Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: opar - 19.01.15 - klo:08:57
Korjaus edelliseen: Kyseessä olikin kytkinjalka. Tennareilla on pääosa 40tkm ajettu joista viimeiset 25tkm kangasmatoilla. Kai tää on näitä manuaaliaskin mukana tulevia " ominaisuuksia."

Joo ei normaalia.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

repe59

Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

Mjuh

Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 19.01.15 - klo:08:11
Superbissa kakkonen piti pientä vinkumista. Minulla on ollut useita Pösöjä ja niissä tällaiset vihellykset oli tosiaan enemmän sääntö kuin poikkeus. Eipä Toyotankaan laatikko ole ihan äänetön. Ã,,änien syynä on se, että hammaspyörien hampaisiin on jäänyt koneistuksen jälkeen pienen pientä epätasaisuutta joka aiheuttaa vinkumista tietyillä nopeuksilla. Vaihteiston kestävyyteen äänillä ei ole mitään vaikutusta mutta ainahan äänetön laatikko olisi parempi.

Tai sitte joku vetopyörästön hammaskosketus pikkusen pielessä vois olla toinen vaihtoehto. Tuo moottorijarrutuksen aikana hitaammas vauhdis tuleva laatikon ääni ei tosiaan niinkään häiritte mutta pirun ärsyttävää ajella tasaasta 80kmh tai vähän alle ku koko ajan kuuluu pieni ujellus...veto päällä ääntä ei tosiaan kuulu, vain tasakaasulla. Toisenlaisella laatikkoöljyllä varmaan ääni pienenis mutta eipä tuohon tietenkään muuta öljyä saa pistää ainakaan takuuaikana.

Depis

Pientä murhettä..

Takapää kolissu 3000km saakka. Vielä ei ole syytä paikallistettu. Tainnu käydä 3-4 kertaa huollossa moisen syyn vuoksi. Uusimpana ongelmana käynnistyminen.. Starttaa todella kauan vaikka motti lämmitetty webastolla.. Vikaa etsitään. Vakkari menny pari kertaa päälle itsestään vaikka käsi ei ole ollu siellä päinkään.. Muuten loisto peli!

gunkku

Termostaatti vaihdettiin omaan pari viikkoa sitten. Oireet oli ettei lämmöt nousseet 90 asteeseen ja mittarin neula välillä seilasi 75 - 85 välillä. Lämmöt ei siis noussut edes parin tunnin maantieajon aikana yli 80 asteeseen. Termarin vaihdossa menikin sitten n. 5,5 tuntia  :o No toki tuossa ajassa varmaan on kahvitunti jossain välissä. Imusarja oli kuulemma pitänyt purkaa edestä, jotta termaria pääsi vaihtamaan. Kuulostaisi halvalta mikäli menisi omaan piikkiin.

Arttu

Täytyy olla tyytyväinen, että olen päässyt ilman isompia murheita 1,5 vuotta ja 30 000 km.

Yhtään ylimääräistä korjaamokäyntiä ei ole tarvinnut tehdä. Kovalla pakkasella oli jotain ylimääräisiä natinoita, mutta niin on muissakin autoissa.
Pari kertaa on bluetooth mennyt jotenkin jumiin eikä ole löytänyt puhelinta. Auton uudelleen käynnistäminen auttoi.
Öljyä lisäsin alussa pariin otteeseen, yhteensä litran. Sittemmin öljyn kulutus loppui, eikä sitä tarvinnut lisäillä.

Melutaso autossa on alhainen. Ainakin yhtä hyvä äänieristys, kuin kakkoskoppaisessa Octaviassa, ellei jopa parempi. Minulle on riittänyt oikein hyvin.
Radion äänenlaatu on oikeastaan ollut ainut asia mikä on huonompi, kuin edellisessä mallissa. Mutta siihenkin on tottunut ajan myötä.

Mukautuvat ajovalot tekevät omia temppujaan, mutta kyllä niillä hyvin näkee. Ehdottomasti paremmat valot, kuin edellisen Octaviani halogeenit.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

voipa

Vesipumppu vuosi ja se vaihdettiin vuoden vanhaan combiräsään takuuseen. Lisäksi ns. vesioksa tihkui ja uusi sellainen piti tilata Tsekeistä asti.
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

Kimppari

Onko vika vai ominaisuus:?
Kun laittaa pyyhkimet "huoltomoodiin", niin kestää kauan ennenkuin ne lähtevät uudestaan pyyhkimään. Ei ole väliä vaikka kuinka käyttelee pyyhinviikseä...
Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

Anzander

Lainaus käyttäjältä: Kimppari - 25.01.15 - klo:07:06
Onko vika vai ominaisuus:?
Kun laittaa pyyhkimet "huoltomoodiin", niin kestää kauan ennenkuin ne lähtevät uudestaan pyyhkimään. Ei ole väliä vaikka kuinka käyttelee pyyhinviikseä...

Oli muuten aamuisin märällä lasilla aika raivostuttava pikku ominaisuus. Muistin mukaan Superbeessä lähtivät vivusta pyyhkäisemällä taas liikkeelle.

poujo

Lainaus käyttäjältä: Kimppari - 25.01.15 - klo:07:06
Onko vika vai ominaisuus:?
Kun laittaa pyyhkimet "huoltomoodiin", niin kestää kauan ennenkuin ne lähtevät uudestaan pyyhkimään. Ei ole väliä vaikka kuinka käyttelee pyyhinviikseä...

Kun käynnistät auton niin painat pyyhkijän viikseä alaspäin noin sekunnin verran niin palaavat normaaliin asentoon ja sen jälkeen toimii pyyhkijät normaalisti.
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

Anzander

Tuo pidempään painaminen ei käynyt itsellä mielessäkään, etenkin kun ainakin muistin mukaan edellisessä Sotkassa pelitti toisin. Noh, hyvä tietää tässä vaiheessa... ;)

Kimppari

Lainaus käyttäjältä: poujo - 25.01.15 - klo:08:22
Kun käynnistät auton niin painat pyyhkijän viikseä alaspäin noin sekunnin verran niin palaavat normaaliin asentoon ja sen jälkeen toimii pyyhkijät normaalisti.

Tank juu  :)
Edellisessä koorassa toimi tosiaan eri lailla, niin ei ole tullut mieleen, että "lähtee sillä millä on tullutkin"  ;D
Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

markusmm

No nyt on alkanut vasemman puolen ksenoni kiukuttelemaan.. Olisikohan aihetta vaihtaa takuuseen? tehnyt tällaista nyt joku viis kertaa viikon sisällä.
https://www.youtube.com/watch?v=DRJvzfoUzDI
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

kamok

Lainaus käyttäjältä: markusmm - 25.01.15 - klo:11:31
No nyt on alkanut vasemman puolen ksenoni kiukuttelemaan.. Olisikohan aihetta vaihtaa takuuseen? tehnyt tällaista nyt joku viis kertaa viikon sisällä.
https://www.youtube.com/watch?v=DRJvzfoUzDI
Itsellä oli vastaava ongelma, lamppu vaihdettiin takuuseen.

jaakko

30 tkm huolto takana ja ainoa ilmoitus tuli hieman alhaisesta akkujännitteestä. Lääkkeeksi suositeltiin 24 h latausta ja huoltovastaava tarjosikin laturia (Defa SmartCharge) hyllystä. Jäi sillä kertaa ostamatta mutta kai se lähiaikoina pitää tehdä ettei auto jätä joku kerta käynnistymättä. Ennen huoltoa ehdin ajaa autolla vajaa 1000 km, sitä ennen se oli jonkun kuukauden seissyt myyjän pihavarastossa.

Onko vastaavia kokemuksia akkujännitteen alenemisesta pidemmän käytön ajalta?
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Daatta

Varoitus alhaisesta jännitteestä kannattaa ottaa vakavasti. Alhainen akkujännite aiheuttaa monia ikäviä ongelmia ja suoranaisia vikoja. Nykyautoissa on paljon sähköjärjestelmiä, eikä StartStop järjestelmä ainakaan paranna tilannetta.

Omaani lataan Ctekin ylläpitolaturilla. Tuohon kuuluu latausjohto, jonka kiinnitin auton runkoon (terminaali akun - navan vieressä) ja akun + napaan. Lataaminen on helppoa, pelti auki ja pikaliitin kiinni, töpseli seinään ja Ctekistä oikean ohjelman valinta. Yön yli lataus riittää.

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kunkku

Itellä entisessä autossa oli myös tuo Ctek. Hyvä kampe, tosin laitoin sen silleen ihan kiinteästi paikoilleen, ettei tarvi konepeltiä aukaista vaan aina kun auton laittoi roikkaan niin se latasi samalla akkua ja kun oli koko ajan kiinni akussa ei ohjelmaa tarvinnut aina valita jokaista käyttökertaa varten vaan riitti kun valitsi sen kerran.

Daatta

Kiinteä asennus olisi vaihtoehto, mutta ongelmana on säädökset joidenka mukaan pistorasiaa ei saa olla moottoritilassa. Laturi pitäisi asentaa auton sisälle, josta latauspiuha johdettaisiin akulle. Defan sisäpistorasioita pitäisi olla myös kaksi.

Toki voihan sitä vetää sivuleikkureilla Ctekin piuhat poikki ja laittaa jakorasian auton moottoritilaan. Mutta siinä saa selittää vakuutustarkastajalle jos auto palaa vaikka ihan muusta syystä...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jaakko

Kiitoksia molemmille. Pitääpä hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Ambientti

No jos haluaa tehdä asennuksen konepellin alle pykälien mukaan, niin Defalta ainakin löytyy suoraan lohkolämmittimen johtosarjaan tuleva laturi, joka siis lataa aina kun auto laitetaan piuhan päähän.

iltavilli

Tänään ihmettelin pyyhkimien toimintaa. Jäivät nyt pyyhinnän jälkeen välillä matkustajan puolelta näkyviin, en ole ennen huomannut että noin tekisivät, yleensähän ne häipyy konepellin alle pois näkyvistä. Välillä taas pysähtyivät näkyville ja hetken päästä siirtyivät alas. Välillä taas lasin tumman kohdan alkessa meinasivat jäädä hetkeksi jumiin ja menivät sitten alas. En ainakaan ennen ole huomannut että noin toimisivat, pyyhkimien asentoahan auto välillä vaihtaa mutta ei kai vaihtelyväli ole lasin tumman kohdan yläpuolellakin?

Kunkku

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.01.15 - klo:10:57
Kiinteä asennus olisi vaihtoehto, mutta ongelmana on säädökset joidenka mukaan pistorasiaa ei saa olla moottoritilassa. Laturi pitäisi asentaa auton sisälle, josta latauspiuha johdettaisiin akulle. Defan sisäpistorasioita pitäisi olla myös kaksi.

Toki voihan sitä vetää sivuleikkureilla Ctekin piuhat poikki ja laittaa jakorasian auton moottoritilaan. Mutta siinä saa selittää vakuutustarkastajalle jos auto palaa vaikka ihan muusta syystä...

Joo mulla oli entinen auto mersu, jossa akku takapenkin alla. Eli Ctek oli juurikin sisällä ja virran otti lohkolämppärin sisähaaroituksesta.

js76

Onko muut törmänneet tällaiseen, lähestyin liikennevaloja joissa odotti autoja, pesin samalla tuulilasia ja kuului ikäänkuin parkkitutkan piipitys
Katsoin boleroa ja siinä oli since start kulutustietojen päällä, vasemmassa reunassa (look! safe to move?) eli auto ylhäältäpäin, mutta normaalistihan tutkan ollessa päällä kuva on vaakatasossa, tämä oli pystytasossa.
vauhti pysähtyi ja painoin pysäköintitutkan nappia niin siihen tuli koko näytölle vaakatasossa oleva tutkan näyttö. Painoin uudelleen niin tutka hävisi ja näytöllä pelkät kulutustiedot ilman sitä pystysuunnassa ollutta tutkanäyttöä.
Voiko esim törmäysvaroitin käynnistää tutkan tuolla tavalla eri lailla?

Auto on pari viikkoa ajossa ollut scout

HaBatus

Lainaus käyttäjältä: js76 - 30.01.15 - klo:08:09
Onko muut törmänneet tällaiseen, lähestyin liikennevaloja joissa odotti autoja, pesin samalla tuulilasia ja kuului ikäänkuin parkkitutkan piipitys
Katsoin boleroa ja siinä oli since start kulutustietojen päällä, vasemmassa reunassa (look! safe to move?) eli auto ylhäältäpäin, mutta normaalistihan tutkan ollessa päällä kuva on vaakatasossa, tämä oli pystytasossa.
vauhti pysähtyi ja painoin pysäköintitutkan nappia niin siihen tuli koko näytölle vaakatasossa oleva tutkan näyttö. Painoin uudelleen niin tutka hävisi ja näytöllä pelkät kulutustiedot ilman sitä pystysuunnassa ollutta tutkanäyttöä.
Voiko esim törmäysvaroitin käynnistää tutkan tuolla tavalla eri lailla?

Auto on pari viikkoa ajossa ollut scout

Ominaisuus. Tutka tekee hitaassa vauhdissa havaintojaan, vaikket sitä erikseen kytkisi päälle. Ajappa hiljaa risteyksessä HITAASTI lähelle edellä menevän perää, niin huomaat saman.. (lähelle = puol metriä tms.).

Ei tarvia edes pestä tuulilasia ;)
Octavia RS TDI (MY2015)
ex VAG: Audi A3 1,6 (2002-2011)

TTO

Lainaus käyttäjältä: js76 - 30.01.15 - klo:08:09
Onko muut törmänneet tällaiseen, lähestyin liikennevaloja joissa odotti autoja, pesin samalla tuulilasia ja kuului ikäänkuin parkkitutkan piipitys
Katsoin boleroa ja siinä oli since start kulutustietojen päällä, vasemmassa reunassa (look! safe to move?) eli auto ylhäältäpäin, mutta normaalistihan tutkan ollessa päällä kuva on vaakatasossa, tämä oli pystytasossa.
vauhti pysähtyi ja painoin pysäköintitutkan nappia niin siihen tuli koko näytölle vaakatasossa oleva tutkan näyttö. Painoin uudelleen niin tutka hävisi ja näytöllä pelkät kulutustiedot ilman sitä pystysuunnassa ollutta tutkanäyttöä.
Voiko esim törmäysvaroitin käynnistää tutkan tuolla tavalla eri lailla?

Auto on pari viikkoa ajossa ollut scout

Ei ollut törmäysvarotin. Etututkat menevät tuolla tavalla normaalisti päälle, jos jonossa (tai muuten) ajaa tarpeeksi lähelle estettä. Tuulilasin pesulla tai törmäysvaroittimella ei ollut osuutta tuohon. Kuva lähtee näytöstä, kun este edestä poistuu ja äänen saa napista erikseen pois.

Ja HaBAtus ehtikin jo saman todeta...

js76

Kiitos vastauksista.
Löytyi tosiaan käyttöohjekirjastakin ja kuva on samanlainen mitä tuli näytölle.

Automaattinen aktivointi tapahtuu hieman alle 10 km/h nopeudella seuraavissa olosuhteissa:
Etäisyys edessä olevaan esteeseen on pienempi kuin noin 90 cm.
Etäisyys edessä olevaan esteeseen on pienempi kuin noin 30 cm.
Etäisyys auton takana tai sivulla olevaan esteeseen on pienempi kuin noin 30 cm.
Aktivoinnin jälkeen Infotainment-näytön vasemmanpuoleisella alueella näytetään seuraavaa Kuva 141.
Ã,,änimerkki annetaan, kun etäisyys esteeseen on noin 50 cm.
Automaattinen näyttö voidaan aktivoida ja aktivointi voidaan poistaa Infotainment-järjestelmässä Infotainment-käyttöohjekirja, kappale Ajoneuvojen asetukset (näppäin CAR).

Ihmetystä aiheutti se, että olin ainakin 20m päässä valoissa odottavasta ajoneuvosta. Pesin tuulilasin tosiaaan juuri silloin ja ajovalotkin saivat sen kunnon kylvyn samalla. olisiko tutka sitten siitä ottanut havainnon, mene ja tiedä

DerClown

Lainaus käyttäjältä: markusmm - 25.01.15 - klo:11:31
No nyt on alkanut vasemman puolen ksenoni kiukuttelemaan.. Olisikohan aihetta vaihtaa takuuseen? tehnyt tällaista nyt joku viis kertaa viikon sisällä.
https://www.youtube.com/watch?v=DRJvzfoUzDI

tässäkin samaa ongelma, vaihdettiin takuuseen. Aika huonoa jos ksenonit paukkuvat tätä vauhtia ku ajettu 30-40tkm ja 1-2v...

TLPH

Lainaus käyttäjältä: DerClown - 31.01.15 - klo:11:45
tässäkin samaa ongelma, vaihdettiin takuuseen. Aika huonoa jos ksenonit paukkuvat tätä vauhtia ku ajettu 30-40tkm ja 1-2v...


Muutaman tuhannen sytytyskerran jälkeen alkavat xenon-polttimot olla yleensä jo vaihtokunnossa.
Uusilla huomaa sitten eron. :)

Octavia III

Moni on täälläkin valittanut, että heillä kuuluu ylimääräisiä ääniä Octavian perästä. Mulle vaihdettiin reilun vuoden vanhaan ja 30 tkm ajettuun Elegance farkkuun ensin iskarit, kun kävin huollossa valittamassa äänistä. Oireet jatkuivat, niin syyksi varmistui väärin säädetty peräkontin luukku, perjantaisen huoltokeikan jälkeen äänet hävisivät, mutta luukun säätö ei mennyt vielä kohdilleen, kun nyt ongelmana, ettei kontti sulkeudu kunnolla. Täytyy käydä vielä ensi viikolla säädättämässä sähköluukkua uudestaan.

tasalaa

Lainaus käyttäjältä: TLPH - 31.01.15 - klo:18:15

Muutaman tuhannen sytytyskerran jälkeen alkavat xenon-polttimot olla yleensä jo vaihtokunnossa.
Uusilla huomaa sitten eron. :)

Vuodesta 2003 on menty samoilla. Huomaan eron vasta kun vaihdan auton.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy