaslampilainen taksiyrittäjä kun ajoi vajaan viikon vanhalla Audi 100 5D:llä). :P

luffe

Lokakuun lopussa 2013 luovutettu autoni 1.4 on saanut tehtaalta huonot takaiskunvaimentajat, menevät takuuseen ensi viikolla vaihtoon, mittarissa nyt 40 000 km. Huolto tutki valmistusnumeron perusteella, että "joo, tehtaalla laitettu ne vanhat iskarit, vaihdetaan". Muutoin hyvä auto, mutta tiedoksi muille tämän ikäisten autojen omistajille. Huolto sanoi, että tämän yksinkertaisemman taka-akselin (1.4 moottori) kohdalla tätä ongelmaa on esiintynyt.
Ocu III 1.4 TSI Combi Elegance DSG
aikaisemmat Ocu:t  1.9 tdi LB      1.9 tdi Combi

Silver

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 01.02.15 - klo:09:25
Ihmetyttää edelleen RS:n valtaisa paukahdus/kolahdus takajarruista, kun auto on seisonut pidempään paikallaan...
Eikö todellakaan muilla kuulu kolmos-skeidaokussa vastaavaa ääntä voimakkaana? :o

Kyllä kuuluu ja kovana. Varsinkin kun lähden töistä lämpöisestä parkkihallista. Ja jos hallissa sattuu joku muu samalla kävelemään omalle autolleen niin takuuvarmasti kääntyy katsomaan että mikäs tuolla paukkuu...   ::)

4.500 km ajettu ja muistaakseni aika alusta asti oli paukkeet mukana. Myös edellisessä MY14 räsässä havaitsin saman. Mutta saattaa tosiaan olla että pamaus liittyy vain talveen. Täytyy seurata tilannetta kun mennään kohti kesää.

Mutta ei häiritse niin paljoa, että viitsisin asialla päätäni vaivata. Ehkä määräaikaishuollon yhteydessä saatan asiasta mainita, jos muistan  :)
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

darthjysky

Kesällä taisi muutaman kerran sateen jälkeen paukauttaa. Nyt talvella käytännössä aina.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Peeveli

Kiitos kokemuksistanne jarrupamauksen osalta. Ok, ääni lienee sitten "ominaisuus", ei vika (eli merkkihuolto ei tehne mitään, ei voine sille mitään, eikä ainakaan tutki takuuseen). Antaa sitten paukkua. Oikea paukkurauta. ;D

Raimo247

Valittelin kans aiemmin takajarrujen jäätymisestä, mutta huomasin että tekee lämpimästä tallista lähtiessä samaa. Laaja vika eli ominaisuus.
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

Arttu

En ole pamahduksia kuullut, mutta ensimmäinen jarrutus saattaa joskus olla aluksi tehoton. Samoin sateella pidempään jarruttamatta ajon jälkeen ovat levyt joskus märät ja teho aluksi kateissa.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

JVR

Lainaus käyttäjältä: Arttu - 03.02.15 - klo:09:53
En ole pamahduksia kuullut, mutta ensimmäinen jarrutus saattaa joskus olla aluksi tehoton. Samoin sateella pidempään jarruttamatta ajon jälkeen ovat levyt joskus märät ja teho aluksi kateissa.
Olen huomannut myös saman, muutaman päivän seisonnan jälkeen lähtee ajamaan niin ensimmäisessä jarrutuksella jarruissa ei ole tehoja. Ekalla kerralla tuli vähän töksähtävä stoppi risteykseen kun kevyellä jarrutuksella ei tapahtunutkaan mitään, tuli sitten painettua reilummin pedaalia jolloin absit iski peliin. Nykyään tuohon osaa jo varautua ekassa risteyksessä.
Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

Pumpeli

Nyt muutaman kerran tehnyt toi bolero sillai,että kun auton käynnistänyt,niin soittimen nappeihin tullut virrat ja radio lähtenyt päälle,mutta näyttö jäänyt pimeäksi.virrat pois ja taas toiminut normaalisti.muilla tehnyt samaa?

vws

Mulla se soitin ei muista asetusta "pimennä näyttö 10 s kuluttua" tms. Eli näyttö pimenee itsestään ja tulee takaisin päälle kun havaitsee käden lähellä ruutua. Asetus pysyy päällä niin kauan kuin auto ei ole pidempään sammuksissa. Yön jälkeen se on nollautunut ja näyttö pysyy siis koko ajan päällä.
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

teholopa

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 04.02.15 - klo:18:21
Nyt muutaman kerran tehnyt toi bolero sillai,että kun auton käynnistänyt,niin soittimen nappeihin tullut virrat ja radio lähtenyt päälle,mutta näyttö jäänyt pimeäksi.virrat pois ja taas toiminut normaalisti.muilla tehnyt samaa?

Pari kertaa jumittanut bolero täälläkin. Vaihtavat näytön tai jonkun yksikön tuohon kunhan ennätän viemään huoltoon

SuperB II

Itellä vaihdettiin RS:ään näyttö pari viikkoa sitten. On toiminut moitteettomasti sen jälkeen (kopkop). Ihmeellinen juttu mutta nyt pysyy puhelinkin yhteydessä soittimen kanssa. Ennen näytön vaihtoa haki yhteyttä 3-5 kertaa kymmenen minuutin matkan aikana...
Octavia III RS TSI Combi -13
ex.VAG:t Superb 1.8TSI Combi -12, Octavia 1.4TSI Combi -10

765turbo

Liisari- Ocussa 2.0 TDi LB man. ei pauku jarrut eikä iskarit, mutta jäähdytysneste ollu jo pitkään noin 1cm alle minimin ja kake käski vaihtaa patterin jo pari viikkoo sitten.
Nämä korjaantui kun hain Veholta tonkan G13 lientä ja uuden CR2025 patterin.
Auto nyt 8kk vanha ja 13500km ajettu, öljyt vieläkin maksimissa. Hyvin on pelittänyt ja lämmennyt nopeesti vaikka ei ole lohkoa eikä maskeja nokalla, toisaalta ajelen kyllä pienillä vaihteilla alussa kylmällä koneella. Akku ollut muutaman kerran varaukseltaan vain 60%, mutta korjaantuu reilun 30min nurkkapyörityksessä päätyen 80% varaukseen, akkulaturia en ole laiskuuttani käytellyt.

sami78

Lainaus käyttäjältä: vws - 04.02.15 - klo:18:24
Mulla se soitin ei muista asetusta "pimennä näyttö 10 s kuluttua" tms. Eli näyttö pimenee itsestään ja tulee takaisin päälle kun havaitsee käden lähellä ruutua. Asetus pysyy päällä niin kauan kuin auto ei ole pidempään sammuksissa. Yön jälkeen se on nollautunut ja näyttö pysyy siis koko ajan päällä.

Samaa tekee joo. Muistaakseni joka sammutuksen jälkeen joutuu tuon säätämään uudestaan päälle.

RaceBlue

Lainaus käyttäjältä: Octavia III - 31.01.15 - klo:19:09
Moni on täälläkin valittanut, että heillä kuuluu ylimääräisiä ääniä Octavian perästä. Mulle vaihdettiin reilun vuoden vanhaan ja 30 tkm ajettuun Elegance farkkuun ensin iskarit, kun kävin huollossa valittamassa äänistä. Oireet jatkuivat, niin syyksi varmistui väärin säädetty peräkontin luukku, perjantaisen huoltokeikan jälkeen äänet hävisivät, mutta luukun säätö ei mennyt vielä kohdilleen, kun nyt ongelmana, ettei kontti sulkeudu kunnolla. Täytyy käydä vielä ensi viikolla säädättämässä sähköluukkua uudestaan.

Ainakin oman Skoodani peräluukun muovi kolisi. Mm. se on rieponut erittäin paljon, kun tuli talvikelit ja jäiset pyykkilautatiet. Laitoin kokeeksi nahkahanskan luukun ja kynnyksen väliin ja johan hiljeni. Siihen kannattaa rakentaa itse jokin viritys huovanpaloilla tms, jolla tuo peräluukun muovi jännittyy eri tavalla ja hiljenee.


RaceBlue

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 01.02.15 - klo:11:08
Mutta onkohan vageissa sitten joku oma jarrupalojen alihankkija, kun ääntä ei kuulunut aiemmista ei vag-merkeistä koskaan? On ollut Mersua, Bemaria, Hondaa, Citikkaa, Volvoa, Tojotaa. Vain vageista kuului, niin Seatista, Audista kuin tästäkin (joskin tässä kaikken kovin ääni ja herättää kiusallista huomiota). Miten voi niin kovasti jarrupala liimautua levyyn kiinni, vaikka pysäköitynähän käyttöjarrut on vapautettuna (jarrupoljin ylhäällä)?

Kyllä ne takajarrut jumitti aluksi. Pahimmillaan kesti 5 sek ujelusta, kun käsijarrun vapautti ja lähti liikkeelle. Hiukan kyllä katselin ympärilleni, että kuulikohan kukaan. Merkkihuollon mukaan ei ollut mitään vikaa, tietenkään ei ollut. Nyt olen ajanut Skoodallani 10000km ja onneksi edes tuo vaiva on loppunut.

RaceBlue

Lainaus käyttäjältä: jaiksi - 01.02.15 - klo:12:14
Nyt on 700 km ajettu uudella Octavia 1.4 TSI Combilla. Heti Lahden väylää kotiin ajaessani kiinnitin huomiota Skodan ohjaukseen keskialueella. Jatkuvasti sai paimentaa pysymään kaistaviivojen sisällä. Vein samanlaisen mutta vanhempikorimallisen Octavian menomatkalla vaihtoon ja siinä ei tällaista seilaamista ollut. Molemmissa autoissa oli R2-kitkarenkaat.

Onko joku keksinyt ratkaisua tähän seilaamisongelmaan?

Muuten auto ja moottori on loistava! Hiljaisempi ja ei räminöitä.

Otan osaa, että valitsit Skoodan. Odotappa, kun tulee tuulinen ilma tai urainen tie. Tuskaa on tiedossa.
Tuosta jatkuvasta paimentamisen tarpeesta olen huutanut huollossa. Mitään vikaa ei kuulemma ole merkkihuollon mukaan. Autolehdet ylistävät Octavian ajettavuutta ja arvioni mukaan 95% omistajista myös ylistää sitä. Uskon asia?

Edellisen Octaviani kanssa ei ollut mitään ongelmaa ajettavuuden kanssa. Autokauppojen ovet ovat käyneet viime kuukausina.



RaceBlue

Eikö ketään tosiaan häiritse tuo jatkuva tuulen suhina ainakin etuovien ikkunoiden yläreunassa?? Sormella koittaen ikkunan yläreunassa tuntuu selvä tuulenvire. Yritin tänään tukkia tuota vuotoa kaikenmaailman kankaansoiroilla ja karvateipeillä, mutta turhaan   >:( >:( >:(

Ja merkkihuollon mukaan ei tietenkään ole mitään vikaa. Kyseessä on kuitenkin tyyppivika. Olen parissa muussakin uudessa Octaviassa huomannut saman vian ikkunoiden tiivisteissä. Kaikissa ajamissani autoissa vastaavan suhinan on aiheuttanut huonosti kiinni ollut ikkuna tai ovi.

Hyviä vinkkejä odotellessa....

Ekomies

Lainaus käyttäjältä: RaceBlue - 06.02.15 - klo:20:36
Otan osaa, että valitsit Skoodan. Odotappa, kun tulee tuulinen ilma tai urainen tie. Tuskaa on tiedossa.
Tuosta jatkuvasta paimentamisen tarpeesta olen huutanut huollossa. Mitään vikaa ei kuulemma ole merkkihuollon mukaan. Autolehdet ylistävät Octavian ajettavuutta ja arvioni mukaan 95% omistajista myös ylistää sitä. Uskon asia?

Edellisen Octaviani kanssa ei ollut mitään ongelmaa ajettavuuden kanssa. Autokauppojen ovet ovat käyneet viime kuukausina.
Maanantai kpl?  Itselläni kestotesti jatkuu,nyt 12 tkm ilman murheita.Harkitsen auton pitämistä jopa
normaalia pidempään kuin 1-2 vuotta, mikä on yleensä ollut viime vuosien vaihtoväli ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy